Bjørnar Moxnes tatt for tyveri

Svar
Haugzu

Re: Bjørnar Moxnes tatt for tyveri

Legg inn av Haugzu »

Harduetforslag skrev: lør jul 01, 2023 2:28 am Godt oppsummert:

https://www.nrk.no/ytring/tyven-pa-tinget-1.16468097
Ekstremt pinlig for Moxnes. Men han bryr seg sikkert ikke og durer nok bare videre, i kjent politikerstil.

Brukeravatar
bønna1/2
Innlegg: 2837

Legg inn av bønna1/2 »

Kul_Djevel skrev: fre jun 30, 2023 4:52 pm Grunnkravene for å kunne ta vekterkurs:

- Du må være ekstremt firkantet
- Du må ha manglende evne til logisk tankegang
- Du må ha null evne til å utvise skjønn eller bruke sunn fornuft
- Du må ha evnen til å møte alle mennesker med overdreven mistenksomhet
- Du må ha evnen til å tro at ingen har hederlige hensikter.
- Stor fordel om du ikke kom inn på politiskolen. Her kan du leke politi uansett.
Hvordan henger den?

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

PapaSmurf skrev: lør jul 01, 2023 2:36 am Jeg kjøper ikke forklaringen.

Han finner ut at han har tatt med seg solbriller fra en butikk ved en feil, og når han oppdager det velger han å stjele dem med vilje fremfor å levere dem tilbake.

Syltynt.

Et hvert oppegående menneske ville gått tilbake, forklart situasjonen og beklaget. Saken hadde vært ute av verden og om det ble en mediesak hadde det blitt en bagatell siden han hadde gjort det rette.

Dette er virkelig ikke en partileder verdig.
Moxnes fremstiller jo det som om han får panikk, river av lappen og legger brillene i bagasjen og før han rekker å tenke mer på saken så er securitas der.

Vinklingen til NRK er jo litt annerledes

Rundt en halvtime etterpå ble han stoppet utenfor butikken. Da var solbrillene nedpakket i Moxnes' bagasje. Prislappen var fjernet, får NRK opplyst.


hadde vært morsomt hadde de offentliggjort overvåkningsvideoen.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Var nok en bevisst avskjedssøknad fra Bjørnar Moxnes dette. Merkelig hendelsesforløp. Han vet at han er politiker og kjendis, men tror at ingen har gjenkjent ham. (har bl.a. deltatt i tv-programmet "Dama til ...") Så skal han kunne naske uten å bli gjenkjent, må han bruke forkledning. Og ikke minst må han forlate stedet så fort som mulig i etterkant.

Og 1000 kr er et ganske lite underslag i den store sammenhengen, men det er vel lagt opp slik nå at han må slutte som leder.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

PapaSmurf skrev: lør jul 01, 2023 2:36 am Jeg kjøper ikke forklaringen.

Han finner ut at han har tatt med seg solbriller fra en butikk ved en feil, og når han oppdager det velger han å stjele dem med vilje fremfor å levere dem tilbake.

Syltynt.

Et hvert oppegående menneske ville gått tilbake, forklart situasjonen og beklaget. Saken hadde vært ute av verden og om det ble en mediesak hadde det blitt en bagatell siden han hadde gjort det rette.

Dette er virkelig ikke en partileder verdig.
Det er sant, men det er mange tilfeller jeg vil si det samme om - som ikke er en partileder verdig.
Bare at vi reagerer annerledes når det er en større -og mer upersonlig "enhet" det går ut over f.eks. skattebetalere, kommune, stat, velgere etc.
Da er det ikke så farlig som en butikk, selv om forbrytelsen er uendelig mye større.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

PapaSmurf skrev: lør jul 01, 2023 2:36 am Jeg kjøper ikke forklaringen.

Han finner ut at han har tatt med seg solbriller fra en butikk ved en feil, og når han oppdager det velger han å stjele dem med vilje fremfor å levere dem tilbake.

Syltynt.

Et hvert oppegående menneske ville gått tilbake, forklart situasjonen og beklaget. Saken hadde vært ute av verden og om det ble en mediesak hadde det blitt en bagatell siden han hadde gjort det rette.

