Nøtteallergiker på flytur

Svar
AccountsReceivable

Nøtteallergiker på flytur

Legg inn av AccountsReceivable »

https://www.vg.no/nyheter/i/EQ27Qj/victoria-6-har-noetteallergi-ble-kastet-av-flyet

Leste denne artikkelen i VG om en familie som ble kastet ut av flyet når det ble kjent at datteren hadde nøtteallergi.

Er ikke kjent med flyselskapet (datterselskap av KLM), men de påstår å aldri ha hørt om å ikke servere nøtter på flyginger når det er hyperallergiske ombord. Noe jeg synes er merkelig, jeg har flydd mye i jobbsammenheng og til og med jeg har opplevd at de har annonsert over høytaler at det er en nøtteallergiker ombord og at det ikke blir servert nøtter.

Det har egentlig gått fint for folk hver gang. Én gang var det en kar som lagde styr, som på død og liv måtte spise nøtter på en 5 timers flytur og lagde styr, men da flyttet de bare allergikeren opp til første klasse siden det var ganske adskilt og ingen der hadde problem med å ikke spise nøtter på noen timer.

Folk er rare. Noen takler ikke ferge uten svele og andre får psykiske problemer uten nøtter når de flyr.

Jeg trodde det var relativt vanlig å ikke servere nøtter om noen er hyperallergikske, er det ikke?

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Har ikke tenkt over problemstillingen før, men hvis mora har med så gode medisiner er det vel ikke nødvendig å si fra til flere på flyplassen.
På den annen side ønsker de ikke å bruke opp medisinene i utrengsmål.

perchri
Innlegg: 660

Legg inn av perchri »

AccountsReceivable skrev: ons aug 02, 2023 5:01 pm https://www.vg.no/nyheter/i/EQ27Qj/victoria-6-har-noetteallergi-ble-kastet-av-flyet

Leste denne artikkelen i VG om en familie som ble kastet ut av flyet når det ble kjent at datteren hadde nøtteallergi.

Er ikke kjent med flyselskapet (datterselskap av KLM), men de påstår å aldri ha hørt om å ikke servere nøtter på flyginger når det er hyperallergiske ombord. Noe jeg synes er merkelig, jeg har flydd mye i jobbsammenheng og til og med jeg har opplevd at de har annonsert over høytaler at det er en nøtteallergiker ombord og at det ikke blir servert nøtter.

Det har egentlig gått fint for folk hver gang. Én gang var det en kar som lagde styr, som på død og liv måtte spise nøtter på en 5 timers flytur og lagde styr, men da flyttet de bare allergikeren opp til første klasse siden det var ganske adskilt og ingen der hadde problem med å ikke spise nøtter på noen timer.

Folk er rare. Noen takler ikke ferge uten svele og andre får psykiske problemer uten nøtter når de flyr.

Jeg trodde det var relativt vanlig å ikke servere nøtter om noen er hyperallergikske, er det ikke?
Skal man forvente at resten av "#verden" skal ta hensyn til en alergiker? Burde ikke alergikeren finne på noe annet?

AccountsReceivable

Legg inn av AccountsReceivable »

Soteria skrev: tir aug 08, 2023 3:25 am Har ikke tenkt over problemstillingen før, men hvis mora har med så gode medisiner er det vel ikke nødvendig å si fra til flere på flyplassen.
På den annen side ønsker de ikke å bruke opp medisinene i utrengsmål.
Ja, det er merkelig at de ikke bare lot de fly etter de kunne vise til at de hadde med seg nødvendige medisiner. Trodde det var ganske godt etablerte rutiner for slike situasjoner i flyindustrien, så det overrasket meg litt at det ble løst slik.

AccountsReceivable

Legg inn av AccountsReceivable »

perchri skrev: tir aug 08, 2023 8:24 am
AccountsReceivable skrev: ons aug 02, 2023 5:01 pm https://www.vg.no/nyheter/i/EQ27Qj/victoria-6-har-noetteallergi-ble-kastet-av-flyet

Leste denne artikkelen i VG om en familie som ble kastet ut av flyet når det ble kjent at datteren hadde nøtteallergi.

