Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Jaauda

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Jaauda »

DennisB skrev: fre jun 30, 2023 12:49 pm This is so fucked up. Alle de som har vært i krigen (pluss foreldrene) synes at krigen er nødvendig altså, at de gjør sin plikt for moderlandet, for å beskytte Russland. Og kaller ukrainerne nazier. Dette er fra en av utkantsbygdene. De blir altså foret med løgner av Putin, og går fem på.
Jeg blir kvalm.
Jeg skal overhodet ikke forsvare disse, men er ikke dette klassisk kognitiv dissonans?
Jeg/min sønn har dratt i krigen. Jeg/han vil da ikke gjøre noe som er så forferdelig som å utkjempe en folkerettsstridig urettferdig angrepskrig.
Følgelig er denne krigen rettferdig og i tråd med folkeretten og sannsynligvis en ærefull handling for å forsvare moderlandet..
Noe sånt tror jeg foregår i hodene deres.

startelver

Legg inn av startelver »

Et barn er reddet fra russisk indoktrinering. Se denne oppsiktsvekkende nye dokumentaren fra Vice news om hva som skjer med ukrainske barn i Russland. Og foreldre som er hjelpesløse.


Pushback

Legg inn av Pushback »

DennisB skrev: fre jun 30, 2023 12:49 pm This is so fucked up. Alle de som har vært i krigen (pluss foreldrene) synes at krigen er nødvendig altså, at de gjør sin plikt for moderlandet, for å beskytte Russland. Og kaller ukrainerne nazier. Dette er fra en av utkantsbygdene. De blir altså foret med løgner av Putin, og går fem på.
Jeg blir kvalm.

Her er det mye promille gitt

DennisB

Legg inn av DennisB »

Jaauda skrev: fre jun 30, 2023 1:00 pm
DennisB skrev: fre jun 30, 2023 12:49 pm This is so fucked up. Alle de som har vært i krigen (pluss foreldrene) synes at krigen er nødvendig altså, at de gjør sin plikt for moderlandet, for å beskytte Russland. Og kaller ukrainerne nazier. Dette er fra en av utkantsbygdene. De blir altså foret med løgner av Putin, og går fem på.
Jeg blir kvalm.
Jeg skal overhodet ikke forsvare disse, men er ikke dette klassisk kognitiv dissonans?
Jeg/min sønn har dratt i krigen. Jeg/han vil da ikke gjøre noe som er så forferdelig som å utkjempe en folkerettsstridig urettferdig angrepskrig.
Følgelig er denne krigen rettferdig og i tråd med folkeretten og sannsynligvis en ærefull handling for å forsvare moderlandet..
Noe sånt tror jeg foregår i hodene deres.
Jo, det kan man kanskje si. Men det som ligger til grunn, som også nevnes av flere, er jo det at man faktisk tror på at Russland kan bli angrepet av Ukraina eller NATO. Og da er det for å bidra til å redde Russland at man går med såpass positive øyne inn i krigen. Både frivillig altså, og som innkalt.

Det hele bygger jo på misledningen til Putin, om at nazistene i Ukraina vil angripe Russland. Eller at NATO vil gjøre det. Det er det som er fucked up, at de svelger den påstanden.

Jeg så for meg at disse intervjuene ville inneholde en frykt og håpløshet for krig generelt, ut fra all jævelskapen disse har sett. Men der tok jeg feil gitt.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1211

Legg inn av Albania »

DennisB skrev: fre jun 30, 2023 1:18 pm
Jaauda skrev: fre jun 30, 2023 1:00 pm
DennisB skrev: fre jun 30, 2023 12:49 pm This is so fucked up. Alle de som har vært i krigen (pluss foreldrene) synes at krigen er nødvendig altså, at de gjør sin plikt for moderlandet, for å beskytte Russland. Og kaller ukrainerne nazier. Dette er fra en av utkantsbygdene. De blir altså foret med løgner av Putin, og går fem på.
Jeg blir kvalm.
Jeg skal overhodet ikke forsvare disse, men er ikke dette klassisk kognitiv dissonans?
Jeg/min sønn har dratt i krigen. Jeg/han vil da ikke gjøre noe som er så forferdelig som å utkjempe en folkerettsstridig urettferdig angrepskrig.
Følgelig er denne krigen rettferdig og i tråd med folkeretten og sannsynligvis en ærefull handling for å forsvare moderlandet..
Noe sånt tror jeg foregår i hodene deres.
Jo, det kan man kanskje si. Men det som ligger til grunn, som også nevnes av flere, er jo det at man faktisk tror på at Russland kan bli angrepet av Ukraina eller NATO. Og da er det for å bidra til å redde Russland at man går med såpass positive øyne inn i krigen. Både frivillig altså, og som innkalt.

