Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av sertono »

Jack skrev:
► Show Spoiler
Kjipt det siste klippet der, man hører hvor enormt redd den lille jenta blir når hun ser eksplosjonen, satan som jeg hater krig, russland og Putin.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Solvgutt1 skrev: lør jun 24, 2023 11:50 am Du forutsetter at Russland er et kompetent og effektivt regime og ikke et gjennomkorrupt og inkompetent ett. Wagner er vel den største spesialstyrken Russland har igjen etter at mistet resten i starten av sin forrige, nøye planlagte, krig.

Forsåvidt sant, men det er også en grense for hvor mye man bør undervurdere de. Så vidt meg bekjent er de mennesker, som oss, og de har klart å sende mennesker opp i verdensrommet. Det er noe intelligens der.

Det er tilfeldigvis en uke til fristen Wagner-soldater har for å signere kontrakt med de russiske styrkene. Det kan være at Prigozjin og hans mest lojale soldater er borte innen den tid og at de som blir igjen signerer kontrakten.

Hvis dette skulle skje vil det være ett av flere eksempler på hvor raskt og effektivt potensielle rivaler av Putin forsvinner. Så lenge Wagner kjempet for Russland i Ukrainia var det trolig politisk umulig å bli kvitt Prigozjin, men nå som han er en "forræder" er henrettelse mulig og kanskje til og med sannsynlig.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

sertono skrev: lør jun 24, 2023 12:04 pm

Kjipt det siste klippet der, man hører hvor enormt redd den lille jenta blir når hun ser eksplosjonen, satan som jeg hater krig, russland og Putin.
Ja krig er forferdelig for barn.

Frykten kan skade dem resten livet.

Det er slike videoer som viser oss hvor håpløst det er å holde på slik som Russland holder på. I 2023 bør man virkelig ha kommet lenger.

Genial

Legg inn av Genial »

Min ønskeliste fra dette opprøret:

- Putin og den russiske hæren svekkes
- Wagner blir utslettet
- Prigozhin drept eller fengslet
- Putin styrtet og en ny mer normal president blir satt inn
- Luka styrtet og opposisjonen overtar
- Kadyrov får en avslutning a la Mussolini/Gaddafi
- Krigen i Ukraina avsluttes

Dette er vel ikke for mye å be om?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »



Uansett hva det er som foregår, gir det ukrainerne mange muligheter til å spre sitt budskap og styrke en allerede sterk moral.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Orakelet skrev: lør jun 24, 2023 12:05 pm
Solvgutt1 skrev: lør jun 24, 2023 11:50 am Du forutsetter at Russland er et kompetent og effektivt regime og ikke et gjennomkorrupt og inkompetent ett. Wagner er vel den største spesialstyrken Russland har igjen etter at mistet resten i starten av sin forrige, nøye planlagte, krig.

Forsåvidt sant, men det er også en grense for hvor mye man bør undervurdere de. Så vidt meg bekjent er de mennesker, som oss, og de har klart å sende mennesker opp i verdensrommet. Det er noe intelligens der.

Det er tilfeldigvis en uke til fristen Wagner-soldater har for å signere kontrakt med de russiske styrkene. Det kan være at Prigozjin og hans mest lojale soldater er borte innen den tid og at de som blir igjen signerer kontrakten.

Hvis dette skulle skje vil det være ett av flere eksempler på hvor raskt og effektivt potensielle rivaler av Putin forsvinner. Så lenge Wagner kjempet for Russland i Ukrainia var det trolig politisk umulig å bli kvitt Prigozjin, men nå som han er en "forræder" er henrettelse mulig og kanskje til og med sannsynlig.
Halvannet år inn i krigen står Russland svakere i Ukraina enn separatistene gjorde før krigen, de har mistet store deler av spesialstyrkene sine, over 200.000 soldater og har en borgerkrig inne i Russland.

Har ikke sett noen grunn til å ikke undervurdere den, annet enn deres ustoppelige vilje til drepe både egne og andres soldater og sivile i en meningsløs krig de ikke kan vinne.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Genial skrev: lør jun 24, 2023 12:09 pm Min ønskeliste fra dette opprøret:

- Putin og den russiske hæren svekkes
- Wagner blir utslettet
- Prigozhin drept eller fengslet
- Putin styrtet og en ny mer normal president blir satt inn
- Luka styrtet og opposisjonen overtar
- Kadyrov får en avslutning a la Mussolini/Gaddafi
- Krigen i Ukraina avsluttes

Dette er vel ikke for mye å be om?
Alle scenarioer som ikke involverer en skutt Putin etter en kjapp skinnrettsak er jeg ikke med på. Resten støtter jeg.

