Bjørnar Moxnes tatt for tyveri

Svar
Downlight

Re: Bjørnar Moxnes tatt for tyveri

Legg inn av Downlight »

Sykemeldt, tåler han ikke presset etter tyveriet og alle løgnene.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Forstår godt at han sykmeldes. Tar på å stå i mediestorm.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

MurderOnZidanesFloor skrev: man jul 03, 2023 6:22 pm
InsVerderben skrev: man jul 03, 2023 6:13 pm
pigg skrev: man jul 03, 2023 6:06 pm Sykemeldt! :lol: :lol: Som forventet, men akk så patetisk. 🤣🤣🤣
Så tyv, løgner og trygdemisbruker...!
Dette er patetisk, som nevnt av pigg, definitivt ikke innafor og på hvilket grunnlag blir vedkommende sykemeldt...!?
Vi som ikke har opplevd det klarer ikke å sette oss inn i hvor stor psykisk påkjenning en sånn mediestorm er. Selv om det er selvskapt, så gjør det ikke det enklere å bli gjort til latter ovenfor hele befolkningen. Så han er definitivt en tyv, men sykmeldingen gjør han ikke til en trygdemisbruker.
Det er riktig. Fordi du får ikke sykepenger bare fordi du er sykemeldt. Man kan bli sykemeldt av alle mulige årsaker, men sykepenger får du bare dersom du er så syk og/eller skadet og følgelig ikke kan jobbe.

Pckstrm

Legg inn av Pckstrm »

Ok, et innlegg til da. Moxnes har betalt forelegget han fikk for tyveri, staten er ferdig med saken. Han er valgt som leder for Rødt....det er ikke opp til VG, Dagbladet eller oss kommentarfelt-folk å avgjøre hans videre skjebne der....det får medlemmene gjøre. Og til han morsomme som kalte meg tjuvradd fordi jeg nasket i 12-årsalderen: Jeg ble selvsagt aldri tatt for det, fordi jeg var for god tjuvradd. Jeg har også kjørt over fartsgrensen mange ganger uten å bli tatt. Og har ingen planer om å sykmelde meg om jeg blir tatt for det noen gang.

baltazar

Legg inn av baltazar »

Fyren får ta konsekvensene av å vere tjuvradd, og ta hatten sin å gå fra alle verv som krever en form for tillit. Så får han finne seg en annen jobb. Politikere som stjeler kan vi ikke ha, den saken er grei.

Downlight

Legg inn av Downlight »

Blir ikke trygdemisbruker om man drikker mye alkohol eller røyker og så blir syk av det.

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

Harduetforslag skrev: man jul 03, 2023 6:02 pm
keizersoze skrev: man jul 03, 2023 5:56 pm
Harduetforslag skrev: man jul 03, 2023 5:39 pm

Lurer på om jeg må moderere meg litt, jeg ser at det faktisk stemmer ganske greit overens med det han skrev på fjesboka:

«I en av butikkene kikket jeg på solbriller, og tok med et par jeg likte og lurte på om jeg skulle kjøpe, som jeg la på toppen av bagasjen i bagasjetrallen, mens jeg og kjæresten min så på andre briller. Det var her jeg på et tidspunkt må ha tenkt at det var mine egne briller eller ikke tenkt i det hele tatt og lagt dem i lommen», skriver Rødt-lederen.
Skal vi vente med å dømme til han har funnet en troverdig forklaring?
Det er nok det mest rettferdige
Vi får vente da. Han er jo sykmeldt nå, så dette kan vel ta litt tid.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

William_S skrev: man jul 03, 2023 6:02 pm Hvorfor er det sånn at politikere blir sykemeldt så fort man blir tatt med buksene nede? Folketrygdloven hva gjelder sykemeldinger er ganske klar i grunn.
Det har du i rett og Tønne klarte seg helt utmerket uten sykemelding. Dog aner jeg ikke hvor mange Hugo Boss-solbriller hans korrupsjon ville ha tilsvart, men han fant en løsning på problemet - slik at media valgte en annen vinkling og gikk litt stillere i dørene.

