Er du trygg i Oslo ?

Svar
Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7869

Er du trygg i Oslo ?

Legg inn av Big George »

Et overveldende flertall, 77,6 prosent, svarte at de føler seg «trygge»
12,5 prosent følte seg «ikke trygge»
10 prosent svarte at de «vet ikke»

Dette var tallene etter at to ble skutt i Klingenbergggata

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7869

Legg inn av Big George »

Selv føler jeg meg trygg. I alle byer er det kriminelle som er på jakt etter penger. Disse kriminelle er ofte blakke og i den grad de skader andre er det oftest rivaliserende kriminelle.

Jeg vil heller be folk om iå være årvåkne overfor svindlet på mobil eller i kebab-sjappa, da jeg har opplevd
det jeg oppfatter som svindelforsøk i begge sammenhenger nylig.

Forøvrig bor jeg på Stovner, en bydel med dårlig rykte.

Frode57
Innlegg: 1274

Legg inn av Frode57 »

Oslo blir mer og mer utrygg. Og man har ingen grunn til å føle seg trygg. Politikere fra alle partier er opptatt av snevre boligeiere sine interesser.

Så får man føle på hva det vil si å ikke ha troverdig sosialpolitikk.

Er man dum og ikke forstår å ta vare på de nederst på stigen så blir det kriminalitet.

Norske politikere bryter samfunnskontrakten med folk flest.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7869

Legg inn av Big George »

Vet du om noen storbyer i utlandet som ikke har et visst nivå av ran og overfall ?

Er man dum og ikke forstår å ta vare på de nederst på stigen så blir det kriminalitet skrev Frode

Enig, men gjeninnføring av fattigdom er det neppe FRP som kjemper mot.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Frode57 skrev: tir aug 08, 2023 2:38 pm Oslo blir mer og mer utrygg. Og man har ingen grunn til å føle seg trygg. Politikere fra alle partier er opptatt av snevre boligeiere sine interesser.

Så får man føle på hva det vil si å ikke ha troverdig sosialpolitikk.

Er man dum og ikke forstår å ta vare på de nederst på stigen så blir det kriminalitet.

Norske politikere bryter samfunnskontrakten med folk flest.
Hva vet du om det som bor i et annet land? Har du i det hele tatt noen gang vært i Oslo?

Frode57
Innlegg: 1274

Legg inn av Frode57 »

sexxes skrev: ons aug 09, 2023 11:00 am
Frode57 skrev: tir aug 08, 2023 2:38 pm Oslo blir mer og mer utrygg. Og man har ingen grunn til å føle seg trygg. Politikere fra alle partier er opptatt av snevre boligeiere sine interesser.

Så får man føle på hva det vil si å ikke ha troverdig sosialpolitikk.

Er man dum og ikke forstår å ta vare på de nederst på stigen så blir det kriminalitet.

Norske politikere bryter samfunnskontrakten med folk flest.

Hva vet du om det som bor i et annet land? Har du i det hele tatt noen gang vært i Oslo?

Hei Sexxes
Jeg har bodd 20 år i Oslo. På Oslo østkant. Så jeg kjenner Oslo veldig godt. Vært på Herr Nilsen og gått på blueskonserter på forskjellige steder. Jeg opplevde 22. juli og var nede i sentrum den dagen. Jeg ble stengt inne på en pub da en ung mann ville sprenge noe på Grønland.
Jeg vet at politiet er inne på noe når de vil sende unge på institusjoner i stedet for fengsel. Fordi da gir de ungdom en sjanse.
Men i og med at det stort sett er 2 generasjons innvandrer ungdom så tar nok ikke Norge seg råd til det når det ikke lengre er så mange fra vestkant Oslo som tidligere.
Men disse institusjonene er jo ei belastning for de stedene som får besøk av disse ungdommene . De stjeler og bruker narkotika. Det har jeg erfart både med å ha fått stjålet bil og hatt narkotika misbruk på nært hold i lokalmiljøet jeg bodde i Trøndelag . Bilen fant de noen få hundre meter fra institusjonen.

Så flyttet jeg til Oslo og så hvor tåpelig tilbud det ble gitt til narkomane. Så mange narkomane når jeg dro med bussen eller T bane til Grønland.

Det første som skjer når du får narkomane rundt deg er økende kriminalitet . De må jo få penger noen steder . Og familie får også bære en stor byrde for dette. Om ikke verst så er det forferdelig å være pårørende til noen slikt. Men også for andre. Og det er farlig.

Og mange søker til Oslo fordi narkotikaen er billigst der. Men du får lov til å gå til grunne der. Etter hvert som du får gå til grunne så blir du tatt vare på i det norske helsevesenet. Subotex er svaret på alt.

