Sommervinduet ‘23 - Liverpool FC

Svar
TerryMcDermott

Re: Sommervinduet ‘23 - Liverpool FC

Legg inn av TerryMcDermott »

--- Herlig respons fra Klarna på Ormstein sin tweet

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

Wa11in skrev: tor jun 29, 2023 3:18 pm
TheOpiate skrev: tor jun 29, 2023 3:13 pm Tja kanskje, men Szobo har ihvertfall vist lite som tilsier at han tilbyr det samme som Hendo i gjennvinningsfasen og når Trent setter fart fremover. Kan for alt jeg vet inneha disse kvalitetene, men lite av tallmateriale som er å oppdrive på han som tilsier det. Kan det hende at man potensielt ser han som fremtidig arvtager til Salah?
Hvilke tall er det du ser på da, lurer jeg på?

Det er veldig lite ved Szoboszlai som minner om Salah. Derimot er det ganske mye som minner om Henderson på samme alder. Og 22 år gamle Henderson hadde vært skreddersydd for den rollen som 32 år gamle Henderson løste i våres. Han spilte ganske likt en kort periode under Rodgers, men da var han plassert ute til venstre.
Primært denne. Fant ikke noe tilsvarende for Hendo da han store deler av sesongen spilte i en annen rolle. Sjekket opp mot lignende radarer for Hendo fra Statsbomb og da han var 21 år(fant ikke noe nærmere), og syntes ikke den tilsvarte denne på noen måte. Nå tenkte jeg forøvrig ikke som en direkte erstatter for Salah i form av lik spiller, men mer som en skapende kraft fra høyrekant. Målene kan like godt komme fra andre deler av angrepet

Bilde
Sist redigert av TheOpiate den tor jun 29, 2023 8:57 pm, redigert 1 gang totalt.

eppaen

Legg inn av eppaen »

TerryMcDermott skrev: tor jun 29, 2023 8:41 pm --- Herlig respons fra Klarna på Ormstein sin tweet
Haha - den er nydelig!

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Wa11in skrev: tor jun 29, 2023 6:47 pm For en sesong slik den vi hadde i 21/22? Kan ikke svare for andre enn meg selv, men jeg synes ikke det er noe problem å være utenfor i én sesong. Det er vanskelig å være garantert CL-spill hver eneste sesong så lenge man forsøker å spille rent, samtidig som man har konkurrenter som ikke tar det med regelbrudd og sånt så veldig tungt. Det er til en hver tid 6-7 lag i PL som er gode nok til å spille i CL. Har man en liten off-sesong, så er man ute. Det skal ikke så mye til. Helt andre vilkår enn i f.eks. Spania eller Tyskland. Og det finnes ingen oppskrift som garanterer at man ikke får en off-sesong innimellom. Med mindre man jukser da.

Det jeg synes er rart er hvordan veldig mange snakker som om det var fjoråret som er det representative her. For meg er det motsatt. Sesongen i fjor var unntaket, og stallen vår er bedre enn tabellplasseringen. Vi har ikke den 5. beste stallen i PL.
Jeg tror ikke fjoråret var representativt, men samtidig mener jeg heller ikke 21/22 nødvendigvis var det. Sommeren 22 var mange spillere 4 år eldre enn da peakperioden startet i 2018, og flere av dem var også over 30 og med svært mange kamper bak seg de siste årene. At de aller fleste skulle holde samme nivå i én sesong til var heller mindre enn mer sannsynlig. Spesielt gjaldt dette midtbanen, hvor Hendo spilte mer enn han hadde gjort på 8 år i Liverpool-drakta og Keita og Thiago hadde sine beste sesonger så langt.

