2023 ATP Tour

Svar
drazyc

Re: 2023 ATP Tour

Legg inn av drazyc »

spårt skrev: tor jun 22, 2023 3:07 pm
drazyc skrev: tor jun 22, 2023 2:57 pm Jarry fortsetter storspillet på grusen og slår Tsitsipas i Halle.
Gresset holder seg dårlig, men fullt så ille er det vel ikke…
Hehe, mente "fortsetter storspillet han hadde på grusen også på gresset". :)

drazyc

Legg inn av drazyc »

Skraevadottir skrev: tor jun 22, 2023 3:10 pm
drazyc skrev: tor jun 22, 2023 2:57 pm Jarry fortsetter storspillet på grusen og slår Tsitsipas i Halle. For en spiller han er blitt nå. Prøver å tenke litt hvem han minner meg om. Kanskje (en enda litt bedre utgave av) Kevin Anderson?
Jarry er knallbra. Viser at han behersker flere underlag. Men jeg syns ikke han minner om Kevin Anderson bortsett fra høyden. Anderson var jo mye mer serve & volley-spiller med styrke først og fremst på gress og rask HC, mens Jarry er en bedre grunnlinjespiller med klart best resultater på grus. Så kan vi vel heller ikke kalle ham bedre enn Anderson enn så lenge, i og med at sørafrikaneren tross alt greide å nå to GS-finaler. ;)
Anderson var da ingen utpreget S&V-spiller? Hadde kanskje en enda råere serve, så derfor fikk han nok en del flere gratispoeng enn Jarry får. Men husker nå han primært som en (veldig) aggressiv grunnlinjespiller, med tilstrekkelige ferdigheter til å avgjøre poeng ved nett. Det er vel ikke så ulikt Jarry? Jarry selv har jo brukbar feeling til å være såpass høy og tung. Men Jarry beveger seg bedre på grusen ja. Beveger seg egentlig generelt bedre, og derfor tenker jeg at han har en enda større oppside enn Anderson. Men Andersons serving har jo tidvis vært såpass sterk at han har vært veldig tøff å slå ut på raske dekker, spesielt på gress.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

drazyc skrev: tor jun 22, 2023 4:06 pm
Skraevadottir skrev: tor jun 22, 2023 3:10 pm
drazyc skrev: tor jun 22, 2023 2:57 pm Jarry fortsetter storspillet på grusen og slår Tsitsipas i Halle. For en spiller han er blitt nå. Prøver å tenke litt hvem han minner meg om. Kanskje (en enda litt bedre utgave av) Kevin Anderson?
Jarry er knallbra. Viser at han behersker flere underlag. Men jeg syns ikke han minner om Kevin Anderson bortsett fra høyden. Anderson var jo mye mer serve & volley-spiller med styrke først og fremst på gress og rask HC, mens Jarry er en bedre grunnlinjespiller med klart best resultater på grus. Så kan vi vel heller ikke kalle ham bedre enn Anderson enn så lenge, i og med at sørafrikaneren tross alt greide å nå to GS-finaler. ;)
Anderson var da ingen utpreget S&V-spiller? Hadde kanskje en enda råere serve, så derfor fikk han nok en del flere gratispoeng enn Jarry får. Men husker nå han primært som en (veldig) aggressiv grunnlinjespiller, med tilstrekkelige ferdigheter til å avgjøre poeng ved nett. Det er vel ikke så ulikt Jarry? Jarry selv har jo brukbar feeling til å være såpass høy og tung. Men Jarry beveger seg bedre på grusen ja. Beveger seg egentlig generelt bedre, og derfor tenker jeg at han har en enda større oppside enn Anderson. Men Andersons serving har jo tidvis vært såpass sterk at han har vært veldig tøff å slå ut på raske dekker, spesielt på gress.
Ingen utprega serve & volley-spiller, nei, men brukte tross alt den taktikken en del på de raskere dekkene og da særlig på gress. Det har vi ikke sett like mye fra Jarry så langt, og det er nok en av grunnene til at han har best resultater på grus enn så lenge, hvor han kan diktere med sitt tunge spill. Så er det ikke til å stikke under stol at Jarry har litt lite erfaring tross at han ikke er noen unggutt. Har hatt en del skader og annet som gjør at han har spilt få kamper for alderen. Han er absolutt en som kan blomstre nå og virkelig vise hva han kan; der har man en potensiell likhet med Anderson, som også slo gjennom relativt seint og fikk sine beste resultater etter fylte 30 år.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Mannarino slår Fritz. Med mindre han går til finalen, så ligger Mannarino an til å havne akkurat utenfor seeding i Wimbledon, og kan være en fryktelig motstander for en seedet spiller i 1R eller 2R. Fæl spiller å møte på gresset.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Så litt på Alcaraz i dag, og må si jeg ble veldig imponert. Om han kommer skikkelig i gang i Wimbledon fra begynnelsen av der også, så kan han gjøre det bedre enn først antatt. Men han kan også ryke på en smell tidlig om han ikke er helt skjerpa eller om han møter en servekanon som har dagen.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Massevis av fine kamper i dag, forresten, med Alcaraz-Dimitrov som høydepunktet.

