Nektet å ta rektor i hånden

Svar
Fordomsfull

Re: Nektet å ta rektor i hånden

Legg inn av Fordomsfull »

Neptun skrev: tor jun 29, 2023 7:40 pm
Il-pirata skrev: tor jun 29, 2023 7:29 pm
Knaberaps skrev: tor jun 29, 2023 7:17 pm

Du blander litt sammen her. Les tråden. Det handler ikke om covid.
Nei, tråden handler ikke om noe som ikke eksisterer, den handler om håndtrykk eller ikke håndtrykk, så les hva jeg skrev en gang til.
Den handler om at muslimske elever ikke vil ta en kvinnelig rektor i hånden fordi kvinner er "urene" i følge islam.
- ei heller har de noen interesse av å følge norske normer og normal folkeskikk.

Et huleboersyn åpenbart mange i denne tråden støtter.
Så -du mener at egentlig hører tråden hjemme i religionsforumet - fordi det kun er muslimers oppførsel vi skal diskutere? Vi ikke-muslimer skal kun&utelukkende diskutere om NOEN muslimers manglende håndhilsing - som for eksempel jeg mener har lignende opphav som vår bruk av hansker og hiling med albuene og lignende?
Som skrevet før, har jo alle skikker et opphav&en årsak og jeg tror de av de troende muslimene og de av de troende jødenes skikk med og ikke vil ta i eller berøre motsatte kjønn - har sitt opphav i hygieniske grunner. Altså av lignende grunner som vi ikke ville/vil håndhilse på grunn av smitteoverføring. Jeg leste og at de gamle på sykehjemmene ble mindre syke under koronaen - fordi folk var tilbakeholdene med berøring. Så det er liten tvil om at mindre fysisk berøring virker.
Hvorfor de skiller mellom kjønnene, har jeg ingen ide om.
Sist redigert av Fordomsfull den tor jun 29, 2023 11:08 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Karatel skrev: tor jun 29, 2023 10:53 pm
sertono skrev: tor jun 29, 2023 10:44 pm
Karatel skrev: tor jun 29, 2023 10:31 pm

Jo, jeg ser at jeg svarer på påstander som er tatt rett ut av løse lufta. Jeg vet jo at det er dumt å svare på det, men jeg er som Oscar Wilde: "I can resist everything except temptation."

Du går forresten videre på det du også.
Oscar stod for et betydelig bedre ordspråk enn det der, lar det ligge. ;)
Er ikke alle tråder uansett tema endeløs drøvtygging av ting som har vært diskutert i årevis uten at man er kommet til enighet? Koranbrenning, muhammedkarikaturer, halal, hijab, burka, imamer, ismalisering, kvinnediskriminering osv. er ikke alt dette gjengangere som man aldri blir ferdig med, selv om det har vært tygd drøv på det så lenge det har vært nettdebatter?
Jo, og blir dere ikke lei av det? Male på det samme grumset dag ut og dag inn i åresvis. Nesten det samme som med fotball, det samme uutsigelige kjedelige preiket før, under og etter hver eneste kamp *spy*. God natt!

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Neptun skrev: tor jun 29, 2023 11:01 pm den nye kulturministeren i Norge, som allerede har rukket å tråkke på norsk kultur og verdier.
Det var kjapt, nesten overraskende kjapt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

sertono skrev: tor jun 29, 2023 11:04 pm
Karatel skrev: tor jun 29, 2023 10:53 pm
sertono skrev: tor jun 29, 2023 10:44 pm

Oscar stod for et betydelig bedre ordspråk enn det der, lar det ligge. ;)
Er ikke alle tråder uansett tema endeløs drøvtygging av ting som har vært diskutert i årevis uten at man er kommet til enighet? Koranbrenning, muhammedkarikaturer, halal, hijab, burka, imamer, ismalisering, kvinnediskriminering osv. er ikke alt dette gjengangere som man aldri blir ferdig med, selv om det har vært tygd drøv på det så lenge det har vært nettdebatter?
Jo, og blir dere ikke lei av det? Male på det samme grumset dag ut og dag inn i åresvis. Nesten det samme som med fotball, det samme uutsigelige kjedelige preiket før, under og etter hver eneste kamp *spy*. God natt!
Du deltar jo i debattene du også. Da har vel du også et lite håp om at du en dag skal få noen til å se lyset og innse at du har rett?

Men det er jo bra at vi i den minste kan være enige om at fotball er uutsigelig kjedelig spy.

