Nye norske kostholdsråd

Svar
Guttorm123
Innlegg: 5307

Re: Nye norske kostholdsråd

Legg inn av Guttorm123 »

RamGuy skrev: ons jun 21, 2023 10:59 am

Alt du skisserer der kan du jo oppnå med alkoholfri øl som jo da også inneholder ditto mindre kalorier.
Nå drikker jeg svært sjeldent "vanlig øl", men jeg elsker å prøve ut forskjellige juleøl-varianter... til jul. Og her må jeg si at høyere alkoholstyrke i veldig stor grad, påvirker ølet i positiv forstand.

Jeg vil tro at veldig mange av de som liker å ta seg en øl i sommervarmen, også kjenner forskjell på alkoholfritt og alkoholholdig, og velger det de liker best, uten at man nødvendigvis streber etter å bli påvirket.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Når det gjelder alkohol så har MayoClinic en ganske så balansert artikkel om det som da blant annet sier:

"
Moderate alcohol consumption may provide some health benefits, such as:

Reducing your risk of developing and dying of heart disease
Possibly reducing your risk of ischemic stroke (when the arteries to your brain become narrowed or blocked, causing severely reduced blood flow)
Possibly reducing your risk of diabetes"


Så nevner den da også i samme åndedrag negative forhold.
Med andre ord så er det her som med det aller meste ikke sort-hvitt for alle og enhver.

https://www.mayoclinic.org/healthy-life ... t-20044551

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

RamGuy skrev: ons jun 21, 2023 11:09 am
Det finnes vel i utgangspunktet særs få argumenter for å drikke alkohol om det ikke er for rusen.
Personlig så kan jeg ikke fordra vin til mat, men hva med alle de som elsker rødvin til kjøtt, og hvitvin til skalldyr og fisk. Dette er svært mange.

Er det bare et påskudd for å ruse seg, tror du?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Queenie skrev: ons jun 21, 2023 12:43 am
Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:27 am Hvordan ser henholdsvis det økonomiske og klimamessige regnskapet ut ved at du velger å spise paprika som består av 95% vann fraktet fra Spania til 80 kr kiloen for å få i deg noen milligram vitaminer fremfor å ta en vitaminpille?
Det klimaregnskapet driter jeg i, paprika er nydelig. For øvrig koster det ikke 80 kr/kiloen heller
Du har rett, det koster 99 kr kiloen der hvor jeg handler. At det er godt, joda, sukker er som regel godt. Men det blir kostbare vitaminer

fargerik

Legg inn av fargerik »

Guttorm123 skrev: ons jun 21, 2023 11:24 am
RamGuy skrev: ons jun 21, 2023 11:09 am
Det finnes vel i utgangspunktet særs få argumenter for å drikke alkohol om det ikke er for rusen.
Personlig så kan jeg ikke fordra vin til mat, men hva med alle de som elsker rødvin til kjøtt, og hvitvin til skalldyr og fisk. Dette er svært mange.

Er det bare et påskudd for å ruse seg, tror du?
Vin er godt sammen med ost, da.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: ons jun 21, 2023 11:34 am Vin er godt sammen med ost, da.
Veldig mange påstår det ja.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 11:30 am
Queenie skrev: ons jun 21, 2023 12:43 am
Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:27 am Hvordan ser henholdsvis det økonomiske og klimamessige regnskapet ut ved at du velger å spise paprika som består av 95% vann fraktet fra Spania til 80 kr kiloen for å få i deg noen milligram vitaminer fremfor å ta en vitaminpille?
Det klimaregnskapet driter jeg i, paprika er nydelig. For øvrig koster det ikke 80 kr/kiloen heller
Du har rett, det koster 99 kr kiloen der hvor jeg handler. At det er godt, joda, sukker er som regel godt. Men det blir kostbare vitaminer
https://meny.no/varer/frukt-gront/gronn ... 0436000009

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

Guttorm123 skrev: ons jun 21, 2023 11:24 am
RamGuy skrev: ons jun 21, 2023 11:09 am
Det finnes vel i utgangspunktet særs få argumenter for å drikke alkohol om det ikke er for rusen.
Personlig så kan jeg ikke fordra vin til mat, men hva med alle de som elsker rødvin til kjøtt, og hvitvin til skalldyr og fisk. Dette er svært mange.

