Vålerenga Fotball - Klubbtråd

Svar
Champis

Re: Vålerenga Fotball - Klubbtråd

Legg inn av Champis »

chatin skrev: fre jun 23, 2023 1:42 pm
Champis skrev: fre jun 23, 2023 12:42 pm Den sammenligningen står seg veldig bra. Norske akademier er foran de svenske for øyeblikket, og SÅ langt opp er det ikke til de danske. Og når da i tillegg de danske toppklubbene har alle disse spillerne i 11'eren, så viser deg seg at det faktisk er mulig. Og de ligger altså i toppen, mens Vålerenga klager over for ung benk og ligger på 13. plass. En vanvittig forskjell!

Og denne måten å drive utvikling på vil Danmark få masse igjen for, både sportslig og økonomisk. Når disse spillerne får spille så mye og får vist seg fram, så blir det solgt spillere i hopetall til de større klubbene i Europa. Økonomisk får derfor også FCK fem ganger så mye igjen for spillerne sammenlignet med f.eks. Vålerenga. Ikke fordi talentene i utgangspunktet er noe særlig større, men de får muligheten til å utvikle seg i større grad i tidlig alder, og blir sånn sett mye mer verdt. Hvis FCK hadde hatt "ett av Europas største stoppertalenter", som det sies at Vålerenga har, så hadde vedkommende aldri blitt sittende på benken.
Selvfølgelig er det mulig å få til. Men det blir søkt å skulle sammenligne med de to klubbene p.t.. For det første er jo f. eks FCK i en fullstendig annen liga enn Vålerenga økonomisk, og har helt andre ressurser. FCK har 14 baner på treningsfeltet sitt, de har støtteapparat og fasiliteter rundt akademilagene som er bedre enn de fleste Eliteserieklubber har rundt A-laget. Heltidsansatte trenere, analytikere, fysioer, sportspsykologer. De har eget styrkerom/gym bare for akademiet som er større enn Vålerenga sitt A-lag har. Disse klubbene er også rundt i hele Skandinavia og henter de største talentene i det de fyller 15 år. Hvor de går en vanvittig bra skole med vanvittig bra fasiliteter til de er klare for A-laget. For Nordsjælland sin del så har de jo i tillegg akademi i Afrika hvor de kan skolere spillere til de er gammel nok til å flytte til Danmark.

Når Vålerenga henter en unggutt opp på A-laget, ta f. eks Filip Thorvaldsen, så kommer han rett fra å ha spilt juniorinterkrets mot Nordstrand og Lørenskog. En lokal gutt som kanskje har hatt en fulltidsansatt hovedtrener de siste to årene, men opplegget rundt laget er ikke mulig å sammenligne med i FCK, og heller ikke matchingen. De spillerne som har kommet opp på A-laget til Vålerenga har helt tydelig vært spillere med et bra råpotensial og x-faktor. Men som trenger mye skolering. Det ser man Strandberg har uttalt også, de er for ¨kåte¨ på å få til ting og gjør dermed ikke de riktige valgene. Det er derfor en spiller som Dicko Eng f.eks. ikke har klart å etablere seg i elleveren enda, fordi han slurver defensivt, legger ikke ned innsatsen som kreves, gjør ikke de riktige valgene, men er mest opptatt av å vise frem ferdighetene sine. Det gjør at utviklingen må gjøres på A-laget, man får bare råproduktet og må jobbe med det der, istedenfor at det kommer skolerte gyllende diamanter som bare trenger litt puss for å kunne skinne og så utvikle seg videre ved å få spilletid på et høyere nivå og ved å komme inn i et prestasjonsmiljø og ett A-lag. Når A-lagstreningene blir først å fremst å jobbe med å utvikle 17-åringer og ikke å utvikle lag, som det har blitt i Vålerenga, så uteblir de sportslige resultatene.

