Bodø/Glimt Klubbtråd

Svar
Nordlys

Re: Bodø/Glimt Klubbtråd

Legg inn av Nordlys »

Frode Thomassen er en fjott. I’ll say it. Kjenner jeg mister mer og mer tillit til at sittende klubbledelse er i stand til å forvalte det som er blitt bygd opp om nøkkelpersoner på sport forsvinner.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

netrebske skrev: ons jul 05, 2023 12:11 pm
rdzzl skrev: ons jul 05, 2023 11:53 am Bassi inn i følge iTromsø.

Og som forventet sikler en rekke klubber etter Isak Amundsen. Det er så kjipt at vi gav slipp på JSL, og gir slipp på Isak, til fordel for an 31 år gammel Lode på hell.
Lode ble 30 år i mars og bør ikke være noen alder for en midtstopper. Enig qt Lode var rusten da han kom tilbake i fjor, men at han skal gjøres til evig hakkekylling bare for å fremheve egne favorittspillere er helt håpløst.
Van der Spa får gode skussmål i OBOS, så han kunne vært interessant å få inn igjen, dersom Amundsen desverre blir solgt.
Lillebror Van der Spa er også på vei oppover i B/Gsystemet, noe lavere men kjappere enn storebror Anders og en spennende midstopper type.

janco

Legg inn av janco »

Nordlys skrev: ons jul 05, 2023 6:41 pm Frode Thomassen er en fjott. I’ll say it. Kjenner jeg mister mer og mer tillit til at sittende klubbledelse er i stand til å forvalte det som er blitt bygd opp om nøkkelpersoner på sport forsvinner.
Ironi?
Rams opp de som har (eller kan/vil) forvalte bedre…

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

smash skrev: ons jul 05, 2023 12:34 pm Hvor på banen er det en ser for seg at Bassi først og fremst skal konkurrere?

Sikkert en spennende signering for Glimt, men begynner å bli mye prospekter. Knutsen har jo ikke gitt all verdens spilletid til Kjær heller.
Backup for Pelle og noe sånt man har ventet på en stund at vi skulle hente som kan bruke 1-2 sesonger på å lære av Pelle for så å ta helt av. Ekstremt spennende type med flere x-faktorer og i hvertfall litt NN i tilegg selv om han egentlig er fra Oslo.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Wallez skrev: ons jul 05, 2023 3:15 pm Artig at det begynner å bli aktivitet rundt Glimt i overgangsvinduet, med konkrete rykter om blant annet Brice, Amundsen, Bassi, Holse og Høgh. Etter salgene av Mvuka og Vetlesen tenker jeg at økonomien i klubben er så sterk at det ikke er nødvendig å avvente til man eventuelt når et gruppespill i Europa før man gjør nødvendige forsterkninger. Dagens tropp har en del spillere som bidrar nesten null og niks, enten fordi de er skadeplagede eller fordi Knutsen holder de på benken. Her tenker jeg at vi kan få noen ok salg for å rydde i troppen og sørge for at talentene våre ikke havner for langt bak i køen. I tillegg trenger vi å fylle på med litt kvalitet, spesielt mtp. at Vetlesen og Mvuka er borte. Håper vi får se noe som dette i sommer:

Kjøp
  • Ny stopper, uvisst hvem – Moe og Lode har ikke akkurat imponert de siste kampene. Bjørtuft ser spennende ut, men tror han trenger litt tid før han er klar til å være førstevalg. Sett i lys av de idiotiske målene vi har sluppet inn på kontringer denne sesongen når vi har stått med forsvarslinja 70 meter fra eget mål tenker jeg at det kan være sunt med en annen stoppertype enn det vi har i dag. Det jeg ønsker meg er en stopper i Vieux Sane-stil, en uryddig type med enorm fysikk som kan være et enmannsforsvar når Glimt står høyt.
  • Bassi – En fantastisk mulighet med utgående kontrakt i Tromsø. Tror han hadde vært en veldig fin ving i Glimt.
  • Holse – Fin alder, er allerede blant de beste spillerne i Eliteserien, og vil passe perfekt som indreløper i Glimt. Her ville jeg vært villig til å legge Grønbæk-summer på bordet.
  • Høgh – Fulgte mye med på han i sesongoppkjøringen og sesongstarten ifm. research til Eliteserien Fantasy, og ble veldig imponert da. Spillestilen passer fint inn med det Glimt har sett etter de siste årene med oppspillspunkt som er gode feilvendt. Virker som en friskus, men dette kan være et fint krydder i en ellers ekstremt «kjedelig» Glimt-tropp.
Salg
  • Vetti – En god spiller, men veldig skadeplaget. Har ikke vært et reelt alternativ til noe som helst på et og et halvt år i klubben.
  • Espejord – Bør selges av en eneste grunn, nemlig den gjentakende skadeproblematikken. Synes han har vært en suksess i Glimt, men er ikke så god at han bør beholdes for enhver pris.
  • Amundsen – Dette svir voldsomt, men jeg tror rett og slett ikke at Isak har kvalitetene som skal til for å bli en god nok stopper i en duo bak. Er for svak i posisjoneringen, sliter med å fange opp spillere i egen boks, og ser tidvis ut som et tankskip når spillet går hurtig rundt han. Tror han føler seg litt for voksen til et utlån, og det beste for alle parter kan være å hente inn noen kroner for han mens han fortsatt har markedsverdi.
Utlån
  • Kubr – Spiller null og niks, bør få seg litt erfaring i seniorfotballen, f.eks. ved utlån i en OBOS-klubb.
  • Tjæraldsen-Skau – Virker ikke å være et reelt alternativ til spilletid i en midtbane med mange alternativer. Lokal gutt som nok er avhengig av å dra bort en sesong eller to for å få orden på skadeproblemene sine og forhåpentligvis bli klar for spill i Glimt.
  • Nordås – Minner meg veldig om Sørloth da han kom til Glimt. Ser skikkelig utilpass ut på banen, men samtidig har han potensiale i bøtter og spann. Han er moden for å spille fast i Eliteserien, og er nok avhengig av dette for å ta de nødvendige stegene. Tror klubben kommer til å angre dersom han selges, for taket hans er skyhøyt.
Førsteellever
Haikin
Brice – Moe – Lode – Bjørkan
Holse – Berg – Grønbæk
Zugelj – Pemi – Pellegrino

Backup
Faye Lund
Omar – Bjørtuft – NY – Sørensen
Fet – Sjøvold – Saltnes
Bassi – Høgh – Sørli

Andre spillere
Brøndbo, Sjong, Konradsen, Mats Pedersen, Jeppe Kjær, Nosa
Enig med mye her med unntak av Amundsen, har troa på Brønnøysunds Baresi blir abnormt god for oss bare han får lov til å spille en del!
Hadde bytte plass på Sørli og Bassi på backup laget samt byttet ut Sørli med Nosa! Og satt Bjørkan vs Sørensen til 50-50

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

janco skrev: ons jul 05, 2023 6:44 pm
Nordlys skrev: ons jul 05, 2023 6:41 pm Frode Thomassen er en fjott. I’ll say it. Kjenner jeg mister mer og mer tillit til at sittende klubbledelse er i stand til å forvalte det som er blitt bygd opp om nøkkelpersoner på sport forsvinner.
Ironi?
Rams opp de som har (eller kan/vil) forvalte bedre…
De har vært herlig offensive overfor sport og A-lag, men det bommes på så mye annet at jeg blir mørkeredd. Hva har de forvaltet? Annet enn å tillate økonomisk satsing og å sette tæring etter næring så har han jo ikke akkurat behøvd å ta de tøffe beslutningene. Pengene renner inn og sport har et trenerteam som kjører sitt løp.

