Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
baltazar

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av baltazar »

Hmm skrev: lør jun 24, 2023 11:41 pm
Jeremiah skrev: lør jun 24, 2023 9:33 pm
AxelRudi skrev: lør jun 24, 2023 9:19 pm

Stor humor i dette da. Kadyrov brukte en hel dag på å ikke gjøre fuck all. Havnet "i kø"... Stor i kjeften, skulle ordne opp og greier.
Ikke første gang de har trafikkproblemer, jeg husker minst to tiktok videoer der de skyter på trafiikklys.
De angret på det i dag 😅
Stod 3000 av de i Moskva klare. Kom vel med fly da.

Gorgi

Legg inn av Gorgi »

Hmm skrev: lør jun 24, 2023 11:41 pm
Jeremiah skrev: lør jun 24, 2023 9:33 pm
AxelRudi skrev: lør jun 24, 2023 9:19 pm

Stor humor i dette da. Kadyrov brukte en hel dag på å ikke gjøre fuck all. Havnet "i kø"... Stor i kjeften, skulle ordne opp og greier.
Ikke første gang de har trafikkproblemer, jeg husker minst to tiktok videoer der de skyter på trafiikklys.
De angret på det i dag 😅
Å faen! De sto og ventet på grønt lys?

Koffer

Legg inn av Koffer »

Og etter som jeg har forstått, skal hele Wagnerbanden nå inn i den russiske hæren, så autokraten i Kreml kan sende de til fronten igjen? Å herre. Dette er tusenvis av (gale) menn med masse erfaring med krig, og mye bedre til å skyte/krige enn disse reservistene.

baltazar

Legg inn av baltazar »

Koffer skrev: lør jun 24, 2023 11:48 pm Og etter som jeg har forstått, skal hele Wagnerbanden nå inn i den russiske hæren, så autokraten i Kreml kan sende de til fronten igjen? Å herre. Dette er tusenvis av (gale) menn med masse erfaring med krig, og mye bedre til å skyte/krige enn disse reservistene.
Ser dessverre slik ut ja. Så ser ikke ut til at russerne ble noe svekket ut av dette.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

baltazar skrev: lør jun 24, 2023 10:19 pm Wagnersoldater som ikke deltok på marsjen skal tegne kontrakt med russiske forsvarsdepartementet.
Det fremstår som en seier for Putin. Fristen Wagner-soldatene fikk for disse kontraktene var vel 1.7 og da klarte de det.

Jeg kan heller ikke se at Putin har blitt nevneverdig svekket. Tvert imot er hans største utfordrer nå borte.

Det er så "heldig" at jeg følger spekulasjonene om det kan være avtalt spill, men jeg sliter med å se at oppsiden var verdt alt styret. Erdogan styrket seg vel etter kuppet der og det er mulig de prøvde på noe slikt, men usikker på om det fungerte i tilfelle.

Et annet alternativ er at det kan ha handlet om penger. Prøvde russerne å prute på regninga til Wagner og så var forliket i dag at de fikk pengene likevel?

Et tredje alternativ er at Wagner virkelig prøvde på et kupp, men at de ikke fikk støtten de håpet på og trakk seg når de skjønte at flyangrep var på vei. Jeg vil tro at de har "spioner" blant regulære russiske styrker slik at de hadde en viss anelse om hva som var i vente.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

