Det spørs jo bare hva vi snakker om. Regelverket er tungvindt og det er mye som etter min mening er smått håpløst og i overkant absolutt, bla sil2. Det vesentlige er jo hvilke snarveier de har tatt og hvilke sikkerhetshensyn de har fullstendig ignorert.Rainmaker skrev: ↑tor jun 22, 2023 1:11 pm
Gjennomgående så er det en grunn til at sikkerhetskrav er til stede. Det hetes at de kravene er skrevet med blod...
Folk som har så lemfeldig omgang med sikkerhetskrav bør overhodet ikek få lov til å drive med virksomheter hvor de påvirker andres sikkerhet.
Ubåt-mysteriet
Re: Ubåt-mysteriet
Karbonfiber har meget bra strekkfastet og strekkstyrke, men er mer bob-bob på kompresjonsstyrke.StormEagle skrev: ↑tor jun 22, 2023 1:03 pmSikker på det? Jeg har lest det stikk motsatte i konteksten sykkelramme materialer. Hvor karbonfiber har nesten uendelig antall sykluser innenfor sin elastiske grense uten å få materialtretthet, mens metall som aluminium er notorisk dårlig når det kommer til materialtretthet. Så så lenge karbonfiber ikke utsettes for så store belastninger at det delaminerer (typisk ved punktbelastninger på små områder) så varer det så og si "evig".BiggusD skrev: ↑tor jun 22, 2023 12:19 pm Karbon-og-epoxy blir veldig stivt og sterkt - når det er under stress. Når det settes under utvendig trykk, og så slippes trykket, blir det bevegelse i materialet. Dette er stål bra på, mens karbon ikke er så bra. Det finnes ubåter som er laget av karbon fra før av, men disse har kort levetid. De gjentatte dykkene med dette skroget kan ha svekket og "myknet opp" karbonet, og da er ubåten i så fall karbon-flis nå.
Og blant metaller så er vel titan blant de som tåler flest sykluser før det utvikler materialtretthet.
Ellers så er det vel altså først nå i disse timene at de faktisk får ned en ROV som kan gå ned til rett dybde. Blir spennende å se hva som kommer av nyheter ila de neste timene
Det er utrolig hva man finner hvis man har det riktige utstyret og leter godt nok. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok, men de klarte jo også å finne "Titanic of the Skies" (Air France 447) i Atlanterhavet, og jeg regner med at det var et mye større leteområde i den saken. Mulig de fikk litt hjelp av den flytende flyvingen, men det var vel ikke mange som trodde at den svarte boksen skulle dukke opp.Harduetforslag skrev: ↑tor jun 22, 2023 2:00 pm Ellers så er det vel altså først nå i disse timene at de faktisk får ned en ROV som kan gå ned til rett dybde. Blir spennende å se hva som kommer av nyheter ila de neste timene
Mulig forsikringssvindel kan forklare mye her i verden. Høres dog veldig risky ut, for 10% av verdien på et slikt skip er fort veldig mye og saksbehandlere i forsikringsselskaper er som regel ikke noe glad i å bruke godkjent-stemplet. Dette var vel en tid hvor det var litt mer kronglete å få tak i skipsdata enn det er nå, men var jeg saksbehandler og fikk inn et slikt krav ville noe av det første jeg gjorde være å henvende meg til aktuelle lands kystvakter/marine.StormEagle skrev: ↑tor jun 22, 2023 10:49 amSkipet som var i trøbbel får vel sikkert igjen det beløpet på forsikringen, mens de som redder dem da får 10% av verdien (som de da kanskje deler noe av med de i nød eller noe?). Ikke vet jeg, men det var ihvertfall det at siden vi var et millitært fartøy som ikke ville utløse bergings dusøren var grunnen til at vi ikke berget dem ble vi fortalt av befalet om bord. Sikkert et eller annet snusk for å tjene penger inni bildet på en eller annen måte.Brezjnev skrev: ↑tor jun 22, 2023 10:30 amDe takket nei til den gratis hjelpen som ble tilbudt, for å i stedet vente på den dyre? Det hørtes såpass merkelig ut at om det ikke er en twist her så må du huske feil.StormEagle skrev: ↑tor jun 22, 2023 10:21 am Er det ikke noen internasjonale regler om at man får 10% av fartøyets verdi hvis man redder noen til sjøs? Kanskje det er derfor tredjeparter er interessert i å berge dem? Pluss PR'en de får og belønning fra familien til rikingene som var om bord så kan det vel kanskje være verdt redningsaksjonen.
