EUs felles asylpolitikk

Svar
GP950mAh

Re: EUs felles asylpolitikk

Legg inn av GP950mAh »

hauge23 skrev: søn jun 25, 2023 4:12 pm
GP950mAh skrev: søn jun 25, 2023 3:41 pm
hauge23 skrev: søn jun 25, 2023 2:44 pm

Jeg springer ikke rundt og passer på at det foregår en riktig bruk av begreper generelt.
I dette tilfelle, i debatt mot meg, brukte du et begrep som tillegger meg meninger jeg ikke har. At andre bruker begrepet misvisende kan ikke du gjemme deg bak.
Slik jeg forstår det åpner du opp for at i debatt mot deg, kan man tillegge deg meninger du formodentlig ikke har, som f.eks nasjonalistiske holdninger?
EU-motstandrer brukes om motstandere av norsk EU-medlemskap. Om du ikke er det er det merkelig at du har argumentert så sterkt imot det.
Jeg har ved flere anledninger i debatter tidligere poengtert at jeg er i mot norsk EU-medlemskap, men jeg er ikke motstander av EU. Jeg er altså ikke motstander av EU, slik du bruker "EU-motstander/motstandere" i debatten.
Jeg bruker den samme definisjonen som mediene, politikerne, leksikon og folk flest hvor EU-motstander brukes om motstanderne av norsk EU-medlemskap, Har du problemer med det får du ta det opp med dem.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Det ble ingen felles uttalelse på EU toppmøtet angående asylavtalen.

"And at Thursday’s gathering, they also expressed anger that the deal was pushed through via majority support — not unanimity. They pushed to adopt a joint statement committing to making EU migration decisions only by consensus (even though the EU doesn’t require that).

The text of one potential compromise version of the statement, seen by POLITICO, calls for the EU to “find consensus on an effective asylum and migration policy.”

Despite Hungarian and Polish protestations, the deal is not going away. "


https://www.politico.eu/article/euco-co ... deadlocks/

hauge23

Legg inn av hauge23 »

newsflash skrev: fre jun 30, 2023 5:24 pm Det ble ingen felles uttalelse på EU toppmøtet angående asylavtalen.

"And at Thursday’s gathering, they also expressed anger that the deal was pushed through via majority support — not unanimity. They pushed to adopt a joint statement committing to making EU migration decisions only by consensus (even though the EU doesn’t require that).

The text of one potential compromise version of the statement, seen by POLITICO, calls for the EU to “find consensus on an effective asylum and migration policy.”

Despite Hungarian and Polish protestations, the deal is not going away. "


https://www.politico.eu/article/euco-co ... deadlocks/
Rare greier, de sitter jo ved bordet der vedtakene blir gjort :) Virker som om nasjonalismen i Europa fester grepet.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Dionysos skrev: man jun 12, 2023 6:42 am
GP950mAh skrev: man jun 12, 2023 6:35 am
Dionysos skrev: man jun 12, 2023 6:09 am Jeg tror ikke land som Norge og Sveits er inkludert i dette i noen form. Dette bør være EU-eksklusivt.

Forresten, ideen om at det er EU som er ansvarlig for massemigrasjon til Europa er ganske dum. Bare se på Danmark (Europas strengeste flyktningpolitikk) vs post-Brexit Storbritannia (mer migrasjon enn noen gang). Land som Tyskland og Sverige er dessverre helt ansvarlige selv for rotet de har skapt i sine land. Jeg tror i løpet av de neste ti årene eller så vil alt dette tullet bli stoppet uansett og regjeringer vil begynne å starte remigrasjonsprogrammer. Jeg ser ingen positiv energi bak massemigrasjon lenger, det hele har blitt defensivt og stadig mer desperat, og stadig færre mennesker tror på det.
Norge og Sveits er ikke EU-medlemmer og er ikke forpliktet til å delta, men bør gjøre det slik vi bidro under flyktingkrisen i 2015 og årene etter. Grenseoverskridende politikk krever samarbeid og solidaritet, ikke nasjonalisme og egoisme, og derfor vil man se mer samarbeid og soldiaritet, ikke avvikling av menneskeretten til asyl.
Jeg er helt enig, vi trenger med solidaritet bland europeiske stater (hvis EU eller ikke-EU) for å stoppe massemigrasjon og misbruk av vår asylmekanisme, som er ment for politisk forfulgte personer som ikke har kommet inn via et trygt tredjeland i henhold til EUs traktater. Asylprosesser utenfor EUs grenser er et flott tiltak, og jeg er glad for at EU tar skritt i den retningen. Ikke nok, men en start, og jeg er sikker på at flere vil følge i årene som kommer etter hvert mens den offentlig meningen fortsetter å skifte. Vi har allerede kommet langt siden 2015.
Først var det flykninger som kunne vente dødsdom i sitt land for sine meninger. Så entret flykninger som ikke hadde det bra i sitt egetland. Så entret ...de siste 15 åra flykninger som klarte seg aldeles utmerket, men som så muligheten til enda bedre fortjenester. Økonomiske flyktninger. Vi er naive, og åpnet portene på vid gap. Nå fylles det opp,i en tid, hvor roboter overtar mer og mer arbeid i industrien. Flere og flere vil bli arbeidløse, inkludert de fremmede. Vi/europa, hveler oss sjøl...men så sakte at men ikke merker det. Man kan ikke bare ansette i NRK og staten, folk, for at arbeidsledighets søylene skal være lave. Europa ber om selvmord...klarer ikke politikerene å se en snurt av dette???? Overbyråkratisering på alle fronter. Høyre hånda vet ikke lenger hva venstrehånda holder på med. En ny "Trojansk hest" er i anmars...

