Chelsea FC - Klubbtråd

Svar
Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Re: Chelsea FC - Klubbtråd

Legg inn av Jolla »

Lew_Ashby skrev: tor jul 06, 2023 10:59 pmmålpoeng som Mount mot disse lagene siden 19/20.

Arsenal: 8 games, 0 goals, 3 ast
United: 10 games, 1 goal, 0 ast
City 8 games, 0 goals, 1 ast
Liverpool 11 games, 1 goal, 0 ast
Spurs 11 games, 0 goals, 2 ast.
Nå har jo Mount i likhet med Müller og Koke aldri vært en spiller hvor målpoeng har vært en nøkkelfaktor. Jeg vil si at han var bedre i 20/21 enn i 21/22, til tross for at han hadde langt flere målpoeng per minutt i 21/22.
I 21/22 så synes jeg at vi så tendenser til at han lå på topp litt for ofte, og ikke bidro like mye hjemover lenger. Han "stjal" på mange måter målpoeng fra spillere som egentlig har bedre skuddfot enn ham gjennom at han plasserte seg lenger fremme i banen enn Lukaku når Chelsea skulle bygge opp angrep.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Jolla skrev: tor jul 06, 2023 11:14 pm Takk for korreksjon.

Husker han var veldig sterk i CL i 20/21 mot Manchester City, Real Madrid og den ene kampen mot oss i Bucuresti.
Mente jeg hadde sett ham som bortimot banens beste i et par av kampene mot de andre 5 store våren 2021.
Egentlig ikke korreksjon, du har jo rett som vanlig. Han er ofte viktig i disse kampene, jeg bare supplerte med at selv om han er viktig så har han slitt med å produsere mot engelske topplag i hvert fall.

Tok ikke med Real Madrid, der har han jo 2 mål og 1 assist på 4 starter og 2 innhopp, noe som må sies å være sterkt. Det var Mount som ga oss gnisten til nestenopphentingen i Madrid 2022.

Han ble matchvinner mot Liverpoolpå Anfield da Tuchel herjet våren 2021, og han hadde jo assisten i CL-finalen. Og mål i borteoppgjøret mot Porto i kvarten. Så han har levert noen målpoeng i toppkamper også.

Fellesnevneren er jo at alle disse målpoengene har kommet i før 22/23-sesongen. Vi får se om han kommer opp på gammelt nivå i Utd, som du sier var det noe som ikke stemte både mtp posisjonering og form i fjor. Og det var tidvis svakt i 21/22 også.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Lew_Ashby skrev: tor jul 06, 2023 11:21 pm Fellesnevneren er jo at alle disse målpoengene har kommet i før 22/23-sesongen.
Alle er nok enige om at Mount ikke var god nok for et topplag i 22/23 (men det var jo ikke Sterling heller hvis vi skal være ærlige, og han var god nok for 3079 minutt i verdens beste klubb i 21/22).

Men kan forstå hvis jeg ble mistolket på den måten.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Jolla skrev: tor jul 06, 2023 10:53 pm Han er ikke eksplosiv, men jeg mener han absolutt rettferdiggjør en plass i angrepet til et topplag med veldig gode bevegelser av ballen, god (om enn ikke blendende) teknikk, god pasningsfot (om enn ikke helt ypperste verdensklasse), og en ekstremt god forståelse for spillet. Dette kombinert med at han er en topp 10-angrepsspiller i verden når motstanderen har ballen - ikke ulikt Thomas Müller, som også er undervurdert og misforstått - gjør ham til et meget godt valg for topplag der fremme. I hvert fall hvis du spiller mot lag som er enda bedre enn deg, det var jo gjerne i toppkampene under Lampard 1 og Tuchel hvor Mount stod frem mest.

Spot on! Mount er god nok med ball og sjeldent god uten ball. Det er en veldig verdifull kombinasjon i et topplag som typisk har "stjerner" som er ekstremt gode med ball. Mount utfyller slike veldig godt og han gjør at de slipper litt billigere unna ift defensiv løping.

