Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Tjaaah »

Karatel skrev: søn jun 25, 2023 5:36 pm For at trolling skal lykkes, må det være noen som svarer på trollingen. Hvis alle overser trollingen, forsvinner den av seg selv.

At det er mange skrullete teorier, er jeg helt enig med deg i.
Her er vi helt enige. Det var også poenget mitt. At om noen har så søkte meninger, at man ikke kan skille det fra trolling, da må man nesten bare se det som trolling.

Synd, hvis noen faktisk har disse meningene og føler seg urettferdig avfeid, men sånn må det nesten bli.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

baltazar skrev: søn jun 25, 2023 8:31 pm Tråden blir litt ødelagd av at man må diskutere andre debattanter side opp og side ned. Er så uinteressant. La nå folk skrive det de vil, så får moderatorene ta seg av resten. Man trenger jo ikke svare de som åpenbart er troll.
Bare å overse de.
Dette har du helt rett i, men nå ble det påstått at denne tråden hadde hatt besøk fra en russisk trollfabrikk og at noen her hadde forsvart trollet.

Da fikk jeg en følelse av at det ble siktet til meg, at jeg hadde forsvart det påståtte trollet. Slikt liker jeg selvfølgelig ikke, så da sa jeg fra om at dette med troll fra en trollfabrikk bare er tull.

Ferdig med saken.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7894

Legg inn av Big George »

Storbritannias tidligere forsvarssjef Richard Dannatt frykter at leiesoldater fra Wagner-gruppen vil bruke Belarus som base for nye angrep i Ukraina.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Big George skrev: søn jun 25, 2023 8:40 pm Storbritannias tidligere forsvarssjef Richard Dannatt frykter at leiesoldater fra Wagner-gruppen vil bruke Belarus som base for nye angrep i Ukraina.
Personlig tror jeg Wagner er ferdig som gruppe i denne krigen. Nå skal en del krigere derfra innlemmes i den russiske hæren ved månedsskiftet, og resten kan bli sendt til andre oppdrag, bl.a. i Afrika.
De fikk så mye juling ved fronten, at de trolig nå har fått den veien ut de ønsket og ville ha.

startelver

Legg inn av startelver »

DennisB skrev: søn jun 25, 2023 4:15 pm Grensene til Norge er ikke stengt for russere, om noen tror det. Det er bare å sjekke UDIs nettsider. Det har bare blitt strengere å passere grensene. Kontrollene som foretas er mer nøye, og mer utvidet. Kriteriene smales inn. Men en del russere kommer fortsatt inn etter disse sjekkene. Det er bare færre av dem som får visum nå enn før, antar jeg.

Så spørsmålet blir kanskje om disse kontrollene er nøye nok, og hva som ligger til grunn for å slippe russere inn i landet nå.

I februar var det også en sak om russere som omgikk stengte finske grenser, ved å komme inn i Norge (via Storskog), og entret Finland fra Norge. Jeg håper og regner med at akkurat denne muligheten har blitt borte nå.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/russ ... 1.16300254
Er jo haugevis av russere med slekt i Norge, så det er jo god nok grunn. Og også andre veien.

DennisB

Legg inn av DennisB »

startelver skrev: søn jun 25, 2023 9:23 pm
DennisB skrev: søn jun 25, 2023 4:15 pm Grensene til Norge er ikke stengt for russere, om noen tror det. Det er bare å sjekke UDIs nettsider. Det har bare blitt strengere å passere grensene. Kontrollene som foretas er mer nøye, og mer utvidet. Kriteriene smales inn. Men en del russere kommer fortsatt inn etter disse sjekkene. Det er bare færre av dem som får visum nå enn før, antar jeg.

Så spørsmålet blir kanskje om disse kontrollene er nøye nok, og hva som ligger til grunn for å slippe russere inn i landet nå.

I februar var det også en sak om russere som omgikk stengte finske grenser, ved å komme inn i Norge (via Storskog), og entret Finland fra Norge. Jeg håper og regner med at akkurat denne muligheten har blitt borte nå.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/russ ... 1.16300254
Er jo haugevis av russere med slekt i Norge, så det er jo god nok grunn. Og også andre veien.
Tror du ikke det er mange russere med slekt i f.eks. Finland også? Eller i de andre landene som har stengt grensene?

Nå er det neppe bare russere med slekt i Norge som slipper inn i landet vårt, vil jeg tro. Ellers hadde det nok stått spesifikt hos UDI.
Men for meg er ikke dette et problem.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Hadde jeg skrevet innlegget til Big George, hadde enkelte skrevet at det er skremselspropaganda.

