Nektet å ta rektor i hånden

Svar
Texas_John

Re: Nektet å ta rektor i hånden

Legg inn av Texas_John »

Henningsen skrev: tor jun 29, 2023 9:12 pm
Texas_John skrev: tor jun 29, 2023 9:09 pm , eller finner du bare på løgner
Her beskriver du dine egne gjennomsnittsinnlegg på forumet.
Er det mindreverdighetskomplekser som følger med det å være forumets minst beleste individ som får deg til å skrive slikt?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Texas_John skrev: tor jun 29, 2023 8:54 pm
Il-pirata skrev: tor jun 29, 2023 8:44 pm Hvordan vet du hans beveggrunner? Er det fordi han er mørk i huden du tror han er muslim? og om han er muslim, vet du i tilfelle hvilke dogmer han lever etter? Hva om han har en fobi, det finnes faktisk noen mennesker som har forskjellige fobier og angst mot f.eks. smitte kan være en slik fobi, sosial angst en annen. Hva om han har noe slikt? For å være helt ærlig så synes jeg mange i denne tråden og ikke minst den rektoren hopper alt for kjapt på konklusjoner om guttens beveggrunner for å ikke håndhilse.

Når det er sagt så synes jeg religiøse dogmer, det være seg kristendom, islam, jødedom, klimareligion etc. er idiotiske i seg selv. Men for det første vet vi ikke en persons beveggrunner, såfremt vedkommende ikke har gitt utrykk for disse selv. Dessuten det å holde på med "idiotiske" dogmer må faktisk ett fritt samfunn tillate om det skal forbeholde seg retten til å kalle seg fritt, så lenge disse dogmene og skikkene ikke er til fortred for noen andre.
Etter hva jeg forstod så var det slik at foreldrene i salen ropte «haram» hver gang elevene håndhilste på dama, og så var det 2-3 som dropper å gjøre det helt, den siste ble fanget på film. Jeg driter i om vedkommende har en fobi mot håndhilsing, i så fall er det bare å gjøre det mest mulig så blir den nok bra (eksponeringsterapi)
Fra HVOR forstod du dette?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Guttorm123 skrev: tor jun 29, 2023 9:53 pm
Karatel skrev: tor jun 29, 2023 9:47 pm

Hva om både rektor og elev var muslimer, men av motsatt kjønn?
Da hadde vi vel høgst sannsynlig aldri fått høre om dette, men verdispørsmålet burde så absolutt vært like aktuelt om saken hadde lekket.
Hva er verdispørsmålet?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guttorm123 skrev: tor jun 29, 2023 9:55 pm
Henningsen skrev: tor jun 29, 2023 9:51 pm

Jeg tenkte på at det var nøyaktig samme scenario, med kun kjønnene byttet om. Mannlig rektor og muslimsk jente som elev. Eleven ville fortsatt nektet.
Synes du dette burde utgjøre noen forskjell på reaksjoner?
Nei, det burde det definitivt ikke.
Var vel en artikkel tidligere i tråden hvor en eller to imamer sa det hadde bare vært å hilse og gå videre. Jeg er enige med de.
Og så synes jeg rektors spontane skjennepreken også burde vært holdt igjen, den virket noe imulsivg og følelsesladd.
Begge deler er ganske dårlig håndtert synes jeg. Men så har man ikke hilse- eller berøringsplikt om man ikke vil.

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

sertono skrev: tor jun 29, 2023 9:37 pm Håper folk er obs på pro-russere som Omoikane her, man må være nesten blind for ikke å spotte faenskapen.
Ære gæli å hilse på russere også nå da? Tør jeg minne om hvem som hjalp finnmarkingene å bli kvitt nazi-f...skapen. Det var ikke så mye støtte sørfra ihvertfall.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Karatel skrev: tor jun 29, 2023 9:57 pm
Hva er verdispørsmålet?
Denne saken reiser to spørsmål: Det ene om forholdet mellom religionsfrihet og likestilling. Det andre om lærernes og rektorenes handlingsrom for å løse verdikonflikter på skolen.

Det er religionsfrihet i Norge, men skolen er ikke verdinøytral. Skolen skal formidle samfunnets grunnleggende verdier. I læreplanen heter det at «Likeverd og likestilling er verdier som er kjempet frem gjennom historien, og som fortsatt må ivaretas og forsterkes.»

