Er det bra å få innsyn i dept. (mis)bruk av penger ?

Svar
erdetslik

Er det bra å få innsyn i dept. (mis)bruk av penger ?

Legg inn av erdetslik »

I forbindelse med gravingen i Shabana Rehman saken og Født Fri dukker det opp Interessante faktura for departementer som Imdi og Kunnskapsdept.
Fra 1. - 2. sept 2022 var "et lag" fra Kunnskapsdept. på overnatting på Son Spa til den nette sum av kr. 200.000. Er det vel anvendte penger eller sløseri med fellesskapets penger ?
https://www.msn.com/nb-no/okonomi/nyhet ... 33#image=3
Eller bør de ansatte i dept. få unne seg såpass ?

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Spør du meg er pengebruk i denne størrelsen helt skinnsykt.

ulefos

Legg inn av ulefos »

skjedde dette i 2022 som TS skriver eller skjedde det i 2019 som "dokumentasjonen" kan fortelle?

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

ulefos skrev: tir jun 20, 2023 9:41 pm skjedde dette i 2022 som TS skriver eller skjedde det i 2019 som "dokumentasjonen" kan fortelle?
Nå vet ikke jeg hva du hinter om med ditt spørsmål,
men son tips, så er det lønnsomt å lese hele linken før du stiller dumme og unødvendige spørsmål.
JA, "uler'n" dette skjedde i 2022 en faktura fra Son Spa til Kunnskapsdept. faktura datert 05.09.2022. Tips: Les hele linken . . . . .
Så ser du selv. Men det betyr vel mye for din mening om saken om det var 2019 eller 2022 - du hadde vel vært programmessig svært negativ om saken hvis det hadde vært i 2019. Med tanke politisk ledelse av Norge. Så jeg skjønner det er vanskelig for deg å være negativ nå 2022.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

erdetslik skrev: tir jun 20, 2023 8:16 pm I forbindelse med gravingen i Shabana Rehman saken og Født Fri dukker det opp Interessante faktura for departementer som Imdi og Kunnskapsdept.
Fra 1. - 2. sept 2022 var "et lag" fra Kunnskapsdept. på overnatting på Son Spa til den nette sum av kr. 200.000. Er det vel anvendte penger eller sløseri med fellesskapets penger ?
https://www.msn.com/nb-no/okonomi/nyhet ... 33#image=3
Eller bør de ansatte i dept. få unne seg såpass ?




Her er en mer utfyllende artikkel om saken https://www.nettavisen.no/okonomi/miste ... 95-1172223
I artikkelen står det blant annet at "Faglige seminarer er viktige både for faglig utvikling og for det sosiale miljøet i avdelingene. Da er det ofte nyttig å komme seg ut av departementskontorene.
Fagavdelingene har egne driftsbudsjetter og bestemmer selv hvor ofte det er behov for slike seminarer, men vanlig praksis er at dette gjøres en gang i året eller sjeldnere."

Fra min synsvinkel så virker dette å være helt ok, og jeg klarer ikke med min beste fantasi å betrakte dette som sløsing.

ulefos

Legg inn av ulefos »

erdetslik skrev: tir jun 20, 2023 10:27 pm Tips: Les hele linken . . . . .
du forventer at alle som leser linken abbonerer på Nettavisen, slik er det ikke

det eneste årstallet jeg kan lese er 2019

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

ulefos skrev: ons jun 21, 2023 7:11 pm
erdetslik skrev: tir jun 20, 2023 10:27 pm Tips: Les hele linken . . . . .
du forventer at alle som leser linken abbonerer på Nettavisen, slik er det ikke

det eneste årstallet jeg kan lese er 2019
Lite tips:

1) Trykk på "fortsett å lese"
2) Fortsett å lese

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Gårdsdattra skrev: ons jun 21, 2023 5:05 pm Fra min synsvinkel så virker dette å være helt ok, og jeg klarer ikke med min beste fantasi å betrakte dette som sløsing.
200 000 for en dag på Son Spa er ikke sløsing?

ulefos

Legg inn av ulefos »

Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 7:16 pm
Lite tips:

1) Trykk på "fortsett å lese"
2) Fortsett å lese
hvorfor tror du de har laget denne "fortsett å lese" knappen

ulefos

Legg inn av ulefos »

Malacay skrev: ons jun 21, 2023 7:21 pm

Poenget her er vel at de samme som brukte 200 000 mener det var misbruk av penger når 2 andre brukte mindre per person. Og de hadde nok også nytte av å komme seg ut av kontorene.
var det to personer som brukte 200 000 i 2022?, i så fall har de et stort forklaringsproblem

