Bjørnar Moxnes tatt for tyveri

Svar
erdetslik

Re: Bjørnar Moxnes tatt for tyveri

Legg inn av erdetslik »

Fernandovonarb skrev: tir jul 04, 2023 1:35 am Var vertfall ikke en forglemmelse det tyveriet. Moxnes tok brillene med fullt overlegg ut fra videoen. Rett og slett merkelig, siden fyren skal være god for en drøss med penger. Helt fantastisk at han fikk seg til å gjøre dette. Mulig han har sluppet unna tidligere, og elsket rusen tyveriet ga. Han er ferdig som partileder. Kan ikke se noe annet.
:lol: :lol: Du skulle bare visst hvem som stjeler i butikker. Det finnes folk i absolutt ALLE samfunnslag som stjeler i butikker, og alle aldre. Trolig forskjellige motiv - fra nød til litt spenning og krydder i hverdagen. Fruen til en meget kjent person var en gjenganger, og vektere hadde stående ordre om å ringe hennes mann når hun ble tatt, så kom han og ordnet opp.
Sist redigert av erdetslik den tir jul 04, 2023 8:28 am, redigert 1 gang totalt.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Kan det tenkes at Moxnes lider av kleptomani? I så fall trenger han først og fremst behandling, ikke gapestokk.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Funkhouser skrev: tir jul 04, 2023 8:27 am Kan det tenkes at Moxnes lider av kleptomani? I så fall trenger han først og fremst behandling, ikke gapestokk.
Da er det merkelig at han ikke har blitt tatt tidligere.
Om videoen viser tegn på kleptomani eller bevisst tyveri, kan ikke jeg bedømme.
Men videoen viser et bevisst tyveri; han legger brillene på bagen, og lar dem ligge til han, mens han rusler videre åpner glidelåsen i lommen og uten å se seg rundt eller ser på brillen, tar den og legger i lommen, og trekker igjen glidelåsen. Og vi ser at han "aldri blir overrasket" over at brillen ligger der (og tror de er hans egne, som han har forklart), men bare ser andre veier mens han smyger de ned i lommen . . . . . .
Jeg er litt usikker på hva alle løgnene tyder på . . . . . .
Det har ikke kommet en ærlig forklaring fra hans munn, men uærligheter og endringer.
Og litt skremmende at hans kjæreste tydeligvis er med på det hele. Kan være et par med felles interesser.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

sertono skrev: tir jul 04, 2023 6:55 am
thomassim skrev: Hahaha, de overvåkningsbildene viser en iskald og kalkulert tyv.
Jepp, klar bevisst nasking dette, og temmelig sikkert ikke første gang han gjør noe slikt, kun første gang han blir tatt. Så utrolig simpelt, at det er mulig å synke så lavt.
Akkurat det, at Moxnes sikkert har stjålet før, har jeg skrevet mange ganger. Men den videoen viser at han går rundt seg selv flere ganger og ser piss nervøs ut og det tror jeg ikke de gjør, de som har butikktyverier som hobby. Så det eneste den videoen sier meg - er at at det ikke ser ut som han har stjålet før.

