Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
PapaSmurf

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av PapaSmurf »

startelver skrev: lør jun 24, 2023 3:01 pm Ja vi venter spent på livecam fra Moskva, om noen timer kan det rulle inn tanks.

Jeg krysser fingrene for at det skjer.

Brukeravatar
bønna1/2
Innlegg: 2837

Legg inn av bønna1/2 »

Lew_Ashby skrev: lør jun 24, 2023 2:47 pm Oppfordrer alle å sende varme tanker til denne mannen idag. Lørdagspilsen kansellert.
► Show Spoiler
Beklager, men hvem?

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

bønna1/2 skrev: lør jun 24, 2023 3:03 pm
Lew_Ashby skrev: lør jun 24, 2023 2:47 pm Oppfordrer alle å sende varme tanker til denne mannen idag. Lørdagspilsen kansellert.
► Show Spoiler
Beklager, men hvem?
Frontfiguren i Rødt for grupperingen som er imot våpenhjelp til Ukraina, Joakim Møllersen.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

bønna1/2 skrev: lør jun 24, 2023 3:03 pm
Lew_Ashby skrev: lør jun 24, 2023 2:47 pm Oppfordrer alle å sende varme tanker til denne mannen idag. Lørdagspilsen kansellert.
► Show Spoiler
Beklager, men hvem?
https://klassekampen.no/utgave/2022-05- ... sinitiativ

Joakim Møllersen, pro-russisk "fredsaktivist".

Genial

Legg inn av Genial »

Tenker litt på om Putin eventuelt kan få hjelp fra andre regimer hvis det blir nødvendig. Flere store land som neppe ønsker usikkerheten med en ny leder, da spesielt Prigozhin som er klin gal.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

bønna1/2 skrev: lør jun 24, 2023 3:03 pm
Lew_Ashby skrev: lør jun 24, 2023 2:47 pm Oppfordrer alle å sende varme tanker til denne mannen idag. Lørdagspilsen kansellert.
► Show Spoiler
Beklager, men hvem?
Jaquesson jr.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

PapaSmurf skrev: lør jun 24, 2023 2:34 pm
startelver skrev: lør jun 24, 2023 2:31 pm Ukrainske styrker bør benytte muligheten til å ta tilbake hele Crimea med Donetsk denne helgen.
Jeg tror det smarteste nå er å ha is i magen. Krigen kan smuldre vekk av seg sjøl om dette kuppet får fotfeste.
Bare å samle troppene og utstyr nå å vente. Ingen gode grunner for å hamre på nå med all usikkerheten. Informasjon nå er gull verdt.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1213

Legg inn av Albania »

Garindan skrev: lør jun 24, 2023 2:11 pm
missChance skrev: lør jun 24, 2023 11:27 am
Garindan skrev: lør jun 24, 2023 4:15 am En av kanalene jeg følger meldte om en samling av en spesialstyrke på rundt 1500 soldater i Rostov. Det ble spekulert i at disse kanskje var ment for bruk mot Odessa i en Hostomel-lignende operasjon. Så nå er det bare å komme med sarkastiske kommentarer om Hostomel-operasjonen.
Nærmer de seg Odesa nå?
Kan jo prøve å være bare bittelitt seriøs da. Det er bare spekulasjoner, og isåfall, hva ville tidsvinduet vært? 1, 2, 3 eller 4 måneder? Jeg trenger ikke å personlig tro på noe for å bringe det videre her. Tror du automatisk på alt du poster selv, eller poster du det allikevel for å "bringe det til torgs"?
Mye folk ute i Moskva nå?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »


Genial

Legg inn av Genial »

Det er forøvrig rimelig sykt å tenke på at man kan ha kamper utenfor/i Moskva i løpet av helgen. Det var ikke på bingo-kortet mitt for hva som ville skje i løpet av 2020-tallet.

startelver

Legg inn av startelver »

Genial skrev: lør jun 24, 2023 3:07 pm Tenker litt på om Putin eventuelt kan få hjelp fra andre regimer hvis det blir nødvendig. Flere store land som neppe ønsker usikkerheten med en ny leder, da spesielt Prigozhin som er klin gal.
Tviler jeg sterkt på, Belarus har allerede stukket halen mellom beina.