AxelRudi skrev: lør jun 24, 2023 10:38 pm Ingenting av dette gir jo mening? De var nær moskva, og kunne bare fortsatt... Politi osv har ingenting å stille opp med. Prigo kunne blitt president. Så gir han seg for å dra i eksil i nabolandet? øh?
Ekspertene mener han ikke ville klart å overtak makten i Kreml. De var vel rundt 5000 stk. Uten noen form for luftstøtte, helikoptre, jagerfly.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Gorgi skrev: lør jun 24, 2023 11:17 pm
arknath skrev: lør jun 24, 2023 11:13 pm Værst tenkelig resultat dette her når det først skulle bli internt bråk. Ja, Putin fremstår litt svekket, men Wagner gruppen får nå friere spillerom til å holde på med brutalitetene sine i Ukraina/Afrika/Wherever. Det eneste vi kanskje kan håpe på er at lovnadene de nå har fått blir brutt og at de blir så sinte at de drar tilbake til Russland med nytt "opprør".
Njaa. Det viser partisanere og andre grupperinger som er i mot regimet i russland at det er mulig å sabotere langt inn i hjertet av landet.
Putin vil vel sikkert benytte muligheten og få han ut av bildet. Altså drepe han innen den tid.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Koffer skrev: lør jun 24, 2023 11:48 pm Og etter som jeg har forstått, skal hele Wagnerbanden nå inn i den russiske hæren, så autokraten i Kreml kan sende de til fronten igjen? Å herre. Dette er tusenvis av (gale) menn med masse erfaring med krig, og mye bedre til å skyte/krige enn disse reservistene.
Jepp, du har rett, vi er alle fucked, nå får vi dem mot oss, mens vi tenkte vi hadde de med oss for øyeblikket. Sånn vil jeg tro Valerij Zaluzjnyj og co også tenker. (ironi)

Hmm

Legg inn av Hmm »

Dette er en dag det vil bli snakket om lenge. Hva i alle dager skjedde og hvorfor?

Var det et forsøk på kupp, eller var det noe annet. Ble Wagnersjefen rett og slett så sint at han sendte sine styrker imot Moskva? I så fall for hva?

Ble han lurt i ei felle, hadde han støtte av maktpersoner som trakk seg?

Hvorfor ga han seg? Truet putin med å trekke ut styrker fra Ukraina?

Det er to ting man må lete etter i slike saker

Follow the money
Hva har Wagner tjent de siste 24 timene? Penger, utstyr, fritt leide ut av Russland? Makt, krigsbytte..
Nye lukkratice utenlandskaksjoner?

Ble krigen personlig for lederne i Wagner? (Mer enn bare en)
Ble de forsøkt drept? Ble de ofret?

De oppnådde i alle fall en ting, enn så lenge. At USA utsatte sanksjoner mot Wagner. Var det et mål?

Det vil komme svar etter hvert. En privat hær på 25000 som nesten startet borgerkrig i Russland vil bli fulgt med argusøyne i mange år fremover. (Tror ikke de forsvinner...)

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Hmm skrev: søn jun 25, 2023 12:01 am Follow the money......En privat hær på 25000...
En privat hær på 25 000 er verdt en del penger. Nå har flesteparten av disse slik jeg forstår blitt ordinære russiske soldater og det har kanskje vært en krangel om hvorvidt Russland skal betale (godt) for dette?

Så er det et spørsmål om de nå endte opp med å betale for dette eller om Wagner ikke hadde noen forhandlingsposisjon utover at de fikk leve videre.

Gorgi

Legg inn av Gorgi »

VivaLV skrev: lør jun 24, 2023 11:58 pm
Gorgi skrev: lør jun 24, 2023 11:17 pm
arknath skrev: lør jun 24, 2023 11:13 pm Værst tenkelig resultat dette her når det først skulle bli internt bråk. Ja, Putin fremstår litt svekket, men Wagner gruppen får nå friere spillerom til å holde på med brutalitetene sine i Ukraina/Afrika/Wherever. Det eneste vi kanskje kan håpe på er at lovnadene de nå har fått blir brutt og at de blir så sinte at de drar tilbake til Russland med nytt "opprør".
Njaa. Det viser partisanere og andre grupperinger som er i mot regimet i russland at det er mulig å sabotere langt inn i hjertet av landet.
Putin vil vel sikkert benytte muligheten og få han ut av bildet. Altså drepe han innen den tid.
Joda. Ikke utenkelig. Men det er allerede grupper som utfører aksjoner i russland. Disse ser at det er muligheter hvor som helst.

arknath

Legg inn av arknath »

sertono skrev: lør jun 24, 2023 11:20 pm
arknath skrev: lør jun 24, 2023 11:13 pm Værst tenkelig resultat dette her når det først skulle bli internt bråk. Ja, Putin fremstår litt svekket, men Wagner gruppen får nå friere spillerom til å holde på med brutalitetene sine i Ukraina/Afrika/Wherever. Det eneste vi kanskje kan håpe på er at lovnadene de nå har fått blir brutt og at de blir så sinte at de drar tilbake til Russland med nytt "opprør".
Av en eller annen grunn får jeg inntrykk av at du syns resultatet av dette var jævlig fett, men hva vet jeg...
hæææ? Har du problemer med å lese? What the actual...

