Trettebergstuen - går av

Svar
Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Re: Trettebergstuen - går av

Legg inn av greyserpent »

Ser nesten ut som AP følger boka "hvordan oppløse et parti snarest mulig".

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

greyserpent skrev: fre jun 23, 2023 1:42 pm
Cannabis Connoisseur skrev: fre jun 23, 2023 1:36 pm Rogaland AP vil erstatte en kjeltring med en annen:

Rogaland Ap vil ha Hadia Tajik som ny kulturminister– Det er ingen hemmelighet at Rogaland Ap mener Hadia Tajik er en meget dyktig politiker, som vi tror at både regjeringen og Norge har godt av å få inn i regjering, sier Frode Fjeldsbø, leder i Rogaland Ap, til VG. – Når det nå skal velges ny kulturminister, vil Hadia Tajik være et utmerket navn, legger han til.
Man vet nesten hva man skal si...
Noen burde si i fra til AP Rogaland at Tajik ikke må nevnes hver gang en post åpner seg. Det er alt for tidlig, og hvis de skulle få gjennomslag, så er det virkelig ett skudd i egen fot. Det at hun er en dyktig politiker er fortsatt helt irrelevant for statusen hennes i 2023.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Trettebergstuen sier at hun har hatt fine samtaler med statsministeren og at hun torsdag kveld selv tok beslutningen om å gå av.

Vil det si det samme som at hun kunne valgt å bli sittende?

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Guttorm123 skrev: fre jun 23, 2023 2:37 pm Trettebergstuen sier at hun har hatt fine samtaler med statsministeren og at hun torsdag kveld selv tok beslutningen om å gå av.

Vil det si det samme som at hun kunne valgt å bli sittende?
Hun kunne jo forsøkt, så ville vel JGS sannsynligvis sparket henne.

Timingen på dette er interessant. Jeg tipper AP er blitt oppmerksomme på at Schibstedt sitter på saker som er skadelige.
Greit å få de unna før sommeren så de kan ta fatt på høsten uten denne type oppslag.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

En ny forestilling med sirkusdirektør Støre i midten, Man vet jo ikke om man skal le eller grine. Det er våre penger og vårt liv disse forvalter.
Disse, Brenna og Trettebergstuen, skulle være de dyktigste i den "nye generasjon" AP-politiker - og etter litt over ett år ser vi at de ikke har lært en dritt.
Med Brenna som Kunnskapsminister, måtte de skille ut området for høyere utdanning for der hadde Brenna vært sjanseløs med null utdannelse.
Nå vet ikke jeg hvor mange erter man må ha innenfor hjernebarken for å forstå at man ikke skal dele ut posisjoner til venner, familie og kjente.
Det er mulig Støre har forstått habilitet nå, men for ca 10 år siden ble Støre involvert i mye røre . . . . .
https://www.aftenposten.no/norge/politi ... hudi-saken
Det burde vel ikke å være så vanskelig for Støre og fortelle at man gir ikke verv / økonomiske fordeler til familie, venner og nær bekjentskapskrets.
Men dette har vært altfor vanlig innen AP-politikere. Trond Giske var særs rundhåndet i sin som statsråd.
Og nå rammer det den "nye generasjon" av AP-politikere. Og da må vi stille spørsmål om hva de lærer og / eller skjønner etter flere år på AUF-skolen som tydeligvis kvalifiserer Brenna til å bli statsråd. Det mest banale lærer de tydeligvis ikke.
Man kan tydeligvis ikke ha noe tillit til disse broiler-politikere fra AUF . . . . .

Nå har vel ikke Støre annet valg enn å ta inn Tajik eller "en fra gata"

Borealis88

Legg inn av Borealis88 »

Saliph skrev: fre jun 23, 2023 1:56 pm Det er foruroligende hvor mange av våre folkevalgte som er stein, stokk dumme.
Stortinget er jo som en evig whack-a-mole. Du slår ned en knott, men så dukker det opp en Søviknes, Carl I. Hagen eller Tajik før du vet ordet av det.

fugletitteren

Legg inn av fugletitteren »

Herregud for en farse dette er blitt for regjering Støre.
Han burde egentlig være ferdig som statsminister, mtp hvor gjennområtten denne regjeringen har vist seg å være.
Helt uvirkelig faktisk. Synd det ikke er stortingsvalg til høsten.
Men skal uansett bli fint å få vekk byrådet i Oslo, med Raymond "Napoleonssyndrom" Johansen i spissen. Den økonomistyringen de har vist er sjokkerende. Det er regelrett å drive harselas med skattebetalernes penger,