Inyheter hadde igår bare 8 bilder av Moxnes - spredt rundt på 1.siden sin. VG har bare tre bilder av Moxnes på sin 1.side. Blabladet har bare 4 bilder og saker om Moxnes på 1.siden. Aftenposten har bare 6 bilder og artikler om Moxnes på 1.siden sin. BT har 1 sak om Moxnes. BA hadde 0 saker om Moxnes og kanskje har Moxnes sendt redaktøren et par Hugo Boss-briller mot at han ikke skriver om saken? Finansavisen har to saker om Moxnes på 1.siden. Dagsavisen har 4 saker på 1.siden om Moxnes. NRK har tre saker på 1.siden om Moxnes. Nettavisen 1 sak om Moxnes. Adresseavisen 1. sak om Moxnes. E24 0saker om Moxnes; antatt bestikkelse fra Moxnes. DN 0 saker om Moxnes, men jeg tror Frithjof Jacobsen bare er jævvla treeeeg, for han har Brenna-saken på topp. Så her har nok Moxnes mye latterliggjøring tilgode"

- så får en inntrykk av at han er en notorisk kriminell, Men det er altså alt dette - for ETT par med solbriller.

Jeg lurer på hvor mange sider man klarer å ronke dette ene paret med solbriller som Moxnes stjal - opp i. Hvor er forresten de sedvanlige som mener det skrives så ALTFOR meget om saker der hvite etnisk-norske er involverte? Tar de ferie når det er en kommunist?

Mener jeg Moxnes bør gå av om partileder? ABSOLUTT!!!!"
Sist redigert av Fordomsfull den man jul 03, 2023 6:35 pm, redigert 1 gang totalt.

MurderOnZidanesFloor

Legg inn av MurderOnZidanesFloor »

Texas_John skrev: man jul 03, 2023 6:25 pm Det er riktig. Fordi du får ikke sykepenger bare fordi du er sykemeldt. Man kan bli sykemeldt av alle mulige årsaker, men sykepenger får du bare dersom du er så syk og/eller skadet og følgelig ikke kan jobbe.
Høh? Nå får nok Moxnes betalt, uten at jeg ser helt hva det har med saken å gjøre. Situasjonsbetinget psykisk ubalanse er også en diagnose som for eksempel kan brukes ved livskriser, hvor pasienten selvfølgelig får betalt mens han går sykmeldt.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Texas_John skrev: man jul 03, 2023 6:25 pm
MurderOnZidanesFloor skrev: man jul 03, 2023 6:22 pm
Vi som ikke har opplevd det klarer ikke å sette oss inn i hvor stor psykisk påkjenning en sånn mediestorm er. Selv om det er selvskapt, så gjør det ikke det enklere å bli gjort til latter ovenfor hele befolkningen. Så han er definitivt en tyv, men sykmeldingen gjør han ikke til en trygdemisbruker.
Det er riktig. Fordi du får ikke sykepenger bare fordi du er sykemeldt. Man kan bli sykemeldt av alle mulige årsaker, men sykepenger får du bare dersom du er så syk og/eller skadet og følgelig ikke kan jobbe.
Dette er vel oftest opp til arbeidsgiver. De første 14 dagene må arbeidsgiver uansett dekke.
Jeg vet ikke hvilken praksis Stortinget har, men tipper han får lønn som normalt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Fordomsfull skrev: man jul 03, 2023 6:27 pm
William_S skrev: man jul 03, 2023 6:02 pm Hvorfor er det sånn at politikere blir sykemeldt så fort man blir tatt med buksene nede? Folketrygdloven hva gjelder sykemeldinger er ganske klar i grunn.
Det har du i rett og Tønne klarte seg helt utmerket uten sykemelding. Dog aner jeg ikke hvor mange Hugo Boss-solbriller hans korrupsjon ville ha tilsvart, men han fant en løsning på problemet - slik at media valgte en annen vinkling og gikk litt stillere i dørene.

