Bjørnar Moxnes tatt for tyveri

Svar
erdetslik

Re: Bjørnar Moxnes tatt for tyveri

Legg inn av erdetslik »

Funkhouser skrev: tir jul 04, 2023 10:14 am
Texas_John skrev: tir jul 04, 2023 9:47 am
Funkhouser skrev: tir jul 04, 2023 9:02 am Videoen slik jeg ser det vitnet om en som er ganske kalkulert, og vet hva han gjør. Jeg kan godt ta feil, men det ser ikke ut som første gang. Og da virker i så fall kleptomani som en sannsynlig årsak. Hvorfor skulle en velholden mann med hans posisjon i politikken risikere så mye for så lite?

Angående kjæresten så ser det ut som han venter til han er alene med å legge de i lommen.
Kleptomani er ekstremt sjelden og en liten prosentandel av alle som tas for butikktyveri lider av det. Kleptomane står neppe og prøver solbrillene før de tar dem, de stjeler ikke nyttige gjenstander. Og en psykisk lidelse kommer omtrent aldri alene, feiler det ham noe annet? Og nesten alle kleptomane er kvinner. Sannsynligheten er ikke-eksisterende. Han er nok bare «entitled» og moralsk forkvaklet - og det passer jo godt med det politiske synet hans
I USA anslår de 0,3% av befolkningen som et konservativt anslag, det vil tilsi 150000 nordmenn, ingen ikke-eksisterende sannsynlighet det hvis tallene er representative for Norge. Den siste setningen din vitner om ar du kanskje ikke er i en god posisjon til å vurdere denne saken objektivt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... hoplifting.
10% av 5 mill er 500.000
1% er 50.000
0,1% er 5.000
og 0,3% er da 15.000

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

erdetslik skrev: tir jul 04, 2023 10:22 am
Funkhouser skrev: tir jul 04, 2023 10:14 am
Texas_John skrev: tir jul 04, 2023 9:47 am
Kleptomani er ekstremt sjelden og en liten prosentandel av alle som tas for butikktyveri lider av det. Kleptomane står neppe og prøver solbrillene før de tar dem, de stjeler ikke nyttige gjenstander. Og en psykisk lidelse kommer omtrent aldri alene, feiler det ham noe annet? Og nesten alle kleptomane er kvinner. Sannsynligheten er ikke-eksisterende. Han er nok bare «entitled» og moralsk forkvaklet - og det passer jo godt med det politiske synet hans
I USA anslår de 0,3% av befolkningen som et konservativt anslag, det vil tilsi 150000 nordmenn, ingen ikke-eksisterende sannsynlighet det hvis tallene er representative for Norge. Den siste setningen din vitner om ar du kanskje ikke er i en god posisjon til å vurdere denne saken objektivt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... hoplifting.
10% av 5 mill er 500.000
1% er 50.000
0,1% er 5.000
og 0,3% er da 15.000
Ja, her ganget jeg med 0,03, my bad :roll: Da er det naturligvis 15000, så statistisk usannsynlig blir helt riktig. Men kanskje en årsak allikevel? Det som taler for det er hvor mye Moxnes setter på spill for noe av så liten verdi. Jeg sliter med å se at han gjør det av kyniske, økonomiske eller spenningssøkende årsaker. Men hvem vet hvilke motiv og/eller mekanismer som kan føre til noe slikt.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Skjer med at både Mimir og Moxnes forlater langvarige forhold og finner yngre kvinner ca 1 uke seinere?

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Karatel skrev: tir jul 04, 2023 7:59 am
Bjoro33 skrev: man jul 03, 2023 6:55 pm
William_S skrev: man jul 03, 2023 6:02 pm Hvorfor er det sånn at politikere blir sykemeldt så fort man blir tatt med buksene nede? Folketrygdloven hva gjelder sykemeldinger er ganske klar i grunn.
Det er fordi de mangler ryggrad til å holde buksene oppe.
Og ryggradmangel er alvorlig, for da vil de falle sammen.
Har du ikke hørt det gamle munnhellet at for å være politiker må man være så tykkhudet at man kan holde seg oppreist selv om man mangler ryggrad?
Man skal ha ryggrad for å takle motgang og for å takle medgang, men enkelte synes å mangle begge deler..