Jeg er enig med CrazyHorse med det han skrev før i dag. Enten støtter du russerne og deres imperialistiske terrorkrig mot et uavhengig suverent land, eller så støtter du Ukraina. Akkurat dette er svart/hvitt.

Men må være lov å diskutere militærstrategi, sanksjoner, o.l. uten å bli stemplet som en på fiendens side.

Når enkelte tror fly snart faller fra hverandre i hundretall, russerne ikke får mat, utstyr og bruker kjøretøy fra 2.verdenskrig, er dette en sannhet med modifikasjoner. Her er det nyanser. Det må være lov å nevne.

Det er viktig å få frem fiendens sterke sider/muligheter og lufte ut dette. Hvordan de unngår sanksjoner, hvem de samarbeider med og hvorfor de fortsatt holder 18 % av Ukraina etter 16 måneder med krig mot en nokså sterk motstander som har fått avansert vestlig våpen for hundrevis av milliarder. Med dette kan vi alle bli mer obs på ting vi kan støtte, og ting vi kan UNNGÅ å kjøpe/støtte.

*Keep your friends close...

*Sun Tzu

Herre hvor mange ganger jeg har uttrykt min støtte til de gule & blå, men ser at jeg kanskje har vært for opphengt og låst meg fast i det mange ser på som negativt, pro-fiende. Krig er uforutsigbart er min kjepphest, noe vi så i går.

Kildene om temaene jeg skriver om er fra der de fleste leser/finner kilder, som f.eks VG, BBC, Nettavisen, Aftenposten, osv.
Sist redigert av Koffer den søn jun 25, 2023 9:46 pm, redigert 1 gang totalt.

startelver

Legg inn av startelver »

DennisB skrev: søn jun 25, 2023 9:40 pm
startelver skrev: søn jun 25, 2023 9:23 pm
DennisB skrev: søn jun 25, 2023 4:15 pm Grensene til Norge er ikke stengt for russere, om noen tror det. Det er bare å sjekke UDIs nettsider. Det har bare blitt strengere å passere grensene. Kontrollene som foretas er mer nøye, og mer utvidet. Kriteriene smales inn. Men en del russere kommer fortsatt inn etter disse sjekkene. Det er bare færre av dem som får visum nå enn før, antar jeg.

Så spørsmålet blir kanskje om disse kontrollene er nøye nok, og hva som ligger til grunn for å slippe russere inn i landet nå.

I februar var det også en sak om russere som omgikk stengte finske grenser, ved å komme inn i Norge (via Storskog), og entret Finland fra Norge. Jeg håper og regner med at akkurat denne muligheten har blitt borte nå.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/russ ... 1.16300254
Er jo haugevis av russere med slekt i Norge, så det er jo god nok grunn. Og også andre veien.
Tror du ikke det er mange russere med slekt i f.eks. Finland også? Eller i de andre landene som har stengt grensene?

Nå er det neppe bare russere med slekt i Norge som slipper inn i landet vårt, vil jeg tro. Ellers hadde det nok stått spesifikt hos UDI.
Men for meg er ikke dette et problem.
Joda men tenker på alle disse russerdamene som har giftet seg med nordmenn, vet at det en gjeng oppe i Kirkenes bl.a. Regner med at de er vant til å krysse grensen.

Koffer

Legg inn av Koffer »

DennisB skrev: søn jun 25, 2023 8:53 pm
Big George skrev: søn jun 25, 2023 8:40 pm Storbritannias tidligere forsvarssjef Richard Dannatt frykter at leiesoldater fra Wagner-gruppen vil bruke Belarus som base for nye angrep i Ukraina.
Personlig tror jeg Wagner er ferdig som gruppe i denne krigen. Nå skal en del krigere derfra innlemmes i den russiske hæren ved månedsskiftet, og resten kan bli sendt til andre oppdrag, bl.a. i Afrika.
De fikk så mye juling ved fronten, at de trolig nå har fått den veien ut de ønsket og ville ha.
Enig. De fleste kommer til å tegne kontrakt med den russiske hær. En del reiser ned til Afrika for å plyndre mineraler som GULL.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Alle monner drar.






Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1213

Legg inn av Albania »

SIimWhitman skrev: søn jun 25, 2023 3:23 pm
Albania skrev: søn jun 25, 2023 3:14 pm
Neptun skrev: søn jun 25, 2023 1:19 pm

"Vanlige" russere som helhjertet støtter Putin og folkemordet i Ukraina.

