Det er mandag..... og man skal på.arbeid

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Re: Det er mandag..... og man skal på.arbeid

Legg inn av return_of_drakkar »

Snart mandag igjen, men da er det ferie :)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jada. Bare å køye.
Imorgen er det mandag.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Jepp, helgen over - men bare 1,5 uke igjen til ferie, så bare å surfe inn... Søndager er, som flere skriver her, litt sånn ymse. Etter 16-17 er det jo som en normal hverdag, mht til at man må på jobb dagen etter... Har aldri skjønt at det er såpass mange oslofolk som "nyter" søndag ettermiddag-kveld ute, som å sitte på restaurant og delta i sosiale aktiviteter. Søndagen ettermiddag og kveld passer best i heimen, synes jeg.

Ellers er mandagen ikke den verste dagen - ny start på en måte, og når den er ferdig, er jo det bare fire arbeidsdager til helg. Fredagen er litt sånn både og, kommer mye an på dagsform. Noen ganger kan jeg være sliten hele dagen og bare duppe av på sofaen om kvelden.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Ble en durabelig mandag her.
Både på og etter jobb!
Fikk ihvertfall ekspedert et par kopper god traktekaffe.

Så nå er det bare å køye igjen,
må stille til kontortid tirsdag.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Så var det på igjen med å bale seg på jobb på en tirsdag aom føles som en mandag-tirsdag.

Dere som er uthvilte arbeidsjern, hvorfan gjør dere det?

Lezah

Legg inn av Lezah »

Jeg tar alltid ferie litt uti andre halvdel av juli. 4 uker, hver sommer. Det er selvgjort, men DÆVEN det er mentalt bais når "alle" rundt meg danser lattermilde ut av kontoret, en etter en, for å starte ferien sin mens jeg har igjen en føkkings måned.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Priser meg lykkelig over at jeg ikke jobber 8-4 og kan styre mye av hverdagen selv, har derfor et like lite forhold til hverdager som helg i grunnen. Jeg prøver å leve i nuet og sette pris på hver dag, høres ut som mange her bør finne seg noe annet å gjøre.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Queenie skrev: tir jun 20, 2023 12:10 pm Priser meg lykkelig over at jeg ikke jobber 8-4 og kan styre mye av hverdagen selv, har derfor et like lite forhold til hverdager som helg i grunnen. Jeg prøver å leve i nuet og sette pris på hver dag, høres ut som mange her bør finne seg noe annet å gjøre.
Bra!

Men så er jo ståda dennat der trengs folk både her og der. Og at en god del røkter kombinasjoner av for lite søvn og for mye å gjøre.
Hvordan har man energi til å være ivrig både p0 jobb og før og etter?
Minner også om antallet voksne utenfor arbeidslivet samt hyppigheten av utbrenthet m.m.
Altså gjelder det mer enn noen få.


(Og så har du oss som dyrker det kulturelle ved mandager, kaffe, lunsj, vekkerklokker og ferie.)

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Lezah skrev: tir jun 20, 2023 11:22 am Det er selvgjort, men DÆVEN det er mentalt bais når "alle" rundt meg danser lattermilde ut av kontoret, en etter en, for å starte ferien sin mens jeg har igjen en føkkings måned.
Tenk heller:

Last Man Standing

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Hvis man tar vare på kropp og sjel med mat, aktivitet og nok søvn er mye gjort om man i tillegg lærer seg å jobbe i ens naturlige fart. For man har et tempo som er det naturlige. Jobber du raskere enn det vil du merke at kroppen og hodet blir stresset. Hvis du da i tillegg lærer deg å sette pris på de små tingene i hverdagen. En fugl som synger eller et nervøst medmenneske som forsøker å lukeparkere på alt for dårlig plass så blir mandager og fredager ganske så like.

Lettere sagt enn gjort da. Det er mange jobber der ute som pisker folk til å jobbe i et tempo som ikke er bærekraftig på sikt. Det er en av kapitalismens nedsider.

Og så bør man ha en jobb som man kan legge fra seg mest mulig når man er borte fra jobb. Utviklinga i kommunikasjonsteknologi har virkelig vært til det verre på det området. Det er forskjell på å tenke på jobb på egenhånd på fritida og å få den tredd nedover huet av kolleger på vilkårlige tidspunkt. Det ene velger man selv når man gjør og det andre er masse stress.

Jeg driter i prestisje og lønn så lenge betingelsene over er innvilget og lønna er til å leve greit av. Trenger ikke masse dyre ting, hobbyer og reiser.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jepp, da er det bare å hive seg nedpå. Må være ute før kl. 07 imorgen.
(Hører i bakgrunnen at flyvere, bussjåfører, fergemannskap og ikke minst bakere er IKKE imponert over sånn starttid.)

Skal riktignok ikke på jobb, mem har en rekke ærender ifm. andres jobb.
Gulroten er en solid kaffelunsj i 11-tiden.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Det blir jo etter hvert slik at i noen yrker så er det så helvetes mye å gjøre både før, på og etter arbeidet hele dagen flyter sammen som en stor graut og helgene går med til mer arbeid eller rett og slett å sove, samt daglig dundt i et hjem tidvis kan bli neglisjert Jeg tror jeg må ha vært totalavholds i snart ett år. Delvis bevisst, da man ikke har hatt orken til å dra på noe en fredag eller lørdag i frykt for å ødelegge helgen ellers (eller etterarbeid) og det å risikere at man skal være halvsjaber på mandagen.

Så kommer ferien og man risikerer å bli totalt apatisk da man er helt utslitt. Det er nesten så man gruer seg til feriene.

startelver

Legg inn av startelver »

Har hjemmevakt og venter på oppdrag, sånn går nå dagene, får man noen oppdrag denne uken ?

Er klar til å løpe ut døra.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Mandag er en fæl dag. Har egentlig aldri likt å arbeide .det er noe en er blitt tvunget til. Er det en ting en angrer på så er der å ikke fått samlet sammen nok fuck you money. Så en kunne kun drevet med hor og fyll.
Men nu er det kun 7 år og to måneder til en kan kreve ei saftig pensjon fra Staten.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jepp, allerede på tide å komme seg nedpå da forberedende søvn til tirsdag allerede er aktuelt.

Vedr. borgerlønn-forslag så liker jeg dette inprinsipp. MEN hvordan skal det gjennomfører da faktum er at drt allerede idag er for få i arbeid til å få god dekning av ansatte i diverse bransjer. (Tenk institusjoner, bilmekanikere med mere.)
Uten å gå inn på politikk så hører jeg at en del arbeidsplasser trenger (mer) folk på jobb slik det er idag.
(Og jeg jobber tidvis mye selv, uten at jeg vil kalle meg selv noe utpreget arbeidsjern.)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Jobb og Utdanning»