Vipps og algoritmene

Svar
FjodorDVD

Vipps og algoritmene

Legg inn av FjodorDVD »

Vipps har algoritmer. Disse algoritmene scanner alle transaksjoner og varsler i henhold til algoritmens koder. Nå har 19 foreldre fått varsel fra Vipps. 19 jenter i svært ung alder har mottatt vippsoverføringer fra fremmede menn. Foreldre får rollen sin satt på prøve når dette skal tas opp ved bordet. I første omgang er politiet holdt utenom i disse 19 sakene, men her er naturligvis masse å nøste i.

Ønsker foreldre og barn det beste selv om praksisen bekymrer. Det er en inngripende handling av Vipps og konsekvensene er uoversiktlige. Jeg savner Datatilsynet som burde problematisert algoritmene som overvåker oss.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k ... om-19-barn

Hva mener du? Er Vipps ledestjernen mot en tryggere framtid for barna eller er det bare det dystopiske overvåkningssamfunnet som ruller videre?

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Dessverre er det slik det har blitt. Banker, helsevesenet og mange til overvåker oss og varsler myndighetene ved avvik. Cash is king.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

FjodorDVD skrev: tor jun 29, 2023 5:16 pm Vipps har algoritmer. Disse algoritmene scanner alle transaksjoner og varsler i henhold til algoritmens koder. Nå har 19 foreldre fått varsel fra Vipps. 19 jenter i svært ung alder har mottatt vippsoverføringer fra fremmede menn. Foreldre får rollen sin satt på prøve når dette skal tas opp ved bordet. I første omgang er politiet holdt utenom i disse 19 sakene, men her er naturligvis masse å nøste i.

Ønsker foreldre og barn det beste selv om praksisen bekymrer. Det er en inngripende handling av Vipps og konsekvensene er uoversiktlige. Jeg savner Datatilsynet som burde problematisert algoritmene som overvåker oss.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k ... om-19-barn

Hva mener du? Er Vipps ledestjernen mot en tryggere framtid for barna eller er det bare det dystopiske overvåkningssamfunnet som ruller videre?
Interessant det du tar opp. Ja, Vipps er mye overvåkning og til og med chatten på Vipps blir overvåket og lest av ansatte. Har en kjenning som jobber i vipps og fikk dette nøye forklart. Grunnen til at jeg spurte han var at hver gang jeg vippset en bestemt person, så tok det litt tid før pengene gikk gjennom. Fikk beskjeden "Vi prøver fortsatt å sende pengene" Han er min faste piratsjåfør og er sikkert piratsjåfør for flere. Nå er han utestengt fra Vipps og blir man utestengt fra Vipps, så er man utestengt for alltid. Da har nok disse algoritmene plukket opp virksomheten hans. Hvis han får vippset mellom 200 - 500 flere ganger i løpet av en fredag og lørdag fra mange forskjellige, så tyder vel det på at han driver en slags business som ikke er etter boka.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 7:57 am
FjodorDVD skrev: tor jun 29, 2023 5:16 pm Vipps har algoritmer. Disse algoritmene scanner alle transaksjoner og varsler i henhold til algoritmens koder. Nå har 19 foreldre fått varsel fra Vipps. 19 jenter i svært ung alder har mottatt vippsoverføringer fra fremmede menn. Foreldre får rollen sin satt på prøve når dette skal tas opp ved bordet. I første omgang er politiet holdt utenom i disse 19 sakene, men her er naturligvis masse å nøste i.

Ønsker foreldre og barn det beste selv om praksisen bekymrer. Det er en inngripende handling av Vipps og konsekvensene er uoversiktlige. Jeg savner Datatilsynet som burde problematisert algoritmene som overvåker oss.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k ... om-19-barn