Akademi og supportersamarbeid ser ikke ut i måneskinn. Vi snakker om et akademi som var helt i norgestoppen da han kom. Det som kommer frem om dialogen med supporterne er hårreisende. I tillegg har du stadionprosjektet som man kan si mye om.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

netrebske skrev: ons jul 05, 2023 1:41 am
Nordlys skrev: tir jul 04, 2023 11:54 pm Man kan lure på hvor godt informerte Sparta Praha egentlig er? Tipper de fleste som går rundt i gangene på Aspmyra tenker at det er et lag man vinner mot oftere enn man taper. Glimt anno 2023 er ikke Glimt anno 2020.

Tror ikke det frister veldig for spillerne heller. Lønna er selvsagt et pluss, men adressen er nok ikke superattraktiv.
Begynner jo å bli noen nordmenn i Praha. Vindheim i Sparta, Zafeiris og nå Sinyan i Slavia.
Kan plusse på med Wallem fra i dag av. Nordmenn snart i flertall i Praha :D

Zlefan på glimttrening i dag, men sier det er mest aktuelt å fortsette utenlands. Skal vi tippe det blir i Praha?

rdzzl

Legg inn av rdzzl »

Fortjent for Wallem. En spiller jeg ønsket i glimt, helt nydelig intensitet i spillet.

Borealis88

Legg inn av Borealis88 »

Gratulerer alle i helgult!

https://www.glimt.no/nyheter/daniel-bas ... -rodhvitt
Bilde

Snakker en liten sum i tillegg, eller kun % på videresalg? Uansett bør TIL være ganske happy.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Nordlys skrev: tir jul 04, 2023 6:39 pm
Glimt2020 skrev: tir jul 04, 2023 6:37 pm Ja er han det? :)
Ikke på å score mål på første stolpe på corner, men om Glimt gir han Vetlesen-behandlinga så snakker vi dansk landslagsmateriale.

Uansett, sånn som A-laget skyter fart over skyene på himmelferden så må Glimt seriøst legge noen skikkelige planer for lokalfotballen. Junkeren må bli et lag for Bodøs fremadstormende talenter unntatt de ekstreme outlierne. Sånn som vi holder på nå så skulle selv Schjelderup slitt med å spille seg til fast plass på laget.

Hele modellen for utviklingstrappa til unge spillere i Nordland må gjøres om. Nåløyet blir så trangt og det må finnes måter å bli toppspiller her utenom Glimt også.

Nå har vi Junkeren i PostNord og bak der så suller Innstranda, Grand og Fauske/Sprint rundt i 4. divisjon HESA. Det går ikke.
Jeg lurer meg inn på Glimttråden. Ikke for å slenge dritt om enkeltspillere eller Glimt laget som sådan, men for å stille et par spørsmål basert på det du skriver om Bodø og Salten fotballen bak Glimt. Jeg følger av ulike grunner noenlunde med på hva som rører seg i ungdomsfotballen i hele Norge. I tillegg til enkelte kontakter oppe i Bodø. Glimts akademilag fra G14 og oppover hevder seg ikke spesielt godt i nasjonal serie. Ingen Glimt gutter tatt ut verken på skygge- eller aldersbestemte landslag nå sist etter det jeg kan erindre. På Nordland NFF sin hjemmeside er det stopp med fotball for gutter født 2006 og eldre. Salten har G17 serie. Stort sett med 2007 spillere etter det jeg forstår. I G18 har Salten ingen lag i seriesystem. I G19 ett lag fra Bodø, Hulløy som vel primært spiller futsal (?). De spiller i serie på Helgeland i mangel av andre lag fra Salten (??). Salten m/Bodø har ikke juniorserie fra 17 til 19 år, og det er rimelig spesielt i et område med sterke fotballtradisjoner. Rekrutteringen til et lag som Junkeren kan ikke være allverden annet enn fra Glimtakademiet. Glimt 2 på nivå 4 hevder seg heller ikke uten spillere fra A laget med i troppen. Jeg tror ikke det er mange Glimt 2 gutter som hadde gått inn og forsterket Junkeren i 2. divisjon, om noen. Om den sportslige og økonomiske fremgangen i Glimt stanser opp og går tilbake, tror jeg det vil ta tid å få talentutviklingen i Salten regionen opp igjen.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Glimt pleier ikke omtale overgangssummer, så det blir bare spekulasjoner. Synd at det aldri løsna for Nordås i Glimt, det er bare å ønske han lykke til videre. Men nå må vel Glimt få inn en spiss til i sommervinduet? Å vente til etter sesongen med Høgh er et sjansespill ettersom Espejord ikke er spilleklar etter skade ennå?

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Crazy Horse skrev: ons jul 05, 2023 8:13 pm
Nordlys skrev: tir jul 04, 2023 6:39 pm
Glimt2020 skrev: tir jul 04, 2023 6:37 pm Ja er han det? :)
Ikke på å score mål på første stolpe på corner, men om Glimt gir han Vetlesen-behandlinga så snakker vi dansk landslagsmateriale.

Uansett, sånn som A-laget skyter fart over skyene på himmelferden så må Glimt seriøst legge noen skikkelige planer for lokalfotballen. Junkeren må bli et lag for Bodøs fremadstormende talenter unntatt de ekstreme outlierne. Sånn som vi holder på nå så skulle selv Schjelderup slitt med å spille seg til fast plass på laget.

Hele modellen for utviklingstrappa til unge spillere i Nordland må gjøres om. Nåløyet blir så trangt og det må finnes måter å bli toppspiller her utenom Glimt også.

Nå har vi Junkeren i PostNord og bak der så suller Innstranda, Grand og Fauske/Sprint rundt i 4. divisjon HESA. Det går ikke.
Jeg lurer meg inn på Glimttråden. Ikke for å slenge dritt om enkeltspillere eller Glimt laget som sådan, men for å stille et par spørsmål basert på det du skriver om Bodø og Salten fotballen bak Glimt. Jeg følger av ulike grunner noenlunde med på hva som rører seg i ungdomsfotballen i hele Norge. I tillegg til enkelte kontakter oppe i Bodø. Glimts akademilag fra G14 og oppover hevder seg ikke spesielt godt i nasjonal serie. Ingen Glimt gutter tatt ut verken på skygge- eller aldersbestemte landslag nå sist etter det jeg kan erindre. På Nordland NFF sin hjemmeside er det stopp med fotball for gutter født 2006 og eldre. Salten har G17 serie. Stort sett med 2007 spillere etter det jeg forstår. I G18 har Salten ingen lag i seriesystem. I G19 ett lag fra Bodø, Hulløy som vel primært spiller futsal (?). De spiller i serie på Helgeland i mangel av andre lag fra Salten (??). Salten m/Bodø har ikke juniorserie fra 17 til 19 år, og det er rimelig spesielt i et område med sterke fotballtradisjoner. Rekrutteringen til et lag som Junkeren kan ikke være allverden annet enn fra Glimtakademiet. Glimt 2 på nivå 4 hevder seg heller ikke uten spillere fra A laget med i troppen. Jeg tror ikke det er mange Glimt 2 gutter som hadde gått inn og forsterket Junkeren i 2. divisjon, om noen. Om den sportslige og økonomiske fremgangen i Glimt stanser opp og går tilbake, tror jeg det vil ta tid å få talentutviklingen i Salten regionen opp igjen.
Hva er spørsmålene dine?

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Kalle73 skrev: ons jul 05, 2023 8:19 pm
Crazy Horse skrev: ons jul 05, 2023 8:13 pm
Nordlys skrev: tir jul 04, 2023 6:39 pm
Ikke på å score mål på første stolpe på corner, men om Glimt gir han Vetlesen-behandlinga så snakker vi dansk landslagsmateriale.