Inyheter hadde igår bare 8 bilder av Moxnes - spredt rundt på 1.siden sin. VG har bare tre bilder av Moxnes på sin 1.side. Blabladet har bare 4 bilder og saker om Moxnes på 1.siden. Aftenposten har bare 6 bilder og artikler om Moxnes på 1.siden sin. BT har 1 sak om Moxnes. BA hadde 0 saker om Moxnes og kanskje har Moxnes sendt redaktøren et par Hugo Boss-briller mot at han ikke skriver om saken? Finansavisen har to saker om Moxnes på 1.siden. Dagsavisen har 4 saker på 1.siden om Moxnes. NRK har tre saker på 1.siden om Moxnes. Nettavisen 1 sak om Moxnes. Adresseavisen 1. sak om Moxnes. E24 0saker om Moxnes; antatt bestikkelse fra Moxnes. DN 0 saker om Moxnes, men jeg tror Frithjof Jacobsen bare er jævvla treeeeg, for han har Brenna-saken på topp. Så her har nok Moxnes mye latterliggjøring tilgode"

- så får en inntrykk av at han er en notorisk kriminell, Men det er altså alt dette - for dette ene paret med solbriller.

Jeg lurer på hvor mange sider man klarer å ronke dette ene paret med solbriller som Moxnes stjal - opp i. Hvor er forresten de sedvanlige som mener det skrevs så ALTFOR meget om saker der hvite etnisk-norske er involverte? Tar de ferie når det er en kommunist?
Ja, "den blodrøde pressen" dekker som vanlig over for sine egne. Tenk om det hadde vært en stakkars FrPer. Da hadde de aldri gått så stille i dørene som VG her!

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

baltazar skrev: man jul 03, 2023 6:26 pm Fyren får ta konsekvensene av å vere tjuvradd, og ta hatten sin å gå fra alle verv som krever en form for tillit. Så får han finne seg en annen jobb. Politikere som stjeler kan vi ikke ha, den saken er grei.
Han er uansett Stortingspolitiker og der kan han ikke sparkes fra om han så hadde drept hele betjeningen i taxFree-butikken. Med mindre han har begått høyforæderi, da. Nå skal visst Hugo Boss ha designet Naziuniformer m/ytterbekledning og - Moxnes stjal jo Hugo Boss-solbriller. Så kanskje kan en vri det til svært forsinket forræderi?
Sist redigert av Fordomsfull den man jul 03, 2023 6:44 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

newsflash skrev: man jul 03, 2023 6:17 pm Dette er egentlig en fillesak. Moxnes håndtering gjorde den større og langt verre, men mener mediatrykket må roes ned nå.

Ingen grunn til å fremprovosere en ny Tore Tønne sak.
Enig, nå har det vel vært så mange avsløringsrunder at det knapt spiller noen rolle mer. Moxnes har strippet seg selv for troverdighet, og partiet får gjøre som de vil. At han sykemelder seg, det må det jo gå an å skjønne også. Uansett hvor dum man har vært, så må det være ekstremt krevende med den mediestormen de siste dagene.

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

Jaauda skrev: man jul 03, 2023 6:30 pm
Texas_John skrev: man jul 03, 2023 6:25 pm
MurderOnZidanesFloor skrev: man jul 03, 2023 6:22 pm
Vi som ikke har opplevd det klarer ikke å sette oss inn i hvor stor psykisk påkjenning en sånn mediestorm er. Selv om det er selvskapt, så gjør det ikke det enklere å bli gjort til latter ovenfor hele befolkningen. Så han er definitivt en tyv, men sykmeldingen gjør han ikke til en trygdemisbruker.
Det er riktig. Fordi du får ikke sykepenger bare fordi du er sykemeldt. Man kan bli sykemeldt av alle mulige årsaker, men sykepenger får du bare dersom du er så syk og/eller skadet og følgelig ikke kan jobbe.
Dette er vel oftest opp til arbeidsgiver. De første 14 dagene må arbeidsgiver uansett dekke.
Jeg vet ikke hvilken praksis Stortinget har, men tipper han får lønn som normalt.
Har du sykemelding så har vel stort sett ikke arbeidsgiver noe å si..ihvertfall et år eller hva det er.