Man tåler så klart en mellomsesong, men ikke 3. Og iallfall ikke CL som er viktig for å tiltrekke spillere og ikke minst økonomisk. Fasiten vil som sagt ikke foreligger før om 1-2 år fra nå.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Det virker som om det er tempo i ryktene om Szoboszlai. Og da er det vel i morgen det må skje skal man få ham for €60 mill. Leser jeg blant andre Mo Chatra rett er det slik at dette må betales umiddelbart og i morgen.
Det høres veldig lite Liverpool under Klopp/FSG ut.
Er €60 mill billig for Szoboszlai? I så fall er det en mulighet, men det er kanskje ikke det en gang?

Jeg er veldig for å hente ham altså, men dette er veldig utypisk. Veldig.

Kashmir

Legg inn av Kashmir »

markantovertak skrev: tor jun 29, 2023 9:49 pm Det virker som om det er tempo i ryktene om Szoboszlai. Og da er det vel i morgen det må skje skal man få ham for €60 mill. Leser jeg blant andre Mo Chatra rett er det slik at dette må betales umiddelbart og i morgen.
Det høres veldig lite Liverpool under Klopp/FSG ut.
Er €60 mill billig for Szoboszlai? I så fall er det en mulighet, men det er kanskje ikke det en gang?

Jeg er veldig for å hente ham altså, men dette er veldig utypisk. Veldig.
Vi gir de €70m på avbetaling i stedet.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Kashmir skrev: tor jun 29, 2023 9:54 pm
markantovertak skrev: tor jun 29, 2023 9:49 pm Det virker som om det er tempo i ryktene om Szoboszlai. Og da er det vel i morgen det må skje skal man få ham for €60 mill. Leser jeg blant andre Mo Chatra rett er det slik at dette må betales umiddelbart og i morgen.
Det høres veldig lite Liverpool under Klopp/FSG ut.
Er €60 mill billig for Szoboszlai? I så fall er det en mulighet, men det er kanskje ikke det en gang?

Jeg er veldig for å hente ham altså, men dette er veldig utypisk. Veldig.
Vi gir de €70m på avbetaling i stedet.
Ja en slik løsning er sikkert aktuell. Men er det billig?

Brukeravatar
Eldon
Innlegg: 4239

Legg inn av Eldon »

markantovertak skrev: tor jun 29, 2023 9:55 pmMen er det billig?
Dette er spørsmålet som stilles daglig i Boston, dessverre.


*fornye resepten på valium*

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

--- Vi betalte jo € 75 mill (+ mulig 25) for Nunez så da er vel ikke prisen for Szoboszlai så gæli i forhold? Eller er Darwin på hylla over, har ikke sett så mye av Szoboszlai.

ElChivato

Legg inn av ElChivato »

TerryMcDermott skrev: tor jun 29, 2023 10:04 pm --- Vi betalte jo € 75 mill (+ mulig 25) for Nunez så da er vel ikke prisen for Szoboszlai så gæli i forhold? Eller er Darwin på hylla over, har ikke sett så mye av Szoboszlai.
Szobo er definitivt på minst ei hylle over Darwin.

Kashmir

Legg inn av Kashmir »

markantovertak skrev: tor jun 29, 2023 9:55 pm
Kashmir skrev: tor jun 29, 2023 9:54 pm Vi gir de €70m på avbetaling i stedet.
Ja en slik løsning er sikkert aktuell. Men er det billig?
Tja, det er som er dyrt er å miste CL.

Det blir fort dyrere å putte alle kortene på Jones og Thuram.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

TerryMcDermott skrev: tor jun 29, 2023 10:04 pm --- Vi betalte jo € 75 mill (+ mulig 25) for Nunez så da er vel ikke prisen for Szoboszlai så gæli i forhold? Eller er Darwin på hylla over, har ikke sett så mye av Szoboszlai.
Det er vel ingen tvil om at Darwin er på hylla over. Prisen på ham var lav med tanke på konkurransen og hva han hadde levert. Jeg er litt mer usikker på det når det gjelder Szoboszlai.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Kashmir skrev: tor jun 29, 2023 10:13 pm
markantovertak skrev: tor jun 29, 2023 9:55 pm
Kashmir skrev: tor jun 29, 2023 9:54 pm Vi gir de €70m på avbetaling i stedet.
Ja en slik løsning er sikkert aktuell. Men er det billig?
Tja, det er som er dyrt er å miste CL.