Er det bare et påskudd for å ruse seg, tror du?
Ting er jo sjeldent så sort/hvit at det er enten eller. Det jo ikke sånn at alkoholholdig drikke smaker motbydelig. De færreste synes det. Så at folk velger alkoholholdig drikke ut ifra smak, hva de foretrekker og hva som passer best til gitte matretter osv. tviler jeg ikke et sekund på. Men at folk flest velger alkoholholdige drikke, nettopp fordi det inneholder alkohol og alt det medfører er nok neppe tilfeldig det heller.

Ting må jo sees i sammenheng og med litt perspektiv. Det er temmelig vanlig at nordmenn koser seg med alkohol i sosiale lag, i helger, i sommervarmen osv. Og jeg vil da tørre å påstå at for de fleste når de velges drikke til disse anledningene så handler det ikke først og fremst om at alkoholholige drikke er det absolutt beste man vet og derfor må man ha det, men heller det at man går inn med et tankesett om at man ønsker alkoholholdig drikke med bakgrunn i den effekten den gir, også velger man det man liker best ut ifra den forutsetningen.

Skal jo heller ikke undervurdere effekten alkoholen har for å gjøre at folk liker drikka heller. Relativt få drikker øl, vin osv om det serveres alkoholfritt. Alkoholen og den effekten den har er nok også med på å gjøre at den faller bedre i smak. Litt den samme effekten som koffein har i brus. De fleste som drikker sukkerfri Cola vil som oftest ikke synes at sukkerfri Cola uten koffein er like godt. Selv om innholdet er nøyaktig det samme bare uten koffein. Det skyldes jo at kroppen er temmelig glad i disse stoffene selv, kroppen liker å ruse seg, kroppen liker koffein. Så når du sammenligner drikke med uten alkohol, og drikke med og uten koffein så er det helt naturlig at man vil føle at kroppen foretrekker det som er med, fremfor det som er uten.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Guttorm123 skrev: ons jun 21, 2023 11:47 am
fargerik skrev: ons jun 21, 2023 11:34 am Vin er godt sammen med ost, da.
Veldig mange påstår det ja.
Ja. Noen oster har mye smak og kan ha en lukt som får nakkehårene til å stritte. Til slikt syns jeg vin med fylde passer.
Men jeg har ikke noe greie på det. Lenge siden vi hadde noe sånt her i huset.
Når osten nærmer seg durian i luktfaktor, er det på tide å bremse.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Queenie skrev: ons jun 21, 2023 11:51 am
Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 11:30 am Du har rett, det koster 99 kr kiloen der hvor jeg handler. At det er godt, joda, sukker er som regel godt. Men det blir kostbare vitaminer
https://meny.no/varer/frukt-gront/gronn ... 0436000009
Det er riktig at jeg handler på Meny, men jeg kjøper den vanlige paprikaen, ikke First Price. Den vanlige koster 99 kr per kg.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

RamGuy skrev: ons jun 21, 2023 11:52 am

Skal jo heller ikke undervurdere effekten alkoholen har for å gjøre at folk liker drikka heller. Relativt få drikker øl, vin osv om det serveres alkoholfritt. Alkoholen og den effekten den har er nok også med på å gjøre at den faller bedre i smak. Litt den samme effekten som koffein har i brus. De fleste som drikker sukkerfri Cola vil som oftest ikke synes at sukkerfri Cola uten koffein er like godt. Selv om innholdet er nøyaktig det samme bare uten koffein.
Nå blir jo koffein regnet som en smakstilsetning, så det er vel kanskje ikke så rart?