Dette er virkelig ikke en partileder verdig.
Enig i det. Har hatt stor respekt for Moxnes så langt, men her har noe sviktet totalt når det gjelder dømmekraft.

Synd og bortkastet talent, på en tåpelig ikke-politisk sak. Kanskje kommer han tilbake senere, men han kan likegodt trekke seg og la Mimir eller noen andre overta som partileder.
Sist redigert av Folk_flesk den lør jul 01, 2023 3:35 am, redigert 1 gang totalt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Neptun skrev: lør jul 01, 2023 3:26 am det er mange tilfeller jeg vil si det samme om - som ikke er en partileder verdig.
Bare at vi reagerer annerledes når det er en større -og mer upersonlig "enhet" det går ut over f.eks. skattebetalere, kommune, stat, velgere etc.
Da er det ikke så farlig som en butikk, selv om forbrytelsen er uendelig mye større.
Uendelig er kanskje å ta i, men enig lell...

bennetcerf

Legg inn av bennetcerf »

Neptun skrev: lør jul 01, 2023 3:26 am
PapaSmurf skrev: lør jul 01, 2023 2:36 am Jeg kjøper ikke forklaringen.

Han finner ut at han har tatt med seg solbriller fra en butikk ved en feil, og når han oppdager det velger han å stjele dem med vilje fremfor å levere dem tilbake.

Syltynt.

Et hvert oppegående menneske ville gått tilbake, forklart situasjonen og beklaget. Saken hadde vært ute av verden og om det ble en mediesak hadde det blitt en bagatell siden han hadde gjort det rette.

Dette er virkelig ikke en partileder verdig.
Det er sant, men det er mange tilfeller jeg vil si det samme om - som ikke er en partileder verdig.
Bare at vi reagerer annerledes når det er en større -og mer upersonlig "enhet" det går ut over f.eks. skattebetalere, kommune, stat, velgere etc.
Da er det ikke så farlig som en butikk, selv om forbrytelsen er uendelig mye større.
Fyren er en tjuvradd og tatt med buksene nede. Venter bare på den klassiske; jeg har gjort feil! Venstresidens alt om forklaring når de bryter lover og regler. Stakkars små må vite. Vi vil jo så godt!

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

bennetcerf skrev: lør jul 01, 2023 4:02 am
Neptun skrev: lør jul 01, 2023 3:26 am
PapaSmurf skrev: lør jul 01, 2023 2:36 am Jeg kjøper ikke forklaringen.

Han finner ut at han har tatt med seg solbriller fra en butikk ved en feil, og når han oppdager det velger han å stjele dem med vilje fremfor å levere dem tilbake.

Syltynt.

Et hvert oppegående menneske ville gått tilbake, forklart situasjonen og beklaget. Saken hadde vært ute av verden og om det ble en mediesak hadde det blitt en bagatell siden han hadde gjort det rette.

Dette er virkelig ikke en partileder verdig.
Det er sant, men det er mange tilfeller jeg vil si det samme om - som ikke er en partileder verdig.
Bare at vi reagerer annerledes når det er en større -og mer upersonlig "enhet" det går ut over f.eks. skattebetalere, kommune, stat, velgere etc.
Da er det ikke så farlig som en butikk, selv om forbrytelsen er uendelig mye større.
Fyren er en tjuvradd og tatt med buksene nede. Venter bare på den klassiske; jeg har gjort feil! Venstresidens alt om forklaring når de bryter lover og regler. Stakkars små må vite. Vi vil jo så godt!
Dyre solbriller, koster han - alt. Jeg tror ikke det er første gangen heller, men at han ikke har blitt tatt tidligere.

Downlight

Legg inn av Downlight »

Harduetforslag skrev: lør jul 01, 2023 2:28 am Godt oppsummert:

https://www.nrk.no/ytring/tyven-pa-tinget-1.16468097
En skikkelig tjuvradd. Gjør bevisste handlinger som å ta av prislappen og legge brillene i bagasjen på briller du vet du ikke har betalt for. Fremstår som rutinert.
Sist redigert av Downlight den lør jul 01, 2023 5:27 am, redigert 1 gang totalt.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Haha, for en klovn

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

keizersoze skrev: lør jul 01, 2023 1:55 am Jeg forsøkte å kjøre ned slottstrappen...men det er tydligvis ikke lov med eller uten solbriller.
Det var et uhell på grunn av så tett tåke at de ikke så hvor de kjørte, Eli som kjørte og Karl som satt på og - var bare pinlig - å bli avbildet slik - bilder som ble spredt i alle landets aviser.
Moxnes stjal og altså med vilje, så en sammenligning må være at HAN var omtåket. Men det tror jeg ikke, heller at han var så høy på seg selv at han trodde han kunne klare - alt. Men hovmod står for fall og nå har han - falt, ja. Avskjed på Rødt papir.
Sist redigert av Fordomsfull den lør jul 01, 2023 6:22 am, redigert 2 ganger totalt.

Downlight

Legg inn av Downlight »

Tipper han slutter å gå med solbriller nå, blir for lett å assosiere han med tyverisaken.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Bilde

Hugo Boss. Det er jo parodisk.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Etter det siste som er kommet fram nå, inkl. han egen innrømmelse, må vel Moxnes være ferdig som partileder?
Kan ikke tenke meg annet, dessverre for Rødt.

thomassim

Legg inn av thomassim »

Politikere er jo bare en gjeng umoralske svindlere og tjuvpakk, uansett parti.

Skitne folk.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

kytec skrev: fre jun 30, 2023 11:34 pm
Henningsen skrev: fre jun 30, 2023 8:57 pm
Queenie skrev: fre jun 30, 2023 8:55 pm

De anmelder ikke uhell og har det hele på video. Han tilstod. You do the math
Jeg har ikke sett den. Har bare hans forklaring, og har vært nær ved å gjøre det samme selv.

Men det er flere som kaller han kleptoman. Da bør man ha noe å vise til av tidligere lignende saker. Har du eller noen andre det?
Rive av prislappen og stappe den i lomma og dundre avgårde til neste avtale?

Ok, i så fall har jeg en opplysning til deg, da er du en tyv.
Som jeg har skrevet tidligere :

"At han er tatt for å stjele et brillepar er et faktum, som ingen bestrider."

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Neptun skrev: lør jul 01, 2023 3:26 am
PapaSmurf skrev: lør jul 01, 2023 2:36 am Jeg kjøper ikke forklaringen.

Han finner ut at han har tatt med seg solbriller fra en butikk ved en feil, og når han oppdager det velger han å stjele dem med vilje fremfor å levere dem tilbake.

Syltynt.

Et hvert oppegående menneske ville gått tilbake, forklart situasjonen og beklaget. Saken hadde vært ute av verden og om det ble en mediesak hadde det blitt en bagatell siden han hadde gjort det rette.

Dette er virkelig ikke en partileder verdig.
Det er sant, men det er mange tilfeller jeg vil si det samme om - som ikke er en partileder verdig.
Bare at vi reagerer annerledes når det er en større -og mer upersonlig "enhet" det går ut over f.eks. skattebetalere, kommune, stat, velgere etc.
Da er det ikke så farlig som en butikk, selv om forbrytelsen er uendelig mye større.
Å stjele er alltid feil, men å vedta politiske linjer og retninger kan komme i konflikt med eller stride mot lover og rettigheter og slik - være forbryterske. Men politiske linjevalg kan også slå feil ut, av vankunne, manglende evne og muligheter til å få oversikt og slik - se rekkevidden av ens vedtak. Jeg kommer ikke på noen aktuelle, men et som jeg har lest om og husker sånn omtrentlig; de hadde lite mat i Kina og fuglene spiste mye av avlingene.

Så de skremte bort fuglene slik at masse fugler døde og slik, ble nesten utryddet. Da kom det altfor mye insekter - som de ikke hadde forutsett og som ble et stort problem. Jeg mener den perioden som kineserne kalte 'Det store spranget' - der de satte alle kluter til for å bli en industrinasjon, nedprioriterte matproduksjonen og at Kina da fikk hungersnød og humanitær krise med mange døde. Dette som noen kaller for Maos massedrap, var valg av feil politikk og feile valg og ikke henrettelser ol.

Men jeg kan legge til her; Når jeg leser at BKK/Eviny - VÅRT kraftselskap, eiet av 13 kommuner og av Statkraft - hadde en inntekt i 2022 på 13 milliarder kroner, og DET største overskuddet EVVER og jeg vet at dette harde tjent fordi vi som altså eier kraften og strømmen - har betalt svindyrt for den og - de/myndighetene/regjeringen - ikke har tenkt å endre på dette, jf Støre som sier at å snakke om makspris på strømmen er nå nostalgisk - så senkes mine moralske skranker og hadde jeg hatt de gamle strømmålerne - og det faktisk hadde fønket å snu måleren opp-ned i måler-skapet - så hadde jeg lett gjort det. Noe jeg EGENTLIG mener er feil, men som jeg forsvarer fordi jeg ser og erfarer at jeg blir loppet for masse mer penger enn det som er rimelig. Jeg tror Støre er FOR hele strømsystemet og han siteres igjen og igjen hvor fornøyd han er med strømkablene og at makspris er nostalgisk og Erna - holder tann for tunge og ytrer ingenting om at hun vil endre noe. Så politikk kan og føre til reduserte moralske sperrer.
Sist redigert av Fordomsfull den lør jul 01, 2023 8:11 am, redigert 1 gang totalt.

Nyrik

Legg inn av Nyrik »

Som Rødt velger ønsker jeg at han skal gå av. Jeg gir fullstendig faen i at partiledere i andre partier har gjort verre ting, største grunnen til at jeg har stemt på Rødt er at jeg føler de er det eneste partiet som har hatt troverdighet. Kan ikke da ha en simpel tyv som partileder.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Fortsatt noen som mener vekteren burde latt ham gå fordi det var en åpenbar forglemmelse? Eller skjønner man at han ville tapt i retten nå?
Sist redigert av Solvgutt1 den lør jul 01, 2023 8:13 am, redigert 1 gang totalt.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Nyrik skrev: lør jul 01, 2023 8:07 am Som Rødt velger ønsker jeg at han skal gå av. Jeg gir fullstendig faen i at partiledere i andre partier har gjort verre ting, største grunnen til at jeg har stemt på Rødt er at jeg føler de er det eneste partiet som har hatt troverdighet. Kan ikke da ha en simpel tyv som partileder.
Det er min mening og, derfor har jeg skrevet flere ganger; Avskjed på Rødt papir. Og - det gjelder jo for ledere i alle partier eller organisasjoner;om de stjeler, kan de ikke være ledere.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Solvgutt1 skrev: lør jul 01, 2023 8:12 am Fortsatt noen som mener vekteren burde latt ham gå fordi det var en åpenbar forglemmelse? Eller skjønner man at han ville tapt i retten nå?
Jeg trodde det var en forglemmelse når jeg skrev første innlegget i tråden.
Det tror jeg ikke lengre.
Fyren er jo idiot. Tyv.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Jeg tror at han rev av lappen ganske kjapt. Noen liker å stjele, selv om de ikke trenger det.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Solvgutt1 skrev: lør jul 01, 2023 8:12 am Fortsatt noen som mener vekteren burde latt ham gå fordi det var en åpenbar forglemmelse? Eller skjønner man at han ville tapt i retten nå?
Jeg skrev straks at jeg ikke så på dette som noe annet enn at han stjal og så har vi jo fått vite mer som styrket det. Jeg tror og han har gjort dette før og da ikke blitt tatt. Fordi jg synes det virker rart, i den alderen og plutselig gjøre seg til tyv for en helt latterlig liten sum - og så miste ALT; jobb, tillitsverv og altså tillit osv. Men jeg har og skrevet at en kan selvsagt glemme noe - om hodet plutselig fylles av noe som plutselig haster;- som at flyet en skal ta, har siste opprop eller at en har glemt ungene sine. Men da burde vi hørt om mange lignende saker på flyplasser og det har ikke jeg hørt om.. Og en kan selvsagt være diskre, men - kom igjen - Hugo Boss-solbriller på en leder av Rødt! Fyren var altfor høy på seg selv og har trodd at han kunne tillate seg ALT. Litt som Atle Antonsen på stigende rus, tenker jeg; de tror de kan klare alt. Og for Moxnes' del - også tyveri.
Så det er bra han ble tatt, for et politisk parti er ikke tjent med ledere som tror de står over loven og andre.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Solvgutt1 skrev: lør jul 01, 2023 8:22 am Jeg tror at han rev av lappen ganske kjapt. Noen liker å stjele, selv om de ikke trenger det.
Jeg mener de hadde på video når han rev av lappen og at dt var før han la brillene i bagasjen. Jeg tror det med stjeling blir en mani og jeg har en tjommi som var rusmisbruker som fortalte at han stjal alltid og at han hadde dårlig samvittighet - de gangene han kom ut fra en butikk uten å ha stjålet noe. Nå tror jeg ikke det om Moxnes, men jeg tror ikke dette er første gangen han stjeler.

Nyrik

Legg inn av Nyrik »

Sjansen for å bli tatt for noe slikt er minimal. Så ren logikk vil da tilsi at sannsynligheten for at dette var en enkeltstående hendelse også var minimal.

Så om det er en gjenganger trenger ikke naskeri av verdier på 1k være bagatellmessig, kan fort ende opp med å være en god andel av disponibel inntekt selv med millionlønn(før skatt)

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Syns nesten synd på fyren nå. Må sikkert ha et problem.

Det beste han kan gjøre, er å legge alle kort på bordet og erkjenne at han har noe.. Hva det er, vet jeg ikke. Personlighetsforstyrrelse av en eller annen art? kanskje selve lidelsen kleptomani? Tvangs-lidelse/angst..?, noe tror jeg det er.
Det gjør han best i å stå fram med nå, og fortelle at han ønsker hjelp til å få gjort noe med det. Da vil han kunne gjennopprette en respekt og få forståelse.
Ikke at jeg tror han kan fortsette være folkevalgt, det vet jeg ikke sikkert da.
Men om han velger tviholde på bortforklaringer, vil det bare bli verre for han. Tyveri av et par solbriller kan virke mindre alvorlig, men det er en type hendelse som kan plage mer enn andre ting tror jeg. Kan han vise seg blandt folk etter noe sånt, få tillit fra andre?
I verste fall kan det føre til at han tar livet av seg, og det ønsker vi ikke.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Nyrik skrev: lør jul 01, 2023 8:34 am Sjansen for å bli tatt for noe slikt er minimal. Så ren logikk vil da tilsi at sannsynligheten for at dette var en enkeltstående hendelse også var minimal.
Nå har jeg ikke nasket noe siden jeg var 10-12 år, men hvis jeg skulle gjort det igjen så ville jeg styrt unna Gardemoen med sitt korps av tyvfangere, og hundrevis av overvåkningskameraer. 😅

Nyrik

Legg inn av Nyrik »

KingKongHalvor skrev: lør jul 01, 2023 8:42 am
Nyrik skrev: lør jul 01, 2023 8:34 am Sjansen for å bli tatt for noe slikt er minimal. Så ren logikk vil da tilsi at sannsynligheten for at dette var en enkeltstående hendelse også var minimal.
Nå har jeg ikke nasket noe siden jeg var 10-12 år, men hvis jeg skulle gjort det igjen så ville jeg styrt unna Gardemoen med sitt korps av tyvfangere, og hundrevis av overvåkningskameraer. 😅
Er vel ikke tilfeldig at han ble tatt der.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Litt på alvorssiden så var det jo flere som mente at vekteren burde kjent igjen Moxnes og skjønt at han aldri ville stjålet. Det er en litt skremmende holdning. At kjendisfaktoren skal være frikjennende. I dette tilfellet viste det seg å være feil. Kanskje Moxnes satset på nettopp det at ingen ville konfrontere ham når han er den han er.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»