Det blir fort dyrere å putte alle kortene på Jones og Thuram.
Jeg prøver forsiktig å forstå om Liverpool kommer til å gå all in på Szoboszlai i morgen.

ElChivato

Legg inn av ElChivato »

Får vi inn Mac og Szobo er vinduet nydelig.
Da kan vi gjerne slenge på Thuram, men det innebærer da også at man må ta et valg om hvem man vil satse på av Jones, Thuram og Elliott. Det blir ikke PL-spilletid på alle disse. Også lurer jo Bajcetic bak der også.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

ElChivato skrev: tor jun 29, 2023 10:15 pm Får vi inn Mac og Szobo er vinduet nydelig.
Da kan vi gjerne slenge på Thuram, men det innebærer da også at man må ta et valg om hvem man vil satse på av Jones, Thuram og Elliott. Det blir ikke PL-spilletid på alle disse. Også lurer jo Bajcetic bak der også.
Enig. Szoboslai inn og man har nok dekning offensivt på midten med ham, Mac Allister, Jones, Elliott og for så vidt også Hendo.

Da bør det mer defensive forsterkninger inn. En stopper eller kanskje Lavia som et dyptliggende alternativ på midten.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

ElChivato skrev: tor jun 29, 2023 10:15 pm Får vi inn Mac og Szobo er vinduet nydelig.
Da kan vi gjerne slenge på Thuram, men det innebærer da også at man må ta et valg om hvem man vil satse på av Jones, Thuram og Elliott. Det blir ikke PL-spilletid på alle disse. Også lurer jo Bajcetic bak der også.
Szoboszlai er nok helst et alternativ til Thuram tenker jeg. Veldig rart om man brenner €100 mill på de to.
Ellers vil man nok satse på Thuram om man henter ham. Jones og Elliott også. Til og med Bajcetic.

ElChivato

Legg inn av ElChivato »

markantovertak skrev: tor jun 29, 2023 10:21 pm
ElChivato skrev: tor jun 29, 2023 10:15 pm Får vi inn Mac og Szobo er vinduet nydelig.
Da kan vi gjerne slenge på Thuram, men det innebærer da også at man må ta et valg om hvem man vil satse på av Jones, Thuram og Elliott. Det blir ikke PL-spilletid på alle disse. Også lurer jo Bajcetic bak der også.
Szoboszlai er nok helst et alternativ til Thuram tenker jeg. Veldig rart om man brenner €100 mill på de to.
Ellers vil man nok satse på Thuram om man henter ham. Jones og Elliott også. Til og med Bajcetic.
Trent, Thiago, Fabinho, Henderson, Szoboszlai, Mac, Jones, Elliott, Thuram, Bajcetic. Det er ikke fysisk mulig å gi alle disse PL-tid samtidig. Det er snakk om
3-4 plasser på laget.
Og det er selvsagt helt tullete å bruke 40 mill på en som vil være sidestilt med Elliott og Jones i troppen.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

ElChivato skrev: tor jun 29, 2023 10:26 pm
markantovertak skrev: tor jun 29, 2023 10:21 pm
ElChivato skrev: tor jun 29, 2023 10:15 pm Får vi inn Mac og Szobo er vinduet nydelig.
Da kan vi gjerne slenge på Thuram, men det innebærer da også at man må ta et valg om hvem man vil satse på av Jones, Thuram og Elliott. Det blir ikke PL-spilletid på alle disse. Også lurer jo Bajcetic bak der også.
Szoboszlai er nok helst et alternativ til Thuram tenker jeg. Veldig rart om man brenner €100 mill på de to.
Ellers vil man nok satse på Thuram om man henter ham. Jones og Elliott også. Til og med Bajcetic.
Trent, Thiago, Fabinho, Henderson, Szoboszlai, Mac, Jones, Elliott, Thuram, Bajcetic. Det er ikke fysisk mulig å gi alle disse PL-tid samtidig. Det er snakk om
3-4 plasser på laget.
Og det er selvsagt helt tullete å bruke 40 mill på en som vil være sidestilt med Elliott og Jones i troppen.
Det hadde gått helt fint. Og så er jo fotball enkelt. Det beste overlever.
Men som sagt, jeg ser ikke for meg både Thuram og Szoboszlai. Men slik du legger det fram må vel en av de også være for mye?

