Burgertråden

Svar
Guttorm123
Innlegg: 5307

Re: Burgertråden

Legg inn av Guttorm123 »

Predatorgnu skrev: ons jun 21, 2023 4:05 pm
Kokt burger med cheddar i kveld er jeg redd
Hehe.. det blir fort slik..

Må si jeg tradisjonelt har hatt litt bedre erfaring med Folkets sammenlignet med Gilde., men sist jeg kjøpte Folkets, så var "kokingen" i gang. , ..

Noen som har noen tips på hvordan man tilbereder de på best mulig måte i steikepannen?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Guttorm123 skrev: ons jun 21, 2023 4:15 pm Noen som har noen tips på hvordan man tilbereder de på best mulig måte i steikepannen?
Kjøtt romtemp, jernpanne, bruk digitalt steketermometer og gå for kjernetemp som ved biff med mindre du er redd for e coli, i så tilfelle gå for kjernetemp på 72 grader (aka ødelagt kjøtt)

Hvis du vil dra den litt lenger så kverner du høyrygg selv (kvern i riktig retning dvs på tvers av muskelfiberne) og tilsetter passe mengde fett avskjært fra tørrmodnet biff, og bruker sous vide-metoden for å oppnå perfekt kjernetemp før du lar de avkjøles og tørker av de med litt papir før du bruner de i panna (reverse searing)

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Texas_John skrev: ons jun 21, 2023 4:28 pm
Kjøtt romtemp, jernpanne, bruk digitalt steketermometer og gå for kjernetemp som ved biff med mindre du er redd for e coli, i så tilfelle gå for kjernetemp på 72 grader (aka ødelagt kjøtt)

Hvis du vil dra den litt lenger så kverner du høyrygg selv (kvern i riktig retning dvs på tvers av muskelfiberne) og tilsetter passe mengde fett avskjært fra tørrmodnet biff, og bruker sous vide-metoden for å oppnå perfekt kjernetemp før du lar de avkjøles og tørker av de med litt papir før du bruner de i panna (reverse searing)
Å "lage" selv er nok uaktuelt, men takk for svar, Texas.

Fett, olje, smør?

Høy/lav varme?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Jeg bruker smør på alt og aldri olje, har sett at tallow (storfefett) har begynt å gjøre comeback nå men har ikke så mye erfaring med å bruke det selv. Sannsynligvis det beste du kan bruke.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

KingKongHalvor skrev: ons jun 21, 2023 3:57 pm
GiPazzini_85 skrev: ons jun 21, 2023 3:03 pm
Predatorgnu skrev: søn jun 18, 2023 2:02 pm

Jeg henfaller i perioder, av ren latskap, til burgerpakninger som dette.
I det siste har jeg følelsen av at flere av de inneholder mer vann enn tidligere. Sist en sånn
Bilde
Noen med samme erfaring, eller som vet om det stemmer?
Veldig mye juks om dagen for å kutte utgifter. Mindre mat i forpakningene, mer vann i kjøttet og mer oppmalte skumgummimadrasser og gymmatter inn i mat som fyllmasse.
Tipset mitt fra tidligere i tråden blir av den grunn enda mer aktuelt - mal kjøttet selv. Selv liker jeg entrecôte best, men høyrygg funker også veldig bra.
Nei, en må nok ale opp kjøttet selv, om enn på verandaen. Er jaggumeg så mye rart om dagen at selv rent kjøtt fort kan være fullt av lim og dritt.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

rosmebraad skrev: ons jun 14, 2023 8:13 pm Jepp, nå var det utsolgt igjen. Både for 1582-burgere og vannmelon.
Nå var der bra mengder 1582-burgere.

OBS! Der var også en av storfe/svin. Pass pånom man kun vil ha storfe.

Begynner å steke på 'store kjøttlefser' og ender opp med små pucker. Mye som stekes vekk!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»