Chelsea FC - Klubbtråd

Svar
Lew_Ashby

Re: Chelsea FC - Klubbtråd

Legg inn av Lew_Ashby »

Trolljegeren skrev: ons jun 21, 2023 8:46 am Jeg skjønner virkelig ikke poenget med Nkunku. Vi trenger en spiss, ikke enda en tier...
På tidspunktet vi gjorde det var det kanskje litt overflødig, men slik situasjonen er nå (sannsynligvis salg av Havertz og Mount) så er det et strålende kjøp. £53m for Nkunku er en fantastisk pris.

Nkunku har også spilt angriper i Tyskland en god stund nå (?).

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

KongOlav2 skrev: ons jun 21, 2023 8:48 am
Trolljegeren skrev: ons jun 21, 2023 8:46 am Jeg skjønner virkelig ikke poenget med Nkunku. Vi trenger en spiss, ikke enda en tier...
Hvis dere selger Havertz og Mount, så blir det plutselig langt mer poeng i kjøpet. Selv salg av bare en av dem gjør et Nkunku-kjøp langt mer logisk/nødvendig.
Om Poch skal spille 4231 så blir det kanskje det.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Trolljegeren skrev: ons jun 21, 2023 10:04 am m Poch skal spille 4231 så blir det kanskje det.
Med rett typer rundt seg er det også meget mulig Nkunku kan spille midtspiss slik Firmino gjorde og Gakpo nå gjør i Liverpool.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Lew_Ashby skrev: ons jun 21, 2023 8:58 am
Trolljegeren skrev: ons jun 21, 2023 8:46 am Jeg skjønner virkelig ikke poenget med Nkunku. Vi trenger en spiss, ikke enda en tier...
På tidspunktet vi gjorde det var det kanskje litt overflødig, men slik situasjonen er nå (sannsynligvis salg av Havertz og Mount) så er det et strålende kjøp. £53m for Nkunku er en fantastisk pris.

Nkunku har også spilt angriper i Tyskland en god stund nå (?).
Han har spilt som en av to foran i en 442/4222 variant. Ved siden av Werner. Så vi vet jo alle hva Werner gjør, hvilket betyr at Nkunku er den dype.

Hvorfor skal vi gjøre den samme feilen to ganger på et par år, nemlig å kjøpe en angriper fra RB Leipzig som er vant til å spille i et makkerpar?

Jeg er uansett lei alle disse kjøpene. Det har blitt for dumt...

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Nå er selvsagt Twitter-eliten, Magnus Barstad, Arsenalfansen, deler av Liverpool-fansen osv godt rustet til å, uten å ha noen som helst adgang til informasjon utover hvordan de selv tolker Chelsea sine spillersalg til Saudi, konkludere med at det er skittent spill her. Langt bedre rustet enn idiotene i PE-eliten, akademia osv. Men denne artikkelen til The Athletics Matt Slater kan kanskje være en motvekt (selvsagt uten noe tyngde) til ropene om at PIF selvsagt styrer Chelsea sin spillerlogistikk til begges fordel.

Is Saudi Arabia funding Chelsea?

This month, trade title Private Equity International placed Clearlake 14th in its global rankings of private-equity firms and its most recent fund, Clearlake Capital Partners VII, was oversubscribed, raising $14billion for its next shopping spree. It attracted 300 institutional investors — banks, family offices, insurance companies, pension funds and sovereign wealth funds — from more than 40 countries across six continents.

And this is where we get to the nub of it. Those investors can reveal where they are investing if they want to but Clearlake will not (we did check) and neither do any of its rivals. What it will say is that no single investor can account for more than five per cent of a single fund and the average investor has less than one per cent of a fund.

Has PIF invested in Clearlake? Almost certainly.

Does this mean it will write a fat cheque so its Saudi Pro League clubs can give Chelsea £100million for £50m worth of footballers to get the west London club off the FFP hook?

“This feels like a nothing-burger,” says a partner at a different US-based private-equity firm, speaking on condition of anonymity to protect relations and business interests. “Clearlake is an incredible firm — they’ve made a ton of money for their investors. I’m not sure if PIF is a big investor but anyone who has been has been well rewarded.

“Wouldn’t PIF be using Newcastle United if this was their plan, not Chelsea? The reality is all the sovereign-wealth funds are in all the big, global private-equity funds, from Australia to Abu Dhabi, Canada to PIF.”

Jordan Gardner is the former managing partner of a group that invested in Danish side FC Helsingor and is currently a consultant with sports consultancy Twenty First Group.

“People are reading way too much into the connections between PIF, Clearlake and Boehly,” Gardner says. “PIF is one of many, many investors in the entire portfolio of investments with Clearlake. At this level, there are many close relationships between various private-equity funds, sovereign-wealth funds and high-net-worth individuals.

“While the optics don’t look great, I’m sure this entirely comes down to existing relationships between these parties and has nothing to do with PIF’s investment in Clearlake. I don’t see any conflict of interest or conspiracy here whatsoever.”

That is the view in academia, too.

“The allegations don’t tally with the PIF’s modus operandi,” says Dr Christopher Davidson, an expert on the Middle East at the European Centre For International Affairs and the author of several books on the Gulf region. “While the Qatari sovereign-wealth funds have historically been more assertive and willing to use such multi-layered intermediaries, the Saudis are more traditional.

“In regards to why Gulf funds invest in American private-equity firms, the consensus is they are mostly after a more adventurous component for their portfolios beyond ‘safe’ investments in Western blue-chip companies, UK real estate and so on.”