Milfern

Legg inn av Milfern »



Oligarkene rømmer landet.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

missChance skrev:
► Show Spoiler
Uansett hva det er som foregår, gir det ukrainerne mange muligheter til å spre sitt budskap og styrke en allerede sterk moral.
Jepp, klar tale fra Zelenskyj der.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Milfern skrev: lør jun 24, 2023 12:19 pm

Oligarkene rømmer landet.
Jeg er spent på om Belarus har en president nå eller om landet er uten styring. Etter at det private flyet tok av retning Tyrkia i natt

Genial

Legg inn av Genial »

PapaSmurf skrev: lør jun 24, 2023 12:18 pm
Genial skrev: lør jun 24, 2023 12:09 pm Min ønskeliste fra dette opprøret:

- Putin og den russiske hæren svekkes
- Wagner blir utslettet
- Prigozhin drept eller fengslet
- Putin styrtet og en ny mer normal president blir satt inn
- Luka styrtet og opposisjonen overtar
- Kadyrov får en avslutning a la Mussolini/Gaddafi
- Krigen i Ukraina avsluttes

Dette er vel ikke for mye å be om?
Alle scenarioer som ikke involverer en skutt Putin etter en kjapp skinnrettsak er jeg ikke med på. Resten støtter jeg.
Tenkte jeg ikke skulle bli for grådig :D

OrmenLange
Innlegg: 1817

Legg inn av OrmenLange »

Jeg tror vi kan si nå at dette er et opprør og sannsynligvis kuppforsøk. Jeg tror det blir stygt, spørsmålet er hvor stygt.

Ukraina kan juble. Dette er en gavepakke og sannsynligvis deres beste sjanse til å gjenerobre sine territorier.

b0lle

Legg inn av b0lle »

Genial skrev: lør jun 24, 2023 12:23 pm
PapaSmurf skrev: lør jun 24, 2023 12:18 pm
Genial skrev: lør jun 24, 2023 12:09 pm Min ønskeliste fra dette opprøret:

- Putin og den russiske hæren svekkes
- Wagner blir utslettet
- Prigozhin drept eller fengslet
- Putin styrtet og en ny mer normal president blir satt inn
- Luka styrtet og opposisjonen overtar
- Kadyrov får en avslutning a la Mussolini/Gaddafi
- Krigen i Ukraina avsluttes

Dette er vel ikke for mye å be om?
Alle scenarioer som ikke involverer en skutt Putin etter en kjapp skinnrettsak er jeg ikke med på. Resten støtter jeg.
Tenkte jeg ikke skulle bli for grådig :D
Grådighet er en synd men akkurat når det gjelder ønsker for den russiske eliten tenker jeg at det er greit å synde litt.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Gaute65 skrev: lør jun 24, 2023 9:52 am Rottene flytter

Han blir sikkert tatt godt imot av Erdogan.

Entenmann
Innlegg: 571

Legg inn av Entenmann »

12dd skrev: lør jun 24, 2023 11:10 am
Garindan skrev: lør jun 24, 2023 2:57 am Noe foregår i vestlige medier iallefall. Grunnen til det kan man bare spekulere i.
Pinlig hvor mye du driter deg ut.....
Han drite seg såpass mye ut at han forsvinner før han velger ut en veldig selektiv innlegg å svare på. Er sånn han har holdt på i 15 måneder.

Jack

Legg inn av Jack »


Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Jeg minnes nå en kvinne Nrk intervjuet samme dag som putin satte i gang sin invasjon av Ukraina. Hun sto der lamslått og fryktet for russlands fremtid. Det hun så for seg var borgerkrig og oppløsning av den russiske føderasjonen.

Noen som klarer å spore opp kvinnen, jeg har en lottokupong å levere😁

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Viktig poeng!


Milfern

Legg inn av Milfern »

Om man skal tro meldingene på twitter skjer ting raskt nå.
Wagner møter null motstand i Rostov samt at en russisk militæravdeling skal ha gått over til Wagner.



Spørsmålet er om dette er starten på ett kuppforsøk eller borgerkrig.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

OrmenLange skrev: Ukraina kan juble. Dette er en gavepakke og sannsynligvis deres beste sjanse til å gjenerobre sine territorier.
Gravøl for deg, Garindan og Orakelet allerede?

DennisB

Legg inn av DennisB »

Her var det mye fantastisk lesning! Takk til alle som bidrar med twitterposter etc.

Mye tyder på at utfallet av dette spinnville angrepet og kuppforsøket fra Prigozjin, kan bli en slutt på Ukraina-krigen. Prigozjin selv har ikke gjort annet enn å prise og hylle de ukrainske styrkene i lang tid, han har sett de enorme tapene på nært hold, så det er helt usannsynlig at han vil fortsette krigen mot Ukraina, om han får kontroll i Russland. Jeg ser for meg en fredsavtale, etter at styrkene i Donbass blir trukket ut av Ukraina. Så får vi se hva som vil skje med Krim. NATO-medlemskap for Ukraina vil stå, og ikke være oppe til forhandlinger. Det vet nok Progozjin.