Wellé

Legg inn av Wellé »

Funkhouser skrev: tir jul 04, 2023 10:14 am
Texas_John skrev: tir jul 04, 2023 9:47 am
Funkhouser skrev: tir jul 04, 2023 9:02 am Videoen slik jeg ser det vitnet om en som er ganske kalkulert, og vet hva han gjør. Jeg kan godt ta feil, men det ser ikke ut som første gang. Og da virker i så fall kleptomani som en sannsynlig årsak. Hvorfor skulle en velholden mann med hans posisjon i politikken risikere så mye for så lite?

Angående kjæresten så ser det ut som han venter til han er alene med å legge de i lommen.
Kleptomani er ekstremt sjelden og en liten prosentandel av alle som tas for butikktyveri lider av det. Kleptomane står neppe og prøver solbrillene før de tar dem, de stjeler ikke nyttige gjenstander. Og en psykisk lidelse kommer omtrent aldri alene, feiler det ham noe annet? Og nesten alle kleptomane er kvinner. Sannsynligheten er ikke-eksisterende. Han er nok bare «entitled» og moralsk forkvaklet - og det passer jo godt med det politiske synet hans
I USA anslår de 0,3% av befolkningen som et konservativt anslag, det vil tilsi 150000 nordmenn, ingen ikke-eksisterende sannsynlighet det hvis tallene er representative for Norge. Den siste setningen din vitner om ar du kanskje ikke er i en god posisjon til å vurdere denne saken objektivt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... hoplifting.
Har ikke klikket meg inn på artikkelen, men det du regner deg frem til her stemmer virkelig ikke. 0,3% av 5 000 000 er 15 000 ikke 150 000. Sannsynligheten for at Moxnes er en del av 3 promille av Norges befolkning er såpass liten at man nesten kan katagorisere det som ikke-eksisterende.

Edit: Startet på svaret for en stund siden, men måtte jobbe litt så fikk ikke sett svaret ditt etterpå. Ser du har kommet frem til samme konklusjon som meg.
Sist redigert av Wellé den tir jul 04, 2023 10:43 am, redigert 1 gang totalt.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Moxnes er så ferdig som det går an å bli. Hvordan skal han i all fremtid kunne stå på direktesendte debatter og snakke om uærlige rikinger, viktigheten av rettferdighet, ærlighet og generell moralsk oppførsel der de rike er de "slemme" og de fattige de "snille" uten at enhver person, seere som motdebattanter, tenker på brillesaken hvor han fremstår som en simpel og løgnaktig tyv. Han vil jo ha null troverdighet, med mulig unntak for den harde kjernen.

Alle ser jo at dette var han dreven på også. Legger brillene på bagasjen slik at han kan vimse litt rundt med de først, for deretter å klargjøre lomma, stikke de inn mens han titter seg rundt og gå ut av butikken, Norges antagelig mest overvåkede butikk i tillegg. Hvor mange briller har han da ikke rappet tidligere i mindre overvåkede butikker?

At noen andre må stå til ansvar for hans tyverier, for eksempel de butikkansatte, ved vareopptellinger, later ikke til å bety så mye.