Uansett, denne regjeringen er ferdig om to år, så håper jeg media følger med på om Støre har fått napp på en storjobb i EU. Slik han er ute å fisker der og totalt har neglisjert norske interesser i prosessen er skammelig og i beste fall i gråsonen.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Centrist skrev: fre jun 23, 2023 11:39 am
Investor skrev: fre jun 23, 2023 11:19 am Jo, men vi må huske på at det er et menneske midt oppe i dette som nærmest blir satt i gapestokk.
Hvordan man reagerer på dette er ulikt. Tragiske ting kan skje.
Ærlig talt. Dette er et voksen menneske som selv har valgt offentligheten med alt det innebærer og har hundretimervis med medietrening. Hun har selv valgt å ignorere helt åpenbare habilitetsspørsmål for å kunne utnevne flere av sine nærmeste til maktposisjoner. Det skal gis ramsalt kritikk, og uten å kjenne lovverket, muligens etterforskes og straffeforfølgelses.

Dette er ikke nettverksbygging eller lignende. Det er reinspikka kameraderi og korrupsjon.

Tilliten befolkningen behøver til Stortinget, regjeringen og politikere er mye viktigere enn de krokodille-tårene til Trettebergstuen nå.

De krokodille-tårene kommer fordi hun ble fersket, og hjelpes bevares for en fremtidsutsikt for henne. Rett tilbake på Stortinget og fortsatt millionlønn.

Det siste hun fortjener er tilbakeholdenhet fra media og befolkningen. Det bør kjøres knallhardt på hvorfor hun 1. Står og lyger på direktesendt pressekonferanse om at hun ikke kjente til reglene og 2. Evt. hvis det faktisk er sant at hun ikke kjente til reglene, hvordan i alle dager er det mulig?
Alle angrer og er lei seg når de blir tatt for noe . . . . .
Om det er så tomt i toppen at de ikke skjønner at de ikke skal gi verv / posisjoner / økonomiske fordeler til familie, venner og nær bekjentskapskrets . . . . . .
Men Støre skjønte heller ikke det som utenriksminister:
https://www.aftenposten.no/norge/politi ... hudi-saken
Og ingen var vel mer rundhåndet å gi verv til gode venner enn Trond Giske når han var statsråd.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Har Trettebergstuen hatt ansvar for tildelinger til FRI osv.?

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

ms_8 skrev: fre jun 23, 2023 12:05 pm Heile saken stinker for AP og man kjenner berre ein oppgitthet over alle "feil" AP statsråder gjer. Dette er tredje statsråd i Støre regjering som går av etter grove feil og to av dei gjelder saken enten av økonomisk art (Tajik) og Habilitet/ gi verv til venner (Trettebergstuen) og begge er folkevalde som har vært aktiv i lang tid i politikken. Mangler berre 1 sak på Bath Eide eller Huitfeldt for at Støre skal score jackpott med negative saker for sine statsråd.

I dag er ein ny patetisk dag for norsk politikk og det blir ikkje lettare å få folk til å engasjere seg i politikken.

Ellers mangler det berre at Støre utnemner Tajik som ny kulturminister
Den kulturen i AP virker å være helt sinnsyk. Akkurat som om de føler seg berettiget til å gjøre det de føler for.

Så hjelper det ikke at du har lokallag i Rogaland og Trøndelag, som ikke kan få promotert Hadjik og Giske nok, to personer man helst aldri burde nevnt igjen.

Partiet er nok i fullstendig oppløsning.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Tjaaah skrev: fre jun 23, 2023 2:58 pm
ms_8 skrev: fre jun 23, 2023 12:05 pm Heile saken stinker for AP og man kjenner berre ein oppgitthet over alle "feil" AP statsråder gjer. Dette er tredje statsråd i Støre regjering som går av etter grove feil og to av dei gjelder saken enten av økonomisk art (Tajik) og Habilitet/ gi verv til venner (Trettebergstuen) og begge er folkevalde som har vært aktiv i lang tid i politikken. Mangler berre 1 sak på Bath Eide eller Huitfeldt for at Støre skal score jackpott med negative saker for sine statsråd.

I dag er ein ny patetisk dag for norsk politikk og det blir ikkje lettare å få folk til å engasjere seg i politikken.

Ellers mangler det berre at Støre utnemner Tajik som ny kulturminister
Den kulturen i AP virker å være helt sinnsyk. Akkurat som om de føler seg berettiget til å gjøre det de føler for.