Uansett, sånn som A-laget skyter fart over skyene på himmelferden så må Glimt seriøst legge noen skikkelige planer for lokalfotballen. Junkeren må bli et lag for Bodøs fremadstormende talenter unntatt de ekstreme outlierne. Sånn som vi holder på nå så skulle selv Schjelderup slitt med å spille seg til fast plass på laget.

Hele modellen for utviklingstrappa til unge spillere i Nordland må gjøres om. Nåløyet blir så trangt og det må finnes måter å bli toppspiller her utenom Glimt også.

Nå har vi Junkeren i PostNord og bak der så suller Innstranda, Grand og Fauske/Sprint rundt i 4. divisjon HESA. Det går ikke.
Jeg lurer meg inn på Glimttråden. Ikke for å slenge dritt om enkeltspillere eller Glimt laget som sådan, men for å stille et par spørsmål basert på det du skriver om Bodø og Salten fotballen bak Glimt. Jeg følger av ulike grunner noenlunde med på hva som rører seg i ungdomsfotballen i hele Norge. I tillegg til enkelte kontakter oppe i Bodø. Glimts akademilag fra G14 og oppover hevder seg ikke spesielt godt i nasjonal serie. Ingen Glimt gutter tatt ut verken på skygge- eller aldersbestemte landslag nå sist etter det jeg kan erindre. På Nordland NFF sin hjemmeside er det stopp med fotball for gutter født 2006 og eldre. Salten har G17 serie. Stort sett med 2007 spillere etter det jeg forstår. I G18 har Salten ingen lag i seriesystem. I G19 ett lag fra Bodø, Hulløy som vel primært spiller futsal (?). De spiller i serie på Helgeland i mangel av andre lag fra Salten (??). Salten m/Bodø har ikke juniorserie fra 17 til 19 år, og det er rimelig spesielt i et område med sterke fotballtradisjoner. Rekrutteringen til et lag som Junkeren kan ikke være allverden annet enn fra Glimtakademiet. Glimt 2 på nivå 4 hevder seg heller ikke uten spillere fra A laget med i troppen. Jeg tror ikke det er mange Glimt 2 gutter som hadde gått inn og forsterket Junkeren i 2. divisjon, om noen. Om den sportslige og økonomiske fremgangen i Glimt stanser opp og går tilbake, tror jeg det vil ta tid å få talentutviklingen i Salten regionen opp igjen.
Hva er spørsmålene dine?
Klarer du å lese mer enn en linje Einstein ? Jeg skriver at det er ett fotballag i Bodø og Salten som spiller juniorfotball mellom 17-19 år. Futsallaget (?) Hulløy. I en region med 75 000 mennesker og sterke fotballtradisjoner i Bodø er det noenlunde spesielt. I tillegg et Glimtakademi som ikke lykkes godt om dagen, og et Glimt 2 som ikke imponerer. Et så stort frafall er høyst spesielt, da jeg vil anta at fotball er den desidert største idretten for barn i Bodø. Uten bredde, ingen topp. Mitt innebygde spørsmål i det jeg skrev er hvordan dette frafallet er mulig, hva skjer med akademiet og hva skjer med rekrutteringen til lag bak Glimt ? Dette var forøvrig et svar til andre enn deg, nemlig om rekruttering til lag bak Glimt i Bodø og Salten.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Crazy Horse skrev: ons jul 05, 2023 8:35 pm
Kalle73 skrev: ons jul 05, 2023 8:19 pm
Crazy Horse skrev: ons jul 05, 2023 8:13 pm

Jeg lurer meg inn på Glimttråden. Ikke for å slenge dritt om enkeltspillere eller Glimt laget som sådan, men for å stille et par spørsmål basert på det du skriver om Bodø og Salten fotballen bak Glimt. Jeg følger av ulike grunner noenlunde med på hva som rører seg i ungdomsfotballen i hele Norge. I tillegg til enkelte kontakter oppe i Bodø. Glimts akademilag fra G14 og oppover hevder seg ikke spesielt godt i nasjonal serie. Ingen Glimt gutter tatt ut verken på skygge- eller aldersbestemte landslag nå sist etter det jeg kan erindre. På Nordland NFF sin hjemmeside er det stopp med fotball for gutter født 2006 og eldre. Salten har G17 serie. Stort sett med 2007 spillere etter det jeg forstår. I G18 har Salten ingen lag i seriesystem. I G19 ett lag fra Bodø, Hulløy som vel primært spiller futsal (?). De spiller i serie på Helgeland i mangel av andre lag fra Salten (??). Salten m/Bodø har ikke juniorserie fra 17 til 19 år, og det er rimelig spesielt i et område med sterke fotballtradisjoner. Rekrutteringen til et lag som Junkeren kan ikke være allverden annet enn fra Glimtakademiet. Glimt 2 på nivå 4 hevder seg heller ikke uten spillere fra A laget med i troppen. Jeg tror ikke det er mange Glimt 2 gutter som hadde gått inn og forsterket Junkeren i 2. divisjon, om noen. Om den sportslige og økonomiske fremgangen i Glimt stanser opp og går tilbake, tror jeg det vil ta tid å få talentutviklingen i Salten regionen opp igjen.
Hva er spørsmålene dine?
Klarer du å lese mer enn en linje Einstein ? Jeg skriver at det er ett fotballag i Bodø og Salten som spiller juniorfotball mellom 17-19 år. Futsallaget (?) Hulløy. I en region med 75 000 mennesker og sterke fotballtradisjoner i Bodø er det noenlunde spesielt. I tillegg et Glimtakademi som ikke lykkes godt om dagen, og et Glimt 2 som ikke imponerer. Et så stort frafall er høyst spesielt, da jeg vil anta at fotball er den desidert største idretten for barn i Bodø. Uten bredde, ingen topp. Mitt innebygde spørsmål i det jeg skrev er hvordan dette frafallet er mulig, hva skjer med akademiet og hva skjer med rekrutteringen til lag bak Glimt ? Dette var forøvrig et svar til andre enn deg, nemlig om rekruttering til lag bak Glimt i Bodø og Salten.
Takk for ingenting.
Du skriver en masse som stemmer, men spør jo egentlig ikke om noe som helst i første innlegget.
Så hvis det ikke er lov å etterlyse hva du egentlig spør om uten at du skal gå i kukskallemodus så skal jeg fortsette å overse deg.
God natt.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Crazy Horse skrev: ons jul 05, 2023 8:35 pm
Kalle73 skrev: ons jul 05, 2023 8:19 pm
Crazy Horse skrev: ons jul 05, 2023 8:13 pm

