Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av missChance »



Spennende å se om det kommer nyheter snart.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Vertfall ammo som går i luften. Får nok flere bilder etterhvert.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

Troygirl skrev: fre jul 07, 2023 10:45 pm Dette er en god dag for alle som ønsker at Ukraina skal vinne denne grusomme krigen. ØK Zaluzhnyi har bedt om klaseammunisjon siden tidlig høst 2022, nå får han det endelig.

Hvorfor skriver ikke norsk media om årsaken til at amerikanerne endelig sender denne ammunisjonen? Om det skrikende behovet for ammunisjon, som er der fordi vesten overhode ikke produserer nok ammo i dag, og ikke vil gjøre det i morgen, neste måned eller til høsten? Det er bare fokus på hvor grusomt klasevåpen er. Ekstremt dårlig journalistikk - over hele linja. De presterer å skrive at feilraten er på 30-40%, men "glemmer" å skrive at dette gjelder den russiske ammunisjonen - som russerne har brukt i Ukraina siden 2014. Den ammunisjonen amerikanerne nå sender sier USAs nasjonale sikkerhetsrådgiver Sullivan i intervjuet nedenfor at har en feilrate som ikke er høyere enn 2,5%.
Norge har gått i bresjen for forbudet mot klasevåpen. Det ville sett utrolig dumt ut om vi nå skiftet mening bare fordi våre venner bruker dem. Det ville rett og slett vært hyklersk, og vi ville etter min mening mistet all troverdighet.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

OrmenLange skrev: fre jul 07, 2023 11:27 pm
Troygirl skrev: fre jul 07, 2023 10:45 pm Dette er en god dag for alle som ønsker at Ukraina skal vinne denne grusomme krigen. ØK Zaluzhnyi har bedt om klaseammunisjon siden tidlig høst 2022, nå får han det endelig.

Hvorfor skriver ikke norsk media om årsaken til at amerikanerne endelig sender denne ammunisjonen? Om det skrikende behovet for ammunisjon, som er der fordi vesten overhode ikke produserer nok ammo i dag, og ikke vil gjøre det i morgen, neste måned eller til høsten? Det er bare fokus på hvor grusomt klasevåpen er. Ekstremt dårlig journalistikk - over hele linja. De presterer å skrive at feilraten er på 30-40%, men "glemmer" å skrive at dette gjelder den russiske ammunisjonen - som russerne har brukt i Ukraina siden 2014. Den ammunisjonen amerikanerne nå sender sier USAs nasjonale sikkerhetsrådgiver Sullivan i intervjuet nedenfor at har en feilrate som ikke er høyere enn 2,5%.
Norge har gått i bresjen for forbudet mot klasevåpen. Det ville sett utrolig dumt ut om vi nå skiftet mening bare fordi våre venner bruker dem. Det ville rett og slett vært hyklersk, og vi ville etter min mening mistet all troverdighet.
De skriver ikke hvorfor amerikanerne sender klasevåpen nå. De skriver heller ikke hva som er forskjellen på russisk og amerikansk klaseammunisjon. Dette har selvfølgelig ingenting med å være hyklersk å gjøre. Det er ikke Norge som sender denne ammunisjonen. Nei, dette er kun slett journalistikk, som det meste av det som skrives i norsk presse om denne krigen.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

OrmenLange skrev: fre jul 07, 2023 11:27 pm
Troygirl skrev: fre jul 07, 2023 10:45 pm Dette er en god dag for alle som ønsker at Ukraina skal vinne denne grusomme krigen. ØK Zaluzhnyi har bedt om klaseammunisjon siden tidlig høst 2022, nå får han det endelig.

