Barnehagetråden

Svar
Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Re: Barnehagetråden

Legg inn av Lilleborg »

Planleggingsdag i går og i dag. Hver gang vi skal ha planleggingsdager i barnehagen så er det et par ting som er skrevet i stein:

- Minst 1 forelder synes planleggingsdager bare er tull.
- Minst 1 foreldrer kommer med en "morsomhet" om at vi "bare drikker kaffe og har bena på bordet" på planleggingsdager.
- Minst 1 forelder kommer med kid på døra og har ikke fått med seg at det er planleggingsdag.

kibby

Legg inn av kibby »

Lilleborg skrev: søn aug 22, 2021 12:04 pm Tenkte jeg skulle dytte denne tråden til topp igjen ved å skrive litt om hvor lite imponert jeg er over kunnskapsminister Guro Melby.

Før sommeren lanserte Melby en målsetning om 50 prosent barnehagelærere før 2025. Hun snakket i store bokstaver om videreutdanning for de som allerede jobber i barnehagene og viktigheten av å ha mennesker i barnehagene med relevant utdanning.

Det hun derimot ignorerer totalt er det stort sett alle som jobber i barnehagene i Norge skriker høyest om, og det er økt bemanning i barnehagene. Bemanningsnormen som eksisterer i dag (3 barn per voksen for barn under 3 år og 6 barn per voksen for barn over 3 år) er ikke god nok. Vi behøver rett og slett flere par med hender i barnehagene. Vi behøver flere folk.

Jeg kan ta min egen barnehage som et utgangspunkt:

Barnehagen jeg jobber i har en åpningstid på 47,5t i uken. Åpent fra 0730 til 1700. På avdelingen min har vi 18 barn og 3 voksne. Undertegnede er banehagelærer, og jeg jobber sammen med en barne-og ungdomsarbeider og en medarbeider.

Men: på avdelingen min er vi kun full bemanning 23,5t. Det er med andre ord under halvparten av tiden barnehagen er åpen. Det sier seg selv at det ikke er godt nok.
Mye gjenkjennbart her. Er heller ikke noe fan av Guri Melby.

50 prosent barnehagelærere er én ting - men det betyr også kortere vakter og mer ubunden tid, og hva med den stakkars ene som blir igjen på avdelingen hvis begge kollegaene er ped.ledere?

Da den nye pedagognormen kom kunne man heller kuttet i antall plasser - 14 barn over 3 år pr. pedagog og 7 barn under 3 år pr. pedagog. Og det samme på bemanningsnormen. Det hadde hjulpet betraktelig. Selv om bemanningsnormen nå er lovfestet (3 barn pr voksen for barn under 3 år og 6 barn pr voksen for barn over 3 år) har det likevel ikke skjedd en endring. En slik bemanningsnorm har det vært i norske barnehager siden 1970-tallet, og det var også det samme da jeg begynte å jobbe i barnehage på starten av 2000-tallet.

Og ja, selv om det er kun full bemanning 23,5t er det ofte enda mindre/variert dag for dag. Enkelte dager, f.eks en møtedag er det full bemanning på en avdeling kanskje rundt 1 - 1,5 timer i løpet av en dag. La oss se for oss følgende scenario:

7.30 - Ped.leder har TV.
8.30 - Assistent kommer på jobb, MV.
10.00 - Den siste ped.lederen kommer på jobb, har SV.
10.00-11.00 - Ped.ledermøte på huset (ped.lederne går annenhver gang)
11.00 Alle tre er tilstede på avdeling (under måltid eller samling)
11.30 TV pause
12.00 MV pause
12.30 SV pause
13.00-14.00 Alle tre er tilstede på avdeling
14.00 Tidligvakt går hjem (ped.leder)
16.00 Mellomvakt går hjem (assistent)
17.00 Barnehagen stenger (SV går hjem, ped.leder)

Møtet kan også være 13-14, men da er alle tre tilstede fra 10.00-11.30 (altså, også 1,5 time totalt).