Det hele bygger jo på misledningen til Putin, om at nazistene i Ukraina vil angripe Russland. Eller at NATO vil gjøre det. Det er det som er fucked up, at de svelger den påstanden.

Jeg så for meg at disse intervjuene ville inneholde en frykt og håpløshet for krig generelt, ut fra all jævelskapen disse har sett. Men der tok jeg feil gitt.
Tross alt russere, majoriteten tenker sånn dessverre.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Albania skrev: fre jun 30, 2023 2:07 pm
DennisB skrev: fre jun 30, 2023 1:18 pm Jo, det kan man kanskje si. Men det som ligger til grunn, som også nevnes av flere, er jo det at man faktisk tror på at Russland kan bli angrepet av Ukraina eller NATO. Og da er det for å bidra til å redde Russland at man går med såpass positive øyne inn i krigen. Både frivillig altså, og som innkalt.

Det hele bygger jo på misledningen til Putin, om at nazistene i Ukraina vil angripe Russland. Eller at NATO vil gjøre det. Det er det som er fucked up, at de svelger den påstanden.

Jeg så for meg at disse intervjuene ville inneholde en frykt og håpløshet for krig generelt, ut fra all jævelskapen disse har sett. Men der tok jeg feil gitt.
Tross alt russere, majoriteten tenker sånn dessverre.
Ja, ingen kan si at russere generelt ikke støtter Putin eller krigen. Det gjør de definitivt. Det handler ikke om at man er redde for å stå opp mot Putin. De står opp for moderlandet, og tror på alle trusler, noe man har fått med teskje siden barnehagen. Alle andre er onde, mens russerne er de gode.

Dette sitter så dypt i folket, at det vil ta tiår å gjøre noe med, tror jeg. Selv om krigen tapes, er veien fryktelig lang mot ydmykhet og samarbeid med andre europeiske land.

DennisB

Legg inn av DennisB »

En interessant artikkel fra VG, denne gangen sett fra belarusisk hold. En politisk flyktning fra Belarus kjemper i krigen for Ukraina (bl.a. i Bakhmut), og her er hans synspunkter på hendelsene rundt Lukasjenko og Progozjin de siste dagene. Han hadde et håp om et kupp i Belarus i kjølevannet av Progozjins frammarsj mot Moskva. Nå ser alt straks verre ut.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/VP ... -i-belarus

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Intervju med Øverstkommanderende Zhaluzhnyi i Washington Post. De kan ikke ha fått mange minuttene med ham, for dette er ikke hva jeg kaller et godt intervju, men det er uansett alltid interessant å høre hva han har å si.

Han er frustrert over kritikken som har kommet mot Ukrainas motoffensiv. Han er frustrert fordi forventningene i vestlige land er at Ukraina skal følge NATO-doktrine uten å ha luftherredømme. Han sier også at russerne har ti ganger så mye ammunisjon som de selv har.

In his command post, Zaluzhny has a screen that shows him everything in the air at any given moment — the aviation from NATO countries at Ukraine’s western border, his own planes in the sky over Ukraine, and Russia’s on the eastern edges. “Let’s just say the number of aircraft that are on duty near our western borders is twice as much as the number of Russian aircraft devastating our positions. Why can’t we take at least a third of it from there and move it here?” Zaluzhny asked.

“This is not a show,” Zaluzhny said Wednesday in his office at Ukraine’s General Staff headquarters. “It's not a show the whole world is watching and betting on or anything. Every day, every meter is given by blood.”

“Without being fully supplied, these plans are not feasible at all,” he added. “But they are being carried out. Yes, maybe not as fast as the participants in the show, the observers, would like, but that is their problem.”

Linken er gyldig i 14 dager.
https://wapo.st/438mYsa

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Russerne kan ha brukt en Iskander for å ta ut et militært objekt til en forandring. Ukrainernes brohode ved Antonivskyi-brua.


Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »


startelver

Legg inn av startelver »

Dagens angrep i Donetsk :


Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Troygirl skrev: fre jun 30, 2023 3:30 pm Intervju med Øverstkommanderende Zhaluzhnyi i Washington Post. De kan ikke ha fått mange minuttene med ham, for dette er ikke hva jeg kaller et godt intervju, men det er uansett alltid interessant å høre hva han har å si.