Downlight

Legg inn av Downlight »

Tjaaah skrev: man jul 03, 2023 6:33 pm
newsflash skrev: man jul 03, 2023 6:17 pm Dette er egentlig en fillesak. Moxnes håndtering gjorde den større og langt verre, men mener mediatrykket må roes ned nå.

Ingen grunn til å fremprovosere en ny Tore Tønne sak.
Enig, nå har det vel vært så mange avsløringsrunder at det knapt spiller noen rolle mer. Moxnes har strippet seg selv for troverdighet, og partiet får gjøre som de vil. At han sykemelder seg, det må det jo gå an å skjønne også. Uansett hvor dum man har vært, så må det være ekstremt krevende med den mediestormen de siste dagene.
Dette er ikke en fillesak. Tyveri og påfølgende løgner sier noe om karakteren. Kan bli syk av mindre.

Pckstrm

Legg inn av Pckstrm »

guru skrev: man jul 03, 2023 6:21 pm
Pckstrm skrev: man jul 03, 2023 6:08 pm Dette blir sannsynligvis min første og siste kommentar i denne tråden. Jeg synes selvfølgelig at "Bjarne" Moxnes har gjort noe utrolig dumt (og ulovlig).....og at håndteringen hans etter at media sprakk "bomben" har vært ekstremt dårlig (VG fikk noen gratis overskrifter med krigsbokstaver der). Han har fått forelegg og betalt det, så staten Norge er ferdig med saken sånn sett. Personlig synes jeg kanskje at media burde roe litt ned nå. I mitt hode er det opp til partiet Rødt og medlemmene å finne ut om de fortsatt har tillit til han som leder. Re den siste oppdateringen i media nå om at han er sykmeldt....det kan jeg skjønne meget godt. Har nasket selv i min tid, og kjenner mange andre som har gjort det...men ingen av oss fikk noensinne behov for å kontakte lege for sykmelding. Den gapestokken offentlige personer noen ganger utsettes for er farlig og fullstendig blåst ut av proposjoner. #Tore Tønne
Det er en helt ok tanke - så lenge du hadde tenkt det samme om det var hvilken som helst annen politiker - i fra hvilket som helst parti. Jeg mistenker at det hadde vært særdeles lite sympati å hente fra noen her inne om det var en Frp-politiker.....

Det er selvsagt en trist sak for mennesket Moxnes, men vi må ikke glemme at dette handler om en politiker som selv er NÅDELØS mot alle sine motstandere. Bl.a. i pendlerbolig-skandalen, da var han beinhard, og viste ingen nåde mot de som ble tatt. Det er mange som har fått gjennomgå av han, og blitt omtalt med særdeles grove karakteristikker. Han er leder for et politisk parti som anklager omtrent alle andre enn Rødt i dette landet for å se ned på fattige, for å være grådige etc. Kort fortalt fremstår Moxnes som ei politisk bølle.

Han må tåle dette, men det finnes selvsagt en grense. Dessuten kunne han ha satt en stopper for mye av dette om han bare hadde snakket sant fra førsts stund. Men når det til stadighet dukker opp nye momenter i saken, og forklaringen blir endret hele tiden, så er det faktisk medienes fordømte plikt å rapportere om dette. Det handler om integriteten til våre folkevalgte. De som er med på å utforme lover og regler. Når de selv driter i disse, så må det skrives om.
Jeg kan bare svare for meg selv selvsagt, og jeg er dønn a-politisk tro det om du vil (men du har nok rett i påstanden din angående at om det var en FRP-politiker ville mange her og i media kjørt like hardt eller hardere på). Poenget mitt var bare: han har fucka opp, gjort opp for seg med å betale forelegget. Og om Rødt fortsatt vil ha han som leder står de selvsagt fritt til det...jeg mener selv det bør stilles høyere krav til en tillitsvalgt enn en arbeidstaker men det er ikke opp til meg hvem som er leder i Rødt (har aldri stemt på de uansett). Men mediepresset oppleves nok som tusen ganger verre enn forelegget, og vi skal være varsomme der når det kommer til det menneskelige aspektet. Mener jeg da...