At han stjeler et par Hugo Boss briller, mannen som var medlem av NSDAP og nazist, blir jo også et pussig paradoks i den større sammenhengen.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

BVB1909 skrev: tir jul 04, 2023 10:02 am
Kul_Djevel skrev: tir jul 04, 2023 9:42 am
ulefos skrev: tir jul 04, 2023 9:00 am

videoen viste først og fremst at han hadde til hensikt å stjele brillene
det var ikke slik at han gikk ut med dem på nesa eller hadde vippet opp på hodet, han la dem på bagasjetralla for senere å legge brillene i ei veske som stod på denne tralla

Moxnes hadde åpenbart til hensikt å stjele solbriller
Åpenbart for syklubben, men i motsetning til dere så er jeg ingen tankeleser og vet ikke hva moxnes tenkte når dette skjedde, så forholder meg til forklaringen hans og videoen underbygger den.

Men at han stjal brillene etter å ha oppdaget flausen er det ingen tvil om. Det har han innrømmet. Uansett en fillesak i forhold til all annen kriminell aktivitet foretatt av en rekke profilerte stortingspolitikere gjennom årene
Haha, du tror fortsatt ikke at han tok de med vilje nei.

De som har skjønt det: Kul djevel, Moxnes og ledelsen i Rødt.
Syklubben: Alle andre i Norge


0:00-0:10 Ser solbrillene Tar opp solbrillene, Kjæresten kommer bort, han prøver brillene, Ser i speilet, ser på kjæresten, ser i speilet, tar brillene av i løpet av 4 sekunder
0:10-0:20 Snur seg, tar brillene på kjapt og tar de av like kjapt i løpet av et par sekunder. tenker litt, tar opp igjen brillene , ser på prislapp . kjæresten ser på prislappen, holder brillene litt
0:21-0:40 Prøver brillene raskt en gang til, legger de fra seg, klør seg, går litt tilbake, sier noe til kjæresten, ser seg kjapt rundt og tar brillene og legger de på bagasjen og går.
0:41-> Vandrer litt rundt, snakker tilfeldig med kjæresten, ser seg rundt, går litt hit og dit, ser ikke på noen andre varer. ser seg raskt rundt og putter brillene i lommen. Går en merkelig rundt på gulvet og tar en u-sving mens han ser seg rundt og møter på kjæresten som går rundt med armene i kors og tripper rundt uten mål og mening og forlater lokalet.

Raskt og effektivt og ser så lite ut som et uhell /distrehet som det går an å gjøre.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Funkhouser skrev: tir jul 04, 2023 10:26 am Ja, her ganget jeg med 0,03, my bad :roll: Da er det naturligvis 15000, så statistisk usannsynlig blir helt riktig. Men kanskje en årsak allikevel? Det som taler for det er hvor mye Moxnes setter på spill for noe av så liten verdi. Jeg sliter med å se at han gjør det av kyniske, økonomiske eller spenningssøkende årsaker. Men hvem vet hvilke motiv og/eller mekanismer som kan føre til noe slikt.
Kanskje det var i hat mot brilleindustrien? Det er jo kanskje den moteindustrien som har den største mark-upen. Prisen på å produsere et par bensinstasjonsbriller vs Versace mener jeg å ha lest er nesten neglisjerbar, mens prisforskjellen er gjerne 3000kr-

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Og som "forventet": Full tillit til Moxnes . . . . .
Fordi han har vært så dyktig . . . . .
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... 5c59&ei=20

Svalbard

Legg inn av Svalbard »

Ikke nødvendigvis Moxy selv som er den største drivkraften her. Ville ikke overrasket meg om den var den nye kjæresten som ba ham gjøre det, kanskje har de en spenningsgreie gående, tenner kanskje litt på å være uskikkelige. Who knows.
At hun er med på det virker åpenbart, og hun har tydeligvis heller ikke hjulpet ham med komminikasjonen etterpå, selv om det vel er hennes levebrød.

SanctusUnum

Legg inn av SanctusUnum »

Texas_John skrev: tir jul 04, 2023 9:47 am feiler det ham noe annet?
Ja, han er Rødt-medlem.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Maxus5 skrev: tir jul 04, 2023 10:43 am
BVB1909 skrev: tir jul 04, 2023 10:02 am
Kul_Djevel skrev: tir jul 04, 2023 9:42 am

Åpenbart for syklubben, men i motsetning til dere så er jeg ingen tankeleser og vet ikke hva moxnes tenkte når dette skjedde, så forholder meg til forklaringen hans og videoen underbygger den.