Ja, og selvsagt Musetti-Rune!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Sinner med medical timeout etter 1. sett mot Bublik. Altså, det er noe som feiler fysikken eller helsa til den gutten der. Problemer i nesten hver eneste turnering han spiller dette året.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Og der trakk han seg, ja. Bare trist.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: fre jun 23, 2023 4:49 pm Musetti ledet 4-1, Rune tok MTO, og så vant han første sett 6-4 :P
Ja, helt utrolig hvordan det plutselig snudde. Var jevnspilt i andre sett, men Rune best i de avgjørende fasene, og tar dermed matchen 6-4, 7-5.

I Halle har Bautista Agut slått Medvedev. Ikke veldig overraskende, RBA er jo som kryptonitt for Medvedev og leder nå 5-2 innbyrdes. Ikke mange andre som har så bra statistikk mot russeren, altså. Men gøy for spanjolen, som tidligere i år ikke har vært helt i godt gammelt slag. Kan gjøre det bra i Wimbledon, hvor han jo har vært i semi tidligere. Så langt går han neppe denne gangen, men kan helt klart gå en del runder med ei ok trekning.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: fre jun 23, 2023 6:31 pm
Skraevadottir skrev: fre jun 23, 2023 6:10 pm
LittleSteven skrev: fre jun 23, 2023 4:49 pm Musetti ledet 4-1, Rune tok MTO, og så vant han første sett 6-4 :P
Ja, helt utrolig hvordan det plutselig snudde. Var jevnspilt i andre sett, men Rune best i de avgjørende fasene, og tar dermed matchen 6-4, 7-5.

I Halle har Bautista Agut slått Medvedev. Ikke veldig overraskende, RBA er jo som kryptonitt for Medvedev og leder nå 5-2 innbyrdes. Ikke mange andre som har så bra statistikk mot russeren, altså. Men gøy for spanjolen, som tidligere i år ikke har vært helt i godt gammelt slag. Kan gjøre det bra i Wimbledon, hvor han jo har vært i semi tidligere. Så langt går han neppe denne gangen, men kan helt klart gå en del runder med ei ok trekning.
Akkurat denne gangen virket det som han ikke faket, men Rune må jo ha den beste statsen på touren etter MTO.

Jeg trodde alltid Judy Murray var den verste tennis-mammaen, men Runes mor overgår henne klart. Mer fugleskremsel enn passende som publikum i Vest-London :P
Rimelig bitchy look, i hvert fall!

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

LittleSteven skrev: fre jun 23, 2023 4:49 pm Musetti ledet 4-1, Rune tok MTO, og så vant han første sett 6-4 :P
Blir kvalm. Han gjør dette hele tiden når han ligger under. For en ufordragelig type! Han klarer ikke å vinne uten å jukse.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Bublik er gøy på denne uka, han er virkelig en kunstner og så mye power i spillet. Så fins han jo ikke stabil, men denne uka så har han vært det til nå.

Er et brudd opp i første sett mot Zverev nå.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

GoingKronos skrev: lør jun 24, 2023 2:29 pm Bublik er gøy på denne uka, han er virkelig en kunstner og så mye power i spillet. Så fins han jo ikke stabil, men denne uka så har han vært det til nå.