Nå har VG en levende video når Moxnes stikker solbrillene i lommen sin, som vises kanskje 50 000 ganger i døgnet, pluss at de har en litt lengre video av det samme, pluss to artikler til - på sin 1. side om Moxnes-saken. Aftenposten har 6 artikler og kommentarer om Moxnes på 1. siden, BT har også VGs video pluss en kommentar-artikkel om Moxnes, Dagbladet har VGs video, pluss 5 kommentarer og artikler om Moxnes på 1. siden. Nettavisen har 4 artikler om Moxnes på 1. siden.
En mann, partileder i et lite norsk parti, har stjålet ett par med solbriller og - det er nesten krig i Frankrikes byer og massivt med politi og nå har motdemonstrasjonene mot å rane butikker&hærverk - begynt å rulle på seg. I Israel har demonstranter med tidligere israelsk statsminister Ehud Olmert i spissen - stengt Israels hovedflyplass; de vil ikke at Knesset med enkelt flertallsvedtak skal kunne overprøve dommer avsagt i israelsk høyesterett. Samtidig driver israelske soldater razzier i flyktningeleiren Jenin og har drept ti palestinerne, til nå.
Blir (i anledning Moxnes-saken) Bulke-Jens bedt om å fortsette enda et år som Nato-leder idag?
Sist redigert av Fordomsfull den tir jul 04, 2023 9:06 am, redigert 1 gang totalt.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Kul_Djevel skrev: man jul 03, 2023 11:34 pm
nottimagiche skrev: man jul 03, 2023 11:24 pm Fremstår som et simpelt tyveri dette her. Driver du med slikt, så bør du ikke ha et høyt lønnet tillitsverv i politikken.
Men grovt tyveri slik Tajik og Ropstad har begått er greit?
ble de også bøtlagt av politiet?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Solvgutt1 skrev: man jul 03, 2023 10:16 pm
Fordomsfull skrev: man jul 03, 2023 9:54 pm
Solvgutt1 skrev: man jul 03, 2023 9:22 pm

Bjørnar Moxnes var da vel ikke på dette møtet? Hun sa til og med at hun ikke hadde snakket med ham på en stund. Så nei, det var ikke det hun snakket om. Hun forklarte hvorfor han var sykemeldt, med at det hadde tatt på å være så opptatt av å få alle kortene på bordet.
Hør på nyhetene på NRK så hører du at landsstyremøtet både har fått informasjon om Moxnes sykemelding og om hans selvkritikk av det han har gjort og hva han skulle ha gjort annerledes. Om han ikke direkte deltok på møtet, kan han jo formidle sine meninger og sitt syn og svare på spørsmål osv, jf at store deler av norsk arbeidsliv har jo foregått med videokonferanser siden koronaen kom.
Du hører et ord og så gnåler du videre på det samme rælet - igjen og igjen. Synes du ikke selv det lyder enerverende?
Jeg hørte pressekonferansen og det var åpenbart at hun forklarte sykemeldingen med at Moxnes har vært så opptatt av å få alle kortene på bordet. Det var ingen henvisning til hva han hadde sagt på møtet. Du må gjerne komme med påstander som er helt feil, og så følge på med personangrep fordi jeg ikke støtter dine feilaktige påstander, men du vinner ingen diskusjon på den måten.
Som en annen her skrev i kommentar til deg om volden Simensen ble utsatt for; kan du lese du?

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Karatel skrev: tir jul 04, 2023 8:13 am
erdetslik skrev: tir jul 04, 2023 8:07 am Det er nok noen fakta som er utelatt også i den siste versjonen fra Moxnes.
1. Så vidt jeg vet, så har ikke vektere med seg "foreleggs-dokument" i lomma når en tyv blir tatt utenfor butikken
Vektere har ikke i noe tilfelle myndighet til å skrive ut forelegg.

"Påtalemyndigheten kan skrive ut forelegg i stedet for å gå til retten i en del mindre saker. Det dreier seg om lovbrudd som ifølge straffebudet kan avgjøres ved bot eller inndragning alene.

Det er frivillig for siktede å vedta (akseptere) forelegget, og siktede behøver verken anse seg selv som skyldig eller erkjenne straffeskyld. Et vedtatt forelegg føres inn i reaksjonsregisteret.

