2023 ATP Tour

Svar
Skraevadottir

Re: 2023 ATP Tour

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: tor jun 15, 2023 2:46 pm Medvedev taper første kampen etter Roland Garros mot Mannarino 1-2 i sett. Forsterker inntrykket om at han neppe er en kandidat til tittelen i SW19.
Sant, men samtidig er Mannarino en uortodoks og ekkel spiller å møte på gress og rask hardcourt. Mulig bananskall i 1R i Wimbledon, selv om han normalt sett er bedre i best av tre og de beste som regel bedre i best av fem. Så er det selvsagt ikke helt utenkelig at Mannarino kan få seeding i Wimbledon om han gjør det bra her og bra i ATP500 neste uke, men det skal vel holde hardt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Turneringsvinnere, første uke på gress:

s'Hertogenbosch: Tallon Griekspoor (slo Jordan Thompson)
Stuttgart: Frances Tiafoe (slo Jan-Lennard Struff)

Det var Griekspoors første turneringsseier, og den kom altså på hjemmebane. Tiafoe tok sin første tittel på gress og er nå inne topp 10. Er første gang på veldig lenge at amerikanerne har to stykker topp 10. Ellers kan det nevnes at Andy Murray vant en Challenger i Nottingham. Er oppe på 38. plass på rankingen. Hvis han vinner et par kamper i Queens, begynner det å nærme seg seeding i Wimbledon (skal jo normalt sett bli noen forfall).

drazyc

Legg inn av drazyc »

Berrettini står over Queens. Antar at det skyldes at skaden fremdeles ikke er helet. Tror vi kan se bort fra italieneren som kandidat/utfordrer i Wimbledon.

Tiafoe er en mann som lukter på et stort resultat, føler jeg. Kanskje han kan være en liten underdog i Wimbledon? Var i 4. runde i fjor og tapte en veldig jevn kamp mot Goffin.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Skraevadottir skrev: man jun 19, 2023 9:27 am Turneringsvinnere, første uke på gress:

s'Hertogenbosch: Tallon Griekspoor (slo Jordan Thompson)
Stuttgart: Frances Tiafoe (slo Jan-Lennard Struff)

Det var Griekspoors første turneringsseier, og den kom altså på hjemmebane. Tiafoe tok sin første tittel på gress og er nå inne topp 10. Er første gang på veldig lenge at amerikanerne har to stykker topp 10. Ellers kan det nevnes at Andy Murray vant en Challenger i Nottingham. Er oppe på 38. plass på rankingen. Hvis han vinner et par kamper i Queens, begynner det å nærme seg seeding i Wimbledon (skal jo normalt sett bli noen forfall).
Første turneringsseier på hjemmebane for Griekspoor, vel å merke. Gikk litt raskt i svingene der.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

drazyc skrev: man jun 19, 2023 10:38 am Berrettini står over Queens. Antar at det skyldes at skaden fremdeles ikke er helet. Tror vi kan se bort fra italieneren som kandidat/utfordrer i Wimbledon.

Tiafoe er en mann som lukter på et stort resultat, føler jeg. Kanskje han kan være en liten underdog i Wimbledon? Var i 4. runde i fjor og tapte en veldig jevn kamp mot Goffin.
Kjipt med Berrettini. Den mannen har i det hele tatt slitt ganske mye med skader.

Jeg tror også at vi kan få se noe veldig bra fra Tiafoe, så er det jo et spørsmål om hvor lenge det holder. Han spilte tidvis veldig godt mot Sascha i French Open også, men da holdt det som vanlig ikke helt inn fysisk eller mentalt. Jeg føler at han har en kjempekamp inne, men greier han å levere flere? Det har han vel egentlig bare greid i noen få turneringer i sitt liv, og den eneste GS-en hvor han leverte virkelig stabilt bra spill hele veien var US Open i fjor. Da var han jo faktisk ikke så langt unna å ta Alcaraz og nå finalen.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Om Djokovic av en eller annen grunn ikke skulle vinne så er det fryktelig åpent bak. Mange med skadetrøbbel, Kyrgios så ikke bra ut forrige uke - men skulle han finne formen så har han kanskje det høyeste toppnivået av resten. Berrettini er litt det samme.