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Nå må mediene og folk roe seg ned. Moxnes har gjort noko svært dumt, men måten denne saken har blåst ut over alle støvlerskaft er heller ikkje bra.

Dette er først og fremst 1 sak for raudt sine medlemmer. Denne dekninga har vært helt ekstremt og vi skulle tru at han hadde gjort alvorleg kriminalitet.

Mediene driver ein skikkeleg forfølgelse og det kan i verstefall få store konsekvenser.

Til dykk som gjer narr av dette. Mannen er sjukmeldt av lege og det etter eit heftig mediakjør.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

MurderOnZidanesFloor skrev: man jul 03, 2023 6:29 pm
Texas_John skrev: man jul 03, 2023 6:25 pm Det er riktig. Fordi du får ikke sykepenger bare fordi du er sykemeldt. Man kan bli sykemeldt av alle mulige årsaker, men sykepenger får du bare dersom du er så syk og/eller skadet og følgelig ikke kan jobbe.
Høh? Nå får nok Moxnes betalt, uten at jeg ser helt hva det har med saken å gjøre. Situasjonsbetinget psykisk ubalanse er også en diagnose som for eksempel kan brukes ved livskriser, hvor pasienten selvfølgelig får betalt mens han går sykmeldt.
Det har selvfølgelig alt å gjøre med om hvorvidt han er "trygdesvindler" som det ble hevdet, dersom han ikke mottar sykepenger (etter arbgiverperioden) så er jo saken grei. Hvis han de facto har blitt psykisk syk så vil han få sykepenger, men det er vel ingen som tror at man blir det av å bli tatt for et solbrilletyveri.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

keizersoze skrev: man jul 03, 2023 6:35 pm
Jaauda skrev: man jul 03, 2023 6:30 pm
Texas_John skrev: man jul 03, 2023 6:25 pm
Det er riktig. Fordi du får ikke sykepenger bare fordi du er sykemeldt. Man kan bli sykemeldt av alle mulige årsaker, men sykepenger får du bare dersom du er så syk og/eller skadet og følgelig ikke kan jobbe.
Dette er vel oftest opp til arbeidsgiver. De første 14 dagene må arbeidsgiver uansett dekke.
Jeg vet ikke hvilken praksis Stortinget har, men tipper han får lønn som normalt.
Har du sykemelding så har vel stort sett ikke arbeidsgiver noe å si..ihvertfall et år eller hva det er.
Kan arbeidsgiver avslå en sykemelding?

Arbeidsgiver kan likevel bestride sykemeldingen når det foreligger en begrunnet mistanke om at fraværet ikke er reelt eller ulovlig på annet grunnlag. NHO anbefaler at arbeidsgiver i så fall informerer arbeidstaker og eventuelt NAV om sin beslutning.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Litt forståelig med det mediekjøret som har vært, men det har han ærlig talt bidratt til selv..

Feigt.

Downlight

Legg inn av Downlight »

ms_8 skrev: man jul 03, 2023 6:37 pm Nå må mediene og folk roe seg ned. Moxnes har gjort noko svært dumt, men måten denne saken har blåst ut over alle støvlerskaft er heller ikkje bra.

Dette er først og fremst 1 sak for raudt sine medlemmer. Denne dekninga har vært helt ekstremt og vi skulle tru at han hadde gjort alvorleg kriminalitet.

Mediene driver ein skikkeleg forfølgelse og det kan i verstefall få store konsekvenser.