Han er frustrert over kritikken som har kommet mot Ukrainas motoffensiv. Han er frustrert fordi forventningene i vestlige land er at Ukraina skal følge NATO-doktrine uten å ha luftherredømme. Han sier også at russerne har ti ganger så mye ammunisjon som de selv har.

In his command post, Zaluzhny has a screen that shows him everything in the air at any given moment — the aviation from NATO countries at Ukraine’s western border, his own planes in the sky over Ukraine, and Russia’s on the eastern edges. “Let’s just say the number of aircraft that are on duty near our western borders is twice as much as the number of Russian aircraft devastating our positions. Why can’t we take at least a third of it from there and move it here?” Zaluzhny asked.

“This is not a show,” Zaluzhny said Wednesday in his office at Ukraine’s General Staff headquarters. “It's not a show the whole world is watching and betting on or anything. Every day, every meter is given by blood.”

“Without being fully supplied, these plans are not feasible at all,” he added. “But they are being carried out. Yes, maybe not as fast as the participants in the show, the observers, would like, but that is their problem.”

Linken er gyldig i 14 dager.
https://wapo.st/438mYsa
Enig med Zaluzhnyi, mye av kritikken på vestlig hold er basert på urealistiske antakelser og manglende innsikt - det var først nylig den sanne karakteren bak den russiske soldatens dødslengsel bli allment kjent for folk flest - og dette var basert på forskjellige krigsdoktrinebetraktning som ikke er realistisk i Ukraina. Oppklaringsfasen har blitt svært tregt og meget kostbart for ukrainerne som slett ikke hadde forestilt seg at russerne fremdeles har mye ammunisjon (Iran sender nå alt de kunne unnvære til Russland! Det er oppdaget at eldre ammunisjon fra andre land som Kina kjøpt for lenge siden har kommet til Russland!!!) eller at hjernevaskingen av de russiske soldatene er gått så langt, at man i minst 90 % av alle nærkampstilfeller var nødt til å drepe dem. I det minst er det nå økt tempo i Søndre Donbass-fronten hvor ukrainerne har returnert til å slite ned russerne, men dessverre lider de stadig mer og mer tap. Russerne slåss så forrykt at selv tyske veteraner fra 2.vk ville ha blitt dypt overrasket, ettersom man vet at de har dårlig ledelse, dårlig med våpen og elendig moral. Og Zaluzhnyi får ikke lov til å bruke moralødeleggende våpen eller klasevåpen, han får heller ikke nok ammunisjon slik at man må sløvere ned og holde mesteparten av styrkene bort. Som et resultat måtte hver eneste meter vinnes med ukrainsk blod.

Og de ukrainske styrkene har seriøse problemer med å erstatte sine tapene uten tap av kompetanse. De kunne rotere sine NATO-trente styrkene inn i ilden, men de kunne ikke desimere dem altfor meget og hovedbyrden dermed falt ned på de ordinære troppene som hadde lidd smertelig tap under Bakhmut-kampene. Selv om vestlige kampkjøretøyer reddet liv, en liten del av de utslåtte er ødelagt, resten kan berges - er dette større materiell tap enn det som kunne aksepteres. Tusenvis har blitt drept og skadet i Søndre Donbass-fronten så langt, og man er nådd et punkt hvor ukrainerne ikke mer kan hente fram betydelige ressurser - de trenger å spare sine soldatenes liv. Og til det; må de ha egnede våpen fra NATO. Oppklaringsfasen hadde blitt mye vanskeligere enn ventet. Men planen fortsetter, det vil være i juli gjennombruddsfasen kan starte for alvor. Hva ukrainerne nå trenger mest er antipersonellvåpen mot befestede posisjoner og avansert EW, det har vist seg at det ikke hjelpe ikke ved å ta bort artilleri eller EW-stasjoner når flere tusen russiske soldater slåss til døden hver eneste gang. Altfor mange ganger tok sikringsoperasjoner altfor lang tid når man må røyke ut ensidige russerne som oppriktig trodde de må aldri gi seg eller er for redd til å retirere av frykt for å bli drept av sine egne.

