Bodø/Glimt Klubbtråd

Svar
rdzzl

Re: Bodø/Glimt Klubbtråd

Legg inn av rdzzl »

Borealis88 skrev: ons jul 05, 2023 11:51 pm
rdzzl skrev: ons jul 05, 2023 10:54 pm Står fast ved at Nordås har potensiale til å få seg en utenlandskarriere. Om det løsner for han foran mål, står han nok ikke tilbake for en spiller som f.eks Tobias Lauritsen i potensial. Synd det ikke løsna helt her, men syns heller aldri han fikk sjansen et par ganger på rad. Har tro på at han leverer 5 mål + noen assist for Tromsø resten av sesongen.
Syns man sier "han har potensiale til å bli veldig god" om alle under 22 i Eliteserien og OBOS. Det rare er at man sier det om de som egentlig aldri har vist noe særlig en små blaff, noe en spiller i 4.div gjør like ofte. Skikkelig talent ser du fra kamp til kamp i små blaff, at det er noe der. Lasse, der har jeg dessverre sett veldig lite som røkker i "speider-nerven" min.
Det er ikke ofte jeg ser en ung spiss som kommer til så mange sjanser i form av innsats og fysikk, som med Nordås. I tillegg skyter han knallhardt.
For Tromsø i fjor på lån, så han også bedre og bedre ut i det oppbyggende spillet. Det er veldig mange brikker på plass, allerede.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Petter Nosa Dahl
Syver Skeide
Fredrik Sjøvold
Jeppe Kjær
Daniel Bassi

og nå Tobias Gulliksen

Begynner å bli mange unge spillere man skal klare å gi spilletid til høsten/neste sesong.

Deila

Legg inn av Deila »


Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Indreløper. Da er nok Holse-overgangen død.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

mogandisu skrev: tor jul 06, 2023 10:09 am Petter Nosa Dahl
Syver Skeide
Fredrik Sjøvold
Jeppe Kjær
Daniel Bassi

og nå Tobias Gulliksen

Begynner å bli mange unge spillere man skal klare å gi spilletid til høsten/neste sesong.
Blir nok noen utlån ja.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Deila skrev: tor jul 06, 2023 10:09 am
Greit nok etterlyste jeg en venstrekant som alternativ til Pelle, men 2 stk på et døgn var nå i overkant....

Rent Trav

Legg inn av Rent Trav »

Gulliksen kommer til å passe ypperlig inn i Glimt.
Enormt gode til påfyll oppe i nord.

Dewaz

Legg inn av Dewaz »

Nordlys skrev: tor jul 06, 2023 10:47 am Indreløper. Da er nok Holse-overgangen død.
Det var den alltid. Men må si at Glimt jobber bra om dagen.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

@Dewaz Skuffende. Tror en spillertype a la Holse hadde vært enda bedre for Glimt.

Glimt sparer seg ikke til fant. Bygger etter evne og de ser ikke taket. ECL-kvaliken blir viktig. Tungt om det ikke blir Europa-spill.

lund

Legg inn av lund »

Dewaz skrev: tor jul 06, 2023 10:56 am
Nordlys skrev: tor jul 06, 2023 10:47 am Indreløper. Da er nok Holse-overgangen død.
Det var den alltid. Men må si at Glimt jobber bra om dagen.
Overgangssummen for Gulliksen ligger altså på nærmere 30 millioner kroner. Med mindre Holse forlenger kontrakten ala Vetlesen ser jeg ikke for meg at Rosenborg får noe særlig mer enn det for ham fra et utenlandsk lag.

lund

Legg inn av lund »

Tenker man akkurat nå og kvaliteten på spilleren, så burde nok Glimt gått for Holse. Tenker man på videresalgspotensial er nok Gulliksen det beste valget.