Så hjelper det ikke at du har lokallag i Rogaland og Trøndelag, som ikke kan få promotert Hadjik og Giske nok, to personer man helst aldri burde nevnt igjen.

Partiet er nok i fullstendig oppløsning.
Giske hadde nok vært redningsmannen. Hadde han blitt leder, så hadde Ap havnet på gode gamle 30 prosent igjen. De som styrer nå virker å ha null styring.

pigg

Legg inn av pigg »

Trettebergstuen er en ekstremist. At hun er lemfeldig med lover og regler kommer ikke som noen overraskelse.

pigg

Legg inn av pigg »

DoktorS skrev: fre jun 23, 2023 10:50 am Har aldri hatt sansen for denne broileren. For øvrig er jo det interessant at regjeringen samtidig er opptatt med dette med styrer og kjønnskvotering i privat sektor...
Her ser vi hva som skjer når totalitære politikere får bestemme, og ikke vanlige folk.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Ap er i ferd med å virkelig gå på grunn. Partiet har alltid hatt en sterk fixer som lå i bakgrunnen og rydda opp, som oftest i stillhet og ikke alltid etter boka.

Nå har de ikke lenger det og det vises.

Dette er et parti der maktkampene er styggere og kynismen styggere enn i andre partier. En «kniv i ryggen» er ikke uvanlig.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

pigg skrev: fre jun 23, 2023 3:09 pm
DoktorS skrev: fre jun 23, 2023 10:50 am Har aldri hatt sansen for denne broileren. For øvrig er jo det interessant at regjeringen samtidig er opptatt med dette med styrer og kjønnskvotering i privat sektor...
Her ser vi hva som skjer når totalitære politikere får bestemme, og ikke vanlige folk.
Det er et tankekors i hvor stor grad politikere tar seg tilrette. Denne saken kan jo stå som eksempel på hvordan samfunnet vektlegger gjerninger politikerne gjør. Brudd på habilitetsreglene som gjør at en nær venn til en statsråd får seg ei stilling betegnes som meget alvorlig, mens vedtakene som har ført kontrollen over landets energi til utlandet, med derpå følgende inflasjon og kriser for næringsliv, husholdninger og enkeltmennesker, ses på som glimrende politikk og har gitt oss landsmoder Erna og landsfader Jonas, som soler seg i glansen.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Foreslår Ståle Solbakken som ny kulturminister. På tide sporten også blir litt prioritert innen kultur, og ikke bare rar kunst og frijazz.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

missChance skrev: fre jun 23, 2023 2:58 pm Har Trettebergstuen hatt ansvar for tildelinger til FRI osv.?
KUD har gitt støtte til FRI, ja.
Trenger ikke å være problematisk det.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

hauge23 skrev: fre jun 23, 2023 3:25 pm
pigg skrev: fre jun 23, 2023 3:09 pm
DoktorS skrev: fre jun 23, 2023 10:50 am Har aldri hatt sansen for denne broileren. For øvrig er jo det interessant at regjeringen samtidig er opptatt med dette med styrer og kjønnskvotering i privat sektor...
Her ser vi hva som skjer når totalitære politikere får bestemme, og ikke vanlige folk.
Det er et tankekors i hvor stor grad politikere tar seg tilrette. Denne saken kan jo stå som eksempel på hvordan samfunnet vektlegger gjerninger politikerne gjør. Brudd på habilitetsreglene som gjør at en nær venn til en statsråd får seg ei stilling betegnes som meget alvorlig, mens vedtakene som har ført kontrollen over landets energi til utlandet, med derpå følgende inflasjon og kriser for næringsliv, husholdninger og enkeltmennesker, ses på som glimrende politikk og har gitt oss landsmoder Erna og landsfader Jonas, som soler seg i glansen.
Det er litt fascinerende hvordan omtrent alle saker handler om strøm til utlandet for deg.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Jaauda skrev: fre jun 23, 2023 3:49 pm
missChance skrev: fre jun 23, 2023 2:58 pm Har Trettebergstuen hatt ansvar for tildelinger til FRI osv.?
KUD har gitt støtte til FRI, ja.
Trenger ikke å være problematisk det.
Hvis en ekstremist gir støtte til en ekstrem forening kan det vel oppleves som problematisk. Mitt inntrykk av mange unge politikere er at de har sine hjertesaker, og at mye annet er de uinteressert i. Hva har Trettebergstuen gjort for barneidretten ? Hun har neppe vært på så mye som en fotballkamp før hun fikk dette departement sitt høsten 2021. Mange unge AP politikere - halvstuderte røvere uten annen «utdanning» enn AUF - synes ofte å være opptatt av pride, FRI, woke, ensidig kvotering (kvinner) og andre hjertesaker. Unge SP folk - og de litt eldre - skyt ulv, ulv, ulv og bjørn.