Men ungdom tror de kan holde på med dette uten å bli straffet. Og problemet som ikke sies er at ungdom blir langere fordi de ikke er reelt mulig å straffe med fengsel før de er 18 år og da er det for sent. Og da kan de ha hatt en lang løpebane.

Derfor er institusjoner svaret. Men husk på at disse gjerne er private kommersielle. Og de unge blir kasteballer i systemet. Det blir gjerne oppbevaring i stedet for fokus på rehabilitering.

Norge er en møkkastat. Og Ap har hatt en naiv forhold til private kommersielle tilbud. Og Høyre er enda verre.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Frode57 skrev: ons aug 09, 2023 10:35 pm
sexxes skrev: ons aug 09, 2023 11:00 am
Frode57 skrev: tir aug 08, 2023 2:38 pm Oslo blir mer og mer utrygg. Og man har ingen grunn til å føle seg trygg. Politikere fra alle partier er opptatt av snevre boligeiere sine interesser.

Så får man føle på hva det vil si å ikke ha troverdig sosialpolitikk.

Er man dum og ikke forstår å ta vare på de nederst på stigen så blir det kriminalitet.

Norske politikere bryter samfunnskontrakten med folk flest.

Hva vet du om det som bor i et annet land? Har du i det hele tatt noen gang vært i Oslo?

Hei Sexxes
Jeg har bodd 20 år i Oslo. På Oslo østkant. Så jeg kjenner Oslo veldig godt. Vært på Herr Nilsen og gått på blueskonserter på forskjellige steder. Jeg opplevde 22. juli og var nede i sentrum den dagen. Jeg ble stengt inne på en pub da en ung mann ville sprenge noe på Grønland.
Jeg vet at politiet er inne på noe når de vil sende unge på institusjoner i stedet for fengsel. Fordi da gir de ungdom en sjanse.
Men i og med at det stort sett er 2 generasjons innvandrer ungdom så tar nok ikke Norge seg råd til det når det ikke lengre er så mange fra vestkant Oslo som tidligere.
Men disse institusjonene er jo ei belastning for de stedene som får besøk av disse ungdommene . De stjeler og bruker narkotika. Det har jeg erfart både med å ha fått stjålet bil og hatt narkotika misbruk på nært hold i lokalmiljøet jeg bodde i Trøndelag . Bilen fant de noen få hundre meter fra institusjonen.

Så flyttet jeg til Oslo og så hvor tåpelig tilbud det ble gitt til narkomane. Så mange narkomane når jeg dro med bussen eller T bane til Grønland.

Det første som skjer når du får narkomane rundt deg er økende kriminalitet . De må jo få penger noen steder . Og familie får også bære en stor byrde for dette. Om ikke verst så er det forferdelig å være pårørende til noen slikt. Men også for andre. Og det er farlig.

Og mange søker til Oslo fordi narkotikaen er billigst der. Men du får lov til å gå til grunne der. Etter hvert som du får gå til grunne så blir du tatt vare på i det norske helsevesenet. Subotex er svaret på alt.

Men ungdom tror de kan holde på med dette uten å bli straffet. Og problemet som ikke sies er at ungdom blir langere fordi de ikke er reelt mulig å straffe med fengsel før de er 18 år og da er det for sent. Og da kan de ha hatt en lang løpebane.

Derfor er institusjoner svaret. Men husk på at disse gjerne er private kommersielle. Og de unge blir kasteballer i systemet. Det blir gjerne oppbevaring i stedet for fokus på rehabilitering.

Norge er en møkkastat. Og Ap har hatt en naiv forhold til private kommersielle tilbud. Og Høyre er enda verre.
Ok, bor selv kun i nabokommune til Oslo, men aldri følt meg utrygg der når jeg har vært der
Har dog mye familie på Oslos østkant, og noen av dem trenger ikke låse ytterdøren. Hvor mange andre storbyer slipper du det?

Frode57
Innlegg: 1274

Legg inn av Frode57 »

sexxes skrev: tor aug 10, 2023 9:52 am
Frode57 skrev: ons aug 09, 2023 10:35 pm
sexxes skrev: ons aug 09, 2023 11:00 am


Hva vet du om det som bor i et annet land? Har du i det hele tatt noen gang vært i Oslo?

Hei Sexxes
Jeg har bodd 20 år i Oslo. På Oslo østkant. Så jeg kjenner Oslo veldig godt. Vært på Herr Nilsen og gått på blueskonserter på forskjellige steder. Jeg opplevde 22. juli og var nede i sentrum den dagen. Jeg ble stengt inne på en pub da en ung mann ville sprenge noe på Grønland.
Jeg vet at politiet er inne på noe når de vil sende unge på institusjoner i stedet for fengsel. Fordi da gir de ungdom en sjanse.
Men i og med at det stort sett er 2 generasjons innvandrer ungdom så tar nok ikke Norge seg råd til det når det ikke lengre er så mange fra vestkant Oslo som tidligere.
Men disse institusjonene er jo ei belastning for de stedene som får besøk av disse ungdommene . De stjeler og bruker narkotika. Det har jeg erfart både med å ha fått stjålet bil og hatt narkotika misbruk på nært hold i lokalmiljøet jeg bodde i Trøndelag . Bilen fant de noen få hundre meter fra institusjonen.

