Bjørnar Moxnes tatt for tyveri

Svar
smash

Re: Bjørnar Moxnes tatt for tyveri

Legg inn av smash »

smash skrev: fre jun 30, 2023 6:56 pm Sjokkerende kunnskapsløse uttalelser fra jourhavende politijurist til VG i denne artikkelen: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/V ... gardermoen

Får håpe dette er feilsiteringer:

"– Det vil det jo være i enhver tyverisak. Ordet forsett høres stort ut men i det øyeblikket du går ut av en butikk med noe du ikke har betalt for så er det i lovens forstand et forsett, sier Elisabeth Kaspersen, jourhavende jurist i Øst politidistrikt til VG."

"Ordlyden «med forsett» i forelegget er en fast formulering og sier ikke noe om hva personen som har begått tyveriet faktisk har tenkt i situasjonen."

Det her er grove feil. Begrepet forsett viser nettopp til en subjektiv bevissthetstilstand, hvor man er klar over hva man gjør, eller (de sannsynlige) følgene av hva man gjør.


Men det er altså vakthavende jurist som sier dette, og vedkommende har ikke har hatt noe med saken å gjøre, så vidt jeg veit. Det er altså ikke belegg for å si at juristen som faktisk har gjort påtalebeslutningen har vært like mye på jordet, selv om dette er ekstremt lite tillitsvekkende uttalelser fra jurister ansatt i politiet.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Henningsen skrev: fre jun 30, 2023 8:05 pm Moxnes har vel fått mer publisitet for dette enn alle pendlerboligsakene til sammen snart, og da var det snakk om hundre tusenvis av kroner.
Dette er jo en kleptoman verdig og ikke helt sammenlignbart.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: fre jun 30, 2023 8:09 pm

Hadja Tajik var også førstesideoppslag i riksdekkende presse den gangen hun glemte å betale på T- banen.
Og hun er ikke alene. Per-Willy Amundsen og Bård Vegar Solhjell ble også tatt for å ha glemt og betalt. Alle med gode (bort)forklaringer.

Jeg stoler ikke mer på politikere enn andre i slike sammenhenger.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jeg tror jeg har skrevet tidligere at Moxnes fremstår som hel ved, jeg trekker det helt tilbake 😂

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Queenie skrev: fre jun 30, 2023 8:34 pm
Henningsen skrev: fre jun 30, 2023 8:05 pm Moxnes har vel fått mer publisitet for dette enn alle pendlerboligsakene til sammen snart, og da var det snakk om hundre tusenvis av kroner.
Dette er jo en kleptoman verdig og ikke helt sammenlignbart.
Nei, dette er småtteri i forhold.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Det beste for Moxnes er nok å stå frem som kleptoman. Da får han sympati for å ha en psykisk lidelse.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Henningsen skrev: fre jun 30, 2023 8:39 pm
Queenie skrev: fre jun 30, 2023 8:34 pm
Henningsen skrev: fre jun 30, 2023 8:05 pm Moxnes har vel fått mer publisitet for dette enn alle pendlerboligsakene til sammen snart, og da var det snakk om hundre tusenvis av kroner.
Dette er jo en kleptoman verdig og ikke helt sammenlignbart.
Nei, dette er småtteri i forhold.
Det vil jeg absolutt ikke si, dette er et så nedrig tyveri som det kan bli.

Dette er heller ikke statens penger, men en privat bedrift. Det sier mye om hans person i grunnen.

dzk

Legg inn av dzk »

Koke suppe på spiker med en trykkoker kaller jeg oppmerksomheten denne saken har fått.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Queenie skrev: fre jun 30, 2023 8:42 pm
Henningsen skrev: fre jun 30, 2023 8:39 pm
Queenie skrev: fre jun 30, 2023 8:34 pm

Dette er jo en kleptoman verdig og ikke helt sammenlignbart.
Nei, dette er småtteri i forhold.
Det vil jeg absolutt ikke si, dette er et så nedrig tyveri som det kan bli.

Dette er heller ikke statens penger, men en privat bedrift. Det sier mye om hans person i grunnen.
Jeg har vært nær på å gjøre samme tabbe selv.

Har du /dere noe som tilsier at han har gjort det før?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Moxnes bør, for å fjerne all tvil om forsett, be om at overvåkningsvideo publiseres.

Downlight

Legg inn av Downlight »

Stygg sak. Partileder og stortingsrepresentant tatt for tyveri .

