Norsk politi - samletråd

Svar
Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Re: Norsk politi - samletråd

Legg inn av LD-Johnson »

Neptun skrev: fre jul 07, 2023 1:53 pm Bra at politiet gis myndighet til å bruke nødvendig makt mot voldsmenn og kriminelle.
Det var på tide.
Får håpe på mange nøytraliserte voldsmenn i uniform fremover.

Dani_e

Legg inn av Dani_e »

LD-Johnson skrev: fre jul 07, 2023 1:53 pm
Dani_e skrev: fre jul 07, 2023 1:47 pm
LD-Johnson skrev: fre jul 07, 2023 1:38 pm

Nei ingen ting.

Mannen i gata ble rettsløse når det var "vanlige folks tur"
Ehh, jo. Han fikk bot.
Slutt å spre løgner.
FOR EN STRAFF.

Regner med jeg hadde fått det samme for sletting av bevis i en sakt?
Eller slipper svina billigere unna?
Spørsmålet var ikke graden av straff. Bot er straff.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Omoikane skrev: fre jul 07, 2023 1:50 pm
Centrist skrev: fre jul 07, 2023 1:44 pm
Malacay skrev: fre jul 07, 2023 1:42 pm Råtips at denne saken ikke blir anket fra aktors side. Tror de kan leve med resultatet.
Det synes merkelig gitt at det er tale om frifinnelse på alle punkter. Selv om aktoratet gikk inn for relativt mild straff, er det fortsatt stort avvik. Jeg forstår hvorfor du tror det, men jeg tipper selv at den blir anket. Og håper naturligvis det.
I realiteten fratas alle med kriminell fortid nå vernet man har mot politivold. Politiet kan med påstått frykt for egen sikkerhet banke hvem de vil, og så lenge de har det minste å henge det på, går de fri.

Jeg har mistet mye tillit til politiet med denne saken, og nå også til rettsvesenet.
Siemensen var en trussel i den aktuelle situasjonen. Der og da. Han var bevæpnet, skrek ut grove trusler og bevegde seg mot vekteren. Forhistorien hans underbygger at han var kapabel til å utøve vold.

Politiet visste kanskje ikke at han var bevæpnet, men de oppfattet han som en trussel og den oppfatningen viste seg å stemme.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Trolljegeren skrev: fre jul 07, 2023 1:38 pm Det er essensen av hele saken, og noe selv dommerne unnlater å legge vekt på, fordi tingrettsdommere beskytter politifolk.
Er det ikke meddommere - vanlige folk - som har bestemt utfallet i saken?

Centrist

Legg inn av Centrist »

Rainmaker skrev: fre jul 07, 2023 1:51 pm
Centrist skrev: fre jul 07, 2023 1:42 pm
Rainmaker skrev: fre jul 07, 2023 1:41 pm Med hvilken myndighet?
Nødrett. :D
Da må du først bli utsatt for noe. Nødnett kan ikke benyttes forebyggende.
Vel. Per nå blir den norske befolkning som helhet utsatt for en vanvittig nedskalering av rettssikkerheten sin. Tenker det er noe.

Selvfølgelig mener jeg ikke at nødrett rettferdiggjør vold mot politibetjenten.

Dani_e

Legg inn av Dani_e »

greyserpent skrev: fre jul 07, 2023 1:54 pm Håper alle som mener denne dommen er korrekt møter samme type politi i fremtiden.
Det skal gå fint. Jeg truer ikke vektere. Går ikke med baton og kniv. Oppfører meg ikke som en komplett idiot.
Sist redigert av Dani_e den fre jul 07, 2023 2:01 pm, redigert 1 gang totalt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Centrist skrev: fre jul 07, 2023 1:54 pm
Neptun skrev: fre jul 07, 2023 1:53 pm Bra at politiet gis myndighet til å bruke nødvendig makt mot voldsmenn og kriminelle.
Det var på tide.
Hvorfor er volden som ble utøvd her nødvendig og forholdsmessig i dine øyne?
Fyren ga seg jo ikke. Hva skulle man gjort da? Når man først hadde lagt han i bakken og han kjempet i mot. Hva skulle man gjort? Burde politibetjenten tatt andre steg før han la Siemensen i bakken? Kanskje, men når han først hadde lagt ham i bakken og Siemensen kjempet i mot med all kraft så må man jo si hva han skulle gjort istedenfor å bruke slag for å få kontroll på ham.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