Hva mener du? Er Vipps ledestjernen mot en tryggere framtid for barna eller er det bare det dystopiske overvåkningssamfunnet som ruller videre?
Interessant det du tar opp. Ja, Vipps er mye overvåkning og til og med chatten på Vipps blir overvåket og lest av ansatte. Har en kjenning som jobber i vipps og fikk dette nøye forklart. Grunnen til at jeg spurte han var at hver gang jeg vippset en bestemt person, så tok det litt tid før pengene gikk gjennom. Fikk beskjeden "Vi prøver fortsatt å sende pengene" Han er min faste piratsjåfør og er sikkert piratsjåfør for flere. Nå er han utestengt fra Vipps og blir man utestengt fra Vipps, så er man utestengt for alltid. Da har nok disse algoritmene plukket opp virksomheten hans. Hvis han får vippset mellom 200 - 500 flere ganger i løpet av en fredag og lørdag fra mange forskjellige, så tyder vel det på at han driver en slags business som ikke er etter boka.
Man må bruke kontanter til svart arbeid. Skattesnyteri/trygdesvindel er faktisk ulovlig.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Jeg tenker det på generell basis er viktig å være kritisk til overvåkning, og jeg er i utgangspunktet ikke tilhenger av tankegangen "jeg har jo ingenting å skjule". Man har uansett rett til et privatliv, og man er plutselig bare en lovendring unna å ha noe å skjule.

Det sagt, så er ikke eksemplene i tråden akkurat noe som får meg til å frykte for privatlivet mitt. Voksne menn skal ikke vippse fremmede barn. Man skal ikke drive persontransport i organisert omfang uten å betale skatt. Inntil det kommer eksempler på at disse algoritmene blir brukt på en faktisk problematisk, så forholder jeg meg helt rolig. Om man ønsker det, så kan man uansett bruke kontanter, og om du er bekymret for at Vipps overvåker deg når du betaler for pølser på et skolearrangement eller deler en regning fra en bar med kompiser, da har man nok større personlige problemer å stri med.

Likevel, det er viktig at Datatilsynet er tett på Vipps.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Trolljegeren skrev: fre jun 30, 2023 8:30 am Jeg tenker det på generell basis er viktig å være kritisk til overvåkning, og jeg er i utgangspunktet ikke tilhenger av tankegangen "jeg har jo ingenting å skjule". Man har uansett rett til et privatliv, og man er plutselig bare en lovendring unna å ha noe å skjule.

Det sagt, så er ikke eksemplene i tråden akkurat noe som får meg til å frykte for privatlivet mitt. Voksne menn skal ikke vippse fremmede barn. Man skal ikke drive persontransport i organisert omfang uten å betale skatt. Inntil det kommer eksempler på at disse algoritmene blir brukt på en faktisk problematisk, så forholder jeg meg helt rolig. Om man ønsker det, så kan man uansett bruke kontanter, og om du er bekymret for at Vipps overvåker deg når du betaler for pølser på et skolearrangement eller deler en regning fra en bar med kompiser, da har man nok større personlige problemer å stri med.

Likevel, det er viktig at Datatilsynet er tett på Vipps.
Det er selve mobiltelefonen som er overvåkingsverktøyet. Alle har den, og de fleste elsker å være på nett 24/7, med data påslått, posisjonering og Google maps eller lignende på, og et lass med apper som sporer dem hele tiden.
Vipps er bare en liten del av den store helheten.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

fargerik skrev: fre jun 30, 2023 8:25 am
Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 7:57 am
FjodorDVD skrev: tor jun 29, 2023 5:16 pm Vipps har algoritmer. Disse algoritmene scanner alle transaksjoner og varsler i henhold til algoritmens koder. Nå har 19 foreldre fått varsel fra Vipps. 19 jenter i svært ung alder har mottatt vippsoverføringer fra fremmede menn. Foreldre får rollen sin satt på prøve når dette skal tas opp ved bordet. I første omgang er politiet holdt utenom i disse 19 sakene, men her er naturligvis masse å nøste i.

Ønsker foreldre og barn det beste selv om praksisen bekymrer. Det er en inngripende handling av Vipps og konsekvensene er uoversiktlige. Jeg savner Datatilsynet som burde problematisert algoritmene som overvåker oss.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k ... om-19-barn

