Elbilen - Hvor vil dette ende?

Svar
rosmebraad
Innlegg: 845

Re: Elbilen - Hvor vil dette ende?

Legg inn av rosmebraad »

Someone skrev: lør mai 13, 2023 7:24 am Trodde planen var mange bilprodusenter etterhvert er å gå over til 48v, uten at jeg aner status?
Ikke glem Teslas 16-volt batteri på veien da!

SirJames

Legg inn av SirJames »

Machine_Head skrev: lør mai 13, 2023 3:34 pm
SirJames skrev: lør mai 13, 2023 3:21 pm
Machine_Head skrev: lør mai 13, 2023 7:52 am Lurer veldig på bilkjøp, så spør like greit her i tilfelle noen kan svare. Har veldig lyst på Tesla Model Y, men blir gæærn av valget mellom standard-utgaven og long range varianten med firehjulsdrift. Standard er selvfølgelig det rimeligste alternativet for oss, og forstått det som at bakhjulsdrift på nye elbiler egentlig er ganske så bra, men hva med rekkevidden? Er 455 km rekkevidde helt innafor med pendling til jobb som er 30 km hver vei, og ikke mye langkjøring utenom noen turer hjem her og der (60 km ca), og noen turer til Sunmøre iløpet av året?
Nå som markedet "flommer" over av alternativer, håper jeg inderlig du velger noe annet enn Tesla (som "alle" skal ha)

Kjedelig utseende, spesielt utgått på dato bakfra, kjedelig interiør og ikke minst dårlig rykte mtp reklamasjoner.

Hvis du har bestemt deg for elektrisk drift, ville jeg 100 av 100 ganger heller gått for denne:

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/bmw-i4
Det ble akkurat nå et kjøp Sir, og det ble dessverre en Tesla Model Y! Standardvarianten med bakhjulsdrift og 455 km rekkevidde nærmere sagt. Det er hver sin smak, jeg synes designet på Tesla er veldig lekkert og stilrent, med tanke på at jeg bare har eid en Golf fra 2010 tidligere så blir dette en enorm oppgradering uansett :D Ladenettverket er jo uten tvil det beste, og forstått det som at denne modellen er noe av det beste man kan få for prisen i en totalpakke. Når der gjelder service håper jeg jo den er grei, hørt litt forskjellige ting både godt og dårlig, men tar sjansen!
Ja ja, jeg gjorde i det minste et forsøk :twisted:

Gratulerer og lykke til 😎

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Machine_Head skrev: lør mai 13, 2023 3:34 pm
SirJames skrev: lør mai 13, 2023 3:21 pm
Machine_Head skrev: lør mai 13, 2023 7:52 am Lurer veldig på bilkjøp, så spør like greit her i tilfelle noen kan svare. Har veldig lyst på Tesla Model Y, men blir gæærn av valget mellom standard-utgaven og long range varianten med firehjulsdrift. Standard er selvfølgelig det rimeligste alternativet for oss, og forstått det som at bakhjulsdrift på nye elbiler egentlig er ganske så bra, men hva med rekkevidden? Er 455 km rekkevidde helt innafor med pendling til jobb som er 30 km hver vei, og ikke mye langkjøring utenom noen turer hjem her og der (60 km ca), og noen turer til Sunmøre iløpet av året?
Nå som markedet "flommer" over av alternativer, håper jeg inderlig du velger noe annet enn Tesla (som "alle" skal ha)

Kjedelig utseende, spesielt utgått på dato bakfra, kjedelig interiør og ikke minst dårlig rykte mtp reklamasjoner.