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/JQ ... ningssaken

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Texas_John skrev: tor jun 29, 2023 9:55 pm
Henningsen skrev: tor jun 29, 2023 9:12 pm
Texas_John skrev: tor jun 29, 2023 9:09 pm , eller finner du bare på løgner
Her beskriver du dine egne gjennomsnittsinnlegg på forumet.
Er det mindreverdighetskomplekser som følger med det å være forumets minst beleste individ som får deg til å skrive slikt?
Jeg har avslørt flere løgner du har kommet med i det siste. Da er det latterlig å se at du anklager andre for det samme.
Feil for din egen (kjeller-)dør først.

Trist med folk som må lyve for å prøve å komme frem til et poeng, lyve om hvor de kommer fra osv osv osv...

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guttorm123 skrev: tor jun 29, 2023 10:04 pm
Karatel skrev: tor jun 29, 2023 9:57 pm
Hva er verdispørsmålet?
Denne saken reiser to spørsmål: Det ene om forholdet mellom religionsfrihet og likestilling. Det andre om lærernes og rektorenes handlingsrom for å løse verdikonflikter på skolen.

Det er religionsfrihet i Norge, men skolen er ikke verdinøytral. Skolen skal formidle samfunnets grunnleggende verdier. I læreplanen heter det at «Likeverd og likestilling er verdier som er kjempet frem gjennom historien, og som fortsatt må ivaretas og forsterkes.»

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/JQ ... ningssaken
Vedr likestillingen i spørsmålet så ville det vel vært det samme, altså en muslimsk kvinne hilser ikke på annen mann, og muslimsk mann hilser ikke på annen kvinne.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Fordomsfull skrev: tor jun 29, 2023 9:57 pm Fra HVOR forstod du dette?
Det med at det ble ropt haram er ifølge rektor selv, det ble skrevet i en mail som rektor sendte til foreldrene.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Guttorm123 skrev: tor jun 29, 2023 10:04 pm
Karatel skrev: tor jun 29, 2023 9:57 pm
Hva er verdispørsmålet?
Denne saken reiser to spørsmål: Det ene om forholdet mellom religionsfrihet og likestilling. Det andre om lærernes og rektorenes handlingsrom for å løse verdikonflikter på skolen.

Det er religionsfrihet i Norge, men skolen er ikke verdinøytral. Skolen skal formidle samfunnets grunnleggende verdier. I læreplanen heter det at «Likeverd og likestilling er verdier som er kjempet frem gjennom historien, og som fortsatt må ivaretas og forsterkes.»

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/JQ ... ningssaken
Er dette hele sannheten?:

" en kollisjon med en reaksjonær tolkning av islam som sier at menn skal unngå fysisk berøring med kvinner utenfor deres familie."

Sier ikke denne reaksjonære tolkningen av islam at også kvinner skal unngå fysisk berøring med menn utenfor sin nærmeste familie?

Blir ikke menn og kvinner da behandlet helt likt og uten forskjell?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: tor jun 29, 2023 10:01 pm

Nei, det burde det definitivt ikke.
Var vel en artikkel tidligere i tråden hvor en eller to imamer sa det hadde bare vært å hilse og gå videre. Jeg er enige med de.
Og så synes jeg rektors spontane skjennepreken også burde vært holdt igjen, den virket noe imulsivg og følelsesladd.
Begge deler er ganske dårlig håndtert synes jeg. Men så har man ikke hilse- eller berøringsplikt om man ikke vil.
Veldig unødvendig av rektoren å si:

«Folkens, vi bor i Norge, og vi kan ikke ha det sånn. Foreldre, vi bor i Norge.