Jeg lurer meg inn på Glimttråden. Ikke for å slenge dritt om enkeltspillere eller Glimt laget som sådan, men for å stille et par spørsmål basert på det du skriver om Bodø og Salten fotballen bak Glimt. Jeg følger av ulike grunner noenlunde med på hva som rører seg i ungdomsfotballen i hele Norge. I tillegg til enkelte kontakter oppe i Bodø. Glimts akademilag fra G14 og oppover hevder seg ikke spesielt godt i nasjonal serie. Ingen Glimt gutter tatt ut verken på skygge- eller aldersbestemte landslag nå sist etter det jeg kan erindre. På Nordland NFF sin hjemmeside er det stopp med fotball for gutter født 2006 og eldre. Salten har G17 serie. Stort sett med 2007 spillere etter det jeg forstår. I G18 har Salten ingen lag i seriesystem. I G19 ett lag fra Bodø, Hulløy som vel primært spiller futsal (?). De spiller i serie på Helgeland i mangel av andre lag fra Salten (??). Salten m/Bodø har ikke juniorserie fra 17 til 19 år, og det er rimelig spesielt i et område med sterke fotballtradisjoner. Rekrutteringen til et lag som Junkeren kan ikke være allverden annet enn fra Glimtakademiet. Glimt 2 på nivå 4 hevder seg heller ikke uten spillere fra A laget med i troppen. Jeg tror ikke det er mange Glimt 2 gutter som hadde gått inn og forsterket Junkeren i 2. divisjon, om noen. Om den sportslige og økonomiske fremgangen i Glimt stanser opp og går tilbake, tror jeg det vil ta tid å få talentutviklingen i Salten regionen opp igjen.
Hva er spørsmålene dine?
Klarer du å lese mer enn en linje Einstein ? Jeg skriver at det er ett fotballag i Bodø og Salten som spiller juniorfotball mellom 17-19 år. Futsallaget (?) Hulløy. I en region med 75 000 mennesker og sterke fotballtradisjoner i Bodø er det noenlunde spesielt. I tillegg et Glimtakademi som ikke lykkes godt om dagen, og et Glimt 2 som ikke imponerer. Et så stort frafall er høyst spesielt, da jeg vil anta at fotball er den desidert største idretten for barn i Bodø. Uten bredde, ingen topp. Mitt innebygde spørsmål i det jeg skrev er hvordan dette frafallet er mulig, hva skjer med akademiet og hva skjer med rekrutteringen til lag bak Glimt ? Dette var forøvrig et svar til andre enn deg, nemlig om rekruttering til lag bak Glimt i Bodø og Salten.
Hva som skjer er ganske så enkelt, de fleste barne og ungfomsklubbene har ikke lag etter barnefotballen(fram til 13 år) de beste talentene havner i akademiene til B/G, TIL, Junkern og en del sørpå og noen utenlands mens enkelte begynner å spille voksen fotball rimelig tidlig og store flertallet slutter med fotball. Har en sønn som er i denne gruppen og fra høsten av må velge om han skal til en av 3 klubber i byen eller legge opp for kompis laget blir lagt ned om ikke vi presser klubben til å fortsette. Skal han inn i B/G så må han også starte på NTG-U og må si hade til alle sine venner og sånn er det for de fleste, skal se satse så er det ikke så mye valg å velge i eller så slutter de fleste.

Er egen liga for 13,14,15 åringer også i hvertfall her i Bodø men det blir færre og færre lag for hvert årstrinn så man møter stort sett de samme hele veien.

B/G løser dette ved at satningslagene drar ut i Europa på turer med kamper fra 14 års alderen for å møte god motstand, like dyrt for oss å dra ut av landet som innenlands uansett og det er litt mere morro å møte Man C, Man U, Liverpool Ajax, PSV, Feyenoord, Barcelona, Real Madrid etc enn å møte de norske som man uansett møter i nasjonal serie samt litt fetere å dra på ferie utenlands i noen uker med bedre vær enn her til lands.

Har et venne par som har vært med sin sønn til England, Nederland, Tyskland og Spania så langt i år og det laget har tilgode å tape mot akademilagene til klubbene jeg nevner over og en del andre. Første laget som slo man c sitt lag feks. De får en fin ferie i mot å jobber en del dugnad for å dra på disse kamp turene mot meget god motstand som koster mindre enn å skulle gjøre det samme innelands.

Desverre har man blitt nødt til å gjøre det slik siden de andre klubbene i Salten, egentlig stort sett hele Nordland dessverre ikke har et nivå inne som gjør at man møter kvalifisert motstand eller at det rett og slett ikke er lag overhode.

En annen bakdel vi har her oppe er at man har ikke disse akademiene fra 5-6 års alderen som gjør at ungene får profesjonelle trenere fra starten av slik at de fleste ligger langt bak sine jevnaldrende fra starten av, og bare noen få som enten er heldige med en god trener eller foreldre eller andre i sin nære omgangskrets får den samme treningen fra starten av. Her er det enda breddeklubbene med alle skal med som er tingen og bare foreldre trener som kan være alt fra fantastisk til skikkelig ræv! De fleste en plass midt i.

Man får mange med på den måten, men enerne får ikke en skikkelig utviklig før i 13 års alderen og da er det for sent for mange allerede fordi de da ligger latterlig langt bak sine jevn aldrende.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Kalle73 skrev: ons jul 05, 2023 8:53 pm
Crazy Horse skrev: ons jul 05, 2023 8:35 pm
Kalle73 skrev: ons jul 05, 2023 8:19 pm

Hva er spørsmålene dine?
Klarer du å lese mer enn en linje Einstein ? Jeg skriver at det er ett fotballag i Bodø og Salten som spiller juniorfotball mellom 17-19 år. Futsallaget (?) Hulløy. I en region med 75 000 mennesker og sterke fotballtradisjoner i Bodø er det noenlunde spesielt. I tillegg et Glimtakademi som ikke lykkes godt om dagen, og et Glimt 2 som ikke imponerer. Et så stort frafall er høyst spesielt, da jeg vil anta at fotball er den desidert største idretten for barn i Bodø. Uten bredde, ingen topp. Mitt innebygde spørsmål i det jeg skrev er hvordan dette frafallet er mulig, hva skjer med akademiet og hva skjer med rekrutteringen til lag bak Glimt ? Dette var forøvrig et svar til andre enn deg, nemlig om rekruttering til lag bak Glimt i Bodø og Salten.
Takk for ingenting.
Du skriver en masse som stemmer, men spør jo egentlig ikke om noe som helst i første innlegget.
Så hvis det ikke er lov å etterlyse hva du egentlig spør om uten at du skal gå i kukskallemodus så skal jeg fortsette å overse deg.
God natt.
Skal du legge deg så tidlig da kjekken ? Selv er det litt whiskey frem mot kl 0200, og opp kl 0700.

Mente ikke å være krass mot deg. Vi har kranglet før her på foraet, og jeg trodde vi hadde lagt alt det bitre bak oss…

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

JonSnow skrev: ons jul 05, 2023 9:06 pm
Crazy Horse skrev: ons jul 05, 2023 8:35 pm
Kalle73 skrev: ons jul 05, 2023 8:19 pm

Hva er spørsmålene dine?
Klarer du å lese mer enn en linje Einstein ? Jeg skriver at det er ett fotballag i Bodø og Salten som spiller juniorfotball mellom 17-19 år. Futsallaget (?) Hulløy. I en region med 75 000 mennesker og sterke fotballtradisjoner i Bodø er det noenlunde spesielt. I tillegg et Glimtakademi som ikke lykkes godt om dagen, og et Glimt 2 som ikke imponerer. Et så stort frafall er høyst spesielt, da jeg vil anta at fotball er den desidert største idretten for barn i Bodø. Uten bredde, ingen topp. Mitt innebygde spørsmål i det jeg skrev er hvordan dette frafallet er mulig, hva skjer med akademiet og hva skjer med rekrutteringen til lag bak Glimt ? Dette var forøvrig et svar til andre enn deg, nemlig om rekruttering til lag bak Glimt i Bodø og Salten.
Hva som skjer er ganske så enkelt, de fleste barne og ungfomsklubbene har ikke lag etter barnefotballen(fram til 13 år) de beste talentene havner i akademiene til B/G, TIL, Junkern og en del sørpå og noen utenlands mens enkelte begynner å spille voksen fotball rimelig tidlig og store flertallet slutter med fotball. Har en sønn som er i denne gruppen og fra høsten av må velge om han skal til en av 3 klubber i byen eller legge opp for kompis laget blir lagt ned om ikke vi presser klubben til å fortsette. Skal han inn i B/G så må han også starte på NTG-U og må si hade til alle sine venner og sånn er det for de fleste, skal se satse så er det ikke så mye valg å velge i eller så slutter de fleste.

Er egen liga for 13,14,15 åringer også i hvertfall her i Bodø men det blir færre og færre lag for hvert årstrinn så man møter stort sett de samme hele veien.