Hvis du har bestemt deg for elektrisk drift, ville jeg 100 av 100 ganger heller gått for denne:

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/bmw-i4
Det ble akkurat nå et kjøp Sir, og det ble dessverre en Tesla Model Y! Standardvarianten med bakhjulsdrift og 455 km rekkevidde nærmere sagt. Det er hver sin smak, jeg synes designet på Tesla er veldig lekkert og stilrent, med tanke på at jeg bare har eid en Golf fra 2010 tidligere så blir dette en enorm oppgradering uansett :D Ladenettverket er jo uten tvil det beste, og forstått det som at denne modellen er noe av det beste man kan få for prisen i en totalpakke. Når der gjelder service håper jeg jo den er grei, hørt litt forskjellige ting både godt og dårlig, men tar sjansen!
Gratulerer så mye!

Du får informere litt om opplevelse for oss andre også:)

Lykke til og god tur!

Brukeravatar
Ziggy
Innlegg: 597

Legg inn av Ziggy »

SirJames skrev: lør mai 13, 2023 3:21 pm Nå som markedet "flommer" over av alternativer, håper jeg inderlig du velger noe annet enn Tesla (som "alle" skal ha)

Kjedelig utseende, spesielt utgått på dato bakfra, kjedelig interiør og ikke minst dårlig rykte mtp reklamasjoner.

Hvis du har bestemt deg for elektrisk drift, ville jeg 100 av 100 ganger heller gått for denne:

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/bmw-i4
Denne er vel en nødløsing fra BMW, det er ikke en bil designet som elbil fra start av, har feks ikke en frunk, pluss at den er absurd tung.
Det er vel også en mindre bil enn det han spør om, så kan vel kanskje være en showstopper pluss at prisen er mye høyere.
Opplevd kvalitet er jo på BMW nivå dog, designet er også bra.

Det er veeldig mange TM3,Y,S,X på jobben, tom en Plaid, alle er fornøyde, så det er vel et godt valg med Y for @Machine_Head .

Men @SirJames jeg er enig, blir kjedelig med alle disse Teslaene etterhvert, når jeg kjøpte sist var det enkelt ettersom det ikke fantes bedre elbiler på markedet en den jeg valgte :D :lol:

Ribba

Legg inn av Ribba »

Ziggy skrev: lør mai 13, 2023 10:07 pm Denne er vel en nødløsing fra BMW, det er ikke en bil designet som elbil fra start av, har feks ikke en frunk, pluss at den er absurd tung.
Så vidt meg bekjent, så er det ikke en nødløsning. BMW har bevist gått inn for å ha dedikerte elbilplatformer, f-eks gamle i3 og nåværende iX, men samtidig at de tradisjonelle modellene til BMW er multiplatformer der man både leverer ICE-drivlinje og elektrisk drivlinje.

Ikke optimalt med tanke på elbildesign, men da risikerer man heller ikke å male seg inn i et hjørne med å sitte uten modeller, eller må ha dedikerte modeller for både ICE og elbiler, i de markedene der elbiler ikke ligger an til å ha en eksplosiv vekst.

Og det er jo tegn i horisonten på at elbiler ikke nødvendigvis blir den arvtageren til ICE-biler som mange har sett for seg. Og da plutselig sitte med utelukkende elektriske modeller, kan slå raskt tilbake. For selv om dagens elbiler, med litiumbatterier, det er ikke bærekraftig som erstatter til ICE-bilene, så er det jo teknologiske framskritt på elbilfronten som kan redde elbilen.

Someone

Legg inn av Someone »

Ziggy skrev: lør mai 13, 2023 10:07 pm ....., har feks ikke en frunk, pluss at den er absurd tung.
Manglende eller ubrukelig frunk, og absurd tyngde er det jo nok av biler som er bygget som ren elbil man kan si har

Forfun

Legg inn av Forfun »

I4 er en mye bedre bil for noen, men for massene er nok Y mer riktig. Billigere og mer plass. Og mulig å få kjøpt. I4 har fremdeles leveringstid på ett år. Men det er mulig å få brukte med veldig få kilometer for en billig penge. Obs på at BMW har blitt dyrere, Tesla billigere. Når jeg bestilte var prisforskjellen litt over 100 000. Nå er den 300 000.