Centrist

Legg inn av Centrist »

smash skrev: fre jun 30, 2023 6:56 pm Sjokkerende kunnskapsløse uttalelser fra jourhavende politijurist til VG i denne artikkelen: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/V ... gardermoen

Får håpe dette er feilsiteringer:

"– Det vil det jo være i enhver tyverisak. Ordet forsett høres stort ut men i det øyeblikket du går ut av en butikk med noe du ikke har betalt for så er det i lovens forstand et forsett, sier Elisabeth Kaspersen, jourhavende jurist i Øst politidistrikt til VG."

"Ordlyden «med forsett» i forelegget er en fast formulering og sier ikke noe om hva personen som har begått tyveriet faktisk har tenkt i situasjonen."

Det her er grove feil. Begrepet forsett viser nettopp til en subjektiv bevissthetstilstand, hvor man er klar over hva man gjør, eller (de sannsynlige) følgene av hva man gjør.
Helt vanvittige uttlaelser som vitner om en så stor mangel på elementær fagkunnskap at det er enkelt å argumentere for at vedkommende er uskikket i stillingen.

Hvis juristen som behandlet saken er like på jordet, er det skremmende. Det er nesten som man skulle tro at de ikke har hatt strafferett, eneste problemet er at det er ett obligatorisk emne.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Queenie skrev: fre jun 30, 2023 8:46 pm Moxnes bør, for å fjerne all tvil om forsett, be om at overvåkningsvideo publiseres.
Ikke nødvendig, han har jo tilstått. Og det er ikke sikkert en kan se dette av videoen.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Henningsen skrev: fre jun 30, 2023 8:46 pm
Queenie skrev: fre jun 30, 2023 8:42 pm
Henningsen skrev: fre jun 30, 2023 8:39 pm

Nei, dette er småtteri i forhold.
Det vil jeg absolutt ikke si, dette er et så nedrig tyveri som det kan bli.

Dette er heller ikke statens penger, men en privat bedrift. Det sier mye om hans person i grunnen.
Jeg har vært nær på å gjøre samme tabbe selv.

Har du /dere noe som tilsier at han har gjort det før?
De anmelder ikke uhell og har det hele på video. Han tilstod. You do the math

Queenie

Legg inn av Queenie »

Bantor skrev: fre jun 30, 2023 8:54 pm
Queenie skrev: fre jun 30, 2023 8:46 pm Moxnes bør, for å fjerne all tvil om forsett, be om at overvåkningsvideo publiseres.
Ikke nødvendig, han har jo tilstått. Og det er ikke sikkert en kan se dette av videoen.
Burde kanskje tatt med ironivarsel.. han vil selvfølgelig ikke gjøre det av åpenbare grunner

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Thomas skrev: fre jun 30, 2023 5:50 pm
Taururu skrev: fre jun 30, 2023 3:22 pm Håpløs nyhetssak. Man skal være ganske innsnevra i egen stue, om man prøver å spinne videre på dette her.
Jeg kan love deg at her kommer mobben til å fråtse i dagesvis.
Glem Ukraina. Glem fattigdom og nød, Glem krig og elendighet. Her skal Moxnes stekes i eget fett.
Nå er jo Moxnes først i køen for å ta andre når de har gjort noe galt. Med eller uten vilje.
Som butikksjefen sa. Dersom han hadde kommet tilbake med dem selv, ville ingenting skjedd. Men så lenge en vekter måtte ta han igjen og stoppe han, så blir det tyveri.
Men Moxnes skal ha for at han tar det med strak rygg. Det står det respekt av.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Queenie skrev: fre jun 30, 2023 8:55 pm
Henningsen skrev: fre jun 30, 2023 8:46 pm
Queenie skrev: fre jun 30, 2023 8:42 pm

Det vil jeg absolutt ikke si, dette er et så nedrig tyveri som det kan bli.

Dette er heller ikke statens penger, men en privat bedrift. Det sier mye om hans person i grunnen.
Jeg har vært nær på å gjøre samme tabbe selv.

Har du /dere noe som tilsier at han har gjort det før?
De anmelder ikke uhell og har det hele på video. Han tilstod. You do the math
Jeg har ikke sett den. Har bare hans forklaring, og har vært nær ved å gjøre det samme selv.

Men det er flere som kaller han kleptoman. Da bør man ha noe å vise til av tidligere lignende saker. Har du eller noen andre det?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Henningsen skrev: fre jun 30, 2023 8:57 pm
Queenie skrev: fre jun 30, 2023 8:55 pm
Henningsen skrev: fre jun 30, 2023 8:46 pm

Jeg har vært nær på å gjøre samme tabbe selv.

Har du /dere noe som tilsier at han har gjort det før?
De anmelder ikke uhell og har det hele på video. Han tilstod. You do the math
Jeg har ikke sett den. Har bare hans forklaring, og har vært nær ved å gjøre det samme selv.