Effekten fra alkohol kommer jo ikke fra den første supen, som veldig mange påstår er den beste.., spesielt i sommervarmen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:02 pm
Queenie skrev: ons jun 21, 2023 11:51 am
Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 11:30 am Du har rett, det koster 99 kr kiloen der hvor jeg handler. At det er godt, joda, sukker er som regel godt. Men det blir kostbare vitaminer
https://meny.no/varer/frukt-gront/gronn ... 0436000009
Det er riktig at jeg handler på Meny, men jeg kjøper den vanlige paprikaen, ikke First Price. Den vanlige koster 99 kr per kg.
Hva er forskjellen som gjør at du betaler mer?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: ons jun 21, 2023 11:58 am
Ja. Noen oster har mye smak og kan ha en lukt som får nakkehårene til å stritte. Til slikt syns jeg vin med fylde passer.
Men jeg har ikke noe greie på det. Lenge siden vi hadde noe sånt her i huset.
Når osten nærmer seg durian i luktfaktor, er det på tide å bremse.
Å påstå at man ikke har noe greie på det, synes jeg er bare tull. Man drikker det man synes passer best, .. om det er vin med mye eller lite fylde, spiller ingen trille i den sammenhengen.

Det er ingen som skal fortelle oss hva vi MÅ like til de forskjellige rettene.

Man så jo vinekspert Hellstrøm ta feil av rød og hvit vin i en blindtest. Ganske rart egentlig, når man i andre sammenhenger hører ham snakke om de forskjellige ørsmå nyansene i de forskjellige vinene, som løfter et måltid fra godt til himmelsk.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fargerik skrev: ons jun 21, 2023 12:08 pm
Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:02 pm
Det er riktig at jeg handler på Meny, men jeg kjøper den vanlige paprikaen, ikke First Price. Den vanlige koster 99 kr per kg.
Hva er forskjellen som gjør at du betaler mer?
Tilhører ikke du den politiske siden som ønsker å forby First Price og lignende? For min del handler det mest om hvordan jeg opplever kvaliteten.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:21 pm
fargerik skrev: ons jun 21, 2023 12:08 pm
Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:02 pm
Det er riktig at jeg handler på Meny, men jeg kjøper den vanlige paprikaen, ikke First Price. Den vanlige koster 99 kr per kg.
Hva er forskjellen som gjør at du betaler mer?
Tilhører ikke du den politiske siden som ønsker å forby First Price og lignende? For min del handler det mest om hvordan jeg opplever kvaliteten.
Jeg vet ikke forskjellen på vanlig paprika og First Price paprika, for alt vi vet er de fra samme produsent.
Lurte bare på om det er ganen eller noe annet som får deg til å velge den med høyest pris.
Hvor har du fått det fra at jeg ønsker å forby First Price og lignende, forresten????
Jeg har aldri skrevet noe slikt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:02 pm
Queenie skrev: ons jun 21, 2023 11:51 am
Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 11:30 am Du har rett, det koster 99 kr kiloen der hvor jeg handler. At det er godt, joda, sukker er som regel godt. Men det blir kostbare vitaminer
https://meny.no/varer/frukt-gront/gronn ... 0436000009
Det er riktig at jeg handler på Meny, men jeg kjøper den vanlige paprikaen, ikke First Price. Den vanlige koster 99 kr per kg.
Ditt valg

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Guttorm123 skrev: ons jun 21, 2023 12:15 pm
fargerik skrev: ons jun 21, 2023 11:58 am
Ja. Noen oster har mye smak og kan ha en lukt som får nakkehårene til å stritte. Til slikt syns jeg vin med fylde passer.
Men jeg har ikke noe greie på det. Lenge siden vi hadde noe sånt her i huset.
Når osten nærmer seg durian i luktfaktor, er det på tide å bremse.
Å påstå at man ikke har noe greie på det, synes jeg er bare tull. Man drikker det man synes passer best, .. om det er vin med mye eller lite fylde, spiller ingen trille i den sammenhengen.

Det er ingen som skal fortelle oss hva vi MÅ like til de forskjellige rettene.