Kashmir

Legg inn av Kashmir »

markantovertak skrev: tor jun 29, 2023 10:15 pm
Kashmir skrev: tor jun 29, 2023 10:13 pm
markantovertak skrev: tor jun 29, 2023 9:55 pm

Ja en slik løsning er sikkert aktuell. Men er det billig?
Tja, det er som er dyrt er å miste CL.

Det blir fort dyrere å putte alle kortene på Jones og Thuram.
Jeg prøver forsiktig å forstå om Liverpool kommer til å gå all in på Szoboszlai i morgen.
Ok, nei, vi kommer ikke til å gjøre det i morgen.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Kashmir skrev: tor jun 29, 2023 10:37 pm
markantovertak skrev: tor jun 29, 2023 10:15 pm
Kashmir skrev: tor jun 29, 2023 10:13 pm

Tja, det er som er dyrt er å miste CL.

Det blir fort dyrere å putte alle kortene på Jones og Thuram.
Jeg prøver forsiktig å forstå om Liverpool kommer til å gå all in på Szoboszlai i morgen.
Ok, nei, vi kommer ikke til å gjøre det i morgen.
Da blir det heller ikke noe tipper jeg. At Klopp og FSG Sksl verdsette ham til mer enn €60 mill høres veldig lite sannsynlig ute.

ElChivato

Legg inn av ElChivato »

markantovertak skrev: tor jun 29, 2023 10:29 pm
ElChivato skrev: tor jun 29, 2023 10:26 pm
markantovertak skrev: tor jun 29, 2023 10:21 pm

Szoboszlai er nok helst et alternativ til Thuram tenker jeg. Veldig rart om man brenner €100 mill på de to.
Ellers vil man nok satse på Thuram om man henter ham. Jones og Elliott også. Til og med Bajcetic.
Trent, Thiago, Fabinho, Henderson, Szoboszlai, Mac, Jones, Elliott, Thuram, Bajcetic. Det er ikke fysisk mulig å gi alle disse PL-tid samtidig. Det er snakk om
3-4 plasser på laget.
Og det er selvsagt helt tullete å bruke 40 mill på en som vil være sidestilt med Elliott og Jones i troppen.
Det hadde gått helt fint. Og så er jo fotball enkelt. Det beste overlever.
Men som sagt, jeg ser ikke for meg både Thuram og Szoboszlai. Men slik du legger det fram må vel en av de også være for mye?
Det vil jeg ikke si. Poenget mitt er at det er dumt å bruke en halv milliard på en spiller som bare tar opp samme plassen på benken og i tillegg står i veien for «egne» spillere.
Med en sånn stall så vil vi se Trent i ny «vanlig» rolle, en eller begge av fab/hendo, pluss en eller begge av szobo/mac. Så må resten slotte inn når det trengs.
Fab-Hendo-Mac
Fab-Hendo-szobo
Fab-Szobo-Mac
Hendo-szobo-mac
Også vil jeg gjerne at Jones er nestemann på lista og får mye spilletid. Da vil det forhåpentligvis begrense seg veldig for Thiago og Elliott. Bajcetic bør vel kanskje få et utlån.

