Biden anbefaler en palestinsk stat

Svar
Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Re: Biden anbefaler en palestinsk stat

Legg inn av Karatel »

Corvus skrev: man jun 26, 2023 8:42 pm
Karatel skrev: man jun 26, 2023 8:34 pm

Egentlig er jo hele Israel, også innenfor grensene fra 1967, våpenhvilelinjene fra 1949 og delingsforslaget fra 1947, okkupert land som er ranet fra de rettmessige palestinske eierne. Men siden det nå er gått så lang tid og det er umulig å gjøre historien om igjen, må palestinerne bite i det sure eplet og avfinne seg med at Israel er der det er, men da er grensene fra 1967 de eneste realistiske, selv om de bare er våpenhvilelinjer.

Israel er jo noe så rart som et land som ikke har definert sine egne grenswr.
Kan ikke du start en aksjon for å få Varmtland og Herjedalen tilbake? Norge er jo de rettmessige eierne av disse store områdene som Sverige har tatt fra oss. Og hvem skal gi USA tilbake til urinvånerne?
Poenget er at veldig mange land og landområder på et eller annet tidspunkt gjerne har vært eid av andre.
Siden du siterer det jeg skriver: " Men siden det nå er gått så lang tid og det er umulig å gjøre historien om igjen, må palestinerne bite i det sure eplet og avfinne seg med at Israel er der det er"

må du ha lest det, men du kan umulig ha forstått det.

Dionysos

Legg inn av Dionysos »

Corvus skrev: man jun 26, 2023 8:42 pm
Karatel skrev: man jun 26, 2023 8:34 pm

Egentlig er jo hele Israel, også innenfor grensene fra 1967, våpenhvilelinjene fra 1949 og delingsforslaget fra 1947, okkupert land som er ranet fra de rettmessige palestinske eierne. Men siden det nå er gått så lang tid og det er umulig å gjøre historien om igjen, må palestinerne bite i det sure eplet og avfinne seg med at Israel er der det er, men da er grensene fra 1967 de eneste realistiske, selv om de bare er våpenhvilelinjer.

Israel er jo noe så rart som et land som ikke har definert sine egne grenswr.
Kan ikke du start en aksjon for å få Varmtland og Herjedalen tilbake? Norge er jo de rettmessige eierne av disse store områdene som Sverige har tatt fra oss. Og hvem skal gi USA tilbake til urinvånerne?
Poenget er at veldig mange land og landområder på et eller annet tidspunkt gjerne har vært eid av andre.
Forskjellen er at denne konflikten fortsatt pågår. Og også, USA gir i dag statsborgerskap til innfødte amerikanere, gir dem skattefritaksstatus, reservasjoner og alt, mens de fleste palestinere er statsløse og ikke har lov til å forlate deres bosted (eller hvis de noen gang gjør det, kan de aldri komme tilbake). Din argumentasjon er faktisk nettopp argumentet Israel bruker for å rettferdiggjøre sin annektering av stadig flere palestinske territorier ("landet tilhørte engang våre forfedre for 2000 år siden").

Jeg tror ingen med fornuft sier at israelerne bare burde forlate Midtøsten helt (hvor hen?). Men det må komme et kompromiss som også tar hensyn til palestinernes interesser og som de kan gå med på for å skape fred i regionen. Vesten bør ikke støtte evig krigføring og territoriell erobring mot araberne av Israel. Det er ingen fordel for oss, og hele regionen blir destabilisert. Og flyktningene fra disse konfliktene sendes til Europa, ofte i samarbeid med israelske NGOs som IsraAid for å redusere antallet unge menn i militæralder i land som er uvennlige mot dem og vi forventes å ta vare av dem.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1737

Legg inn av JauKaninen »

Dionysos skrev: man jun 26, 2023 8:53 pm Og flyktningene fra disse konfliktene sendes til Europa, ofte i samarbeid med israelske NGOs som IsraAid for å redusere antallet unge menn i militæralder i land som er uvennlige mot dem og vi forventes å ta vare av dem.
Aldri hørt om. Har du mer info om dette?

Dionysos

Legg inn av Dionysos »

JauKaninen skrev: man jun 26, 2023 9:08 pm
Dionysos skrev: man jun 26, 2023 8:53 pm Og flyktningene fra disse konfliktene sendes til Europa, ofte i samarbeid med israelske NGOs som IsraAid for å redusere antallet unge menn i militæralder i land som er uvennlige mot dem og vi forventes å ta vare av dem.
Aldri hørt om. Har du mer info om dette?
https://www.ynetnews.com/articles/0,734 ... 81,00.html
https://www.israaid.org/media/german-ch ... ion-prize/
https://www.haaretz.com/2013-12-19/ty-a ... ed4fd80000

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1737

Legg inn av JauKaninen »

Linken din sender meg til en side som forteller at Angela Merkel har gitt en pris til IsraAID for deres arbeid for å hjelpe flyktninger med traumer. (Ukraina har også takket Israel for den type bidrag)

Hvor var problemet her?