Hvis man kun ser på ferdigheter med ball er det relativt enkelt å finne bedre spillere og jeg mistenker at Chelsea trodde de hadde funnet det i Felix. Problemet er at hvis du bytter ut Mount med en Felix blir du maksimalt 10 % bedre offensivt, men du taper 30 % defensivt. Nettoen blir negativ.

(Disclaimer: Prosentsatsene er selvsagt ikke ment som et presist estimat, men for å illustrere at nettoen blir negativ. )

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Orakelet skrev: fre jul 07, 2023 12:02 am Spot on!
Hallo. Du skal få lov til å hylle deg selv om dette er snakk om er sponsorship med Nintendo. Det er et must faktisk.
► Show Spoiler

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Orakelet skrev: fre jul 07, 2023 12:02 am
Hvis man kun ser på ferdigheter med ball er det relativt enkelt å finne bedre spillere og jeg mistenker at Chelsea trodde de hadde funnet det i Felix. Problemet er at hvis du bytter ut Mount med en Felix blir du maksimalt 10 % bedre offensivt, men du taper 30 % defensivt. Nettoen blir negativ.

(Disclaimer: Prosentsatsene er selvsagt ikke ment som et presist estimat, men for å illustrere at nettoen blir negativ. )
I 22/23 så var Félix bedre enn Mount, hvis vi ser bort ifra intangibles. Mulig at Félix sitt humør/påvirkning på spillergruppen var negativ, mens Mount med spilletid ville ha ført til bedre harmoni innad i laget. Men dette er ting som er vanskelig for folk utenfor garderoben å gjøre mer enn å synse om.

På banen så var det klasseforskjell på dem, også når det kommer til totalen (offensivt+defensivt). Men som sagt så var det også klasseforskjell på Mount 20/21 og Mount 22/23.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Orakelet skrev: man mar 13, 2023 11:26 am Chilwell har lagt ut et bilde av seg og flere Chelsea-spillere som spiller Nintendo på Insta. Bildet er relativt diskret plassert i en serie av bilder, men det blir hyppig repostet og har dukket opp i feeden min flere ganger i dag.

Jeg tror ikke på tilfeldigheter når det gjelder milliardvirksomheter som Chelsea og spillere på dette nivået. Kanskje liker de å spille Nintento uten at det er en baktanke bak, men fem Chelsea-spillere som fremhever hver sin Nintendo på SOME kjøper jeg ikke. Dette er moderne markedsføring "101" og jeg tro vi "flørter" med en ny potensiell sponsor. As we speak sitter noen markedsføringseksperter og måler hvor mange unike treff dette bildet har i løpet av et døgn. Før dette brukte de alle triksene i boken for å få bildet til å gå viralt og mtp at jeg har sett dette bildet to ganger i løpet av få timer, tross begrenset bruk av SOME, gjør de en god jobb.

Jeg ser at Mason Mount har fått en del "tyn" for at han prioriterer kommersielle avtaler og "modellbilder". Samtidig meldes det at forhandlingene om ny kontrakt har stoppet blant annet pga "image rights". Jeg tror ikke det er tilfeldig. Jeg tror klubben krever / vil kreve en del skjult markedsføring fra spillerne på SOME og hvis Mount signerer tror jeg han vil bli en "poster boy" for en større kommersiell satsning. Jeg tror vi vil se flere "modellbilder", ikke færre, og det vil ikke overaske meg om noe Hollywood-agenter får i oppdrag å lage større kommersielle profiler ut av spillerne våre. I lys av det er det natulig at "image rights" blir et vanskelig tema. Det er trolig ett av områdene klubben forventer større inntekter og da kan ikke disse inntektene gis bort i sin helhet.
Er det denne fra mars du tenkte på @Lew_Ashby ? Jeg tror fortsatt ikke på tilfeldigheter når det gjelder milliardvirksomheter som Chelsea og det er kløktig at de lar oss lure på hva som skjer. God markedsføring!