B/G løser dette ved at satningslagene drar ut i Europa på turer med kamper fra 14 års alderen for å møte god motstand, like dyrt for oss å dra ut av landet som innenlands uansett og det er litt mere morro å møte Man C, Man U, Liverpool Ajax, PSV, Feyenoord, Barcelona, Real Madrid etc enn å møte de norske som man uansett møter i nasjonal serie samt litt fetere å dra på ferie utenlands i noen uker med bedre vær enn her til lands.

Har et venne par som har vært med sin sønn til England, Nederland, Tyskland og Spania så langt i år og det laget har tilgode å tape mot akademilagene til klubbene jeg nevner over og en del andre. Første laget som slo man c sitt lag feks. De får en fin ferie i mot å jobber en del dugnad for å dra på disse kamp turene mot meget god motstand som koster mindre enn å skulle gjøre det samme innelands.

Desverre har man blitt nødt til å gjøre det slik siden de andre klubbene i Salten, egentlig stort sett hele Nordland dessverre ikke har et nivå inne som gjør at man møter kvalifisert motstand eller at det rett og slett ikke er lag overhode.

En annen bakdel vi har her oppe er at man har ikke disse akademiene fra 5-6 års alderen som gjør at ungene får profesjonelle trenere fra starten av slik at de fleste ligger langt bak sine jevnaldrende fra starten av, og bare noen få som enten er heldige med en god trener eller foreldre eller andre i sin nære omgangskrets får den samme treningen fra starten av. Her er det enda breddeklubbene med alle skal med som er tingen og bare foreldre trener som kan være alt fra fantastisk til skikkelig ræv! De fleste en plass midt i.

Man får mange med på den måten, men enerne får ikke en skikkelig utviklig før i 13 års alderen og da er det for sent for mange allerede fordi de da ligger latterlig langt bak sine jevn aldrende.
Du har rett i mye. Normalt er det for sent å begynne med 13 åringer. De har mistet 6-7 år. Særlig i forhold til noe av det aller viktigste i fotball. Blikk, dybde og fotballforståelse. Når man har driblet og herjet som talent fra 7-8 års alderen og oppover, er det ofre for sent å begynne og se opp som 13 åring. Banene blir større, flere spillere, flere valg og høyere tempo. Problemet med å plukke ut 10-11 åringer i en by som f eks Bodø er at det er nesten umulig å se hvem som kan bli god. Viser du meg 50 gutter på 10 år kan jeg si at 30 stk ikke blir gode, i mangel på grovmotorikk og treningsmotivasjon osv..Blant de siste 20 melder jeg pass. Skal man plukke ut akademispillere på 10 år ville jeg heller sett etter de som vil trene 5 dager i uka, som liker det og ikke minst tåler det fremfor - som i dag - plukke ut barnetalenter som flyter på et grovmotorisk talent som hurtighet, balanse og koordinasjon. Slike blir ofte tatt igjen.

Det andre forhold er bredde og «late bloomers”. At Salten med 75 000 innbyggere ikke har juniorserie fra 17 til 19 år er for meg som utenforstående merkelig. Mange blomstrer sent, foruten dette med folkehelse og forebygging av alt fra fedme til psykiske lidelser blant unge. Da er frafall i barne- og ungdomsfotball noe kretsen bør jobbe med.

Biscan

Legg inn av Biscan »

Nordlys skrev: ons jul 05, 2023 6:56 pm Akademi og supportersamarbeid ser ikke ut i måneskinn. Vi snakker om et akademi som var helt i norgestoppen da han kom. Det som kommer frem om dialogen med supporterne er hårreisende. I tillegg har du stadionprosjektet som man kan si mye om.
Er det noe spesifikt som er endret til det verre i akademiet? Har hatt inntrykk av at det ble satset ganske hardt men det er ingen som egentlig utmerker seg.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Crazy Horse skrev: ons jul 05, 2023 9:29 pm
Kalle73 skrev: ons jul 05, 2023 8:53 pm
Crazy Horse skrev: ons jul 05, 2023 8:35 pm

Klarer du å lese mer enn en linje Einstein ? Jeg skriver at det er ett fotballag i Bodø og Salten som spiller juniorfotball mellom 17-19 år. Futsallaget (?) Hulløy. I en region med 75 000 mennesker og sterke fotballtradisjoner i Bodø er det noenlunde spesielt. I tillegg et Glimtakademi som ikke lykkes godt om dagen, og et Glimt 2 som ikke imponerer. Et så stort frafall er høyst spesielt, da jeg vil anta at fotball er den desidert største idretten for barn i Bodø. Uten bredde, ingen topp. Mitt innebygde spørsmål i det jeg skrev er hvordan dette frafallet er mulig, hva skjer med akademiet og hva skjer med rekrutteringen til lag bak Glimt ? Dette var forøvrig et svar til andre enn deg, nemlig om rekruttering til lag bak Glimt i Bodø og Salten.
Takk for ingenting.
Du skriver en masse som stemmer, men spør jo egentlig ikke om noe som helst i første innlegget.
Så hvis det ikke er lov å etterlyse hva du egentlig spør om uten at du skal gå i kukskallemodus så skal jeg fortsette å overse deg.
God natt.
Skal du legge deg så tidlig da kjekken ? Selv er det litt whiskey frem mot kl 0200, og opp kl 0700.

Mente ikke å være krass mot deg. Vi har kranglet før her på foraet, og jeg trodde vi hadde lagt alt det bitre bak oss…
Snart, her er det på øyet ca kl 22:30 og ut av køya kl 4.
Det var jo det jeg og trodde... angående manglende ungdomslag så sjekk med kretsene om de mindre klubbene etter korona. Frafallet i overgang fra barnefotballen til ungdomsfotballen har alltid vært der. Forsterka en del av korona og enda mer av dyrtida i fjor/i år. MANGE ungdommer spiller i år på seniornivå i mindre klubber, pga det er det man har å tilby de som er gamle nok og vil satse. Det at få mindre kkubber ikke klarer stille lag over 15 år kan forklare dårlige seriemuligheter.

Har sjøl ei på 16 som bytta fra fotball til skyting underveis i koronaen. Synd siden hun begynte å vise en høyrefot av klasse....

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Biscan skrev: ons jul 05, 2023 9:49 pm
Nordlys skrev: ons jul 05, 2023 6:56 pm Akademi og supportersamarbeid ser ikke ut i måneskinn. Vi snakker om et akademi som var helt i norgestoppen da han kom. Det som kommer frem om dialogen med supporterne er hårreisende. I tillegg har du stadionprosjektet som man kan si mye om.
Er det noe spesifikt som er endret til det verre i akademiet? Har hatt inntrykk av at det ble satset ganske hardt men det er ingen som egentlig utmerker seg.
Kanskje ikke direkte i akademiet, men hele organiseringa med NTG-U og NTG bryter opp en del breddelag og ekskluderer de som ikke har råd. Enten må du være usedvanlig talentfull tidlig og få skolegangen finansiert av Glimt eller så må du ha pengesterke foreldre. Treningstalenter som Isak Amundsen med dårlig råd vil ha svært snevre muligheter for å komme på et akademilag.

Så går det også rykter om en kultur på B-laget som er den rake motsetninga til toppidrettskulturen på A-laget. På mange måter kan man jo forstå det i og med at nåløyet i Glimt er så trangt at de aller fleste er sjanseløse (noe som de fleste skjønner). Så da ender man med en stor andel gutter i siste år på akademiet som vet at de ikke blir toppfotballspillere og vel… prioriterer annerledes enn de kanskje ville gjort om de fortsatt hadde drømmer innenfor fotballen. Dette skader jo også de yngste og største talentene på B-laget som får redusert utbytte av treningene.

Og det er nettopp derfor jeg etterlyser at Glimt skjerper egget noe innmari og legger en plan for hvordan det kan produseres toppfotbalspillere i Bodø som ikke nødvendigvis ender i Glimt. For det må finnes ei karrieretrapp for de nest beste om de aller beste skal ha muligheten til å ta de stegene som trengs for å karre seg helt opp på A-laget.