Men det er flere som kaller han kleptoman. Da bør man ha noe å vise til av tidligere lignende saker. Har du eller noen andre det?
Når man tjener over millionen i årslønn, er et kjent ansikt og likevel drister seg til tyveri så er det nettopp det det er, han stjeler ikke fordi han trenger det eller ikke har råd til å betale.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Queenie skrev: fre jun 30, 2023 9:18 pm
Henningsen skrev: fre jun 30, 2023 8:57 pm
Queenie skrev: fre jun 30, 2023 8:55 pm

De anmelder ikke uhell og har det hele på video. Han tilstod. You do the math
Jeg har ikke sett den. Har bare hans forklaring, og har vært nær ved å gjøre det samme selv.

Men det er flere som kaller han kleptoman. Da bør man ha noe å vise til av tidligere lignende saker. Har du eller noen andre det?
Når man tjener over millionen i årslønn, er et kjent ansikt og likevel drister seg til tyveri så er det nettopp det det er, han stjeler ikke fordi han trenger det eller ikke har råd til å betale.
Men det kan også være en ren forglemmelse.
Det vet vi ikke. Jeg har som sagt holdt på å gjøre tilsvarende selv ved et uhell, så jeg ser ikke bort fra at det kan stemme.

Og siden ingen kommer med noe som underbygger at dette har skjedd før så legger vi kleptomanbetegnelsen død.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Henningsen skrev: fre jun 30, 2023 9:26 pm
Queenie skrev: fre jun 30, 2023 9:18 pm
Henningsen skrev: fre jun 30, 2023 8:57 pm

Jeg har ikke sett den. Har bare hans forklaring, og har vært nær ved å gjøre det samme selv.

Men det er flere som kaller han kleptoman. Da bør man ha noe å vise til av tidligere lignende saker. Har du eller noen andre det?
Når man tjener over millionen i årslønn, er et kjent ansikt og likevel drister seg til tyveri så er det nettopp det det er, han stjeler ikke fordi han trenger det eller ikke har råd til å betale.
Men det kan også være en ren forglemmelse.
Det vet vi ikke. Jeg har som sagt holdt på å gjøre tilsvarende selv ved et uhell, så jeg ser ikke bort fra at det kan stemme.

Og siden ingen kommer med noe som underbygger at dette har skjedd før så legger vi kleptomanbetegnelsen død.
Han har tilstått!

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Queenie skrev: fre jun 30, 2023 9:32 pm
Henningsen skrev: fre jun 30, 2023 9:26 pm
Queenie skrev: fre jun 30, 2023 9:18 pm

Når man tjener over millionen i årslønn, er et kjent ansikt og likevel drister seg til tyveri så er det nettopp det det er, han stjeler ikke fordi han trenger det eller ikke har råd til å betale.
Men det kan også være en ren forglemmelse.
Det vet vi ikke. Jeg har som sagt holdt på å gjøre tilsvarende selv ved et uhell, så jeg ser ikke bort fra at det kan stemme.

Og siden ingen kommer med noe som underbygger at dette har skjedd før så legger vi kleptomanbetegnelsen død.
Han har tilstått!
Ikke kleptomanien dere prøver å klistre på han.

Han har tilstått og gitt en forklaring på hvorfor.
Er det noen som kan bevise at hans forklaring ikke stemmer?

At han er tatt for å stjele et brillepar er et faktum, som ingen bestrider.

Brukeravatar
Dapre
Innlegg: 248

Legg inn av Dapre »

Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 2:49 pm Men nå er ikke vektere akkurat de skarpeste knivene i skuffen.
De tjener ikke akkurat bra disse vekterne
Men sikkert derfor jeg ikke er vekter. Jeg er alt for smart til å være det
Og du har mistet møydommen til hvor mange Vektere sa du ?

Brukeravatar
Dapre
Innlegg: 248

Legg inn av Dapre »

Eddie skrev: fre jun 30, 2023 3:17 pm Altså, man skal være rimelig idiot hvis man som partileder og stortingspolitiker med vilje velger å stjele solbriller på Gardemoen. Man kan si hva man vil om Moxnes, men så dum tviler jeg på at han er.
"Det er ingen unnskyldning å være uvitende, eller dum som et brød"
- Straffeloven

Queenie

Legg inn av Queenie »

Henningsen skrev: fre jun 30, 2023 9:37 pm
Queenie skrev: fre jun 30, 2023 9:32 pm
Henningsen skrev: fre jun 30, 2023 9:26 pm

Men det kan også være en ren forglemmelse.
Det vet vi ikke. Jeg har som sagt holdt på å gjøre tilsvarende selv ved et uhell, så jeg ser ikke bort fra at det kan stemme.