Om de er uredelige, frekke eller bare dumme i disse habilitetssakene må gudene vite. Jeg får ikke ytterligere politikerforakt av disse sakene. Jeg stanger hodet i taket. Forakten kan ikke bli større.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Crazy Horse skrev: fre jun 23, 2023 4:07 pm
Jaauda skrev: fre jun 23, 2023 3:49 pm
missChance skrev: fre jun 23, 2023 2:58 pm Har Trettebergstuen hatt ansvar for tildelinger til FRI osv.?
KUD har gitt støtte til FRI, ja.
Trenger ikke å være problematisk det.
Hvis en ekstremist gir støtte til en ekstrem forening kan det vel oppleves som problematisk. Mitt inntrykk av mange unge politikere er at de har sine hjertesaker, og at mye annet er de uinteressert i. Hva har Trettebergstuen gjort for barneidretten ? Hun har neppe vært på så mye som en fotballkamp før hun fikk dette departement sitt høsten 2021. Mange unge AP politikere - halvstuderte røvere uten annen «utdanning» enn AUF - synes ofte å være opptatt av pride, FRI, woke, ensidig kvotering (kvinner) og andre hjertesaker. Unge SP folk - og de litt eldre - skyt ulv, ulv, ulv og bjørn.

Om de er uredelige, frekke eller bare dumme i disse habilitetssakene må gudene vite. Jeg får ikke ytterligere politikerforakt av disse sakene. Jeg stanger hodet i taket. Forakten kan ikke bli større.
Dersom vi skulle få en ekte ekstremist som kulturminister og hen gir støtte til ekstremistorganisasjoner vil det kunne være problematisk.
Jeg synes det er på viddene om du omtaler Trettebergstuen som ekstremist. Jeg sliter med å se at FRI er en ekstremistorganisasjon, uten at jeg helt har oversikt over hva de gjør og står for.
Som de fleste kulturministere før henne har ikke AT like nære bånd til hele kultursektoren. Så lenge KUD har dette bør det være uproblematisk.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Solvgutt1 skrev: fre jun 23, 2023 12:50 pm
Texas_John skrev: fre jun 23, 2023 12:49 pm
Solvgutt1 skrev: fre jun 23, 2023 12:10 pm Er hennes sak langt mindre alvorlig enn Trettebergsstuens? Det er skjerpende omstendigheter i begge sakene. Trettebergstuen har flere saker, og nærmere vennskap, men det virker som hun har hatt en mer passiv rolle i utnevnelsene. Den siste utnevnelsen, der hun trosset departementet, fulgte hun bare et forslag fra LO og en settestatsråd ville trolig gjort det samme.

I Brennas sak så var det hun personlig som dro fram vennen sin til vervet, selv om departementet hadde foreslått andre navn. Her hadde det en åpenbar og direkte konsekvens at hun ikke meldte seg inhabil. Hun spilte en mer aktiv rolle.

I begge sakene visste de at de var inhabile, og ignorerte dette.
Tror du bør sette deg inn i saken
Vil du utdype?
I tilfelle du fortsatt ikke er overbevist ser jeg at Norges fremste ekspert på habilitet professor Eivind Smith er helt enig med meg

«Brudd på habilitetsregler er alltid grovt fordi det har å gjøre med vår tillit til vårt styringsapparat. Men når det er sagt, fremstår Trettebergstuen-saken som vesentlig verre, sier han til VG.»

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Det ser jo ikke bra ut for AP med nok en grisete sak, men Trettebergstuen er intet tap for AP. Null folkelig apell.

Stort sett virtue signaling hun har drevet med som minister- men så var det visst ikke så god moral på dama likevel.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Kameraderi-partiet fornekter seg ikke :)

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Departementet: Trettebergstuens venner mister verv:

Kultur- og likestillingsdepartementet bekrefter at styreoppnevnelsene der statsråden var inhabil ikke er gyldige vedtak.

https://www.vg.no/nyheter/i/dwabV1/depa ... ister-verv

fargerik

Legg inn av fargerik »

Guttorm123 skrev: fre jun 23, 2023 4:47 pm Departementet: Trettebergstuens venner mister verv:

Kultur- og likestillingsdepartementet bekrefter at styreoppnevnelsene der statsråden var inhabil ikke er gyldige vedtak.