Det er naturlig å tenke draktsponsor, men er det opplagt at draktsponsor være den største sponsoravtalen i 2023? For en sponsor som primært ønsker å nå de yngre (som Nintendo) er fotballspillere som bruker produktet deres og poster bilder av det i SOME mer verdifullt enn hva som står på en drakt som "kids" uansett ikke ser nøye på. Her er vi inne på kjernen av "image rights", moderne markedsføring og klubbens planer for økte inntekter. Jeg tror vil vil se flere bilder av Chelsea-spillere som spiller Nintendo og bruker [sett inn produktet til ny partner] i SOME og at vi, nå som nye kontrakter er på plass, vil få nye og større inntektskilder fra det.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Chelsea er også interessert i den defensive midtbanespilleren Romeo Lavia fra Southampton, melder Sky Sports. 19-åringen skal også være på radaren til Liverpool og Arsenal

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Big George skrev: fre jul 07, 2023 2:11 am Chelsea er også interessert i den defensive midtbanespilleren Romeo Lavia fra Southampton, melder Sky Sports. 19-åringen skal også være på radaren til Liverpool og Arsenal
Jonas Gahr Støre er statsminister i Norge.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Orakelet skrev: fre jul 07, 2023 1:20 am
► Show Spoiler
Er det denne fra mars du tenkte på @Lew_Ashby ? Jeg tror fortsatt ikke på tilfeldigheter når det gjelder milliardvirksomheter som Chelsea og det er kløktig at de lar oss lure på hva som skjer. God markedsføring!

Det er naturlig å tenke draktsponsor, men er det opplagt at draktsponsor være den største sponsoravtalen i 2023? For en sponsor som primært ønsker å nå de yngre (som Nintendo) er fotballspillere som bruker produktet deres og poster bilder av det i SOME mer verdifullt enn hva som står på en drakt som "kids" uansett ikke ser nøye på. Her er vi inne på kjernen av "image rights", moderne markedsføring og klubbens planer for økte inntekter. Jeg tror vil vil se flere bilder av Chelsea-spillere som spiller Nintendo og bruker [sett inn produktet til ny partner] i SOME og at vi, nå som nye kontrakter er på plass, vil få nye og større inntektskilder fra det.
Det er korrekt. Helt konge om det nå skulle være snakk om ny sponsor, og da er i så fall det innlegget ditt fra mange måneder siden sterke saker. Det kan selvsagt være tilfeldig at klubben la ut en video med gameboy og Super Mario-spillet på Threads igår, med teksten ''All you can do is to watch them play'' og ''Its a 90s thing'', men tviler jo sterkt på det.

Personlig tipper jeg det er relatert til designet på drakten, men samtidig er det litt rart om det ikke betyr noe mer. Vi får se idag, drakten ble lansert 7. juli 2022, så vi kan ikke være langt unna. Og da må vi jo ha en ny hovedsponsor på drakten? Så Roma lanserte sitt draktdesign igår uten sponsor, men vi gjør vel ikke det samme?

Leste nå innlegget ditt skikkelig, og ja det kan jo definitivt være et samarbeid som ikke handler om å være draktsponsor.

https://www.chelseafc.com/en/news/artic ... gend-drake

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Lew_Ashby skrev: fre jul 07, 2023 9:18 am Leste nå innlegget ditt skikkelig, og ja det kan jo definitivt være et samarbeid som ikke handler om å være draktsponsor.
Jeg håper det og jeg tror det er slikt de opprinnelig har tenkt, men det kan være at utfordringene med avtalen med Paramount, Stake mv, har tvunget frem endring i planene.

Grunnen til at jeg mener Nintendo som draktsponsor er uoptimalt er at jeg ikke tror Nintendo vil betale maksimalt for drakteksponeringen. Jeg tror de først og fremst ønsker "SOME"-stunts rettet mot "kids" og det kan de få uten å bli draktsponsor.