Styrk Junkeren, Innstranda, Grand osv. Finansier trenerutviklere i alle klubbene. Subsidier. Bodø er per nå en by med et steike bra seniorlag, men det er ikke noe fotballby. Ingen G19-serie sier jo sitt. Ingen lag i 3. divisjon er alt for dårlig.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Crazy Horse skrev: ons jul 05, 2023 9:48 pm
JonSnow skrev: ons jul 05, 2023 9:06 pm
Crazy Horse skrev: ons jul 05, 2023 8:35 pm

Klarer du å lese mer enn en linje Einstein ? Jeg skriver at det er ett fotballag i Bodø og Salten som spiller juniorfotball mellom 17-19 år. Futsallaget (?) Hulløy. I en region med 75 000 mennesker og sterke fotballtradisjoner i Bodø er det noenlunde spesielt. I tillegg et Glimtakademi som ikke lykkes godt om dagen, og et Glimt 2 som ikke imponerer. Et så stort frafall er høyst spesielt, da jeg vil anta at fotball er den desidert største idretten for barn i Bodø. Uten bredde, ingen topp. Mitt innebygde spørsmål i det jeg skrev er hvordan dette frafallet er mulig, hva skjer med akademiet og hva skjer med rekrutteringen til lag bak Glimt ? Dette var forøvrig et svar til andre enn deg, nemlig om rekruttering til lag bak Glimt i Bodø og Salten.
Hva som skjer er ganske så enkelt, de fleste barne og ungfomsklubbene har ikke lag etter barnefotballen(fram til 13 år) de beste talentene havner i akademiene til B/G, TIL, Junkern og en del sørpå og noen utenlands mens enkelte begynner å spille voksen fotball rimelig tidlig og store flertallet slutter med fotball. Har en sønn som er i denne gruppen og fra høsten av må velge om han skal til en av 3 klubber i byen eller legge opp for kompis laget blir lagt ned om ikke vi presser klubben til å fortsette. Skal han inn i B/G så må han også starte på NTG-U og må si hade til alle sine venner og sånn er det for de fleste, skal se satse så er det ikke så mye valg å velge i eller så slutter de fleste.

Er egen liga for 13,14,15 åringer også i hvertfall her i Bodø men det blir færre og færre lag for hvert årstrinn så man møter stort sett de samme hele veien.

B/G løser dette ved at satningslagene drar ut i Europa på turer med kamper fra 14 års alderen for å møte god motstand, like dyrt for oss å dra ut av landet som innenlands uansett og det er litt mere morro å møte Man C, Man U, Liverpool Ajax, PSV, Feyenoord, Barcelona, Real Madrid etc enn å møte de norske som man uansett møter i nasjonal serie samt litt fetere å dra på ferie utenlands i noen uker med bedre vær enn her til lands.

Har et venne par som har vært med sin sønn til England, Nederland, Tyskland og Spania så langt i år og det laget har tilgode å tape mot akademilagene til klubbene jeg nevner over og en del andre. Første laget som slo man c sitt lag feks. De får en fin ferie i mot å jobber en del dugnad for å dra på disse kamp turene mot meget god motstand som koster mindre enn å skulle gjøre det samme innelands.

Desverre har man blitt nødt til å gjøre det slik siden de andre klubbene i Salten, egentlig stort sett hele Nordland dessverre ikke har et nivå inne som gjør at man møter kvalifisert motstand eller at det rett og slett ikke er lag overhode.

En annen bakdel vi har her oppe er at man har ikke disse akademiene fra 5-6 års alderen som gjør at ungene får profesjonelle trenere fra starten av slik at de fleste ligger langt bak sine jevnaldrende fra starten av, og bare noen få som enten er heldige med en god trener eller foreldre eller andre i sin nære omgangskrets får den samme treningen fra starten av. Her er det enda breddeklubbene med alle skal med som er tingen og bare foreldre trener som kan være alt fra fantastisk til skikkelig ræv! De fleste en plass midt i.

Man får mange med på den måten, men enerne får ikke en skikkelig utviklig før i 13 års alderen og da er det for sent for mange allerede fordi de da ligger latterlig langt bak sine jevn aldrende.
Du har rett i mye. Normalt er det for sent å begynne med 13 åringer. De har mistet 6-7 år. Særlig i forhold til noe av det aller viktigste i fotball. Blikk, dybde og fotballforståelse. Når man har driblet og herjet som talent fra 7-8 års alderen og oppover, er det ofre for sent å begynne og se opp som 13 åring. Banene blir større, flere spillere, flere valg og høyere tempo. Problemet med å plukke ut 10-11 åringer i en by som f eks Bodø er at det er nesten umulig å se hvem som kan bli god. Viser du meg 50 gutter på 10 år kan jeg si at 30 stk ikke blir gode, i mangel på grovmotorikk og treningsmotivasjon osv..Blant de siste 20 melder jeg pass. Skal man plukke ut akademispillere på 10 år ville jeg heller sett etter de som vil trene 5 dager i uka, som liker det og ikke minst tåler det fremfor - som i dag - plukke ut barnetalenter som flyter på et grovmotorisk talent som hurtighet, balanse og koordinasjon. Slike blir ofte tatt igjen.

Det andre forhold er bredde og «late bloomers”. At Salten med 75 000 innbyggere ikke har juniorserie fra 17 til 19 år er for meg som utenforstående merkelig. Mange blomstrer sent, foruten dette med folkehelse og forebygging av alt fra fedme til psykiske lidelser blant unge. Da er frafall i barne- og ungdomsfotball noe kretsen bør jobbe med.
Det må du nesten spørrr Nordland fotballkrets om for det kan jeg ikke svare på, men corona tiden gjorde feks. at vi mistet noe helt ekstremt med barn spesielt i bygdene.

Så må du huske av 75K så bor det store flertallet i Bodø og Fauske og at de andre plassene i Salten er små og sjeldent klarer å stille lag i hvert årskull, men ofte har blanda lag i både alder og kjønn og at avstanden et stor. Tar mange timer å kjøre til hver kamp.

I 17-19 års alderen er det ikke mange igjenn overhode som fortsatt spiller og de er stort sett i akademiene, andre lagene eller spiller for a-lag pluss at man da stort sett bor i de større byene som har VGS og for dem som bedriver idrett er da valgene særdeles få og fotball er det ikke mange tilbud utenom NTG her i Bodø og akademiet til B/G, noe som er dumt. Før hadde man idrettslinjen som hadde den rollen og valgene var litt bedre, desverre er det ikke mye igjenn av den fordi mange skoler har spesialisert seg på 1 idrett og ikke legget til rette for andre som vill bedrive sin på sitt nærområde.

rdzzl

Legg inn av rdzzl »

Står fast ved at Nordås har potensiale til å få seg en utenlandskarriere. Om det løsner for han foran mål, står han nok ikke tilbake for en spiller som f.eks Tobias Lauritsen i potensial. Synd det ikke løsna helt her, men syns heller aldri han fikk sjansen et par ganger på rad. Har tro på at han leverer 5 mål + noen assist for Tromsø resten av sesongen.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Kalle73 skrev: ons jul 05, 2023 10:01 pm
Crazy Horse skrev: ons jul 05, 2023 9:29 pm
Kalle73 skrev: ons jul 05, 2023 8:53 pm

Takk for ingenting.
Du skriver en masse som stemmer, men spør jo egentlig ikke om noe som helst i første innlegget.
Så hvis det ikke er lov å etterlyse hva du egentlig spør om uten at du skal gå i kukskallemodus så skal jeg fortsette å overse deg.
God natt.
Skal du legge deg så tidlig da kjekken ? Selv er det litt whiskey frem mot kl 0200, og opp kl 0700.