Det er faktisk helt hinsides! Tror mange foreldre hadde fått sjokk hvis de visste at dette skjer ofte i mange barnehager. Og hva skjer når man må gå 16 dager før man kan få vikar ved sykdom? Dette har jeg opplevd mang en gang, dessverre!

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

kibby skrev: man aug 02, 2021 10:33 am Er selv barnehagelærer (førskolelærer) i bunn! ;)
Er det lov å spørre om hva du jobber med i dag? :D

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

Førstemann på barnehage denne høsten, og vil bare si at jeg er uhyre imponert over kompetansen og personalet som jobber der. Min lille erfaring med den barnehagen vi bruker er 10/10. Antar at nivået generelt er cirka der. Jobben som barnehageansatt på alle nivåer fortjener en statusheving, og jeg skal i alle fall ikke gjøre annet enn å framsnakke de som jobber der.

Everenga

Legg inn av Everenga »

k9b skrev: tor sep 02, 2021 9:27 am Førstemann på barnehage denne høsten, og vil bare si at jeg er uhyre imponert over kompetansen og personalet som jobber der. Min lille erfaring med den barnehagen vi bruker er 10/10. Antar at nivået generelt er cirka der. Jobben som barnehageansatt på alle nivåer fortjener en statusheving, og jeg skal i alle fall ikke gjøre annet enn å framsnakke de som jobber der.
Hadde samme erfaring som deg med eldstemann og kan ikke få fullrost jobben som ble gjort og staben som jobbet der. Så ble styrer, ikke overraskende, forfremmet til områdeleder. Hennes erstatter er hyggelig nok men evnen til å rekruttere og ikke minst holde på flaggskipene blant de ansatte ble kraftig redusert.

Nummer to har det fortsatt fint i barnehagen , men vi har vært veldig heldige og endt opp på den basen som har gjenværende pedagogisk personell fra gullallderen mens det på de andre basene nå går mye i langtidsvikarer, rot med henting/ levering osv. Skoleklubben (altså sisteåret) har nesten meldt seg ut og gjør sin helt egne greie, de har tidligere vært en mer integrert del av storbarnsbasen så det er tydeligvis ikke all verdens kjemi mellom de to ped lederne på den basen.

Barnehagestyrere, eller avdelingsledere som de vel nå stort sett heter, er ekstremt undervurdert.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Foreldremøte i bhg jeg jobber i i morgen. Blæ. Hater å stå foran folk å lekse opp ditt og datt. Dessuten er det sykdom blant ansatte så det blir ekstra mye å si for meg.

Menmen.

Everenga

Legg inn av Everenga »

MadBum skrev: man sep 20, 2021 10:21 pm Foreldremøte i bhg jeg jobber i i morgen. Blæ. Hater å stå foran folk å lekse opp ditt og datt. Dessuten er det sykdom blant ansatte så det blir ekstra mye å si for meg.

Menmen.
Fordelen er at i barnehage er mange av foreldrene helt nye på den slags. Når man kommer til skolealder har de vært på såpass mange foreldremøter at de begynner å stille kjipe spørsmål :D

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

MadBum skrev: man sep 20, 2021 10:21 pm Foreldremøte i bhg jeg jobber i i morgen. Blæ. Hater å stå foran folk å lekse opp ditt og datt. Dessuten er det sykdom blant ansatte så det blir ekstra mye å si for meg.

Menmen.
Skulle likt å være på det møtet, den ene ungen skal på sokkel, den andre må gå.

Ser også at dette skal ha forgått i går, litt skuffende at VG ikke har plukket opp seansen.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Tjaaah skrev: tor sep 23, 2021 1:14 pm
MadBum skrev: man sep 20, 2021 10:21 pm Foreldremøte i bhg jeg jobber i i morgen. Blæ. Hater å stå foran folk å lekse opp ditt og datt. Dessuten er det sykdom blant ansatte så det blir ekstra mye å si for meg.