Naive folk som deg er livsfarlige.
Dessverre så er det nettopp slike naive folk som styrer landet, som holder grensen åpen og slipper russere med ondt i sinne til i våre havner, i nærheten av forsvarsanlegg, flyplasser o.a. kritisk infrastruktur. Og de får seile fritt i norske farvann. Det finnes ikke ord for dette.
Kunne ikke sagt det bedre.
Det er generelt veldig lite du kunne sagt bedre enn nærmest hvem som helst, så det sier ikke stort.
Haha gråt da 😂

SIimWhitman

Legg inn av SIimWhitman »

Albania skrev: søn jun 25, 2023 10:10 pm
SIimWhitman skrev: søn jun 25, 2023 3:23 pm
Albania skrev: søn jun 25, 2023 3:14 pm

Kunne ikke sagt det bedre.
Det er generelt veldig lite du kunne sagt bedre enn nærmest hvem som helst, så det sier ikke stort.
Haha gråt da 😂
Du bekrefter poenget mitt. 👍

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Ligger en video ute nå hvor to fra den russiske hæren henretter en wagnersoldat. Kan ikke verifisere om den er ekte, men intet ville gledet meg mer. La hyenene gjøre kål på hverandre.

Genial

Legg inn av Genial »

Fernandovonarb skrev: søn jun 25, 2023 10:33 pm Ligger en video ute nå hvor to fra den russiske hæren henretter en wagnersoldat. Kan ikke verifisere om den er ekte, men intet ville gledet meg mer. La hyenene gjøre kål på hverandre.
Ser det er mange som mener den ikke er ekte, men vet ikke hva jeg skal tro selv.

Pushback

Legg inn av Pushback »

EspenLie skrev: søn jun 25, 2023 7:35 pm
Pushback skrev: søn jun 25, 2023 6:48 pm Et poeng ved å "flytte" Wagner på denne måten ville være å forsøke å lokke ukrainerne frem og på den måten avsløre seg selv, noe de forhåpentligvis ikke har gjort.
Men info om Wagner fjernes fra nettet og plakater om rekruttering til Wagner skrelles vekk fra gatene. Nei, jeg tror heller Wagner er ferdig og at det ikke er spill.
De må nok gjennomføre det de sier, og dessuten består jo hæren deres. I Belarus!

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1213

Legg inn av Albania »


Pushback

Legg inn av Pushback »

Her er det en del bakteppe også, med nylig flytting av atomarsenal til Belarus. Det er godt mulig at dette faktisk er en fuckup i Russland, men følelsen av at dette er spill... Våtmarker og at Putin skal se svak ut og alle de andre argumentene til nå er ikke konkluderende. Har jeg gått glipp av noe som virkelig peker på at det som skjedde var ekte?

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Det gjøres noen voldsomme innhugg i russernes materiell nå om dagen. Ser HIMARS/M270 blir brukt veldig hyppig til å ta ut single mål, og det forteller meg at de både har mange flere overvåkingsdroner og mye ammunisjon til HIMARS/M270 systemene. 5-6 Gradbatterier fikk tungsten regn over seg av 2 missiler i Donetsk i går, og nå kom denne servert på et fat. Vakkert.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Neptun skrev: søn jun 25, 2023 1:49 pm I bunn og grunn tilbakeviser du ingenting av det jeg skrev, selv om du etter beste evne forsøker å nyansere bildet for å forsvare regjeringen og egne synspunkter.
Grensen er_ikke_stengt. Norge er det ENESTE vestlige landet som fremdeles lar russere få fritt leide til Norge og norske havner med båter tett inntil forsvarsanlegg. De ankrer opp i umiddelbar nærhet til rørledninger uten at norske styresmakter griper inn. De flyr med droner i nærheten av flyplasser og norske kraftverk osv.
Hvem som er naiv og kunnskapløs av deg og meg får andre bedømme.
Man nyanserer jo ikke et bilde av å fortelle hva som er realiteten. Jeg har forståelse for at du ønsker å stenge grensen i all sin praktikalitet, men det er (heldigvis) ikke mulig. Noe samarbeid er (kanskje dessverre) en påtvinget nødvendighet av flere årsaker, og kanskje spesielt pga. vår spesielle lokasjon i Nord-områdene.

Sant skal sies, så har russiske næringsskip kun adgang til Tromsø, Kirkenes og Båtfjord. Norge har ingen operative forsvarsanlegg her.

Russere har heller ikke adgang til å fly droner i nærheten av flyplasser og lignende, slik du skriver. Det har vært totalforbud siden 28. februar, og Andrey Yakunin har blitt stilt for retten for dette, derimot under noen andre mer tvilsomme omstendigheter som gjorde at han ble frikjent. Når det er sagt, så vil det være opp til den enkelte russiske statsborger om dette er ett forbud vedkommende ønsker å følge og evt. bli straffet for å ikke følge.