Man så jo vinekspert Hellstrøm ta feil av rød og hvit vin i en blindtest. Ganske rart egentlig, når man i andre sammenhenger hører ham snakke om de forskjellige ørsmå nyansene i de forskjellige vinene, som løfter et måltid fra godt til himmelsk.
Blindtester kan avsløre svært mye. Morsomt å prøve på i selskap også. Med bind for øya og klype på nesa forsvinner mye av din oppfattelse av mat. I selskap vekker det latter og moro, men for fagfolk blir det pinlig.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

RamGuy skrev: ons jun 21, 2023 10:59 am
Neptun skrev: ons jun 21, 2023 10:43 am
RamGuy skrev: ons jun 21, 2023 10:27 am Dette er jo litt sånn verden fungerer. Det er overhodet ikke realistisk at folk flest vil leve et perfekt liv. Folk kommer ikke til å spise utelukkende sunne måltider, trene 3-5 ganger i uka, aldri ruse seg osv. Så det handler jo om å finne den balansen som folk flest kan leve med og sørge for at denne balansen sørge for god folkehelse og minst mulig penger ut av statskassa fordi folk drar på seg alle mulige slags livsstilssykdommer som staten må dekke inn. Jeg tipper mye ville ha blitt meget bedre om vi hadde fått legalisert andre rusmidler i Norge som ikke er like skadelig for kroppen, og som ikke minst ikke er i nærheten av like hardt på kaloriene som alkohol.
Alkohol handler ikke primært om rus, men om nytelse dvs. den milde rusen.
Det handler om f.eks. øl/vin til maten og kald øl ute i solen som er nydelig å leske seg på. Snakker da ikke om overdreven beruselse som jeg ikke liker.
Din kommentar handler om rus for rusens del eller for å slippe abstinenser. Det er en annen diskusjon.
Alt du skisserer der kan du jo oppnå med alkoholfri øl som jo da også inneholder ditto mindre kalorier. Det finnes jo massevis av annen drikke som kan nytes til mat og ute i solen. Mange føler nok at det er best med øl og vin, men det har nok en direkte korrespondanse med det faktum at det blir rus involvert. Mild rus handler jo fremdeles om rus. Du kan jo fint oppnå mild rus via andre rusmidler, trenger jo på ingen måte å være snakk om å gå inn i noen tung rus.

Nå drikker jeg fint lite på grunn av diverse kroniske sykdommer som forverres av alkohol. Men når jeg ser på folk rundt meg om det så er i familie, venner, eller jobb så hersker det relativt liten vil om at for folk flest så handler alkohol om rus. Om du vil klassifisere det som mild eller tung rus er ikke så veldig relevant. Skal jo ikke mye alkohol til for at det har relativt negative effekter på kroppen og vekta.
Nei, det kan du ikke da smaken ikke er den samme av alkoholfrie alternativ - og som sagt man oppnår ikke den milde rusen som gjør stemningen litt mer løssluppen. Den gode rusen.

Jo, det handler om selvkontroll. Å drikke (mye) på grunn av angst, sjenanse, abstinenser o.l. er i en annen kategori. Da handler det om rus som kan også dekkes med farlige narkotiske stoffer.
Forskjellen er at folk med tung alkoholbruk har krevende jobber som de skjøtter perfekt. En narkoman havner på kjøret og befinner seg i en helt annen kategori. Ingen vil ansette en stoffmisbruker heller da de er psykisk ustabile og upålitelige.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fargerik skrev: ons jun 21, 2023 12:25 pm
Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:21 pm
fargerik skrev: ons jun 21, 2023 12:08 pm
Hva er forskjellen som gjør at du betaler mer?
Tilhører ikke du den politiske siden som ønsker å forby First Price og lignende? For min del handler det mest om hvordan jeg opplever kvaliteten.
Jeg vet ikke forskjellen på vanlig paprika og First Price paprika, for alt vi vet er de fra samme produsent.
Lurte bare på om det er ganen eller noe annet som får deg til å velge den med høyest pris.
Hvor har du fått det fra at jeg ønsker å forby First Price og lignende, forresten????
Jeg har aldri skrevet noe slikt.
SV og SP og sikkert en hel del i AP ønsker å forby First Price og andre merkevarer kjedene selv eier. Når det er sagt hvorfor i alle dager spiller det noen rolle om man betaler noen kroner mer per hekto, hvorfor har du ikke den billigste sykkelen, gressklipperen, bilen, buksa, genseren osv. som er mulig å oppdrive? Oppsiktsvekkende spørsmål