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Hmm skrev: Dette er en dag det vil bli snakket om lenge. Hva i alle dager skjedde og hvorfor?

Var det et forsøk på kupp, eller var det noe annet. Ble Wagnersjefen rett og slett så sint at han sendte sine styrker imot Moskva? I så fall for hva?

Ble han lurt i ei felle, hadde han støtte av maktpersoner som trakk seg?

Hvorfor ga han seg? Truet putin med å trekke ut styrker fra Ukraina?

Det er to ting man må lete etter i slike saker

Follow the money
Hva har Wagner tjent de siste 24 timene? Penger, utstyr, fritt leide ut av Russland? Makt, krigsbytte..
Nye lukkratice utenlandskaksjoner?

Ble krigen personlig for lederne i Wagner? (Mer enn bare en)
Ble de forsøkt drept? Ble de ofret?

De oppnådde i alle fall en ting, enn så lenge. At USA utsatte sanksjoner mot Wagner. Var det et mål?
Og hvorfor var Lukasjenko mellom-mannen som Putin til slutt takket for oppdraget?

Genial

Legg inn av Genial »

Orakelet skrev: lør jun 24, 2023 11:54 pm
baltazar skrev: lør jun 24, 2023 10:19 pm Wagnersoldater som ikke deltok på marsjen skal tegne kontrakt med russiske forsvarsdepartementet.
Det fremstår som en seier for Putin. Fristen Wagner-soldatene fikk for disse kontraktene var vel 1.7 og da klarte de det.

Jeg kan heller ikke se at Putin har blitt nevneverdig svekket. Tvert imot er hans største utfordrer nå borte.

Det er så "heldig" at jeg følger spekulasjonene om det kan være avtalt spill, men jeg sliter med å se at oppsiden var verdt alt styret. Erdogan styrket seg vel etter kuppet der og det er mulig de prøvde på noe slikt, men usikker på om det fungerte i tilfelle.

Et annet alternativ er at det kan ha handlet om penger. Prøvde russerne å prute på regninga til Wagner og så var forliket i dag at de fikk pengene likevel?

Et tredje alternativ er at Wagner virkelig prøvde på et kupp, men at de ikke fikk støtten de håpet på og trakk seg når de skjønte at flyangrep var på vei. Jeg vil tro at de har "spioner" blant regulære russiske styrker slik at de hadde en viss anelse om hva som var i vente.
Jeg heller mot at dette handlet om penger. Prigozhin ønsket seg godt betalt for hva han har bygd opp og sannsynligvis fikk han og de andre lederne i Wagner forhandlet frem dette.

Så blir de vanlige Wagner-soldatene innrullert i den russiske hæren og sendt til Ukraina som slakt.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Antiklimaks ja

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Genial skrev: lør jun 24, 2023 10:04 pm Tror vi trenger at Varulven kommer med sin teori om hva om har skjedd de siste timene. At Prigozhin flytter til Belarus gir null mening, men det er sannsynligvis ikke tilfeldig.
Dette er bananrepublikk-toner i praksis. Det er ikke så uvanlig at befalhavende og underordnede maktpersoner skulle fly i ansiktet på hverandre i væpnede vold som en skulle tro; Prigorzhin hadde i lang tid vært i en maktkamp med Shoigu som Putin håndterte ytterst dårlig, og da avgjørelsen om å assimilere Wagner-styrkene inn i "den nye hæren" Putin ønske hvor den regulære hæren skal utvides med irregulære og selvstendige styrker sanket inn annetsteds, hadde Putin valgt å ignorere konsekvensene for hans "kokk" og hans krets som hadde lagt betydelige finansielle og prestisjetunge ressurser på leiestyrkeorganisasjonen. Han helt til det siste vurderte ikke engangs konsekvensene av å sette hans to nærmeste underordnede mot hverandre i en oppkonstruert konflikt som hadde blitt bittert pga. Bakhmut og voksende uenigheter mellom disse. Som i en bananrepublikk sitter statsoverhodet i en lei knipe gjennom hans egne neglisjering og uforstand.