Til dykk som gjer narr av dette. Mannen er sjukmeldt av lege og det etter eit heftig mediakjør.
Tror du Moxnes leser på Fridiskusjon?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Texas_John skrev: man jul 03, 2023 6:37 pm
MurderOnZidanesFloor skrev: man jul 03, 2023 6:29 pm
Texas_John skrev: man jul 03, 2023 6:25 pm Det er riktig. Fordi du får ikke sykepenger bare fordi du er sykemeldt. Man kan bli sykemeldt av alle mulige årsaker, men sykepenger får du bare dersom du er så syk og/eller skadet og følgelig ikke kan jobbe.
Høh? Nå får nok Moxnes betalt, uten at jeg ser helt hva det har med saken å gjøre. Situasjonsbetinget psykisk ubalanse er også en diagnose som for eksempel kan brukes ved livskriser, hvor pasienten selvfølgelig får betalt mens han går sykmeldt.
Det har selvfølgelig alt å gjøre med om hvorvidt han er "trygdesvindler" som det ble hevdet, dersom han ikke mottar sykepenger (etter arbgiverperioden) så er jo saken grei. Hvis han de facto har blitt psykisk syk så vil han få sykepenger, men det er vel ingen som tror at man blir det av å bli tatt for et solbrilletyveri.
Jeg tror ikke det ville affisert deg det allerminste.

Fakta

Legg inn av Fakta »

Pckstrm skrev: man jul 03, 2023 6:26 pm Ok, et innlegg til da. Moxnes har betalt forelegget han fikk for tyveri, staten er ferdig med saken. Han er valgt som leder for Rødt....det er ikke opp til VG, Dagbladet eller oss kommentarfelt-folk å avgjøre hans videre skjebne der....det får medlemmene gjøre. Og til han morsomme som kalte meg tjuvradd fordi jeg nasket i 12-årsalderen: Jeg ble selvsagt aldri tatt for det, fordi jeg var for god tjuvradd. Jeg har også kjørt over fartsgrensen mange ganger uten å bli tatt. Og har ingen planer om å sykmelde meg om jeg blir tatt for det noen gang.
Du bommer jo helt på hva som egentlig er saken her. Selve tyveriet og boten er for lengst avklart. Det som derimot media og folk har noe med er hvordan Moxnes velger å forklare seg når det blir spørsmål om denne saken. Hadde han lagt alle kortene på bordet i det Romerikets blad kontaktet han om dette, og da også informert sine egne partikolleger så hadde dette ikke vært en stor mediesak. Da måtte Rødt-medlemmene bare vurdere om de ville ha en person som var tatt for tyveri som leder. Det er noe Rødt uanssett selv må vurdere. Nå må de også vurdere om de vil ha en leder som velger å ikke informere om ting som kan stille både han og partiet i dårlig lys, og lar seg heller drive fra skanse til skanse med mer og mer opplysninger blir offentliggjort. Det er et helt annet spørsmål som stikker dypere enn om de kan leve med at lederen bare begikk et relativt ubetydelig tyveri. Stikkordene er selvsagt tillit, ikke bare om Moxnes var en tyv på Gardermoen.

Saken handler åpenbart ikke om tyveriet, saken handlet rimelig kjapt om hva Moxnes har sagt (og ikke minst ikke sagt), både til mediene men spesielt sitt eget parti. Moxnes forklaring rundt egen oppførsel på Gardermoen er f.eks. i stor grad vinklet til hvordan han fryktet dette ville skade partiet (rev av prislappen, for hva kunne dette bli fremstilt som?...).

Når han så blir tatt for tyveri velger han likvel ikke å informere partiet, og når saken først sprekker i media velger han igjen ikke å fortelle hele historien til eget parti. Både de og media får over mer og mer detaljer servert utover helgen, der Moxnes må t.o.m. gå tilbake på ting han selv kom med i sin egen pressekonferanse, for hans uttalelser viser seg ikke å korrekt gjengi hva som har skjedd på Gardermoen.