God natt.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

kytec skrev: tor jun 29, 2023 11:07 pm
Neptun skrev: tor jun 29, 2023 11:01 pm den nye kulturministeren i Norge, som allerede har rukket å tråkke på norsk kultur og verdier.
Det var kjapt, nesten overraskende kjapt.
Jeg er sikker på at dere er mange som vil gi henne litt slakk og vise henne raushet. Skjønt jeg håper jo selv at AP er bortevekk så snart som mulig. På den andre siden så leser jeg at Erna har GIGANTISKE ambisjoner når hun overtar, igjen; hun lover å få ned behandlingstiden i kommunene. Så store ambisjoner på det økonomiske området har hun nok ikke. Ikke hun heller. Tiltross for en statskasse så full at pengene velter utover.
Sist redigert av Fordomsfull den tor jun 29, 2023 11:34 pm, redigert 1 gang totalt.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Fordomsfull skrev: tor jun 29, 2023 11:03 pm
Så -du mener at egentlig hører tråden hjemme i religionsforumet - fordi det kun er muslimers oppførsel vi skal diskutere? Vi ikke-muslimer skal kun&utelukkende diskutere om NOEN muslimers manglende håndhilsing - som for eksempel jeg mener har lignende opphav som vår bruk av hansker og hiling med albuene og lignende?
Som skrevet før, har jo alle skikker et opphav&en årsak og jeg tror de av de troende muslimene og de av de troende jødenes skikk med og ikke vil ta i eller berøre motsatte kjønn - har sitt opphav i hygieniske grunner. Altså av lignende grunner som vi ikke ville/vil håndhilse på grunn av smitteoverføring. Jeg leste og at de gamle på sykehjemmene ble mindre syke under koronaen - fordi folk var tilbakeholdene med berøring. Så det er liten tvil om at mindre fysisk berøring virker.
Hvorfor de skiller mellom kjønnene, har jeg ingen ide om.
Kan du ikke heller skrive litt mer om de psykopatiske nære slektningene dine?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Fordomsfull skrev: tor jun 29, 2023 11:14 pm
kytec skrev: tor jun 29, 2023 11:07 pm
Neptun skrev: tor jun 29, 2023 11:01 pm den nye kulturministeren i Norge, som allerede har rukket å tråkke på norsk kultur og verdier.
Det var kjapt, nesten overraskende kjapt.
Jeg sikker på at dere er mange som vil gi henne litt slakk og vise henne raushet. Skjønt jeg håper jo selv at AP er bortevekk så snart som mulig. På den andre siden så leser jeg at Erna har GIGANTISKE ambisjoner når hun overtar, igjen; hun lover å få ned behandlingstiden i kommunene. Så store ambisjoner på det økonomiske området har hun nok ikke. Ikke hun heller. Tiltross for en statskasse så full at pengene velter utover.
Tenker NAV kvitter seg greit med de pengene, spesielt om de stenger oljekranen som de ansvarlige storforbrukerne mener er rett.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Texas_John skrev: tor jun 29, 2023 10:11 pm
Fordomsfull skrev: tor jun 29, 2023 9:57 pm Fra HVOR forstod du dette?
Det med at det ble ropt haram er ifølge rektor selv, det ble skrevet i en mail som rektor sendte til foreldrene.
Ja, det leste jeg, men jeg har lurt på hvorvidt det var foreldrene som ropte haram eller elevene.

Bliss

Legg inn av Bliss »

ms_8 skrev: tor jun 29, 2023 4:42 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y ... dhilse-sak

Helt utruleg av dei tilsette. Det neste blir vel krav om at eleven må få økonomisk erstatning for ubehage han følte når ein kvinne ville helse på han?

Håper desse lærarane sjølv får varsel mot seg og oppleve utfordringer med elevar som nekter å oppføre seg. Snakk om å dolke sin sjef i ryggen
Omfatter varselet også han som deler ut vitnemålene og gjentar i mikrofonen "Nei, sånn kan vi ikke ha det i Norge" like etter rektor sier det? Han må for all del ikke slippe unna med slik grov rasisme

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

kytec skrev: tor jun 29, 2023 11:18 pm
Fordomsfull skrev: tor jun 29, 2023 11:14 pm
kytec skrev: tor jun 29, 2023 11:07 pm