Men om det er blitt slik at imamer skal bestemme hva muslimer kan gjøre eller ikke, så er vel det i seg selv skremmende.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

Guttorm123 skrev: tor jun 29, 2023 9:39 pm
Omoikane skrev: tor jun 29, 2023 9:24 pm
JauKaninen skrev: tor jun 29, 2023 9:22 pm

Ser du problemet hvis noen nekter å håndhilse spesifikt på muslimer, men gjerne håndhilser på alle andre?
Rent bortsett fra at det trolig er ulovlig, så nei.
Folk må kunne la være å håndhilse/berøre om det er riktig og viktig for dem.
Hvorfor skulle dette være ulovlig da?
Jeg skrev ikke at det skulle være, men at det trolig er.
To helt forskjellige ting.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

Karatel skrev: tor jun 29, 2023 9:41 pm
Omoikane skrev: tor jun 29, 2023 9:27 pm
eller ukrainere som nekter å håndhilse på russere.
Som jeg skrev over, det er trolig forbudt, uten at jeg skal legge meg i det.

Alternativet til å la folk få la være, er enda mer urimelige.
Ukrainere og russere er en dårlig sammenligning og det som underer meg, er at det konsekvent bare blir snakket om muslimske menns kvinnesyn. Selv om det flere ganger er sagt at også muslimske kvinner nekter å håndhilse på menn. er det ingen som snakker om disse kvinnenes holdning til menn.

Hvis menn som nekter å håndhilse på kvinner, har en bedriten holdning til kvinner, må logisk nok kvinner som nekter å håndhilse på menn ha en like bedriten holdning til menn.

Muslimer som nekter å håndhilse på personer av motsatt kjønn utenfor den nærmeste familie, nekter jo også å håndhilse på andre muslimer av motsatt kjønn utenfor den nærmeste familie. Da er ukrainere og russere en dårlig sammenligning.
Nå tok jeg inn dette eksempelet når en annen debattant trakk inn andre grupper som homofile.

Poenget er ikke hvem man ikke vil håndhilse på, men at vi alle faktisk har et valg.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Karatel skrev: tor jun 29, 2023 10:14 pm
Er dette hele sannheten?:

" en kollisjon med en reaksjonær tolkning av islam som sier at menn skal unngå fysisk berøring med kvinner utenfor deres familie."

Sier ikke denne reaksjonære tolkningen av islam at også kvinner skal unngå fysisk berøring med menn utenfor sin nærmeste familie?

Blir ikke menn og kvinner da behandlet helt likt og uten forskjell?
Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til her, men mener du at islam behandler kvinner og menn helt likt, og uten forskjell?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Guttorm123 skrev: tor jun 29, 2023 10:15 pm
Henningsen skrev: tor jun 29, 2023 10:01 pm

Nei, det burde det definitivt ikke.
Var vel en artikkel tidligere i tråden hvor en eller to imamer sa det hadde bare vært å hilse og gå videre. Jeg er enige med de.
Og så synes jeg rektors spontane skjennepreken også burde vært holdt igjen, den virket noe imulsivg og følelsesladd.
Begge deler er ganske dårlig håndtert synes jeg. Men så har man ikke hilse- eller berøringsplikt om man ikke vil.
Veldig unødvendig av rektoren å si:

«Folkens, vi bor i Norge, og vi kan ikke ha det sånn. Foreldre, vi bor i Norge.

Men om det er blitt slik at imamer skal bestemme hva muslimer kan gjøre eller ikke, så er vel det i seg selv skremmende.
Var det en imam som hadde bestemt at denne gutten ikke skulle håndhilse på rektor? Har du en kilde på det?

storpeder

Legg inn av storpeder »

Interessant problemstilling, som blir tatt for seg i denne boken fra et par år tilbake, "Vikeplikt for høyre":

https://deichman.no/utgivelse/p77502025 ... 0.53109481

Poenget til forfatteren er at venstresiden, som han selv tilhører, ikke har taklet situasjonen med motstridende interesser, hvor man både skal støtte kvinnekamp samt støtte kulturen til ikke-vestlige minoriteter i Norge, noe som av og til kolliderer, som denne saken er et eksempel på.

Om man ikke orker å lese boken, så kan et godt intervju med forfatteren, gjort av Tore Sagen, høres her:

https://radio.nrk.no/serie/tore-sagens- ... RA12000720
"I saker om ytringsfrihet, kvinnesak og religion stikker venstresiden hodet i sanden. Kan det ha bidratt til høyredreiningen vi har sett i vesten de siste årene? Universitetslektor, vekter, forfatter og samfunnsdebattant Espen Goffeng har skrevet bok om temaet og kommer for å snakke om dette og om motebegrepet identitetspolitikk."
Sist redigert av storpeder den tor jun 29, 2023 10:24 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Il-pirata skrev: tor jun 29, 2023 9:03 pm
Texas_John skrev: tor jun 29, 2023 8:54 pm
Jeg driter i om vedkommende har en fobi mot håndhilsing,
Det er også en rett i ett fritt samfunn til å ikke være empatisk, så lenge ingen tvinges til å gjøre noe som strider mot deres selvbestemmelse over egen kropp.
Sånn som du skriver det så skulle man tro hun hadde gitt han en håndjobb mot hans vilje.