Prigorzhin startet "rettferdighetsmarsjen" for å tvinge Putin til å gi etter, og det var sett at han hadde ventet for lenge med å komme med respons på det, dette svekket ham, og ingen hadde unnlatt å legge merke til at militæret med få unntak holdt seg unna da Wagner-styrkene gikk til mytteri og tok Rostov-on-Don slik at det bare kom til spre trefninger og flyangrep som resultert i en rekke nedskytninger - 7 helikoptre og et fly. Da Putin etter hvert kom med uforsonlige anklager om forræderi, og deretter ville ødelegge Wagner, satt dette Prigorzhin som egentlig ønske hans støtte, i en seriøs knipe som fulgt til at Lukasjenko kom inn i bildet. Men Putin hadde flyktet fra Moskva, reagert i fullstendig panikk, og "alle" kunne se at disse som kom til hans unnsetning i Moskva var ikke-russerne - tsjetsjenerne. I begynnelsen ville Prigorzhin velte Putin, men så kom realitetene fram på bordet; hans allierte valgt å gi lunkestemt støtte eller holder seg unna; militæret vil ikke være med ham - eller med Putin.

Det var bare 25,000 soldater; av dette kun 5,000 rettet mot Moskva, og militæret som så langt holdt seg unna, kunne gripe inn om det kom til blodige stridigheter i Moskva, og dette vil Prigorzhin unngå ettersom han måtte konkludere med at både han og Putin står svak mot hverandre i en umulig situasjon der man har en altfor stor risiko for et kollaps uansett utfall. Dermed mener Prigorzhin at han trenger en utvei, og fant dette i Lukasjenko som vil beskytte ham i Belarus samtidig som Wagner-styrkene skal oppløses i bytte mot løfter som Putin må akseptere.

Det store spørsmålet er om Putin, som hadde seg selv å takket for Wagner-mytteriet og hadde avslørt seg å være så svak, at han er offentlig ydmyket i det russiske folkets øyne, er villig til å respektere enhver avtale med Prigorzhin. Alle ser at Putin var en feiging i ansiktet på et potensielt opprør som han har mesteparten av ansvaret for med hans blott mangel på konsekvensvurdering. Dette kommer alle i Belarus og Russland til å være ekstra oppmerksomt på. Om Putin kan overholde avtaler eller ikke.

Jeg gir ikke en rød øre for det.
Sist redigert av Varulv2468 den søn jun 25, 2023 12:21 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1988

Legg inn av Garindan »

Entenmann skrev: lør jun 24, 2023 12:29 pm
12dd skrev: lør jun 24, 2023 11:10 am
Garindan skrev: lør jun 24, 2023 2:57 am Noe foregår i vestlige medier iallefall. Grunnen til det kan man bare spekulere i.
Pinlig hvor mye du driter deg ut.....
Han drite seg såpass mye ut at han forsvinner før han velger ut en veldig selektiv innlegg å svare på. Er sånn han har holdt på i 15 måneder.
På grunn av den endeløse rekken av motsvar så kan jeg ikke svare på alt. Da blir det flere sider som bare dreier seg om meg. Det blir for dumt. Fokuser på sak, ikke person.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Dette fremstår virkelig ikke som en seier for Putin.

Det russiske folket hamstret mat og drivstoff og fikk seg en støkk. Plutselig kom krigen til dem.

Putin er svekket. Både politisk og blant folket.