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Queenie skrev: ons jun 21, 2023 12:26 pm
Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:02 pm
Det er riktig at jeg handler på Meny, men jeg kjøper den vanlige paprikaen, ikke First Price. Den vanlige koster 99 kr per kg.
Ditt valg
Hvorfor tar de som ønsker gratis sanitærprodukter for kvinner aldri utgangspunkt i First Price når de skal forklare hvor mye ekstra det koster i måneden å være kvinne? (og med det driter i at en mann spiser dobbelt så mye som dem selv, og at det således koster langt mer å være mann, men det er en annen sak)

fargerik

Legg inn av fargerik »

Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:35 pm
fargerik skrev: ons jun 21, 2023 12:25 pm
Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:21 pm
Tilhører ikke du den politiske siden som ønsker å forby First Price og lignende? For min del handler det mest om hvordan jeg opplever kvaliteten.
Jeg vet ikke forskjellen på vanlig paprika og First Price paprika, for alt vi vet er de fra samme produsent.
Lurte bare på om det er ganen eller noe annet som får deg til å velge den med høyest pris.
Hvor har du fått det fra at jeg ønsker å forby First Price og lignende, forresten????
Jeg har aldri skrevet noe slikt.
SV og SP og sikkert en hel del i AP ønsker å forby First Price og andre merkevarer kjedene selv eier. Når det er sagt hvorfor i alle dager spiller det noen rolle om man betaler noen kroner mer per hekto, hvorfor har du ikke den billigste sykkelen, gressklipperen, bilen, buksa, genseren osv. som er mulig å oppdrive? Oppsiktsvekkende spørsmål
sukk. Kan du ikke bare fortelle hva som er forskjellen mellom vanlig paprika og uvanlig paprika, i stedet for å mjæle bullshit??

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Jeg spiser kjøtt hver dag. Men jeg spiser også fisk hver dag.
Jeg er ikke så flink til å spise grønnsaker, men får i meg litt frukt hver dag.
Jeg driter i rådene og spiser hva jeg vil. Ingen skal bestemme hva jeg spiser.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fargerik skrev: ons jun 21, 2023 12:45 pm
Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:35 pm
fargerik skrev: ons jun 21, 2023 12:25 pm

Jeg vet ikke forskjellen på vanlig paprika og First Price paprika, for alt vi vet er de fra samme produsent.
Lurte bare på om det er ganen eller noe annet som får deg til å velge den med høyest pris.
Hvor har du fått det fra at jeg ønsker å forby First Price og lignende, forresten????
Jeg har aldri skrevet noe slikt.
SV og SP og sikkert en hel del i AP ønsker å forby First Price og andre merkevarer kjedene selv eier. Når det er sagt hvorfor i alle dager spiller det noen rolle om man betaler noen kroner mer per hekto, hvorfor har du ikke den billigste sykkelen, gressklipperen, bilen, buksa, genseren osv. som er mulig å oppdrive? Oppsiktsvekkende spørsmål
sukk. Kan du ikke bare fortelle hva som er forskjellen mellom vanlig paprika og uvanlig paprika, i stedet for å mjæle bullshit??
Først og fremst er First Price pakket inn i en større mengde plast enn den vanlige, som også er en mer miljøuvennlig type. Et annet moment er at jeg synes det er vanskelig å finne like dyprøde paprikaer av dette merket. Et tredje forhold er at Norgesgruppen eier merket, noe som kan være problematisk i et konkurranse- og frimarkedsperspektiv.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

JauKaninen skrev: ons jun 21, 2023 12:13 am
ehall skrev: tir jun 20, 2023 9:20 pm Disse rådene er ekstreme. Er voldsomt hvordan politikere skal detaljstyre livene våre, disse rådene kommer de ikke til å følge selv engang. Vil kun være klimafanatikere og avholdsfolk som vil følge dette. Men fint det, gjør det, så kan jeg leve. I snitt for befolkningen blir det vel bra.
Tror ikke det er så lurt å gjøre kostholdsråd til enda en klimasak. Folk kommer til å spise det de liker eller det de mener er bra for dem, ikke så mange som spiser utelukkende etter hva som er bra for klimaet. De har vel også et eget parti for sånt.