Knax

Legg inn av Knax »

ElChivato skrev: tor jun 29, 2023 10:26 pm Trent, Thiago, Fabinho, Henderson, Szoboszlai, Mac, Jones, Elliott, Thuram, Bajcetic. Det er ikke fysisk mulig å gi alle disse PL-tid samtidig. Det er snakk om
3-4 plasser på laget.
Og det er selvsagt helt tullete å bruke 40 mill på en som vil være sidestilt med Elliott og Jones i troppen.
Trent blir en ekstra midtbanespiller når vi spiller, men han er altså høyreback når lagoppstillingen blir satt opp.

Thiago, Henderson er nok ferdige etter sesongen som kommer. Blir heller ikke overrasket om man casher ut på Fabinho neste sommer også. I tillegg blir det garantert en del skader på flere av den gjengen der. EL blir også en fin arena hvor man kan gi flere av spillerne spilletid, så stiller man med det beste i ligaen.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

ElChivato skrev: tor jun 29, 2023 10:42 pm
markantovertak skrev: tor jun 29, 2023 10:29 pm
ElChivato skrev: tor jun 29, 2023 10:26 pm

Trent, Thiago, Fabinho, Henderson, Szoboszlai, Mac, Jones, Elliott, Thuram, Bajcetic. Det er ikke fysisk mulig å gi alle disse PL-tid samtidig. Det er snakk om
3-4 plasser på laget.
Og det er selvsagt helt tullete å bruke 40 mill på en som vil være sidestilt med Elliott og Jones i troppen.
Det hadde gått helt fint. Og så er jo fotball enkelt. Det beste overlever.
Men som sagt, jeg ser ikke for meg både Thuram og Szoboszlai. Men slik du legger det fram må vel en av de også være for mye?
Det vil jeg ikke si. Poenget mitt er at det er dumt å bruke en halv milliard på en spiller som bare tar opp samme plassen på benken og i tillegg står i veien for «egne» spillere.
Med en sånn stall så vil vi se Trent i ny «vanlig» rolle, en eller begge av fab/hendo, pluss en eller begge av szobo/mac. Så må resten slotte inn når det trengs.
Fab-Hendo-Mac
Fab-Hendo-szobo
Fab-Szobo-Mac
Hendo-szobo-mac
Også vil jeg gjerne at Jones er nestemann på lista og får mye spilletid. Da vil det forhåpentligvis begrense seg veldig for Thiago og Elliott. Bajcetic bør vel kanskje få et utlån.
La meg prøve igjen. Jeg tror IKKE Liverpool henter både Szobo og Thuram. Jeg tror Szobo er et alternativ til Thuram.

OM jeg tar feil og Liverpool henter begge, så er det naturligvis fordi man har stor tro på Thuram. Han vil da naturligvis satses på. Så enkelt er jo det.

Jeg/Vi vet at du IKKE ønsker Thuram. Det er helt greit.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Knax skrev: tor jun 29, 2023 10:44 pm
ElChivato skrev: tor jun 29, 2023 10:26 pm Trent, Thiago, Fabinho, Henderson, Szoboszlai, Mac, Jones, Elliott, Thuram, Bajcetic. Det er ikke fysisk mulig å gi alle disse PL-tid samtidig. Det er snakk om
3-4 plasser på laget.
Og det er selvsagt helt tullete å bruke 40 mill på en som vil være sidestilt med Elliott og Jones i troppen.
Trent blir en ekstra midtbanespiller når vi spiller, men han er altså høyreback når lagoppstillingen blir satt opp.

Thiago, Henderson er nok ferdige etter sesongen som kommer. Blir heller ikke overrasket om man casher ut på Fabinho neste sommer også. I tillegg blir det garantert en del skader på flere av den gjengen der. EL blir også en fin arena hvor man kan gi flere av spillerne spilletid, så stiller man med det beste i ligaen.
Det er også slik at henter man Mac Allister, Thuram og Szobo så må noen ut om man skal hente en stopper. Det virker som om det er viktig også. Da må noen ut i sommer. Mitt tips er i så fall Thiago.