Men at han stjal brillene etter å ha oppdaget flausen er det ingen tvil om. Det har han innrømmet. Uansett en fillesak i forhold til all annen kriminell aktivitet foretatt av en rekke profilerte stortingspolitikere gjennom årene
Haha, du tror fortsatt ikke at han tok de med vilje nei.

De som har skjønt det: Kul djevel, Moxnes og ledelsen i Rødt.
Syklubben: Alle andre i Norge


0:00-0:10 Ser solbrillene Tar opp solbrillene, Kjæresten kommer bort, han prøver brillene, Ser i speilet, ser på kjæresten, ser i speilet, tar brillene av i løpet av 4 sekunder
0:10-0:20 Snur seg, tar brillene på kjapt og tar de av like kjapt i løpet av et par sekunder. tenker litt, tar opp igjen brillene , ser på prislapp . kjæresten ser på prislappen, holder brillene litt
0:21-0:40 Prøver brillene raskt en gang til, legger de fra seg, klør seg, går litt tilbake, sier noe til kjæresten, ser seg kjapt rundt og tar brillene og legger de på bagasjen og går.
0:41-> Vandrer litt rundt, snakker tilfeldig med kjæresten, ser seg rundt, går litt hit og dit, ser ikke på noen andre varer. ser seg raskt rundt og putter brillene i lommen. Går en merkelig rundt på gulvet og tar en u-sving mens han ser seg rundt og møter på kjæresten som går rundt med armene i kors og tripper rundt uten mål og mening og forlater lokalet.

Raskt og effektivt og ser så lite ut som et uhell /distrehet som det går an å gjøre.
Ja, det er helt og fullstendig bevisst - litt hvileløs vandring uten mål og mening, og så rolig ut av sonen / butikken
og like bevisste endringer av tidligere forklaring - flere ganger med bevisste løgner . . . .
Og med noe så nær samme arroganse som han utviser når han maner til kampmot "veferdsprofitører" og andre . . . . .
Jeg tror mer på psykopat enn kleptoman, men jeg er ingen fagmann på det området . . . . .

SanctusUnum

Legg inn av SanctusUnum »

erdetslik skrev: tir jul 04, 2023 10:22 am 10% av 5 mill er 500.000
1% er 50.000
0,1% er 5.000
og 0,3% er da 15.000
Og kjønnsfordelingen er ujevn, da mellom 65% og 80% av bekreftede tilfeller er kvinner*, hvilket tilsier at kun 3000-5000 menn er kleptomane i Norge.

*Det er riktignok mulig at dette er fordi kvinner har større sannsynlighet for å få en diagnose og psykiatrisk behandling, mens menn havner i rettsvesenet og behandles som vanlige kriminelle.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Starstruck skrev: tir jul 04, 2023 10:43 am Moxnes er så ferdig som det går an å bli. Hvordan skal han i all fremtid kunne stå på direktesendte debatter og snakke om uærlige rikinger, viktigheten av rettferdighet, ærlighet og generell moralsk oppførsel der de rike er de "slemme" og de fattige de "snille" uten at enhver person, seere som motdebattanter, tenker på brillesaken hvor han fremstår som en simpel og løgnaktig tyv. Han vil jo ha null troverdighet, med mulig unntak for den harde kjernen.

Alle ser jo at dette var han dreven på også. Legger brillene på bagasjen slik at han kan vimse litt rundt med de først, for deretter å klargjøre lomma, stikke de inn mens han titter seg rundt og gå ut av butikken, Norges antagelig mest overvåkede butikk i tillegg. Hvor mange briller har han da ikke rappet tidligere i mindre overvåkede butikker?