Forenklet forelegg er en type forelegg som kan skrives ut av polititjenestemenn og tolltjenestemenn på stedet ved mindre lovbrudd, dersom den mistenkte ønsker det oppgjort på denne måten. Disse har ikke myndighet til å skrive ut vanlige forelegg, og må skrive en anmeldelse dersom det forenklede forelegget ikke vedtas. Forenklede forelegg føres kun inn i politiets interne oversikter."

https://snl.no/forelegg
I så fall betyr det at en fra politiet også må ha vært involvert.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Funkhouser skrev: tir jul 04, 2023 8:27 am Kan det tenkes at Moxnes lider av kleptomani? I så fall trenger han først og fremst behandling, ikke gapestokk.
Utifra vektere og andre som daglig håndterer butikktjuveri så er det kleptomani-konseptet stort sett en myte. De som stjeler er fullstendig bevisst på hva de tar og hvorfor de tar det.
Mennesker som bare tar noe de overhode ikke har behov for gjentatte ganger av ren impuls er svært sjeldne.

Myten er ofte forsterket av komedier og andre som fremstiller kroniske stjelere. Som Jackass sin legendariske kleptomaniske bestefar

ulefos

Legg inn av ulefos »

Kul_Djevel skrev: man jul 03, 2023 11:32 pm Var godt å se denne overvåkningsvideoen. Den beviser jo helt klart at forklaringen hans på lørdag stemmer.
videoen viste først og fremst at han hadde til hensikt å stjele brillene
det var ikke slik at han gikk ut med dem på nesa eller hadde vippet opp på hodet, han la dem på bagasjetralla for senere å legge brillene i ei veske som stod på denne tralla

Moxnes hadde åpenbart til hensikt å stjele solbriller

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

erdetslik skrev: tir jul 04, 2023 8:48 am
Funkhouser skrev: tir jul 04, 2023 8:27 am Kan det tenkes at Moxnes lider av kleptomani? I så fall trenger han først og fremst behandling, ikke gapestokk.
Da er det merkelig at han ikke har blitt tatt tidligere.
Om videoen viser tegn på kleptomani eller bevisst tyveri, kan ikke jeg bedømme.
Men videoen viser et bevisst tyveri; han legger brillene på bagen, og lar dem ligge til han, mens han rusler videre åpner glidelåsen i lommen og uten å se seg rundt eller ser på brillen, tar den og legger i lommen, og trekker igjen glidelåsen. Og vi ser at han "aldri blir overrasket" over at brillen ligger der (og tror de er hans egne, som han har forklart), men bare ser andre veier mens han smyger de ned i lommen . . . . . .
Jeg er litt usikker på hva alle løgnene tyder på . . . . . .
Det har ikke kommet en ærlig forklaring fra hans munn, men uærligheter og endringer.
Og litt skremmende at hans kjæreste tydeligvis er med på det hele. Kan være et par med felles interesser.
At han lyver/pynter på forklaringen og justerer etter behov antar jeg er normal menneskelig psyke, vi mennesker går langt i å vri på virkeligheten for å beskytte oss selv fra å fremstå i et dårlig lys selv om det ofte er irrasjonelt og virker mot sin hensikt. Vi ser det samme stort sett hver gang noen blir tatt i å gjøre noe dumt og i offentligheten blir det jo ekstremt synlig.

Videoen slik jeg ser det vitnet om en som er ganske kalkulert, og vet hva han gjør. Jeg kan godt ta feil, men det ser ikke ut som første gang. Og da virker i så fall kleptomani som en sannsynlig årsak. Hvorfor skulle en velholden mann med hans posisjon i politikken risikere så mye for så lite?

Angående kjæresten så ser det ut som han venter til han er alene med å legge de i lommen.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Maxus5 skrev: tir jul 04, 2023 8:58 am
Funkhouser skrev: tir jul 04, 2023 8:27 am Kan det tenkes at Moxnes lider av kleptomani? I så fall trenger han først og fremst behandling, ikke gapestokk.
Utifra vektere og andre som daglig håndterer butikktjuveri så er det kleptomani-konseptet stort sett en myte.
Disse er ikke autoriteter på området. Såvidt meg bekjent er det en anerkjent psykisk lidelse.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

erdetslik skrev: tir jul 04, 2023 8:58 am
Karatel skrev: tir jul 04, 2023 8:13 am
erdetslik skrev: tir jul 04, 2023 8:07 am Det er nok noen fakta som er utelatt også i den siste versjonen fra Moxnes.
1. Så vidt jeg vet, så har ikke vektere med seg "foreleggs-dokument" i lomma når en tyv blir tatt utenfor butikken
Vektere har ikke i noe tilfelle myndighet til å skrive ut forelegg.