Herregud for en latterlig drama-queen du har blitt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Guttorm123 skrev: tor jun 29, 2023 10:21 pm
Karatel skrev: tor jun 29, 2023 10:14 pm
Er dette hele sannheten?:

" en kollisjon med en reaksjonær tolkning av islam som sier at menn skal unngå fysisk berøring med kvinner utenfor deres familie."

Sier ikke denne reaksjonære tolkningen av islam at også kvinner skal unngå fysisk berøring med menn utenfor sin nærmeste familie?

Blir ikke menn og kvinner da behandlet helt likt og uten forskjell?
Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til her, men mener du at islam behandler kvinner og menn helt likt, og uten forskjell?
Nei, det mener jeg ikke. Islam behandler menn og kvinner svært ulikt. Men akkurat i dette med ikke å håndhilse på personer av motsatt kjønn, ser jeg ikke noen forskjell.

Hva skulle den forskjellen være?

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Karatel skrev: tor jun 29, 2023 10:21 pm
Guttorm123 skrev: tor jun 29, 2023 10:15 pm
Henningsen skrev: tor jun 29, 2023 10:01 pm

Nei, det burde det definitivt ikke.
Var vel en artikkel tidligere i tråden hvor en eller to imamer sa det hadde bare vært å hilse og gå videre. Jeg er enige med de.
Og så synes jeg rektors spontane skjennepreken også burde vært holdt igjen, den virket noe imulsivg og følelsesladd.
Begge deler er ganske dårlig håndtert synes jeg. Men så har man ikke hilse- eller berøringsplikt om man ikke vil.
Veldig unødvendig av rektoren å si:

«Folkens, vi bor i Norge, og vi kan ikke ha det sånn. Foreldre, vi bor i Norge.

Men om det er blitt slik at imamer skal bestemme hva muslimer kan gjøre eller ikke, så er vel det i seg selv skremmende.
Var det en imam som hadde bestemt at denne gutten ikke skulle håndhilse på rektor? Har du en kilde på det?
Jo, du later som om du ikke går videre, men du er en av de verste...
Sist redigert av sertono den tor jun 29, 2023 10:28 pm, redigert 1 gang totalt.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guttorm123 skrev: tor jun 29, 2023 10:15 pm
Henningsen skrev: tor jun 29, 2023 10:01 pm

Nei, det burde det definitivt ikke.
Var vel en artikkel tidligere i tråden hvor en eller to imamer sa det hadde bare vært å hilse og gå videre. Jeg er enige med de.
Og så synes jeg rektors spontane skjennepreken også burde vært holdt igjen, den virket noe imulsivg og følelsesladd.
Begge deler er ganske dårlig håndtert synes jeg. Men så har man ikke hilse- eller berøringsplikt om man ikke vil.
Veldig unødvendig av rektoren å si:

«Folkens, vi bor i Norge, og vi kan ikke ha det sånn. Foreldre, vi bor i Norge.

Men om det er blitt slik at imamer skal bestemme hva muslimer kan gjøre eller ikke, så er vel det i seg selv skremmende.
Jeg husker ikke saken helt, men imamene uttalte seg om håndhilsing og sa at det ikke var noe problem ihht koranen.
De blir jo gjerne rådgivende i enkelte spørsmål, som dette.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Karatel skrev: tor jun 29, 2023 10:21 pm

Var det en imam som hadde bestemt at denne gutten ikke skulle håndhilse på rektor? Har du en kilde på det?
Nå var svaret mitt gitt til henningsen., siden han skrev:

"Var vel en artikkel tidligere i tråden hvor en eller to imamer sa det hadde bare vært å hilse og gå videre. Jeg er enige med de".