Amerikanske soldater ville sannsynlig ha lidd enda større tap og mye større vansker, med moralsk svikt og tillittkrise som resultat om disse var i ukrainernes plass, og det ville ha utløst ramaskrik i Washington hvor man må innse at de må gi avkall på alle humanitære tanker fordi det er sine egne soldatenes liv som er viktigst. De amerikanske soldatene ville ha gått til mytteri fordi de får ikke nok våpenstøtte, eller praktisere total krig med no-prisoner praksis og fullstendig utryddelse av all levende - hvis de hadde egnede våpen og ammunisjon. Dette er Tarawa i praksis; av en eller andre grunn har Putin skapt et grufullt system hvor hundretusener av soldater tvinges til å slåss til døden - og dermed omgjør dem til en kjøttvegg bokstavelig talt. Dette var først sett i Groznyj i 1994-95, siden har det bare blitt verre og verre. Hvor mange er død? Man får stadige meldinger om opptil 80 % eller så høy som 90 % tap av kompanier, soldatene som bli etterlatt til seg selv, bare overgi seg ikke. De slåss meget fornedrende som sanne rotter.

Krigen i Ukraina har blitt en katastrofe, og det er nå seriøse bekymringsmeldinger om at Putin vil ødelegge ZNPP-atomkraftverket for å gjøre en sone på 30 til 50 km ufremkommelig. Dette vil ikke hindre ukrainsk fremrykking, men dette vil ødelegge Sør-Ukraina som et fungerende land med total brent jords taktikk. Måten russerne fører krig i Ukraina er ikke normal selv etter russisk standard. De bruker en Iskander TBM i Khersonfronten uten suksess, og de hadde lansert et Iskander angrep på Kramatorsk på et sivilt mål som rett og slett var møtestedet for journalister, offisielle representanter og høytstående samfunnsmedlemmer. Sannsynlig bare for å få has på tilfeldige militæroffiserer. Dette minner om et rotteslåssmål der ingenting er heldig, med total fravær på sivilisert atferd som hvis "skaven" fra spillet Warhammer 40K har blitt manet fram av Putin.

Beryansk militærflyplass ble angrepet med opptil 6 Storm Shadow kryssermissiler, og luftvernsbatterier prøvd å stoppe dette, men bildedokumenter avslørt trolig en feilfungerende Storm Shadow eller rester fra et sammenstøt med en herdede overflate. 11 eksplosjoner var registrert.

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Krigen i Ukraina har blitt en katastrofe, og det er nå seriøse bekymringsmeldinger om at Putin vil ødelegge ZNPP-atomkraftverket for å gjøre en sone på 30 til 50 km ufremkommelig. Dette vil ikke hindre ukrainsk fremrykking, men dette vil ødelegge Sør-Ukraina som et fungerende land med total brent jords taktikk. Måten russerne fører krig i Ukraina er ikke normal selv etter russisk standard. De bruker en Iskander TBM i Khersonfronten uten suksess, og de hadde lansert et Iskander angrep på Kramatorsk på et sivilt mål som rett og slett var møtestedet for journalister, offisielle representanter og høytstående samfunnsmedlemmer. Sannsynlig bare for å få has på tilfeldige militæroffiserer. Dette minner om et rotteslåssmål der ingenting er heldig, med total fravær på sivilisert atferd som hvis "skaven" fra spillet Warhammer 40K har blitt manet fram av Putin.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stemmer dette har helt sikkert USA sin etterretning fanget opp dette,og da er det på sin plass at Nato kommer med en kraftig advarsel til russerne da Nato land helt klart kan bli berørt av dette.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Noen flere som har sett rykter om at SAMP/T MAMBA skal befinne seg i Lyman?

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

nometalhorse skrev: fre jun 30, 2023 10:00 pm Noen flere som har sett rykter om at SAMP/T MAMBA skal befinne seg i Lyman?
Mener Macron har bekreftet det ett eller annet sted.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

nometalhorse skrev: fre jun 30, 2023 10:00 pm Noen flere som har sett rykter om at SAMP/T MAMBA skal befinne seg i Lyman?
Hørt det fra Rybar:

Situation as of 17.00 June 30, 2023

The Armed Forces of Ukraine launched a counteroffensive near Kremennaya on the Krasnolimansky sector of the front. According to Archangel Spetsnaz, the Russian positions on the Torsk salient are being attacked by six brigades of the Armed Forces of Ukraine.

It has long been known that the enemy will soon launch a counteroffensive in this area: a week and a half ago, Samp/T air defense systems were lit up in Liman: the transfer of anti-aircraft missile systems to the front line is a clear sign of preparation for active offensive measures.

At the moment, Russian units are working on enemy clusters and holding back Ukrainian formations on these approaches. Part of the Russian forces are still continuing the cleansing of the Serebryansky Lesnichestvo.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Russland er verdens ondeste regime, og det er fylt til randen av onde kyniske mennesker. Jeg blir kvalm av dem.




Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1211

Legg inn av Albania »

Troygirl skrev: fre jun 30, 2023 10:54 pm Russland er verdens ondeste regime, og det er fylt til randen av onde kyniske mennesker. Jeg blir kvalm av dem.



Takk Gud for at verden ser hva slags dyr man har å gjøre med. I en periode var det kun oss fra Balkan og Øst-Europa som bemerket dette.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Ble nesten rørt over å se hva Mike Pence sier i dette intervjuet. Sterkt religiøs person som ble med Trump inn i lederskapet i USA har gjort at mine antagelser om han ble litt justert for å si det mildt. Lurer veldig på hva som fikk han med hos klovnen Trump når jeg ser dette. Han snakker faktisk som en president verdig, og i tillegg fra Kyiv. Vel verdt å se dette intervjuet selv om det er drøye 10 minutter.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

De fleste av dere har sikkert sett videoen, men likevel :-) Så videoen første gang med BennyHill musikk, noe som passer bedre enn denne versjonen. Russiske sabotører på Ukrainsk side av Kherson(antar jeg), ble tatt med buksene nede eller noe sånt. De angret nok på overfarten for å si det mildt. Ligger en død person på en pram her også, så alt en nok ikke med. Noen med geoloakasjon så legg det ut. edit: link virker, bare å trykke på.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Et veldig interessant droneopptak vist at ukrainske kommandosoldater kan ha krysset Konka-elven og tatt seg inn i Oleshky-området på østbredden, for da en stridsvogn etter endt oppdrag returnert til østbredden, ble det truffet med en RPG på "kloss" hold. Og det kunne sees at broen var under artilleribombardement, som bare kunne ha kommet fra russerne. Dette kan forklare Iskander-angrepet (som russerne selv innrømt var for sent, hele Dachi-øya er tapt for russerne som nå har bare Konka-broen tilbake under kontroll), russerne kan være i seriøs trøbbel på Khersonfronten.

Fra Donetskfronten kom det fram at ukrainerne nok en gang rykket fram, men detaljene er ennå dårlig kjent. I Popasnafronten har stridighetene nådd tre tettsteder - Klishchiivka, Kurdyumivka, Berkhivka - som har blitt omstridt pga. voldsomme russiske motangrep, og trolig har ukrainerne avansert inn i vestre Bakhmut fra sørvest. I Nordøstfronten kom det fram at russerne hadde med sin offensiv som ble avbrutt for flere dager siden, skapt et tynt salient på 5 km lengde og 2 km bredde i åpen lend, omtrent 2-3 km fra Torske, og tatt store deler av skogområdene sør for Kreminna. Det er ikke første gang russerne skapt slike sårbare frembøyinger i Nordøstfronten, de varer ikke lenge. Denne er den største hittil. Det ryktes om at seks ukrainske brigader sendes til Nordøstfronten.

Zelenskyj påpeker at han vil - utvilsomt etter å ha blitt sjokkert under den første uken av oppklaringsfasen over tapene - spare så mange liv som mulig, og dermed vil trekke ut tiden så langt det lot seg gjøres, det meldes også annetsteds at man nå planlegge for det neste året og fredssamtaler i slutten av året 2023. Sjokket skyldes ikke det sterke forsvaret, men at så meget få russiske soldater overgi seg eller retirert, slik at altfor mange ukrainerne falt når de bindes ned og utsettes for artilleri og droner. Trolig hadde ikke ukrainerne ventet seg dette. Og alt det skyldes en galning i høsten 2022, i Donetskfronten hadde en russisk pelotong overgitt seg og var i ferd med å avvæpnes og anholdes da en mann - som i senere tid vist seg å være en sjuskede frivillig som var motvillig tatt inn - skjøt på ukrainerne, drept en av dem og utløst en massakre. Siden den gang hadde russerne, sammen med en ufattelig propaganda-maskin, brukt episoden for å innbille sine soldater om at de må dø fremfor å la seg tas til fange.

Og det virker, dessverre. ALTFOR FÅ FANGER. Dette vitner åpenbart at de russiske soldater tross elendig moral er så skittsredd at de nektet å lytte på ukrainske oppmuntringer om å gi seg, fordi de frykte å bli torturert og drept, de våger ikke å gi seg av frykt for faneflukt og brutal fengselsdom i egne hjemland, og de stolt ikke på hverandre for å kunne overgi seg uten å provosere ukrainske gjengjeldelser. Disse som retirert, blir arrestert og mishandlet til skrekk og advarsel eller rett og slett skutt ned uten nåde som sett på et opptak.