And Philippou, who made the earlier point about “actual and perceived” conflicts of interest, believes this one is more the latter than the former.

“Yes, Chelsea have clearly been getting creative recently, such as longer contracts for amortisation purposes, but it’s also the case that a number of clubs — not just Chelsea — have been trying to shed some of their players for a while,” she explains.

“However, these sellers have faced difficulties as there are a very limited number of clubs able to afford them. It’s mainly been other Premier League clubs and a handful of the usual European suspects. But then Saudi Arabia declared that it is now a buying market and its clubs may be open to buying some of these unwanted but expensive players.”

Neither the club nor the Premier League wanted to comment on the speculation about why SPL clubs might be looking to buy Chelsea players but both parties wanted to make it clear that the new owners at Stamford Bridge were carefully vetted for potential conflicts of interest by the league last year as part of the usual change of control process, and both the club and Clearlake have repeatedly, but privately, said no Saudi money was involved in the takeover.

It should also be noted that under Premier League rules, all transactions, whether they are between associated parties or not, over the value of £1million are now checked to make sure they do not exceed “market value”. So, if one club were lucky enough to convince another to spend three times as much money on a player as the market thinks he is really worth, they could be told they cannot accept that windfall.

So, to recap, once we have actually considered the evidence properly, we probably have a sovereign-wealth fund investing in a very successful private-equity firm, along with lots of other sovereign-wealth funds and big global investors. This investment might be a big number but it will be a small percentage of the total pot and Saudi Arabia does not have a reputation for bossing private-equity firms about.
We have a club who are very popular in the Middle East and have several well-known players they badly need to get off the books, and we have a newly-flush league that is desperate to attract recognisable stars to raise the overall standard and profile of its competition.

Is this not a very straightforward tale of willing seller meets willing buyer, with the asset they are trading being pretty happy about the transaction, too?

Maybe, maybe not.

During the time it has taken me to write this piece, former Manchester United defender and current Sky Sports pundit Gary Neville has weighed in, and he ain’t happy.

“Any chance the Premier League can look into this Saudi trading like NOW!!!” the co-owner of League Two club Salford City wrote on his Instagram feed. “Get a Regulator in asap that’s agile enough to stop these things at source! If it doesn’t look right it’s probably not right! Independence is required asap. The Governance of our game is a mess!”

No arguments about that last point, Gary; which is probably why, when the club we love is not enjoying the same good fortune as our rivals, we automatically assume it is the swindle of the century.

Sometimes it might be, but most times it is probably just their turn.



https://theathletic.com/4624201/2023/06 ... =twitteruk

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Trolljegeren skrev: ons jun 21, 2023 10:05 am Jeg er uansett lei alle disse kjøpene. Det har blitt for dumt...
Da er vi uenig. Personlig synes jeg at det å få toppscorer i Bundesliga, som også bidrar med mye annet enn mål, for £53m er en strålende handel. Markedsverdien hans pr nå er sannsynligvis nærmere £75-80m.

Man finner ut hvordan man bruker Nkunku på en god måte, og det er da fint at vi også får inn en ny manager og uansett vil være i en prosess med endret spillestil.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Lew_Ashby skrev: ons jun 21, 2023 10:22 am
Trolljegeren skrev: ons jun 21, 2023 10:05 am Jeg er uansett lei alle disse kjøpene. Det har blitt for dumt...
Da er vi uenig. Personlig synes jeg at det å få toppscorer i Bundesliga, som også bidrar med mye annet enn mål, for £53m er en strålende handel. Markedsverdien hans pr nå er sannsynligvis nærmere £75-80m.

Man finner ut hvordan man bruker Nkunku på en god måte, og det er da fint at vi også får inn en ny manager og uansett vil være i en prosess med endret spillestil.
Nkunku er en mye mer komplett spiller enn det f.eks Werner var så hadde ikke den store frykten for at han skal feile fordi Werner feilet. Hvis det er en signering man skal bruke som bekymringsgrunnlag så syns jeg Havertz er mer berettiget, selvom de heller ikke er spesielt like spillertyper.

Jeg hadde vært grunnleggende bekymret for å hente offensive spillere fra BL. Den taxen som det snakkes om er reell, og ser man på overganger fra BL til PL så leverer spillerne underliggende tall som er ca 80% av hva de gjorde i BL.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Lew_Ashby skrev: ons jun 21, 2023 10:22 am
Trolljegeren skrev: ons jun 21, 2023 10:05 am Jeg er uansett lei alle disse kjøpene. Det har blitt for dumt...
Da er vi uenig. Personlig synes jeg at det å få toppscorer i Bundesliga, som også bidrar med mye annet enn mål, for £53m er en strålende handel. Markedsverdien hans pr nå er sannsynligvis nærmere £75-80m.

Man finner ut hvordan man bruker Nkunku på en god måte, og det er da fint at vi også får inn en ny manager og uansett vil være i en prosess med endret spillestil.
Du synes det er helt innafor at vi har har kjøpt et helt nytt lag med førstelagsspillere på et år? Vel, deg om det. For meg så bidrar det bare til å ødelegge fotballen ytterligere. Jeg føler jeg sitter og ser på save'n til noen som spiller FM, og ikke at det drives en faktisk klubb.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Trolljegeren skrev: ons jun 21, 2023 10:48 am
Lew_Ashby skrev: ons jun 21, 2023 10:22 am
Trolljegeren skrev: ons jun 21, 2023 10:05 am Jeg er uansett lei alle disse kjøpene. Det har blitt for dumt...
Da er vi uenig. Personlig synes jeg at det å få toppscorer i Bundesliga, som også bidrar med mye annet enn mål, for £53m er en strålende handel. Markedsverdien hans pr nå er sannsynligvis nærmere £75-80m.