Det var kjapt, nesten overraskende kjapt.
Jeg sikker på at dere er mange som vil gi henne litt slakk og vise henne raushet. Skjønt jeg håper jo selv at AP er bortevekk så snart som mulig. På den andre siden så leser jeg at Erna har GIGANTISKE ambisjoner når hun overtar, igjen; hun lover å få ned behandlingstiden i kommunene. Så store ambisjoner på det økonomiske området har hun nok ikke. Ikke hun heller. Tiltross for en statskasse så full at pengene velter utover.
Tenker NAV kvitter seg greit med de pengene, spesielt om de stenger oljekranen som de ansvarlige storforbrukerne mener er rett.
For nå er det greit og ikke snakke om muslimers manglende håndhilsing? Hun har et fornavn som må føles belastende, Lubna.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Cannabis Connoisseur skrev: tor jun 29, 2023 11:30 pm
Sulfat skrev: tor jun 29, 2023 4:42 pm Nå har flere ansatte ved skolen gått sammen og sendt inn varsel mot rektoren. Håpløst.
Visste jo dette ville komme. Rektor må nok på jakt etter ny jobb snart.
Tipper hun i så fall får mange jobbtilbud.

Mange skoler som vil ha en rektor med ben i nesa.

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

kytec skrev: tor jun 29, 2023 10:24 pm
Herregud for en latterlig drama-queen du har blitt.
Vel, når kommer med slike personangrep, så bare beviser du at du har tapt diskusjonen og ikke har argumenter vedrørende sak...

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Bliss skrev: tor jun 29, 2023 11:25 pm
ms_8 skrev: tor jun 29, 2023 4:42 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y ... dhilse-sak

Helt utruleg av dei tilsette. Det neste blir vel krav om at eleven må få økonomisk erstatning for ubehage han følte når ein kvinne ville helse på han?

Håper desse lærarane sjølv får varsel mot seg og oppleve utfordringer med elevar som nekter å oppføre seg. Snakk om å dolke sin sjef i ryggen
Omfatter varselet også han som deler ut vitnemålene og gjentar i mikrofonen "Nei, sånn kan vi ikke ha det i Norge" like etter rektor sier det? Han må for all del ikke slippe unna med slik grov rasisme



Dette handler om tre gutter i femten-sekstenårsalderen, dvs trassaleder og oppisjonsalder

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

Corvus skrev: tor jun 29, 2023 10:28 pm
Skal de ha adskilte klasserom basert på kjønn? Osv.
Vel, det hadde jo vi ihvertfall da jeg gikk på skolen her i Norge, i den godt innarbeidede norske kulturen som mange tydeligvis nå høyakter og snakker så varmt om. Gutter hadde sløyd, jenter hadde håndarbeid i delte klasserom. Vi startet dessuten skoledagen med bønn og ved matpausen, så ba vi og takket deretter for maten. Dette var forøvrig også ganske godt innarbeidet i mange familier her til lands. Hva vi har i dag? vel mye ukultur i mine øyne ihvertfall, så kanskje vi trenger litt mer muslimsk familie-innflytelse på det Sodoma og Gomorra samfunnet vi nå befinner oss i og kanskje den islamske kulturen trenger litt oppmykning i sine forstokkede religiøse dogmer. For i mine øyne er ikke det ene så mye bedre enn det andre akkurat nå.

Men om disse "(u)kulturene" skulle finne på og samordne seg og flyte sammen til et velfungerende homogent samfunn er det nok "noen" som ikke ønsker.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

kytec skrev: tor jun 29, 2023 11:36 pm
Cannabis Connoisseur skrev: tor jun 29, 2023 11:30 pm
Sulfat skrev: tor jun 29, 2023 4:42 pm Nå har flere ansatte ved skolen gått sammen og sendt inn varsel mot rektoren. Håpløst.
Visste jo dette ville komme. Rektor må nok på jakt etter ny jobb snart.
Tipper hun i så fall får mange jobbtilbud.

Mange skoler som vil ha en rektor med ben i nesa.
Er faktisk de fleste lærerne ved skolen kan jeg si. Listen finnes på Twitter kan jeg si.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

Corvus skrev: tor jun 29, 2023 10:28 pm
Omoikane skrev: tor jun 29, 2023 9:24 pm
JauKaninen skrev: tor jun 29, 2023 9:22 pm

Ser du problemet hvis noen nekter å håndhilse spesifikt på muslimer, men gjerne håndhilser på alle andre?
Rent bortsett fra at det trolig er ulovlig, så nei.
Folk må kunne la være å håndhilse/berøre om det er riktig og viktig for dem.
Skal de få lov til å unngå å se motsatt kjønn i svømmehallen også?`
Skal de ha adskilte klasserom basert på kjønn? Osv.
Skal vi virkelig ha kjønnsegregerte toaletter også?