At noen andre må stå til ansvar for hans tyverier, for eksempel de butikkansatte, ved vareopptellinger, later ikke til å bety så mye.

At han stjeler et par Hugo Boss briller, mannen som var medlem av NSDAP og nazist, blir jo også et pussig paradoks i den større sammenhengen.
Jeg tenker meg et scenario der alle partiledere står oppstilt for debatt f. eks. under Arendals-uka i solskinn
og Moxnes midt i sola med eller uten solbriller :lol: :lol: :lol:
Han får vel ingen tillit i en slik sammenheng - som annen partileder ville jeg hatt problem med å holde meg alvorlig og ikke le - når jeg så på Moxnes med eller uten solbriller
Kan vi anta tilrop fra publikum, som f. eks. "er det brillene fra Gardermoen" eller "har du stjålet de brillene, også " eller "hvor er solbrillene dine" . . . . . .
Tror jammen jeg skal besøke Arendalsuka i år - det kan bli moro om Moxnes fremdeles er partileder . . . . . .

thomassim

Legg inn av thomassim »

Bare vent, han kommer straks til å fremstille dette som en sykdom som han vil få hjelp til å finne ut av. I håp om sympati og forståelse.

Som tidligere butikksjef og ansatt i butikk over 14 år, så kjenner jeg igjen en tyv når jeg ser h*n. Ikke en smart tyv, men en tyv like fullt.
Sånn sett er han i godt selskap med resten av kollegaene sine.

Noen burde bestride den sykemeldingen også, fordi den er gitt på syltynt grunnlag.

Brukeravatar
Eldon
Innlegg: 4239

Legg inn av Eldon »

thomassim skrev: tir jul 04, 2023 11:34 am Bare vent, han kommer straks til å fremstille dette som en sykdom som han vil få hjelp til å finne ut av. I håp om sympati og forståelse.

[...]

Noen burde bestride den sykemeldingen også, fordi den er gitt på syltynt grunnlag.
Jeg tipper at hans beste sjanse til å kunne fortsette er nettopp å "komme ut" som kleptoman, for den videoen er virkelig ikke bra.

Når det gjelder sykemelding er jeg uenig. Det er greit å si at han har satt seg i situasjonen selv, men hadde jeg vært utsatt for et så massivt medietrykk hadde jeg også slitt kraftig.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Eldon skrev: tir jul 04, 2023 11:41 am
thomassim skrev: tir jul 04, 2023 11:34 am Bare vent, han kommer straks til å fremstille dette som en sykdom som han vil få hjelp til å finne ut av. I håp om sympati og forståelse.

[...]

Noen burde bestride den sykemeldingen også, fordi den er gitt på syltynt grunnlag.
Jeg tipper at hans beste sjanse til å kunne fortsette er nettopp å "komme ut" som kleptoman, for den videoen er virkelig ikke bra.

Når det gjelder sykemelding er jeg uenig. Det er greit å si at han har satt seg i situasjonen selv, men hadde jeg vært utsatt for et så massivt medietrykk hadde jeg også slitt kraftig.
Er du høyt profilert, og setter deg selv i en slik situasjon, så må en droppe dagsrevy og aviser.

Men at han i en lang lang periode, kanskje år, så vil han slite fælt med å handle, oppholde seg i store forsamlinger, ferieturer til "norske" destinasjoner. Tilrop vil han få fra fulle sulliker i mangfoldige år. Slik er røkla, og der er muligens jeg også med en dram for mye...

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Eldon skrev: tir jul 04, 2023 11:41 am
thomassim skrev: tir jul 04, 2023 11:34 am Bare vent, han kommer straks til å fremstille dette som en sykdom som han vil få hjelp til å finne ut av. I håp om sympati og forståelse.

[...]

Noen burde bestride den sykemeldingen også, fordi den er gitt på syltynt grunnlag.
Jeg tipper at hans beste sjanse til å kunne fortsette er nettopp å "komme ut" som kleptoman, for den videoen er virkelig ikke bra.