Men, jeg spiser jo faktisk en god del grønnsaker/salat/bær/frukt (vannmelon om dagen). Og kyllingfilet har de ikke sagt så mye stygt om såvidt jeg kan se, så jeg lever forsåvidt ganske fint med disse rådene.
Problemet med de nye kostholdsrådene som byråkratene skal komme med, er at vi vet ikke om det er for helsa eller klima/bærekraft. Dermed blir det å høre mindre på hva de finner på. Jeg hører på helsepersonell når jeg vet de snakker om helsa.

Og jeg må skuffe deg, all kjøtt skal kuttes, inklusive hvitt kjøtt. Kanskje pippipen lever dårlig så derfor er det ikke anbefalt?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: ons jun 21, 2023 12:45 pm
sukk. Kan du ikke bare fortelle hva som er forskjellen mellom vanlig paprika og uvanlig paprika, i stedet for å mjæle bullshit??
Noen velger konsekvent kjente merkevarer fremfor billigvarianter. Slik er det.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:36 pm
Queenie skrev: ons jun 21, 2023 12:26 pm
Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:02 pm
Det er riktig at jeg handler på Meny, men jeg kjøper den vanlige paprikaen, ikke First Price. Den vanlige koster 99 kr per kg.
Ditt valg
Hvorfor tar de som ønsker gratis sanitærprodukter for kvinner aldri utgangspunkt i First Price når de skal forklare hvor mye ekstra det koster i måneden å være kvinne? (og med det driter i at en mann spiser dobbelt så mye som dem selv, og at det således koster langt mer å være mann, men det er en annen sak)
Jeg er ikke enig at det er en stor kostnad, så de som måtte mene det får ikke støtte fra meg. Tamponger og bind koster "ingenting".

fargerik

Legg inn av fargerik »

Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:59 pm
fargerik skrev: ons jun 21, 2023 12:45 pm
Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 12:35 pm
SV og SP og sikkert en hel del i AP ønsker å forby First Price og andre merkevarer kjedene selv eier. Når det er sagt hvorfor i alle dager spiller det noen rolle om man betaler noen kroner mer per hekto, hvorfor har du ikke den billigste sykkelen, gressklipperen, bilen, buksa, genseren osv. som er mulig å oppdrive? Oppsiktsvekkende spørsmål
sukk. Kan du ikke bare fortelle hva som er forskjellen mellom vanlig paprika og uvanlig paprika, i stedet for å mjæle bullshit??
Først og fremst er First Price pakket inn i en større mengde plast enn den vanlige, som også er en mer miljøuvennlig type. Et annet moment er at jeg synes det er vanskelig å finne like dyprøde paprikaer av dette merket. Et tredje forhold er at Norgesgruppen eier merket, noe som kan være problematisk i et konkurranse- og frimarkedsperspektiv.
Henger fremdeles ikke med. Hvem eier den "vanlige" paprikaen du kjøper av Norgesgruppen?
Fint at du er klimabevisst, da, og vil unngå plast.
Mange tenker slik. Noen unngår til og med visse typer kjøtt av klimahensyn.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fargerik skrev: ons jun 21, 2023 1:06 pm Henger fremdeles ikke med. Hvem eier den "vanlige" paprikaen du kjøper av Norgesgruppen?
Fint at du er klimabevisst, da, og vil unngå plast.
Mange tenker slik. Noen unngår til og med visse typer kjøtt av klimahensyn.
Kjøtt fører ikke til noe klimautspill. Kua spiser gress og CO2-en kua slipper ut kommer fra gresset, dette er CO2 som gresset har tatt opp fra naturen. Akkurat kjøttproduksjon er en nullsumspill. Det som i hovedsak tilfører kretsløpet "ny" CO2 er olje, gass og avskoging.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 1:16 pm
fargerik skrev: ons jun 21, 2023 1:06 pm Henger fremdeles ikke med. Hvem eier den "vanlige" paprikaen du kjøper av Norgesgruppen?
Fint at du er klimabevisst, da, og vil unngå plast.
Mange tenker slik. Noen unngår til og med visse typer kjøtt av klimahensyn.
Kjøtt fører ikke til noe klimautspill. Kua spiser gress og CO2-en kua slipper ut kommer fra gresset, dette er CO2 som gresset har tatt opp fra naturen. Akkurat kjøttproduksjon er en nullsumspill. Det som i hovedsak tilfører kretsløpet "ny" CO2 er olje, gass og avskoging.
Kua fiser ikke CO2. Den fiser metan.
Du har mye å lære.