Man finner ut hvordan man bruker Nkunku på en god måte, og det er da fint at vi også får inn en ny manager og uansett vil være i en prosess med endret spillestil.
Du synes det er helt innafor at vi har har kjøpt et helt nytt lag med førstelagsspillere på et år? Vel, deg om det.
Haha. Hvordan i HELVETE fikk du det ut av mitt innlegg. Jeg er genuint nysgjerrig.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Lew_Ashby skrev: ons jun 21, 2023 10:20 am
► Show Spoiler
Har lest den samme og det er nok langt mer riktig enn hva vi (omtaler resten av bermen som det) har skrevet. Samtidig så tror jeg det er noe shady involvert her. Greit nok at alle som drar dit får sinnssvake lønninger. Det må de nesten gi for å kunne overtale spillerne å komme til ligaen deres i den fasen de er i.

Det er prisen de gir til dere skurrer. Prisene det spekuleres i at dere skal få for disse spillerne har null kontakt med virkeligheten. Spillere som Koulibaly, Ziyech og Aubameyang har ingen reell markedsverdi i det europeiske markedet fordi lønningene de har gjør at pretty much ingen klubber har råd til å matche den lønnen samt betale en substansiell overgangssum. Det er det markedet som SA skal operere i. Hvis de 4 klubbene som de hadde kjøpt hadde hatt 4 forskjellige eiere og derfor vært i en reell budkrig mot hverandre så hadde det kunnet gitt mening at det oppsto en budkrig om spillerne dere (og flere andre klubber) skal selge, men fakta er at backingen for disse 4 klubbene kommer fra samme sted, ergo er det ingen konkurranse mellom de her. Hvis SA faktisk hadde handlet som en rasjonell agent i det eksisterende markedet så hadde de ikke vært villige til å betale det de visstnok gjør for spillerne deres. Hvis dere ikke ville selge så er det mer enn nok andre spillere som pusher 30+ som man kan friste med de lønningene de tilbyr.

Og bare for å ha det på det rene, spillere som Partey, Neves og Mendy faller ikke under samme kategori. De to første spillerne er ikke spillere som jeg tror klubbene kvalitativt ønsker å selge, mens Mendy tror jeg definitivt ville hatt et marked i sommer i motsetning til de andre nevnte Chelsea-spillerne.

Min konspirasjonsteori er at ledelsen i Chelsea

1) visste om at SA kom til å gjøre dette før de kjøpte klubben. De visste dermed at det kom til å komme masse ekstern finansiering inn i fotballen før "alle andre" og det er derfor de har insistert på lange kontrakter med alle spillerne sine.

2) kommer til å fremme/støtte forslag som vil være fordelaktig for SA. Som jeg nevnte i en annen tråd så tipper jeg at SA holder på med noe lignende som de gjorde med Golf. De startet opp en konkurrende liga og fikk tilstrekkelig "makt" i sporten via den slik at de kunne spleise den med PGA, og at i de da fikk et viktig setet i den "nye" ligaen. I fotballen så tipper jeg de jobber med å få med minst 2 lag inn i den fremtidige Superligaen som før eller senere kommer.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Lew_Ashby skrev: ons jun 21, 2023 10:55 am Haha. Hvordan i HELVETE fikk du det ut av mitt innlegg. Jeg er genuint nysgjerrig.
Ved at du siterer at jeg skrev "jeg er lei av disse kjøpene" og "det blir for dumt", hvorpå du sier at du er uenig.

Hvordan i all verden - ut i fra alminnelig ordlyd - skal dette tolkes til noe annet enn at du er uenig i mitt syn om å være lei alle kjøpene og at det blir for dumt? Det lurer jeg genuint på, altså.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Wellé skrev: ons jun 21, 2023 11:28 am Det er prisen de gir til dere skurrer. Prisene det spekuleres i at dere skal få for disse spillerne har null kontakt med virkeligheten. Spillere som Koulibaly, Ziyech og Aubameyang har ingen reell markedsverdi i det europeiske markedet fordi lønningene de har gjør at pretty much ingen klubber har råd til å matche den lønnen samt betale en substansiell overgangssum.
Vel, Kina holdt jo på med mye av det samme.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Trolljegeren skrev: ons jun 21, 2023 12:06 pm
Lew_Ashby skrev: ons jun 21, 2023 10:55 am Haha. Hvordan i HELVETE fikk du det ut av mitt innlegg. Jeg er genuint nysgjerrig.
Ved at du siterer at jeg skrev "jeg er lei av disse kjøpene" og "det blir for dumt", hvorpå du sier at du er uenig.

Hvordan i all verden - ut i fra alminnelig ordlyd - skal dette tolkes til noe annet enn at du er uenig i mitt syn om å være lei alle kjøpene og at det blir for dumt? Det lurer jeg genuint på, altså.
Du: ''Jeg skjønner virkelig ikke poenget med Nkunku. Vi trenger en spiss, ikke enda en tier...''

Jeg: ''På tidspunktet vi gjorde det var det kanskje litt overflødig, men slik situasjonen er nå (sannsynligvis salg av Havertz og Mount) så er det et strålende kjøp. £53m for Nkunku er en fantastisk pris.''