Dewaz

Legg inn av Dewaz »

lund skrev: tor jul 06, 2023 11:02 am Tenker man akkurat nå og kvaliteten på spilleren, så burde nok Glimt gått for Holse. Tenker man på videresalgspotensial er nok Gulliksen det beste valget.
Du glemmer det viktigste her. Spilleren må ville det selv også. Med mindre noe har endret seg drastisk, så kommer ikke Holse til å ville bo i Bodø, eller vrake RBK bare for å spille videre i ES.

Vet ikke hva klubben tenker, men med de summene Glimt håver inn for spillerne sine så er det ikke noen grunn til å slippe Holse for noe under 60 mill. Helst 70-80, siden de er i samme liga.

lund

Legg inn av lund »

Dewaz skrev: tor jul 06, 2023 11:08 am
lund skrev: tor jul 06, 2023 11:02 am Tenker man akkurat nå og kvaliteten på spilleren, så burde nok Glimt gått for Holse. Tenker man på videresalgspotensial er nok Gulliksen det beste valget.
Du glemmer det viktigste her. Spilleren må ville det selv også. Med mindre noe har endret seg drastisk, så kommer ikke Holse til å ville bo i Bodø, eller vrake RBK bare for å spille videre i ES.

Vet ikke hva klubben tenker, men med de summene Glimt håver inn for spillerne sine så er det ikke noen grunn til å slippe Holse for noe under 60 mill. Helst 70-80, siden de er i samme liga.
Holse har vel ikke prestert noe i år (eller er i en alder) som skulle tilsi 60 mill. Verken innad i Norge eller til utlandet.

Glimt2020

Legg inn av Glimt2020 »

Dewaz skrev: tor jul 06, 2023 11:08 am
lund skrev: tor jul 06, 2023 11:02 am Tenker man akkurat nå og kvaliteten på spilleren, så burde nok Glimt gått for Holse. Tenker man på videresalgspotensial er nok Gulliksen det beste valget.
Du glemmer det viktigste her. Spilleren må ville det selv også. Med mindre noe har endret seg drastisk, så kommer ikke Holse til å ville bo i Bodø, eller vrake RBK bare for å spille videre i ES.

Vet ikke hva klubben tenker, men med de summene Glimt håver inn for spillerne sine så er det ikke noen grunn til å slippe Holse for noe under 60 mill. Helst 70-80, siden de er i samme liga.
Glimt kommer selvsagt aldri til å betale slike summer for Holse.

Hva er det som er så galt med å bo i Bodø vs Trondheim? Det er jo forsåvidt et mye bedre utstillingsvindu i Bodø hvis han etterhvert ønsker å reise ut.
Sist redigert av Glimt2020 den tor jul 06, 2023 11:16 am, redigert 1 gang totalt.

Idrettsforeningen

Legg inn av Idrettsforeningen »

Gulliksen vil helst spille midt, spiller mest kant her i Drammen. Alle på Marienlyst er rimelig samstemte om at kvalitetene hans er best sentralt. Ikke noe sluttprodukt i form av assist og mål (utenom den ene mot dere). Arbeidsjern på midten som kan gå av en mann og sette opp angrep. Om han er kvitt fotlenken og dere holder han unna raske biler så selger dere Tobias ut av landet for mye mer enn dere betaler om noen år.
Sist redigert av Idrettsforeningen den tor jul 06, 2023 11:15 am, redigert 1 gang totalt.

Dewaz

Legg inn av Dewaz »

lund skrev: tor jul 06, 2023 11:11 am
Dewaz skrev: tor jul 06, 2023 11:08 am
lund skrev: tor jul 06, 2023 11:02 am Tenker man akkurat nå og kvaliteten på spilleren, så burde nok Glimt gått for Holse. Tenker man på videresalgspotensial er nok Gulliksen det beste valget.
Du glemmer det viktigste her. Spilleren må ville det selv også. Med mindre noe har endret seg drastisk, så kommer ikke Holse til å ville bo i Bodø, eller vrake RBK bare for å spille videre i ES.