Brukeravatar
bønna1/2
Innlegg: 2837

Legg inn av bønna1/2 »

Hetfield skrev: lør jun 24, 2023 3:07 pm
bønna1/2 skrev: lør jun 24, 2023 3:03 pm
Lew_Ashby skrev: lør jun 24, 2023 2:47 pm Oppfordrer alle å sende varme tanker til denne mannen idag. Lørdagspilsen kansellert.
► Show Spoiler
Beklager, men hvem?
Frontfiguren i Rødt for grupperingen som er imot våpenhjelp til Ukraina, Joakim Møllersen.
Å herre. Han ja. Skroting.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Wagner har så langt møtt samme motstand fra russerne som russerne forventet å møte fra Ukraina.

Brukeravatar
bønna1/2
Innlegg: 2837

Legg inn av bønna1/2 »

Boccherini skrev: lør jun 24, 2023 3:07 pm
bønna1/2 skrev: lør jun 24, 2023 3:03 pm
Lew_Ashby skrev: lør jun 24, 2023 2:47 pm Oppfordrer alle å sende varme tanker til denne mannen idag. Lørdagspilsen kansellert.
► Show Spoiler
Beklager, men hvem?
Jaquesson jr.
Fiffig :lol:

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

PapaSmurf skrev: lør jun 24, 2023 2:47 pm
JauKaninen skrev: lør jun 24, 2023 2:41 pm Erdogan støtter Putin-regimet ja, fy faen.
Det er vanskelig å si hva slags taktikk som ligger til grunn for dette.

Det kan selvsagt være at Erdogan er en stor pikk, men det kan også være en mer langsiktig tanke bak dette.

Så har vil vel heller ingen offisiell uttalelse fra Tyrkia.
Det er vel temmelig åpenlyst at Erdogan holder med Putin her. Han tiltrer nå den "sympatiske" gruppen bestående av Kadyrov og Lukasjenko, Litt av en gjeng! Det er bare å ønske Jens Stoltenberg lykke til!

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Gaute65 skrev: lør jun 24, 2023 2:26 pm Dette er noe som er grundig planlagt av Prigozhin og hans ledere. Å starte opp aksjonen på en fredag kveld er lurt. Mange fulle russer da og mindre sjans for ordentlig motstand.
Hvis vi går utfra at Prigozhin opptrer rasjonelt og ikke har ett stort døds ønske har han planlagt dette i en lengre periode, antagelig før Bakhmut ble erobret. Den som behersker Moskva behersker Russland og det vet Prigozhin, så han må ha en plan for å gjennomføre det og jeg tror at han har vennlige styrker blant de som forsvarer Moskva. Enten styrker som vil støtte han når de kommer nært nok eller styrker som ikke vil delta i kampene og lar Wagner passere uhindret. Det blir spennende nye 24 timer.
Vi har jo vært mange som har håpet og trodd at det ville bli en intern konflikt i Russland, at de kan falle fra hverandre innvendig pga denne ubegripelige krigen de startet mot Ukraina.
Men at det skulle være Wagner som skulle starte oppløsningen av Russland var det nok ikke mange som så for seg

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Solvgutt1 skrev: lør jun 24, 2023 3:17 pm Wagner har så langt møtt samme motstand fra russerne som russerne forventet å møte fra Ukraina.
Touche!