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

ulefos skrev: ons jun 21, 2023 7:35 pm
Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 7:16 pm
Lite tips:

1) Trykk på "fortsett å lese"
2) Fortsett å lese
hvorfor tror du de har laget denne "fortsett å lese" knappen
Det er bare å trykke så kan du lese hele saken, jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det på noen enklere måte

Jobs
Innlegg: 457

Legg inn av Jobs »

Her også,dette blir et pengesluk uten like og dette skal staten støtte ? Helt vilt,vi klarer ikke og konkurrere med lavkostland . Hadde de hatt en revolusjonerende batteri teknologi så ja,men det har de ikke. Og der at ledelsen allerede deler ut store styre honorarer og opsjonspaker i millionklasen er smakløst .
Under halvparten av Freyrs aksjonærer var representert på generalforsamlingen. Det var likevel nok til å få vedtatt nye store styrehonorarer og opsjonspakker.

Det vakte oppsikt tidligere i år da årsrapporten til Freyr for 2022 kom ut. Den viste en samlet godtgjørelse til styret på over 60 millioner kroner i fjor.

Norske politikere og næringslivstopper rykket da ut i en uvanlig allianse. Flere kritiserte nivået på styrehonorarer og lønningene til toppledelsen i Freyr.

Den kritikken hindret ikke tirsdagens generalforsamling fra å vedta honorarer verdt til sammen titalls millioner kroner for 2023 også.

https://e24.no/energi-og-klima/i/abevo7 ... yr-toppene

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Malacay skrev: ons jun 21, 2023 7:21 pm
Gårdsdattra skrev: ons jun 21, 2023 5:05 pm
erdetslik skrev: tir jun 20, 2023 8:16 pm I forbindelse med gravingen i Shabana Rehman saken og Født Fri dukker det opp Interessante faktura for departementer som Imdi og Kunnskapsdept.
Fra 1. - 2. sept 2022 var "et lag" fra Kunnskapsdept. på overnatting på Son Spa til den nette sum av kr. 200.000. Er det vel anvendte penger eller sløseri med fellesskapets penger ?
https://www.msn.com/nb-no/okonomi/nyhet ... 33#image=3
Eller bør de ansatte i dept. få unne seg såpass ?




Her er en mer utfyllende artikkel om saken https://www.nettavisen.no/okonomi/miste ... 95-1172223
I artikkelen står det blant annet at "Faglige seminarer er viktige både for faglig utvikling og for det sosiale miljøet i avdelingene. Da er det ofte nyttig å komme seg ut av departementskontorene.
Fagavdelingene har egne driftsbudsjetter og bestemmer selv hvor ofte det er behov for slike seminarer, men vanlig praksis er at dette gjøres en gang i året eller sjeldnere."

Fra min synsvinkel så virker dette å være helt ok, og jeg klarer ikke med min beste fantasi å betrakte dette som sløsing.
Poenget her er vel at de samme som brukte 200 000 mener det var misbruk av penger når 2 andre brukte mindre per person. Og de hadde nok også nytte av å komme seg ut av kontorene.



I artikkelen jeg linket til i det forrige innlegget mitt, så kommer det klart fram at det ikke var oppholdet på hotellet i Son som felte Shabana Rehmans foretak, men en samlet vurdering av økonomistyringen der oppholdet i London var det mest problematiske.
Så jeg mener det var feil av Nettavisen å vinkle saken slik de gjorde.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Svaret på trådtittel er jo et ubetinget og tydelig ja. Selvfølgelig skal det gis innsyn i offentlig pengebruk.

Når det er sagt er jeg nokså avventende til den tilsynelatende økende bruken av private konsulenter til å drive såkalt granskning og håndtering av kritikkverdige forhold i det offentlige eller mellom offentlige og tilskuddsmottakere. Dette er oppgaver som bør ivaretas av forvalter. Har de kompetanse og innsikt nok til slike oppgaver? Denne rapporten skaper mange spørsmålstegn men er uten videre lagt til grunn for en offentlig avgjørelse om tilskudd. Det er kritikkverdig at konsulentene selv nekter å svare på et eneste spørsmål. Det er også beklagelig at IMDI også unndrar seg spørsmål.