Og det kan fort skje at Prigozjin får kontroll i Russland. Russerne er veldig svekket militært, også i eget land, og mange soldater og militært personell sitter på gjerdet, og vil trolig støtte Prigozjin etter hvert. Putin har dratt strikken for langt, og nå får han følgene rett i fleisen.

Jeg tror det baller på seg med støtte for Prigozjin, og da kan denne krigen være over i løpet av relativt kort tid, og russerne trekker seg ut av Ukraina.

Få av oss så dette scenariet for seg, dette var svært overraskende. Bare ikke Prigozjin blir drept i kampene, det vil ta brodden av dette kuppforsøket.

Bantor
Innlegg: 1174

Legg inn av Bantor »

Kupp i Russland, er egentlig mer enn man kunne håpe på. Jeg trodde først det var et spill for galleriet. Virkelig gode nyheter, uansett utfall.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1752

Legg inn av JauKaninen »

Russiske sivile gir mat og drikke til Wagner-soldatene i de "okkuperte" russiske byene.

Genial

Legg inn av Genial »

Milfern skrev: lør jun 24, 2023 12:33 pm Om man skal tro meldingene på twitter skjer ting raskt nå.
Wagner møter null motstand i Rostov samt at en russisk militæravdeling skal ha gått over til Wagner.



Spørsmålet er om dette er starten på ett kuppforsøk eller borgerkrig.
Dette kan godt være et kuppforsøk, men jeg ser ikke helt for meg at den russiske eliten ønsker Prigozhin som president. Selv jeg ville foretrukket Putin foran han.

Jack

Legg inn av Jack »

Milfern skrev: lør jun 24, 2023 12:33 pm
► Show Spoiler
Spørsmålet er om dette er starten på ett kuppforsøk eller borgerkrig.
Bare på generell basis; Sushko har vist seg å være notorisk upresis og har regelrett funnet på ting for retweets. Et eksempel er når han for en tid tilbake påstod at russerne var i ferd med å nuke Kyiv.
Sist redigert av Jack den lør jun 24, 2023 12:40 pm, redigert 2 ganger totalt.

Genial

Legg inn av Genial »

DennisB skrev: lør jun 24, 2023 12:34 pm Her var det mye fantastisk lesning! Takk til alle som bidrar med twitterposter etc.

Mye tyder på at utfallet av dette spinnville angrepet og kuppforsøket fra Prigozjin, kan bli en slutt på Ukraina-krigen. Prigozjin selv har ikke gjort annet enn å prise og hylle de ukrainske styrkene i lang tid, han har sett de enorme tapene på nært hold, så det er helt usannsynlig at han vil fortsette krigen mot Ukraina, om han får kontroll i Russland. Jeg ser for meg en fredsavtale, etter at styrkene i Donbass blir trukket ut av Ukraina. Så får vi se hva som vil skje med Krim. NATO-medlemskap for Ukraina vil stå, og ikke være oppe til forhandlinger. Det vet nok Progozjin.

Og det kan fort skje at Prigozjin får kontroll i Russland. Russerne er veldig svekket militært, også i eget land, og mange soldater og militært personell sitter på gjerdet, og vil trolig støtte Prigozjin etter hvert. Putin har dratt strikken for langt, og nå får han følgene rett i fleisen.

Jeg tror det baller på seg med støtte for Prigozjin, og da kan denne krigen være over i løpet av relativt kort tid, og russerne trekker seg ut av Ukraina.

Få av oss så dette scenariet for seg, dette var svært overraskende. Bare ikke Prigozjin blir drept i kampene, det vil ta brodden av dette kuppforsøket.
Ønsker du virkelig at den mannen skal ta kontroll over Russland? Det trenger ikke nødvendigvis være positivt for Ukraina og Vesten.

Jack

Legg inn av Jack »



Samtidig sies det at Medvedev med familie har evakuert fra Moskva.


Solo1980

Legg inn av Solo1980 »

Først en skyttergravskrig i Europa, fulgt opp av et kuppforsøk i Russland? Manusforfatterne begynner å bli late - er sikker på at jeg har sett denne episoden før.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Genial skrev: Dette kan godt være et kuppforsøk, men jeg ser ikke helt for meg at den russiske eliten ønsker Prigozhin som president. Selv jeg ville foretrukket Putin foran han.
Jeg er faktisk usikker...

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Ubekreftet:


Lurer på om han mener kl. 20-21 eventuelt.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»