Samtidig finnes det flyselskaper ol. som først og fremst ønsker drakteksponering. Det optimale er å få en draktavtale med de og heller en SOME-avtale med Nintendo.

Oggyboy

Legg inn av Oggyboy »

To ting: Caicedo inn og Colwill i startelveren. Da blir «nye» CFC bra!

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »


chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Flere hint. Mount på skjermen 📱


Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Nå er til og med Mount-superfansen over det etter videoen fra igår ettermiddag. Eller, nå er det mer "herregud, move on" enn "om du ikke hater eierne og hyller Mount så er du ikke Chelsea-fan".

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

chelsea8 skrev: lør jul 08, 2023 9:09 am Flere hint. Mount på skjermen 📱
► Show Spoiler
Det bygges definitivt opp til draktlansering, inspirertav Autoglass-versjonene? Det spennende er jo om det kommer en ny sponsor samtidig, kan kanskje ikke se slik ut pr nå?

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

chelsea8 skrev: lør jul 08, 2023 9:09 am Flere hint. Mount på skjermen 📱

Haha, good one!

Som hovedregel boikotter jeg slike reklamer. Jeg vet hva de driver med. Istedenfor at vi skal se en reklame passivt, og glemme den sekundet etter, prøver de å få oss nysgjerrige. De vil at vi skal spekulere og koble flere hjernefibre sammen slik at vi kommer til å huske firmanavnet lenge...

Men siden dette gjelder mitt "weak spot" (Chelsea) klarer jeg ikke å la være å spekulere.

Tydeligvis har vi reklamefolk som er flinke nok til å lage slike reklamer, som faktisk får meg til å spekulere. Da tror jeg de er flinke nok til å forstå at Nintendo som draktsponsor er en dårlig match. Målgruppen til Nintendo bryr seg ikke om hva som står på en drakt. De vil se 5 Chelsea-spillere som er helt oppslukt av sine nye Nintendo i SOME.

Ryktene om Allianz ga mer mening for deres målgruppe er i 30 -60 års alderen. Tilsvarende med bilprodusenter, flyselskaper ol. Det må bli noe slikt, men jeg tror at den store "revolusjonen" i Chelseas markedsinntekter kommer til å komme i form av videoer i SOME som går viralt. Det er absolutt mulig, og nesten enkelt, for Chelsea å lage videoer som vil gå viralt og det er absolutt mulig å tjene gode penger på skjult (eller åpen) reklame i slike videoer. Det er ingen naturlov som sier at draktsponsoren må være den mest lønnsomme avtalen. Dette er det mulig å endre i 2023.

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »



Ingen sponsor klar. Dette var samme journalist som røpet at vi hadde en avtale med Paramount klar, så tror han er for real.

Så, ingen sponsor før USA, mest sannsynlig, og heller ingen midtbanespiller. Eneste halmstrået jeg klamrer meg fast til er at Pochettino virket ganske sikker i gårsdagens pressekonferanse at vi har kontroll og skal forsterke stallen ytterligere.

(Og sånn utover denne klagingen er jeg imponert over hva klubben har fått til med salg, og tror neste års sesong kan bli grei uansett. Vi har veldig mye kvalitet i laget og har en trener som kan forvalte spillerne med potensial på en god måte.)

LeCoq

Legg inn av LeCoq »



Er egentlig helt utrolig at dette er det man sitter igjen med.

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

Den følelsen når man endelig kanskje får solgt Lakaka, men ender opp med den serbiske Sørloth (og da er jeg generøs).

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

LeCoq skrev: lør jul 08, 2023 2:53 pm Er egentlig helt utrolig at dette er det man sitter igjen med.
Hva mener du? Vi skal bare spille i hjemlige turneringer i år, pluss at det trolig kommer et par signeringer til.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Sjokkerende:

Klubb som har brukt milliarder på talenter mellom 18-22 år stiller med en stall med mange talenter mellom 18-22 år.