Hvorfor skriver ikke norsk media om årsaken til at amerikanerne endelig sender denne ammunisjonen? Om det skrikende behovet for ammunisjon, som er der fordi vesten overhode ikke produserer nok ammo i dag, og ikke vil gjøre det i morgen, neste måned eller til høsten? Det er bare fokus på hvor grusomt klasevåpen er. Ekstremt dårlig journalistikk - over hele linja. De presterer å skrive at feilraten er på 30-40%, men "glemmer" å skrive at dette gjelder den russiske ammunisjonen - som russerne har brukt i Ukraina siden 2014. Den ammunisjonen amerikanerne nå sender sier USAs nasjonale sikkerhetsrådgiver Sullivan i intervjuet nedenfor at har en feilrate som ikke er høyere enn 2,5%.
Norge har gått i bresjen for forbudet mot klasevåpen. Det ville sett utrolig dumt ut om vi nå skiftet mening bare fordi våre venner bruker dem. Det ville rett og slett vært hyklersk, og vi ville etter min mening mistet all troverdighet.
Antall blindgjengere på US klasevåpen er ca 2,5 %. De russiske primitive våpnene, brukt i Ukraina siden 2014, har prosentuelt helt andre tall på blindgjengere. Jeg liker personlig verken anti personell miner eller clusters, men i en krig mot fascister må det meste være tillatt. Russerne må jages ut av Ukraina «dead or alive”. De smarte russerne som elsker livet - om de eksisterer blant arbeiderklassen i mindre urbane strøk - vil forhåpentligvis for disse trekke hjem. Resten bør drepes eller lemlestes som rotter. Da får man bruke markedets mest effektive våpen.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Troygirl skrev: fre jul 07, 2023 10:45 pm Dette er en god dag for alle som ønsker at Ukraina skal vinne denne grusomme krigen. ØK Zaluzhnyi har bedt om klaseammunisjon siden tidlig høst 2022, nå får han det endelig.

Hvorfor skriver ikke norsk media om årsaken til at amerikanerne endelig sender denne ammunisjonen? Om det skrikende behovet for ammunisjon, som er der fordi vesten overhode ikke produserer nok ammo i dag, og ikke vil gjøre det i morgen, neste måned eller til høsten? Det er bare fokus på hvor grusomt klasevåpen er. Ekstremt dårlig journalistikk - over hele linja. De presterer å skrive at feilraten er på 30-40%, men "glemmer" å skrive at dette gjelder den russiske ammunisjonen - som russerne har brukt i Ukraina siden 2014. Den ammunisjonen amerikanerne nå sender sier USAs nasjonale sikkerhetsrådgiver Sullivan i intervjuet nedenfor at har en feilrate som ikke er høyere enn 2,5%.

We base our security assistance on Ukraine's needs on the ground, and Ukraine needs artillery to sustain its offensive and defensive operations. Artillery is at the core of this conflict. Ukraine is firing thousands of rounds a day to defend against Russian efforts to advance and also to support its efforts to retake its sovereign territory. We have provided Ukraine with a historic amount of unitary artillery rounds, and we are ramping up domestic production of these rounds. We have already seen significant increases in production, but this process will continue to take time. And it will be critical to provide Ukraine with a bridge of supplies while our domestic production is ramped up. We will not leave Ukraine defenseless at any time in this conflict. Period.
Biden ser ut til å komme med en hvit løgn her, for ammunisjonsproduksjonen er på vei opp, han snakker bare om den amerikanske andelen - det produseres nå ammunisjon i mange land inkludert Norge så et minimum på 35,000 per mnd - 1,000 per dag - er garantert i dag, og dette kan økes til 100,000 eller over 3,000 per dag. Opplysningen om "20,000 per dag" av russerne er en overdrivelse, sannsynlig er det "bare" halvparten så mange. Men det er riktignok at det ikke er nok ammunisjon for å opprettholde motoffensiven, for selv om det er fremdeles mye, er den nye strategien ukrainerne har skiftet om til, ikke holdbart for de neste måneder.