Jeg syns dette var rimelig optimalt. Selv om jeg hadde ønsket meg at de to russiske hærene gikk løs på hverandre en stund før det tok slutt.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Varulv2468 skrev: Det var bare 25,000 soldater; av dette kun 5,000 rettet mot Moskva, og militæret som så langt holdt seg unna, kunne gripe inn om det kom til blodige stridigheter i Moskva, og dette vil Prigorzhin unngå ettersom han måtte konkludere med at både han og Putin står svak mot hverandre i en umulig situasjon der man har en altfor stor risiko for et kollaps uansett utfall.
Men poenget er vel at dette egentlig var alt som skulle til, hadde de gått for det så hadde Putin vært gone?

OrmenLange
Innlegg: 1820

Legg inn av OrmenLange »

Skal innrømme at jeg ikke skjønner noe av det som har skjedd det siste døgnet. Eneste forklaring jeg kan se er at Prigozhin i et kuppforsøk gamblet og/eller fullstendig overvurderte sin støtte i det russiske folket og militærapparatet.

Ser ut nå som Prigozhin skal prise seg lykkelig for at han fortsatt har livet i behold. Putin må ha svelget en stor kamel for å unngå blodbad innenriks.

Gorgi

Legg inn av Gorgi »

OrmenLange skrev: søn jun 25, 2023 12:32 am Ser ut nå som Prigozhin skal prise seg lykkelig for at han fortsatt har livet i behold. Putin må ha svelget en stor kamel for å unngå blodbad innenriks.
Han er vel som lederer flest. Sitter i en bunker 40 meter under jorden og kommuniserer ut derfra.
Det jeg undrer meg over er at ikke fly bombet kolonnen ad undas. Noe skurrer her.

Deila

Legg inn av Deila »

sertono skrev: søn jun 25, 2023 12:29 am
Varulv2468 skrev: Det var bare 25,000 soldater; av dette kun 5,000 rettet mot Moskva, og militæret som så langt holdt seg unna, kunne gripe inn om det kom til blodige stridigheter i Moskva, og dette vil Prigorzhin unngå ettersom han måtte konkludere med at både han og Putin står svak mot hverandre i en umulig situasjon der man har en altfor stor risiko for et kollaps uansett utfall.
Men poenget er vel at dette egentlig var alt som skulle til, hadde de gått for det så hadde Putin vært gone?
Det var også 3000 tsjetsjenere på vei for å forsvare Moskva. Så det hadde nok uansett blitt stygt.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1988

Legg inn av Garindan »

PapaSmurf skrev: lør jun 24, 2023 2:13 pm
Garindan skrev: lør jun 24, 2023 2:11 pm
missChance skrev: lør jun 24, 2023 11:27 am

Nærmer de seg Odesa nå?
Kan jo prøve å være bare bittelitt seriøs da. Det er bare spekulasjoner, og isåfall, hva ville tidsvinduet vært? 1, 2, 3 eller 4 måneder? Jeg trenger ikke å personlig tro på noe for å bringe det videre her. Tror du automatisk på alt du poster selv, eller poster du det allikevel for å "bringe det til torgs"?
Hahaha. Du er så avkledd. Jeg har flirt mye av desperasjonen du viste i natt.
Flirer du fortsatt? Regner med at du har fått med deg at det er over.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

sertono skrev: søn jun 25, 2023 12:29 am
Varulv2468 skrev: Det var bare 25,000 soldater; av dette kun 5,000 rettet mot Moskva, og militæret som så langt holdt seg unna, kunne gripe inn om det kom til blodige stridigheter i Moskva, og dette vil Prigorzhin unngå ettersom han måtte konkludere med at både han og Putin står svak mot hverandre i en umulig situasjon der man har en altfor stor risiko for et kollaps uansett utfall.
Men poenget er vel at dette egentlig var alt som skulle til, hadde de gått for det så hadde Putin vært gone?
Situasjonen for Prigorzhin og Putin var ved å komme utenfor kontroll - førstnevnte hadde egentlig opprinnelig bare ønsket å få fjerne hans fiender - mens sistnevnte simpelt ikke evnet å håndtere en konflikt mellom hans underordnede og dermed avslørt at han ikke har kontroll, Putins svakhet og tankeløse respons med forræderistemplet kan ha sjokkerte Prigorzhin, som på egen hånd oppdaget at han stå alene og kunne ikke overta større byrder fordi han egentlig bare ledet et mytteri fremfor et opprør. Wagner-sjefen forsto at han kunne ikke vinne en klar seier uten å kaste Russland ut i kaos, fordi han ikke var sterk nok til å ta tøylene. Ettersom militæret holdt seg unna, fikk det Prigorzhin til å bremse ned mens Putin som flyktet ut av Moskva, nærmest ga Lukasjenko alle fullmakter for å løse disputten. Begge vil ikke ha en "endelig løsning" av frykt for at de ikke var sterk nok.