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

Lew_Ashby skrev: lør jul 08, 2023 3:51 pm Sjokkerende:

Klubb som har brukt milliarder på talenter mellom 18-22 år stiller med en stall med mange talenter mellom 18-22 år.
Skjønner poenget da. Vant CL i ‘21. Var en av få klubber som, under Tuchel, hadde et grunnspill som matchet City/Liverpool. Etter min mening var kvaliteten på de beste offensive spillerne forskjellen. Etter å ha investert xxx mill er dere nå her?! Låter sprøtt!

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »


Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

tbb skrev: lør jul 08, 2023 8:25 pm
Skjønner poenget da. Vant CL i ‘21. Var en av få klubber som, under Tuchel, hadde et grunnspill som matchet City/Liverpool. Etter min mening var kvaliteten på de beste offensive spillerne forskjellen. Etter å ha investert xxx mill er dere nå her?! Låter sprøtt!
Er jo litt forskjellige grunner til at de ikke sitter med de samme 21 hovedspillerne som de hadde den sesongen.

Rangert i minutter spilt så var dette listen i 20/21:

Mount
E Mendy
Werner
Azpi
Chilwell
Jorginho
R James
Kanté
Rüdiger
Zouma
T Silva
Kovacic
Havertz
Pulisic
Christensen
Ziyech
CHO
Tammy A
M Alonso
Kepa
Giroud


Du har rett i at fronttrioen var den svakeste posisjonen (annet enn keeper, hvor jeg personlig aldri har vært voldsomt fan av Mendy eller Kepa).
Der var det Mount, Werner og enten Havertz eller Pulisic som stort sett spilte, med Ziyech, CHO, Tammy Abraham og Giroud som backups.

Av disse så valgte Tuchel å gå fra tre spisser til to spisser gjennom å selge Tammy og Giroud og hente inn Lukaku som skulle være en oppgradering på spissplass. Werner og Lukaku hadde en dårlig sesong, og Lukaku hadde dette famøse intervjuet sitt som gjorde at Tuchel igjen valgte å sende disse to videre og hentet Sterling og Auba for å gjør en lignende jobb.
Ziyech, CHO og Pulisic har rett og slett ikke vært gode nok, så de har også mer eller mindre forsvunnet.
Da står man igjen med Mount og Havertz, som nok var de to beste av de åtte jeg nevnte. Disse har også blitt solgt denne sommeren.
Det kan argumenteres for at er kritikkverdig av ledelsen, hvor Mount på mange måter har blitt presset ut av posisjonen sin gjennom nyinnkjøp (og han må ta endel av skylden selv for fall i prestasjoner, men slikt kan fikses sånn som Rashford), og samtidig/således har det ikke blitt noen ny kontrakt. Her blir det spekulasjoner om hvilken part som ikke ga nok etter i kravene.
Havertz finner jeg få grunner til at skulle bli solgt, selv om jeg forstår at han selv gjerne ville bytte til en rød og hvit drakt.

Ellers har du Azpi (30-31 år da, 33 år nå), Jorginho (28-29 år da, 31 år nå) og Kanté (29-30 år da, 32 år nå) hvor alder/skader har gjort dem noe svakere enn de var på høyden. Nå skal det sies at jeg personlig synes at Jorginho og Kanté kunne ha spilt neste sesong hvis de var skadefrie, i form og (i Jorginho sitt tilfelle) ikke var blitt erstattet med en bedre versjon. Jorginho ut er ikke egentlig en svekkelse, med tanke på at det går direkte til Enzo F inn.

Rüdiger og Christensen (og faktisk også M Alonso, men det var ikke like trist) ble mistet gratis gjennom dårlig planlegging og dårlig timing, hvor disse to nøkkelspillerne ikke fikk nye kontrakter på høsten, og så når det virkelig hastet å få dem på nye kontrakter så hadde Russland invadert Ukraina og sanksjonene mot Chelsea gjorde at de ikke kunne kjøpe spillere eller tilby nye kontrakter før den finansielle situasjonen (med fryste midler) var håndtert.