Du: Hvorfor skal vi gjøre den samme feilen to ganger på et par år, nemlig å kjøpe en angriper fra RB Leipzig som er vant til å spille i et makkerpar? Jeg er uansett lei alle disse kjøpene. Det har blitt for dumt...

Jeg: ''Da er vi uenig. Personlig synes jeg at det å få toppscorer i Bundesliga, som også bidrar med mye annet enn mål, for £53m er en strålende handel. Markedsverdien hans pr nå er sannsynligvis nærmere £75-80m.''

Du: ''Du synes det er helt innafor at vi har har kjøpt et helt nytt lag med førstelagsspillere på et år? Vel, deg om det. For meg så bidrar det bare til å ødelegge fotballen ytterligere. Jeg føler jeg sitter og ser på save'n til noen som spiller FM, og ikke at det drives en faktisk klubb.''

Hvordan er det mulig å tolke denne samtalen som at jeg ''synes det er helt innafor at vi har har kjøpt et helt nytt lag med førstelagsspillere på et år'', og ikke at jeg i motsetning til deg konkret mener at kjøpet av Nkunku er fornuftig, er for meg et mysterium. Men sikkert bare er jeg som er en enkel sjel.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Ziyech - £8.5 + mindre add ons (Ben Jacobs og Rob Pratley)
Koulibaly - £17 + mindre add ons (Ben Jacobs og Rob Pratley)
Mendy - £21.5 (Felix Johnston)
Kovacic - £25+5m (Romano)
Havertz - £65m (Ornstein) - sikkert noe av kjøpesummen som er betinget

Begynner å bli litt cash inn nå.

Lolzalot

Legg inn av Lolzalot »

Wellé skrev: ons jun 21, 2023 11:28 am 2) kommer til å fremme/støtte forslag som vil være fordelaktig for SA. Som jeg nevnte i en annen tråd så tipper jeg at SA holder på med noe lignende som de gjorde med Golf. De startet opp en konkurrende liga og fikk tilstrekkelig "makt" i sporten via den slik at de kunne spleise den med PGA, og at i de da fikk et viktig setet i den "nye" ligaen. I fotballen så tipper jeg de jobber med å få med minst 2 lag inn i den fremtidige Superligaen som før eller senere kommer.
Tror det er mer sannsynlig at de prøver å posisjonere seg for VM i 2030 enn at de angivelig skal ta over sporten som med golf. Det tror jeg både blir utrolig mye vanskeligere å svelge rent kulturelt og prohibitivt kostbart.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Lew_Ashby skrev: ons jun 21, 2023 12:25 pm Hvordan er det mulig å tolke denne samtalen
Du velger selv hva du vil sitere, og da fremstår svaret ditt som et svar på sitatet.

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

Wellé skrev: ons jun 21, 2023 10:33 am
Lew_Ashby skrev: ons jun 21, 2023 10:22 am
Trolljegeren skrev: ons jun 21, 2023 10:05 am Jeg er uansett lei alle disse kjøpene. Det har blitt for dumt...
Da er vi uenig. Personlig synes jeg at det å få toppscorer i Bundesliga, som også bidrar med mye annet enn mål, for £53m er en strålende handel. Markedsverdien hans pr nå er sannsynligvis nærmere £75-80m.

Man finner ut hvordan man bruker Nkunku på en god måte, og det er da fint at vi også får inn en ny manager og uansett vil være i en prosess med endret spillestil.
Nkunku er en mye mer komplett spiller enn det f.eks Werner var så hadde ikke den store frykten for at han skal feile fordi Werner feilet. Hvis det er en signering man skal bruke som bekymringsgrunnlag så syns jeg Havertz er mer berettiget, selvom de heller ikke er spesielt like spillertyper.

Jeg hadde vært grunnleggende bekymret for å hente offensive spillere fra BL. Den taxen som det snakkes om er reell, og ser man på overganger fra BL til PL så leverer spillerne underliggende tall som er ca 80% av hva de gjorde i BL.
Det er en ting som stresser meg når det hentes spillere fra lavere nivå til PL og det er dersom fysikken ikke er på det nivået den må være. Jeg synes både Werner og Sancho er gode eksempler. Særlig sistnevnte siden han åpenbart er et ganske unikt fotballtalent.

Det synes jeg virker som et usikkehetsmoment ved Nkunku også. Litt liten og spe, og har heller ikke den ekstreme farten de beste angriperne i PL av det slaget ofte har (Rashford, Salah, Mane), eller?

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Trolljegeren skrev: ons jun 21, 2023 12:54 pm
Lew_Ashby skrev: ons jun 21, 2023 12:25 pm Hvordan er det mulig å tolke denne samtalen
Du velger selv hva du vil sitere, og da fremstår svaret ditt som et svar på sitatet.
Sorry, tok med alt utenom dettei ditt innledende innlegg om hvorfor Nkunkuvar et dumt kjøp, det forandrer selvsagt alt"

Han har spilt som en av to foran i en 442/4222 variant. Ved siden av Werner. Så vi vet jo alle hva Werner gjør, hvilket betyr at Nkunku er den dype.

Jeg lener mot at dette er en eller annen morsom greie fra deg, og at det ikke er seriøst. Legger det derfor død.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Lew_Ashby skrev: ons jun 21, 2023 1:18 pm Sorry, tok med alt utenom dettei ditt innledende innlegg om hvorfor Nkunkuvar et dumt kjøp, det forandrer selvsagt alt"

Han har spilt som en av to foran i en 442/4222 variant. Ved siden av Werner. Så vi vet jo alle hva Werner gjør, hvilket betyr at Nkunku er den dype.