Prigorzhin solgt ut hans egne menn som utvilsomt har gode grunner til å bli surt, spesielt hvis Putin skal akseptere betingelsene Lukasjenko hadde forhandlet fram. Dette kan leder til uløselige problemer, og ethvert avtalebrudd kan utløse uforutsette konsekvenser. Det er ikke bare Wagner, store deler av det russiske militæret hadde demonstrert at de ikke har tillit mot generalstaben i Kreml og Putin.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Deila skrev: søn jun 25, 2023 12:37 am
sertono skrev: søn jun 25, 2023 12:29 am
Varulv2468 skrev: Det var bare 25,000 soldater; av dette kun 5,000 rettet mot Moskva, og militæret som så langt holdt seg unna, kunne gripe inn om det kom til blodige stridigheter i Moskva, og dette vil Prigorzhin unngå ettersom han måtte konkludere med at både han og Putin står svak mot hverandre i en umulig situasjon der man har en altfor stor risiko for et kollaps uansett utfall.
Men poenget er vel at dette egentlig var alt som skulle til, hadde de gått for det så hadde Putin vært gone?
Det var også 3000 tsjetsjenere på vei for å forsvare Moskva. Så det hadde nok uansett blitt stygt.
stod fast i trafikk.kork osv, hva vet vi egentilg om disse styrkene, når har de vært synlige, gjort noe etc. De virker kun som noe som skal skremme.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Garindan skrev: søn jun 25, 2023 12:39 am
PapaSmurf skrev: lør jun 24, 2023 2:13 pm
Garindan skrev: lør jun 24, 2023 2:11 pm

Kan jo prøve å være bare bittelitt seriøs da. Det er bare spekulasjoner, og isåfall, hva ville tidsvinduet vært? 1, 2, 3 eller 4 måneder? Jeg trenger ikke å personlig tro på noe for å bringe det videre her. Tror du automatisk på alt du poster selv, eller poster du det allikevel for å "bringe det til torgs"?
Hahaha. Du er så avkledd. Jeg har flirt mye av desperasjonen du viste i natt.
Flirer du fortsatt? Regner med at du har fått med deg at det er over.
Jeg lo godt lenge. Det var noe av det bedre jeg har sett på FD. Full panic mode.

Takk for at du minnet meg på det.

Gorgi

Legg inn av Gorgi »

Varulv2468 skrev: søn jun 25, 2023 12:41 am
sertono skrev: søn jun 25, 2023 12:29 am
Varulv2468 skrev: Det var bare 25,000 soldater; av dette kun 5,000 rettet mot Moskva, og militæret som så langt holdt seg unna, kunne gripe inn om det kom til blodige stridigheter i Moskva, og dette vil Prigorzhin unngå ettersom han måtte konkludere med at både han og Putin står svak mot hverandre i en umulig situasjon der man har en altfor stor risiko for et kollaps uansett utfall.
Men poenget er vel at dette egentlig var alt som skulle til, hadde de gått for det så hadde Putin vært gone?
Situasjonen for Prigorzhin og Putin var ved å komme utenfor kontroll - førstnevnte hadde egentlig opprinnelig bare ønsket å få fjerne hans fiender - mens sistnevnte simpelt ikke evnet å håndtere en konflikt mellom hans underordnede og dermed avslørt at han ikke har kontroll, Putins svakhet og tankeløse respons med forræderistemplet kan ha sjokkerte Prigorzhin, som på egen hånd oppdaget at han stå alene og kunne ikke overta større byrder fordi han egentlig bare ledet et mytteri fremfor et opprør. Wagner-sjefen forsto at han kunne ikke vinne en klar seier uten å kaste Russland ut i kaos, fordi han ikke var sterk nok til å ta tøylene. Ettersom militæret holdt seg unna, fikk det Prigorzhin til å bremse ned mens Putin som flyktet ut av Moskva, nærmest ga Lukasjenko alle fullmakter for å løse disputten. Begge vil ikke ha en "endelig løsning" av frykt for at de ikke var sterk nok.