"Påtalemyndigheten kan skrive ut forelegg i stedet for å gå til retten i en del mindre saker. Det dreier seg om lovbrudd som ifølge straffebudet kan avgjøres ved bot eller inndragning alene.

Det er frivillig for siktede å vedta (akseptere) forelegget, og siktede behøver verken anse seg selv som skyldig eller erkjenne straffeskyld. Et vedtatt forelegg føres inn i reaksjonsregisteret.

Forenklet forelegg er en type forelegg som kan skrives ut av polititjenestemenn og tolltjenestemenn på stedet ved mindre lovbrudd, dersom den mistenkte ønsker det oppgjort på denne måten. Disse har ikke myndighet til å skrive ut vanlige forelegg, og må skrive en anmeldelse dersom det forenklede forelegget ikke vedtas. Forenklede forelegg føres kun inn i politiets interne oversikter."

https://snl.no/forelegg
I så fall betyr det at en fra politiet også må ha vært involvert.
Når Moxnes har fått en forelegg, kan det forelegget bare ha blitt skrevet ut av en polititjenstemann.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

ulefos skrev: tir jul 04, 2023 9:00 am
Kul_Djevel skrev: man jul 03, 2023 11:32 pm Var godt å se denne overvåkningsvideoen. Den beviser jo helt klart at forklaringen hans på lørdag stemmer.
videoen viste først og fremst at han hadde til hensikt å stjele brillene
det var ikke slik at han gikk ut med dem på nesa eller hadde vippet opp på hodet, han la dem på bagasjetralla for senere å legge brillene i ei veske som stod på denne tralla

Moxnes hadde åpenbart til hensikt å stjele solbriller
Slik som media, spesielt VG har gravet i denne saken, forundrer det ikke meg om et av husene kommer med et intervju med ekskona der hun sier at dette ikke var første gang han har nasket.
Nå er det full krig om å spa frem mest mulig møkk om Moxnes, da helst relatert til lignende historier.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Funkhouser skrev: tir jul 04, 2023 9:05 am
Maxus5 skrev: tir jul 04, 2023 8:58 am
Funkhouser skrev: tir jul 04, 2023 8:27 am Kan det tenkes at Moxnes lider av kleptomani? I så fall trenger han først og fremst behandling, ikke gapestokk.
Utifra vektere og andre som daglig håndterer butikktjuveri så er det kleptomani-konseptet stort sett en myte.
Disse er ikke autoriteter på området. Såvidt meg bekjent er det en anerkjent psykisk lidelse.
De er ikke autoriteter på psykiske lidelser. Men de er autoriteter på hva som skjer i praksis i samfunnet. Og de som blir tatt i butikktjuveri er svært sjeldent personer som stjeler på impuls i ren besettelse av å stjele noe. Det som stjeles er enten ting som er lettomsettelig videre eller ting folk trenger. I stor grad er sistnevnte dyrere ting enn man har råd til å kjøpe. Gjerne statussymboler.

Så har du også de med lav impulskontroll, som tenker kortsiktig og som tenker at det sikkert ikke gjør noe. Det kan gjerne være butikkens egne ansatte som i et dumt øyeblikk lar seg friste. Det meste som skjer av butikktjuveri/nasking i Norge er gjort av personer med en plan for hva de trenger og hva de skal bruke det til

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

Så klippet på nyhetene akkurat nå. Moxnes går først ut å sier at han er distre og at brillere derfor uheldigvis ble med ut. Så ser man jo på klippet nå at han virkelig lader for å ta de. Få vogna bak en hylle, skaper plass i lomma før brillene gjemmes.