Også har man det at de unge spillerne som kommer opp i FCK kommer inn i et A-lagsmiljø og de etablerte voksne spillerne i troppen holder et helt annet nivå enn de som skal være de etablerte i Vålerenga. For å sitere Thomas Holm, det ser ut som SFO for voksne i blant. Uten at jeg er på innsiden av garderoben er inntrykket litt at når alle disse unggutta har blitt hentet opp i A-stallen til Vålerenga, så er A-stallen blitt en juniorstall, istedenfor at de unge har blitt en del av en A-stall. Der må klubben se på hvorfor det skjer, og hvordan de kan ta grep rundt det. Jeg tror man trenger flere ledere i spillergruppen, og man trenger noen etablerte som går foran og setter standard både på banen og i garderoben.

Det siste er jo feil, det er ikke sånn at det er noen flere etablerte og gode spillere i FCK enn i Vålerenga. Husk at de fleste som spiller i 11’eren er tenåringer, så FCK har kun 2-4 «voksne» spillere som er gode nok til å spille mye. Da kan man virkelig snakke om å komme inn nesten i en juniorstall, mens i Vålerenga er det tross alt 8-10 voksne som skal dra lasset.

Ja, de siste årene har FCK tatt grep om satsingen på akademiet, men de har ikke produsert flere gode de siste 10 årene enn f.eks en klubb som Stabæk har gjort. Så det er selvsagt fullt mulig å drive dette veldig bra uten den samme økonomien. Norge generelt har jo også produsert minst like mange gode spillere som Danmark de siste årene, selv om man ligger langt bak på økonomi og fasiliteter. Det argumentet kjøper jeg ikke så lenge det uansett er snakk om så enorme forskjeller i hvor mange unge man bruker i 11’eren - kombinert med langt, langt bedre resultater.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Dette var jo festlig!

https://www.vg.no/sport/fotball/i/69eqp ... wow-effekt

Ikke at jeg tror en 39 år gammel Forlan ville bidratt med særlig mye, men kriteriet til Trøim og Espeseth på høyde. Denne syke oppfatningen en del har at midtspissen skal være stor og sterk. Det er så gjennomført fette ignorant.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

KongOlav2 skrev: lør jun 24, 2023 9:43 am Dette var jo festlig!

https://www.vg.no/sport/fotball/i/69eqp ... wow-effekt

Ikke at jeg tror en 39 år gammel Forlan ville bidratt med særlig mye, men kriteriet til Trøim og Espeseth på høyde. Denne syke oppfatningen en del har at midtspissen skal være stor og sterk. Det er så gjennomført fette ignorant.
Liverød, trekk fra halvparten så nærmer det seg en sannhet. Flere åpenbare grunner til ikke å hente Forlan, men fremstilt på denne måten får han frem poenget sitt - at sportslige avgjørelser ble tatt av feil folk, og at de sitter tilbake som klovner.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

KingKongHalvor skrev: lør jun 24, 2023 9:52 am Liverød, trekk fra halvparten så nærmer det seg en sannhet. Flere åpenbare grunner til ikke å hente Forlan, men fremstilt på denne måten får han frem poenget sitt - at sportslige avgjørelser ble tatt av feil folk, og at de sitter tilbake som klovner.
Som sagt tror jeg ikke Forlan ville hatt noe særlig for seg. Men jeg kan absolutt tro på at ledelsen i Enga er nolduser. Og at et slikt idiotkriterium var reelt.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

KongOlav2 skrev: lør jun 24, 2023 9:43 am Ikke at jeg tror en 39 år gammel Forlan ville bidratt med særlig mye, men kriteriet til Trøim og Espeseth på høyde. Denne syke oppfatningen en del har at midtspissen skal være stor og sterk. Det er så gjennomført fette ignorant.
Og det er uting at folk uten kompetanse på sport legger seg opp i sport.
Hadde de sagt det er uaktuelt pga økonomi så hadde det vært en ikke sak. Nå går begge utover sitt mandat og roller.
Tenk om trener eller sportssjef hadde sagt at den nye spissen skal tjene 10 mill over de 3 neste årene, SOF til han nye junioren skal være 500k, sorry men Odin Thiago din overgang til Celtic blir ikke noe av da vi mener vi må ha 5 mill ekstra cash up front. Hadde fått sparken da