Prigorzhin solgt ut hans egne menn som utvilsomt har gode grunner til å bli surt, spesielt hvis Putin skal akseptere betingelsene Lukasjenko hadde forhandlet fram. Dette kan leder til uløselige problemer, og ethvert avtalebrudd kan utløse uforutsette konsekvenser. Det er ikke bare Wagner, store deler av det russiske militæret hadde demonstrert at de ikke har tillit mot generalstaben i Kreml og Putin.
Nei det er ikke lett å ha tillit til ledere når man vet at hundre tusener av soldater enten er drept eller skadet i løpet av halvannet år. Da er det vel noe som ikke fungerer?

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Varulv2468 skrev: søn jun 25, 2023 12:19 am
Genial skrev: lør jun 24, 2023 10:04 pm Tror vi trenger at Varulven kommer med sin teori om hva om har skjedd de siste timene. At Prigozhin flytter til Belarus gir null mening, men det er sannsynligvis ikke tilfeldig.
Dette er bananrepublikk-toner i praksis. Det er ikke så uvanlig at befalhavende og underordnede maktpersoner skulle fly i ansiktet på hverandre i væpnede vold som en skulle tro; Prigorzhin hadde i lang tid vært i en maktkamp med Shoigu som Putin håndterte ytterst dårlig, og da avgjørelsen om å assimilere Wagner-styrkene inn i "den nye hæren" Putin ønske hvor den regulære hæren skal utvides med irregulære og selvstendige styrker sanket inn annetsteds, hadde Putin valgt å ignorere konsekvensene for hans "kokk" og hans krets som hadde lagt betydelige finansielle og prestisjetunge ressurser på leiestyrkeorganisasjonen. Han helt til det siste vurderte ikke engangs konsekvensene av å sette hans to nærmeste underordnede mot hverandre i en oppkonstruert konflikt som hadde blitt bittert pga. Bakhmut og voksende uenigheter mellom disse. Som i en bananrepublikk sitter statsoverhodet i en lei knipe gjennom hans egne neglisjering og uforstand.

Prigorzhin startet "rettferdighetsmarsjen" for å tvinge Putin til å gi etter, og det var sett at han hadde ventet for lenge med å komme med respons på det, dette svekket ham, og ingen hadde unnlatt å legge merke til at militæret med få unntak holdt seg unna da Wagner-styrkene gikk til mytteri og tok Rostov-on-Don slik at det bare kom til spre trefninger og flyangrep som resultert i en rekke nedskytninger - 7 helikoptre og et fly. Da Putin etter hvert kom med uforsonlige anklager om forræderi, og deretter ville ødelegge Wagner, satt dette Prigorzhin som egentlig ønske hans støtte, i en seriøs knipe som fulgt til at Lukasjenko kom inn i bildet. Men Putin hadde flyktet fra Moskva, reagert i fullstendig panikk, og "alle" kunne se at disse som kom til hans unnsetning i Moskva var ikke-russerne - tsjetsjenerne. I begynnelsen ville Prigorzhin velte Putin, men så kom realitetene fram på bordet; hans allierte valgt å gi lunkestemt støtte eller holder seg unna; militæret vil ikke være med ham - eller med Putin.