Vet ikke hva klubben tenker, men med de summene Glimt håver inn for spillerne sine så er det ikke noen grunn til å slippe Holse for noe under 60 mill. Helst 70-80, siden de er i samme liga.
Holse har vel ikke prestert noe i år (eller er i en alder) som skulle tilsi 60 mill. Verken innad i Norge eller til utlandet.
Han spiller ute av posisjon i et dysfunksjonelt lag. Nettopp fylt 24, vært inne på landslag og gjort det godt i U21-EM i tillegg. Putt han i dette Glimt-laget så går han for over 100.

Bjørka

Legg inn av Bjørka »

mogandisu skrev: tor jul 06, 2023 10:09 am Petter Nosa Dahl
Syver Skeide
Fredrik Sjøvold
Jeppe Kjær
Daniel Bassi

og nå Tobias Gulliksen

Begynner å bli mange unge spillere man skal klare å gi spilletid til høsten/neste sesong.
Hvis det blir en OK mengde Europa-spill, så tror jeg flere av disse (Sjøvold, Gulliksen, Kjær, Bassi) skal få greit med spilletid, men hvis det blir "bare" serien og cupen, så kan det jo bli en del mindre.

Men inntil videre er det vel ikke noe som tilsier at Syver Skeide skal til Glimt før til neste år? Og Nosa kan vel fort bli utlån på, eller så regner jeg egentlig ikke med at han forventer å spille voldsomt mye allerede i høst.

Glimt2020

Legg inn av Glimt2020 »

Tror prisen på Holse ligger mer i Gulliksen-gata.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Spennede spiller hadde ikke trodd vi gikk for Gulliksen som er ekstremt spennede spillere med mye som passer inn hos oss, har sett mye U-kamper de siste årene og tenkt at han og et par til hadde passet ekstremt godt inn hos oss.

Blir mye ungt som skal fases inn i laget over er neste sesongene og regner med det blir en del andre som skal ut også. Sikkert noen på utlån og andre selges.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Crazy Horse skrev: ons jul 05, 2023 11:51 pm
Kalle73 skrev: ons jul 05, 2023 11:16 pm
Crazy Horse skrev: ons jul 05, 2023 10:54 pm

Jeg foretok visse undersøkelser mens du sov. Det hevdes - noenlunde sikker kilde - at ca 200 gutter spiller fotball i Bodø årgang 2011, altså de som fyller 12 år i år. Om fire år er det kun en håndfull igjen. Noe går galt et sted på veien. At flere vil slutte er det mange årsaker til, men at 170-180 barn og unge forsvinner ut av organisert idrett i løpet av fire år er et tragisk paradoks. Jeg tenker da ikke spesielt på de beste, eller eliten, men på bredden. Idrett blant unge er avgjørende for å forebygge alt fra fedme til psykiske lidelser. Jeg kjenner ikke bredde fotball kulturen i Bodø, men noe sier meg at foreldretrenere med brevkurs er en årsak. De som overfokuserer på resultat, og drar på turneringer til Piteå, Dana Cup og Norway cup med de to tillatte overårige spillerne for å «vinne», mens de trofaste sliterne må sitte på benken. Det er å be om frafall.