Det der bør koste mer enn 3k.

Og disse folka skal velgerne stole på....

Bakkus

Legg inn av Bakkus »

Hva annet enn selve tyveriet har blitt diskutert her for at tråden er på 1800 innlegg? Orker ikke gå gjennom alt for å finne ut.

Lezah

Legg inn av Lezah »

seriemester2013 skrev: tir jul 04, 2023 9:15 am
ulefos skrev: tir jul 04, 2023 9:00 am
Kul_Djevel skrev: man jul 03, 2023 11:32 pm Var godt å se denne overvåkningsvideoen. Den beviser jo helt klart at forklaringen hans på lørdag stemmer.
videoen viste først og fremst at han hadde til hensikt å stjele brillene
det var ikke slik at han gikk ut med dem på nesa eller hadde vippet opp på hodet, han la dem på bagasjetralla for senere å legge brillene i ei veske som stod på denne tralla

Moxnes hadde åpenbart til hensikt å stjele solbriller
Slik som media, spesielt VG har gravet i denne saken, forundrer det ikke meg om et av husene kommer med et intervju med ekskona der hun sier at dette ikke var første gang han har nasket.
Nå er det full krig om å spa frem mest mulig møkk om Moxnes, da helst relatert til lignende historier.
Hva ellers ser du for deg at han har stjålet? Og bør man evt ikke komme til bunns i det hvis han er vaneforbryter?

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

ulefos skrev: tir jul 04, 2023 8:50 am
Kul_Djevel skrev: man jul 03, 2023 11:34 pm
nottimagiche skrev: man jul 03, 2023 11:24 pm Fremstår som et simpelt tyveri dette her. Driver du med slikt, så bør du ikke ha et høyt lønnet tillitsverv i politikken.
Men grovt tyveri slik Tajik og Ropstad har begått er greit?
ble de også bøtlagt av politiet?
Det er jo skandalen at de ikke ble straffeforfulgt i det hele tatt. Ropstad som tilegnet seg massevis av skattebetalernes penger ved å lyve om at han bodde på gutterommet, selv om han hadde kone og barn. Grovere tyveri og svindel finnes vel knapt

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

ulefos skrev: tir jul 04, 2023 9:00 am
Kul_Djevel skrev: man jul 03, 2023 11:32 pm Var godt å se denne overvåkningsvideoen. Den beviser jo helt klart at forklaringen hans på lørdag stemmer.
videoen viste først og fremst at han hadde til hensikt å stjele brillene
det var ikke slik at han gikk ut med dem på nesa eller hadde vippet opp på hodet, han la dem på bagasjetralla for senere å legge brillene i ei veske som stod på denne tralla

Moxnes hadde åpenbart til hensikt å stjele solbriller
Åpenbart for syklubben, men i motsetning til dere så er jeg ingen tankeleser og vet ikke hva moxnes tenkte når dette skjedde, så forholder meg til forklaringen hans og videoen underbygger den.

Men at han stjal brillene etter å ha oppdaget flausen er det ingen tvil om. Det har han innrømmet. Uansett en fillesak i forhold til all annen kriminell aktivitet foretatt av en rekke profilerte stortingspolitikere gjennom årene

nottimagiche

Legg inn av nottimagiche »

Harduetforslag skrev: tir jul 04, 2023 7:43 am
Lew_Ashby skrev: tir jul 04, 2023 7:40 am
Harduetforslag skrev: tir jul 04, 2023 1:55 am Glass/vinkarafler/champagnebøtte
Kult.
Takk.

Har også et utvalg av bestikk og skåler fra loungen i Oslo.
Skikkelig kult, ass.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

nottimagiche skrev: tir jul 04, 2023 9:42 am
Harduetforslag skrev: tir jul 04, 2023 7:43 am
Lew_Ashby skrev: tir jul 04, 2023 7:40 am
Kult.
Takk.