Nå kan man ikke være kresne med ammunisjonstype. Amerikansk DPICM har lav feilrate, selvsagt er det ikke så lavt som 2,5 %, men mye lavere enn tilsvarende klaseammunisjon, og ukrainerne vil ikke etterape russiske tabber - klaseammunisjon har vist seg dårlig egnet i urbane strøk utover sin rolle som antipersonellvåpen som sett gjentatte ganger i byen Kharkiv, Amnesty/HRW enser ikke opptak av slike angrep i bystrøk. Og det er klart at ukrainerne må ha WP ammunisjon som sannsynlig er også sendt til Ukraina. Det er mye klaseammunisjon i USA, spesielt de eldre som siden 2014 var ved å "gå ut på dato". Og ettersom GPS-styrte granater kostet for mye og er sårbar for jamming, er interessen for nye DPICM blitt meget sterk i det amerikanske militæret. I det minst gjort Trump noe godt, han stoppet skrapningen av eldre DPICM.

Det kommer til å bli et fryktelig blodbad fordi ukrainerne nå bruker artilleri mot russiske motangrep, de har i det sist rykket fram og tatt viktige posisjoner for deretter å retirere når russerne kom angripende, for å bombardere det omstridte stedet. De vil nå massakrere russerne med størst mulig brutalitet. Og DPICM, som nå er sannsynlig allerede underveis, vil gjør dette lettere.

Ammunisjonsdepoter går nå i lufta hele tiden, hvilken kan tyder på at EW-beskyttelsen ikke lenge virker mot HIMARS og dronefly, og meget tett mot grensen i Luhansk oblast gikk et enormt ammunisjonsdepot opp i lufta, som offer for et Storm Shadow-angrep.

Fra Bakhmut hvor en CV9040C trolig var lettere skadet, skal en stridsvogn ha blitt tatt ut av en CV9040C, men hersker det usikkerhet om. I kontrast til de gamle Bradley er CV90 svært vanskelig for russerne å oppdage med meget lav profil og god kamuflasje.

Romania følger nå etter Polen om å ruste opp i full skala; en ordre på 90 155mm K9 SP har blitt sendt til Sør-Korea.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

Troygirl skrev: fre jul 07, 2023 11:40 pm
► Show Spoiler
De skriver ikke hvorfor amerikanerne sender klasevåpen nå. De skriver heller ikke hva som er forskjellen på russisk og amerikansk klaseammunisjon. Dette har selvfølgelig ingenting med å være hyklersk å gjøre. Det er ikke Norge som sender denne ammunisjonen. Nei, dette er kun slett journalistikk, som det meste av det som skrives i norsk presse om denne krigen.
Amerikanerne har sikkert 1000 gode grunner til å sende klasevåpen. Men for Norge bør disse være irrelevante. Vi er imot klasevåpen av prinsipp. Punktum.

Alt pratet om at de russiske klasevåpnene er så grusomme, mens de amerikanske er så snille og presise setter jeg på propagandakvoten. Jeg er temmelig sikker på at begge variantene er grusomme.

USA kan komme unna med å sende klasevåpen, de har jo aldri ratifisert klasevåpenkonvensjonen. Men jeg må innrømme at jeg er litt spent på hvordan NATO vil forholde seg til dette, siden mange av landene er imot klasevåpen. Jeg tviler imidlertid på at det vil komme kraftige reaksjoner. Flesteparten av landene vil sannsynligvis sitte musestille i båten og late som dette ikke angår dem.

Falcon

Legg inn av Falcon »

OrmenLange skrev: lør jul 08, 2023 12:13 am Alt pratet om at de russiske klasevåpnene er så grusomme, mens de amerikanske er så snille og presise setter jeg på propagandakvoten. Jeg er temmelig sikker på at begge variantene er grusomme.
russerne får trekke seg ut av Ukraina, og ratifisere avtalen, så slipper de å bli utsatt for klasevåpen.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

OrmenLange skrev: fre jul 07, 2023 11:27 pm
Troygirl skrev: fre jul 07, 2023 10:45 pm Dette er en god dag for alle som ønsker at Ukraina skal vinne denne grusomme krigen. ØK Zaluzhnyi har bedt om klaseammunisjon siden tidlig høst 2022, nå får han det endelig.