Det var bare 25,000 soldater; av dette kun 5,000 rettet mot Moskva, og militæret som så langt holdt seg unna, kunne gripe inn om det kom til blodige stridigheter i Moskva, og dette vil Prigorzhin unngå ettersom han måtte konkludere med at både han og Putin står svak mot hverandre i en umulig situasjon der man har en altfor stor risiko for et kollaps uansett utfall. Dermed mener Prigorzhin at han trenger en utvei, og fant dette i Lukasjenko som vil beskytte ham i Belarus samtidig som Wagner-styrkene skal oppløses i bytte mot løfter som Putin må akseptere.

Det store spørsmålet er om Putin, som hadde seg selv å takket for Wagner-mytteriet og hadde avslørt seg å være så svak, at han er offentlig ydmyket i det russiske folkets øyne, er villig til å respektere enhver avtale med Prigorzhin. Alle ser at Putin var en feiging i ansiktet på et potensielt opprør som han har mesteparten av ansvaret for med hans blott mangel på konsekvensvurdering. Dette kommer alle i Belarus og Russland til å være ekstra oppmerksomt på. Om Putin kan overholde avtaler eller ikke.

Jeg gir ikke en rød øre for det.
Dette er igrunnen hva som er beskrevet gjennom dagen, du tror ikke dette kan være arrangert og avtalt måneder i forveien, og at på et merkelig vis det dukker opp ekstra penger i Russland for å finansiere krigen mot Ukraina?
I og med Wagner skulle innrulleres under hæren måtte det vel finnes en løsning på også å skaffe til veie pengene fra dem, kan ikke se hvordan disse pengene skulle bli frigjort uten et slikt type skuespill.
Men jeg når ikke deg til fotsålen hva angår konspirasjon og tenking, ville bare lufte tanken

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Varulv2468 skrev: Situasjonen for Prigorzhin og Putin var ved å komme utenfor kontroll - førstnevnte hadde egentlig opprinnelig bare ønsket å få fjerne hans fiender - mens sistnevnte simpelt ikke evnet å håndtere en konflikt mellom hans underordnede og dermed avslørt at han ikke har kontroll, Putins svakhet og tankeløse respons med forræderistemplet kan ha sjokkerte Prigorzhin, som på egen hånd oppdaget at han stå alene og kunne ikke overta større byrder fordi han egentlig bare ledet et mytteri fremfor et opprør. Wagner-sjefen forsto at han kunne ikke vinne en klar seier uten å kaste Russland ut i kaos, fordi han ikke var sterk nok til å ta tøylene. Ettersom militæret holdt seg unna, fikk det Prigorzhin til å bremse ned mens Putin som flyktet ut av Moskva, nærmest ga Lukasjenko alle fullmakter for å løse disputten. Begge vil ikke ha en "endelig løsning" av frykt for at de ikke var sterk nok.

Prigorzhin solgt ut hans egne menn som utvilsomt har gode grunner til å bli surt, spesielt hvis Putin skal akseptere betingelsene Lukasjenko hadde forhandlet fram. Dette kan leder til uløselige problemer, og ethvert avtalebrudd kan utløse uforutsette konsekvenser. Det er ikke bare Wagner, store deler av det russiske militæret hadde demonstrert at de ikke har tillit mot generalstaben i Kreml og Putin.
Dette høres helt utrolig ut, "Wagner-sjefen forsto at han kunne ikke vinne en klar seier uten å kaste Russland ut i kaos, fordi han ikke var sterk nok til å ta tøylene. Ettersom militæret holdt seg unna, fikk det Prigorzhin til å bremse ned mens Putin som flyktet ut av Moskva, nærmest ga Lukasjenko alle fullmakter for å løse disputten".

Prigorzhin hadde altså ikke ballene og faket ut, og Lukasjenko løste flokene? Helt utrolig, vi kunne altså vært kvitt Putin om Prig hadde gått for det.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Svake menn. Hvis Putin virkelig flyktet må det være nådestøtet for ham. Zelensky spilte inn hilsener til folket fra Kyivs gater mens flyalarmene gikk. Putin rømmer fra sine egne leiesoldater. For en fitte. Patetisk, bleikfeit taper.
Sist redigert av Solvgutt1 den søn jun 25, 2023 12:58 am, redigert 1 gang totalt.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»