Softis-debatten

Svar
Baldor

Re: Softis-debatten

Legg inn av Baldor »

Hva er problemet med å ha to størrelser iskrem? Jeg husker fortsatt softiskvalmen fra barndommen (4-6 år ?), også med oppkast. Kvalmen kunne komme når toppen isen var spist og nærmet seg kjekskanten. Jeg har vært en dårlig softiskunde i voksen alder, men spiser ofte annen iskrem.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Baldor skrev: fre jul 07, 2023 5:52 pm Hva er problemet med å ha to størrelser iskrem? Jeg husker fortsatt softiskvalmen fra barndommen (4-6 år ?), også med oppkast. Kvalmen kunne komme når toppen isen var spist og nærmet seg kjekskanten. Jeg har vært en dårlig softiskunde i voksen alder, men spiser ofte annen iskrem.

Stakkars ungdommen i kassa når halve befolkningen er giret for softis-krangel.

Og dette med type: Er der andre hovedtyper i Norge enn Hennig-Olsen og Diplom-is?
Ville heller fokusert på renhold og vedlikehold av maskiner.

Og så for alle de 'kjekke' ingrediensene iDiplom-is softis: Jeg savner triglyseridene!

"Skummetmelk, kremfløte (20 %), sukker, skummetmelkpulver, glukosesirup, emulgator (mono- og diglyserider av fettsyrer), stabilisator (cellulosegummi, johannesbrødkjernemel, guarkjernemel, karragenan, natriumalginat), aroma."

SirJames

Legg inn av SirJames »

rosmebraad skrev: fre jul 07, 2023 5:59 pm johannesbrødkjernemel
Er det noe fra Bibelen?

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SirJames skrev: lør jul 08, 2023 8:55 pm
rosmebraad skrev: fre jul 07, 2023 5:59 pm johannesbrødkjernemel
Er det noe fra Bibelen?
Noe usikker.
Men Esekielbrød er bibelsk, definitivt. Pleide å kjøpe det.

SirJames

Legg inn av SirJames »

rosmebraad skrev: lør jul 08, 2023 9:08 pm
SirJames skrev: lør jul 08, 2023 8:55 pm
rosmebraad skrev: fre jul 07, 2023 5:59 pm johannesbrødkjernemel
Er det noe fra Bibelen?
Noe usikker.
Men Esekielbrød er bibelsk, definitivt. Pleide å kjøpe det.
Flott...regner med at det smakte himmelsk.. 8-)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SirJames skrev: lør jul 08, 2023 9:11 pm
rosmebraad skrev: lør jul 08, 2023 9:08 pm
SirJames skrev: lør jul 08, 2023 8:55 pm

Er det noe fra Bibelen?
Noe usikker.
Men Esekielbrød er bibelsk, definitivt. Pleide å kjøpe det.
Flott...regner med at det smakte himmelsk.. 8-)
Selve brødet var nok godt nedpå jorda...... men Rørossmør og godt pålegg HEVER smaken

Rusten

Legg inn av Rusten »

pfrog567 skrev: tir mai 30, 2023 12:27 pm
fargerik skrev: tir mai 30, 2023 11:21 am Kan det være så vanskelig å servere barneposjon, a???
Dersom noen kunder ønsker det, mener jeg???
Vil de ikke spise det de får, kan de heller holde kjeft og kjøpe noe annet. Hvor sær skal man egentlig bli :roll:
Men hva er egentlig så vanskelig med å selge to forskjellige størrelser? Softis er digg kombinert med kjeksen, men jævlig grisete å skrape av halve isen for å komme ned til kjeksen. Dette gjelder også voksne :lol:

Her selger vi bare 350 grams hamburgere, og er du ikke fornøyd så er det bare å kjøpe noe annet :shock:

Fjellgeita

Legg inn av Fjellgeita »

Rusten skrev: man jul 17, 2023 4:27 pm
pfrog567 skrev: tir mai 30, 2023 12:27 pm
fargerik skrev: tir mai 30, 2023 11:21 am Kan det være så vanskelig å servere barneposjon, a???
Dersom noen kunder ønsker det, mener jeg???
Vil de ikke spise det de får, kan de heller holde kjeft og kjøpe noe annet. Hvor sær skal man egentlig bli :roll:
Men hva er egentlig så vanskelig med å selge to forskjellige størrelser? Softis er digg kombinert med kjeksen, men jævlig grisete å skrape av halve isen for å komme ned til kjeksen. Dette gjelder også voksne :lol:

Her selger vi bare 350 grams hamburgere, og er du ikke fornøyd så er det bare å kjøpe noe annet :shock:
Men de solgte jo to forskjellige størrelser, men problemet var at den minste var også for stor visstnok 🙄
Når d gjelder deg personlig, så virker det ikke som du liker softis så godt, så jeg ville heller valgt noe annet, evt kan du sikkert få en tørr kjeks å gomle på.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Kul_Djevel skrev: tor mai 25, 2023 4:34 pm Skal myndighetene virkelig bruke tid på å blande seg inn i hvor stor eller liten en softis skal være? Gud, så dum menneskeheten har blitt.
En artikkel i en avis - en gang i fremtiden:
"..Softis-politiet fattet mistanke da de så et barn som så altfor fornøyd ut med soft-isen barnet hadde mottatt fra kiosken.
Betjentene var snarrådige og handlet hurtig og effektivt der den ene la barnet ned i asfalten.., og den andre sikret seg og beslagla soft-isen.
Mistankene betjentene hadde ble bekreftet, softisen veide hele 25 gram(!) mer enn tillatt verdi.
Barn og foresatte til barnet blir selvsagt konfrontert med barnevernstjenesten.., og kioskeier/ansatt vil selvsagt bli bøtelagt/fengslet ved dom, ytret den ene betjenten stolt og fornøyd"
.
(Godt det ikke var noe ikke-EU-godkjent strøssel på isen, da kunne det blitt virkelig stygt..).
😎

Rusten

Legg inn av Rusten »

Fjellgeita skrev: man jul 17, 2023 6:57 pm
Rusten skrev: man jul 17, 2023 4:27 pm
pfrog567 skrev: tir mai 30, 2023 12:27 pm

Vil de ikke spise det de får, kan de heller holde kjeft og kjøpe noe annet. Hvor sær skal man egentlig bli :roll:
Men hva er egentlig så vanskelig med å selge to forskjellige størrelser? Softis er digg kombinert med kjeksen, men jævlig grisete å skrape av halve isen for å komme ned til kjeksen. Dette gjelder også voksne :lol:

Her selger vi bare 350 grams hamburgere, og er du ikke fornøyd så er det bare å kjøpe noe annet :shock:
Men de solgte jo to forskjellige størrelser, men problemet var at den minste var også for stor visstnok 🙄
Når d gjelder deg personlig, så virker det ikke som du liker softis så godt, så jeg ville heller valgt noe annet, evt kan du sikkert få en tørr kjeks å gomle på.
Så når jeg sier at softis er digg, så er din meningen at jeg ikke liker det? Jeg elsker ribbe, men ikke for store mengder.
Igjen, softis er veldig godt kombinert med kjeksen, men det kan fort bli mektig før jeg kommer ned til kjeksen.
Du klarer å se forskjellen?

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Deler litt egenerfaring på dette området.
For en uke eller to siden var der knallvær og full badestrand. Iskøen var 20-30 meter og det tok ca 20 min. Men hvem vil vel ikke ha softis i varmen.
Når det er vår tur skal jeg kjøpe softis til 3 voksne og 2 barn. Spurte om de hadde stor og liten. De sa der kun var en størrelse. Det viste seg å være usa jumbo super size. Største begeret og HELT fullt.
Flott det. Men flr vi var kommet tilbake til badeplassen som var 300 meter unna hadde allerede 1/4 av isen rendt ut. Resten lå som en suppe i koppen.
Det endte med at alle kastet isen etter å ha spist under halvparten.
I slike tilfeller ser jeg med stor fordel der kunne vært liten eller medium størrelse.
En ting er at isen kostet 60kr pr stk. det skal jeg stå i. Men kjedelig å kaste så mye is fordi vi ikke hadde alternativ til å få mindre.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Knaberaps skrev: tir mai 30, 2023 9:31 am Stooor softis med jordbærstrø. Nammenamme nam...
Jordbærstrø, av alle ting ...

"Idiooooter! Åssen finner dere veien te' jobben hver dag, 'a?"

(sitat fra min nevøs sjef for hundre år siden)

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Zpiff skrev: man jul 17, 2023 9:21 pm
Kul_Djevel skrev: tor mai 25, 2023 4:34 pm Skal myndighetene virkelig bruke tid på å blande seg inn i hvor stor eller liten en softis skal være? Gud, så dum menneskeheten har blitt.
En artikkel i en avis - en gang i fremtiden:
"..Softis-politiet fattet mistanke da de så et barn som så altfor fornøyd ut med soft-isen barnet hadde mottatt fra kiosken.
Betjentene var snarrådige og handlet hurtig og effektivt der den ene la barnet ned i asfalten.., og den andre sikret seg og beslagla soft-isen.
Mistankene betjentene hadde ble bekreftet, softisen veide hele 25 gram(!) mer enn tillatt verdi.
Barn og foresatte til barnet blir selvsagt konfrontert med barnevernstjenesten.., og kioskeier/ansatt vil selvsagt bli bøtelagt/fengslet ved dom, ytret den ene betjenten stolt og fornøyd"
.
(Godt det ikke var noe ikke-EU-godkjent strøssel på isen, da kunne det blitt virkelig stygt..).
😎
Vel, nå er ikke jeg barn lenger (så vidt jeg vet; sjøl om jeg nok kan være barnslig), men i alle fall: For tre-fire år siden kjøpte jeg en softis på Statoil-stasjonen i min hjembygd. Jeg kjente henne som jobba der, og jeg fikk servert en

TRE-etasjers

softis. Men snill gutt som jeg er, spiste jeg selvsagt opp hele.

Mvh

BE

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Formynderstaten blir mer intens under AP.
Idiotene i partiet har et forkaklet syn på hva de skal bry seg om.

AP gjør samfunnet mer angstfullt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»