Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Entenmann
Innlegg: 571

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Entenmann »

BrannLFC skrev: tor aug 17, 2023 11:50 pm
Entenmann skrev: tor aug 17, 2023 11:46 pm
BrannLFC skrev: tor aug 17, 2023 11:37 pm

Nå er det du som lyver. På Krim bor det vel omtrent 90 % russere. Selvfølgelig vil de leve i fred i Russland, kontra å bli forfulgt pga deres etnisitet under det høyreekstreme kuppregimet til USA. Det er vel også en grunn til at Donetsk og Lugansk ønsket å løsrive seg fra Kiev da den demokratisk valgte presidenten ble styrtet på en udemokratisk måte. Bare innse at det er de som bor der som bestemmer, og de vil ikke høre på nordmenn som tror de vet best fordi de har lest VG.
Nå har nå krigsherren Putin annektert to andre områder, blant annet Zaporzhia, der har jeg vært ganske mange ganger, garantert mer enn deg din fjott og de jeg har snakket med der har ingen interesse av å være en del av Russland.
Vi får se da om Vesten tør å høre på Sarkozy sin anbefaling av å la de få bestemme selv under strenge internasjonale kontroller for avstemning. Nå vet jeg ikke om de er til å stole på, men jeg tviler sterkt på at russisktalende i denne oblasten ønsker å leve under nåvætende Kiev-regjering. Du kan tenke deg selv om du plutselig ble tvunget til å snakke og skrive svensk. Det ville neppe vi nordmenn funnet oss i. Russland behandler ukrainere pent, i motsetning til åssen Ukraina behandler russere.
Ja de behandler ukrainerne pent, har sett et par tv programmer på russisk tv der de blant annet sier de skal drukne ukrainske barn i elver, utrydde ukrainere og til og med kalt ukrainere for undermennesker. Men disse sendingene har vel gått deg forbi :) Og nei, det er ikke russere i zaporzhia som skal bestemme om det skal være russisk eller ikke... Herregud, høres ut som vi snakker om små barnehage barn som ikke får godteri. Din sammenligning med at vi plutselig må snakke svensk er I beste fall helt tullete. Men er bare en bortforklaring.

Entenmann
Innlegg: 571

Legg inn av Entenmann »

BrannLFC skrev: tor aug 17, 2023 11:54 pm Denmark and the Netherlands can send Ukraine F-16 fighters as soon as the pilot training is complete, US Secretary of State Antony Blinken said in a letter seen by Reuters on Thursday.

RT.

USA altså, de ønsker virkelig å eskalere en storkrig i Europa. De ønsker oss begravet. Når skal vesten våkne opp, og stå opp mot denne galskapen som den sinnsyke Biden-administrasjonen har satt igang?

Disse landene må være stokk dumme om de sender av gårde disse flyene, om de ikke ønsker å bli angrepet av Russland da. Kan ikke klage på om de blir angrepet da, og kalle Putin slem om de selv aktivt går inn for å ødelegge Russland.
Du tar vel gladelig i mot Russiske soldater inn i Norge.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1988

Legg inn av Garindan »

Karatel skrev: tor aug 17, 2023 8:36 pm
Omoikane skrev: tor aug 17, 2023 6:49 pm
Karatel skrev: tor aug 17, 2023 6:19 pm [...]

Det andre scenariet forutsetter fredssamtaler mellom partene. Det vil kreve at Nato, eller i hvert fall noen av nasjonene, gir Ukraina sikkerhetsgarantier, og vil trolig innebære et kompromiss hvor Ukraina må oppgi deler av ukrainsk territorium. Dette vil være politisk krevende å få til, men er det mest optimistisk scenariet med tanke på å stoppe krigen.
[...]


Jeg tror også at det andre scenariet er det mest optimistiske og det mest realistiske.
Rent bortsett fra at han ikke regne med en eskalering der Russland får store mengder våpen fra Kina og slår et Ukraina som har full oppbakking fra NATO, er alternativene greie.

Så, over til en forhandlingsløsning. Jeg ser at Stoltenberg snakker om at det Ukraina skal bestemme. Det er riktig, men hvis NATO gir beskjed om at de trekker støtten, vil Ukraina trolig bestemme seg former eller mindre, å la russerne diktere vilkårene.