Eller er det slik at segregering vi kulturelt sett er vant til er greit? I så fall kan vi spole tilbake til 80-tallet, da vi hadde segregering på skolen i flere fag.

Når det gjelder svømmebasseng, er svaret enkelt, voksne kan holde seg hjemme. Barn kan eventuelt få fritak av skolen, om det er et stort problem.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Cannabis Connoisseur skrev: tor jun 29, 2023 11:30 pm
Sulfat skrev: tor jun 29, 2023 4:42 pm Nå har flere ansatte ved skolen gått sammen og sendt inn varsel mot rektoren. Håpløst.
Visste jo dette ville komme. Rektor må nok på jakt etter ny jobb snart.
Denne saken bidrar neppe til å rekruttere flere til læreryrket iallefall. Mellom elever som blir krenket for den minste ting og nå en rektor som blir kastet under bussen av sine egne fordi hun er negativ til reaksjonært tankegods fra våre nye landsmenn. For et minefelt. Kanskje vi bare skal begynne med egne skoler for muslimer først som sist? Sist gang fikk de avslag fordi man mente at det hemmet integreringen, men det virker jo ikke som den offentlige skolen har noe større dreis på integreringen når noe så trivielt som å ta hverandre i hendene lager så mye bråk.

What a shitshow.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Il-pirata skrev: fre jun 30, 2023 12:38 am
Corvus skrev: tor jun 29, 2023 10:28 pm
Skal de ha adskilte klasserom basert på kjønn? Osv.
Vel, det hadde jo vi ihvertfall da jeg gikk på skolen her i Norge, i den godt innarbeidede norske kulturen som mange tydeligvis nå høyakter og snakker så varmt om. Gutter hadde sløyd, jenter hadde håndarbeid i delte klasserom.
Det er faktisk lærere som ønsker seg tilbake til rene gutte- og jenteklasser, i alle fall i noen fag. Årsaken til det er at gutter er så urolige og krevende at lærerne må bruke uforholdsmessig mye tid på dem og dermed får ikke jentene den oppmerksomheten de skal ha. Guttenes uro og krav på oppmerksomhet går ut over jentenes undervisningssituasjon. Da er kjønnsdelte klasser bedre for jentene.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

"Norge er et feministisk land. Ikke bare går man langt for å beskytte kvinner mot diskriminering, man har også gått langt i å tildele kvinner kollektive rettigheter til halvparten av alle attraktive stillinger i samfunnet, mer enn for eksempel Danmark.

Men i hensynshierarkiet må kvinner vike for ortodokse muslimer. Dette betyr i praksis at noen av de mest likestilte – om ikke favoriserte – kvinner i verden må finne seg i å bli behandlet som urene vesener av ortodokse muslimer." https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-1194194

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

Cannabis Connoisseur skrev: fre jun 30, 2023 9:40 am Mahmoud Farahmand er spot on her:
Det er en ukultur på samme måte som at å bruke lue inne var tegn på dårlig oppdragelse da jeg var liten.
Nei, fysj. Går det an?
Hva med bare skuldre i kirken eller bryster på stranda?
Holde kniven i venstre hånd? Ikke reise seg når man hilser? Uten slips i begravelse?

Det er mange livsviktige ting her i livet. Slikt som formaliteter og skikk og bruk

*Ironivarsel*

Centrist

Legg inn av Centrist »


Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Centrist skrev: fre jun 30, 2023 9:46 am https://www.utrop.no/nyheter/nytt/34291 ... Cyr5eWsC4c

Dette er ille. Virkelig ille.
Det er det. Rektoren virker ikke helt stabil og bør nok sies opp.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Solvgutt1 skrev: fre jun 30, 2023 9:54 am Det er det. Rektoren virker ikke helt stabil og bør nok sies opp.
Det er synd at debatter som denne, skal bli infisert og påvirket av slike hendelser. Dette kunne vært en interessant debatt i offentligheten, også i ett større perspektiv, men nå blir denne hendelsen dessverre ett bakteppe og premissgiver for debatten.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Cannabis Connoisseur skrev: fre jun 30, 2023 9:40 am Mahmoud Farahmand er spot on her:

Å nekte å håndhilse på kvinner er uakseptabelt. Norge kan på sikt ta stor skade av det.Vi kan rett og slett ikke akseptere at man nekter å håndhilse på kvinner. Det er tegnet på en ukultur som pipler opp mot overflaten.