Når det gjelder sykemelding er jeg uenig. Det er greit å si at han har satt seg i situasjonen selv, men hadde jeg vært utsatt for et så massivt medietrykk hadde jeg også slitt kraftig.
Jeg vil tippe kleptomaner har et bevisst eller ubevisst handlingsmønster, og at noe er utløsende for et tyveri.
Hans adferd i forbindelse med dette tyveri er helt "normalt" / vanlig for enhver butikk-tyv.
Og det er vel ikke nok å erklære seg selv som kleptoman - det skal vel mer til for å få en slik diagnose (fra en psykolog)..

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Og er da et parti tjent med å ha en kleptoman som partileder ?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

erdetslik skrev: tir jul 04, 2023 11:54 am
Eldon skrev: tir jul 04, 2023 11:41 am
thomassim skrev: tir jul 04, 2023 11:34 am Bare vent, han kommer straks til å fremstille dette som en sykdom som han vil få hjelp til å finne ut av. I håp om sympati og forståelse.

[...]

Noen burde bestride den sykemeldingen også, fordi den er gitt på syltynt grunnlag.
Jeg tipper at hans beste sjanse til å kunne fortsette er nettopp å "komme ut" som kleptoman, for den videoen er virkelig ikke bra.

Når det gjelder sykemelding er jeg uenig. Det er greit å si at han har satt seg i situasjonen selv, men hadde jeg vært utsatt for et så massivt medietrykk hadde jeg også slitt kraftig.
Jeg vil tippe kleptomaner har et bevisst eller ubevisst handlingsmønster, og at noe er utløsende for et tyveri.
Hans adferd i forbindelse med dette tyveri er helt "normalt" / vanlig for enhver butikk-tyv.
Og det er vel ikke nok å erklære seg selv som kleptoman - det skal vel mer til for å få en slik diagnose (fra en psykolog)..
Dette gir ingen mening

Brukeravatar
Eldon
Innlegg: 4239

Legg inn av Eldon »

erdetslik skrev: tir jul 04, 2023 11:54 am Og det er vel ikke nok å erklære seg selv som kleptoman - det skal vel mer til for å få en slik diagnose (fra en psykolog)..
Det har du rett i.

Villevesten

Legg inn av Villevesten »

Kul_Djevel skrev: tir jul 04, 2023 9:42 am
ulefos skrev: tir jul 04, 2023 9:00 am
Kul_Djevel skrev: man jul 03, 2023 11:32 pm Var godt å se denne overvåkningsvideoen. Den beviser jo helt klart at forklaringen hans på lørdag stemmer.
videoen viste først og fremst at han hadde til hensikt å stjele brillene
det var ikke slik at han gikk ut med dem på nesa eller hadde vippet opp på hodet, han la dem på bagasjetralla for senere å legge brillene i ei veske som stod på denne tralla

Moxnes hadde åpenbart til hensikt å stjele solbriller
Åpenbart for syklubben, men i motsetning til dere så er jeg ingen tankeleser og vet ikke hva moxnes tenkte når dette skjedde, så forholder meg til forklaringen hans og videoen underbygger den.

Men at han stjal brillene etter å ha oppdaget flausen er det ingen tvil om. Det har han innrømmet. Uansett en fillesak i forhold til all annen kriminell aktivitet foretatt av en rekke profilerte stortingspolitikere gjennom årene
Stjal brillene etter å ha oppdaget flausen?? Forstår ikke at det er noe i denne videoen som IKKE viser at det var en bevisst handling. Hadde han oppdaget at han hadde lagt brillene oppå bagasjen 20 sek etter han la de der, hadde han jo bare lagt de tilbake! I stedenfor legger han de i lomma mens han enda er i butikken. Så forklaringen om at han fikk panikk da han oppdaget at han hadde "forlagt" brillene i lomma, og da tok av lappen og la de i bagasjen, er jo ren løgn.
At du velger å tro på forklaringene hans etter alle endringene i forklaring pluss fakta fra videoen, mener jeg er utrolig naivt. Men du tenker vel det beste om folk (bortestt fra vektere og folk i lignende posisjoner...), så OK..