Som en annen her har vært inne på. Ressurspersoner i Glimtakademiet burde tre støttende til i bydelsklubber for å motivere og fokusere på det å ha det moro og se alle, fremfor resultat og en meningsløs pokal som står og samler støv på ett eller annet klubbhus.
For noen år siden slo en forskningsrapport fast at 9 av 10 barn drev med organisert idrett, mens man blant ungdom over 15 år er nede i 1 av 3.
Vi var en gjeng pappaer uten brevkurs som trente jentene på skolen fra 2. klasse til de var ferdige med 7. Godt miljø, OK oppmøte på treningene, og jenter som backa hverandre uansett nivå. ALLE fikk spille og var med.
I overgang fra barne- til ungdomsfotballen ble de slått sammen med fotballgjengen fra naboskolen (samme idrettslag) og alt rakna. Vi foreldre var ikke med videre. Klubben hadde ansatte trenere som tok over. For de som satsa hardest var 2 treninger i uka for lite og de flytta til større klubb. For andre ble det for mye og de slutta. Prisen økte fra knappe 2500 i året til nesten 2000 i måneden pga lønn til trenerne, som gjorde at atter andre slutta. Og de "proffe" trenerne tenkte ihvertfall KUN resultat, laget blei toppa og noen satt konstant på benken. Nåt du er 14-15 år og er med for det sosiale og at det er moro å spille, så er det spikeren i kista. Korona på toppen gjorde at i fjor vår var det igjen 5 av nesten 30 jenter fra de 2 gruppene som spilte i 7. klasse
Du er inne på noe her, nemlig kostnader. Det er sikkert spillere fra ressurssvake familier i Bodø som ellers i landet som ikke har råd til NTG og akademi. Det er nå en tragedie for de største talentene. For yngre spillere, ref ditt eksempel med jentene dere trente, kan noe så simpelt som fravær av trygghet når jentene mistet et anker - foreldretrenere - og gikk over til proffe trenere, være dråpen som fikk mange til å slutte. Mitt inntrykk av mer «proffe» trenere, f eks med UEFA B lisens, er at de kan være gode på fotball og taktikk, men dårlige menneskekjennere. Disse «proffe» som kan være enda mer resultatorienterte enn mange foreldretrenere, kan skremme barn og unge vekk. Leken og moroa blir erstattet av gravalvor. I min trenertid for mine barn, idag min yngste datter, har jeg/vi latt de se videoer av Ronaldinho. Han ble verdensmester med Brasil, med et smil om munnen. Glem ikke leken.

Jeg er rimelig overbevist om at KK er blitt en suksesstrener i Glimt i kraft av to ting. Fotballfaglig tyngde og at han kort og godt er en god menneskekjenner / hobbypsykolog som får ut det beste av enkeltspillere. Han er autoritær på en vennlig måte. Autoriteten er ikke bygd på en fryktkultur, men på fotballfaglig tyngde som det oser respekt av.
Poenget mitt er vel at når det kommer til ungdom så er det veldig mange ulike faktorer som spiller inn for at de faller fra.
Og da tror jeg bare jeg har skrapa i overflaten.
En kjenning her i nærheten har en sønn som var god både i fotball og håndball, men et år ut i ungdomsskolen forsvant all motivasjon.
3 fotballtreninger og 3 håndballtreninger i uka førte til at han aldri så vennene utenom skolen/trening, og at han rett og slett ikke hadde noe liv lenger.
Og da hjalp det ikke med all verdens mestringsfølelse og at man får skryt for å prestere. Hvem klan bebreide ham?

Skal man beholde gleden hos mange av de som utgjør bredden i idrettene, så må vi klare å differensiere tilbudene bedre også når de tar steget fra barn til ungdopm.
Nå til dags tror jeg veldig mange unge som blir med over i ungdomsfotballen føler at de MÅ satse veldig seriøst, både pga at kostnadene øker og fordi det er en generell forventning om det når man ofte går over fra foreldredrevet lag til at idrettslaget har sine trenere som ansvarlige.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Glimt2020 skrev: tor jul 06, 2023 11:12 am
Dewaz skrev: tor jul 06, 2023 11:08 am
lund skrev: tor jul 06, 2023 11:02 am Tenker man akkurat nå og kvaliteten på spilleren, så burde nok Glimt gått for Holse. Tenker man på videresalgspotensial er nok Gulliksen det beste valget.
Du glemmer det viktigste her. Spilleren må ville det selv også. Med mindre noe har endret seg drastisk, så kommer ikke Holse til å ville bo i Bodø, eller vrake RBK bare for å spille videre i ES.