Så flyttet jeg til Oslo og så hvor tåpelig tilbud det ble gitt til narkomane. Så mange narkomane når jeg dro med bussen eller T bane til Grønland.

Det første som skjer når du får narkomane rundt deg er økende kriminalitet . De må jo få penger noen steder . Og familie får også bære en stor byrde for dette. Om ikke verst så er det forferdelig å være pårørende til noen slikt. Men også for andre. Og det er farlig.

Og mange søker til Oslo fordi narkotikaen er billigst der. Men du får lov til å gå til grunne der. Etter hvert som du får gå til grunne så blir du tatt vare på i det norske helsevesenet. Subotex er svaret på alt.

Men ungdom tror de kan holde på med dette uten å bli straffet. Og problemet som ikke sies er at ungdom blir langere fordi de ikke er reelt mulig å straffe med fengsel før de er 18 år og da er det for sent. Og da kan de ha hatt en lang løpebane.

Derfor er institusjoner svaret. Men husk på at disse gjerne er private kommersielle. Og de unge blir kasteballer i systemet. Det blir gjerne oppbevaring i stedet for fokus på rehabilitering.

Norge er en møkkastat. Og Ap har hatt en naiv forhold til private kommersielle tilbud. Og Høyre er enda verre.
Ok, bor selv kun i nabokommune til Oslo, men aldri følt meg utrygg der når jeg har vært der
Har dog mye familie på Oslos østkant, og noen av dem trenger ikke låse ytterdøren. Hvor mange andre storbyer slipper du det?
Jeg synes det er naivt å ikke låse ytterdørene. Vil minne om at det ikke er trygt noen steder i Norge da narkotikaen har kommer overalt. Ikke i noen storbyer kan du gå fra dørene åpne. Selv ikke i sommerhus i Danmark kan du gå fra dørene åpne. Selv nøkkelbokser åpnes men de brukes.
Mitt anliggende er Ap og Høyre feilfokus på private tjenester. Der har jeg god innsikt i misbruk. Private kan drive omsorgsboliger og eldreinstitusjoner om de blir meget strengt overvåket. Det har vært mye rart der med utlendinger som har sovet i kjellerne i institusjoner. Det har vært stort fokus på fortjeneste fra eierne.
Likeså innenfor private skoler.
Problemet innenfor rusomsorgen er at unge har blitt kasteballer i systemet.

Norge er et rikt land som har råd til god omsorg og skole til landets ungdom . Og råd til god eldreomsorg.
Men når Oligarkene er viktigst og LO med Ap på slep er mest opptatt av arbeidsplasser og profitt så blir det bare trist.

Jeg har sett politiet stått å sette på narkomane ved Gunerius hvor de narkomane er helt knekt sammen . Og de narkomane fikk ikke hjelp fordi de satt der uten å kunne hjelpe seg fordi de hadde ingen sted å anbringe de. Norge har som mange andre europeiske stater en naiv forhold til narkotika.

Vil man ha problemer så sørg for å ha en narkoman rundt deg.

Norge med Erna og Støre er dårlig drevet .
Det har også vært

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Nå kommer du med så mye vrøvl her at jeg må lure på om du har fått i deg noen av disse narkotiske stoffene.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Skal prøve å være litt seriøs her også, men dette med trygghet har nok mye psykologisk i seg. Har du trygghetsfølelsen er det mindre sannsynlig at det skjer deg noe enn om du viser utrygghet.

Hadde jeg og Frode57 vært ute på byen er nok sannsynligheten mye større for at han hadde kommet i trøbbel enn meg. Og jeg er under middels høy, og de ekstra kiloene er fett og ikke muskler.

Frode57
Innlegg: 1274

Legg inn av Frode57 »

Jeg er sikker på at jeg ikke kommer i trøbbel i Oslo. Ferdes ikke på T bane og Grønland. Jeg tar inn på hotell når jeg er i Oslo. Jeg var ofte på blueskonserter og dans på Dovrehallen.
Jeg så mye vrak i Oslo.
Når man ikke skjønner galskapen med norsk politikk så vil man selvsagt le av det jeg skriver.
Når 50% føler at de har en utrygg økonomi så humrer jeg.

Idiotene av politikere skjønner seg ikke på sin egen stat. De er så komplett indoktrinert at de ikke ser det mest åpenbare.

Mange skal ikke eie.