Det er det denne saken handler om. At man har en leder i et tillitsverv som selv ikke har tillit til sitt eget parti og holder tilbake opplysninger fordi han selv føler seg flau, noe som igjen fører til enda mer negative saker rundt nettopp partiet han visstnok selv tenkte så veldig på da han handlet som han gjorde på Gardermoen. Sekundært om en leder som har så dårlig selvkontroll at han både handler irrasjonelt og i panikk over noen ubetalte solbriller, men også er så flau at han holder tilbake opplysninger så absolutt lenge som mulig, selv om slike opplysninger slår negativt ut for eget parti.
Sist redigert av Fakta den man jul 03, 2023 6:48 pm, redigert 1 gang totalt.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

keizersoze skrev: man jul 03, 2023 6:35 pm
Jaauda skrev: man jul 03, 2023 6:30 pm
Texas_John skrev: man jul 03, 2023 6:25 pm
Det er riktig. Fordi du får ikke sykepenger bare fordi du er sykemeldt. Man kan bli sykemeldt av alle mulige årsaker, men sykepenger får du bare dersom du er så syk og/eller skadet og følgelig ikke kan jobbe.
Dette er vel oftest opp til arbeidsgiver. De første 14 dagene må arbeidsgiver uansett dekke.
Jeg vet ikke hvilken praksis Stortinget har, men tipper han får lønn som normalt.
Har du sykemelding så har vel stort sett ikke arbeidsgiver noe å si..ihvertfall et år eller hva det er.
Blir du sykmeldt dekker NAV regningen etter de første 16 (ikke 14) dagene og inntil ett år.
I veldig mange virksomheter får de ansatte vanlig lønn fra bedriften og så får de refundert sykepenger fra NAV.
Dersom den ansatte ikke har krav på sykepenger i sykmeldingstiden må da arbeidsgiver trekke den ansatte for dette. Det siste er veldig sjeldent.

MurderOnZidanesFloor

Legg inn av MurderOnZidanesFloor »

Texas_John skrev: man jul 03, 2023 6:37 pm Det har selvfølgelig alt å gjøre med om hvorvidt han er "trygdesvindler" som det ble hevdet, dersom han ikke mottar sykepenger (etter arbgiverperioden) så er jo saken grei. Hvis han de facto har blitt psykisk syk så vil han få sykepenger, men det er vel ingen som tror at man blir det av å bli tatt for et solbrilletyveri.
Og jeg sier at det er diagnosekoder som dekker den situasjonen Bjørnar Moxnes står i, som etter alt å dømme må være enormt krevende, og som hverken du eller jeg sannsynligvis har forutsetninger til å si så mye om.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Hetfield skrev: man jul 03, 2023 6:39 pm Litt forståelig med det mediekjøret som har vært, men det har han ærlig talt bidratt til selv..

Feigt.
De sa han var på vei til Sverige på ferie med barna sine. Da ville han vel kanskje "sluppet" unna værste mediastormen.
Dvs. kan jo hende ferien er utsatt da. Jeg er IKKE av de som harselerer når politikere blir sykmeldt ut av slike ting.

En annen ting. Sentralstyret har vistnok tillit. Men når Moxnes sykmelder seg tenker jeg at det da er mer sannsynlig at han trekker seg enn det var før den sykmeldingen!

Downlight

Legg inn av Downlight »

Mediene har selvfølgelig ikke skyld i sykemeldingen. Skulle bare mangle at de ikke graver og avslører når en partileder bestemmer seg for å stjele og deretter bestemmer seg for å lyve gjentatte ganger.

Pckstrm

Legg inn av Pckstrm »