LD-Johnson skrev: fre jul 07, 2023 1:54 pm
Rainmaker skrev: fre jul 07, 2023 1:50 pm
LD-Johnson skrev: fre jul 07, 2023 1:42 pm

Vår egen trygghet? Man vet jo nå at han kan slå deg halvt ihjel på film uten straff, da er det greit å handle først.
Feil. Samfunnet fungerer ikke slik.
Godt å vite at samfunn fungerer slik vi ser på voldsvideoen.
Samfunnet fungerer ved at en part har voldsmonopol.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Rainmaker skrev: fre jul 07, 2023 1:58 pm
LD-Johnson skrev: fre jul 07, 2023 1:54 pm
Rainmaker skrev: fre jul 07, 2023 1:50 pm

Feil. Samfunnet fungerer ikke slik.
Godt å vite at samfunn fungerer slik vi ser på voldsvideoen.
Samfunnet fungerer ved at en part har voldsmonopol.
Jepp drep eller bli drept er nå regelen når man har kontakt med voldsmenn i uniform.

guru

Legg inn av guru »

Blir denne stående vil tilliten til politiet synke ytterligere. Dette kan man rett og slett ikke leve med.

Det er for øvrig dissens, så denne bli garantert anket.
Sist redigert av guru den fre jul 07, 2023 2:01 pm, redigert 1 gang totalt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

LD-Johnson skrev: fre jul 07, 2023 1:59 pm
Rainmaker skrev: fre jul 07, 2023 1:58 pm
LD-Johnson skrev: fre jul 07, 2023 1:54 pm

Godt å vite at samfunn fungerer slik vi ser på voldsvideoen.
Samfunnet fungerer ved at en part har voldsmonopol.
Jepp drep eller bli drept er nå regelen når man har kontakt med voldsmenn i uniform.
Du virker genuint ikke psykisk frisk. Gjentar den samme sinnsyke setningen gang på gang. Går det bra?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Centrist skrev: fre jul 07, 2023 1:56 pm
Rainmaker skrev: fre jul 07, 2023 1:51 pm
Centrist skrev: fre jul 07, 2023 1:42 pm

Nødrett. :D
Da må du først bli utsatt for noe. Nødnett kan ikke benyttes forebyggende.
Vel. Per nå blir den norske befolkning som helhet utsatt for en vanvittig nedskalering av rettssikkerheten sin. Tenker det er noe.

Selvfølgelig mener jeg ikke at nødrett rettferdiggjør vold mot politibetjenten.
Nei, denne saken gir ikke noe endring av rettsikkerheten for den norske befolkningen.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Solvgutt1 skrev: fre jul 07, 2023 1:57 pm
Centrist skrev: fre jul 07, 2023 1:54 pm
Neptun skrev: fre jul 07, 2023 1:53 pm Bra at politiet gis myndighet til å bruke nødvendig makt mot voldsmenn og kriminelle.
Det var på tide.
Hvorfor er volden som ble utøvd her nødvendig og forholdsmessig i dine øyne?
Fyren ga seg jo ikke. Hva skulle man gjort da? Når man først hadde lagt han i bakken og han kjempet i mot. Hva skulle man gjort? Burde politibetjenten tatt andre steg før han la Siemensen i bakken? Kanskje, men når han først hadde lagt ham i bakken og Siemensen kjempet i mot med all kraft så må man jo si hva han skulle gjort istedenfor å bruke slag for å få kontroll på ham.
Veldig normalt å yte motstand når man får så mye vekt på seg, samtidig som noen denger løs. Det er en situasjon man ønsker seg vekk fra så fort som mulig.