Hva mener du? Er Vipps ledestjernen mot en tryggere framtid for barna eller er det bare det dystopiske overvåkningssamfunnet som ruller videre?
Interessant det du tar opp. Ja, Vipps er mye overvåkning og til og med chatten på Vipps blir overvåket og lest av ansatte. Har en kjenning som jobber i vipps og fikk dette nøye forklart. Grunnen til at jeg spurte han var at hver gang jeg vippset en bestemt person, så tok det litt tid før pengene gikk gjennom. Fikk beskjeden "Vi prøver fortsatt å sende pengene" Han er min faste piratsjåfør og er sikkert piratsjåfør for flere. Nå er han utestengt fra Vipps og blir man utestengt fra Vipps, så er man utestengt for alltid. Da har nok disse algoritmene plukket opp virksomheten hans. Hvis han får vippset mellom 200 - 500 flere ganger i løpet av en fredag og lørdag fra mange forskjellige, så tyder vel det på at han driver en slags business som ikke er etter boka.
Man må bruke kontanter til svart arbeid.
Helt klart en solid god anbefaling det. Jeg hadde ihvertfall ikke villet brukt Vipps hvis jeg drev med piratkjøring i helgene.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 8:44 am
fargerik skrev: fre jun 30, 2023 8:25 am
Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 7:57 am

Interessant det du tar opp. Ja, Vipps er mye overvåkning og til og med chatten på Vipps blir overvåket og lest av ansatte. Har en kjenning som jobber i vipps og fikk dette nøye forklart. Grunnen til at jeg spurte han var at hver gang jeg vippset en bestemt person, så tok det litt tid før pengene gikk gjennom. Fikk beskjeden "Vi prøver fortsatt å sende pengene" Han er min faste piratsjåfør og er sikkert piratsjåfør for flere. Nå er han utestengt fra Vipps og blir man utestengt fra Vipps, så er man utestengt for alltid. Da har nok disse algoritmene plukket opp virksomheten hans. Hvis han får vippset mellom 200 - 500 flere ganger i løpet av en fredag og lørdag fra mange forskjellige, så tyder vel det på at han driver en slags business som ikke er etter boka.
Man må bruke kontanter til svart arbeid.
Helt klart en solid god anbefaling det. Jeg hadde ihvertfall ikke villet brukt Vipps hvis jeg drev med piratkjøring i helgene.
De som gnåler om at vi må avskaffe kontanter.....innføre Det Kontantløse Samfunn.....har selvfølgelig totalkontroll som agenda. Jeg sier ja til kontanter. Vi MÅ ha kontanter. Ikke bare på grunn avat vi skal ha frihet, men også på grunn av at de elektroniske systemene kan bli slått ut av ulykker, terror, krig, solstorm eller annet.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

fargerik skrev: fre jun 30, 2023 8:58 am
De som gnåler om at vi må avskaffe kontanter.....innføre Det Kontantløse Samfunn.....har selvfølgelig totalkontroll som agenda. Jeg sier ja til kontanter.
Denne saken synes jeg ikke er så enkel. Det burde være mulig å betale anonymt i samfunnet, alt skal ikke kunne overvåkes.

Samtidig er kontanter et dyrt og etter hvert upraktisk middel for å betale for seg. Det koster næringslivet og samfunnet store summer å opprettholde mulighet for kontant betaling. Det er også udiskutabelt at kriminelle har enklere vilkår for sin virksomhet pga kontanter.

Det beste ville kanskje vært å få en digital betalingsløsning som ikke kan overvåkes, men så er det jo å stole på noe sånt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jaauda skrev: fre jun 30, 2023 9:05 am
fargerik skrev: fre jun 30, 2023 8:58 am
De som gnåler om at vi må avskaffe kontanter.....innføre Det Kontantløse Samfunn.....har selvfølgelig totalkontroll som agenda. Jeg sier ja til kontanter.
Denne saken synes jeg ikke er så enkel. Det burde være mulig å betale anonymt i samfunnet, alt skal ikke kunne overvåkes.

Samtidig er kontanter et dyrt og etter hvert upraktisk middel for å betale for seg. Det koster næringslivet og samfunnet store summer å opprettholde mulighet for kontant betaling. Det er også udiskutabelt at kriminelle har enklere vilkår for sin virksomhet pga kontanter.