Fritz var tidvis veldig god i fjor, og Tiafoe blir bare bedre og bedre. Hvor god er Rune på gress? Zverev har ikke spilt gress på lenge, men det var jo snakk om han som en fremtidig Wimbledon-vinner da han slo igjennom. Også der usikker på helsa. Sinner har jeg alltid litt troen på - men 2 uker virker å være for lang turnering for han. Akcaraz og Medvedev er de som er etter Djokovic på oddsen, men en god del spørsmål rundt begge de to.

En storserver som Hurkacz kan sikkert gå langt, men han bryter sjeldent og det betyr fort lange matcher. Så syns jeg et par skikkelige dypinger i De Minaur og Dimitrov er spennende. Sistnevnte har jo sett bedre ut enn på lenge, og han har egentlig merkelig dårlig stats på gress til å være billig-varianten av Federer i stil. De Minaur bør ha en stil som passer gress og der han er nærmest verdenseliten. Så tror jeg jo ikke de blir å vinne, men kanskje de med en god trekning f.eks kan ta seg til en semi.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Kyrgios står over Halle.

Herlighet, hvor mange som sliter for tiden eller dropper turneringer av ymse grunner. At en Kyrgios som knapt har spilt tennis siden US Open i fjor (9-10 måneder siden) bare skal møte opp på Wimbledon og tro at han har en sjanse til å vinne der, er å tro på julenissen. Jeg tror vi også kan glemme Kyrgios i år.

drazyc

Legg inn av drazyc »

GoingKronos skrev: man jun 19, 2023 11:31 am Hvor god er Rune på gress?
Hans WL-record er 0-3 på gress på seniornivå. 3 tapte kamper, ingen seire. På juniornivå spilte han bare to gressturneringer. Nådde semi i Roehampton.

Men han er altså et helt ubeskrevet blad på gresset. Holder det som veldig lite sannsynlig at han skal ha noe å stille opp med i Wimbledon, men hadde vært gøy om jeg tok feil.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Min teori om gress er egentlig følgende: Enten må du ha en knallbra serve (av typen Kyrgios, Isner, Anderson), eller så må du ha en knallbra slice (Federer, Murray) eller så må du ha et utrolig god retur (Djokovic, Hewitt). Det beste er jo selvfølgelig å ha alt sammen (Federer er kanskje nærmest), men det er sjeldent. De fleste som ikke utkrystalliserer seg veldig på noen av disse tre områdene, vil ofte falle litt igjennom på gresset.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Kei Nishikori vant Challenger-turneringen i Puerto Rico. Det er jammen meg imponerende etter så lang tid ute. Jeg synes helt klart japaneren hadde fortjent et wildcard til Wimbledon om han selv ønsker det.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Penisen er i gang i Queens, Ruuds overmann fra i fjor er et sett og et break opp mot Humbert.

drazyc

Legg inn av drazyc »

GoingKronos skrev: man jun 19, 2023 2:09 pm Penisen er i gang i Queens
Dette kan umulig stemme.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

GoingKronos skrev: man jun 19, 2023 2:09 pm Penisen er i gang i Queens, Ruuds overmann fra i fjor er et sett og et break opp mot Humbert.
Hehe!

storpeder

Legg inn av storpeder »

drazyc skrev: man jun 19, 2023 2:04 pm Min teori om gress er egentlig følgende: Enten må du ha en knallbra serve (av typen Kyrgios, Isner, Anderson), eller så må du ha en knallbra slice (Federer, Murray) eller så må du ha et utrolig god retur (Djokovic, Hewitt). Det beste er jo selvfølgelig å ha alt sammen (Federer er kanskje nærmest), men det er sjeldent. De fleste som ikke utkrystalliserer seg veldig på noen av disse tre områdene, vil ofte falle litt igjennom på gresset.
Interessante tanker. De manglende Wimbledon-merittene til spillere som Thiem, Medvedev, Zverev og Tsitsipas passer jo ganske bra inn i dette.

Hvor skal man så plassere Nadal? Selvsagt også en sterk returspiller, som også Murray er/var. I den kategorien kan man også nevne 1992-vinner og 1999-finalist Agassi. Enhånds-slicen til Nadal ble vel helt grei etter hvert, men "knallbra" passer den vel ikke helt inn som.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Alcaraz sliter i sin første kamp i Queens. Tror ikke han vinner Wimbledon.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Alcaraz har for dårlig serve til å hevde seg på grass. Kommer sikkert til å ryke tidlig i Wimbledon også.