Mente ikke å være krass mot deg. Vi har kranglet før her på foraet, og jeg trodde vi hadde lagt alt det bitre bak oss…
Snart, her er det på øyet ca kl 22:30 og ut av køya kl 4.
Det var jo det jeg og trodde... angående manglende ungdomslag så sjekk med kretsene om de mindre klubbene etter korona. Frafallet i overgang fra barnefotballen til ungdomsfotballen har alltid vært der. Forsterka en del av korona og enda mer av dyrtida i fjor/i år. MANGE ungdommer spiller i år på seniornivå i mindre klubber, pga det er det man har å tilby de som er gamle nok og vil satse. Det at få mindre kkubber ikke klarer stille lag over 15 år kan forklare dårlige seriemuligheter.

Har sjøl ei på 16 som bytta fra fotball til skyting underveis i koronaen. Synd siden hun begynte å vise en høyrefot av klasse....
Jeg foretok visse undersøkelser mens du sov. Det hevdes - noenlunde sikker kilde - at ca 200 gutter spiller fotball i Bodø årgang 2011, altså de som fyller 12 år i år. Om fire år er det kun en håndfull igjen. Noe går galt et sted på veien. At flere vil slutte er det mange årsaker til, men at 170-180 barn og unge forsvinner ut av organisert idrett i løpet av fire år er et tragisk paradoks. Jeg tenker da ikke spesielt på de beste, eller eliten, men på bredden. Idrett blant unge er avgjørende for å forebygge alt fra fedme til psykiske lidelser. Jeg kjenner ikke bredde fotball kulturen i Bodø, men noe sier meg at foreldretrenere med brevkurs er en årsak. De som overfokuserer på resultat, og drar på turneringer til Piteå, Dana Cup og Norway cup med de to tillatte overårige spillerne for å «vinne», mens de trofaste sliterne må sitte på benken. Det er å be om frafall.

Som en annen her har vært inne på. Ressurspersoner i Glimtakademiet burde tre støttende til i bydelsklubber for å motivere og fokusere på det å ha det moro og se alle, fremfor resultat og en meningsløs pokal som står og samler støv på ett eller annet klubbhus.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Crazy Horse skrev: ons jul 05, 2023 10:54 pm
Kalle73 skrev: ons jul 05, 2023 10:01 pm
Crazy Horse skrev: ons jul 05, 2023 9:29 pm

Skal du legge deg så tidlig da kjekken ? Selv er det litt whiskey frem mot kl 0200, og opp kl 0700.

Mente ikke å være krass mot deg. Vi har kranglet før her på foraet, og jeg trodde vi hadde lagt alt det bitre bak oss…
Snart, her er det på øyet ca kl 22:30 og ut av køya kl 4.
Det var jo det jeg og trodde... angående manglende ungdomslag så sjekk med kretsene om de mindre klubbene etter korona. Frafallet i overgang fra barnefotballen til ungdomsfotballen har alltid vært der. Forsterka en del av korona og enda mer av dyrtida i fjor/i år. MANGE ungdommer spiller i år på seniornivå i mindre klubber, pga det er det man har å tilby de som er gamle nok og vil satse. Det at få mindre kkubber ikke klarer stille lag over 15 år kan forklare dårlige seriemuligheter.

Har sjøl ei på 16 som bytta fra fotball til skyting underveis i koronaen. Synd siden hun begynte å vise en høyrefot av klasse....
Jeg foretok visse undersøkelser mens du sov. Det hevdes - noenlunde sikker kilde - at ca 200 gutter spiller fotball i Bodø årgang 2011, altså de som fyller 12 år i år. Om fire år er det kun en håndfull igjen. Noe går galt et sted på veien. At flere vil slutte er det mange årsaker til, men at 170-180 barn og unge forsvinner ut av organisert idrett i løpet av fire år er et tragisk paradoks. Jeg tenker da ikke spesielt på de beste, eller eliten, men på bredden. Idrett blant unge er avgjørende for å forebygge alt fra fedme til psykiske lidelser. Jeg kjenner ikke bredde fotball kulturen i Bodø, men noe sier meg at foreldretrenere med brevkurs er en årsak. De som overfokuserer på resultat, og drar på turneringer til Piteå, Dana Cup og Norway cup med de to tillatte overårige spillerne for å «vinne», mens de trofaste sliterne må sitte på benken. Det er å be om frafall.

Som en annen her har vært inne på. Ressurspersoner i Glimtakademiet burde tre støttende til i bydelsklubber for å motivere og fokusere på det å ha det moro og se alle, fremfor resultat og en meningsløs pokal som står og samler støv på ett eller annet klubbhus.
For noen år siden slo en forskningsrapport fast at 9 av 10 barn drev med organisert idrett, mens man blant ungdom over 15 år er nede i 1 av 3.
Vi var en gjeng pappaer uten brevkurs som trente jentene på skolen fra 2. klasse til de var ferdige med 7. Godt miljø, OK oppmøte på treningene, og jenter som backa hverandre uansett nivå. ALLE fikk spille og var med.
I overgang fra barne- til ungdomsfotballen ble de slått sammen med fotballgjengen fra naboskolen (samme idrettslag) og alt rakna. Vi foreldre var ikke med videre. Klubben hadde ansatte trenere som tok over. For de som satsa hardest var 2 treninger i uka for lite og de flytta til større klubb. For andre ble det for mye og de slutta. Prisen økte fra knappe 2500 i året til nesten 2000 i måneden pga lønn til trenerne, som gjorde at atter andre slutta. Og de "proffe" trenerne tenkte ihvertfall KUN resultat, laget blei toppa og noen satt konstant på benken. Nåt du er 14-15 år og er med for det sosiale og at det er moro å spille, så er det spikeren i kista. Korona på toppen gjorde at i fjor vår var det igjen 5 av nesten 30 jenter fra de 2 gruppene som spilte i 7. klasse

Champis

Legg inn av Champis »

Nordlys skrev: ons jul 05, 2023 1:03 pm Synes egentlig det er litt ugreit at vi ikke betaler for Bassi. Greit nok at TIL hadde krevd blodpris om de satt på spilleren med lang kontrakt, men 5 millioner og en videresalgsklausul er på sin plass. Noe annet er usympatisk. Liker å ha et greit forhold til Tromsø. Krig på banen, men god stemning utenfor. Sånne caser som denne kan endre på det.

Uenig, dette er business og en del av gamet. Det kommer nok av andre situasjoner i framtiden hvor Tromsø vil utnytte mulighetene på samme måte. Og det bør alle klubber gjøre til enhver tid, det er smart klubbdrift. Så kan man selvsagt være litt "smarte" og avse noen kroner inn mot lokale breddeklubber etc, men ikke på dette nivået.

Borealis88

Legg inn av Borealis88 »

rdzzl skrev: ons jul 05, 2023 10:54 pm Står fast ved at Nordås har potensiale til å få seg en utenlandskarriere. Om det løsner for han foran mål, står han nok ikke tilbake for en spiller som f.eks Tobias Lauritsen i potensial. Synd det ikke løsna helt her, men syns heller aldri han fikk sjansen et par ganger på rad. Har tro på at han leverer 5 mål + noen assist for Tromsø resten av sesongen.
Syns man sier "han har potensiale til å bli veldig god" om alle under 22 i Eliteserien og OBOS. Det rare er at man sier det om de som egentlig aldri har vist noe særlig en små blaff, noe en spiller i 4.div gjør like ofte. Skikkelig talent ser du fra kamp til kamp i små blaff, at det er noe der. Lasse, der har jeg dessverre sett veldig lite som røkker i "speider-nerven" min.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Kalle73 skrev: ons jul 05, 2023 11:16 pm
Crazy Horse skrev: ons jul 05, 2023 10:54 pm
Kalle73 skrev: ons jul 05, 2023 10:01 pm

Snart, her er det på øyet ca kl 22:30 og ut av køya kl 4.
Det var jo det jeg og trodde... angående manglende ungdomslag så sjekk med kretsene om de mindre klubbene etter korona. Frafallet i overgang fra barnefotballen til ungdomsfotballen har alltid vært der. Forsterka en del av korona og enda mer av dyrtida i fjor/i år. MANGE ungdommer spiller i år på seniornivå i mindre klubber, pga det er det man har å tilby de som er gamle nok og vil satse. Det at få mindre kkubber ikke klarer stille lag over 15 år kan forklare dårlige seriemuligheter.