Da må disse brennes ut.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Troygirl skrev: fre jun 30, 2023 10:54 pm Russland er verdens ondeste regime, og det er fylt til randen av onde kyniske mennesker. Jeg blir kvalm av dem.

Kvalm av russere og Russland har jeg vært lenge, men denne krigen har dratt det til et nivå jeg ikke ante var mulig.

Når det gjelder alle disse nybygde leilighetene i Mariupol, så har det vært kjent lenge at disse ble bygget hovedsaklig for russere. Enten må ukrainerne som bodde i byen før invasjonen bytte pass og bli russere, ellers så selges de til russere i Russland. Som det kommer fram her. Leilighetene har vært utlyst for salg der i lang tid.

Det er folkemord det, og en gradvis utrenskning av ukrainske røtter og kultur.

Vi husker sikkert hvordan russerne prøvde å overbevise verden hvor "snille" de var, som gjenoppbygde byen i stor stil. Snille, my ass. Dette er ren ondskap, simpelt og brutalt tyveri av land, som bygges opp på bakgrunn av folkemord.

Tenk så på hva som kommer. Når Ukraina igjen inntar byen og tar tilbake sine rettmessige områder, så flykter nok disse russerne som i dag tror de starter et nytt liv ved kysten. Da peller de seg nok ut med halen mellom beina. Og ukrainerne som hadde røtter i byen, og ble bombet ut av den, kan endelig flytte tilbake. De som er igjen altså. For her var det enorme sivile drap, mord og lidelser.

Gleder meg sykt mye til det, kan knapt vente.
Sist redigert av DennisB den lør jul 01, 2023 10:20 am, redigert 1 gang totalt.

gamblerjon

Legg inn av gamblerjon »

Varulv2468 skrev: lør jul 01, 2023 9:24 am
Og det virker, dessverre. ALTFOR FÅ FANGER. Dette vitner åpenbart at de russiske soldater tross elendig moral er så skittsredd at de nektet å lytte på ukrainske oppmuntringer om å gi seg, fordi de frykte å bli torturert og drept, de våger ikke å gi seg av frykt for faneflukt og brutal fengselsdom i egne hjemland, og de stolt ikke på hverandre for å kunne overgi seg uten å provosere ukrainske gjengjeldelser. Disse som retirert, blir arrestert og mishandlet til skrekk og advarsel eller rett og slett skutt ned uten nåde som sett på et opptak.
Mtp.hvordan russerne mishandler og torturer folk vil vel de alle fleste bli skittredd. Jeg vil anta russere som overgir seg til ukrainere vil bli ansett for å være landsforræderi?

Ser man på oppførselen til Wagner-gruppen i Afrika, så er det så brutalt og grovt at jeg har aldri hørt om liknende. Til og med metodene som ble brukt i middelalderen virker mindre barbarisk.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Dette høres bra ut hvis det stemmer. Det er den mye omtalte trollfabrikken i St. Petersburg som nå kanskje stenges.

Wagner mercenary group leader Yevgeny Prigozhin has closed down his St. Petersburg-based media holding, according to multiple media reports published Friday.

All of the dozens of media outlets under Patriot's umbrella, including RIA FAN, People’s News and Economics Today, will be permanently shut down, according to information published by Telegram news channel Mash.

https://www.themoscowtimes.com/2023/06/ ... rts-a81707

steponit

Legg inn av steponit »

nometalhorse skrev: lør jul 01, 2023 10:56 am Dette høres bra ut hvis det stemmer. Det er den mye omtalte trollfabrikken i St. Petersburg som nå kanskje stenges.

Wagner mercenary group leader Yevgeny Prigozhin has closed down his St. Petersburg-based media holding, according to multiple media reports published Friday.

All of the dozens of media outlets under Patriot's umbrella, including RIA FAN, People’s News and Economics Today, will be permanently shut down, according to information published by Telegram news channel Mash.

https://www.themoscowtimes.com/2023/06/ ... rts-a81707
Tenk på stakkarne i den norske avdelingen som nå mister jobben! Støre må gå!

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Propagandablad fra russerne funnet i Bakhmutområdet. Helt latterlig at de biter på noe sånt, men jeg tror faktisk det er tilfelle. De er virkelig i en alternativ verden der borte.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Varulv2468 skrev: lør jul 01, 2023 9:24 am Og det virker, dessverre. ALTFOR FÅ FANGER. Dette vitner åpenbart at de russiske soldater tross elendig moral er så skittsredd at de nektet å lytte på ukrainske oppmuntringer om å gi seg, fordi de frykte å bli torturert og drept, de våger ikke å gi seg av frykt for faneflukt og brutal fengselsdom i egne hjemland, og de stolt ikke på hverandre for å kunne overgi seg uten å provosere ukrainske gjengjeldelser. Disse som retirert, blir arrestert og mishandlet til skrekk og advarsel eller rett og slett skutt ned uten nåde som sett på et opptak.
Da må disse brennes ut.
Det stemmer nok at antall fanger skulle vært høyere, men generalstaben i Ukraina sier tallene er økende. I så fall er det gode nyheter.