https://www.vg.no/nyheter/i/dwabV1/depa ... ister-verv
Skulle bare mangle. Det er kanskje en standardprosedyre?
Jeg syns også det er en god tanke fra kontrollkomiteen å granske alle utnevnelser fra alle statsråder i denne regjeringen.
Det må Støre absolutt samarbeide om.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Jaauda skrev: fre jun 23, 2023 4:18 pm
Crazy Horse skrev: fre jun 23, 2023 4:07 pm
Jaauda skrev: fre jun 23, 2023 3:49 pm

KUD har gitt støtte til FRI, ja.
Trenger ikke å være problematisk det.
Hvis en ekstremist gir støtte til en ekstrem forening kan det vel oppleves som problematisk. Mitt inntrykk av mange unge politikere er at de har sine hjertesaker, og at mye annet er de uinteressert i. Hva har Trettebergstuen gjort for barneidretten ? Hun har neppe vært på så mye som en fotballkamp før hun fikk dette departement sitt høsten 2021. Mange unge AP politikere - halvstuderte røvere uten annen «utdanning» enn AUF - synes ofte å være opptatt av pride, FRI, woke, ensidig kvotering (kvinner) og andre hjertesaker. Unge SP folk - og de litt eldre - skyt ulv, ulv, ulv og bjørn.

Om de er uredelige, frekke eller bare dumme i disse habilitetssakene må gudene vite. Jeg får ikke ytterligere politikerforakt av disse sakene. Jeg stanger hodet i taket. Forakten kan ikke bli større.
Dersom vi skulle få en ekte ekstremist som kulturminister og hen gir støtte til ekstremistorganisasjoner vil det kunne være problematisk.
Jeg synes det er på viddene om du omtaler Trettebergstuen som ekstremist. Jeg sliter med å se at FRI er en ekstremistorganisasjon, uten at jeg helt har oversikt over hva de gjør og står for.
Som de fleste kulturministere før henne har ikke AT like nære bånd til hele kultursektoren. Så lenge KUD har dette bør det være uproblematisk.
Nå handler ikke dette om FRI, men om habilitet og dumme eller frekke statsråder. FRI er en ideologisk organisasjon som vil lære barn at det er flere enn to kjønn. Det er ideologisk vranglære. Det er to kjønn. Han og hun. Dette ordet hen kan du gjerne bruke om anonyme meg fordi du ikke vet om jeg er mann eller kvinne. Jeg er for ordens skyld mann, og da er jeg han eller en hann. Punktum !!

Mange unge AP kvinner flasket opp i AUF er etter min mening ekstremister ja i forhold til synet på kjønn, kjønnskvotering, subjektiv kjønnsdefinisjon- eller identifikasjon og woke. Virkelighetsfjerne politiske broilere som klarte å fjerne den mest folkelige politikeren i partiet - Trond Giske - fordi han var glad i fotball og for glad i kvinner.

Jeg tror alt dette rotet i AP som dette woke pisset som endel av partiets unge tillitsMENN er sykelig opptatt av og nå habilitetssakene er slutten på et parti med godt over 20 % oppslutning. Politikere som Einar Gerhardsen, Thorbjørn Berntsen, Knut Frydenlund og Gro Harlem Brundtland m fl får de ikke tilbake. Partiet vil dø ut med egen inkompetanse og fravær av folkelighet.

Brukeravatar
Eldon
Innlegg: 4239

Legg inn av Eldon »

Kanskje et alternativ kunne vært at statsrådene får utnevne hvem de vil, men når ny regjering tiltrer renses disse ut, og nye personer utnevnes?

Rene politiske utnevnelser med andre ord, men med den fordelen at det blir vanskeligere å bygge seg en base for å utøve uformell makt når man er i opposisjon.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Eldon skrev: fre jun 23, 2023 5:10 pm Kanskje et alternativ kunne vært at statsrådene får utnevne hvem de vil, men når ny regjering tiltrer renses disse ut, og nye personer utnevnes?

Rene politiske utnevnelser med andre ord, men med den fordelen at det blir vanskeligere å bygge seg en base for å utøve uformell makt når man er i opposisjon.
Huffda! Det der høres skummelt ut!

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

Dagsavisens kommentar beskriver Trettebergstuen som maktarrogant.

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommen ... e-sa-sint/

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Det mest utrolige oppi alt dette minister-rotet til AP må være hvordan Kjerkol bare sklir under radaren takket være alle disse andre ministrene til AP. Og Borten Moe da.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»