Qleqk

Legg inn av Qleqk »

Som regel, men nå er ikke Oslo noe by jeg er innom med mindre jeg MÅ!
Jeg har da virkelig penere hovedstader og ORDENTLIGE storbyer å menge med i

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Frode57 skrev: fre aug 11, 2023 3:54 pm Jeg er sikker på at jeg ikke kommer i trøbbel i Oslo. Ferdes ikke på T bane og Grønland. Jeg tar inn på hotell når jeg er i Oslo. Jeg var ofte på blueskonserter og dans på Dovrehallen.
Jeg så mye vrak i Oslo.
Når man ikke skjønner galskapen med norsk politikk så vil man selvsagt le av det jeg skriver.
Når 50% føler at de har en utrygg økonomi så humrer jeg.

Idiotene av politikere skjønner seg ikke på sin egen stat. De er så komplett indoktrinert at de ikke ser det mest åpenbare.

Mange skal ikke eie.
Så da er du jo trygg i Oslo da. Så bra. Hvorfor komme med så mye løgner og dritt om et land du ikke bor i? Kan du ikke heller holde deg på danske fora, og diskutere forholdene der du er. Det må da være mye viktigere for deg.

Frode57
Innlegg: 1274

Legg inn av Frode57 »

Nå har jeg 20 år historie i Oslo.

Brukeravatar
Nikiforenko
Innlegg: 19

Legg inn av Nikiforenko »

Har bodd i Oslo de siste 15 årene og aldri følt meg utrygg!

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1740

Legg inn av JauKaninen »

Spørs hvor du bor og hva du gjør. Å ta t-banen på nattestid og det kommer store gjenger på i vognen er ikke spesielt hyggelig synes jeg. Men ikke opplevd noe direkte ille. Gjengene var tydeligvis ute etter større fisk.

Brukeravatar
Dapre
Innlegg: 248

Legg inn av Dapre »

Nei, jeg føler meg trygg.
Jeg har surret et gammelt dynetrekk rundt hodet, og har et løsskjegg som er mørkt og flott

De tror jeg er en av deres egne, og lar meg være i fred.

Kan ikke bare alle i Oslo gjøre det samme ?

Brukeravatar
busemannen
Innlegg: 864
Sted: Lauvtjern

Legg inn av busemannen »

Frode57 skrev: lør aug 12, 2023 9:48 pm Nå har jeg 20 år historie i Oslo.
Jeg har 45 og aldri opplevd noe skummelt.

Eller da purken skulle rydde Nisseberget på slutten av 70-tallet.
En del vold med ridende purk og køller da :ugeek:

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7869

Legg inn av Big George »

Møter du en raner ved en kebab-kiosk har de ikke kniv, bare gaffel.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7869

Legg inn av Big George »

Voldsutøverne blir yngre.
Stadig flere jenter utfører hensynsløs vold.
Samme jentegjeng står bak flere voldsepisoder.
Alt filmes og deles på Snapchat og TikTok.
– Ofrene er tilfeldig valgt og det er lite som skal til før det smeller.
Fra Kristiansand

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Oslo er en by. I en by finner man alle typer av kriminalitet. For å påvirke hvor mye av dette man tillater, benyttes synlig politi.
Oslo har valgt å ikke prioritere dette. Ikke spør meg om hvorfor. Kanskje fordi noen blir støtt av å se politi? Hvem vet.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7869

Legg inn av Big George »

Kun "tapere" i den kriminelle verden begår gammeldags ran. Du bør heller være våken på mailer og tekstmeldinger som skal ha deg til å oppgi fødselsdata, koder og passord.
Vær også oppmerksom i butikk og kiosk på at du ikke får igjen for lite penger.
Tannleger og bilverksteder "overbehandler" i endel tilfeller, men da må du enten stole på dem eller oppsøke
noen andre i bransjen.

Kort oppsummert...du kan nok bli utsatt for kriminelle, men oftest merker du ingenting før etterpå.

Ikkje del bank-ID, passord, pinkode eller andre sensitive opplysningar, same kven som spør, seier Leifsen.i Politiet i et intervju på NRK.no idag

perchri
Innlegg: 660

Legg inn av perchri »

Dapre skrev: søn aug 13, 2023 9:50 am Nei, jeg føler meg trygg.
Jeg har surret et gammelt dynetrekk rundt hodet, og har et løsskjegg som er mørkt og flott

De tror jeg er en av deres egne, og lar meg være i fred.

Kan ikke bare alle i Oslo gjøre det samme ?
Bra anvent psykologi ,det der.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7869

Legg inn av Big George »

Må si debatten med Fredrik Solvang kunne skremme noen og enhver.
Unge som raner og krever betaling for at folk som ikke bor i distriktet må betale for å være der.
Så ille er det ikke der jeg bor ennå.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»