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

Wa11in skrev: tor jun 29, 2023 9:37 pm
Jepp, leste den saken der jeg også. Men det der er jo ikke tall, det er et radardiagram. Hvor Szoboszlai, som altså omtrent ikke har spilt en eneste kamp som sentral midtbanespiller, får sine tall sammenlignet med sentrale midtbanespillere. Da er det ikke rart at tallene som måler volum av defensive involveringer ser relativt lave ut.

Nope, men det er jo ikke rart. Hvis man finner (jeg klarte ikke å finne) radarer/tall for Henderson fra hhv. 2010/11, 2011/12, 2012/13, så vil det se ut som 3 forskjellige spillere. Hadde man kunnet fiske opp tall som tok for seg vårsesongen 2014, så ville de lignet veldig på Szoboszlai sine tipper jeg. Da løste han omtrent en tilsvarende rolle som den Szoboszlai vil løse for oss kommende sesong, bare bredt ute til venstre.

Hvis han hentes, så kommer Szoboszlai til å spille forsvinnende få kamper for oss i den fremste 3ern. Like mye erstatter for Salah som Thuram ville vært. Et ledd dypere i banen med andre ord.
Grunnen til at de andre spillerne sine radarer er de som er dratt frem er nettopp som det står, at det er de spillerne i topp 5 ligaene i Europa som har hatt lignende radarer. Altså spillere som presterer tilsvarende ut fra en gitt mal(forklaring på hvordan man skal lese radaren finner du inne på Opta-siden), og ingen av de kommer spesielt godt ut på defensive involveringer. Jeg klarte forøvrig ikke å finne tilbake til Hendo-radaren fra da han var 21, men den viser en spiller som er er god på defensive inputs, og relativt middelmådig på de offensive(ganske ulikt Szoboszlai). Så basert på det en ganske merkelig sammenligning.

Hva baserer du dine antagelser på hvor Szoboszlai eventuelt vil spille under Klopp? I følge Transfermarkt så hadde han utgangsposisjon fra høyrevingen i 24 kamper forrige sesong(22/23), 8 som høyre midtbane, 7 på venstrevingen og totalt kun 6 kamper sentralt i banen

Corvus

Legg inn av Corvus »

KongOlav2 skrev: tor jun 29, 2023 10:19 pm
ElChivato skrev: tor jun 29, 2023 10:15 pm Får vi inn Mac og Szobo er vinduet nydelig.
Da kan vi gjerne slenge på Thuram, men det innebærer da også at man må ta et valg om hvem man vil satse på av Jones, Thuram og Elliott. Det blir ikke PL-spilletid på alle disse. Også lurer jo Bajcetic bak der også.
Enig. Szoboslai inn og man har nok dekning offensivt på midten med ham, Mac Allister, Jones, Elliott og for så vidt også Hendo.

Da bør det mer defensive forsterkninger inn. En stopper eller kanskje Lavia som et dyptliggende alternativ på midten.
Et anker hadde ikke vært å forakte. Kan jo håpe Fabinho finner tilbake til gamle takter. Bak ham er det syltynt, Henderson er vel nærmest, men han er på vei nedover så det holder.

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

Wa11in skrev: tor jun 29, 2023 11:27 pm
TheOpiate skrev: tor jun 29, 2023 10:53 pm Grunnen til at de andre spillerne sine radarer er de som er dratt frem er nettopp som det står, at det er de spillerne i topp 5 ligaene i Europa som har hatt lignende radarer. Altså spillere som presterer tilsvarende ut fra en gitt mal(forklaring på hvordan man skal lese radaren finner du inne på Opta-siden), og ingen av de kommer spesielt godt ut på defensive involveringer.
Jeg trenger ingen forklaring på hvordan man leser et radardiagram, men takk likevel :)

Og ja - men felles for alle disse, og også Szoboszlai, er at ingen av de spilte konvensjonelle "sentrale midtbaneroller" i de sesongene radarene er hentet fra. Zielinski kanskje den som er nærmest, og også den som ligger tettest opp mot hva vi kan forvente av Szoboszlai dersom han hentes. Men hva de tilbyr i gjenvinningsfasen (som altså var det jeg svarte på i utgangspunktet) måles ikke i antallet defensive involveringer.