Har sjøl ei på 16 som bytta fra fotball til skyting underveis i koronaen. Synd siden hun begynte å vise en høyrefot av klasse....
Jeg foretok visse undersøkelser mens du sov. Det hevdes - noenlunde sikker kilde - at ca 200 gutter spiller fotball i Bodø årgang 2011, altså de som fyller 12 år i år. Om fire år er det kun en håndfull igjen. Noe går galt et sted på veien. At flere vil slutte er det mange årsaker til, men at 170-180 barn og unge forsvinner ut av organisert idrett i løpet av fire år er et tragisk paradoks. Jeg tenker da ikke spesielt på de beste, eller eliten, men på bredden. Idrett blant unge er avgjørende for å forebygge alt fra fedme til psykiske lidelser. Jeg kjenner ikke bredde fotball kulturen i Bodø, men noe sier meg at foreldretrenere med brevkurs er en årsak. De som overfokuserer på resultat, og drar på turneringer til Piteå, Dana Cup og Norway cup med de to tillatte overårige spillerne for å «vinne», mens de trofaste sliterne må sitte på benken. Det er å be om frafall.

Som en annen her har vært inne på. Ressurspersoner i Glimtakademiet burde tre støttende til i bydelsklubber for å motivere og fokusere på det å ha det moro og se alle, fremfor resultat og en meningsløs pokal som står og samler støv på ett eller annet klubbhus.
For noen år siden slo en forskningsrapport fast at 9 av 10 barn drev med organisert idrett, mens man blant ungdom over 15 år er nede i 1 av 3.
Vi var en gjeng pappaer uten brevkurs som trente jentene på skolen fra 2. klasse til de var ferdige med 7. Godt miljø, OK oppmøte på treningene, og jenter som backa hverandre uansett nivå. ALLE fikk spille og var med.
I overgang fra barne- til ungdomsfotballen ble de slått sammen med fotballgjengen fra naboskolen (samme idrettslag) og alt rakna. Vi foreldre var ikke med videre. Klubben hadde ansatte trenere som tok over. For de som satsa hardest var 2 treninger i uka for lite og de flytta til større klubb. For andre ble det for mye og de slutta. Prisen økte fra knappe 2500 i året til nesten 2000 i måneden pga lønn til trenerne, som gjorde at atter andre slutta. Og de "proffe" trenerne tenkte ihvertfall KUN resultat, laget blei toppa og noen satt konstant på benken. Nåt du er 14-15 år og er med for det sosiale og at det er moro å spille, så er det spikeren i kista. Korona på toppen gjorde at i fjor vår var det igjen 5 av nesten 30 jenter fra de 2 gruppene som spilte i 7. klasse
Du er inne på noe her, nemlig kostnader. Det er sikkert spillere fra ressurssvake familier i Bodø som ellers i landet som ikke har råd til NTG og akademi. Det er nå en tragedie for de største talentene. For yngre spillere, ref ditt eksempel med jentene dere trente, kan noe så simpelt som fravær av trygghet når jentene mistet et anker - foreldretrenere - og gikk over til proffe trenere, være dråpen som fikk mange til å slutte. Mitt inntrykk av mer «proffe» trenere, f eks med UEFA B lisens, er at de kan være gode på fotball og taktikk, men dårlige menneskekjennere. Disse «proffe» som kan være enda mer resultatorienterte enn mange foreldretrenere, kan skremme barn og unge vekk. Leken og moroa blir erstattet av gravalvor. I min trenertid for mine barn, idag min yngste datter, har jeg/vi latt de se videoer av Ronaldinho. Han ble verdensmester med Brasil, med et smil om munnen. Glem ikke leken.

Jeg er rimelig overbevist om at KK er blitt en suksesstrener i Glimt i kraft av to ting. Fotballfaglig tyngde og at han kort og godt er en god menneskekjenner / hobbypsykolog som får ut det beste av enkeltspillere. Han er autoritær på en vennlig måte. Autoriteten er ikke bygd på en fryktkultur, men på fotballfaglig tyngde som det oser respekt av.

Wallez

Legg inn av Wallez »

Borealis88 skrev: ons jul 05, 2023 11:51 pm Syns man sier "han har potensiale til å bli veldig god" om alle under 22 i Eliteserien og OBOS. Det rare er at man sier det om de som egentlig aldri har vist noe særlig en små blaff, noe en spiller i 4.div gjør like ofte. Skikkelig talent ser du fra kamp til kamp i små blaff, at det er noe der. Lasse, der har jeg dessverre sett veldig lite som røkker i "speider-nerven" min.
Enig i at mange spillere hauses opp med lite resultater å vise til, men mener at Nordås sin karriere så langt ikke står noe tilbake for lignende typer som Alexander Sørloth, Tobias Lauritsen eller Daniel Karlsbakk i ca. samme alder. Han har fysiske egenskaper i bøtter og spann, er god på trening og flere av forsvarsspillerne i Glimt har i intervjuer uttalt at han er den verste å møte på trening. På banen utstråler han dessverre null selvtillit, noe som ikke er unaturlig da han aldri har fått sjansen til å være førstevalg over tid. Han ble også tatt ut i troppen på «det nye» U21-landslaget der han måtte melde forfall, så noen har sett et visst talent i han.

Må også huske på at han har konkurrert mot en ekstremt sterk tropp i Glimt, der det ikke er noen skam å være andrevalg på topp. Ta for eksempel Godset som ligger midt på tabellen i dag, hvor mange spillere derfra er det som potensielt ville vært førstevalg i Glimt? Bare Gulliksen.

Synes det er verre å miste Nordås enn f.eks. Elias Hagen da han dro, og han gikk for 7-8 mill.

Misforstå meg rett, det er nydelig med Bassi inn. Men Nordås har ikke null i overgangsverdi når han går motsatt vei, tror han kommer til å bli en av de viktigste spillerne til TIL på dette tidspunktet neste sesong.

Borealis88

Legg inn av Borealis88 »

Sørloth hadde 10 kamper for RBK før gjennombruddet hos Glimt. Lasse har spilt i 76 kamper til nå uten å ha prestert over flere kamper? Lauritsen scorte jo jevnt og trutt for Odd2 19kamper 14 mål i 2018, 15kamper 11mål i 2019. Fikk ikke mange minuttene for Odd. NM 2019 hadde han 6mål på 6kamper. Daniel Karlsbakk har vel ikke hatt noe gjennombrudd, så han er samme "talent" som Lasse. Men nå husker jeg ikke helt Karlsbakk, ser bare han hadde 21 kamper og 2 mål for Viking i 2022, ingenting på 14 kamper/innhopp for Heerenveen (og U21-laget).

Ja Lasse har fått få sjanser, men feks Boniface tok for seg meg begge hender da han først ble sendt på kanten, før han fikk mer tid i boks. Lasse har ikke fått uttelling på innhoppene, og jeg sliter å se at han det var "stang ut" de gangene.

Lasse passer nok bedre inn i en klubb som TIL som har veldig lite ball, og som kan gå på løp. For det er vel styrken, rask og kan hoppe. Stopper liksom der mer x-faktorene.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

@Wallez " Da Karlsbakk var på samme alder."
Henger ikke på greip, da han er 14 måneder yngre enn Nordås..

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»