Against the backdrop of successful combat operations by the Ukrainian Defense Forces and due to significant enemy casualties, desertions in the units of the russian occupation forces are increasing. The servicemen are increasingly leaving their combat positions without leave. In particular, about 50x ethnic Dagestani servicemen from the Caspian flotilla refused to participate in hostilities near the settlement of Dorozhnyanka (Zaporizhzhia oblast). They had put the weapons available to the unit out of action.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Et lite klipp om hvordan ruzzland behandler sine egne soldater:


Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Artikkel om hvem som støtter krigen. Det er flere enn man ønsker å tro, kanskje ...

Forsker: Russlands krig, ikke Putins
Den britiske Russland og Ukraina-eksperten Jade McGlynn sier til NRK at hun ikke er helt enig i at hele forklaringen på at mange russere fortsatt støtter krigen er propaganda, et de er hjernevasket.

– Det er litt mer komplisert enn det, sier hun.
...
Hun mener mer fokus bør være på den store gruppen i midten, på rundt 75 prosent av befolkningen. Den fungerer i praksis som støttespillere fordi de ikke gjør motstand. Hun deler igjen denne store midten-gruppen i tre:

Den ene gruppen er de apatiske, som sier «jeg kan ikke gjøre noe med krigen allikevel», de fjerner seg fra krigen og vil bare leve sine egne liv.
Så går du litt inn mot midten mot de som har en mer støtende holdning, der de jeg kaller de «lojale nøytrale» holder til. De sier «jeg vet ikke, kanskje det var riktig kanskje det var feil» å gå til krig. Men «jeg er russisk og landet mitt er i krig, jeg kommer til å stå sammen med landet mitt» og vil derfor på en måte støtte krigen av en følelse av patriotisk plikt.
Så har du gruppen som i stor grad støtter krigen og dette er sannsynligvis den ideelle gruppen for Kreml på mange måter. Jeg kaller dem rituelle støttespillere, i den forstand at de er enige i alle argumentene for krigen. Men de vil ikke selv kjempe i krigen, og hvis Putin i morgen innledet fredsforhandlinger ville de støttet det, sier McGlynn.
...
Hun mener også at det hos mange russere eksisterer det hun kaller «ukrainofobi».

– Dette er ideen om at Ukraina er en annenklasses kultur, at Ukraina virkelig ikke er et ordentlig land og at du har de gode ukrainere som i hovedsak forstår at de er Russlands småbrødre, og så har du de dårlige ukrainere som er forrædere. Dette er selvfølgelig en meget imperialistisk ide, sier McGlynn.

McGlynn skriver i sin bok om de forskjellige narrativene som serveres i russiske medier om krigen i Ukraina. Mange av dem konkurrerer med hverandre, men hun oppsummerer det hun mener er fellestrekk i russiske mediers historiefortelling om Ukraina.

Det dreier seg om et Vesten i tilbakegang, og som er fast bestemt på å ødelegge Russland. Russland kjemper mot nasjonalistiske ukrainere for å redde Ukraina fra ytterliggående krefter styrt fra Vesten. Russisk moralsk rettferdighet vil gi suksess, opp mot Vestens hykleri. Russland har gjennomført en defensiv operasjon for å komme Vesten i forkjøpet, og østlige og sørlige Ukraina er egentlig en del av Russland. Og den russiske militæroperasjonen er med på å lage en mer rettferdig internasjonal orden.
https://www.nrk.no/norge/krigen-skaper- ... 1.16449326

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

missChance skrev: lør jul 01, 2023 6:48 pm Artikkel om hvem som støtter krigen. Det er flere enn man ønsker å tro, kanskje ...

Forsker: Russlands krig, ikke Putins
Den britiske Russland og Ukraina-eksperten Jade McGlynn sier til NRK at hun ikke er helt enig i at hele forklaringen på at mange russere fortsatt støtter krigen er propaganda, et de er hjernevasket.