Jeg lener mot at dette er en eller annen morsom greie fra deg, og at det ikke er seriøst. Legger det derfor død.
Det var ikke ment som et angrep på deg altså. Jeg er bare lei av at klubben vår til enhver tid tilstreber å være et sirkus. Det gjør noe med følelsene og engasjementet mitt til den.

Brukeravatar
Soccermannen
Innlegg: 1207

Legg inn av Soccermannen »

Kante fortjener så mye skryt som er mulig å gi. En av de aller aller beste spillerne vi har hatt i klubben. Synd med skadene i det siste, så da er det greit å la han gå.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Soccermannen skrev: ons jun 21, 2023 1:50 pm Kante fortjener så mye skryt som er mulig å gi. En av de aller aller beste spillerne vi har hatt i klubben. Synd med skadene i det siste, så da er det greit å la han gå.
Kjenner jeg har helt vondt i magen av dette, fordi jeg har elsket Kanté siden den første kampen han spilte for oss, men jeg misliker sterkt at disse spillerne drar til et regime som Saudi-Arabia for å spille fotball. Det er ting som dette som gjør at jeg sliter med å investere følelsene mine i Chelsea og moderne toppfotball på samme måte som jeg kunne gjøre som tenåring og ung voksen...

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Har vi snart spillere igjen?


Ngolo Ngolo Kante, hva skal man si. Verdens beste DM, PLs beste DM. En herlig person på alle måter. Kommer til å savne lungene hans, kommer til å savne de frekk tunnelene hans

Terry_26

Legg inn av Terry_26 »

Er det noen som har noen som helst form for tro på at Mount blir? Jeg har en barnslig, naiv tro på at det kan skje. Vi selger ikke både Mount og Havertz i samme vindu vel?

Vi gjør nok det.

b0lle

Legg inn av b0lle »

Trolljegeren skrev: ons jun 21, 2023 2:08 pm
Soccermannen skrev: ons jun 21, 2023 1:50 pm Kante fortjener så mye skryt som er mulig å gi. En av de aller aller beste spillerne vi har hatt i klubben. Synd med skadene i det siste, så da er det greit å la han gå.
Kjenner jeg har helt vondt i magen av dette, fordi jeg har elsket Kanté siden den første kampen han spilte for oss, men jeg misliker sterkt at disse spillerne drar til et regime som Saudi-Arabia for å spille fotball. Det er ting som dette som gjør at jeg sliter med å investere følelsene mine i Chelsea og moderne toppfotball på samme måte som jeg kunne gjøre som tenåring og ung voksen...
Har snakket med mange i det siste som sier det samme. Virker som interesseren daler med denne utviklingen og merker det selv også.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Tror det enkelte reagerer på ikke er at vi selger en spiller til en klubb i Saudi, men at vi tilsynelatende selger dem som en pakkedeal. Til normal pris ja, men oppsiden med å kunne kvitte seg fort med alle samtidig til en normal pris kan ikke overdrives.

Jeg synes det hele virker shady.

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

Fra 13. mars:
► Show Spoiler
Vet ikke helt om det er trygt å poste denne enda ref. Saudi-Arabia, eller om man burde vente et par uker til, men pytt sann. Jeg føler at jeg har vært igjennom dette å prosjektere neste års kommende stall hundre ganger før, men når det nå viser seg at vi kanskje får til dette brannsalget til den store gullmedalje (jada, Saudi-Arabia … og Arsenal … og kanskje United) tenkte jeg det var på tide med en oppdatering på hvordan jeg ser for meg at stallen kan se ut til neste år

Forsvarsspillere
James, Gusto, Fofana, Silva, Chalo, Colwill, Badiashile, Chilwell, Cucu (Hall)

9 + 1

(I skrivende stund ser jeg at Inter skal være ute etter Chalo på lån med obligasjon til kjøp. Skjønner virkelig ikke hvorfor vi skal hjelpe Inter med noe som helst, men forstår hvis Chalobah selv vil dra på grunn av spilletid. Litt usikker på om Silva burde være et fjerdevalg, når våre tre førstevalg har vist seg å være ganske skadeutsatte. Synes brasilianeren tapte seg voldsomt utover årets sesong.)

Midtbanespillere
Enzo, Chukwu, Santos,Hall, NY, NY? (Chalo)

5/6 + 1

Angrepsspillere
Madueke, Mudryk, Sterling, Nkunku, Jackson?, Broja (Chukwu)

5 + 1

Vi er fortsatt overbefolket i forsvarsleddet i forhold til de andre lagdelene (egentlig bare overbefolket punktum, men fire-fem av de spillerne har hatt såpass store stadeutfordringer at det helt sikkert blir rikelig med spilletid på alle mann). Jeg har heller ikke tatt med at Azpi fortsatt er med oss og ser ut til å forbli det. Forhåpentligvis er han langt unna en startellever til neste sesong. Aller helst kan man unnlate han fra kamptroppen, men at han blir med som en (dyr) maskot rundt om i England. Silva burde også få en betraktelig mindre rolle i år enn i fjor, som nevnt over.