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

KongOlav2 skrev: lør jun 24, 2023 9:53 am
KingKongHalvor skrev: lør jun 24, 2023 9:52 am Liverød, trekk fra halvparten så nærmer det seg en sannhet. Flere åpenbare grunner til ikke å hente Forlan, men fremstilt på denne måten får han frem poenget sitt - at sportslige avgjørelser ble tatt av feil folk, og at de sitter tilbake som klovner.
Som sagt tror jeg ikke Forlan ville hatt noe særlig for seg. Men jeg kan absolutt tro på at ledelsen i Enga er nolduser. Og at et slikt idiotkriterium var reelt.
Ledelsen er ikke nolduser, men de bør jobbe med de tingene de er satt til å gjøre. Og eier Trøim er flink med penger, bortsett fra da tapssluket Vålerenga, og det er greit at han har en mening om en spiller er for dyr, da det er han som betaler. Men han skal selvfølgelig ikke sette spesifikke sportslige eller fysiske krav på spillere som skal hentes. Jeg tror heller ikke noe på at han skal ha krevet at spilleren skulle være 1,85, det er for dumt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

KingKongHalvor skrev: lør jun 24, 2023 10:07 am Ledelsen er ikke nolduser, men de bør jobbe med de tingene de er satt til å gjøre. Og eier Trøim er flink med penger, bortsett fra da tapssluket Vålerenga, og det er greit at han har en mening om en spiller er for dyr, da det er han som betaler. Men han skal selvfølgelig ikke sette spesifikke sportslige eller fysiske krav på spillere som skal hentes. Jeg tror heller ikke noe på at han skal ha krevet at spilleren skulle være 1,85, det er for dumt.
Historien viser jo iallfall at de ikke er spesielt dyktige på spillerkjøp. Slik sett tror jeg fint noen kan ha satt et slikt idiotisk kriterium.

Champis

Legg inn av Champis »

stc887 skrev: lør jun 24, 2023 9:53 am
KongOlav2 skrev: lør jun 24, 2023 9:43 am Ikke at jeg tror en 39 år gammel Forlan ville bidratt med særlig mye, men kriteriet til Trøim og Espeseth på høyde. Denne syke oppfatningen en del har at midtspissen skal være stor og sterk. Det er så gjennomført fette ignorant.
Og det er uting at folk uten kompetanse på sport legger seg opp i sport.
Hadde de sagt det er uaktuelt pga økonomi så hadde det vært en ikke sak. Nå går begge utover sitt mandat og roller.
Tenk om trener eller sportssjef hadde sagt at den nye spissen skal tjene 10 mill over de 3 neste årene, SOF til han nye junioren skal være 500k, sorry men Odin Thiago din overgang til Celtic blir ikke noe av da vi mener vi må ha 5 mill ekstra cash up front. Hadde fått sparken da

Enig i at det er en uting. Liverød har heller ikke peiling på sport, så han burde heller ikke uttale seg så veldig bastant.

chatin

Legg inn av chatin »

Helt nydelig! Borchgrevink er i full trening igjen, får etter planen sine første minutter for 2. laget mot Ørn Horten neste Søndag.

Bare å håpe at han kan bruke sommeren på å komme i fotballform igjen og så være med konkurrere om plass i laget når ny trener er på plass.