Juventus

Legg inn av Juventus »

Går man rundt med batong og kniv og truer folk så var det tydelig en helt korrekt vurdering å ta han ut. Går man med våpen offentlig er det helt greit.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Centrist skrev: fre jul 07, 2023 1:54 pm
Neptun skrev: fre jul 07, 2023 1:53 pm Bra at politiet gis myndighet til å bruke nødvendig makt mot voldsmenn og kriminelle.
Det var på tide.
Hvorfor er volden som ble utøvd her nødvendig og forholdsmessig i dine øyne?
Den var nødvendig for å nøytralisere voldsmannen.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

Juventus skrev: fre jul 07, 2023 2:01 pm Går man rundt med batong og kniv og truer folk så var det tydelig en helt korrekt vurdering å ta han ut. Går man med våpen offentlig er det helt greit.
Så du mener at det var flaks for politimannen at vedkommende var bevæpnet, for uten batongen og kniven ville politimannen blitt dømt?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

greyserpent skrev: fre jul 07, 2023 2:01 pm
Solvgutt1 skrev: fre jul 07, 2023 1:57 pm
Centrist skrev: fre jul 07, 2023 1:54 pm

Hvorfor er volden som ble utøvd her nødvendig og forholdsmessig i dine øyne?
Fyren ga seg jo ikke. Hva skulle man gjort da? Når man først hadde lagt han i bakken og han kjempet i mot. Hva skulle man gjort? Burde politibetjenten tatt andre steg før han la Siemensen i bakken? Kanskje, men når han først hadde lagt ham i bakken og Siemensen kjempet i mot med all kraft så må man jo si hva han skulle gjort istedenfor å bruke slag for å få kontroll på ham.
Veldig normalt å yte motstand når man får så mye vekt på seg, samtidig som noen denger løs. Det er en situasjon man ønsker seg vekk fra så fort som mulig.
Hadde Siemensen overgitt seg hadde situasjonen vært over rimelig kjapt. Å begynne å sloss med politiet vil ikke avslutte situasjonen. Det skjønner de fleste. Så Siemensen sloss neppe for å «komme seg unna».

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Centrist skrev: fre jul 07, 2023 1:42 pm
Rainmaker skrev: fre jul 07, 2023 1:41 pm Med hvilken myndighet?
Nødrett. :D
Det at du ikke vet forskjellen på nødverge og nødrett gir liksom ikke inntrykk av at dette er noe du er den største eksperten på

Centrist

Legg inn av Centrist »

Solvgutt1 skrev: fre jul 07, 2023 1:57 pm Fyren ga seg jo ikke. Hva skulle man gjort da? Når man først hadde lagt han i bakken og han kjempet i mot. Hva skulle man gjort? Burde politibetjenten tatt andre steg før han la Siemensen i bakken? Kanskje, men når han først hadde lagt ham i bakken og Siemensen kjempet i mot med all kraft så må man jo si hva han skulle gjort istedenfor å bruke slag for å få kontroll på ham.
Vi to har forsåvidt vært gjennom dette før, og setter pris på dine innspill. Tenker allikevel det er mer interessant å høre fra Neptun.

Som sagt er det tale om to ulike vurderinger.

1. Var volden med å legge Simensen i bakken uforholdsmessig? I mine øyne åpenbart ja.

2. Var den kontinuerlige volden etter å ha lagt Simensen i bakken uforholdsmessig? Det spørsmålet er mer tvilsomt, men jeg er ikke enig i vurderingen av at Simensen "ikke ga seg." Motstanden Simensen har mulighet til å gjøre når han ligger på bakken er minimal hvis politibetjenten fjerner batongen og nøytraliserer armene. Istedenfor slår han med stor kraft både med hånd og batong mot hodet, som kan gi ufattelige store skader.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Solvgutt1 skrev: fre jul 07, 2023 1:42 pm Hvis han opplevde Siemensen som farlig, basert på adferden hans og opplevde at han var i ferd med å miste kontrollen over ham så berettiger det slag i mine øyne. Og Siemensen var jo sannsynligvis farlig i og med at han var aggressiv, truende og bevæpnet.
Miste kontrollen? Det går under fem sekunder fra Simensen treffer bakken, til slagene mot hodet starter. Betjenten ligger oppå Simensen.