Hvorfor skriver ikke norsk media om årsaken til at amerikanerne endelig sender denne ammunisjonen? Om det skrikende behovet for ammunisjon, som er der fordi vesten overhode ikke produserer nok ammo i dag, og ikke vil gjøre det i morgen, neste måned eller til høsten? Det er bare fokus på hvor grusomt klasevåpen er. Ekstremt dårlig journalistikk - over hele linja. De presterer å skrive at feilraten er på 30-40%, men "glemmer" å skrive at dette gjelder den russiske ammunisjonen - som russerne har brukt i Ukraina siden 2014. Den ammunisjonen amerikanerne nå sender sier USAs nasjonale sikkerhetsrådgiver Sullivan i intervjuet nedenfor at har en feilrate som ikke er høyere enn 2,5%.
Norge har gått i bresjen for forbudet mot klasevåpen. Det ville sett utrolig dumt ut om vi nå skiftet mening bare fordi våre venner bruker dem. Det ville rett og slett vært hyklersk, og vi ville etter min mening mistet all troverdighet.
Bedre å realitetsorientere seg, ikke bruk snillere våpen enn fienden, bruk bedre og mer nøyaktige våpen enn fienden.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

OrmenLange skrev: lør jul 08, 2023 12:13 am
Troygirl skrev: fre jul 07, 2023 11:40 pm
► Show Spoiler
Amerikanerne har sikkert 1000 gode grunner til å sende klasevåpen. Men for Norge bør disse være irrelevante. Vi er imot klasevåpen av prinsipp. Punktum.

Alt pratet om at de russiske klasevåpnene er så grusomme, mens de amerikanske er så snille og presise setter jeg på propagandakvoten. Jeg er temmelig sikker på at begge variantene er grusomme.

USA kan komme unna med å sende klasevåpen, de har jo aldri ratifisert klasevåpenkonvensjonen. Men jeg må innrømme at jeg er litt spent på hvordan NATO vil forholde seg til dette, siden mange av landene er imot klasevåpen. Jeg tviler imidlertid på at det vil komme kraftige reaksjoner. Flesteparten av landene vil sannsynligvis sitte musestille i båten og late som dette ikke angår dem.
Sverige og Finland var i mot å være med i NATO også før krigen begynte.

Tviler på du finner mange i SV som mener vi bør melde oss ut av NATO nå.

Hvem nøyaktig er de som står bak alt pratet om at amerikanske klasevåpen er snille?

(Ps. Det er ikke meningen at de skal være snille).

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Falcon skrev: lør jul 08, 2023 12:20 am
OrmenLange skrev: lør jul 08, 2023 12:13 am Alt pratet om at de russiske klasevåpnene er så grusomme, mens de amerikanske er så snille og presise setter jeg på propagandakvoten. Jeg er temmelig sikker på at begge variantene er grusomme.
russerne får trekke seg ut av Ukraina, og ratifisere avtalen, så slipper de å bli utsatt for klasevåpen.
Så snublende nær er løsningen Ormen.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Jeg trodde Ukraina allerede hadde fått M30A1 ammunisjon til Himars? Den som leverer 180K jernkuler når den eksploderer.
Eller tar jeg feil? Var det bare snakk om det?

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

Støre sa for øvrig blankt nei til klasevåpen i februar:

Fra norsk side blir ønsket møtt med hoderisting.

– Det er helt uaktuelt, og det vil jeg markere veldig tydelig. Vi tar avstand fra all bruk av klasevåpen, sier statsminister Jonas Gahr Støre til NTB.



Det ville vært interessant å høre Støre kommentere USA beslutning om å sende klasevåpen.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Ukrainerne feirer 50-års dagen til ØK Valerii Zaluzhnyi i dag, 8. juli. Gøy å se de ulike brigadene legge ut videoer til han. Han er høyt respektert og elsket.

Ukrainerne er ekstremt heldige som har en mann som ham til å lede de væpnede styrkene i denne krigen. En svært smart og klok mann med et stort hjerte. Og som han selv sier: Ukrainerne er heldige at han aldri tjenestegjorde i den sovjetiske hæren.

Gratulerer med 50-årsdagen, general. Håper du får oppleve ditt kjære Ukraina uavhengig og fremgangsrikt!