Corvus

Legg inn av Corvus »

Omoikane skrev: tor jun 29, 2023 9:24 pm
JauKaninen skrev: tor jun 29, 2023 9:22 pm
Omoikane skrev: tor jun 29, 2023 9:21 pm
Problemer? Jeg ser virkelig ikke problemet. Folk må kunne bestemme selv hvem de vil berøre.
Det er vel heller de som ønsker å presse frem berøringer som er problemet.
Ser du problemet hvis noen nekter å håndhilse spesifikt på muslimer, men gjerne håndhilser på alle andre?
Rent bortsett fra at det trolig er ulovlig, så nei.
Folk må kunne la være å håndhilse/berøre om det er riktig og viktig for dem.
Skal de få lov til å unngå å se motsatt kjønn i svømmehallen også?`
Skal de ha adskilte klasserom basert på kjønn? Osv.

Ønsker vi å gå i en retning ala slik de har det i de dysfunksjonelle muslimske skrekklandene hvor kvinner er verdt null og ingenting?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Corvus skrev: tor jun 29, 2023 10:28 pm
Omoikane skrev: tor jun 29, 2023 9:24 pm
JauKaninen skrev: tor jun 29, 2023 9:22 pm

Ser du problemet hvis noen nekter å håndhilse spesifikt på muslimer, men gjerne håndhilser på alle andre?
Rent bortsett fra at det trolig er ulovlig, så nei.
Folk må kunne la være å håndhilse/berøre om det er riktig og viktig for dem.
Skal de få lov til å unngå å se motsatt kjønn i svømmehallen også?`
Skal de ha adskilte klasserom basert på kjønn? Osv.

Ønsker vi å gå i en retning ala slik de har det i de dysfunksjonelle muslimske skrekklandene hvor kvinner er verdt null og ingenting?
Muslimsk kvinne hilser heller ikke på en annen mann...

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

sertono skrev: tor jun 29, 2023 10:25 pm
Karatel skrev: tor jun 29, 2023 10:21 pm
Guttorm123 skrev: tor jun 29, 2023 10:15 pm

Veldig unødvendig av rektoren å si:

«Folkens, vi bor i Norge, og vi kan ikke ha det sånn. Foreldre, vi bor i Norge.

Men om det er blitt slik at imamer skal bestemme hva muslimer kan gjøre eller ikke, så er vel det i seg selv skremmende.
Var det en imam som hadde bestemt at denne gutten ikke skulle håndhilse på rektor? Har du en kilde på det?
Jo, du går faktisk videre, ser du ikke det?
Jo, jeg ser at jeg svarer på påstander som er tatt rett ut av løse lufta. Jeg vet jo at det er dumt å svare på det, men jeg er som Oscar Wilde: "I can resist everything except temptation."

Du går forresten videre på det du også.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Karatel skrev: tor jun 29, 2023 10:21 pm
Guttorm123 skrev: tor jun 29, 2023 10:15 pm
Henningsen skrev: tor jun 29, 2023 10:01 pm

Nei, det burde det definitivt ikke.
Var vel en artikkel tidligere i tråden hvor en eller to imamer sa det hadde bare vært å hilse og gå videre. Jeg er enige med de.
Og så synes jeg rektors spontane skjennepreken også burde vært holdt igjen, den virket noe imulsivg og følelsesladd.
Begge deler er ganske dårlig håndtert synes jeg. Men så har man ikke hilse- eller berøringsplikt om man ikke vil.
Veldig unødvendig av rektoren å si:

«Folkens, vi bor i Norge, og vi kan ikke ha det sånn. Foreldre, vi bor i Norge.

Men om det er blitt slik at imamer skal bestemme hva muslimer kan gjøre eller ikke, så er vel det i seg selv skremmende.
Var det en imam som hadde bestemt at denne gutten ikke skulle håndhilse på rektor? Har du en kilde på det?
Her har jeg nok skapt litt forvirring.
Det ligger en sak bak i tråden hvor to imamer utaler seg om håndhilsing, og sier det ikke er noe problem ihht karanen. Forutsett at jeg husker saken korrekt, og det gjaldt ikke denne konkrete håndhilsingssaken.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Corvus skrev: tor jun 29, 2023 10:28 pm
Ønsker vi å gå i en retning ala slik de har det i de dysfunksjonelle muslimske skrekklandene hvor kvinner er verdt null og ingenting?
De er vel kanskje ikke så mye verdt her i landet heller, men siden de er tilfreds med kjønnsdiskrimineringen, så skjer det ingenting.