Brukeravatar
Big George  
Innlegg: 7906

Legg inn av Big George »

"Helt nydelig! Borchgrevink er i full trening igjen"
Du mener han som måtte sitte i årevis før han fikk plass på Vålerenga laget
Nouri hadde den plassen og jaggu en fyr fra Mexico også
Egentlig burde Chatin huske hvilken brøler man gjorde dengang

chatin

Legg inn av chatin »

Big George skrev: søn jun 25, 2023 2:35 am "Helt nydelig! Borchgrevink er i full trening igjen"
Du mener han som måtte sitte i årevis før han fikk plass på Vålerenga laget
Nouri hadde den plassen og jaggu en fyr fra Mexico også
Egentlig burde Chatin huske hvilken brøler man gjorde dengang
Så istedenfor å være glad for at Borchgrevink endelig er skadefri etter to år med skader så skal jeg sitte å forbanne meg over at han som 20-åring for fire år siden var backup for Juarez og året før for Nouri? Fy faen så grinebiter det går an å bli...

MrPets

Legg inn av MrPets »

Deres unge og lovende spiller nå Lyns andre oppgjør mot Vålerengen på Bislett for sesongen. De er helt på høyde så langt, kampen bølger.

bj1

Legg inn av bj1 »

Big George skrev: søn jun 25, 2023 2:35 am "Helt nydelig! Borchgrevink er i full trening igjen"
Du mener han som måtte sitte i årevis før han fikk plass på Vålerenga laget
Nouri hadde den plassen og jaggu en fyr fra Mexico også
Egentlig burde Chatin huske hvilken brøler man gjorde dengang
Foreslår at du legger deg litt tidligere på kvelden.
Da kan kanskje gruffet bli litt mindre.
Tviler dog.

Feil er det når de ikke får sjansen, og feil er det jaggu når de får sjansen også....

Prøv frimerker, skal være avslappende

Brukeravatar
Big George  
Innlegg: 7906

Legg inn av Big George »

bj1 skrev: man jun 26, 2023 7:26 pm
Big George skrev: søn jun 25, 2023 2:35 am "Helt nydelig! Borchgrevink er i full trening igjen"
Du mener han som måtte sitte i årevis før han fikk plass på Vålerenga laget
Nouri hadde den plassen og jaggu en fyr fra Mexico også
Egentlig burde Chatin huske hvilken brøler man gjorde dengang
Foreslår at du legger deg litt tidligere på kvelden.
Da kan kanskje gruffet bli litt mindre.
Tviler dog.

Feil er det når de ikke får sjansen, og feil er det jaggu når de får sjansen også....

Prøv frimerker, skal være avslappende
Siden du åpenbart ikke forstår minner jeg bare om at unge spilleres manglende spilletid er et problem i klubben gjennom mange år og Borchgrevink er et bevis på at gutta er viktig å satse på og ikke trenger vente i mange år på spilletid før de er gode nok.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Big George skrev: man jun 26, 2023 7:36 pm
bj1 skrev: man jun 26, 2023 7:26 pm
Big George skrev: søn jun 25, 2023 2:35 am "Helt nydelig! Borchgrevink er i full trening igjen"
Du mener han som måtte sitte i årevis før han fikk plass på Vålerenga laget
Nouri hadde den plassen og jaggu en fyr fra Mexico også
Egentlig burde Chatin huske hvilken brøler man gjorde dengang
Foreslår at du legger deg litt tidligere på kvelden.
Da kan kanskje gruffet bli litt mindre.
Tviler dog.

Feil er det når de ikke får sjansen, og feil er det jaggu når de får sjansen også....

Prøv frimerker, skal være avslappende
Siden du åpenbart ikke forstår minner jeg bare om at unge spilleres manglende spilletid er et problem i klubben gjennom mange år og Borchgrevink er et bevis på at gutta er viktig å satse på og ikke trenger vente i mange år på spilletid før de er gode nok.
Holm, osame, dicko, riisnes, klaesson, sjøeng, jatta.

MrPets

Legg inn av MrPets »

Vålerengen 2 tar av sine fire beste spillere i pausen og Lyn leder enkelt 4-0

chatin

Legg inn av chatin »

Helt tydelig at man ikke tar noen sjanser nå med en skjør stall. Stilte ungt lag mot Lyn i 2. divisjon og tok av de som er nærmest A-laget i pausen i Bully, Vitinho, El-Abdellaoui og Thorstensen.

bj1

Legg inn av bj1 »

Henningsen skrev: man jun 26, 2023 8:26 pm
Big George skrev: man jun 26, 2023 7:36 pm
bj1 skrev: man jun 26, 2023 7:26 pm

Foreslår at du legger deg litt tidligere på kvelden.
Da kan kanskje gruffet bli litt mindre.
Tviler dog.