I4 er en bra bil, men skulle gjerne byttet til en 430i. Elbil er ikke bra nok ennå etter min mening.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Elbilen ender etter alt og dømme med batterimangel:

https://www.tu.no/artikler/for-a-unnga- ... ere/530774

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Xpoolman skrev: søn mai 14, 2023 7:19 pm Elbilen ender etter alt og dømme med batterimangel:

https://www.tu.no/artikler/for-a-unnga- ... ere/530774
Han ex-Tesla Straubel jobber/jobbet vel med batteri-materialgjenbruk. Så med nok stoffer i omløp er det jo store muligheter for gjenbruk. Og skal de ikke over på nye/andre stoffer etterhvert?

For øyeblikket pøser jo Tesla ut med biler sammenlignet med hvor mange som kan og vil kjøpe nye slike.

Spennende å følge med!

(Disclaimer: Jeg liker de aller fleste biltyper og 'drivlinjer'. Syns bilister skal stå sammen for trygg og fri kjøring, ikke la seg bli gjenstand for 'splitt og hersk'.)

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

rosmebraad skrev: søn mai 14, 2023 7:48 pm Og skal de ikke over på nye/andre stoffer etterhvert?

Jo mange som forsøker seg på det.
Beyonder i Sandnes er ett eksempel, de skal bruke treflis :roll: :lol:
Dette anser jeg som det neste Opticom.

https://www.beyonder.no/

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Xpoolman skrev: søn mai 14, 2023 9:15 pm
rosmebraad skrev: søn mai 14, 2023 7:48 pm Og skal de ikke over på nye/andre stoffer etterhvert?

Jo mange som forsøker seg på det.
Beyonder i Sandnes er ett eksempel, de skal bruke treflis :roll: :lol:
Dette anser jeg som det neste Opticom.

https://www.beyonder.no/
Dette så bra ut!

(Husk at 'gjengs' debatteknikk på nett gjerne er å hoppe på forhåndsbestemte konklusjoner, og å ta svært øite hensyn til fakta, argumentasjon, erfaringer og resonnement!)

Alpha

Legg inn av Alpha »

Machine_Head skrev: lør mai 13, 2023 3:34 pm
SirJames skrev: lør mai 13, 2023 3:21 pm
Machine_Head skrev: lør mai 13, 2023 7:52 am Lurer veldig på bilkjøp, så spør like greit her i tilfelle noen kan svare. Har veldig lyst på Tesla Model Y, men blir gæærn av valget mellom standard-utgaven og long range varianten med firehjulsdrift. Standard er selvfølgelig det rimeligste alternativet for oss, og forstått det som at bakhjulsdrift på nye elbiler egentlig er ganske så bra, men hva med rekkevidden? Er 455 km rekkevidde helt innafor med pendling til jobb som er 30 km hver vei, og ikke mye langkjøring utenom noen turer hjem her og der (60 km ca), og noen turer til Sunmøre iløpet av året?
Nå som markedet "flommer" over av alternativer, håper jeg inderlig du velger noe annet enn Tesla (som "alle" skal ha)

Kjedelig utseende, spesielt utgått på dato bakfra, kjedelig interiør og ikke minst dårlig rykte mtp reklamasjoner.

Hvis du har bestemt deg for elektrisk drift, ville jeg 100 av 100 ganger heller gått for denne:

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/bmw-i4
Det ble akkurat nå et kjøp Sir, og det ble dessverre en Tesla Model Y! Standardvarianten med bakhjulsdrift og 455 km rekkevidde nærmere sagt. Det er hver sin smak, jeg synes designet på Tesla er veldig lekkert og stilrent, med tanke på at jeg bare har eid en Golf fra 2010 tidligere så blir dette en enorm oppgradering uansett :D Ladenettverket er jo uten tvil det beste, og forstått det som at denne modellen er noe av det beste man kan få for prisen i en totalpakke. Når der gjelder service håper jeg jo den er grei, hørt litt forskjellige ting både godt og dårlig, men tar sjansen!
Utmerket valg! Min far har hatt TMY siden lansering og har aldri hatt problemer. Selv med mine lange 194 centimeter har jeg god plass. Elsker designet og den er en fryd å kjøre. Glasstaket skaper også en luftig og fin kabin. Jeg blir heller aldri lei akselerasjonen. Utrolig artig å kjøre.