Fredagsbønn i Rabita:

Imam Jonas Storm snakker på flytende sørlandsdialekt. Jeg ser ham ikke. Hører kun stemmen. Jeg sitter i kvinneavdelingen bakerst i moskérommet. Bak et skjermbrett. Foran oss sitter menn på rad og rekke for å be.

https://vartoslo.no/calmeyers-gate-calm ... ait/347612

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Karatel skrev: tor jun 29, 2023 10:31 pm
sertono skrev: tor jun 29, 2023 10:25 pm
Karatel skrev: tor jun 29, 2023 10:21 pm

Var det en imam som hadde bestemt at denne gutten ikke skulle håndhilse på rektor? Har du en kilde på det?
Jo, du går faktisk videre, ser du ikke det?
Jo, jeg ser at jeg svarer på påstander som er tatt rett ut av løse lufta. Jeg vet jo at det er dumt å svare på det, men jeg er som Oscar Wilde: "I can resist everything except temptation."

Du går forresten videre på det du også.
Oscar stod for et betydelig bedre ordspråk enn det der, lar det ligge. ;)

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

sertono skrev: tor jun 29, 2023 10:44 pm
Karatel skrev: tor jun 29, 2023 10:31 pm
sertono skrev: tor jun 29, 2023 10:25 pm

Jo, du går faktisk videre, ser du ikke det?
Jo, jeg ser at jeg svarer på påstander som er tatt rett ut av løse lufta. Jeg vet jo at det er dumt å svare på det, men jeg er som Oscar Wilde: "I can resist everything except temptation."

Du går forresten videre på det du også.
Oscar stod for et betydelig bedre ordspråk enn det der, lar det ligge. ;)
Er ikke alle tråder uansett tema endeløs drøvtygging av ting som har vært diskutert i årevis uten at man er kommet til enighet? Koranbrenning, muhammedkarikaturer, halal, hijab, burka, imamer, ismalisering, kvinnediskriminering osv. er ikke alt dette gjengangere som man aldri blir ferdig med, selv om det har vært tygd drøv på det så lenge det har vært nettdebatter?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Karatel skrev: tor jun 29, 2023 10:21 pm
Guttorm123 skrev: tor jun 29, 2023 10:15 pm
Henningsen skrev: tor jun 29, 2023 10:01 pm

Nei, det burde det definitivt ikke.
Var vel en artikkel tidligere i tråden hvor en eller to imamer sa det hadde bare vært å hilse og gå videre. Jeg er enige med de.
Og så synes jeg rektors spontane skjennepreken også burde vært holdt igjen, den virket noe imulsivg og følelsesladd.
Begge deler er ganske dårlig håndtert synes jeg. Men så har man ikke hilse- eller berøringsplikt om man ikke vil.
Veldig unødvendig av rektoren å si:

«Folkens, vi bor i Norge, og vi kan ikke ha det sånn. Foreldre, vi bor i Norge.

Men om det er blitt slik at imamer skal bestemme hva muslimer kan gjøre eller ikke, så er vel det i seg selv skremmende.
Var det en imam som hadde bestemt at denne gutten ikke skulle håndhilse på rektor? Har du en kilde på det?
Det er motsatt. To av de aller øverste imamene i Norge sier at i Norge følger vi norsk skikk og håndhilser uansett kjønn.

Problemet er at mange muslimer er så inngrodd i sitt svært diskriminerende og undertrykkende kvinnesyn så de gir blanke.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Utenriksminster Anniken Huitfeldt har lært seg reglene som kolleger fra muslimske land forventer følges også i Norge.
- hun holder seg på hjertet siden hun vet at de nekter å håndhilse på en kvinne. Neste gang gjør nok denne rektoren det samme hun også i møte med herrefolket i Norge. Om hun ikke "jobber" i NAV-systemet - kansellert av herrefolket og venstresiden.

Hun vil i alle fall ikke få støtte fra den nye kulturministeren i Norge, som allerede har rukket å tråkke på norsk kultur og verdier.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»