Fakta skrev: man jul 03, 2023 6:43 pm
Pckstrm skrev: man jul 03, 2023 6:26 pm Ok, et innlegg til da. Moxnes har betalt forelegget han fikk for tyveri, staten er ferdig med saken. Han er valgt som leder for Rødt....det er ikke opp til VG, Dagbladet eller oss kommentarfelt-folk å avgjøre hans videre skjebne der....det får medlemmene gjøre. Og til han morsomme som kalte meg tjuvradd fordi jeg nasket i 12-årsalderen: Jeg ble selvsagt aldri tatt for det, fordi jeg var for god tjuvradd. Jeg har også kjørt over fartsgrensen mange ganger uten å bli tatt. Og har ingen planer om å sykmelde meg om jeg blir tatt for det noen gang.
Du bommer jo helt på hva som egentlig er saken her. Selve tyveriet og boten er for lengst avklart. Det som derimot media og folk har noe med er hvordan Moxnes velger å forklare seg når det blir spørsmål om denne saken. Hadde han lagt alle kortene på bordet i det Romerikets blad kontaktet han om dette, og da også informert sine egne partikolleger så hadde dette ikke vært en stor mediesak. Da måtte Rødt-medlemmene bare vurdere om de ville ha en person som var tatt for tyveri som leder. Det er noe Rødt uanssett selv må vurdere. Nå må de også vurdere om de vil ha en leder som velger å ikke informere om ting som kan stille både han og partiet i dårlig lys, og lar seg heller drive fra skanse til skanse med mer og mer opplysninger blir offentliggjort. Det er et helt annet spørsmål som stikker dypere enn om de kan leve med at lederen bare begikk et relativt ubetydelig tyveri. Stikkordene er selvsagt tillit, ikke bare om Moxnes var en tyv på Gardermoen.

Saken handler åpenbart ikke om tyveriet, saken handlet rimelig kjapt om hva Moxnes har sagt (og ikke minst ikke sagt), både til mediene men spesielt sitt eget parti. Moxnes forklaring rundt egen oppførsel på Gardermoen er f.eks. i stor grad vinklet til hvordan han fryktet dette ville skade partiet (rev av prislappen, for hva kunne dette bli fremstilt som?...).

Når han så blir tatt for tyveri velger han likvel ikke å informere partiet, og når saken først sprekker i media velger han igjen ikke å fortelle hele historien til eget parti. Både de og media får over mer og mer detaljer servert utover helgen, der Moxnes må t.o.m. gå tilbake på ting han selv kom med i sin egen pressekonferanse, for hans uttalelser viser seg ikke å korrekt gjengi hva som har skjedd på Gardermoen.

Det er det denne saken handler om. At man har en leder i et tillitsverv som selv ikke har tillit til sitt eget parti og holder tilbake opplysninger fordi han selv føler seg flau, noe som igjen fører til enda mer negative saker rundt nettopp partiet han visstnok selv tenkte så veldig på da han handlet som han gjorde på Gardermoen. Sekundært om en leder som har så dårlig selvkontroll at han både handler irrasjonelt og i panikk over noen ubetalte solbriller, men også er så flau at han holder tilbake opplysninger så absolutt lenge som mulig, selv om slike opplysninger slår negativt ut for eget parti.
Så du er enig med meg at det er partiet Rødt og medlemmene som bestemmer om han fortsatt skal være leder?

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

Jaauda skrev: man jul 03, 2023 6:43 pm
keizersoze skrev: man jul 03, 2023 6:35 pm
Jaauda skrev: man jul 03, 2023 6:30 pm

Dette er vel oftest opp til arbeidsgiver. De første 14 dagene må arbeidsgiver uansett dekke.
Jeg vet ikke hvilken praksis Stortinget har, men tipper han får lønn som normalt.
Har du sykemelding så har vel stort sett ikke arbeidsgiver noe å si..ihvertfall et år eller hva det er.
Blir du sykmeldt dekker NAV regningen etter de første 16 (ikke 14) dagene og inntil ett år.
I veldig mange virksomheter får de ansatte vanlig lønn fra bedriften og så får de refundert sykepenger fra NAV.
Dersom den ansatte ikke har krav på sykepenger i sykmeldingstiden må da arbeidsgiver trekke den ansatte for dette. Det siste er veldig sjeldent.
Det er selvsagt rett. Mange får lønn fra arbeidsgiver og arbeidsgiver får tilbakebetalt fra NAV.
De fleste er uansett greie der, men har vel...pokker og....må finne ut hvordan jeg slår av filtertaster.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Min Mote med spenstig overskrift i VG nuh; "12 briller til under 1199" :lol:

Følger opp med en temmelig sassy brillepromotering;

https://www.minmote.no/mote/mann/a/4oQz ... 5d47e312ee

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»