Ved første øyekast kan det som skjedde på en vitnemålsutdeling på en skole i Oslo sees på som noe helt uskyldig. Hva gjør det vel om noen muslimske ungdommer nekter å håndhilse på en kvinnelig skoleleder? Selv om ingen tar personlig skade av det, kan Norge som samfunn på sikt ta stor skade av det. Det er farlig.

At guttegjenger nekter å håndhilse er tegn på en ukultur som har overlevd integreringsprosessen. Det er en ukultur på samme måte som at å bruke lue inne var tegn på dårlig oppdragelse da jeg var liten. Unge gutter finner ikke på at det er «haram», altså moralsk forkastelig, å håndhilse på det motsatte kjønn på egen hånd.

De har lært det et sted. Hvor er foreldrene?
Farahmand er en bra kar. Skulle hatt flere som han.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Centrist skrev: fre jun 30, 2023 10:02 am
Solvgutt1 skrev: fre jun 30, 2023 9:54 am Det er det. Rektoren virker ikke helt stabil og bør nok sies opp.
Det er synd at debatter som denne, skal bli infisert og påvirket av slike hendelser. Dette kunne vært en interessant debatt i offentligheten, også i ett større perspektiv, men nå blir denne hendelsen dessverre ett bakteppe og premissgiver for debatten.
Denne "hjertehilsenen" er ikke en etablert form å hilse på i Norge, så det blir egentlig meningsløst å trekke frem dette. Så må en også huske på at dette er barn, at språk og kulturforskjeller kan være en barriere ved denne skolen, slik at rektor og andre må være litt mer "hands on" enn andre steder.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Centrist skrev: fre jun 30, 2023 9:46 am https://www.utrop.no/nyheter/nytt/34291 ... Cyr5eWsC4c

Dette er ille. Virkelig ille.
Hva er det som er ille her?

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Jeg for min del syns dette gnålet om integrering kan bare avsluttes en gang for alle. Muslimer kan gå så tildekket de vil, de kan nekte å håndhilse og de kan kle, te og være som de vil .
Men da skal vi andre ikke være pålagt å ansette noen av de eller omgås de uten at vi selv ønsker det. Ingen kvotering, ingen krav til representasjon, ingen tilrettelegging. Slutt å mas og kast vekk enorme ressurser på dette tullet. det vil og har fungert ingen stedet før og vil heller ikke gjør det her. La integrering være helt frivillig. Så kan folk se hva de faktisk heier på og betaler for.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

GiPazzini_85 skrev: fre jun 30, 2023 10:11 am
Centrist skrev: fre jun 30, 2023 10:02 am
Solvgutt1 skrev: fre jun 30, 2023 9:54 am Det er det. Rektoren virker ikke helt stabil og bør nok sies opp.
Det er synd at debatter som denne, skal bli infisert og påvirket av slike hendelser. Dette kunne vært en interessant debatt i offentligheten, også i ett større perspektiv, men nå blir denne hendelsen dessverre ett bakteppe og premissgiver for debatten.
Denne "hjertehilsenen" er ikke en etablert form å hilse på i Norge, så det blir egentlig meningsløst å trekke frem dette. Så må en også huske på at dette er barn, at språk og kulturforskjeller kan være en barriere ved denne skolen, slik at rektor og andre må være litt mer "hands on" enn andre steder.
Rektoren har jo ikke noe med å gripe tak i hånda hans på den måten bildene viser.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Centrist skrev: fre jun 30, 2023 9:46 am https://www.utrop.no/nyheter/nytt/34291 ... Cyr5eWsC4c

Dette er ille. Virkelig ille.
Det er totalt horribelt det denne rektoren gjør, tvinger seg til å håndhilse.

Uansett hvilken begrunnelse en har for ikke å håndhilse, om det er av religiøse eller hygieniske eller andre årsaker, så er det helt klart at en må stå fritt i om en vil benytte denne uhygieniske uskikken eller ikke. Dette må selvfølgelig være en del av vår frihet.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Sisyfos skrev: fre jun 30, 2023 10:24 am Det er totalt horribelt det denne rektoren gjør, tvinger seg til å håndhilse.

Uansett hvilken begrunnelse en har for ikke å håndhilse, om det er av religiøse eller hygieniske eller andre årsaker, så er det helt klart at en må stå fritt i om en vil benytte denne uhygieniske uskikken eller ikke. Dette må selvfølgelig være en del av vår frihet.
Ikke om det er forskjellsbehandling, og han ikke vil gjøre det kun fordi hun er kvinne. Religionsfriheten strekker seg ikke så langt som å diskriminere og forskjellsbehandle i Norge. Heldigvis.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»