Er du i det hele tatt klar over at slag og spark IKKE er arrestasjonsteknikker? Det er nødvergeteknikker, og skal KUN brukes i nødverge.

Dani_e

Legg inn av Dani_e »

greyserpent skrev: fre jul 07, 2023 2:01 pm
Solvgutt1 skrev: fre jul 07, 2023 1:57 pm
Centrist skrev: fre jul 07, 2023 1:54 pm

Hvorfor er volden som ble utøvd her nødvendig og forholdsmessig i dine øyne?
Fyren ga seg jo ikke. Hva skulle man gjort da? Når man først hadde lagt han i bakken og han kjempet i mot. Hva skulle man gjort? Burde politibetjenten tatt andre steg før han la Siemensen i bakken? Kanskje, men når han først hadde lagt ham i bakken og Siemensen kjempet i mot med all kraft så må man jo si hva han skulle gjort istedenfor å bruke slag for å få kontroll på ham.
Veldig normalt å yte motstand når man får så mye vekt på seg, samtidig som noen denger løs. Det er en situasjon man ønsker seg vekk fra så fort som mulig.
"Veldig normalt"? Kanskje i en privat setting. Med politi vil jeg heller si det er veldig unormalt og at de aller fleste tar til seg hva politiet sier og gjør.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

Neptun skrev: fre jul 07, 2023 2:01 pm
Centrist skrev: fre jul 07, 2023 1:54 pm
Neptun skrev: fre jul 07, 2023 1:53 pm Bra at politiet gis myndighet til å bruke nødvendig makt mot voldsmenn og kriminelle.
Det var på tide.
Hvorfor er volden som ble utøvd her nødvendig og forholdsmessig i dine øyne?
Den var nødvendig for å nøytralisere voldsmannen.
Det hadde vært mer effektivt å skyte han i beina. Hadde det også vært OK?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Dani_e skrev: fre jul 07, 2023 1:57 pm
greyserpent skrev: fre jul 07, 2023 1:54 pm Håper alle som mener denne dommen er korrekt møter samme type politi i fremtiden.
Det skal gå fint. Jeg truer ikke vektere. Går ikke med betong og kniv. Oppfører meg ikke som en komplett idiot.
For å sette set på spissen:

Jeg lever fint med at politiet kan rundjule meg dersom jeg truer andre, går imot situasjonen men jeg gjør det, er bevæpnet med stikk - og slagvåpen, og 'tar igjen' under basketak med politiet.

99,9% av befolkningen lever sikkert også helt greit med det.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Ble som jeg trodde og håpet.

Politiet bør forøvrig trene Krav Maga.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Omoikane skrev: fre jul 07, 2023 2:02 pm
Juventus skrev: fre jul 07, 2023 2:01 pm Går man rundt med batong og kniv og truer folk så var det tydelig en helt korrekt vurdering å ta han ut. Går man med våpen offentlig er det helt greit.
Så du mener at det var flaks for politimannen at vedkommende var bevæpnet, for uten batongen og kniven ville politimannen blitt dømt?
Hadde det vist seg at Siemensen overhodet ikke utgjorde noen trussel hadde det jo i beste fall vært en grov feilvurdering av politimannen. Men nå viste det seg at Siemensen var en trussel. Våpnene er en del av det bildet.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

LD-Johnson skrev: fre jul 07, 2023 1:59 pm
Rainmaker skrev: fre jul 07, 2023 1:58 pm
LD-Johnson skrev: fre jul 07, 2023 1:54 pm

Godt å vite at samfunn fungerer slik vi ser på voldsvideoen.
Samfunnet fungerer ved at en part har voldsmonopol.
Jepp drep eller bli drept er nå regelen når man har kontakt med voldsmenn i uniform.
Nei.

Hvem er drept i denne saken?

Alle fungerende samfunn hat et voldsmonopol. Uten det vil ikke samfunnet fungere.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Rainmaker skrev: fre jul 07, 2023 2:00 pm
Centrist skrev: fre jul 07, 2023 1:56 pm
Rainmaker skrev: fre jul 07, 2023 1:51 pm

Da må du først bli utsatt for noe. Nødnett kan ikke benyttes forebyggende.
Vel. Per nå blir den norske befolkning som helhet utsatt for en vanvittig nedskalering av rettssikkerheten sin. Tenker det er noe.