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

FROG skrev: lør jun 24, 2023 11:43 am
GiPazzini_85 skrev: lør jun 24, 2023 11:32 am
FROG skrev: lør jun 24, 2023 11:25 am

Ideelt sett ja, men hvor er alle de 4000 atomvåpnene utplassert og virksomme ? Har Putin kontroll over dette her ? Neppe. Om Wanger får kontroll over bare noen av disse er det helt for jævlig farlig. Uten atomvåpnene hadde jeg lent meg tilbake og bare funnet frem popcornet :) Nå er dette bare uoversiktlig og farlig.
Tror heller ikke en sjel i Nato systemet synes dette her er noen som helst god utvikling.
Men nok en gang, hvem i Dumaen og ellers i Russlans kan se sitt snitt i å samarbeide med dem?
Det er jo helt umulig å si! Det vi vet er at det ikke finnes noen moderate krefter i Kreml som kan overta dette vanvittige styret som Russland har. Håpe på at Prigo skal ta makten er å ønske seg noe som er enda verre en Putin. Det samme gjelder de andre haukene i Kreml. Det mange ikke innser er at Putin faktisk er den mest moderate :) Han har i alle fall ikke brukt atomvåpen enda.
Nei, helt umulig kan det ikke være dersom en har noe dypere kunnskap om de politiske forholdene i Russland.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Er det bekreftet om missilangrepet på leiren til Wagners styrker, var et reelt angrep fra Russland, eller var det hele iscenesatt og en falsk flagg-operasjon for å sette i gang og rulle opp dette kuppforsøket?

Det var vel det som liksom skulle være den endelige tunga på skåla for å sende sine tropper inn i Russland, helt fram til Moskva.

Mer og mer heller mot at Wagner og Prigozjin har planlagt dette en god stund. Det ser ut som han får rulle relativt fritt innover helt til Moskva, så han må ha en del støtte i russiske gjenværende styrker og ledelse. Tror ikke han setter i gang noe slikt uten denne støtten.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

stc887 skrev: lør jun 24, 2023 3:08 pm
PapaSmurf skrev: lør jun 24, 2023 2:34 pm
startelver skrev: lør jun 24, 2023 2:31 pm Ukrainske styrker bør benytte muligheten til å ta tilbake hele Crimea med Donetsk denne helgen.
Jeg tror det smarteste nå er å ha is i magen. Krigen kan smuldre vekk av seg sjøl om dette kuppet får fotfeste.
Bare å samle troppene og utstyr nå å vente. Ingen gode grunner for å hamre på nå med all usikkerheten. Informasjon nå er gull verdt.
Jepp, men om de tar det "sikre for det usikre" er det bare å kjøre på for å få russerne ut av okkuperte områder og benytte sjansen for å befri Ukraina!

"The time is now" men dette tror jeg de beregner godt...!

Hmm

Legg inn av Hmm »

DennisB skrev: lør jun 24, 2023 2:56 pm Jeg er villig til å sette min neste lønn på at dersom Prigozjin får kontroll over Moskva (og at Putin enten flykter eller blir arrestert/drept), så er denne krigen over.

Noe av det første Prigozjin vil gjøre, er å trekke de russiske styrkene ut av Ukraina. Synes soleklart for meg. Han har sett for mye død og for mange ofre til noe annet. Og det virker som derfor han nærmest får fri passasje til Moskva også. Det virker helt klart som han har støttespillere i militæret på deres vei.
Det må være fordi han vil ha, og sannsynligvis lover en rask slutt på denne meningsløse krigen.
Kanskje, men muligheten for at han kjører på med økt styrke er også et alternativ. Det spørs hva han er ute etter.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

JauKaninen skrev: lør jun 24, 2023 2:41 pm Erdogan støtter Putin-regimet ja, fy faen.
Har vi hørt fra IOC, vil vel ikke at gromgutten styrtes de heller, Mamon er deres eneste gud

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

DennisB skrev: lør jun 24, 2023 3:28 pm Er det bekreftet om missilangrepet på leiren til Wagners styrker, var et reelt angrep fra Russland, eller var det hele iscenesatt og en falsk flagg-operasjon for å sette i gang og rulle opp dette kuppforsøket?

Det var vel det som liksom skulle være den endelige tunga på skåla for å sende sine tropper inn i Russland, helt fram til Moskva.