Er et brudd opp i første sett mot Zverev nå.
Tok den matchen også. Har da 3-1 innbyrdes mot Zverev. Ellers kan det nevnes at De Minaur slo Rune, slik han gjorde en gang tidligere i år også, så vi fikk to underdog-vinnere i de to første semiene for dagen, selv om det skal sies at Zverev og Rune ikke var mer enn kanskje 70/30-favoritter.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Favorittseier i de to andre semiene. Alcaraz tar tilbake 1. plassen på rankingen om han vinner finalen i Queens.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: lør jun 24, 2023 9:56 pm
Skraevadottir skrev: lør jun 24, 2023 5:54 pm Favorittseier i de to andre semiene. Alcaraz tar tilbake 1. plassen på rankingen om han vinner finalen i Queens.
Har det noengang vært så mye skifter frem og tilbake på 1. plassen? Føler de bytter annenhver uke :P

Edit: jeg ser på listen nedenfor at det var liknende tendenser rundt nyttår 2000/2001, samt i 2018. Men uansett ganske unikt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... is_players
Mye bytting, ja, men syns det er ok når det er to spillere det står om og en tenker at det er de to beste i verden.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: søn jun 25, 2023 1:26 am
Skraevadottir skrev: lør jun 24, 2023 10:45 pm
LittleSteven skrev: lør jun 24, 2023 9:56 pm

Har det noengang vært så mye skifter frem og tilbake på 1. plassen? Føler de bytter annenhver uke :P

Edit: jeg ser på listen nedenfor at det var liknende tendenser rundt nyttår 2000/2001, samt i 2018. Men uansett ganske unikt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... is_players
Mye bytting, ja, men syns det er ok når det er to spillere det står om og en tenker at det er de to beste i verden.
For så vidt sant, men litt spesiell situasjon nå gitt at det er så mange rankingpoeng som Djokovic ikke fikk mulighet på i 2022 og starten av 2023. Men etter US Open i år, er vi (nesten) tilbake til normaltilstand på rankingen, tre og et halvt år etter pandemien.
Nå vil jeg for så vidt si at han hadde muligheten, men ikke valgte å ta den ;)

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: søn jun 25, 2023 11:09 am
Skraevadottir skrev: søn jun 25, 2023 8:24 am
LittleSteven skrev: søn jun 25, 2023 1:26 am

For så vidt sant, men litt spesiell situasjon nå gitt at det er så mange rankingpoeng som Djokovic ikke fikk mulighet på i 2022 og starten av 2023. Men etter US Open i år, er vi (nesten) tilbake til normaltilstand på rankingen, tre og et halvt år etter pandemien.
Nå vil jeg for så vidt si at han hadde muligheten, men ikke valgte å ta den ;)
Ikke hans feil at Wimbledon og ATP begge oppførte seg som to 5-åringer i fjor ;) Ellers hadde han vært nr. 1 mange flere uker.
Støtter ikke det Wimbledon gjorde. ATPs regelverk syns jeg var innafor med tanke på hvordan situasjonen var til og med vinteren 2022. I år er det noe helt annet, ettersom de fleste i løpet av 2022 fikk muligheten til å ta dose to og tre (og fire om behov). Men vi trenger ikke gjøre det til en diskusjon :)

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: søn jun 25, 2023 1:21 pm
Skraevadottir skrev: søn jun 25, 2023 12:49 pm
LittleSteven skrev: søn jun 25, 2023 11:09 am

Ikke hans feil at Wimbledon og ATP begge oppførte seg som to 5-åringer i fjor ;) Ellers hadde han vært nr. 1 mange flere uker.
Støtter ikke det Wimbledon gjorde. ATPs regelverk syns jeg var innafor med tanke på hvordan situasjonen var til og med vinteren 2022. I år er det noe helt annet, ettersom de fleste i løpet av 2022 fikk muligheten til å ta dose to og tre (og fire om behov). Men vi trenger ikke gjøre det til en diskusjon :)
Jepp enig, la oss legge vaksinedebatten død :)

Poenget mitt var bare det at Wimbledon ikke hadde rankingpoeng i 2022, og det handlet om tåpelig politisk spill fra Wimbledons side. Handlet ikke om covid/vaksine i det hele tatt. Hadde ikke det skjedd, så hadde Djokovic de siste 12 mnd hatt 1820 flere poeng enn Alcaraz.

Så selv med at Djokovic gikk glipp av alle nord-amerikanske turneringer de siste 12 mnd (selvsagt hans valg, men gikk glipp av potensielt 6000 poeng), så ville han vært nr. 1 i hele 2023 tipper jeg hadde Wimbledon gitt poeng. I tillegg kan det nevnes at han har veldig god statistikk i både Beijing og Shanghai, så at disse turneringene ikke ble arrangert gjør bildet enda mer komplisert med "hva hvis"-muligheter.