Har også et utvalg av bestikk og skåler fra loungen i Oslo.
Skikkelig kult, ass.
Takk.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Funkhouser skrev: tir jul 04, 2023 9:02 am Videoen slik jeg ser det vitnet om en som er ganske kalkulert, og vet hva han gjør. Jeg kan godt ta feil, men det ser ikke ut som første gang. Og da virker i så fall kleptomani som en sannsynlig årsak. Hvorfor skulle en velholden mann med hans posisjon i politikken risikere så mye for så lite?

Angående kjæresten så ser det ut som han venter til han er alene med å legge de i lommen.
Kleptomani er ekstremt sjelden og en liten prosentandel av alle som tas for butikktyveri lider av det. Kleptomane står neppe og prøver solbrillene før de tar dem, de stjeler ikke nyttige gjenstander. Og en psykisk lidelse kommer omtrent aldri alene, feiler det ham noe annet? Og nesten alle kleptomane er kvinner. Sannsynligheten er ikke-eksisterende. Han er nok bare «entitled» og moralsk forkvaklet - og det passer jo godt med det politiske synet hans

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Kul_Djevel skrev: tir jul 04, 2023 9:37 am
ulefos skrev: tir jul 04, 2023 8:50 am
Kul_Djevel skrev: man jul 03, 2023 11:34 pm

Men grovt tyveri slik Tajik og Ropstad har begått er greit?
ble de også bøtlagt av politiet?
Det er jo skandalen at de ikke ble straffeforfulgt i det hele tatt. Ropstad som tilegnet seg massevis av skattebetalernes penger ved å lyve om at han bodde på gutterommet, selv om han hadde kone og barn. Grovere tyveri og svindel finnes vel knapt
Tja, både Tajik og Ropstad betalte vel tilbake sine fordeler etter hvert.
Men bra reglene er blitt noe endret, og man fikk det frem i lyset.
Uansett har dette IKKE noe med denne saken å gøre.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Fordomsfull skrev: tir jul 04, 2023 8:48 am
sertono skrev: tir jul 04, 2023 6:55 am
thomassim skrev: Hahaha, de overvåkningsbildene viser en iskald og kalkulert tyv.
Jepp, klar bevisst nasking dette, og temmelig sikkert ikke første gang han gjør noe slikt, kun første gang han blir tatt. Så utrolig simpelt, at det er mulig å synke så lavt.
Akkurat det, at Moxnes sikkert har stjålet før, har jeg skrevet mange ganger. Men den videoen viser at han går rundt seg selv flere ganger og ser piss nervøs ut og det tror jeg ikke de gjør, de som har butikktyverier som hobby. Så det eneste den videoen sier meg - er at at det ikke ser ut som han har stjålet før.

Nå har VG en levende video når Moxnes stikker solbrillene i lommen sin, som vises kanskje 50 000 ganger i døgnet, pluss at de har en litt lengre video av det samme, pluss to artikler til - på sin 1. side om Moxnes-saken. Aftenposten har 6 artikler og kommentarer om Moxnes på 1. siden, BT har også VGs video pluss en kommentar-artikkel om Moxnes, Dagbladet har VGs video, pluss 5 kommentarer og artikler om Moxnes på 1. siden. Nettavisen har 4 artikler om Moxnes på 1. siden.
En mann, partileder i et lite norsk parti, har stjålet ett par med solbriller og - det er nesten krig i Frankrikes byer og massivt med politi og nå har motdemonstrasjonene mot å rane butikker&hærverk - begynt å rulle på seg. I Israel har demonstranter med tidligere israelsk statsminister Ehud Olmert i spissen - stengt Israels hovedflyplass; de vil ikke at Knesset med enkelt flertallsvedtak skal kunne overprøve dommer avsagt i israelsk høyesterett. Samtidig driver israelske soldater razzier i flyktningeleiren Jenin og har drept ti palestinerne, til nå.
Blir (i anledning Moxnes-saken) Bulke-Jens bedt om å fortsette enda et år som Nato-leder idag?
Jeg kan forstå at det er tungt for deg at "din" partileder blir hengt ut i alle landets aviser.
Men sånn er det når en "viktig" person, som partileder for kommunistene, gjør noe galt - bulke-jens ble også hengt ut for det han har gjort.
Og spesielt når Moxnes som er så opptatt av "velferdsprofitører" og "andre uredeligheter" blir tatt for tyveri av et par briller - da må det bli oppstandelse.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Kul_Djevel skrev: tir jul 04, 2023 9:42 am
Men at han stjal brillene etter å ha oppdaget flausen er det ingen tvil om.
var flausen at han hadde brillene ligggende på bagasjetralla?
hvis det gir han panikk så spørs det om han har det som skal til for å sitte på Stortinget