Jeg må også si at venstreback-posisjonen for meg er en elefant hiding in plain (plane) sight. Det er ikke til å stikke under en stol at jeg mener Chilwell er ganske oppskrytt, og enda mer som en tradisjonell back i en backfirer. Cucu er for meg, i normal form, bedre defensivt og i kombinasjonsspillet. Hall er bedre til å slå innlegg og er en bedre pasningsspiller. Jeg tror vi dreit oss skikkelig ut når vi ga Chilly B en ny superkontrakt (att på til før vi visste hvem som skulle være treneren, og om han skulle spille med tre eller fire bak), men håper jeg blir positivt overrasket. Det er uansett imperativt at den dørgende kjedelige 3-4-3 med tradisjonelle vingbacker pensjoneres nå. Den har ikke gitt oss gode ligaprestasjoner på seks-syv år, og det er mye fordi vi har hatt en/to angrepsspillere for lite på banen. Det har blitt for pussy mot de svakere lagene i ligaen.

James Fofana Colwill Chilly
Gusto Chalo/Silva Badia Cucu/Hall

På midtbanen må det gjøres noe. Per nå har vi ikke funnet et hjem for verken Kova, Loftus Cheek eller Conor Man, men det er nærliggende å tro at alle tre drar. Vi kommer i hvert fall til å prøve på det. Personlig ville jeg muligens sett på mulighetene for å beholde Conor Man, men 40 mill rett på bok er helt utrolig for en som aldri kommer til å starte for oss. Uansett gjør det gjør at vi er særdeles tynne i rekkene. Midtbanen fra CL-triumfen er all gone, men fornyelsesprosessen har allerede begynt med Enzo. Han er den laget skal bygges rundt (han er så god han).

Hall og Chukwu er jeg komfortable med at er backup-løsninger til neste år. Det burde blir mer enn nok spilletid for de uansett. Det er bedre at de får 1000-1500 kontrollerte minutter for oss enn 2500 minutter for et bunnlag som spiller gørr kjedelig fotball. Aller verst er det om låneklubben ikke har noe insentiv for å bruke dem, slik vi har sett med Gilmour i Norwich og andre store talenter. Jeg er litt mer usikker på Santos, spesielt om Poch skal kjøre sin faste 4-2-3-1 formasjon. Han er dog et supertalent, og hvis Poch skal legge om til en 4-3-3 er det med ett rom for Santos hvis han imponerer i pre-season.

Apropos 4-3-3 så vil det kreve at vi kjøper to midtbanespillere. Begge to må være klare til å starte fra første serierunde. Jeg har uttrykt min fascinasjon for Caicedo. Det er nesten sånn at det er han eller ingenting som midtbanespiller nummer 1. Ingen andre er i nærheten. Jeg har tenkt mye på hvem jeg vil ha som nummer 2 inn. Gourna eller Lavia er de to største talentene og er allerede dritgode, men det representerer også litt «shiny toys»-mentalitet.

Hvis målet er å bygge en robust og allsidig stall tror jeg kanskje at Onana ville vært det beste alternativet. Hans ekstreme høyde vil gi oss mye som supersub, men også i kampen mot de største kjempelagene vi møter 10-15 ganger gjennom en PL-sesong. Onana er en Jack of All Trades som kan mye av alt og som fortsatt er ung. Han trenger nok en del coaching, men hans bunnivå vil være en utholdende kjempe på to meter som er taklingssterk, har relativt god nærteknikk og er ganske god til å føre ball. Makspotensialet er skyhøyt.

4-2-3-1
Caicedo - Enzo
Onana - Chukwu

4-3-3
Onana/Chukwu - Caicedo - Enzo
Chukwu - Onana - Hall (Santos)

I angrepet er det også en del spørsmålstegn. Nkunku er jeg helt sikker på. Han er faktisk drit god. Sterling tipper jeg vil levere et sted mellom 10 og 15 PL-mål neste sesong, hvis han er den som skal starte sesongen som førstevalget på en av flankene. Briten kommer til å være jævlig frustrerende på veien, men han er en av PLs største sjansemagneter gjennom tidene. Selv i et hinsides dysfunksjonelt lag kom han stort sett til minst en stor sjanse hver kamp.

Bak de to er det mye potensial vi håper på at skal utløses av Pochettino. Madueke er den som har vist at han er nærmest noe, men han må virkelig komme seg gjennom en Poch Pre Season. Han henger på knærne, som Eskil Ervik gjorde i Torino-OL 2006, etter halvtimen. Stort sett er han en saga blott etter 40 spilte minutter. Han må på Gacon-kjøret til Pochettino ganske prompte, aller helst i går. Mudryk har de siste to landskampene vist det han kan, men like mye hva han ikke kan. Teknikken, farten og styrken er råbra. Tilslaget er også ganske deilig. Men fy faen for et uferdig produkt. Han vet ikke når han skal presse og hvor han skal presse. Han vet heller ikke hvordan han skal skaffe seg separasjon til motspillerne, sånn at han skal sette på turboen.

Jackson har jeg vært over meg av begeistring for. Jeg mener han tikker alle boksene en moderne spiss må ha i banken. Hvis han har fått orden på kroppen sin og holder seg skadefri tror jeg han blir så god for oss. Broja er et veldig spennende talent. 90 kilo, god avslutningsteknikk, sterk som en bjørn og rask som en gepard. Han har enorme mangler på utholdenheten som gjør at han hittil har vært best som en supersub. Jeg tror Jackson og Broja i tospann, med Nkunku i bakhånd hvis begge svikter, er mer enn bra nok for nå. Begge kommer ikke til å svikte.