Selvfølgelig mener jeg ikke at nødrett rettferdiggjør vold mot politibetjenten.
Nei, denne saken gir ikke noe endring av rettsikkerheten for den norske befolkningen.
Det har jeg heller ikke skrevet. Denne saken, kombinert med en rekke andre forhold, gir befolkningen en opplevelse av at rettsikkerheten deres ikke er ivaretatt. Og den oppfattelsen kan delvis rettferdiggjøres. Det er svært skremmende.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Solvgutt1 skrev: fre jul 07, 2023 2:02 pm
greyserpent skrev: fre jul 07, 2023 2:01 pm
Solvgutt1 skrev: fre jul 07, 2023 1:57 pm
Fyren ga seg jo ikke. Hva skulle man gjort da? Når man først hadde lagt han i bakken og han kjempet i mot. Hva skulle man gjort? Burde politibetjenten tatt andre steg før han la Siemensen i bakken? Kanskje, men når han først hadde lagt ham i bakken og Siemensen kjempet i mot med all kraft så må man jo si hva han skulle gjort istedenfor å bruke slag for å få kontroll på ham.
Veldig normalt å yte motstand når man får så mye vekt på seg, samtidig som noen denger løs. Det er en situasjon man ønsker seg vekk fra så fort som mulig.
Hadde Siemensen overgitt seg hadde situasjonen vært over rimelig kjapt. Å begynne å sloss med politiet vil ikke avslutte situasjonen. Det skjønner de fleste. Så Siemensen sloss neppe for å «komme seg unna».
Var det ikke noen som vitnet at han sa han ikke fikk puste?
Jo, det er helt naturlig å ønske og komme seg vekk fra situasjonen Siemensen befant seg i. Særlig om man også sliter med pusten i tillegg.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Trolljegeren skrev: fre jul 07, 2023 2:03 pm
Solvgutt1 skrev: fre jul 07, 2023 1:42 pm Hvis han opplevde Siemensen som farlig, basert på adferden hans og opplevde at han var i ferd med å miste kontrollen over ham så berettiger det slag i mine øyne. Og Siemensen var jo sannsynligvis farlig i og med at han var aggressiv, truende og bevæpnet.
Miste kontrollen? Det går under fem sekunder fra Simensen treffer bakken, til slagene mot hodet starter. Betjenten ligger oppå Simensen.

Er du i det hele tatt klar over at slag og spark IKKE er arrestasjonsteknikker? Det er nødvergeteknikker, og skal KUN brukes i nødverge.
Du sier dette som om fem sekunder ikke er mye når man er i et basketak, men det er det. Det var nødverge med en gang Siemensen begynte å kjempe i mot.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Centrist skrev: fre jul 07, 2023 2:03 pm

Vi to har forsåvidt vært gjennom dette før, og setter pris på dine innspill. Tenker allikevel det er mer interessant å høre fra Neptun.

Som sagt er det tale om to ulike vurderinger.

1. Var volden med å legge Simensen i bakken uforholdsmessig? I mine øyne åpenbart ja.

2. Var den kontinuerlige volden etter å ha lagt Simensen i bakken uforholdsmessig? Det spørsmålet er mer tvilsomt, men jeg er ikke enig i vurderingen av at Simensen "ikke ga seg." Motstanden Simensen har mulighet til å gjøre når han ligger på bakken er minimal hvis politibetjenten fjerner batongen og nøytraliserer armene. Istedenfor slår han med stor kraft både med hånd og batong mot hodet, som kan gi ufattelige store skader.
Merkelig at vi vurderer det motsatt. Å legge en du pågriper i bakken er ikke så ille. Det ser voldsomt ut, men om man er godt trent i teknikkene, så er det egentlig ikke noe særlig vondt faktisk. Den kontinuerlige volden, der det blir brukt knytteneve mot hodet og batong mot overkroppen på nær avstand, den er stygg. Måten betjenten svinger etter kompisene til Simensen mens de går unna ham er også ille. Denne betjenten er farlig!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»