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

TheBaseline skrev: tir jun 20, 2023 4:09 pm Alcaraz sliter i sin første kamp i Queens. Tror ikke han vinner Wimbledon.
Rinderknech driver stadig å banker racketen mot skoene før serv, er det gresstrå han banker ut, eller tror han fortsatt han er på grusen? :lol: Uansett ser ut til å gå mot et tredje sett nå for Alcaraz.

storpeder

Legg inn av storpeder »

:cry: m
TheBaseline skrev: tir jun 20, 2023 4:20 pm Alcaraz har for dårlig serve til å hevde seg på grass. Kommer sikkert til å ryke tidlig i Wimbledon også.
Det er gode muligheter for at han ryker tidlig, men kommet han seg gjennom første uka av Wimbledon, hvor gresset blir noe tregere, så er han en utfordrer, i den grad noen er det til en Djokovic i normal form.

Jeg så ikke kampen i dag, som han jo vant, men Nadal imponerte vel heller ikke nevneverdig på gress før han «plutselig» stod i finalen i Wimbledon i 2006, da han nettopp var fylt 20. I Queens røk han relativt tidlig flere ganger, og en av de første tenniskampene jeg så i sin helhet, Nadal - Kendrick i 2. runde av Wimbledon i 2006, der vant Nadal 3-2 etter å ha lagt under 0-2 i sett og hvor jeg mener Kendrick hadde 15-30 i Nadals serve og mulighet til å avgjøre kampen. Men da gresset ble tregere senere i turneringen gikk det bedre.

Små marginer på gress, men poenget er også at det er for tidlig å avskrive Alcaraz sine muligheter til å hevde seg på dette underlaget. Wimbledon-gresset er ellers også litt tregere enn i Queens-turneringen.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Rune vant i alle fall sin første kamp på gress i dag, på seniornivå.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Tror Alcaraz ryker i neste runde. Jeg setter en tier på morstanderen hans, som har spilt bra hittil.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: ons jun 21, 2023 5:28 pm Insane dårlig gress i Halle til å bare være tredje spilledag...
Tenkte det samme. Vesentlig bedre i Queens.

Jarry har akkurat slått Tsitsipas, forresten. Ingen god oppladning til Wimbledon så langt for grekeren, men han vant i det minste en match denne uka. Medvedev er videre og møter sin nemesis Bautista Agut i kvarten.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Skraevadottir skrev: ons jun 21, 2023 6:36 pm
LittleSteven skrev: ons jun 21, 2023 5:28 pm Insane dårlig gress i Halle til å bare være tredje spilledag...
Tenkte det samme. Vesentlig bedre i Queens.

Jarry har akkurat slått Tsitsipas, forresten. Ingen god oppladning til Wimbledon så langt for grekeren, men han vant i det minste en match denne uka. Medvedev er videre og møter sin nemesis Bautista Agut i kvarten.
Så på Agut mot Nakashima, og syns det var en kamp av bra kvalitet. Agut ser ut til å være i veldig god form. Så det kan fort skrelle der.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Skraevadottir skrev: ons jun 21, 2023 6:36 pm
Jarry har akkurat slått Tsitsipas, forresten.
Har vel kanskje ikke så mye å si, men da er vel Casper sikret 4. seed til Wimbledon?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ser at Rune vant the battle of the dicks i dag. Så blir det vel mer test mot Musetti som ikke er så halvgærn på gress.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

lok1 skrev: ons jun 21, 2023 7:11 pm
Skraevadottir skrev: ons jun 21, 2023 6:36 pm
Jarry har akkurat slått Tsitsipas, forresten.
Har vel kanskje ikke så mye å si, men da er vel Casper sikret 4. seed til Wimbledon?
Stemmer!

Nei, har neppe veldig mye å si. Her skal vi være superfornøyde om Ruud når 3. runde.

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

Skraevadottir skrev: ons jun 21, 2023 8:20 pm
lok1 skrev: ons jun 21, 2023 7:11 pm
Skraevadottir skrev: ons jun 21, 2023 6:36 pm
Jarry har akkurat slått Tsitsipas, forresten.
Har vel kanskje ikke så mye å si, men da er vel Casper sikret 4. seed til Wimbledon?
Stemmer!