4-2-3-1
Madueke Nkunku Sterling
Jackson

x Chukwu Mudryk
Broja


4-3-3
Sterling Jackson Nkunku
Madueke Broja Mudryk

Til diskusjon:
- Hva slags spillertype burde vi kjøpe, hvis vi skulle fylt på med en angrepsspiller til?

? Burde det være en allsidig spiller som kan bekle en rolle på tvers av hele angrepet, eller burde vi hente inn en rendyrket spesialist?

! Jeg heller mot at hvis vi skal hente inn en angrepsspiller til så burde det være en allsidig spiller. Han burde kunne bekle minst to av rollene i en 3’eren (4-2-3-1) - for eksempel som smal kant og tier - og en bonus er det hvis han i tillegg kan spille i en midtbanetreer.

Håper vi kan ta tilbake diskusjonen rundt laget igjen. Vi vet at vi er avskyelige mennesker som holder med The Mighty Chews. Beklager igjen for at vi valgte feil klubb.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Inbetweener skrev: ons jun 21, 2023 6:55 pm Fra 13. mars:
► Show Spoiler
Vet ikke helt om det er trygt å poste denne enda ref. Saudi-Arabia, eller om man burde vente et par uker til, men pytt sann. Jeg føler at jeg har vært igjennom dette å prosjektere neste års kommende stall hundre ganger før, men når det nå viser seg at vi kanskje får til dette brannsalget til den store gullmedalje (jada, Saudi-Arabia … og Arsenal … og kanskje United) tenkte jeg det var på tide med en oppdatering på hvordan jeg ser for meg at stallen kan se ut til neste år

Forsvarsspillere
James, Gusto, Fofana, Silva, Chalo, Colwill, Badiashile, Chilwell, Cucu (Hall)

9 + 1

(I skrivende stund ser jeg at Inter skal være ute etter Chalo på lån med obligasjon til kjøp. Skjønner virkelig ikke hvorfor vi skal hjelpe Inter med noe som helst, men forstår hvis Chalobah selv vil dra på grunn av spilletid. Litt usikker på om Silva burde være et fjerdevalg, når våre tre førstevalg har vist seg å være ganske skadeutsatte. Synes brasilianeren tapte seg voldsomt utover årets sesong.)

Midtbanespillere
Enzo, Chukwu, Santos,Hall, NY, NY? (Chalo)

5/6 + 1

Angrepsspillere
Madueke, Mudryk, Sterling, Nkunku, Jackson?, Broja (Chukwu)

5 + 1

Vi er fortsatt overbefolket i forsvarsleddet i forhold til de andre lagdelene (egentlig bare overbefolket punktum, men fire-fem av de spillerne har hatt såpass store stadeutfordringer at det helt sikkert blir rikelig med spilletid på alle mann). Jeg har heller ikke tatt med at Azpi fortsatt er med oss og ser ut til å forbli det. Forhåpentligvis er han langt unna en startellever til neste sesong. Aller helst kan man unnlate han fra kamptroppen, men at han blir med som en (dyr) maskot rundt om i England. Silva burde også få en betraktelig mindre rolle i år enn i fjor, som nevnt over.

Jeg må også si at venstreback-posisjonen for meg er en elefant hiding in plain (plane) sight. Det er ikke til å stikke under en stol at jeg mener Chilwell er ganske oppskrytt, og enda mer som en tradisjonell back i en backfirer. Cucu er for meg, i normal form, bedre defensivt og i kombinasjonsspillet. Hall er bedre til å slå innlegg og er en bedre pasningsspiller. Jeg tror vi dreit oss skikkelig ut når vi ga Chilly B en ny superkontrakt (att på til før vi visste hvem som skulle være treneren, og om han skulle spille med tre eller fire bak), men håper jeg blir positivt overrasket. Det er uansett imperativt at den dørgende kjedelige 3-4-3 med tradisjonelle vingbacker pensjoneres nå. Den har ikke gitt oss gode ligaprestasjoner på seks-syv år, og det er mye fordi vi har hatt en/to angrepsspillere for lite på banen. Det har blitt for pussy mot de svakere lagene i ligaen.

James Fofana Colwill Chilly
Gusto Chalo/Silva Badia Cucu/Hall

På midtbanen må det gjøres noe. Per nå har vi ikke funnet et hjem for verken Kova, Loftus Cheek eller Conor Man, men det er nærliggende å tro at alle tre drar. Vi kommer i hvert fall til å prøve på det. Personlig ville jeg muligens sett på mulighetene for å beholde Conor Man, men 40 mill rett på bok er helt utrolig for en som aldri kommer til å starte for oss. Uansett gjør det gjør at vi er særdeles tynne i rekkene. Midtbanen fra CL-triumfen er all gone, men fornyelsesprosessen har allerede begynt med Enzo. Han er den laget skal bygges rundt (han er så god han).

Hall og Chukwu er jeg komfortable med at er backup-løsninger til neste år. Det burde blir mer enn nok spilletid for de uansett. Det er bedre at de får 1000-1500 kontrollerte minutter for oss enn 2500 minutter for et bunnlag som spiller gørr kjedelig fotball. Aller verst er det om låneklubben ikke har noe insentiv for å bruke dem, slik vi har sett med Gilmour i Norwich og andre store talenter. Jeg er litt mer usikker på Santos, spesielt om Poch skal kjøre sin faste 4-2-3-1 formasjon. Han er dog et supertalent, og hvis Poch skal legge om til en 4-3-3 er det med ett rom for Santos hvis han imponerer i pre-season.