Men etter hva jeg har forstått så gjelder ikke dette hvis det er et millitært fartøy som utfører redningen. Siden det var en gang når jeg var i førstegangstjenesten i marinen hvor vi var første skip på stedet når et stort lasteskip hadde fått motorstans og drev sakte mot land, men de ville ikke at vi skulle redde men heller vente på et sivilt fartøy fordi det ikke ville utløse redningsdusøren hvis et millitært fartøy reddet dem.
Det ville uansett ta en god stund før skipet hadde drevet på grunn, så andre sivile skip hadde en god stund på seg til å komme til stedet. Og vi lå der som backup i tilfelle ingen andre kom fram i tide.
En annen mulighet er at det var ditt befal som luftet ideen for de havarerte, om det var OK å vente på et sivilt skip. Fordi befalet helst ikke ville bruke en hel masse ressurser uten utsikt til å få noe tilbake.
-
- Innlegg: 388
Godt mulig. Jeg har også hørt noen vandrerhistorier om små fiskebåter som har tjent seg søkkrike ved å taue et stort lasteskip med motorstans på grunn av disse dusørene.Brezjnev skrev: ↑tor jun 22, 2023 2:44 pmMulig forsikringssvindel kan forklare mye her i verden. Høres dog veldig risky ut, for 10% av verdien på et slikt skip er fort veldig mye og saksbehandlere i forsikringsselskaper er som regel ikke noe glad i å bruke godkjent-stemplet. Dette var vel en tid hvor det var litt mer kronglete å få tak i skipsdata enn det er nå, men var jeg saksbehandler og fikk inn et slikt krav ville noe av det første jeg gjorde være å henvende meg til aktuelle lands kystvakter/marine.StormEagle skrev: ↑tor jun 22, 2023 10:49 amSkipet som var i trøbbel får vel sikkert igjen det beløpet på forsikringen, mens de som redder dem da får 10% av verdien (som de da kanskje deler noe av med de i nød eller noe?). Ikke vet jeg, men det var ihvertfall det at siden vi var et millitært fartøy som ikke ville utløse bergings dusøren var grunnen til at vi ikke berget dem ble vi fortalt av befalet om bord. Sikkert et eller annet snusk for å tjene penger inni bildet på en eller annen måte.
Det ville uansett ta en god stund før skipet hadde drevet på grunn, så andre sivile skip hadde en god stund på seg til å komme til stedet. Og vi lå der som backup i tilfelle ingen andre kom fram i tide.
En annen mulighet er at det var ditt befal som luftet ideen for de havarerte, om det var OK å vente på et sivilt skip. Fordi befalet helst ikke ville bruke en hel masse ressurser uten utsikt til å få noe tilbake.
Det var for godt til å være sant:
"Lydene som tirsdag kveld ble fanget opp av et kanadiske fly og i starten beskrevet som «bankende», kom fra «bakgrunnsstøy fra havet», ifølge innledende analyser fra den amerikanske marinen. Det melder Sky News."
"Lydene som tirsdag kveld ble fanget opp av et kanadiske fly og i starten beskrevet som «bankende», kom fra «bakgrunnsstøy fra havet», ifølge innledende analyser fra den amerikanske marinen. Det melder Sky News."
Fiber er i grunn beregnet til strekk da fiberne knekker (buckler) under kompresjon. Trykkreftene på en sykkelramme er marginal mot 30-40 MPa. Sykluser kan også føre til delaminering og skader på epoxy, samtidig som at manglende coating kan ha latt saltvannet trenge gjennom epoxyen og gjort mulig skade. Videre har twilling, layering ol innflytelse.StormEagle skrev: ↑tor jun 22, 2023 1:03 pmSikker på det? Jeg har lest det stikk motsatte i konteksten sykkelramme materialer. Hvor karbonfiber har nesten uendelig antall sykluser innenfor sin elastiske grense uten å få materialtretthet, mens metall som aluminium er notorisk dårlig når det kommer til materialtretthet. Så så lenge karbonfiber ikke utsettes for så store belastninger at det delaminerer (typisk ved punktbelastninger på små områder) så varer det så og si "evig".BiggusD skrev: ↑tor jun 22, 2023 12:19 pm Karbon-og-epoxy blir veldig stivt og sterkt - når det er under stress. Når det settes under utvendig trykk, og så slippes trykket, blir det bevegelse i materialet. Dette er stål bra på, mens karbon ikke er så bra. Det finnes ubåter som er laget av karbon fra før av, men disse har kort levetid. De gjentatte dykkene med dette skroget kan ha svekket og "myknet opp" karbonet, og da er ubåten i så fall karbon-flis nå.