Jack

Legg inn av Jack »

Gikk nettopp gjennom taxfree på Kastrup. Plukket med meg et par Oakley solbriller og jaggu er det ikke slik at man må innom en designert kasse for å få med seg etuiet til solbrillene. Brillene som står utstilt er nettopp dét; utstillingsbriller.

Det var utrolig nok enkelt å huske på å betale også!
Sist redigert av Jack den tir jul 04, 2023 11:59 am, redigert 1 gang totalt.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Tillit bygges i millimeter men rives i meter. Noe Solbrillegate er et paradeeksempel på.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Jack skrev: tir jul 04, 2023 11:57 am Gikk nettopp gjennom taxfree på Kastrup. Plukket med meg et par Oakley solbriller og jaggu er det ikke slik at man må innom en designert kasse for å få med seg etuiet til solbrillene. Brillene som står utstilt er nettopp dét; utstillingsbriller.

Det var utrolig nok enkelt å huske på å betale også!
Men bittelitt panikk fikk du vel?

startelver

Legg inn av startelver »

sertono skrev: tir jul 04, 2023 6:55 am
thomassim skrev: Hahaha, de overvåkningsbildene viser en iskald og kalkulert tyv.
Jepp, klar bevisst nasking dette, og temmelig sikkert ikke første gang han gjør noe slikt, kun første gang han blir tatt. Så utrolig simpelt, at det er mulig å synke så lavt.
Er nok det som kalles for å være kleptoman, sikkert noe han har drevet med helt siden ungdommen. Han får et slags kick av å stjele. Kan ikke forklares på en annen måte når men er rik og vellykket.

Vi hadde en Hollywood-skuespiller for en del år siden, Winona Ryder som stjal klær i en butikk. Senere innrømmet hun at hun var kleptoman.

Bilde

Jack

Legg inn av Jack »

Bjoro33 skrev: tir jul 04, 2023 12:05 pm
Jack skrev: tir jul 04, 2023 11:57 am Gikk nettopp gjennom taxfree på Kastrup. Plukket med meg et par Oakley solbriller og jaggu er det ikke slik at man må innom en designert kasse for å få med seg etuiet til solbrillene. Brillene som står utstilt er nettopp dét; utstillingsbriller.

Det var utrolig nok enkelt å huske på å betale også!
Men bittelitt panikk fikk du vel?
"Er du hundrede procent sikker på, at jeg nu har betalt for solbrillerne?" var spørsmålet jeg stilte fruen som satt i kassa, hvorpå hun nikket anerkjennende tilbake - så jeg tror det gikk bra!

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

startelver skrev: tir jul 04, 2023 12:06 pm
sertono skrev: tir jul 04, 2023 6:55 am
thomassim skrev: Hahaha, de overvåkningsbildene viser en iskald og kalkulert tyv.
Jepp, klar bevisst nasking dette, og temmelig sikkert ikke første gang han gjør noe slikt, kun første gang han blir tatt. Så utrolig simpelt, at det er mulig å synke så lavt.
Er nok det som kalles for å være kleptoman, sikkert noe han har drevet med helt siden ungdommen. Han får et slags kick av å stjele. Kan ikke forklares på en annen måte når men er rik og vellykket.

Vi hadde en Hollywood-skuespiller for en del år siden, Winona Ryder som stjal klær i en butikk. Senere innrømmet hun at hun var kleptoman.