Her er en video han la ut for noen timer siden. Han har vært i Zaphorizhzhia og østover.


SIimWhitman

Legg inn av SIimWhitman »


Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Zelensky har skjenket Erdogan.


Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Haha, nå skal vatnikene hoste opp alt de finner av sitater. De er så vanvittig forutsigbare stakkars.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

SIimWhitman skrev: lør jul 08, 2023 12:34 am
Ah, men det er bare krigsforbrytelser når det er våre fiender som bruker dem, må du skjønne... :roll:

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

SIimWhitman skrev: lør jul 08, 2023 12:34 am
Det som er bakgrunnen her er at russerne har brukt dette inn mot byer og sivile, som bla Kharkiv, og er nok derfor denne kommentaren fra USA kom. En full jernbanestasjon husker jeg også fikk en stor runde med klaseammo over seg. I en skyttergrav så stiller dette seg nok noe annerledes mtp krigsforbrytelser. Detaljer som kanskje ikke er så viktige hvis en har en agenda.
Sist redigert av Fernandovonarb den lør jul 08, 2023 12:46 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

SIimWhitman skrev: lør jul 08, 2023 12:34 am
Nøden lærer naken kvinne å spinne.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

OrmenLange skrev: lør jul 08, 2023 12:39 am
SIimWhitman skrev: lør jul 08, 2023 12:34 am
Ah, men det er bare krigsforbrytelser når det er våre fiender som bruker dem, må du skjønne... :roll:
NB. Det er ikke dine fiender.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

kytec skrev: lør jul 08, 2023 12:46 am
OrmenLange skrev: lør jul 08, 2023 12:39 am
SIimWhitman skrev: lør jul 08, 2023 12:34 am
Ah, men det er bare krigsforbrytelser når det er våre fiender som bruker dem, må du skjønne... :roll:
NB. Det er ikke dine fiender.
Jøss, det var en veldig pro-russisk uttalelse. Jeg visste ikke at du var så glad i russerne. Flesteparten av oss nordmenn anser russerne for å være våre fiender i denne krigen.

Hvis jeg var deg ville jeg vært forsiktig med å proklamere slike russofile følelser her, det er mange som ikke tar det så pent.

gamblerjon

Legg inn av gamblerjon »

OrmenLange skrev: lør jul 08, 2023 12:13 am
Troygirl skrev: fre jul 07, 2023 11:40 pm
► Show Spoiler
De skriver ikke hvorfor amerikanerne sender klasevåpen nå. De skriver heller ikke hva som er forskjellen på russisk og amerikansk klaseammunisjon. Dette har selvfølgelig ingenting med å være hyklersk å gjøre. Det er ikke Norge som sender denne ammunisjonen. Nei, dette er kun slett journalistikk, som det meste av det som skrives i norsk presse om denne krigen.
Amerikanerne har sikkert 1000 gode grunner til å sende klasevåpen. Men for Norge bør disse være irrelevante. Vi er imot klasevåpen av prinsipp. Punktum.

Alt pratet om at de russiske klasevåpnene er så grusomme, mens de amerikanske er så snille og presise setter jeg på propagandakvoten. Jeg er temmelig sikker på at begge variantene er grusomme.

USA kan komme unna med å sende klasevåpen, de har jo aldri ratifisert klasevåpenkonvensjonen. Men jeg må innrømme at jeg er litt spent på hvordan NATO vil forholde seg til dette, siden mange av landene er imot klasevåpen. Jeg tviler imidlertid på at det vil komme kraftige reaksjoner. Flesteparten av landene vil sannsynligvis sitte musestille i båten og late som dette ikke angår dem.
Usa er vel nærmest NATO. Hvordan tror du NATO vil forholde seg til dette?