Vet ikke hva klubben tenker, men med de summene Glimt håver inn for spillerne sine så er det ikke noen grunn til å slippe Holse for noe under 60 mill. Helst 70-80, siden de er i samme liga.
Glimt kommer selvsagt aldri til å betale slike summer for Holse.

Hva er det som er så galt med å bo i Bodø vs Trondheim? Det er jo forsåvidt et mye bedre utstillingsvindu i Bodø hvis han etterhvert ønsker å reise ut.
Bodø er et vindhåll, det kommer man ikke unna.
Bartebyen har og sine solide doser drittvær, og der er sprengkulde i januar pluss en konstant gnagende nordavind noe av det kaldeste jeg har opplevd i Norge.
Jeg har bodd begge plasser, og savner begge plasser på sitt vis.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Med Gulliksen inn så tipper jeg at Holse er et tilbakelagt kapittel og egentlig var mest trolling fra sakk.

rdzzl

Legg inn av rdzzl »

Det blir selvfølgelig litt pris-avhengig, men det blir spennende å se troppen som helhet etter vinduet.
Per i dag har vi veldig mange spillere, men likevel bare én frisk spiss, én god nok og frisk nok defensiv midtbanespiller, og ingen/liten dekning for vår toppscorer som er 34 år gammel.

Samtidig hamstrer vi talenter 18-22, som trenger tid og tillit for å slå gjennom. Jeg er spent på planen.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Planen er lett å se, man fyller på med masse ungt i det primært offansive med de rette x-faktorene i gitte posisjoner som man kan bruke 1-2 år på å fase inn i laget og som kan ta store steg hos oss samt at de har stor videresalgsverdi og når budene kommer på våre offansive spillere så har vi mange å ta av slik at man kan la noen gå uten at kvaliteten på banen ramler like kraftig.

Så får man bare se om KK evner å ruller mere og bruke større deler av troppen gjennom hele sesongen slik at de nye tidligere er klare for å ta over. Har mine tvil her.

Tipper en del skadeplaget stallfyll blir å gå ut også i dette vinduet for å gi plass til de nye og noen av de nye blir leid ut.

Sånn må vi holde på en stund inntil Akademiet klarer å produsere spillere igjen, da kan man satse mere på egne og hente færre uten i fra.
Er noen få som kan komme opp om 2-3-4 år osv. men korona årene ødela noe helt sinssykt for oss og omegn samt at de nest beste har ikke en optimal konkuranse situasjon pdd. slik at gapet er stort opp til A-laget og at man får noen opp er lite sannsynlig akkurat nå desverre!

dani07

Legg inn av dani07 »

Av det jeg hører, så er Holse fortsatt aktuell. Første budet skal ligge på rundt 35 millioner, så får vi se. Personlig tviler jeg på at det skjer.

Når det kommer til hva Holse selv skulle mene, så er det lett å være enig i at det gir lite mening i å gå fra et lag i ES til et annet. På en annen side, så er utstillingsvinduet i Glimt pr idag ekstremt mye bedre enn RBK, spesielt når man ser hva RBK sliter med om dagen.

Botheim brukte 1 år, Solbakken 3 år, Vetlesen 3 år, Junker 1 år, Hauge 3 måneder osv.

Om man er en god fotballspiller, så vil man selvfølgelig skinne mer på et lag hvor ting tilsynelatende går på skinner, enn hvor det er motgang og man blir møtt med supportere som konfronterer spillere på banen etter kamp. Det er bare realiteten.

Utover det, så ser jeg mange mener mye om Glimt sin pengebruk om dagen.

Det er selvfølgelig bare manglende kunnskap om situasjonen. Glimt har et budsjett for 2023 på 142 millioner. Her er det 2.2 millioner i salg/utleie av spillere som er budsjettert. Når man da drar inn minimum 130 på Hugo + Mvuka, så skulle det bare mangle at man bruker penger. Om man bruker 10 millioner på Bassi (som er mye mer enn hva rapportene sier) og 30 på Gulliksen, så har man fortsatt 90 millioner i overskudd på salg, som ikke er budsjettert for. Det er ingen vits å brenne inne med penger, når man heller kan reinvestere.