Bilde
Det kan jo være enklere å være kjent amerikaner og bli tatt for noe slikt. Hvis man sier at man angrer, skal oppsøke terapi, føler mer nærhet til Gud i det siste, vil tilbringe mer tid sammen med familien, ha en støttende kone ved siden mens du tar frem lommetørklet på et TV-intervju.. så har jeg inntrykk av at folk synes du har "gjort jobben". Mens her ville det blitt sett på som et billig skuespill.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Og slike simple tjuveri er med å bryte ned norges viktigste ressurs. Tillit . Den tilliten som gjør at man nettopp kan ta ned noen briller og prøve de uten at en vakt nistirrer på deg eller en ansatt må låse opp et skap først slik man ser i andre land. En tillit som gjør at et stort kjøpesenter kan ha 2-3 vektere på jobb og det holder ,mens man kan dra til andre land og se en vakt på nesten hver butikk. Har noen tenkt over hva dette koster og hva Norge som samfunn faktisk sparer på høy tillit? At vi her kan inngå avtaler uten å hyre advokater, at vi kan selge hverandre ting uten å få pengene først, vi kan gå hjemmefra med sykler og leker liggende ubevoktet i hagen uten at noen tar de, og vi kan ta , holde og se på omtrent alle varer i butikken uten følelse av at noen ser på oss og antar vi er tyver.

Jeg elsker denne friheten. Og den vil jeg gjerne beholde. Vi stjeler ikke fra hverandre fordi vi vet at det skader tilliten og det gir en belastning på deg som person å ta ting som ikke er ditt.

En del av å det å bli voksen er at man lærer seg konsekvenser. Det var veldig morsomt som barn å ringe på å stikke av, men man skjønner som voksen at det var ikke særlig morsomt for de det gjalt å bli plaget av lyd og måtte gå ut i tide og utide mens de hadde små barn som skulle sove. En 13 åring tenker ikke slik . Epleslang var også morsomt , men når man som voksen har egen hage og vet hva arbeid det tar å holde frukttrær og hage i orden så er det ikke så morsomt å tenke på at man gjorde ugang i folks hage på gøy.
Det samme gjalt når man gjorde hærverk eller var med å ødelegge ting som ungdom, man skjønte ikke da at det var noen som kom neste dag og ble trist, oppgitt og som måtte ta arbeidet å rydde opp eller utgiftene i å reparere , når man garantert hadde andre viktigere ting å brukte tid å penger på.

Saken er at man har lært konsekvenser når man er voksen. Det er alltid noen det går utover dersom man begår kriminalitet.
Jeg lærer det tidlig i ungdommen heldigvis, av gode lærer , gode rollemodeller, min far og andre som tok seg tid til å faktisk forklare hvordan ting hang sammen. Noe et ung sinn gjerne trenger.
Moxnes kunne trengt det samme . Man bygger en karriere på moral og solidaritet og elsker å strø om seg med alle de rette ordene om hvor god og inkluderende man er. Erfaringsmessig er dette bare egenPR- Og denne saken har vist så tydelig at Moxnes eier ikke i nærheten av den moralen han kritiserer andre for å mangle.
Vi andre sjekker kontoen flere ganger i uka, vi planlegger, sjekker tilbud, forhandler rente på lån etc for at det vi tjener skal strekke så langt som mulig. Å stjele noe har ikke falt oss inn. Selv om det hadde spart oss for mye penger. Fordi vi ønsker et åpent samfunn med tillitt og vi ønsker ikke å være dårlige mennesker.
For enkelte mennesker som Moxnes med en høy lønn, kjendisstatus og privilegier vi færreste kan drømme om var dette for mye forlangt.
Sist redigert av Maxus5 den tir jul 04, 2023 12:25 pm, redigert 1 gang totalt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Karatel skrev: tir jul 04, 2023 8:13 am Vektere har ikke i noe tilfelle myndighet til å skrive ut forelegg.
De skriver da ut bøter til folk uten billetter på bussene rundt om i landet så blekket skvetter. Men mulig det ikke går under forelegg, eller forenklet forelegg, men bøter har de lov å skrive ut. Sikkert en forskjell på disse begrepene...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»