Dionysos

Legg inn av Dionysos »

JauKaninen skrev: man jun 26, 2023 10:19 pm
Linken din sender meg til en side som forteller at Angela Merkel har gitt en pris til IsraAID for deres arbeid for å hjelpe flyktninger med traumer. (Ukraina har også takket Israel for den type bidrag)

Hvor var problemet her?
Jeg sendte deg tre linker. Linken du nevnte la jeg nettopp til for å vise at denne organisasjonen har fått den høyeste flyktningintegreringsprisen fra Angela Merkels regjering som finnes. De to andre er litt mer lysende. Den ene viser at Israel i lang tid har vurdert hvordan de skal gjenbosette arabiske flyktninger i sin nærhet i andre deler av verden for sine egne nasjonale interesser, og den andre viser at greske flyktninghjelpesentre hovedsakelig drives av israelske NGOs. Jeg klandrer ikke engang israelerne for det de gjør, det er en smart strategi, men jeg synes ikke vi som europeere skal spille med, for det er ikke i vår interesse.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1737

Legg inn av JauKaninen »

Dionysos skrev: man jun 26, 2023 10:34 pm
Jeg sendte deg tre linker. Linken du nevnte la jeg nettopp til for å vise at denne organisasjonen har fått den høyeste flyktningintegreringsprisen fra Angela Merkels regjering som finnes. De to andre er litt mer lysende. Den ene viser at Israel i lang tid har vurdert hvordan de skal gjenbosette arabiske flyktninger i sin nærhet i andre deler av verden for sine egne nasjonale interesser, og den andre viser at greske flyktninghjelpesentre hovedsakelig drives av israelske NGOs. Jeg klandrer ikke engang israelerne for det de gjør, det er en smart strategi, men jeg synes ikke vi som europeere skal spille med, for det er ikke i vår interesse.
Det høres jo umiddelbart merkelig ut at Israel skulle drive greske flyktninghjelpesentere ja.

Dionysos

Legg inn av Dionysos »

JauKaninen skrev: man jun 26, 2023 11:10 pm
Dionysos skrev: man jun 26, 2023 10:34 pm
Jeg sendte deg tre linker. Linken du nevnte la jeg nettopp til for å vise at denne organisasjonen har fått den høyeste flyktningintegreringsprisen fra Angela Merkels regjering som finnes. De to andre er litt mer lysende. Den ene viser at Israel i lang tid har vurdert hvordan de skal gjenbosette arabiske flyktninger i sin nærhet i andre deler av verden for sine egne nasjonale interesser, og den andre viser at greske flyktninghjelpesentre hovedsakelig drives av israelske NGOs. Jeg klandrer ikke engang israelerne for det de gjør, det er en smart strategi, men jeg synes ikke vi som europeere skal spille med, for det er ikke i vår interesse.
Det høres jo umiddelbart merkelig ut at Israel skulle drive greske flyktninghjelpesentere ja.
Ja, det er litt som om Kina ville drive flyktningsentre i USA for å hjelpe tibetanske og uiguriske flyktninger å bosette seg på det amerikanske kontinentet. Motivene er litt for åpenbare. Hvis Israel bryr seg så mye om arabernes velferd, kan de begynne med å behandle de som bor i Gaza og Vestjordanland som mennesker med grunnleggende verdighet og slutte å kolonisere landsbyene deres med bosetninger og ta bort hjemmene deres.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

JauKaninen skrev: man jun 26, 2023 6:37 pm
Folk_flesk skrev: man jun 26, 2023 6:32 pm
Det er idiotisk å forsvare en okkupasjon og pågående kolonisering av Vestbredden med kriger på 60- og 70-tallet. Israel har ikke noen historisk rett til å holde på slik de gjør i dag og sammenligningen med Ukraina er bare et tåpelig forsøk på å renvaske soleklare brudd på folkeretten som foregår I DAG.
Om jeg forsvarer okkupasjon kommer helt ann på saken. Jeg forsvarer gjerne de allierte sin okkupasjon av Nazi-Tyskland på slutten av WW2. Jeg forsvarer gjerne en eventuell Ukrainsk okkupasjon av Russland
Okkupasjonen av Tyskland var aldri ment som et varig prosjekt. Ukraina har ingen interesse av (eller evne til) å okkupere en mye større stat med atomvåpen. Hvorfor slike fantasirike paralleller for å renvaske din egen støtte til undertrykkelse av det palestinske folk? Kan du ikke heller ta deg sammen og slutte å støtte denne faenskapen som et prinsipp? Du er en av veldig få her som gjør det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Midtøsten»