Bottom line: Djokovic er enda verdens (soleklart?) beste tennisspiller og det endres ikke dersom Alcaraz vinner i dag.
Ja, det Wimbledon-opplegget var virkelig ikke bra, litt populisme fra britene der. Djokovic er fortsatt verdens beste tennisspiller, men kanskje ikke soleklart. Som nevnt før, føler jeg at vi nå er i nærheten av det skjæringspunktet hvor Djokos noe nedadgående kurve (han greier fortsatt å toppe formen inn mot GS, men ikke ellers) og Alcaraz' oppadgående kurve møtes. Jeg, og flere med meg, trodde kanskje at dette skulle vise seg i RG, men vi må nok vente bittelitt til. Men det kommer, det må det gjøre når man ser på alderen deres.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Synes det er oppløftende å se at både Alcaraz og Rune ser ut til å ha lært seg å spille på gresset nå. Hvilket sier en del om deres talent. Alcaraz spesielt har imponert meg veldig denne uken. Vil si Novaks favorittstatus i Wimbledon har gått fra å være «ekstremt stor» til «meget stor» i løpet av denne uken.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: søn jun 25, 2023 2:09 pm
Skraevadottir skrev: søn jun 25, 2023 1:31 pm Ja, det Wimbledon-opplegget var virkelig ikke bra, litt populisme fra britene der. Djokovic er fortsatt verdens beste tennisspiller, men kanskje ikke soleklart. Som nevnt før, føler jeg at vi nå er i nærheten av det skjæringspunktet hvor Djokos noe nedadgående kurve (han greier fortsatt å toppe formen inn mot GS, men ikke ellers) og Alcaraz' oppadgående kurve møtes. Jeg, og flere med meg, trodde kanskje at dette skulle vise seg i RG, men vi må nok vente bittelitt til. Men det kommer, det må det gjøre når man ser på alderen deres.
Ser hva du mener, men inntil Alcaraz presterer bedre i de store turneringene (ja, han har vært skadet, men likevel) så er Djokovic fortsatt bedre i mine øyne. Siste 12 mnd har de også like mange store titler utenfor GS (2 Masters på Alcaraz og 1 Masters + sluttspillet på Djokovic), samt at Djokovic er regjerende mester i 3 GS... Men dersom Alcaraz vinner én GS i løpet av 2023 og Djokovic ingen, samt forbedrer nevnte statistikk i Masters/sluttspill, så er jeg mer enig med deg.

Ja, jeg trodde også Alcaraz skulle vinne 3-1 for eks i RG, men drazyc fikk jammen ta rett der også :lol: Og skulle jeg tippe, vinner Djokovic både Wimbledon og 2-3 store titler resten av 2023 (tror han nok en gang failer i US Open, men ser for meg at han har tar sluttspillet samt minst én Masters). Og da synes jeg, med all mulig respekt, det er rart å prate om en nedadgående kurve for han, selv om jeg selv også var der før RG :)
Drazyc fikk rett i akkurat det, ja. :p

Men altså, se hva jeg skriver. Jeg er enig i at Djokovic er bedre enn så lenge; det er det vel ikke noen tvil om. Men nivåforskjellen er ikke så stor nå, og det vil ikke ta lang tid før Alcaraz tar ham igjen ettersom det vil gå oppover for ham og nedover for Djoko, og det vil gå raskere og raskere gitt Djokos alder. Ikke sikkert at Alcaraz blir så mye bedre enn det han er, men nivået hans er jo uansett bra nok til å vinne slams mot alle andre enn Novak.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Nå har i hvert fall Alcaraz tatt sin første tittel på gress! Ordentlig gjennombrudd på dette underlaget for han, selv om han gjorde det ok i Wimbledon i fjor. Fikk ikke sett så mye av kampen pga. annet.

I Halle har Bublik slått Rublev, i oppgjøret som burde bli døpt Rubik! Det er Bubliks første ATP 500-tittel. Så da har han noe som vår mann Casper ikke har enn så lenge.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: søn jun 25, 2023 4:35 pm
Skraevadottir skrev: søn jun 25, 2023 4:27 pm Nå har i hvert fall Alcaraz tatt sin første tittel på gress! Ordentlig gjennombrudd på dette underlaget for han, selv om han gjorde det ok i Wimbledon i fjor. Fikk ikke sett så mye av kampen pga. annet.

I Halle har Bublik slått Rublev, i oppgjøret som burde bli døpt Rubik! Det er Bubliks første ATP 500-tittel. Så da har han noe som vår mann Casper ikke har enn så lenge.
Ser at oddsen på Wimbledon på han har falt i løpet av kampen, med rette. Vært ekstremt imponerende denne uken. Hvis Djokovic skulle gå på en blemme, er han nok ganske klar favoritt. Hvis begge går på skreller, så er det helt ville vesten i min bok. Hadde i så fall vært artig med noe a la 2001 Wimbledon hvor Novaks trener Ivanisevic vant med WC.
Første uka i Wimbledon kan det meste skje. Er en del fæle motstandere som kan få til hva som helst i de første rundene, noen av dem useedede. Men jeg tror det er mye mer kritisk for Alcaraz enn Djokovic. Sistnevnte er en av veldig få som bør ha god kontroll allerede fra begynnelsen av.