Feil er det når de ikke får sjansen, og feil er det jaggu når de får sjansen også....

Prøv frimerker, skal være avslappende
Siden du åpenbart ikke forstår minner jeg bare om at unge spilleres manglende spilletid er et problem i klubben gjennom mange år og Borchgrevink er et bevis på at gutta er viktig å satse på og ikke trenger vente i mange år på spilletid før de er gode nok.
Holm, osame, dicko, riisnes, klaesson, sjøeng, jatta.
Husk at flere av disse var minst 19 nå de slo igjennom. Altfor gamle.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

bj1 skrev: man jun 26, 2023 10:12 pm
Henningsen skrev: man jun 26, 2023 8:26 pm
Big George skrev: man jun 26, 2023 7:36 pm

Siden du åpenbart ikke forstår minner jeg bare om at unge spilleres manglende spilletid er et problem i klubben gjennom mange år og Borchgrevink er et bevis på at gutta er viktig å satse på og ikke trenger vente i mange år på spilletid før de er gode nok.
Holm, osame, dicko, riisnes, klaesson, sjøeng, jatta.
Husk at flere av disse var minst 19 nå de slo igjennom. Altfor gamle.
Ja, ai ai ai...
Nærmer seg jo nesten pensjonsalder da. :lol:

chatin

Legg inn av chatin »

bj1 skrev: man jun 26, 2023 10:12 pm
Henningsen skrev: man jun 26, 2023 8:26 pm
Big George skrev: man jun 26, 2023 7:36 pm
Siden du åpenbart ikke forstår minner jeg bare om at unge spilleres manglende spilletid er et problem i klubben gjennom mange år og Borchgrevink er et bevis på at gutta er viktig å satse på og ikke trenger vente i mange år på spilletid før de er gode nok.
Holm, osame, dicko, riisnes, klaesson, sjøeng, jatta.
Husk at flere av disse var minst 19 nå de slo igjennom. Altfor gamle.
Og Vålerenga var tross alt bare nr. 2 på listen over antall minutter til spillere under 20 år i Eliteserien forrige sesong, enda værre nr. 3 (!) i 2021. Skandale.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

chatin skrev: man jun 26, 2023 10:29 pm
bj1 skrev: man jun 26, 2023 10:12 pm
Henningsen skrev: man jun 26, 2023 8:26 pm

Holm, osame, dicko, riisnes, klaesson, sjøeng, jatta.
Husk at flere av disse var minst 19 nå de slo igjennom. Altfor gamle.
Og Vålerenga var tross alt bare nr. 2 på listen over antall minutter til spillere under 20 år i Eliteserien forrige sesong, enda værre nr. 3 (!) i 2021. Skandale.
Dette er uhørt. Fullstendig krise!
ALLE MÅ GÅ!

Brukeravatar
Big George  
Innlegg: 7906

Legg inn av Big George »

Bare for å ha gjentatt det, Oslo Fotballkrets utgjør ca 20% av alle spillere i Norge.
Hvor mange prosent av Norges unge spillere har vært utpå banen for Vålerenga i Eliteserien ?
De unggutta som faktisk spiller gjør det bra som Osame og noen keepere
Odin Holm ble hentet fra Trøndelag og er ikke Oslo-gutt.
Skal man utvikle seg må man ha regelmessig spilletid.
De unge spillerne i Vålerenga spiller ikke regelmessig.
Det er mye av og på, og lite regelmessig spilletid
Det virker ikke å være en progresjonsplan for de unge..