Og blant metaller så er vel titan blant de som tåler flest sykluser før det utvikler materialtretthet.
For meg er det skjøtene som er interresant. To helt forskjellige materialer, akrylglass, ingen vegg etter kurvaturen på titandelen.
- missChance
- Innlegg: 5423
Men kanskje bedre om det har skjedd raskt enn om de har ventet på å dø siden søndag ...?
Vrakrestene tyder vel på implodering pga trykket på svært dypt vann. De mistet kontakten etter 1,45 time, så det kan tyde på at de nesten var nede ved Titanic, noe som var beregnet til å ta 2 timer.
Ja, det kan man vel trygt si.missChance skrev: ↑tor jun 22, 2023 6:12 pmMen kanskje bedre om det har skjedd raskt enn om de har ventet på å dø siden søndag ...?
Håper de imploderte på søndag. Unner ingen å være innestengt i den blikkboksen der, vitende at man skal dø.
Tja, det hadde jo vært brutalt rent psykisk, selv om de kunne hatt forhåpninger om å bli reddet. Familiene hadde nok sikkert satt pris på å få de tilbake…missChance skrev: ↑tor jun 22, 2023 6:12 pmMen kanskje bedre om det har skjedd raskt enn om de har ventet på å dø siden søndag ...?
AIS som viser ROV-fartøyet rett over vraket av Titanic:
https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... 34/zoom:16
https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... 34/zoom:16
Nå skal vi ha dårlig samvittighet for å være interessert i ubåt-mysteriet.
Om disse kritikerne er dumme eller kyniske er ikke lett å vite, men oppegående folk forstår jo at det at det nettopp er et mysterium er det som gjør det spennende og ikke at noen er fattige og andre er rike.
Om disse kritikerne er dumme eller kyniske er ikke lett å vite, men oppegående folk forstår jo at det at det nettopp er et mysterium er det som gjør det spennende og ikke at noen er fattige og andre er rike.
Dette var nesten gode nyheter slik dette har utviklet seg.
Bedre at de fikk dø kjapt enn at de sakte ble kvalt.
Bedre at de fikk dø kjapt enn at de sakte ble kvalt.
Det gjør det ikke mindre fascinerende at fartøyet het Titan og var på vei ned til Titanic. Titanic har denne uka krevd 5 nye liv.GoingKronos skrev: ↑tor jun 22, 2023 6:50 pm Nå skal vi ha dårlig samvittighet for å være interessert i ubåt-mysteriet.
Om disse kritikerne er dumme eller kyniske er ikke lett å vite, men oppegående folk forstår jo at det at det nettopp er et mysterium er det som gjør det spennende og ikke at noen er fattige og andre er rike.
Snodig vinkling. Når det virkelig tok seg opp med migranter som forsøkte å krysse middelhavet så var det jo førstesideoppslag i ukesvis, krangel om å sende båter ned for å hjelpe, hvorvidt de skulle forhindres fra å forsøke seg osv osv. At det ikke er tilsvarende oppslag handler jo om at dette har foregått i en særdeles lang periode nå. Hadde ubåter med milliardærer implodert i en årrekke så hadde nyhetsverdien vært tilsvarende.GoingKronos skrev: ↑tor jun 22, 2023 6:50 pm Nå skal vi ha dårlig samvittighet for å være interessert i ubåt-mysteriet.
Om disse kritikerne er dumme eller kyniske er ikke lett å vite, men oppegående folk forstår jo at det at det nettopp er et mysterium er det som gjør det spennende og ikke at noen er fattige og andre er rike.
Får håpe det kommer en form for regulering av ubåter som skal ned på dypt vann med tanke på godkjennelser og sånne ting som denne ubåten ikke hadde.
Er forjævlig at det må dødsfall til før sikkerheten kommer i fokus,
Er forjævlig at det må dødsfall til før sikkerheten kommer i fokus,
Jeg prøvde å sende deg PM, men jeg fikk beskjed om at du har slått av mulighetene for å motta pm.Ostemanden skrev: ↑tor jun 22, 2023 10:30 pm Får håpe det kommer en form for regulering av ubåter som skal ned på dypt vann med tanke på godkjennelser og sånne ting som denne ubåten ikke hadde.