Det beste ville kanskje vært å få en digital betalingsløsning som ikke kan overvåkes, men så er det jo å stole på noe sånt.
Veldig fin, våt drøm. Dream on.....;-)

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

fargerik skrev: fre jun 30, 2023 9:08 am
Jaauda skrev: fre jun 30, 2023 9:05 am
fargerik skrev: fre jun 30, 2023 8:58 am
De som gnåler om at vi må avskaffe kontanter.....innføre Det Kontantløse Samfunn.....har selvfølgelig totalkontroll som agenda. Jeg sier ja til kontanter.
Denne saken synes jeg ikke er så enkel. Det burde være mulig å betale anonymt i samfunnet, alt skal ikke kunne overvåkes.

Samtidig er kontanter et dyrt og etter hvert upraktisk middel for å betale for seg. Det koster næringslivet og samfunnet store summer å opprettholde mulighet for kontant betaling. Det er også udiskutabelt at kriminelle har enklere vilkår for sin virksomhet pga kontanter.

Det beste ville kanskje vært å få en digital betalingsløsning som ikke kan overvåkes, men så er det jo å stole på noe sånt.
Veldig fin, våt drøm. Dream on.....;-)
I have a dream..

I det minste synes jeg det burde være frivillig for butikker/restauranter ol. å akseptere kontanter.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jaauda skrev: fre jun 30, 2023 9:12 am
fargerik skrev: fre jun 30, 2023 9:08 am
Jaauda skrev: fre jun 30, 2023 9:05 am

Denne saken synes jeg ikke er så enkel. Det burde være mulig å betale anonymt i samfunnet, alt skal ikke kunne overvåkes.

Samtidig er kontanter et dyrt og etter hvert upraktisk middel for å betale for seg. Det koster næringslivet og samfunnet store summer å opprettholde mulighet for kontant betaling. Det er også udiskutabelt at kriminelle har enklere vilkår for sin virksomhet pga kontanter.

Det beste ville kanskje vært å få en digital betalingsløsning som ikke kan overvåkes, men så er det jo å stole på noe sånt.
Veldig fin, våt drøm. Dream on.....;-)
I have a dream..

I det minste synes jeg det burde være frivillig for butikker/restauranter ol. å akseptere kontanter.
Og Norges Bank anbefaler alle å ha kontanter.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Jaauda skrev: fre jun 30, 2023 9:12 am
fargerik skrev: fre jun 30, 2023 9:08 am
Jaauda skrev: fre jun 30, 2023 9:05 am

Denne saken synes jeg ikke er så enkel. Det burde være mulig å betale anonymt i samfunnet, alt skal ikke kunne overvåkes.

Samtidig er kontanter et dyrt og etter hvert upraktisk middel for å betale for seg. Det koster næringslivet og samfunnet store summer å opprettholde mulighet for kontant betaling. Det er også udiskutabelt at kriminelle har enklere vilkår for sin virksomhet pga kontanter.

Det beste ville kanskje vært å få en digital betalingsløsning som ikke kan overvåkes, men så er det jo å stole på noe sånt.
Veldig fin, våt drøm. Dream on.....;-)
I have a dream..

I det minste synes jeg det burde være frivillig for butikker/restauranter ol. å akseptere kontanter.
Er den veien det går, altså at det blir frivillig.
Ser allerede i dag en merkbar tendens til at butikker holder seg inne med kun 50, 100 og 200-lapper.

fargerik

Legg inn av fargerik »

peraleks skrev: fre jun 30, 2023 10:02 am
Jaauda skrev: fre jun 30, 2023 9:12 am
fargerik skrev: fre jun 30, 2023 9:08 am
Veldig fin, våt drøm. Dream on.....;-)
I have a dream..

I det minste synes jeg det burde være frivillig for butikker/restauranter ol. å akseptere kontanter.
Er den veien det går, altså at det blir frivillig.
Ser allerede i dag en merkbar tendens til at butikker holder seg inne med kun 50, 100 og 200-lapper.
Det ble to tema her. Uansett....for å kommentere trådstarten seriøst....jeg ville satt pris på det dersom jeg hadde hatt en ti år gammel datter og ble advart om at fremmede menn drev og vippset penger.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 7:57 am Hvis han får vippset mellom 200 - 500 flere ganger i løpet av en fredag og lørdag fra mange forskjellige, så tyder vel det på at han driver en slags business som ikke er etter boka.
På en opptreden av Georg Apenes i sin tid husker jeg godt han sa noe tilnærmet som "Problemet er at straks finner noen ut at denne informasjonen kan benyttes til noe helt annet enn den var tiltenkt."
Å jakte pirattaxier basert på Vippstransaksjoner er nå en ting, men det stopper ikke der. Denne gang ligger det liksom i kortene at det er pedofile groomere som skal outes, men hva med foreldrene? Er det ikke omsorgssvikt å la barna tute og kjøre uten tilsyn? Kanskje barnevernet skulle hatt disse opplysningene? Og hva med inntekter? Det er kanskje ett spørsmål om beskatning? Futen burde vel også hatt denne informasjonen.