BVB1909

Legg inn av BVB1909 »

Kul_Djevel skrev: tir jul 04, 2023 9:42 am
ulefos skrev: tir jul 04, 2023 9:00 am
Kul_Djevel skrev: man jul 03, 2023 11:32 pm Var godt å se denne overvåkningsvideoen. Den beviser jo helt klart at forklaringen hans på lørdag stemmer.
videoen viste først og fremst at han hadde til hensikt å stjele brillene
det var ikke slik at han gikk ut med dem på nesa eller hadde vippet opp på hodet, han la dem på bagasjetralla for senere å legge brillene i ei veske som stod på denne tralla

Moxnes hadde åpenbart til hensikt å stjele solbriller
Åpenbart for syklubben, men i motsetning til dere så er jeg ingen tankeleser og vet ikke hva moxnes tenkte når dette skjedde, så forholder meg til forklaringen hans og videoen underbygger den.

Men at han stjal brillene etter å ha oppdaget flausen er det ingen tvil om. Det har han innrømmet. Uansett en fillesak i forhold til all annen kriminell aktivitet foretatt av en rekke profilerte stortingspolitikere gjennom årene
Haha, du tror fortsatt ikke at han tok de med vilje nei.

De som har skjønt det: Kul djevel, Moxnes og ledelsen i Rødt.
Syklubben: Alle andre i Norge

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Texas_John skrev: tir jul 04, 2023 9:47 am
Funkhouser skrev: tir jul 04, 2023 9:02 am Videoen slik jeg ser det vitnet om en som er ganske kalkulert, og vet hva han gjør. Jeg kan godt ta feil, men det ser ikke ut som første gang. Og da virker i så fall kleptomani som en sannsynlig årsak. Hvorfor skulle en velholden mann med hans posisjon i politikken risikere så mye for så lite?

Angående kjæresten så ser det ut som han venter til han er alene med å legge de i lommen.
Kleptomani er ekstremt sjelden og en liten prosentandel av alle som tas for butikktyveri lider av det. Kleptomane står neppe og prøver solbrillene før de tar dem, de stjeler ikke nyttige gjenstander. Og en psykisk lidelse kommer omtrent aldri alene, feiler det ham noe annet? Og nesten alle kleptomane er kvinner. Sannsynligheten er ikke-eksisterende. Han er nok bare «entitled» og moralsk forkvaklet - og det passer jo godt med det politiske synet hans
I USA anslår de 0,3% av befolkningen som et konservativt anslag, det vil tilsi 150000 nordmenn, ingen ikke-eksisterende sannsynlighet det hvis tallene er representative for Norge. Den siste setningen din vitner om ar du kanskje ikke er i en god posisjon til å vurdere denne saken objektivt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... hoplifting.
Sist redigert av Funkhouser den tir jul 04, 2023 10:16 am, redigert 2 ganger totalt.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Megapixsel skrev: tir jul 04, 2023 7:22 am Tilliten til norske politikere har vel aldri vært lavere. Man kan jo lure på hvor mange av de som holder på med shady aktiviteter.
Det desidert verste er jo lyvingen, både versjon 1 og 2 samt pressekonferansen er preget av løgn, hele grunnforklaringen om at han var distre når brillene ble med han ut ble mildt sagt motbevist på kamera. Det hele er et simpelt tyveri.