Som også nevnt tidligere, så er budsjettet til Glimt en 4 plass i serien og 2 runde i cupen og kun 1 kvalikkrunde i Europa, så man ligger ganske godt i rute til å knuse budsjettet på alle måter, og det uten salg av spillere.

rdzzl

Legg inn av rdzzl »

Jeg ser de store rammene av planen, men når jeg ser på troppen vår så ser det litt uryddig ut.
Vi har blant annet en hel haug med spillere vi aldri/sjelden ser på banen, og som det er mer et spørsmål om "når forsvinner".

Klarer vi å få opp et talent annethvert år fra akademiet så skal jeg være helt ok fornøyd, men de også trenger spilletid. Får vi Junkeren opp, eller at f. eks Mjølner, Rana osv klarer å karre seg høyere, vil det være mye lettere regionalt for å få matcha disse spillerne godt nok i tenårene.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

dani07 skrev: tor jul 06, 2023 12:50 pm
Utover det, så ser jeg mange mener mye om Glimt sin pengebruk om dagen.
Folk må jo bare mene det de vil.

Så lenge Glimt leverer sportslig så er det jo ikke noe folk kan si.

Selv syns jeg nok de er litt vel ivrige på pengebruken, men jeg har jo ikke tilgang til bankkontoen, så jeg ser ikke hvor risikabelt det er.

Molde får pes for ett kjøp på 30+ mill, men jeg driter i det.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Hva med å leie ut Jeppe Kjær og Nosa Dahl til Tromsø ut sesongen? Kanskje med en lovnad om en liten prosent ved evt. senere salg? De er sykt gode til å utvikle spillere og trenger litt x-faktor. Eneste er om det gjør at vi mister gullet 😅

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

rdzzl skrev: tor jul 06, 2023 12:55 pm Klarer vi å få opp et talent annethvert år fra akademiet så skal jeg være helt ok fornøyd, men de også trenger spilletid. Får vi Junkeren opp, eller at f. eks Mjølner, Rana osv klarer å karre seg høyere, vil det være mye lettere regionalt for å få matcha disse spillerne godt nok i tenårene.
Det er behov for et OBOS-lag i nærheten ja. Nå er talentene i Glimt så gode at PostNord og Junkeren blir for dårlig matching.

Glimt2020

Legg inn av Glimt2020 »

Kalle73 skrev: tor jul 06, 2023 12:03 pm
Glimt2020 skrev: tor jul 06, 2023 11:12 am
Dewaz skrev: tor jul 06, 2023 11:08 am

Du glemmer det viktigste her. Spilleren må ville det selv også. Med mindre noe har endret seg drastisk, så kommer ikke Holse til å ville bo i Bodø, eller vrake RBK bare for å spille videre i ES.

Vet ikke hva klubben tenker, men med de summene Glimt håver inn for spillerne sine så er det ikke noen grunn til å slippe Holse for noe under 60 mill. Helst 70-80, siden de er i samme liga.
Glimt kommer selvsagt aldri til å betale slike summer for Holse.

Hva er det som er så galt med å bo i Bodø vs Trondheim? Det er jo forsåvidt et mye bedre utstillingsvindu i Bodø hvis han etterhvert ønsker å reise ut.
Bodø er et vindhåll, det kommer man ikke unna.
Bartebyen har og sine solide doser drittvær, og der er sprengkulde i januar pluss en konstant gnagende nordavind noe av det kaldeste jeg har opplevd i Norge.
Jeg har bodd begge plasser, og savner begge plasser på sitt vis.
De reiser jo til Syden uansett når det er på sitt værste i Bodø.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»