Men det er foreldrene som får varselet. Foreldre vil da sjekke kontoen til barnet. Forhøre barnet og se noen sammenhenger som skremmer og forbløffer vil jeg tro. Hva er det naturlig å gjøre videre med saken?

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

fargerik skrev: fre jun 30, 2023 10:22 am Det ble to tema her. Uansett....for å kommentere trådstarten seriøst....jeg ville satt pris på det dersom jeg hadde hatt en ti år gammel datter og ble advart om at fremmede menn drev og vippset penger.
Hva om det er Barnevernet som vil ta barnet fra deg på grunn av manglende omsorg eller mistanke om misbruk av barnet for vinnings skyld? Eller Skattefuten som vil ha sin andel av inntektene fra salg av brukte piketruser? Hvilke sikre slutninger kan man trekke ut fra Vippsoverføringer? Pedofil grooming, omsorgssvikt eller skattesvik?

fargerik

Legg inn av fargerik »

FjodorDVD skrev: fre jun 30, 2023 1:04 pm
fargerik skrev: fre jun 30, 2023 10:22 am Det ble to tema her. Uansett....for å kommentere trådstarten seriøst....jeg ville satt pris på det dersom jeg hadde hatt en ti år gammel datter og ble advart om at fremmede menn drev og vippset penger.
Hva om det er Barnevernet som vil ta barnet fra deg på grunn av manglende omsorg eller mistanke om misbruk av barnet for vinnings skyld? Eller Skattefuten som vil ha sin andel av inntektene fra salg av brukte piketruser? Hvilke sikre slutninger kan man trekke ut fra Vippsoverføringer? Pedofil grooming, omsorgssvikt eller skattesvik?
Personlig mener jeg at foreldrene bør ta ansvar og følge med. Verden er full av ulver som leter etter barn 24/7 for å lure til seg bilder og snutter som de kan dele og tjene penger på.
Vipps er relativt nytt for en gamling som meg. Tror det ble lansert for 8 år siden.
Jeg er bestefar.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Men hvorfor har unger Vipps? Eneste der jeg er tvunget til å bruke det er til innsamlinger på jobben. Ellers klarer jeg meg utmerket med andre alternativer.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

ehall skrev: fre jun 30, 2023 3:33 pm Men hvorfor har unger Vipps? Eneste der jeg er tvunget til å bruke det er til innsamlinger på jobben. Ellers klarer jeg meg utmerket med andre alternativer.
Mine to yngste fikk Vipps for å selge VG på døra.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Mine barn har hatt Vipps lenge. Gjør livet enklere. Men jeg følger med på kontoen.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

fargerik skrev: fre jun 30, 2023 3:18 pm Personlig mener jeg at foreldrene bør ta ansvar og følge med. Verden er full av ulver som leter etter barn 24/7 for å lure til seg bilder og snutter som de kan dele og tjene penger på.
Nå snakker vi samme språk. Foreldre må ta ansvar. Nesten det eneste som er sikkert her i verden er at svakhet og unnfallenhet resulterer i misbruk.

peraleks

Legg inn av peraleks »

fargerik skrev: fre jun 30, 2023 10:22 am
peraleks skrev: fre jun 30, 2023 10:02 am
Jaauda skrev: fre jun 30, 2023 9:12 am

I have a dream..