Dionysos

Legg inn av Dionysos »

perchri skrev: lør jul 08, 2023 8:12 am
Dionysos skrev: man jun 12, 2023 6:42 am
GP950mAh skrev: man jun 12, 2023 6:35 am Norge og Sveits er ikke EU-medlemmer og er ikke forpliktet til å delta, men bør gjøre det slik vi bidro under flyktingkrisen i 2015 og årene etter. Grenseoverskridende politikk krever samarbeid og solidaritet, ikke nasjonalisme og egoisme, og derfor vil man se mer samarbeid og soldiaritet, ikke avvikling av menneskeretten til asyl.
Jeg er helt enig, vi trenger med solidaritet bland europeiske stater (hvis EU eller ikke-EU) for å stoppe massemigrasjon og misbruk av vår asylmekanisme, som er ment for politisk forfulgte personer som ikke har kommet inn via et trygt tredjeland i henhold til EUs traktater. Asylprosesser utenfor EUs grenser er et flott tiltak, og jeg er glad for at EU tar skritt i den retningen. Ikke nok, men en start, og jeg er sikker på at flere vil følge i årene som kommer etter hvert mens den offentlig meningen fortsetter å skifte. Vi har allerede kommet langt siden 2015.
Først var det flykninger som kunne vente dødsdom i sitt land for sine meninger. Så entret flykninger som ikke hadde det bra i sitt egetland. Så entret ...de siste 15 åra flykninger som klarte seg aldeles utmerket, men som så muligheten til enda bedre fortjenester. Økonomiske flyktninger. Vi er naive, og åpnet portene på vid gap. Nå fylles det opp,i en tid, hvor roboter overtar mer og mer arbeid i industrien. Flere og flere vil bli arbeidløse, inkludert de fremmede. Vi/europa, hveler oss sjøl...men så sakte at men ikke merker det. Man kan ikke bare ansette i NRK og staten, folk, for at arbeidsledighets søylene skal være lave. Europa ber om selvmord...klarer ikke politikerene å se en snurt av dette???? Overbyråkratisering på alle fronter. Høyre hånda vet ikke lenger hva venstrehånda holder på med. En ny "Trojansk hest" er i anmars...
Ja, men ting endrer seg. Kanskje ikke så mye i Norge (når man ser på meningsmålinger) eller land som Storbritannia, men med Tyskland og Frankrike skifter holdningene blant folk veldig raskt mot en stor skepsis til åpne grenser og massemigrasjon. Og for Kontinentaleuropa er Tyskland og Frankrike fortsatt de to mest innflytelsesrike landene, så jeg kan tenke meg at hvis de to skulle snu kursen, ville de andre snart følge etter. Så jeg ser optimistisk på fremtiden, selv om det blir tøft.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Dionysos skrev: man jun 12, 2023 6:09 am Jeg tror ikke land som Norge og Sveits er inkludert i dette i noen form. Dette bør være EU-eksklusivt.

Forresten, ideen om at det er EU som er ansvarlig for massemigrasjon til Europa er ganske dum. Bare se på Danmark (Europas strengeste flyktningpolitikk) vs post-Brexit Storbritannia (mer migrasjon enn noen gang). Land som Tyskland og Sverige er dessverre helt ansvarlige selv for rotet de har skapt i sine land. Jeg tror i løpet av de neste ti årene eller så vil alt dette tullet bli stoppet uansett og regjeringer vil begynne å starte remigrasjonsprogrammer. Jeg ser ingen positiv energi bak massemigrasjon lenger, det hele har blitt defensivt og stadig mer desperat, og stadig færre mennesker tror på det.
Vi kommer til om noen år å ha halsen full av fiskebein. Vi alle vet ikke hva vi har stelt i stand de siste 30 åra. Intressant når siste spiker slåes i kista......

Dionysos

Legg inn av Dionysos »

perchri skrev: tor jul 20, 2023 8:05 pm
Dionysos skrev: man jun 12, 2023 6:09 am Jeg tror ikke land som Norge og Sveits er inkludert i dette i noen form. Dette bør være EU-eksklusivt.

Forresten, ideen om at det er EU som er ansvarlig for massemigrasjon til Europa er ganske dum. Bare se på Danmark (Europas strengeste flyktningpolitikk) vs post-Brexit Storbritannia (mer migrasjon enn noen gang). Land som Tyskland og Sverige er dessverre helt ansvarlige selv for rotet de har skapt i sine land. Jeg tror i løpet av de neste ti årene eller så vil alt dette tullet bli stoppet uansett og regjeringer vil begynne å starte remigrasjonsprogrammer. Jeg ser ingen positiv energi bak massemigrasjon lenger, det hele har blitt defensivt og stadig mer desperat, og stadig færre mennesker tror på det.
Vi kommer til om noen år å ha halsen full av fiskebein. Vi alle vet ikke hva vi har stelt i stand de siste 30 åra. Intressant når siste spiker slåes i kista......
Det er bare defaitisme og selvmedlidenhet. Mye kan endre seg på tretti år. Det minst sannsynlige som kan skje er at alt vil fortsette å utvikle seg på samme måte som det har vært. Hvis du for eksempel ser på Tyskland ( https://www.politico.eu/europe-poll-of-polls/germany/ ), har den offentlige stemningen endret seg svært mye bare de siste få månedene. Jeg kan forstå at i Norge føles det som om ingenting skjer, men i mange europeiske land får motreaksjonen mot massemigrasjon mye trekkraft. Men du er alltid fri til å gå inn i politikken selv og være den endringen du selv vil se.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Norge og EU»