Direkte utrolig når man tenker over at Moxnes har hatt meget god tid på seg til å tenke over denne saken, kan ikke tro noe annet enn at han selv faktisk trodde at han kunne slippe unna saken ved å lyve.
Sist redigert av peraleks den tir jul 04, 2023 10:16 am, redigert 1 gang totalt.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Kul_Djevel skrev: tir jul 04, 2023 9:42 am
ulefos skrev: tir jul 04, 2023 9:00 am
Kul_Djevel skrev: man jul 03, 2023 11:32 pm Var godt å se denne overvåkningsvideoen. Den beviser jo helt klart at forklaringen hans på lørdag stemmer.
videoen viste først og fremst at han hadde til hensikt å stjele brillene
det var ikke slik at han gikk ut med dem på nesa eller hadde vippet opp på hodet, han la dem på bagasjetralla for senere å legge brillene i ei veske som stod på denne tralla

Moxnes hadde åpenbart til hensikt å stjele solbriller
Åpenbart for syklubben, men i motsetning til dere så er jeg ingen tankeleser og vet ikke hva moxnes tenkte når dette skjedde, så forholder meg til forklaringen hans og videoen underbygger den.

Men at han stjal brillene etter å ha oppdaget flausen er det ingen tvil om. Det har han innrømmet. Uansett en fillesak i forhold til all annen kriminell aktivitet foretatt av en rekke profilerte stortingspolitikere gjennom årene
Nå har vel du vært en av de fremste til å hetse og kritisere Frp-politikere . . . . .
Hva om det hadde vært Sylvi Listhaug som "uforvarende" hadde tatt ned glidelåsen i lommen for så å ubemerket putte brillen i lommen og deretter ubemerket dratt igjen glidelåsen - for så å ta ut brillen av lommen, rive av prislappen og ved en "forglemmelse" putte de i bagen ?
Hadde du vært like overbærende overfor Listhaug i samme situasjon ? Ut i fra dine tidligere meritter, tror jeg ikke det.

Hvilke av Moxnes' sine forklaringer - nr 1, 2, 3, 4 eller 5 - mener du stemmer med videoen ?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Funkhouser skrev: tir jul 04, 2023 10:14 am
Texas_John skrev: tir jul 04, 2023 9:47 am Kleptomani er ekstremt sjelden og en liten prosentandel av alle som tas for butikktyveri lider av det. Kleptomane står neppe og prøver solbrillene før de tar dem, de stjeler ikke nyttige gjenstander. Og en psykisk lidelse kommer omtrent aldri alene, feiler det ham noe annet? Og nesten alle kleptomane er kvinner. Sannsynligheten er ikke-eksisterende. Han er nok bare «entitled» og moralsk forkvaklet - og det passer jo godt med det politiske synet hans
I USA anslår de 0,03% av befolkningen som et konservativt anslag, det vil tilsi 150000 nordmenn, ingen ikke-eksisterende sannsynlighet det hvis tallene er representative for Norge. Den siste setningen din bærer preg av dine subjektive meninger om Moxnes og hans politiske syn og har liten verdi i vurderingen av motivet hans for tyveriet.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... hoplifting.
Det har nylig blitt nevnt at folk med høy lønn stjeler mer på butikken enn folk med lavere lønn, og at "entitlement" er en av forklaringene. Jeg synes ikke det er irrelevant i det hele tatt.

At du presterer å komme frem til at 150 000 nordmenn lider av kleptomani er jo nesten fascinerende.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»