Nå skjer sikkert det motsatte. Hadde jeg vært spåmann, hadde jeg vært naver.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Hva har skjedd med Alcaraz, når ble han god på gress?

drazyc

Legg inn av drazyc »

LittleSteven skrev: søn jun 25, 2023 4:52 pm Hahaha, jeg også, hvertfall til tider. Men ingen av oss er vel på startelever-nivå :P

Synes de to listene du og drazyc lagde om hhv. farlige useedede og farlige 3. runde-spillere blir interessante å se på igjen når trekningen er foretatt.
Liten endring på det oppsettet etter ukens resultater: Korda er ikke lenger seedet lavt nok til å møte topp 8 i tredje runde, mens Shelton ikke er seedet i det hele tatt etter Bubliks seier i Halle (nå er det i stedet Bublik selv som er seedet og kan møte topp 8 i tredje runde). Til gjengjeld ligger nå Jarry an til å bli seedet som nr. 26, som gjør at også han kan møte topp 8 i tredje runde. Med andre ord: Korda og Shelton ut, Bublik og Jarry inn. Alle fire er jo farlige, vil jeg si.

Alt dette kan endre seg dersom flere av de seedede spillerne skulle trekke seg før turneringsstart (og før trekningen gjennomføres). En som nok henger i en litt tynn tråd, er Kyrgios. Ellers trakk jo Sinner seg med skade nylig, og Auger-Aliassime har slitt med flere ulike skader de siste månedene. Men tipper begge disse to prøver seg, i alle fall.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Dette er seedingen, slik det nå ser ut:
1. ALCARAZ
2. DJOKOVIC
3. MEDVEDEV
4. RUUD
5. TSITSIPAS
6. RUNE
7. RUBLEV
8. SINNER
9. FRITZ
10. TIAFOE
11. AUGER-ALIASSIME
12. NORRIE
13. CORIC
14. MUSETTI
15. DE MINAUR
16. PAUL
17. HURKACZ
18. CERUNDOLO, F.
19. ZVEREV
20. STRUFF
21. BAUTISTA AGUT
22. DIMITROV
23. KORDA
24. NISHIOKA
25. BUBLIK
26. JARRY
27. SHAPOVALOV
28. EVANS
29. GRIEKSPOOR
30. ETCHEVERRY
31. KYRGIOS
32. DAVIDOVICH FOKINA

drazyc

Legg inn av drazyc »

Verst tenkelig for en topp 8-spiller, f.eks. Djokovic, vil vel være:
- Kyrgios eller Jarry i tredje runde
- De Minaur/Korda/Bautista Agut i en fjerde runde
- Rune/Sinner/Fritz/Tiafoe i en kvartfinale

drazyc

Legg inn av drazyc »

Dette er vel marrerittrekningen for Djokovic:
1. Murray
2. Shelton
3. Kyrgios
4. De Minaur
5. Rune
6. Medvedev
7. Alcaraz

Og drømmetrkeningen (forutsatt at de seedede spillerne forsvarer sin seeding):
1. Coria
2. Gojo
3. Etcheverry
4. Paul
5. Rublev
6. Ruud
7. Alcaraz

spårt

Legg inn av spårt »

LittleSteven skrev: ons jun 28, 2023 5:02 pm På den nyeste utgaven av Tennis Podcast diskuterer de Saudi Arabias inntog i tennis. Fra ca. 23:30.
Bare å stålsette seg, Alcaraz har allerede uttalt at han vil spille i Saudi-Arabia... Glad de tre store (snart) er ferdige, da vil det være lettere for meg å få et mer distansert forhold til tennis også.
Skal innrømme at jeg ikke har lest meg opp på nøyaktig hva dette inntoget innebærer, men om det bare er snakk om vertskap av turnering(er), så er vel dette veldig sandstorm i et vannglass? Qatar og UAE har holdt turnering i lang tid nå, med deltagelse fra de tre store i år etter år. Har du hatt et distansert forhold til tennis også i denne perioden? Saudi Arabia er utvilsomt enda et hakk verre drittland, men sånn voldsom stor endring for tennisen er det jo ikke.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tennis»