Jeg skulle gjerne visst hvor mye EY fakturerte det offentlige for jobben også.
Edit: Det står her ja. Skulle koste 100.000 kroner. Kostet til slutt 1,5 millioner. Det trengs jo ikke kommenteres en gang.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Malacay skrev: ons jun 21, 2023 8:32 pm
Gårdsdattra skrev: ons jun 21, 2023 8:15 pm
Malacay skrev: ons jun 21, 2023 7:21 pm

Poenget her er vel at de samme som brukte 200 000 mener det var misbruk av penger når 2 andre brukte mindre per person. Og de hadde nok også nytte av å komme seg ut av kontorene.



I artikkelen jeg linket til i det forrige innlegget mitt, så kommer det klart fram at det ikke var oppholdet på hotellet i Son som felte Shabana Rehmans foretak, men en samlet vurdering av økonomistyringen der oppholdet i London var det mest problematiske.
Så jeg mener det var feil av Nettavisen å vinkle saken slik de gjorde.
Det oppholdet i London som overhodet ikke ble betalt av skattemidler ?



Det står i artikkelen jeg linket til. Jeg oppfatter det slik at det handlet om en samlet økonomistyring av både private og offentlige midler.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Daniel skrev: ons jun 21, 2023 8:53 pm Svaret på trådtittel er jo et ubetinget og tydelig ja. Selvfølgelig skal det gis innsyn i offentlig pengebruk.


Jeg skulle gjerne visst hvor mye EY fakturerte det offentlige for jobben også.
Edit: Det står her ja. Skulle koste 100.000 kroner. Kostet til slutt 1,5 millioner. Det trengs jo ikke kommenteres en gang.
Jeg tipper anslaget på 100k har å gjøre med lov om offentlige anskaffelser. Under det beløpet står Dep mye friere til å inngå kontrakt og få satt i gang jobben.
Dersom man vet anskaffelsen er på et større beløp er dette selvsagt ulovlig.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 7:44 pm
Det er bare å trykke så kan du lese hele saken, jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det på noen enklere måte
jeg var vel kanskje ironisk, men det skjønte du sikkert ikke

Nettavisen setter en knapp der de ber folk lese videre etter det som er åpent for alle, for oss andre som ikke vil bidra til finansieringen av ei slik avis stopper lesingen ved knappen

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Jaauda skrev: ons jun 21, 2023 9:12 pm
Daniel skrev: ons jun 21, 2023 8:53 pm Svaret på trådtittel er jo et ubetinget og tydelig ja. Selvfølgelig skal det gis innsyn i offentlig pengebruk.


Jeg skulle gjerne visst hvor mye EY fakturerte det offentlige for jobben også.
Edit: Det står her ja. Skulle koste 100.000 kroner. Kostet til slutt 1,5 millioner. Det trengs jo ikke kommenteres en gang.
Jeg tipper anslaget på 100k har å gjøre med lov om offentlige anskaffelser. Under det beløpet står Dep mye friere til å inngå kontrakt og få satt i gang jobben.
Dersom man vet anskaffelsen er på et større beløp er dette selvsagt ulovlig.
Ja, det stemmer det, men jeg tror ikke de med forsett satte en fiktivt lav sum. Jeg tror i så fall heller de grovt underestimerte oppdraget eller at EY uinderveis klarte å selge inn et behov for et kjempearbeid som tydeligvis var 15 ganger mer omfattende.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Malacay skrev: ons jun 21, 2023 9:21 pm
Gårdsdattra skrev: ons jun 21, 2023 9:05 pm
Malacay skrev: ons jun 21, 2023 8:32 pm

Det oppholdet i London som overhodet ikke ble betalt av skattemidler ?



Det står i artikkelen jeg linket til. Jeg oppfatter det slik at det handlet om en samlet økonomistyring av både private og offentlige midler.
Du må få med deg at ingen ble tiltalt for noe som helst kriminelt her. Imdi skulle undersøke om det var misbruk av støtteordninger, ikke noe annet. Og man kan vel ikke si at den jobben de har gjort har vært spesielt vellykket.



Jeg har ikke studert saken godt nok til å mene noe om den.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

ulefos skrev: ons jun 21, 2023 9:18 pm
Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 7:44 pm
Det er bare å trykke så kan du lese hele saken, jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det på noen enklere måte
jeg var vel kanskje ironisk, men det skjønte du sikkert ikke

Nettavisen setter en knapp der de ber folk lese videre etter det som er åpent for alle, for oss andre som ikke vil bidra til finansieringen av ei slik avis stopper lesingen ved knappen
Hele artikkelen er åpen for alle. Det er ingen innlogging eller betaling. Finansieringen har du allerede bidratt til i det du klikker på linken i førsteomgang

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»