Nei, har neppe veldig mye å si. Her skal vi være superfornøyde om Ruud når 3. runde.
Ja fornøyd da, men superfornøyd så må han ta seg til fjerde runden for min del. :lol: Alt avhenger av trekningen og med flaks så får han noen grusspesialister i de første rundene. Uansett, det at han tar så lett på turneringen kan jo slå begge veier og at han spiller helt uten press og tør å eksperimentere litt med å slå flatere etc. , samt at servingen virkelig sitter.

Noen som har hørt noe om double? han stiller nok der nå ? Han burde jo også satse på mixed med Ulrikke nå, da hun har bevist hun kan spille på gress og Casper selv har jo en kvartfinale i double i Wimbledon.

Han må gi oss litt valuta for discovery+ utgiftene våre nå, enn bare å ryke ut i første runde i single. :) vel og så får vi håpe at Kjær kommer seg noen runder inn i juniorturneringen, de matchene sendes jo også på discovery+.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Il-pirata skrev: tor jun 22, 2023 1:07 pm
Skraevadottir skrev: ons jun 21, 2023 8:20 pm
lok1 skrev: ons jun 21, 2023 7:11 pm
Har vel kanskje ikke så mye å si, men da er vel Casper sikret 4. seed til Wimbledon?
Stemmer!

Nei, har neppe veldig mye å si. Her skal vi være superfornøyde om Ruud når 3. runde.
Ja fornøyd da, men superfornøyd så må han ta seg til fjerde runden for min del. :lol: Alt avhenger av trekningen og med flaks så får han noen grusspesialister i de første rundene. Uansett, det at han tar så lett på turneringen kan jo slå begge veier og at han spiller helt uten press og tør å eksperimentere litt med å slå flatere etc. , samt at servingen virkelig sitter.

Noen som har hørt noe om double? han stiller nok der nå ? Han burde jo også satse på mixed med Ulrikke nå, da hun har bevist hun kan spille på gress og Casper selv har jo en kvartfinale i double i Wimbledon.

Han må gi oss litt valuta for discovery+ utgiftene våre nå, enn bare å ryke ut i første runde i single. :) vel og så får vi håpe at Kjær kommer seg noen runder inn i juniorturneringen, de matchene sendes jo også på discovery+.
Ok, fornøyd med 3. runde, da! Han har jo 1R og 2R fra før av, så tenker at det vil være en opptur om han topper det, så blir alt videre derfra en stor bonus.

Ikke hørt noe om double, nei, men jeg syns det er naturlig om han stiller. Kunne vært kjempegøy om det ble norsk double-mix, ja. Det er sikkert noe de har tenkt på. Gresstennis er heller ikke så utmattende som grustennis, så det bør kunne være rom for det.

Spennende med Kjær, ja. Har ikke sett ham i aksjon ennå.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Jarry fortsetter storspillet på grusen og slår Tsitsipas i Halle. For en spiller han er blitt nå. Prøver å tenke litt hvem han minner meg om. Kanskje (en enda litt bedre utgave av) Kevin Anderson?

spårt

Legg inn av spårt »

drazyc skrev: tor jun 22, 2023 2:57 pm Jarry fortsetter storspillet på grusen og slår Tsitsipas i Halle.
Gresset holder seg dårlig, men fullt så ille er det vel ikke…

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

drazyc skrev: tor jun 22, 2023 2:57 pm Jarry fortsetter storspillet på grusen og slår Tsitsipas i Halle. For en spiller han er blitt nå. Prøver å tenke litt hvem han minner meg om. Kanskje (en enda litt bedre utgave av) Kevin Anderson?
Jarry er knallbra. Viser at han behersker flere underlag. Men jeg syns ikke han minner om Kevin Anderson bortsett fra høyden. Anderson var jo mye mer serve & volley-spiller med styrke først og fremst på gress og rask HC, mens Jarry er en bedre grunnlinjespiller med klart best resultater på grus. Så kan vi vel heller ikke kalle ham bedre enn Anderson enn så lenge, i og med at sørafrikaneren tross alt greide å nå to GS-finaler. ;)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tennis»