I det minste synes jeg det burde være frivillig for butikker/restauranter ol. å akseptere kontanter.
Er den veien det går, altså at det blir frivillig.
Ser allerede i dag en merkbar tendens til at butikker holder seg inne med kun 50, 100 og 200-lapper.
Det ble to tema her. Uansett....for å kommentere trådstarten seriøst....jeg ville satt pris på det dersom jeg hadde hatt en ti år gammel datter og ble advart om at fremmede menn drev og vippset penger.
Det er temmelig uproblematisk at Vipps varsler i disse tilfellene ja og de skal ha honnør for det.

fargerik

Legg inn av fargerik »

FjodorDVD skrev: fre jun 30, 2023 4:02 pm
fargerik skrev: fre jun 30, 2023 3:18 pm Personlig mener jeg at foreldrene bør ta ansvar og følge med. Verden er full av ulver som leter etter barn 24/7 for å lure til seg bilder og snutter som de kan dele og tjene penger på.
Nå snakker vi samme språk. Foreldre må ta ansvar. Nesten det eneste som er sikkert her i verden er at svakhet og unnfallenhet resulterer i misbruk.
Ja. Det er ikke noe vits i å være blåøyd, Når det åpner seg en mulighet i form av en ny plattform eller noe ny teknologi, vil kriminelle og folk med uærlige hensikter alltid og uten unntak være de første til å kaste seg på.
ALLTID OG UTEN UNNTAK!!!!!

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

FjodorDVD skrev: fre jun 30, 2023 3:57 pm
ehall skrev: fre jun 30, 2023 3:33 pm Men hvorfor har unger Vipps? Eneste der jeg er tvunget til å bruke det er til innsamlinger på jobben. Ellers klarer jeg meg utmerket med andre alternativer.
Mine to yngste fikk Vipps for å selge VG på døra.
Ja, det er en grunn. Rart de ikke selger VG her, men om de kun har Vipps behøver de ikke å ringe på hos oss.

dani07

Legg inn av dani07 »

ehall skrev: fre jun 30, 2023 3:33 pm Men hvorfor har unger Vipps? Eneste der jeg er tvunget til å bruke det er til innsamlinger på jobben. Ellers klarer jeg meg utmerket med andre alternativer.
Gull med vipps for barna. Som foreldre, så har man veldig stor kontroll over penger inn, og kan bestemme selv om barnet skal få vippse inn og ut, og det er bare å skru av og på når man vil.
Når vi reiser på ferie til familie osv, så får barna masse penger inn på vipps av familiemedlemmer, noe som de ikke ville fått uten vipps, da ingen har kontanter lengre.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

dani07 skrev: fre jun 30, 2023 7:42 pm
ehall skrev: fre jun 30, 2023 3:33 pm Men hvorfor har unger Vipps? Eneste der jeg er tvunget til å bruke det er til innsamlinger på jobben. Ellers klarer jeg meg utmerket med andre alternativer.
Gull med vipps for barna. Som foreldre, så har man veldig stor kontroll over penger inn, og kan bestemme selv om barnet skal få vippse inn og ut, og det er bare å skru av og på når man vil.
Når vi reiser på ferie til familie osv, så får barna masse penger inn på vipps av familiemedlemmer, noe som de ikke ville fått uten vipps, da ingen har kontanter lengre.
Ok, ungen min må gjøre hva den vil, men barnebarnet mitt kommer til å få kontanter. De skal vite hva penger er.

dani07

Legg inn av dani07 »

Skal de få melk fra melkemannen, og kun ta bilder med analoge kameraer med film også da eller?

Greit at barn skal lære om hvordan livet var før, men det er jo lite vits i og prøve å leve i fortiden.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Bortsett fra Norge og Sverige, fungerer kontanter over hele verden. Er bare her i nord vi har blitt så sære med kort, bankene elsker det for da må vi bruke deres tjenester og myndighetene elsker det for da har de full kontroll på almuen.

Og folk har gått tilbake til platespillere… ;)

Dog mitt hat mot Vipps er at de er Apple Pay konkurrenter, der DnB er i spissen med å utestenge Apple Pay.

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

@ehall ulempen med kontanter er at man kan bli offer for ran enten man er privatperson eller næringsdrivende

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Det at folk blir utestengt på grunn av piratkjøring er vel mest på grunn av brudd på VIPPS sine vilkår om at man ikke skal bruke privatnummer til næringsvirksomhet, uansett om det er lovlig eller ikke.
Var en lovlig innsamling for ett eller annet for noen år siden som blant annet ble hektet fordi vedkommende brukte et privatnummer og ikke bedrift.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»