Finne deaktivert skjermkort på PC

Svar
Laeran

Finne deaktivert skjermkort på PC

Legg inn av Laeran »

Hei folkens! Jeg er en lite datakyndig mann som gjerne skulle hatt litt hjelp. Problemet startet da PCen min falt i bakken en tid tilbake, noe som førte til at skjermen begynte å flimre og hørtes ut som den var i ferd med å ta kvelden.
Etter å ha google litt, fant jeg et tips som foreslo at jeg skulle deaktivere grafikkortet. Det løste ikke problemet for å si det sånn. Tilslutt ordnet hovedproblemet med skjermflimmer seg etter et velplassert slag på skjermen. Men nå sitter jeg altså igjen med standard skjermkort som er fra 2006; Microsoft Basic Display Adapter, på en PC fra 2020. Jeg har en Acer Swift 3 om det skulle være til noe hjelp. Jeg har brukt uttallige timer på å google for å finne ut av problemet, men min datakompetanse er ikke det store. PCen funker ok til generell bruk på nettet, men til videoavspilling og mer krevende grafikk er det håpløst og hakkete. Så hvor har det opprinnelige skjermkortet tatt veien? Kan det bare forsvinne uten mulighet for å finne det igjen? Takk til alle som kan bidra til å løse mitt mysterium.

Hilsen fortvilt noob :roll:

Kjøtteter

Legg inn av Kjøtteter »

Device manager / enhetsbehandling. Høyreklikk og aktiver på skjermkortet.

Laeran

Legg inn av Laeran »

Kjøtteter skrev: tor jul 06, 2023 7:13 pm Device manager / enhetsbehandling. Høyreklikk og aktiver på skjermkortet.
Takk for tips. Og heldigvis er jeg såpass kyndig at jeg har prøvd dette selv. Problemet er at det kun er skjermkortet fra 2006 som kommer opp. Så hvor jeg kan finne det opprinnelige skjermkortet skjønner jeg ikke. Jeg har jo ikke gjort noe fysisk for å fjerne det, eneste var at jeg deaktiverte det og muligens avinnstallerte det, men det burde jo være mulig å finne tilbake til det.

Jeg har ikke turt å avinnstallere Microsoft Basic Display Adapter også, i frykt for at skjermen blir helt svart da, men kanskje det opprinnelige skjermkortet plutselig vil vende tilbake da?

Kjøtteter

Legg inn av Kjøtteter »

View -> show hidden devices og scan for hardware changes. Om det ikke dukker opp noe da kan du prøve å laste ned nødvendige drivere manuelt. Står sikkert nøyaktig hvilken modell laptopen er på klistremerket under.

Laeran

Legg inn av Laeran »

Da har jeg fått lastet ned en bedre driver som ser ut til å fungere. Takk for hjelpen!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Data & Internett Generelt»