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

Neptun skrev: ons jun 21, 2023 12:33 pm
RamGuy skrev: ons jun 21, 2023 10:59 am
Neptun skrev: ons jun 21, 2023 10:43 am

Alkohol handler ikke primært om rus, men om nytelse dvs. den milde rusen.
Det handler om f.eks. øl/vin til maten og kald øl ute i solen som er nydelig å leske seg på. Snakker da ikke om overdreven beruselse som jeg ikke liker.
Din kommentar handler om rus for rusens del eller for å slippe abstinenser. Det er en annen diskusjon.
Alt du skisserer der kan du jo oppnå med alkoholfri øl som jo da også inneholder ditto mindre kalorier. Det finnes jo massevis av annen drikke som kan nytes til mat og ute i solen. Mange føler nok at det er best med øl og vin, men det har nok en direkte korrespondanse med det faktum at det blir rus involvert. Mild rus handler jo fremdeles om rus. Du kan jo fint oppnå mild rus via andre rusmidler, trenger jo på ingen måte å være snakk om å gå inn i noen tung rus.

Nå drikker jeg fint lite på grunn av diverse kroniske sykdommer som forverres av alkohol. Men når jeg ser på folk rundt meg om det så er i familie, venner, eller jobb så hersker det relativt liten vil om at for folk flest så handler alkohol om rus. Om du vil klassifisere det som mild eller tung rus er ikke så veldig relevant. Skal jo ikke mye alkohol til for at det har relativt negative effekter på kroppen og vekta.
Nei, det kan du ikke da smaken ikke er den samme av alkoholfrie alternativ - og som sagt man oppnår ikke den milde rusen som gjør stemningen litt mer løssluppen. Den gode rusen.

Jo, det handler om selvkontroll. Å drikke (mye) på grunn av angst, sjenanse, abstinenser o.l. er i en annen kategori. Da handler det om rus som kan også dekkes med farlige narkotiske stoffer.
Forskjellen er at folk med tung alkoholbruk har krevende jobber som de skjøtter perfekt. En narkoman havner på kjøret og befinner seg i en helt annen kategori. Ingen vil ansette en stoffmisbruker heller da de er psykisk ustabile og upålitelige.
Det du beskriver her er jo rus som alt annet. At du drikker for å oppnå en mild rus, den gode rusen som du sier handler jo fremdeles om rus? Hvem sier at det på død og liv må være snakk om tung rus? Uten at jeg har erfaring med noe annet enn alkohol og milde former for opiater igjennom helsevesnet, så er det vel ikke sånn at canabis/hasj/marihuna som vel er det som er nærmest å bli legalisert i tillegg til alkohol på verdensbasis er sett på som "tung rus"? Det er klart det kan vel konsumeres på en måte som gjør at du havner over alle støveskaft, akkurat som med alkoholen. Men i utgangspunktet så er vel dette regnes som mildere, mindre avhengighetsskapende og mindre helseskadelig enn alkohol?

Og terskelen for hva som er god rus, eller gladbrisen som mange vel liker å kalle det vil jo variere voldsomt fra person til person. Alkoholtoleranse er jo en høyst reell ting, akkurat som koffeintoleranse, opiattoleranse osv. Konsumerer du alkohol jevnlig, typ hver helg så er det ikke realistisk at terskelen din for hvilken mengde som gjør deg gladbrisen forblir den samme overtid. Kroppen er jo ekstremt tilpasningsdyktig, på både godt og vondt.

Klarer ikke helt å kjøpe argumentet ditt om at det kun handler om rus når man drikker store mengder som resultat av angst osv. En person som velger å drikke moderat, la oss si 1-4 enheter for å oppnå en "god rus" så handler jo det like mye om rus det også. Du er riktignok ikke like ute å kjøre, men det er jo fremdeles rusen du går etter.

Du kan ruse deg på andre ting enn alkohol uten å havne rett i kategorien narkoman.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»