Brukeravatar
Big George  
Innlegg: 7906

Legg inn av Big George »

Vålerenga 2 som tapte 4-0 mot Lyn

13 Magnus Stær-Jensen
2 Vilmer Nils Antonsen Brunskog
3 Michael Clinton Opeyemi
14 Noah Navarro Guanio RisbergKAPTEIN
31 Max Herman Bjurström
9 Adrian Kurd Rønning
26 Vitor Hugo Ferreira Oliveira
33 Stian Sjøvold Thorstensen
8 William Osnes-Ringen
18 Omar Bully Drammeh
29 Jones El-Abdellaoui
21 Ulrik Strøm
4 Besart Kaloshi
10 Lorents Apold-Aasen
11 Muhammad Usman Shahid
16 Jonathan Krohn de Lange
17 Axel Tunsjø
20 Kasper Reme Abrahamsen
24 Taha Usman
25 Charles Solberg Såheim

JackBlack

Legg inn av JackBlack »

Big George skrev: tir jun 27, 2023 2:05 am Hvor mange prosent av Norges unge spillere har vært utpå banen for Vålerenga i Eliteserien ?

Du vet hvordan prosentregning fungerer?

JackBlack

Legg inn av JackBlack »

https://www.dagsavisen.no/oslo/fotball/ ... n=loggedin

Emilsen åpner for å fortsette i Vålerenga.
Har vel ikke vist allverden for Sandnes Ulf som skulle tilsi at han nødveindigvis fyller hullet på midtbanen, men er et mye mer spennende valg en Oldrup Jensen.

Everenga

Legg inn av Everenga »

JackBlack skrev: tir jun 27, 2023 12:17 pm https://www.dagsavisen.no/oslo/fotball/ ... n=loggedin

Emilsen åpner for å fortsette i Vålerenga.
Har vel ikke vist allverden for Sandnes Ulf som skulle tilsi at han nødveindigvis fyller hullet på midtbanen, men er et mye mer spennende valg en Oldrup Jensen.
For de av oss uten dagsavisen abo, er det trenerbyttet som har gjort utslaget?

JackBlack

Legg inn av JackBlack »

Everenga skrev: tir jun 27, 2023 12:41 pm
JackBlack skrev: tir jun 27, 2023 12:17 pm https://www.dagsavisen.no/oslo/fotball/ ... n=loggedin

Emilsen åpner for å fortsette i Vålerenga.
Har vel ikke vist allverden for Sandnes Ulf som skulle tilsi at han nødveindigvis fyller hullet på midtbanen, men er et mye mer spennende valg en Oldrup Jensen.
For de av oss uten dagsavisen abo, er det trenerbyttet som har gjort utslaget?
korrekt.
førstevalget er dog en eliteserieklubb hvor han blir satset på. Skal man tro at sitatene er korrekte så virker han ikke så opptatt av hvilken klubb det evt blir. Så lenge det er eliteserie og spilletid.
Det blir også poengtert av Vålerenga har mulighet til å hente han hjem ved behov før låneperioden er ferdig.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Hvis han ikke klarer å imponere i Ulf, hvorfor skulle han få det til i EL? Jeg spør fordi jeg ikke har sett ham spille.

Brukeravatar
busemannen
Innlegg: 864
Sted: Lauvtjern

Legg inn av busemannen »

Et betimelig spørsmål. Men han er fortsatt ung med potensiale?

JackBlack

Legg inn av JackBlack »

KingKongHalvor skrev: tir jun 27, 2023 12:56 pm Hvis han ikke klarer å imponere i Ulf, hvorfor skulle han få det til i EL? Jeg spør fordi jeg ikke har sett ham spille.
Det er det da.
Han er ikke dårlig, men laget er svakt.
Men når han alikevel ikke klarer å utmerke seg mer, så er det et litt usikkert kort.
Han har hatt god tid til å bli vant til nivået i obos så argumentet om spilletid holder ikke helt vann i denne saken.
Umidddelbart håper en vel på en mer umiddelbar forsterkning i det leddet. type Krygård fra FHK som klubben fortsatt sikler etter.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»