Lillebjørn bør hedres med høyeste annerkjennelse

Svar
Frode57
Innlegg: 1272

Lillebjørn bør hedres med høyeste annerkjennelse

Legg inn av Frode57 »

Få har betydd mer for gitarister og norsk språkutøvelse i musikk enn Lillebjørn Nilsen.
Han bør få landets høyeste hederspris

bennetcerf

Legg inn av bennetcerf »

Frode57 skrev: fre jul 28, 2023 10:36 pm Få har betydd mer for gitarister og norsk språkutøvelse i musikk enn Lillebjørn Nilsen.
Han bør få landets høyeste hederspris
Lillebjørn og gitarboka er legendarisk, men hva er landets høyeste hederspris?

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Ridder av 1.klasse av St.Olavs orden henger vel ganske høyt? Han har også fått Oslo bys kulturpris og fått Hedersprisen på Spellemann.

Så nå er jeg litt spent på hva som mangler.

bennetcerf

Legg inn av bennetcerf »

Dessverre deles St.Olavs bare ut til finkulturen og Kjell Magne Bondevik (han ba om det). Nå gjør man visse sonderinger i forkant. Forundrer meg ikke om Lillebjørn har takket nei.

Alfon

Legg inn av Alfon »

Tror nok han betydde mye for halvgamle raddislærere på 80 tallet. På lik linje med Janis Joplin,Jimi Hendrix og alt som rørte seg på Woodstock festivalen i 69.
De samme lærerene likte også "Hvor er hammaren din Edvard?" og syntes denne var svært viktig i tiden.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Frode57 skrev: fre jul 28, 2023 10:36 pm Få har betydd mer for gitarister og norsk språkutøvelse i musikk enn Lillebjørn Nilsen.
Han bør få landets høyeste hederspris
Hederspris til ham som tømte øl i hodet på Vidar Kleppe fordi han ikke likte Kleppes politiske meninger?

Fortjener han noen hederspris?

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Lillebjørn ble tildelt Ridder av 1. klasse av St. Olavs orden i fjor, som er den høyeste utmerkelsen man kan få utenom Krigskorset, men det deles bare ut for innsats i krig!

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

bennetcerf skrev: lør jul 29, 2023 6:20 am Dessverre deles St.Olavs bare ut til finkulturen og Kjell Magne Bondevik (han ba om det). Nå gjør man visse sonderinger i forkant. Forundrer meg ikke om Lillebjørn har takket nei.
Han takket ikke nei, ble slått til ridder i fjor sommer.

bennetcerf

Legg inn av bennetcerf »

KingKongHalvor skrev: lør jul 29, 2023 9:26 am
bennetcerf skrev: lør jul 29, 2023 6:20 am Dessverre deles St.Olavs bare ut til finkulturen og Kjell Magne Bondevik (han ba om det). Nå gjør man visse sonderinger i forkant. Forundrer meg ikke om Lillebjørn har takket nei.
Han takket ikke nei, ble slått til ridder i fjor sommer.
Takk for info, det viste jeg ikke. Vel fortjent.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Har han i det hele tatt skrevet noen av sangene og melodiene sine selv, er ikke alt bare oversettelser av amerikanske og engelske låter?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7864

Legg inn av Big George »

Det gikk jo et tv-program om Lillebjørn Nilsen for noen måneder siden.
Han fikk jo en hederspris i det programmet.

Norge hadde et sterkt visesang-miljø på 70 og 80 tallet,
De fire gitarkameratene,
Eggum ,Nilsen. Sunde og Sivertsen
i tillegg kommer Ole Paus, Finn Kalvik og Stein Ove Berg
Jeg har sikkert glemt noen.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2491

Legg inn av BrannLFC »

Nå trodde jeg et øyeblikk han var død.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Texas_John skrev: lør jul 29, 2023 10:26 pm Har han i det hele tatt skrevet noen av sangene og melodiene sine selv, er ikke alt bare oversettelser av amerikanske og engelske låter?
Barn av regnbuen er skrevet av Pete Seeger, utover det har han skrevet det meste selv.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

BrannLFC skrev: søn jul 30, 2023 12:31 am Nå trodde jeg et øyeblikk han var død.
Og jeg var skråsikker på at det gjaldt stjernebildet, Lille Bjørn, som forøvrig også går under navnet "den lille Karlsvogna."
Dette stjernebildet inneholder også Polarstjernen som artisten selv sikkert har navigert etter på vei fra fylleslag.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

KingKongHalvor skrev: søn jul 30, 2023 7:23 am
Texas_John skrev: lør jul 29, 2023 10:26 pm Har han i det hele tatt skrevet noen av sangene og melodiene sine selv, er ikke alt bare oversettelser av amerikanske og engelske låter?
Barn av regnbuen er skrevet av Pete Seeger, utover det har han skrevet det meste selv.
På ingen måte

Brukeravatar
Dapre
Innlegg: 248

Legg inn av Dapre »

Da regner jeg med rørleggeren Bjørn Nilsen, som har jobbet i 40 år, og må gi seg ved 60, siden alt av ledd er utslitt - også skal få den samme utmerkelsen ?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7864

Legg inn av Big George »

Gi seg ved 60 ? Latsabb !!!!!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»