Er forjævlig at det må dødsfall til før sikkerheten kommer i fokus,
Bare til info.
Da er det i såfall åpenbar forsikringssvindel som Sjøforsvaret burde rapportere.StormEagle skrev: ↑tor jun 22, 2023 10:49 amSkipet som var i trøbbel får vel sikkert igjen det beløpet på forsikringen, mens de som redder dem da får 10% av verdien (som de da kanskje deler noe av med de i nød eller noe?). Ikke vet jeg, men det var ihvertfall det at siden vi var et millitært fartøy som ikke ville utløse bergings dusøren var grunnen til at vi ikke berget dem ble vi fortalt av befalet om bord. Sikkert et eller annet snusk for å tjene penger inni bildet på en eller annen måte.Brezjnev skrev: ↑tor jun 22, 2023 10:30 amDe takket nei til den gratis hjelpen som ble tilbudt, for å i stedet vente på den dyre? Det hørtes såpass merkelig ut at om det ikke er en twist her så må du huske feil.StormEagle skrev: ↑tor jun 22, 2023 10:21 am Er det ikke noen internasjonale regler om at man får 10% av fartøyets verdi hvis man redder noen til sjøs? Kanskje det er derfor tredjeparter er interessert i å berge dem? Pluss PR'en de får og belønning fra familien til rikingene som var om bord så kan det vel kanskje være verdt redningsaksjonen.
Men etter hva jeg har forstått så gjelder ikke dette hvis det er et millitært fartøy som utfører redningen. Siden det var en gang når jeg var i førstegangstjenesten i marinen hvor vi var første skip på stedet når et stort lasteskip hadde fått motorstans og drev sakte mot land, men de ville ikke at vi skulle redde men heller vente på et sivilt fartøy fordi det ikke ville utløse redningsdusøren hvis et millitært fartøy reddet dem.
Det ville uansett ta en god stund før skipet hadde drevet på grunn, så andre sivile skip hadde en god stund på seg til å komme til stedet. Og vi lå der som backup i tilfelle ingen andre kom fram i tide.
Får ikke meg til hverken å gråte eller bli søvnløs, mye på samme måte som folk som dauer på fjellklatringsekspedisjoner som fort nok er i millionklassen også.Solvgutt1 skrev: ↑tor jun 22, 2023 12:34 pm Sjansen for at de har vært døde en stund, kanskje fra nærmest med en gang de forsvant, er vel nesten større enn for at de har overlevd helt til i dag?
Jeg sliter med å engasjere meg all verdens for dette. Det er folk som med vilje og viten har betalt masse penger for å være med på en høyrisikabel dykkeekspedisjon med et useriøst selskap.
Det store spørsmålet her, må vel bli om hvordan vi som nyhetsmottakere takler denne diverserende pådyttelsen av ulike synspunkter om samme sak? Denne saken er ikke enestående i så måte. Hvor vil dette ende? Vil vi f.eks. vende oss bort fra NRK som nyhetsformidler?GoingKronos skrev: ↑tor jun 22, 2023 6:50 pm Nå skal vi ha dårlig samvittighet for å være interessert i ubåt-mysteriet.
Om disse kritikerne er dumme eller kyniske er ikke lett å vite, men oppegående folk forstår jo at det at det nettopp er et mysterium er det som gjør det spennende og ikke at noen er fattige og andre er rike.
Det er alltid noen som vil teste grensene, sånn vil det alltid være. som regel skriver man under på at man er inneforstått med dettekytec skrev: ↑tor jun 22, 2023 10:47 pmFår ikke meg til hverken å gråte eller bli søvnløs, mye på samme måte som folk som dauer på fjellklatringsekspedisjoner som fort nok er i millionklassen også.Solvgutt1 skrev: ↑tor jun 22, 2023 12:34 pm Sjansen for at de har vært døde en stund, kanskje fra nærmest med en gang de forsvant, er vel nesten større enn for at de har overlevd helt til i dag?
Jeg sliter med å engasjere meg all verdens for dette. Det er folk som med vilje og viten har betalt masse penger for å være med på en høyrisikabel dykkeekspedisjon med et useriøst selskap.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute