Trettebergstuen - går av

Svar
Solvgutt1

Re: Trettebergstuen - går av

Legg inn av Solvgutt1 »

Guttorm123 skrev: tir jun 27, 2023 4:55 pm
GoingKronos skrev: tir jun 27, 2023 3:49 pm

Og vi ser jo på Stortingspresidenten, etter en rekke med udugeligheter så ble Gharahkhani valgt og har gjort en strålende jobb.
I forbindelse med 25. juni-markeringen, så sa han følgende:

– Vi bor i Norge. Og husk det, du som bruker din tolkning av din religion for å ikke akseptere andre: Det er de samme menneskerettighetene som beskytter din rett til å tro, som gir de skeive rett til å leve frie og selvstendige liv. Det er sånn Norge er.

Jeg trodde han ville blitt kritisert for å si dette, men det har han vel ikke blitt.
Hvorfor skulle han bli kritisert for det?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Texas_John skrev: fre jun 23, 2023 12:01 pm
Kul_Djevel skrev: fre jun 23, 2023 11:53 am
VivaLV skrev: fre jun 23, 2023 11:41 am Men har noen eksperter sagt noe om det kan være straffbart?
Hvis man går imot embetsverket og bevisst bare gjør som man vil så er det vel absolutt på grensen til korrupsjon!!??
Nei. Hun har ikke gjort noe straffbart.
Handlingene er i prinsippet straffbare, men som følge av at hun var statsråd da de ble utført er hun i praksis unntatt fra straffeforfølgning.
Og der ble nøyaktig det jeg sa bekreftet:

Professor Eirik Holmøyvik: Trettebergstuens habilitetsbrudd kan være straffbart

Tidligere høyesterettsdommer Matningsdal tror imidlertid ikke at en eventuell anmeldelse og etterforskning av Trettebergstuen vil føre fram til straff.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O ... straffbart

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Solvgutt1 skrev: ons jun 28, 2023 3:08 pm
Hvorfor skulle han bli kritisert for det?
For å poengtere kulturell overlegenhet., slik rektoren i den mye omtalte håndhilse-saken blir beskyldt for.

Organisasjonen Antirasistisk Senter har omtalt hendelsen som rasistisk på sin egen Facebook-side.

Der skriver de skriver at rektorens uttalelser ikke kan forstås «som annet enn rasistisk». I en senere redigering justerer organisasjonen budskapet til at rektoren utviser «typisk opplevelse av kulturoverlegenhet».

https://www.nettavisen.no/nyheter/eivor ... 95-1186853

"– Vi bor i Norge. Og husk det, du som bruker din tolkning av din religion for å ikke akseptere andre: Det er de samme menneskerettighetene som beskytter din rett til å tro, som gir de skeive rett til å leve frie og selvstendige liv. Det er sånn Norge er."

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Texas_John skrev: ons jun 28, 2023 3:39 pm
Og der ble nøyaktig det jeg sa bekreftet:

Professor Eirik Holmøyvik: Trettebergstuens habilitetsbrudd kan være straffbart

Tidligere høyesterettsdommer Matningsdal tror imidlertid ikke at en eventuell anmeldelse og etterforskning av Trettebergstuen vil føre fram til straff.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O ... straffbart
«Om statsråd Trettebergstuens brot på habilitetsreglane etter ei vurdering av kompetent instans viser seg å ikkje vere straffbart, så vil det også vere ei viktig avklaring», skriver han.

– Skal vi ha tillit til politikere, så kan det ikke være noe særbehandling. De må behandles etter samme regler som alle andre, sier Holmøyvik.

Her er jeg helt enig med Holmøyvik. Det er viktig å få en avklaring på slike spørsmål, uavhengig av hva man kommer frem til.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Guttorm123 skrev: ons jun 28, 2023 4:14 pm
Solvgutt1 skrev: ons jun 28, 2023 3:08 pm
Hvorfor skulle han bli kritisert for det?
For å poengtere kulturell overlegenhet., slik rektoren i den mye omtalte håndhilse-saken blir beskyldt for.

Organisasjonen Antirasistisk Senter har omtalt hendelsen som rasistisk på sin egen Facebook-side.

Der skriver de skriver at rektorens uttalelser ikke kan forstås «som annet enn rasistisk». I en senere redigering justerer organisasjonen budskapet til at rektoren utviser «typisk opplevelse av kulturoverlegenhet».

https://www.nettavisen.no/nyheter/eivor ... 95-1186853

"– Vi bor i Norge. Og husk det, du som bruker din tolkning av din religion for å ikke akseptere andre: Det er de samme menneskerettighetene som beskytter din rett til å tro, som gir de skeive rett til å leve frie og selvstendige liv. Det er sånn Norge er."
Er det den forskjell på å forsvare menneskerettigheter, og å ville tvinge noen til å håndhilse - kanskje?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Solvgutt1 skrev: ons jun 28, 2023 4:22 pm
Er det den forskjell på å forsvare menneskerettigheter, og å ville tvinge noen til å håndhilse - kanskje?
Likheten ligger i å poengtere en kulturell overlegenhet. Å bruke sin religion for å ikke akseptere andre, er ikke forbudt her i landet. Gharahkhani poengterer at "vi bor i Norge" og at det er "sånn Norge er.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Guttorm123 skrev: ons jun 28, 2023 4:40 pm
Solvgutt1 skrev: ons jun 28, 2023 4:22 pm
Er det den forskjell på å forsvare menneskerettigheter, og å ville tvinge noen til å håndhilse - kanskje?
Likheten ligger i å poengtere en kulturell overlegenhet. Å bruke sin religion for å ikke akseptere andre, er ikke forbudt her i landet. Gharahkhani poengterer at "vi bor i Norge" og at det er "sånn Norge er.
Så du syns det Gharahkhani sier er kritikkverdig?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Solvgutt1 skrev: ons jun 28, 2023 4:41 pm
Så du syns det Gharahkhani sier er kritikkverdig?
Når Gharahkhani poengterer at "vi bor i Norge" og at det er "sånn Norge er., så kan dette selvfølgelig kritiseres, også av meg, siden Norge tydeligvis ikke har noen bestemt måte å være på.

For fem år siden sa Gharahkhani dette:

Bor du i Norge så skal du akseptere frihet, demokrati og likestilling. Vi må slå hardt ned på sosial kontroll, æresvold og ukultur. Vi må være tydelige på at vi ikke kan akseptere jenter skjermes fra å vokse opp i åpne og frie omgivelser, at de ikke får delta på ulike aktiviteter og blir pålagt en bestemt bekledning. Vi kan heller ikke akseptere at enkelte skoler praktiserer kjønnsdelt svømmeundervisning, eller at enkelte nekter å jobbe på grunn av det de betegner som religiøse grunner, men som jeg mener er ukultur.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/8w ... kestilling

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Guttorm123 skrev: ons jun 28, 2023 5:00 pm
Solvgutt1 skrev: ons jun 28, 2023 4:41 pm
Så du syns det Gharahkhani sier er kritikkverdig?
Når Gharahkhani poengterer at "vi bor i Norge" og at det er "sånn Norge er., så kan dette selvfølgelig kritiseres, også av meg, siden Norge tydeligvis ikke har noen bestemt måte å være på.