Når jeg skal hytten, så vet jeg hvilken bilnøkkel jeg velger - og den lastet jeg ned fra App store.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ribba skrev: ons jan 04, 2023 9:21 pm Jeg har nå tilpasset meg litt hvordan ting har utviklet seg på bilfronten, så det betyr jo at jeg nå aksepterer større og tyngre biler, selv om de har turbomotorer. F-eks synes jeg GR Yaris er en fryktelig morsom bil å kjøre, selv om den veier hele 1280 kg. Dog har Toyota heldigvis greid å holde lengde under 4 meter, da den endte opp med "kun" 3995 mm.
Blir GR Yaris slapp etter hvert så kan det være håp....
Noen i Australia har skremt ut over 700HK fra den. :D

'Rodent' Toyota GR Yaris Has the Same Output as a McLaren 750S: A Total of 741 HP

https://www.autoevolution.com/news/rode ... 15760.html

Ribba

Legg inn av Ribba »

nometalhorse skrev: tir mai 30, 2023 6:16 pm
Ribba skrev: ons jan 04, 2023 9:21 pm Jeg har nå tilpasset meg litt hvordan ting har utviklet seg på bilfronten, så det betyr jo at jeg nå aksepterer større og tyngre biler, selv om de har turbomotorer. F-eks synes jeg GR Yaris er en fryktelig morsom bil å kjøre, selv om den veier hele 1280 kg. Dog har Toyota heldigvis greid å holde lengde under 4 meter, da den endte opp med "kun" 3995 mm.
Blir GR Yaris slapp etter hvert så kan det være håp....
Noen i Australia har skremt ut over 700HK fra den. :D

'Rodent' Toyota GR Yaris Has the Same Output as a McLaren 750S: A Total of 741 HP

https://www.autoevolution.com/news/rode ... 15760.html
Har sett mange GR Yariser som har blitt tunet, og effekten går bare opp og opp. Dette er den kraftigste jeg har sett til nå. G16E-GTS begynner å vise seg som en solid motor. S58'ern i BMW'en har jo også blitt ansett som en ekstremt trimvennlig motor, så jeg har to potensielle tunerbiler om jeg bare ønsker.

Men Yarisen er en bil jeg tenker å beholde, så hvem vet hva som skjer når jeg må skaffe meg en ny primær daily driver en gang i framtiden. Har jo vurdert noen modifikasjoner, men er også litt reservert i og med at dette med all sannsynlighet blir en kultbil, og originale biler vil jo da holde seg bedre i pris.

Ellers har jo prisstigen på denne bil vært helt vill. Jeg kjøpte den for under 580k, med levering og vinterdekk, men også med noe lokal rabatt. Nå, halvannet år senere, så starter den på nesten 710k.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Selv Rowan Atkinson er ikke helt over på elbiler så langt:
https://www.theguardian.com/commentisfr ... n-atkinson

'.......Increasingly, I’m feeling that our honeymoon with electric cars is coming to an end........'

(Elbiler kan jo foreløbig ikke måle seg med Issigonis-Mini som får Reliant Robin til å velte.)

Selvsagt med disclaimeren: At jeg siterer noen andres avisinnlegg betyr ikke at JEG verken er enig eller uening med det som står der.