Zielinski ala 2017 er forøvrig en fin referanse hvis man lurer på hva Szoboszlai tilbyr, og det er ingen som har sett han som kan påstå at han i peak ikke hadde noe særlig å tilby i gjenvinningsfasen.
TheOpiate skrev: tor jun 29, 2023 10:53 pm Jeg klarte forøvrig ikke å finne tilbake til Hendo-radaren fra da han var 21, men den viser en spiller som er er god på defensive inputs, og relativt middelmådig på de offensive(ganske ulikt Szoboszlai). Så basert på det en ganske merkelig sammenligning.
Som jeg skrev - Henderson spilte i veldig mange ulike roller i sesongene mellom 2010-2014. Radarene hans ville sett ut som 3/4 ulike spillere. At du har funnet et hvor han løser en bestemt rolle, betyr ikke at han ikke løste en omtrent identisk rolle med den Szoboszlai tidvis har løst for Leipzig i år, og som kommer til å være der han spiller for oss til neste år. Jeg har forsøkt å være spesifik, ved å vise til 2013/14-sesongen, hvor han spilte en god porsjon av kampene sine med utgangspunkt bredt ut mot venstre, og sagt at det er noe av det nærmeste vi kommer. Noe lignende den rollen han spilte mot slutten av vårsesongen, med noen nyanseforskjeller selvsagt, samt at han i fjor spilte på høyresiden (og har typ 1000 ganger mindre frekvens enn hva han hadde for 10 år siden).
TheOpiate skrev: tor jun 29, 2023 10:53 pm Hva baserer du dine antagelser på hvor Szoboszlai eventuelt vil spille under Klopp? I følge Transfermarkt så hadde han utgangsposisjon fra høyrevingen i 24 kamper forrige sesong(22/23), 8 som høyre midtbane, 7 på venstrevingen og totalt kun 6 kamper sentralt i banen
Spillertypen. Har du i det hele tatt sett han spille? Hvis det finnes én spiller der ute som ser ut som skreddersydd for "Henderson-rollen" fra slik vi satt opp laget mot slutten av fjorårssesongen, så er det nettopp Szoboszlai.

Transfermarkt gir en slags oversikt, men den er omtrentlig, og fungerer like godt som grafikken som vises før TV-kamper. Szoboszlai og Salah har begge spilt en del kamper som "høyreving". Har de i noen kamp som helst spilt i roller som minner om hverandres? Særdeles få. Trabsfermarkt setter opp lag i gitte formasjoner, og da ender Henderson opp som sentral midt i 433, mens Szoboszlai spilte høyre eller venstre midtbanespiller i 4-4-2. Hvis du hadde sett kampene, ville du sett at de opererte i omtrent tilsvarende områder på banen.
Men i alle dager. Du har jo hengt deg fullstendig opp i at han skal spille sentral midt(?) som skal trekke ut mot høyre. Jeg prøver bare å finne ut hvorfor du har det? Og ja, jeg har sett han flere ganger(ser mer BL enn PL), og jeg har ikke sett denne delen av han. For all del, jeg kan gjerne ta feil(velger som regel aldri å se på RB), men for å sjekke dette litt nærmere så satt jeg meg ned for å søke opp en rekke heat maps. Samme konklusjon som tidligere, han spiller jo stort sett på kant i hver bidige kamp, og gjerne høyere opp på kanten. Enkelte kamper som off. midt, men ytterst sjelden sentralt på midten. Derfor er nok Transfermarkt ganske spot on. For all del så kan det godt hende at planen til Klopp og trenerteamet er å spille han der du har bestemt deg for at han skal spilles, men utifra hvor han har spilt tidligere noe både tall, oppførte posisjoner og heat maps viser så er det vel lite som tilsier det er den eneste eller den faktiske planen ved et eventuelt kjøp av Szoboszlai.