For fem år siden sa Gharahkhani dette:

Bor du i Norge så skal du akseptere frihet, demokrati og likestilling. Vi må slå hardt ned på sosial kontroll, æresvold og ukultur. Vi må være tydelige på at vi ikke kan akseptere jenter skjermes fra å vokse opp i åpne og frie omgivelser, at de ikke får delta på ulike aktiviteter og blir pålagt en bestemt bekledning. Vi kan heller ikke akseptere at enkelte skoler praktiserer kjønnsdelt svømmeundervisning, eller at enkelte nekter å jobbe på grunn av det de betegner som religiøse grunner, men som jeg mener er ukultur.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/8w ... kestilling
Så du kritiserer det?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Solvgutt1 skrev: ons jun 28, 2023 5:02 pm
Så du kritiserer det?
Jeg kritiserer hans "vi bor i Norge" og at det er "sånn Norge er" ja.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Guttorm123 skrev: ons jun 28, 2023 5:05 pm
Solvgutt1 skrev: ons jun 28, 2023 5:02 pm
Så du kritiserer det?
Jeg kritiserer hans "vi bor i Norge" og at det er "sånn Norge er" ja.
Javel. Jeg syns det er helt greit å påpeke at vi bor i Norge og har noen grunnleggende verdier her.

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

Blir spennende å se hvor lenge hun nye varer. De fremmedkulturelle statsrådene har ikke vært noen susksess så langt...

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

GoingKronos skrev: tir jun 27, 2023 1:38 pm

At 1 av 19 har innvandrerbakgrunn er altså nok til at man slenger om seg med det her? Det virker som enkelte mener at alt annet enn 100% etnisk norske er feil, og da vet man hvor disse plasserer seg i det politiske landskapet.
Norge har fått sin tredje muslimske kulturminister med røtter i Pakistan. Først ut var Hadia Tajik, kulturminister for Ap fra 2012 til 2013. Deretter var Abid Raja kulturminister for Høyre-regjeringen 2020-2021, mens Ap i dag har innsatt Lubna Jaffery som ny kulturminister.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Solvgutt1 skrev: ons jun 28, 2023 5:07 pm
Javel. Jeg syns det er helt greit å påpeke at vi bor i Norge og har noen grunnleggende verdier her.
Hvem vil du påpeke dette mot?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Guttorm123 skrev: tor jun 29, 2023 12:59 pm
Solvgutt1 skrev: ons jun 28, 2023 5:07 pm
Javel. Jeg syns det er helt greit å påpeke at vi bor i Norge og har noen grunnleggende verdier her.
Hvem vil du påpeke dette mot?
De som er motstandere av disse grunnleggende verdiene.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Solvgutt1 skrev: tor jun 29, 2023 1:00 pm
De som er motstandere av disse grunnleggende verdiene.
Noe slikt du tenker på?

Gharahkhani:


Vi kan heller ikke akseptere at enkelte skoler praktiserer kjønnsdelt svømmeundervisning, eller at enkelte nekter å jobbe på grunn av det de betegner som religiøse grunner, men som jeg mener er ukultur.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Guttorm123 skrev: tor jun 29, 2023 1:24 pm
Solvgutt1 skrev: tor jun 29, 2023 1:00 pm
De som er motstandere av disse grunnleggende verdiene.
Noe slikt du tenker på?

Gharahkhani:


Vi kan heller ikke akseptere at enkelte skoler praktiserer kjønnsdelt svømmeundervisning, eller at enkelte nekter å jobbe på grunn av det de betegner som religiøse grunner, men som jeg mener er ukultur.
For eksempel.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Kommuneoverlege, førstekandidat i Innlandet og politisk nestleder for partiet Liberalistene, Jan-Øyvind Lorgen, varsler anmelding av den nylig avgåtte kulturministeren.

Det kommer som følge av at Anette Trettebergstuen måtte fratre sin stilling som følge av at det har kommet frem at hun har utnevnt to nære venner til offentlige verv.

Det er paragraf 387 og 171 i Straffeloven som Lorgen mener er brutt.

Lovparagraf § 387 omhandler korrupsjon. «Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som gir eller tilbyr noen en utilbørlig fordel i anledning av utøvelsen av stilling, verv eller utføringen av oppdrag».

Paragraf §171 sier at «med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som utøver eller bistår ved utøving av offentlig myndighet, og grovt bryter sin tjenesteplikt».

https://inyheter.no/2023/07/01/anmelder ... for-loven/

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»