Zouma ble i likhet med Tammy Abraham, Giroud, Tomori (ikke på listen) og Guéhi (ikke på listen) solgt sommeren 2021 av samme mann som vant dette CL-trofeet, i det som nærmest var et opphørssalg hvor Tuchel ("win now"-trener) skulle kvitte seg med alle som han ikke regnet som førstevalg per den sommeren. Av Azpi, Rüdiger, Christensen, T Silva og Zouma så valgte han å selge Zouma, mens Chalobah som hadde spilt i Ligue 1 den sesongen ble det nye 5./6. valget på stopperplass.

Frem til årets sommeren så har jo faktisk Mount, E Mendy, Kepa, Azpi, Chilwell, R James, Kanté, T Silva, Kovacic, Havertz, Pulisic, Ziyech og CHO vært i Chelseas eierskap, altså 13 av de 21 spillerne som spilte mest i 20/21. Jeg har allerede dekket Kanté, Azpi, Havertz, Mount, Ziyech, CHO, Pulisic (hvor jeg synes at Kanté, Havertz og Mount gjerne kunne blitt beholdt hvis det hadde vært en annen plan fra Chelsea sin side). E Mendy og Kovacic har også blitt solgt. Etter min mening så er ikke det voldsomt store tap, gitt at de blir erstattet (Mendy som andrekeeper er jo på sett og vis erstattet, mens enn så lenge så virker det som om Conorboi "erstatter" Kovacic(?).

Så da er Chilwell, R James, T Silva og Kepa de eneste som er igjen, gitt at alle salgene som det blir spekulert i går igjennom.



Dette var mest en gjennomgang, og ikke egentlig et forsvar eller et motargument sånn sett. Mange av tapene virker egentlig litt som om eierne vil bytte dem fordi de vil bytte dem. Mount, Kanté, Jorginho, Havertz, Kovacic og Pulisic (og til en viss grad CHO, Mendy og Ziyech) blir jo solgt mye fordi de har vært i dårligere form enn de tidligere har vært i karrieren sin, samt at det kan føles som om de straffes for 1): De er ikke Boehly sine spillere og 2): Alderen ikke passer inn i visjonen om "Nye Chelsea".
Dette med dårlig form kan jo potensielt fikses. Og når Chelsea nå kjøper andre spillere som har vært i god form i andre klubber så kan det jo være at de også ender i en periode med dårlig form hvor pirajaene på Stamford Bridge igjen vil rope på at de skal settes på benk til evig tid, før det konkluderes med at de er for dårlige til å være i klubben senere.

Men som sagt, dette var ikke et forsvar av Chelsea. Jeg synes at mange av avgjørelsene til Abramovich/Marina(?)/Tuchel og Boehly/Eghbali har vært tvilsomme. Men jeg vil si at jeg forstår idéen bak prosjektet til bolla & egget (som en debattant kaller duoen), og hvorfor de bruker så mye penger på spillere som Páez, Madueke, Andrey Santos, Slonina, DD Fofana og lignende, selv om det ikke styrker førsteelleveren i 23/24.

xytheon

Legg inn av xytheon »

Hva er greia med at det er helt dødt her inne?

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

xytheon skrev: lør jul 29, 2023 3:26 pm Hva er greia med at det er helt dødt her inne?
Endel brukere startet et nytt forum, så da er mange der.

Naglehuff

Legg inn av Naglehuff »

Hvor da?

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Naglehuff skrev: tir aug 01, 2023 5:40 pmHvor da?
Hvis du søker på fridiskusjon på twitter så finner du det nok.

Ellers går det fortsatt fint å diskutere her inne hvis ønskelig.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Harry Arne Solberg, professor i økonomi ved NTNU med idrettsøkonomi som fagfelt, peker på at Premier League for første gang henter mer penger utenfor England enn hjemme på balløya.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»