Mtp. at det var Jonas Gahr Støre stod i bresjen for forbudet mot klassevåpen ville jeg tro at i hvert fall den norske regjeringen er imot bruk av klassevåpen av prinsipp. For egen del synes jeg det er en stor forskjell i hvilken grad våpene rammer sivile uten jeg har kjennskap til detaljer i klassevåpenkonvensjonen

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Det lød fra Joe Biden, at han i sidste ende godkendte forsyningen af klyngebomber til Ukraine, fordi »ukrainerne er ved at løbe tør for ammunition«. Derudover begrundede præsidenten også beslutningen med, at den ukrainske modoffensiv halter. (Politiken.dr)

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Ifølge det britiske forsvarsdepartementet omplasseres nå militære enheter fra strategiske regioner i Russland til de ulike frontavsnittene Ukraina. Styrkene transporteres over enorme avstander for å unngå nederlag på slagmarken.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

ISW skriver i natt:


Ukrainian forces made tactically significant gains in the Bakhmut area and continued counteroffensive operations in at least three other sectors of the front on July 7. Geolocated footage published on July 6 indicates that Ukrainian forces have made tactically significant gains near Yahidne (2km north of Bakhmut). The Ukrainian General Staff reported that Ukrainian forces conducted offensive operations north and south of Bakhmut, and Ukrainian Ground Forces Commander Colonel General Oleksandr Syrsykyi reported that Ukrainian forces established control over unspecified previously lost positions in the Bakhmut area.Ukrainian General Staff Spokesperson Andriy Kovalev reported that Ukrainian forces also achieved partial success near Klishchiivka (7km southwest of Bakhmut).The Ukrainian General Staff reported that Ukrainian forces continued offensive operations in western Zaporizhia Oblast and along the administrative border between Zaporizhia and Donetsk oblasts.The Russian Ministry of Defense (MoD) and other Russian sources claimed that Ukrainian forces conducted offensive operations in the Kreminna direction along the Kharkiv-Luhansk Oblast border.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

JauKaninen skrev: fre jul 07, 2023 8:25 pm Offisielt bekreftet med klasevåpen til Ukraina. Strålende!
Herlig, regner med at de første leveransene allerede er på plass slik det har vært med alle andre bekreftelser.

Hmm

Legg inn av Hmm »

OrmenLange skrev: lør jul 08, 2023 12:33 am Støre sa for øvrig blankt nei til klasevåpen i februar:

Fra norsk side blir ønsket møtt med hoderisting.

– Det er helt uaktuelt, og det vil jeg markere veldig tydelig. Vi tar avstand fra all bruk av klasevåpen, sier statsminister Jonas Gahr Støre til NTB.



Det ville vært interessant å høre Støre kommentere USA beslutning om å sende klasevåpen.
De fleste er interessert i å spare menneskeliv og opprettholde internasjonale grenser mellom land.

Hvis klasevåpen hjelper til med det så bør forbudet oppheves.

I utgangspunktet så er et forbudt mot våpen den andre parten bruker ganske spesielt og et hvilket som helst land ville selv ha opphevet et slik forbud hvis de selv ble angrepet. Så dobbeltmoralen her er forbudet i seg selv.

Svein M

Legg inn av Svein M »

Konvensjonen om klaseammunisjon gjelder bare for de land som har sluttet seg til avtalen. Norge, Sverige og Litauen er eksempler på land som har inngått avtalen. Russland, Ukraina, USA, Finland, Polen og Tyrkia er ikke med på avtalen. NATO tar ikke stillig til dette de overlater det til medlemslandene.
https://www.fn.no/om-fn/avtaler/nedrust ... ammunisjon

Jeremiah

Legg inn av Jeremiah »

Gorgi skrev: lør jul 08, 2023 12:31 am Jeg trodde Ukraina allerede hadde fått M30A1 ammunisjon til Himars? Den som leverer 180K jernkuler når den eksploderer.
Eller tar jeg feil? Var det bare snakk om det?
Det stemmer, men den ammunisjonen har vel bare en sprengladning og unngår dermed de tvilsomme ettervirkningene av ueksplodert klaseammunisjon.

Når det er sagt så har både Ukraina og Russland brukt tradisjonell klaseammunisjon gjennom hele krigen og Ukraina har også tidligere i konflikten fått donert/kjøpt klaseammunisjon.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»