Menmen.
Skulle likt å være på det møtet, den ene ungen skal på sokkel, den andre må gå.

Ser også at dette skal ha forgått i går, litt skuffende at VG ikke har plukket opp seansen.
Hahaha! Jeg ler høyt. :lol:

Trøst deg med at foreldremøtet ble utsatt grunnet sykdom. Ny dato etterhvert.

mrmanutd

Legg inn av mrmanutd »

Lilleborg skrev: søn aug 22, 2021 12:04 pm Bemanningsnormen som eksisterer i dag (3 barn per voksen for barn under 3 år og 6 barn per voksen for barn over 3 år) er ikke god nok.
Hør, hør. Har selv tre barn, på nå 5, 5 og 3 - og da alle disse var under 3 var det ikke bare bare å ha de alene.. Litt bedre nå, men ikke faen om jeg ville hatt tre til rundt ørene samtidig.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

mrmanutd skrev: tor sep 23, 2021 5:21 pm
Lilleborg skrev: søn aug 22, 2021 12:04 pm Bemanningsnormen som eksisterer i dag (3 barn per voksen for barn under 3 år og 6 barn per voksen for barn over 3 år) er ikke god nok.
Hør, hør. Har selv tre barn, på nå 5, 5 og 3 - og da alle disse var under 3 var det ikke bare bare å ha de alene.. Litt bedre nå, men ikke faen om jeg ville hatt tre til rundt ørene samtidig.
Det skal jo sies at bemanningsnormen ofte «brytes» gjennom plantider, møter og andre ting (spesielt på storebarn). Så da jeg jobbet på storebarn med 4 voksne og 25 barn så var det ofte i realiteten 3 på 25, eller i verste fall 2 på 25, ganske ofte.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

MadBum skrev: tor sep 23, 2021 5:21 pm [Hahaha! Jeg ler høyt. :lol:

Trøst deg med at foreldremøtet ble utsatt grunnet sykdom. Ny dato etterhvert.
Livets harde barnehage.

Pedagogisk leder: MadBum

Kusmakurs med Sølje Bergmann

Aktivitetskalender:

10. Oktober: Sopprullett.
4-5. Januar: Ute en vinternatt.
15. Februar. Tekstilfabrikkbesøk.

Centrist

Legg inn av Centrist »

palimpsest skrev: tir aug 03, 2021 1:15 pm Beklager at jeg kupper tråden litt nå, men må rett og slett blåse ut litt. Første møte med SFO unnagjort for vår del, og jeg måtte virkelig grave i meg selv for ikke å la mitt negative inntrykk smitte over på ungen, for det var en skuffende og til dels provoserende affære.
Leste gjennom tråden nå, et tema som interesser meg dette. Først og fremst beklage denne dårlige opplevelsen. Forhåpentligvis blir det bedre etter hvert. Har selv jobbet på noe skole, hovedsakelig SFO som ufaglært.

Forståelsen jeg har er at man har en slags generell veileder som det er ønskelig at følges, usikker om denne derimot er nasjonal, regional eller lokal. Det er i hvert fall veldig spesielt at ingen kommer og hilser. Det spørs litt på skolen/SFOens størrelse, men ofte er det assistenter på skolen (til dels ufaglærte, men gjerne med erfaring i yrket) som er på SFO som ansvarlige. AKS i Oslo er nok noe annerledes. Den opplevelsen du har er det nok i større grad den individuelle (evt. gruppen av ansatte) som er ansvarlige for, enn at det er en generell uttrykkelse av hvordan det er over hele landet. Har aldri hørt om noe lignende, verken fra min tidligere arbeidsplass eller andre SFOer.