Påtalemyndigheten har og vil fortsette å forsøke å straffeforfølge russere som ikke følger norsk lov, selv om du så gledelig vil tro noe annet.

Du driver med en omfortolkning av realiteten som er på et helt parodisk lavt nivå, noe jeg i ærlighetens navn var klar over. Svært få debattanter, inkludert undertegnede, har interesse av å dra seg selv og debatten ned på et så hårreisende lavt nivå når det kommer til det faglige, rent kunnskapsmessige og tekniske.

Det fremstår som du lever i en fantasiverden hvor du tror at Norge enkelt kan henvise russiske flyktninger til land i Afrika som Russland (og Kina) dessverre har et tungt maktgrep rundt så slipper vi å tenke på det. Slik tull har jeg ingen interesse av å drive debatt med så vi sier oss ferdig her.

Pushback

Legg inn av Pushback »


Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7894

Legg inn av Big George »

På Sky News sa de at de russiske myndighetene hadde truet familiene til Wagner lederne
samtidig sa de at Wagner ikke hadde 25000 soldater med seg men 8000

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

"Ukraina med fremgang både i nord og sør i Bakhmut, melder britisk etterretning

Som en del av en større motoffensiv har Ukraina hatt fremgang i byen Bakhmut i Donetsk fylke, melder britisk etterretning mandag morgen. De skriver at ukrainske styrker gjort fremgang ved flankene både på nord- og sørsiden av byen.

Ifølge den britiske etterretningen er det lite bevis for at Russland har igjen militært personell av betydning, som eventuelt kunne blitt benyttet til å stå imot truslene de russiske styrkene nå står overfor. Dette over et større geografisk område, fra Bakhmut til østflanken av elven Dnipro som ligger over 200 kilometer unna, skriver britisk etterretning."

Iferd med å slå gjennom i større omfang enn tidligere kanskje.

startelver

Legg inn av startelver »

Mere "selvransakelse" fra russerne


DennisB

Legg inn av DennisB »

sertono skrev: man jun 26, 2023 8:10 am "Ukraina med fremgang både i nord og sør i Bakhmut, melder britisk etterretning

Som en del av en større motoffensiv har Ukraina hatt fremgang i byen Bakhmut i Donetsk fylke, melder britisk etterretning mandag morgen. De skriver at ukrainske styrker gjort fremgang ved flankene både på nord- og sørsiden av byen.

Ifølge den britiske etterretningen er det lite bevis for at Russland har igjen militært personell av betydning, som eventuelt kunne blitt benyttet til å stå imot truslene de russiske styrkene nå står overfor. Dette over et større geografisk område, fra Bakhmut til østflanken av elven Dnipro som ligger over 200 kilometer unna, skriver britisk etterretning."

Iferd med å slå gjennom i større omfang enn tidligere kanskje.
Og den russiske feiringen etter å ha erobret Bakhmut, ser nå noget klein ut, for å si det sånn. Putin lovet disse som "vant" Bakhmut "state awards".

Jaja, krig er uforutsigbart.. Resultatet kan bli at Wagners styrker "vant" byen etter voldsomme kamper i nesten et år, mens de russiske styrkene som tok over, ikke klarer å holde på den.

startelver

Legg inn av startelver »


Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7894

Legg inn av Big George »

Putlern var visst ikke med på samtalene da Wagner snudde

Liker utrykkene som hagler rundt

FALLGUY ENDGAME DEAD MAN WALKING

syns Støre og Erna bruker de ordene altfor sjeldent.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Det virker som videoen av Shoigu er gammel,.


Ellers har Steigan en analyse der han påstår at Putin har kommet styrkende ut av opprøret. Enda ett bevis for at Putin er svekket.

Det er jo litt rart at Putin ikke kommer ut av bunkeren sin og viser seg offentlig, men han vet jo ikke lengre hvem han skal stole på.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Mer utstyr til Ukraina, denne gangen fra Down Under.

https://www.pm.gov.au/media/australia-p ... rt-ukraine

70 militære kjøretøy + påfyll av artilleri ammunisjon.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1213

Legg inn av Albania »

Koffer skrev: man jun 26, 2023 1:52 pm Mer utstyr til Ukraina, denne gangen fra Down Under.

https://www.pm.gov.au/media/australia-p ... rt-ukraine

70 militære kjøretøy + påfyll av artilleri ammunisjon.
Norge må for alltid holde seg til Storbritannia og USA. Frankrike og Tyskland er land man ikke kan stole på dersom en skal komme deg til unnsetning.

Jack

Legg inn av Jack »


Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»