PS. Jeg liker også at Atkinson formulerer seg med
'bilprodusenten Toyota'. Som om det er et obskurt foretak ingen har hørt om aom må bransje-spesifiseres i omtalen.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ribba skrev: tir mai 30, 2023 9:29 pm Har sett mange GR Yariser som har blitt tunet, og effekten går bare opp og opp. Dette er den kraftigste jeg har sett til nå. G16E-GTS begynner å vise seg som en solid motor. S58'ern i BMW'en har jo også blitt ansett som en ekstremt trimvennlig motor, så jeg har to potensielle tunerbiler om jeg bare ønsker.

Men Yarisen er en bil jeg tenker å beholde, så hvem vet hva som skjer når jeg må skaffe meg en ny primær daily driver en gang i framtiden. Har jo vurdert noen modifikasjoner, men er også litt reservert i og med at dette med all sannsynlighet blir en kultbil, og originale biler vil jo da holde seg bedre i pris.

Ellers har jo prisstigen på denne bil vært helt vill. Jeg kjøpte den for under 580k, med levering og vinterdekk, men også med noe lokal rabatt. Nå, halvannet år senere, så starter den på nesten 710k.
Det er opplagt best å ikke modifisere biler selv om det kan virke spennende der og da.
Priser på mange biler er blitt spinnville med den dårlige kronen om dagen. Ser det er registrert 2 stk M3 CS, og de koster 1,9 før utstyr. M4 CSL Coupé finner jeg ingen av så langt, og den starter på 2,1.

Someone

Legg inn av Someone »

Riktignok litt ideelle forhold, men samtidig langt fra noe «labratorieforsøk» men Xpeng G3 klarte lade på 319kw på Max på en Ionity-stasjon

https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk- ... DHpPC93G6I

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Someone skrev: fre jun 09, 2023 5:52 pm Riktignok litt ideelle forhold, men samtidig langt fra noe «labratorieforsøk» men Xpeng G3 klarte lade på 319kw på Max på en Ionity-stasjon

https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk- ... DHpPC93G6I
Du mener ikke G9?
Venter på å se omtale av hhv. Silverado og GMC/Hummer EV med 300 og 350 kW lading oppgitt.

Someone

Legg inn av Someone »

rosmebraad skrev: fre jun 09, 2023 8:32 pm
Someone skrev: fre jun 09, 2023 5:52 pm Riktignok litt ideelle forhold, men samtidig langt fra noe «labratorieforsøk» men Xpeng G3 klarte lade på 319kw på Max på en Ionity-stasjon

https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk- ... DHpPC93G6I
Du mener ikke G9?
Venter på å se omtale av hhv. Silverado og GMC/Hummer EV med 300 og 350 kW lading oppgitt.
Jo, skulle stått G9

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Funkhouser skrev: tor jul 29, 2021 10:43 am Tenkte en «elbil-tråd» kunne være på sin plass. Personlig er jeg ikke fryktelig interessert i biler, og har lite investert i kjeklingen mellom elbil og de mer tradisjonelle fossilbilene, men jeg er meget fascinert over og interessert i denne utviklingen og dynamikken i det som foregår. For bare 10 år siden var det slik jeg oppfattet det utenkelig at gigantene i bransjen skulle satse på elektriske biler, og Tesla var vel mer et nisjeprosjekt dømt nedenom og ned i løpet av få år (dette har jo faktisk vært tilfellet helt frem til nå). Men faktum er at teknologien raser frem og må vel nå sies å ha nådd såkalt kritisk masse/ingen vei tilbake. Nå er det ingen av de store konsernene som ikke satser knallhardt og Tesla har etablert seg som en av de store med foreløpig store fortinn på teknologien og logistikken.