Det som er veldig beklagelig, og til dels bekymringsfullt er at det er ingen voksne som er der når de skal kle på seg og har et system når de skal ut. Flere arbeidsplasser har det nærmest som et urokkelig krav, på bakgrunn av ulike hendelser som kan skje. Eksempelvis en fortsettelse av krangling fra lunsjen, eller enkel hjelp til å kle på seg. Når dette er første dag i tillegg, er det veldig merkelig. Absolutt noe å ta med videre oppover i systemet. De fleste SFOer har gjerne et slags opplegg den første uken, hvor barnene skal bli bedre kjent med hverandre og SFO. Etter det er det ofte en blanding av fri lek etter lunsj, samt noe organisert.

Så skal det nevnes til slutt at forskjellen på barnehage og SFO gjerne gjenspeller seg i hva slags krav som stilles til de ansatte mtp. på utdanning. Hvor det på SFO er vanskelig og skulle sette det som et krav, vil man i en barnehage ofte ha en med fagutdanning rundt seg sammen med en ufaglært. Det er i hvert fall forståelsen min, selv om det naturligvis er noe vanskelig i praksis. Hva det er som gjør at en 5 åring må ha en faglært rundt seg, mens en 6 åring kan ha en ufaglært rundt seg, det må du ikke spørre meg om. Inntrykket mitt er at etter en lang skoledag er det 6 åringen som har et større behov for en faglært enn 5 åringen.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Chromeback skrev: tir jul 27, 2021 4:05 pm
Everenga skrev: tir jul 27, 2021 12:50 pm Jeg ser ikke helt hva man skal med private barnehager all den tid de finansieres på samme måte som offentlige med tilskudd fra det offentlige pluss foreldrebetaling. jeg ser virkelig ikke hvorfor de skal behandles annerledes enn skoler.
Det var jo private barnehager som gjorde at SV kunne skryte av å få til "full barnehagedekning".

Personlig så foretrekker jeg som ansatt i barnehage å jobbe i det private av flere årsaker, og jeg merker at det er flere fra både studietid og arbeidsliv som gjør det samme.
Tar private barnehager inn barn som har utfordringer og krever f.eks. ekstra bemanning eller tilsvarende? Eller er det lett å henvise disse barna til offentlige barnehager?

Hva med bemanning av barnehagelærere vs barne- og ungdomsarbeidere? Er private barnehager like nøye med å ansette tilstrekkelig med barnehagelærere som offentlige barnehager? Dette er selvsagt ikke et problem i barnehagen du jobber i, her er nok alt rosenrødt, men mon tro hva statistikken sier?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

HNilsen skrev: tir okt 19, 2021 7:30 am
Chromeback skrev: tir jul 27, 2021 4:05 pm
Everenga skrev: tir jul 27, 2021 12:50 pm Jeg ser ikke helt hva man skal med private barnehager all den tid de finansieres på samme måte som offentlige med tilskudd fra det offentlige pluss foreldrebetaling. jeg ser virkelig ikke hvorfor de skal behandles annerledes enn skoler.
Det var jo private barnehager som gjorde at SV kunne skryte av å få til "full barnehagedekning".

Personlig så foretrekker jeg som ansatt i barnehage å jobbe i det private av flere årsaker, og jeg merker at det er flere fra både studietid og arbeidsliv som gjør det samme.
Tar private barnehager inn barn som har utfordringer og krever f.eks. ekstra bemanning eller tilsvarende? Eller er det lett å henvise disse barna til offentlige barnehager?

Hva med bemanning av barnehagelærere vs barne- og ungdomsarbeidere? Er private barnehager like nøye med å ansette tilstrekkelig med barnehagelærere som offentlige barnehager? Dette er selvsagt ikke et problem i barnehagen du jobber i, her er nok alt rosenrødt, men mon tro hva statistikken sier?
1) Ja, det må de. Disse har førstepri på plass, og private barnehager kommer seg ikke unna dette om de så ønsket seg det.