Og siden ingen kommer med noe som underbygger at dette har skjedd før så legger vi kleptomanbetegnelsen død.
Han har tilstått!
Ikke kleptomanien dere prøver å klistre på han.

Han har tilstått og gitt en forklaring på hvorfor.
Er det noen som kan bevise at hans forklaring ikke stemmer?

At han er tatt for å stjele et brillepar er et faktum, som ingen bestrider.
Forklaring til media ja.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

Kommunist og kleptoman, verre bllir det ikke.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Gideg skrev: fre jun 30, 2023 9:52 pm Kommunist og kleptoman, verre bllir det ikke.
To psykiske lidelser der.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Jhinx skrev: fre jun 30, 2023 8:56 pm
Thomas skrev: fre jun 30, 2023 5:50 pm
Taururu skrev: fre jun 30, 2023 3:22 pm Håpløs nyhetssak. Man skal være ganske innsnevra i egen stue, om man prøver å spinne videre på dette her.
Jeg kan love deg at her kommer mobben til å fråtse i dagesvis.
Glem Ukraina. Glem fattigdom og nød, Glem krig og elendighet. Her skal Moxnes stekes i eget fett.
Nå er jo Moxnes først i køen for å ta andre når de har gjort noe galt. Med eller uten vilje.
Som butikksjefen sa. Dersom han hadde kommet tilbake med dem selv, ville ingenting skjedd. Men så lenge en vekter måtte ta han igjen og stoppe han, så blir det tyveri.
Men Moxnes skal ha for at han tar det med strak rygg. Det står det respekt av.
Ingen respekt her. Jeg tror rett og slett han er så dreven politiker at han skjønner han må legge seg flat for å overleve i partiet. Han har regelrett driti seg ut, bevisst eller ubevisst.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 3:02 pm
Solvgutt1 skrev: fre jun 30, 2023 3:00 pm Det er selvfølgelig helt riktig at han får et forelegg. Alle tyver kan påstå at de "ikke mente" å stjele. Skal det være frikjenningsgrunn så kan man jo naske hva man vil uten risiko for å bli straffet.
Jeg hadde latt retten få avgjøre dette hvis de hadde giddet å kjøre sak. Det skal selvsagt ikke være straffbart å være litt distre. Noen ganger må man bare la tvilen komme folk til gode. Dette med å prøver briller man plutselig glemmer er på hodet skjer nok oftere enn du tror.

Men Moxnes valgte jo å godta tulleforelegget. Han om det. Jeg hadde ALDRI gjort det hvis jeg ble beskyldt for å stjele hvis intensjonen aldri var det.
Nå er det andre gangen du skriver det klart å tydelig og vi er bare på det åttende innlegget, kd vil ikke godta forelegg for å glemme brillene på hodet.

Følger spent utviklingen, vil kd flere ganger sette seg selv i sentrum for debatten?

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Henningsen skrev: fre jun 30, 2023 9:37 pm
Queenie skrev: fre jun 30, 2023 9:32 pm
Henningsen skrev: fre jun 30, 2023 9:26 pm

Men det kan også være en ren forglemmelse.
Det vet vi ikke. Jeg har som sagt holdt på å gjøre tilsvarende selv ved et uhell, så jeg ser ikke bort fra at det kan stemme.

Og siden ingen kommer med noe som underbygger at dette har skjedd før så legger vi kleptomanbetegnelsen død.
Han har tilstått!
Ikke kleptomanien dere prøver å klistre på han.

Han har tilstått og gitt en forklaring på hvorfor.
Er det noen som kan bevise at hans forklaring ikke stemmer?

At han er tatt for å stjele et brillepar er et faktum, som ingen bestrider.
Det starter i det små
Neste gang er det en parasoll, og da er han hekta

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Queenie skrev: fre jun 30, 2023 9:32 pm
Henningsen skrev: fre jun 30, 2023 9:26 pm
Queenie skrev: fre jun 30, 2023 9:18 pm

Når man tjener over millionen i årslønn, er et kjent ansikt og likevel drister seg til tyveri så er det nettopp det det er, han stjeler ikke fordi han trenger det eller ikke har råd til å betale.
Men det kan også være en ren forglemmelse.
Det vet vi ikke. Jeg har som sagt holdt på å gjøre tilsvarende selv ved et uhell, så jeg ser ikke bort fra at det kan stemme.

Og siden ingen kommer med noe som underbygger at dette har skjedd før så legger vi kleptomanbetegnelsen død.
Han har tilstått!
Tilstått hva?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»