– Det er litt mer komplisert enn det, sier hun.
...
Hun mener mer fokus bør være på den store gruppen i midten, på rundt 75 prosent av befolkningen. Den fungerer i praksis som støttespillere fordi de ikke gjør motstand. Hun deler igjen denne store midten-gruppen i tre:

Den ene gruppen er de apatiske, som sier «jeg kan ikke gjøre noe med krigen allikevel», de fjerner seg fra krigen og vil bare leve sine egne liv.
Så går du litt inn mot midten mot de som har en mer støtende holdning, der de jeg kaller de «lojale nøytrale» holder til. De sier «jeg vet ikke, kanskje det var riktig kanskje det var feil» å gå til krig. Men «jeg er russisk og landet mitt er i krig, jeg kommer til å stå sammen med landet mitt» og vil derfor på en måte støtte krigen av en følelse av patriotisk plikt.
Så har du gruppen som i stor grad støtter krigen og dette er sannsynligvis den ideelle gruppen for Kreml på mange måter. Jeg kaller dem rituelle støttespillere, i den forstand at de er enige i alle argumentene for krigen. Men de vil ikke selv kjempe i krigen, og hvis Putin i morgen innledet fredsforhandlinger ville de støttet det, sier McGlynn.
...
Hun mener også at det hos mange russere eksisterer det hun kaller «ukrainofobi».

– Dette er ideen om at Ukraina er en annenklasses kultur, at Ukraina virkelig ikke er et ordentlig land og at du har de gode ukrainere som i hovedsak forstår at de er Russlands småbrødre, og så har du de dårlige ukrainere som er forrædere. Dette er selvfølgelig en meget imperialistisk ide, sier McGlynn.

McGlynn skriver i sin bok om de forskjellige narrativene som serveres i russiske medier om krigen i Ukraina. Mange av dem konkurrerer med hverandre, men hun oppsummerer det hun mener er fellestrekk i russiske mediers historiefortelling om Ukraina.

Det dreier seg om et Vesten i tilbakegang, og som er fast bestemt på å ødelegge Russland. Russland kjemper mot nasjonalistiske ukrainere for å redde Ukraina fra ytterliggående krefter styrt fra Vesten. Russisk moralsk rettferdighet vil gi suksess, opp mot Vestens hykleri. Russland har gjennomført en defensiv operasjon for å komme Vesten i forkjøpet, og østlige og sørlige Ukraina er egentlig en del av Russland. Og den russiske militæroperasjonen er med på å lage en mer rettferdig internasjonal orden.
https://www.nrk.no/norge/krigen-skaper- ... 1.16449326
Er enig med McGlynn om at dette ikke er Putins krig, ettersom det er soleklart at det russiske folket hadde gitt sitt samtykke til krigen, og det skyldes ikke bare propaganda, det skyldes også en nedlatende holdning mot nabofolk som ukrainerne som ofte var ansett som mindreverdige folk av samme slag som egne folk, og mange kjøper derfor ideen om at Ukraina er ikke-eksisterende.

Det dreier seg om et Vesten i tilbakegang, og som er fast bestemt på å ødelegge Russland. Russland kjemper mot nasjonalistiske ukrainere for å redde Ukraina fra ytterliggående krefter styrt fra Vesten. Russisk moralsk rettferdighet vil gi suksess, opp mot Vestens hykleri. Russland har gjennomført en defensiv operasjon for å komme Vesten i forkjøpet, og østlige og sørlige Ukraina er egentlig en del av Russland. Og den russiske militæroperasjonen er med på å lage en mer rettferdig internasjonal orden.

Dette er bevisst moralrasjonalisering hvor man valgt å opprettholde sin moralske selvbetraktningen ved å mene egne moral triumfere andres moral og dermed holde stand på sin egne selvrespekt - som i dag er i virkeligheten helt utslettet av Putins vanvidd og løgnregimet. Før eller senere vil dette punkteres, men så langt ser det ut at russerne ikke er kommet i nærheten. Noe av dette var sett i amerikanernes holdninger mot diktaturstater og enkelte skikkelser som Saddam Hussein, i 2002-2003 mente mange at egne moral overtriumfere internasjonal lov, menneskeverd og pragmatisk forstand, ved å tro på en svart-hvitt verdensanskuelse, "de onde mot de gode" der man representere godheten.

Men dette er feigingens kamp; det er sett at russerne flest støtter krigen så lenge disse ikke rammes eller tvinges til å slåss, og dette hadde Putin forstått bedre enn de russiske nasjonalistene. Russerne er ikke et folk med felles solidaritet, slik at millioner vil heie på at millioner dø for dem, så lenge de slipper å unngå å sendes ut i krig.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»