2) Det kommer veldig an på kjeden (er mitt inntrykk), jeg sitter ikke med noen tall på dette atm. Vet at barne- og ungdomsarbeidere ikke blir prioritert i enkelte kjeder (dessverre). Pedagognormen skal jo de aller fleste ha oppfylt innen nå, men det er jo alltids noen som ikke følger med.

Shabelle

Legg inn av Shabelle »

Jeg er pedagogisk leder, og elsker jobben min. Altså; mye stress og hele tiden syke ansatte, MEN jeg er genuint glad i barna og gleder meg til å se de hver dag.

kibby

Legg inn av kibby »

Shabelle skrev: søn nov 21, 2021 3:37 pm Jeg er pedagogisk leder, og elsker jobben min. Altså; mye stress og hele tiden syke ansatte, MEN jeg er genuint glad i barna og gleder meg til å se de hver dag.
Å Shabelle <3

Nå digger jeg deg enda mer! Men mye stress, pålegg ovenfra og null vikar før 16 dager var mye av grunnen til at jeg ikke orket å jobbe som pedagogisk leder mer...

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

Kun én av syv barnehager hadde full bemanning i hele åpningstiden. Det var før coronaen. Skyhøyt sykefravær, slitne ansatte og stigende smitte gjør bemanningskrisen enda verre.

Det virker dessverre som vi nok en gang sitter med en regjering som nekter å se på det reelle problemet i norske barnehager: for få ansatte. Det er aldri snakk om å gjøre bemanningsnormen bedre. Det er alltid snakk om andre ting. Håpløst.

I morgen skal jeg på jobb på avdeling som eneste faste ansatte. Begge mine to medarbeidere er syke. Det er meg og en vikar. Dette gjør at vi selvfølgelig må redusere åpningstiden, til stor frustrasjon blant foreldre. Men vi har ikke noe valg.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Kjenner at det savnet etter barnehagen til tider er stort, men ting som dette er noe av hovedårsakene til at det er veldig lite som frister med den type arbeidsdag.

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

I dag er 5 av 11 ansatte i barnehagen syke.

Jeg er alene på avdeling da en vikar no-showet.

"Heldigvis" er 2 barn syke, så det er bare 16 barn på avdeling.

Heldigvis er det snø ute.

Someone

Legg inn av Someone »

Nok en undersøkelse som ennå en gang viser at foreldre med barn i private barnehager, er mer fornøyd enn de offentlig

https://www.nettavisen.no/nyheter/ny-un ... 3424221931

I tillegg kommer norske barnahager jevnt over bedre ut enn nabolandene

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

27 prosent færre søkere til barnehagelærerstudier på ett år. Det er så skremmende tall, det.

Lurer på om den kommende foreldregenerasjonen er klar over at deres fremtidige barn fort går inn i barnehager med stor mangel på faglærte?

https://www.barnehage.no/utdanning/oppt ... ise/234833

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Lilleborg skrev: man jul 25, 2022 2:56 pm 27 prosent færre søkere til barnehagelærerstudier på ett år. Det er så skremmende tall, det.

Lurer på om den kommende foreldregenerasjonen er klar over at deres fremtidige barn fort går inn i barnehager med stor mangel på faglærte?

https://www.barnehage.no/utdanning/oppt ... ise/234833
Tror ikke de er klar over det, men tror heller ikke mange bryr seg så mye. Mange foreldre ser på barnehager kun som oppbevaring og lite annet. Dessverre.

kibby

Legg inn av kibby »

Fringegirl skrev: man jul 25, 2022 3:36 pm
Lilleborg skrev: man jul 25, 2022 2:56 pm 27 prosent færre søkere til barnehagelærerstudier på ett år. Det er så skremmende tall, det.

Lurer på om den kommende foreldregenerasjonen er klar over at deres fremtidige barn fort går inn i barnehager med stor mangel på faglærte?

https://www.barnehage.no/utdanning/oppt ... ise/234833
Tror ikke de er klar over det, men tror heller ikke mange bryr seg så mye. Mange foreldre ser på barnehager kun som oppbevaring og lite annet. Dessverre.
Dessverre, du har helt rett. Det ser man tydelig på den pågående debatten om åpningstider og døgnåpen barnehage som har gått de siste månedene... 😭

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Hva tenker dere om statsbudsjettet for barnehagesektoren, @Lilleborg og @kibby ?