Det som fascinerer meg mest med elbiler er hvordan oppfatningen for få år siden var at disse var helt ute av stand til å konkurrere mot alternativet, til at man nå har gode alternativ og ikke er i nærheten av å nå potensialet. Spesielt batteriteknologien blir bare bedre og bedre og står kanskje foran en revolusjon med både såkalte «faststoffbatterier» og «masseløse» batterier? Der man en gang snakket om rekkevidde som et evige og åpenbare fortrinnet til fossilbiler ser jeg for meg at man om noen år snakker om mange 100 mils rekkevidde på en elbil med lynrask lading. Der forbrenningsmotoren i stor grads nærmer seg potensialet har elbilen med motorer og batteri fortsatt mye utvikling foran seg.
...så var det det ,da, når fibulvinteren en gang kommer igjen, ned mot -25 og -30grader??? Jeg gidder ikke å fryse i en bil. Fikk nok med bare -8

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Så enda en sak om råvaretilgangen:
https://www.ft.com/content/154c53aa-5a9 ... 6e5396dca4

Men nå er der jo nye elbiler på lager i Norge som kan kjøpes på direkten.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

En tidligere expat i Kina som nå driver en veldig spennende youtube-kanal hvor han kritiserer det kinesiske samfunnet og politikken har nå laget en video hvor han hevder at historier om bilbranner hysjes ned i media. Noe å ha i bakhodet før man parkerer sin nye BYD i fellesgarasjen:


TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

Alpha skrev: søn mai 14, 2023 9:31 pm
Machine_Head skrev: lør mai 13, 2023 3:34 pm
SirJames skrev: lør mai 13, 2023 3:21 pm

Nå som markedet "flommer" over av alternativer, håper jeg inderlig du velger noe annet enn Tesla (som "alle" skal ha)

Kjedelig utseende, spesielt utgått på dato bakfra, kjedelig interiør og ikke minst dårlig rykte mtp reklamasjoner.

Hvis du har bestemt deg for elektrisk drift, ville jeg 100 av 100 ganger heller gått for denne:

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/bmw-i4
Det ble akkurat nå et kjøp Sir, og det ble dessverre en Tesla Model Y! Standardvarianten med bakhjulsdrift og 455 km rekkevidde nærmere sagt. Det er hver sin smak, jeg synes designet på Tesla er veldig lekkert og stilrent, med tanke på at jeg bare har eid en Golf fra 2010 tidligere så blir dette en enorm oppgradering uansett :D Ladenettverket er jo uten tvil det beste, og forstått det som at denne modellen er noe av det beste man kan få for prisen i en totalpakke. Når der gjelder service håper jeg jo den er grei, hørt litt forskjellige ting både godt og dårlig, men tar sjansen!
Utmerket valg! Min far har hatt TMY siden lansering og har aldri hatt problemer. Selv med mine lange 194 centimeter har jeg god plass. Elsker designet og den er en fryd å kjøre. Glasstaket skaper også en luftig og fin kabin. Jeg blir heller aldri lei akselerasjonen. Utrolig artig å kjøre.

Når jeg skal hytten, så vet jeg hvilken bilnøkkel jeg velger - og den lastet jeg ned fra App store.
--- Helt på siden men tok fergen til Hirtshals for noen dager siden og der skulle en kar av med sin digre Mercedes som han da skulle åpne med appen. Problemet var bare at hverken han eller kona hadde dekning på dekk 5 så han fikk ikke åpnet bilen. Lagde en smule kaos 😉
Men; funker ikke disse offline da? Hva gjør din?

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Toyota claims battery breakthrough in potential boost for electric cars

Japanese firm believes it could make a solid-state battery with a range of 745 miles that charges in 10 minutes.

Toyota says it has made a technological breakthrough that will allow it to halve the weight, size and cost of batteries, in what could herald a major advance for electric vehicles.

The world’s second largest carmaker was already pursuing a plan to roll out cars with advanced solid-state batteries, which offer benefits compared with liquid-based batteries, by 2025.

On Tuesday, the Japanese company said it had simplified production of the material used to make them, hailing the discovery as a significant leap forward that could dramatically cut charging times and increase driving range.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»