Er ikke kjent med flyselskapet (datterselskap av KLM), men de påstår å aldri ha hørt om å ikke servere nøtter på flyginger når det er hyperallergiske ombord. Noe jeg synes er merkelig, jeg har flydd mye i jobbsammenheng og til og med jeg har opplevd at de har annonsert over høytaler at det er en nøtteallergiker ombord og at det ikke blir servert nøtter.

Det har egentlig gått fint for folk hver gang. Én gang var det en kar som lagde styr, som på død og liv måtte spise nøtter på en 5 timers flytur og lagde styr, men da flyttet de bare allergikeren opp til første klasse siden det var ganske adskilt og ingen der hadde problem med å ikke spise nøtter på noen timer.

Folk er rare. Noen takler ikke ferge uten svele og andre får psykiske problemer uten nøtter når de flyr.

Jeg trodde det var relativt vanlig å ikke servere nøtter om noen er hyperallergikske, er det ikke?
Skal man forvente at resten av "#verden" skal ta hensyn til en alergiker? Burde ikke alergikeren finne på noe annet?
Det kommer vel an på hvilket samfunn man ønsker å leve i. Man kan jo selvfølgelig bare droppe å ta hensyn til andre, uansett hvor minimal tilrettelegging som kreves. Hvorfor ta hensyn til funksjonshemmede, eldre, småbarnsfamilier eller fattige? Hvorfor skal jeg ta hensyn til at naboen ikke får sove om jeg spiller høy musikk om natten? Jeg klarer jo fint å sove selv om jeg hører musikk.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

AccountsReceivable skrev: tir aug 08, 2023 4:19 pm Ja, det er merkelig at de ikke bare lot de fly etter de kunne vise til at de hadde med seg nødvendige medisiner.
Men mora ba også om tiltak så hun skulle unngå å bruke medisinene (skulle ikke være nøttestøv). Vanskelig situasjon for familien selvsagt, men virket som de ville holde andre ansvarlig hvis de ble nødt til å bruke medisinene. Som førte til utkastelsen, men de har visst fått en beklagelse i etterkant.

Mehell

Legg inn av Mehell »

AccountsReceivable skrev: ons aug 02, 2023 5:01 pm

Jeg trodde det var relativt vanlig å ikke servere nøtter om noen er hyperallergikske, er det ikke?
Jo, jeg har opplevd dette to ganger. En gang på innenlands flyving, og en gang på utenlands. Hvis noen har ekstrem nøtteallergi så er det nok at noen i nærheten av vedkommende i et lukket rom åpner en pose med nøtter for at det kommer en reaksjon som kan være dødelig, så det er noe som flyselskaper pleier å være oppmerksomme på.

Brukeravatar
Arduinna
Innlegg: 55

Legg inn av Arduinna »

Hvis noen har ekstrem nøtteallergi så er det nok at noen i nærheten av vedkommende i et lukket rom åpner en pose med nøtter for at det kommer en reaksjon som kan være dødelig, så det er noe som flyselskaper pleier å være oppmerksomme på.

Det stemmer ikke. Man må være fysisk i kontakt med selve nøttene for å få så sterk allergisk reaksjon. Støv og lukt fra nøtter er ikke farlig i den grad.

Edit
Jeg får ikke til å sitere, men det første avsnittet skal være sitat fra innlegget over mitt.

AccountsReceivable

Legg inn av AccountsReceivable »

Arduinna skrev: lør aug 12, 2023 9:02 pm Det stemmer ikke. Man må være fysisk i kontakt med selve nøttene for å få så sterk allergisk reaksjon. Støv og lukt fra nøtter er ikke farlig i den grad.
Ja, jeg så dette sto skrevet i artikkelen og syntes det var litt interessant, med tanke på at mange har trodd at det er slik (meg inkludert). Fant etterpå frem til en studie fra det amerikanske allergiforbundet fra 2013 som også kom frem til det samme som den norske studien, at allergiske reaksjoner på nøttestøv er ekstremt sjeldent og nesten aldri alvorlig. De kom frem til at den største årsaken til allergiske anfall på grunn av nøtter på fly stammer fra krysskontaminering. De mener derfor det vil være tilstrekkelig å vaske umiddelbare overflater før man setter seg ned og at man burde varsle kabinansatte om at de helst skal vaske hendene før de serverer deg om de har vært i kontakt med nøtteprodukter.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»