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

kibby skrev: tir jul 26, 2022 12:14 pm
Fringegirl skrev: man jul 25, 2022 3:36 pm
Lilleborg skrev: man jul 25, 2022 2:56 pm 27 prosent færre søkere til barnehagelærerstudier på ett år. Det er så skremmende tall, det.

Lurer på om den kommende foreldregenerasjonen er klar over at deres fremtidige barn fort går inn i barnehager med stor mangel på faglærte?

https://www.barnehage.no/utdanning/oppt ... ise/234833
Tror ikke de er klar over det, men tror heller ikke mange bryr seg så mye. Mange foreldre ser på barnehager kun som oppbevaring og lite annet. Dessverre.
Dessverre, du har helt rett. Det ser man tydelig på den pågående debatten om åpningstider og døgnåpen barnehage som har gått de siste månedene... 😭
Dette blir anekdotiske bevis, og kommer sikkert an på miljøet man er i, men jeg har aldri hørt noen, noensinne, som kun ser på barnehagen som en oppbevaringsplass, og bare det. Tvert imot setter vi umåtelig pris på, og uttrykker takknemlighet, for den klokskapen, hjelpen, omsorgen og oppdragelsen barna våre får i barnehagen. Mine er 4, 7 og 15 nå, og har gått i forskjellige barnehager, men jeg har aldri snakket med noen foreldre som har uttrykket noe annet enn takknemlighet og respekt for jobben som legges ned av barnehageansatte hver dag.

At den kommende generasjonen kanskje ikke er klar over, eller veldig opptatt av, utfordringene, kommer nok av mange, og sammensatte grunner.

For de fleste står nok bekymringen for å finne en jobb, et sted å bo, en verden som ikke forsøples av plast eller ødelegges av klimaendringer lenger frem i bevisstheten. Mange er vel ikke engang sikre på om de ønsker å få barn. Det henger også sammen med hva som skrives i media og hva som er tilgjengelig av objektiv informasjon om temaet.

Jeg er uansett sikker på at om du stiller den kommene foreldregenerasjonen et direkte spørsmål om de syns barnehagelærere er en viktig ressurs og verdt å ta vare på, så får du svaret ja.

Edit: Svarer på et gammelt innlegg her, men måtte bare lette hjertet litt. Vi er veldig mange foreldre som setter umåtelig pris på barnehageansatte :) De forvalter vår viktigste ressurs.

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

Brudd i forhandlingene mellom PBL og fagforbundene. 1000 ansatte i private barnehager går ut i streik på mandag (meg inkludert), og 1000 nye tas ut på torsdag.

https://www.utdanningsforbundet.no/nyhe ... -pa-plass/

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Lilleborg skrev: lør okt 15, 2022 9:13 am Brudd i forhandlingene mellom PBL og fagforbundene. 1000 ansatte i private barnehager går ut i streik på mandag (meg inkludert), og 1000 nye tas ut på torsdag.

https://www.utdanningsforbundet.no/nyhe ... -pa-plass/

Lurer på hvor kjapt tvungen lønnsnemd kommer? Dette blir jo igjen «de sårbare barna» og «samfunnskritiske yrker» runddansen.

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

Fringegirl skrev: lør okt 15, 2022 10:11 am Lurer på hvor kjapt tvungen lønnsnemd kommer? Dette blir jo igjen «de sårbare barna» og «samfunnskritiske yrker» runddansen.
Kommer til å ta svært lang tid, i så fall. Det er ingenting ved denne streiken som skal presse frem tvungen lønnsnemnd pdd.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Er det kun pensjonsordningen det streikes for i år?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Foreldre og Barn»