Apropos 4-3-3 så vil det kreve at vi kjøper to midtbanespillere. Begge to må være klare til å starte fra første serierunde. Jeg har uttrykt min fascinasjon for Caicedo. Det er nesten sånn at det er han eller ingenting som midtbanespiller nummer 1. Ingen andre er i nærheten. Jeg har tenkt mye på hvem jeg vil ha som nummer 2 inn. Gourna eller Lavia er de to største talentene og er allerede dritgode, men det representerer også litt «shiny toys»-mentalitet.

Hvis målet er å bygge en robust og allsidig stall tror jeg kanskje at Onana ville vært det beste alternativet. Hans ekstreme høyde vil gi oss mye som supersub, men også i kampen mot de største kjempelagene vi møter 10-15 ganger gjennom en PL-sesong. Onana er en Jack of All Trades som kan mye av alt og som fortsatt er ung. Han trenger nok en del coaching, men hans bunnivå vil være en utholdende kjempe på to meter som er taklingssterk, har relativt god nærteknikk og er ganske god til å føre ball. Makspotensialet er skyhøyt.

4-2-3-1
Caicedo - Enzo
Onana - Chukwu

4-3-3
Onana/Chukwu - Caicedo - Enzo
Chukwu - Onana - Hall (Santos)

I angrepet er det også en del spørsmålstegn. Nkunku er jeg helt sikker på. Han er faktisk drit god. Sterling tipper jeg vil levere et sted mellom 10 og 15 PL-mål neste sesong, hvis han er den som skal starte sesongen som førstevalget på en av flankene. Briten kommer til å være jævlig frustrerende på veien, men han er en av PLs største sjansemagneter gjennom tidene. Selv i et hinsides dysfunksjonelt lag kom han stort sett til minst en stor sjanse hver kamp.

Bak de to er det mye potensial vi håper på at skal utløses av Pochettino. Madueke er den som har vist at han er nærmest noe, men han må virkelig komme seg gjennom en Poch Pre Season. Han henger på knærne, som Eskil Ervik gjorde i Torino-OL 2006, etter halvtimen. Stort sett er han en saga blott etter 40 spilte minutter. Han må på Gacon-kjøret til Pochettino ganske prompte, aller helst i går. Mudryk har de siste to landskampene vist det han kan, men like mye hva han ikke kan. Teknikken, farten og styrken er råbra. Tilslaget er også ganske deilig. Men fy faen for et uferdig produkt. Han vet ikke når han skal presse og hvor han skal presse. Han vet heller ikke hvordan han skal skaffe seg separasjon til motspillerne, sånn at han skal sette på turboen.

Jackson har jeg vært over meg av begeistring for. Jeg mener han tikker alle boksene en moderne spiss må ha i banken. Hvis han har fått orden på kroppen sin og holder seg skadefri tror jeg han blir så god for oss. Broja er et veldig spennende talent. 90 kilo, god avslutningsteknikk, sterk som en bjørn og rask som en gepard. Han har enorme mangler på utholdenheten som gjør at han hittil har vært best som en supersub. Jeg tror Jackson og Broja i tospann, med Nkunku i bakhånd hvis begge svikter, er mer enn bra nok for nå. Begge kommer ikke til å svikte.

4-2-3-1
Madueke Nkunku Sterling
Jackson

x Chukwu Mudryk
Broja


4-3-3
Sterling Jackson Nkunku
Madueke Broja Mudryk

Til diskusjon:
- Hva slags spillertype burde vi kjøpe, hvis vi skulle fylt på med en angrepsspiller til?

? Burde det være en allsidig spiller som kan bekle en rolle på tvers av hele angrepet, eller burde vi hente inn en rendyrket spesialist?

! Jeg heller mot at hvis vi skal hente inn en angrepsspiller til så burde det være en allsidig spiller. Han burde kunne bekle minst to av rollene i en 3’eren (4-2-3-1) - for eksempel som smal kant og tier - og en bonus er det hvis han i tillegg kan spille i en midtbanetreer.

Håper vi kan ta tilbake diskusjonen rundt laget igjen. Vi vet at vi er avskyelige mennesker som holder med The Mighty Chews. Beklager igjen for at vi valgte feil klubb.
Har så lyst å lese, men orker ikke engasjere meg. Mistet piffen for denne klubben. Mulig jeg kun trenger en pause..?

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

@GatlingGun

Egentlig ikke noe poeng å lese før 4. juli. Var ikke noe poeng i å skrive innlegget før da heller, men synes tråden var på vei i gal retning.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Inbetweener skrev: ons jun 21, 2023 6:55 pm
► Show Spoiler
Om sommerhandelen blir dette, må det iallfall kreve en del tålmodighet. Nå har jeg aldri sett noe av Jackson, men dette er vel en spiller som ikke akkurat er et ferdig produkt? I likhet med mange andre i Chelsea-stallen per dags dato, og spesielt om alle de som nå er linket bort faktisk forsvinner. Så det må nesten være villighet blant ledelse (og fans) til å akseptere kanskje en sesong til uten CL-spill, og at Mudryk, Madueke, Jackson og alle unggutta på midten får spilletid nok til å utvikle seg. Alt det de har drevet med det siste året blir jo nesten meningsløse om ikke så skjer.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Føler med deg GG. Ingen kritikk av innlegget til Inbetweener altså, men jeg har null kribling i påvente av ny sesong. Kan ikke huske at det noensinne har skjedd siden jeg ble opptatt av fotball for alvor…

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»