For å gjøre dette litt mer fruktbart så hadde det vært fint om du kunne hoste opp noe som underbygger denne påstanden og ikke bare denne overbevisningen basert på egne meninger. Jeg er absolutt åpen for at du har rett, men du har foreløpig ikke kommet med noe for underbygge det

Kjøttpuck_1977

Legg inn av Kjøttpuck_1977 »

Eddie skrev: fre jun 30, 2023 12:03 am

Ikke Liverpool nyheter, men kanskje interesse for noen av dere uansett. Så ikke denne komme.
Super kristne duden velger altså å spille i den råtneste ligaen på kloden. Penger, penger, penger....

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

Kjøttpuck_1977 skrev: fre jun 30, 2023 6:41 am
Eddie skrev: fre jun 30, 2023 12:03 am

Ikke Liverpool nyheter, men kanskje interesse for noen av dere uansett. Så ikke denne komme.
Super kristne duden velger altså å spille i den råtneste ligaen på kloden. Penger, penger, penger....
Kristendom og penger går veldig ofte hånd i hånd om dagen.

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

TheOpiate skrev: tor jun 29, 2023 10:53 pm
Wa11in skrev: tor jun 29, 2023 9:37 pm
Jepp, leste den saken der jeg også. Men det der er jo ikke tall, det er et radardiagram. Hvor Szoboszlai, som altså omtrent ikke har spilt en eneste kamp som sentral midtbanespiller, får sine tall sammenlignet med sentrale midtbanespillere. Da er det ikke rart at tallene som måler volum av defensive involveringer ser relativt lave ut.

Nope, men det er jo ikke rart. Hvis man finner (jeg klarte ikke å finne) radarer/tall for Henderson fra hhv. 2010/11, 2011/12, 2012/13, så vil det se ut som 3 forskjellige spillere. Hadde man kunnet fiske opp tall som tok for seg vårsesongen 2014, så ville de lignet veldig på Szoboszlai sine tipper jeg. Da løste han omtrent en tilsvarende rolle som den Szoboszlai vil løse for oss kommende sesong, bare bredt ute til venstre.

Hvis han hentes, så kommer Szoboszlai til å spille forsvinnende få kamper for oss i den fremste 3ern. Like mye erstatter for Salah som Thuram ville vært. Et ledd dypere i banen med andre ord.
Grunnen til at de andre spillerne sine radarer er de som er dratt frem er nettopp som det står, at det er de spillerne i topp 5 ligaene i Europa som har hatt lignende radarer. Altså spillere som presterer tilsvarende ut fra en gitt mal(forklaring på hvordan man skal lese radaren finner du inne på Opta-siden), og ingen av de kommer spesielt godt ut på defensive involveringer. Jeg klarte forøvrig ikke å finne tilbake til Hendo-radaren fra da han var 21, men den viser en spiller som er er god på defensive inputs, og relativt middelmådig på de offensive(ganske ulikt Szoboszlai). Så basert på det en ganske merkelig sammenligning.

Hva baserer du dine antagelser på hvor Szoboszlai eventuelt vil spille under Klopp? I følge Transfermarkt så hadde han utgangsposisjon fra høyrevingen i 24 kamper forrige sesong(22/23), 8 som høyre midtbane, 7 på venstrevingen og totalt kun 6 kamper sentralt i banen
Henderson ble hentet fra Sunderland som høyreving. Når han ble brukt i Liverpool de første sesongene var det ofte som høyreving (spesielt i Kennys 4-4-2).

Jeg er enig i at Szlobo ligner på Henderson når Henderson ble hentet til Liverpool. Spørsmålet er hvilken spiller han utvikler seg til å bli under Klopp. Jeg tror det blir som den mest offensive av indreløperne.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»