Mer og mer heller mot at Wagner og Prigozjin har planlagt dette en god stund. Det ser ut som han får rulle relativt fritt innover helt til Moskva, så han må ha en del støtte i russiske gjenværende styrker og ledelse. Tror ikke han setter i gang noe slikt uten denne støtten.
Spørsmålet er jo hvor mye styrker Russland har til å sette opp fungerende forsvarspunkter flere steder. Mulig de sentrerer forsvaret ved utkanten av Moskva og at Wagner vil møte lite motstand før dette, uten at det betyr at de har støtte fra det russiske militæret

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

DennisB skrev: Mer og mer heller mot at Wagner og Prigozjin har planlagt dette en god stund. Det ser ut som han får rulle relativt fritt innover helt til Moskva, så han må ha en del støtte i russiske gjenværende styrker og ledelse. Tror ikke han setter i gang noe slikt uten denne støtten.
Ja, og vi vet jo de fleste russiske styrkene er mer en nok bundet opp i Ukraina, hvor faen skal de få mannskapet fra når tusenvis av tøffe krigs-veteraner fra Wagners plutselig går mot Moskva? Har Putin og Co nok soldater/politi i beredskap som kan stå imot disse? Jeg lurer på hvor er bevisene på disse er, hvor er soldatene?

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

sertono skrev: lør jun 24, 2023 3:34 pm
DennisB skrev: Mer og mer heller mot at Wagner og Prigozjin har planlagt dette en god stund. Det ser ut som han får rulle relativt fritt innover helt til Moskva, så han må ha en del støtte i russiske gjenværende styrker og ledelse. Tror ikke han setter i gang noe slikt uten denne støtten.
Ja, og vi vet jo de fleste russiske styrkene er mer en nok bundet opp i Ukraina, hvor faen skal de få mannskapet fra når tusenvis av tøffe krigs-veteraner fra Wagners plutselig går mot Moskva? Har Putin og Co nok soldater/politi i beredskap som kan stå imot disse? Jeg lurer på hvor er bevisene på disse er, hvor er soldatene?
Det blir vel nasjonalgarden og spespoliti, men ingen av disse har mye å komme med mot wagner.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Hmm skrev: lør jun 24, 2023 3:28 pm
DennisB skrev: lør jun 24, 2023 2:56 pm Jeg er villig til å sette min neste lønn på at dersom Prigozjin får kontroll over Moskva (og at Putin enten flykter eller blir arrestert/drept), så er denne krigen over.

Noe av det første Prigozjin vil gjøre, er å trekke de russiske styrkene ut av Ukraina. Synes soleklart for meg. Han har sett for mye død og for mange ofre til noe annet. Og det virker som derfor han nærmest får fri passasje til Moskva også. Det virker helt klart som han har støttespillere i militæret på deres vei.
Det må være fordi han vil ha, og sannsynligvis lover en rask slutt på denne meningsløse krigen.
Kanskje, men muligheten for at han kjører på med økt styrke er også et alternativ. Det spørs hva han er ute etter.
En mann som Prigozjin er nok mer ute etter profitt, å berike seg og sine soldater. Kortsiktige gevinster og ikke vyer utover landegrenser, som Putin. Det tror jeg ikke noe på. Han er sjef for sine brutale krigere for hyre.

Dessuten så han jo selv hvor fast han stod månedsvis i Bakhmut. Det blir ikke noe lettere framover. Han har lidd altfor store tap, for altfor liten profitt.

Jeg ser ikke det som et alternativ, men dersom han overtar som president, kan han jo også bli stormannsgal, som Putin. Det siste tviler jeg på dog. Gitt støtten han nå ser ut til å få blant russiske soldater, så tror jeg det ligger en lovnad bak om slutt på krigen. Ingen er tjent med denne stillstanden og tap av titusenvis av liv vi ser i dag.

PEF_1973

Legg inn av PEF_1973 »

Eneste kortet The Put In Clan kan spille ut er vel teppebombing eller bombing fra lav høyde med jagerbombere, men om man skal dømme etter treffsikkerheten i Belgorod så treffer de vel alt mulig annet et enn det de sikter på...

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Ser man har lagt planer for å sprenge broer i Moskva for å hindre Wagner.

Dette gir meg rett og slett mye glede.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Orakelet skrev: lør jun 24, 2023 2:47 pm
PapaSmurf skrev: lør jun 24, 2023 2:20 pm Aldri i verden om Kina blander seg inn militært. Skjer ikke.

Det vil herpe samarbeidet med Vesten som de er voldsomt avhengige av. Kinas økonomi er vanvittig sårbar, og det er ikke mer enn et år siden det holdt på å gå virkelig ille.
Naivt. Kina var voldsomt avhengig av samarbeid med vesten, men hvis du har sovet under en stein de siste årene kan jeg fortelle at vesten har gjennomført, og fortsatt gjennomfører, svært aggressive tiltak for å frakoble kinesisk og vestlig økonomi.

Kina svarer på dette ved å gjøre sin økonomi selvstendig fra vesten. I denne planen er Russland svært sentral. Når Kina om noen år er underlagt tilsvarende sanksjoner som Russland er nå, pga krig med Taiwan, skal olje, gass, våpen og annet importeres fra Russland og sørge for at alliansen klarer seg fint.

Kina ser seg tjent med å drøye konfrontasjonen med vesten litt til. Frem til de er trygge på å vinne i en krig mot Taiwan / USA, men de tåler ikke å miste Russland som alliert på veien.

Forøvrig kan man stille spørsmål ved hvorfor vesten i det hele tatt skulle reagere på hjelp til forsvar. Er ikke vestens syn at hjelp til forsvar alltid er riktig, ref. Ukrainia? Det er ikke heller ikke allierte av vesten som går til angrep, men fiender. Det ville vært veldig spesielt hvis vi skulle reagere på kinesiske bidrag til "fred" med den lista vi har satt for slikt.
Hvis du ikke har noe mer vettugt å komme med, er det ikke da bedre å la være og skrive. Du skriver at Kina er tjent med å gjøre sin økonomi selvstendig fra vesten. Det er vel bedre å skrive uavhengig av vesten. Til din orientering er EU, øvrige EØS land, USA, Australia, Japan, Canada de desidert største markedene for kinesiske varer. Kun 2 % av Kina sin eksport går til Russland. Dette dysfunksjonelle møkkasamfunnet. Hvorfor tror du ? Jo fordi Russland knapt har middelklasse. Kjøpekraften ligger i de ulike lag av en middelklasse. I Russland er 1 % ekstremt rike, men det er grenser for mange varer disse kan kjøpe. Store deler av den russiske befolkningen er lutfattige, og overlever nærmest på naturalhusholdning. Kina er fullstendig avhengig av vesten, hvor rikdommen tross alt er spredt på flere hender. Flere hender med kjøpekraft. Derfor har Kina holdt en lav profil i Ukraina krigen - tross alt.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

AxelRudi skrev: lør jun 24, 2023 3:37 pm
sertono skrev: lør jun 24, 2023 3:34 pm
DennisB skrev: Mer og mer heller mot at Wagner og Prigozjin har planlagt dette en god stund. Det ser ut som han får rulle relativt fritt innover helt til Moskva, så han må ha en del støtte i russiske gjenværende styrker og ledelse. Tror ikke han setter i gang noe slikt uten denne støtten.
Ja, og vi vet jo de fleste russiske styrkene er mer en nok bundet opp i Ukraina, hvor faen skal de få mannskapet fra når tusenvis av tøffe krigs-veteraner fra Wagners plutselig går mot Moskva? Har Putin og Co nok soldater/politi i beredskap som kan stå imot disse? Jeg lurer på hvor er bevisene på disse er, hvor er soldatene?
Det blir vel nasjonalgarden og spespoliti, men ingen av disse har mye å komme med mot wagner.
Nei, de kommer til å bli høvlet ned. Putins fall eller overlevelse spås innen 24-timer på CNN:


Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»