En annen sak er det folkerettslige. Å overstyre Ukraina ville være et brudd på deres territorielle integritet. Selv om det visstnok aldri et problem med tanke på Kosovo (som for øvrig har uklar folkerettslig status). FNs sikkerhetsråd har vel myndighet til å tegne om på kart, selv om jeg er litt usikker der.
Et scenario der Russland får store mengder våpen fra Kina, er jo også mulig. At NATO svarer på dette med å gå militært inn i Ukraina, er også et scenario, og det er det farligste av alt, da er det lite trolig, men ikke helt utenkelig.

Det er tidligere sagt her at Ukraina er helt avhengig av støtte fra NATO/ USA for å overleve og at uten denne støtten er Ukraina fortapt og prisgitt Russland. Da er det jo NATO/ USA som i virkeligheten bestemmer hvor lenge krigen skal vare, dvs. Russland bestemmer det jo også. Ukrainerne har egentlig ikke så mye å si.

Ved å annektere ukrainske områder har Russland allerede brutt Ukrainas territorielle integritet. Om Vesten tvinger Ukraina til å godta denne anneksjonen, kan kanskje det også ses som medvirkning til brudd på folkeretten? Jeg vet ikke.

Apropos respekten for folkeretten og territoriell integritet, så betyr den i praksis lite og ingenting. Donald Trump flyttet USAs ambassade i Israel fra Tel Aviv til Jerusalem, Joe Biden har ikke løftet en finger for å flytte ambassaden tilbake til Tel Aviv, NATO med Norge ,og også resten av verden, har ikke brydd seg. Da er alt snakk om folkerett og territoriell integritet bare floskler og tomme ord som ikke betyr noe,
Legg til at USA fortsatt okkuperer områder i Syria, men det skal vi jo ikke snakke om selvsagt. Det er ikke innafor å påpeke hykleri, det er jo whataboutisme må vite. Dessuten angår det ikke trådens tema, ikke sant. Det er bare muh USA osv. Samtidig som de som sier dette har på autorepeat med muh Ruzzland og Putler.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2504

Legg inn av BrannLFC »

Entenmann skrev: tor aug 17, 2023 11:56 pm
BrannLFC skrev: tor aug 17, 2023 11:50 pm
Entenmann skrev: tor aug 17, 2023 11:46 pm

Nå har nå krigsherren Putin annektert to andre områder, blant annet Zaporzhia, der har jeg vært ganske mange ganger, garantert mer enn deg din fjott og de jeg har snakket med der har ingen interesse av å være en del av Russland.
Vi får se da om Vesten tør å høre på Sarkozy sin anbefaling av å la de få bestemme selv under strenge internasjonale kontroller for avstemning. Nå vet jeg ikke om de er til å stole på, men jeg tviler sterkt på at russisktalende i denne oblasten ønsker å leve under nåvætende Kiev-regjering. Du kan tenke deg selv om du plutselig ble tvunget til å snakke og skrive svensk. Det ville neppe vi nordmenn funnet oss i. Russland behandler ukrainere pent, i motsetning til åssen Ukraina behandler russere.
Ja de behandler ukrainerne pent, har sett et par tv programmer på russisk tv der de blant annet sier de skal drukne ukrainske barn i elver, utrydde ukrainere og til og med kalt ukrainere for undermennesker. Men disse sendingene har vel gått deg forbi :) Og nei, det er ikke russere i zaporzhia som skal bestemme om det skal være russisk eller ikke... Herregud, høres ut som vi snakker om små barnehage barn som ikke får godteri. Din sammenligning med at vi plutselig må snakke svensk er I beste fall helt tullete. Men er bare en bortforklaring.
Jepp, de sendingene har gått meg hus forbi, fordi de eksisterer kun oppi ditt eget russofobiske hode.

Zapporisje regionen stemte for russisk innlemmelse. Tallene er klare. Så bare innse at ukrainere også nå begynner å innse Zelensky-regimets ondskap.

Nei, den er ikke tullete , den er helt reell. Akkurat som om vi skulle tvinge alle samer til å gå bort fra sin kultur og sitt språk.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2504

Legg inn av BrannLFC »

Entenmann skrev: tor aug 17, 2023 11:57 pm
BrannLFC skrev: tor aug 17, 2023 11:54 pm Denmark and the Netherlands can send Ukraine F-16 fighters as soon as the pilot training is complete, US Secretary of State Antony Blinken said in a letter seen by Reuters on Thursday.

RT.

USA altså, de ønsker virkelig å eskalere en storkrig i Europa. De ønsker oss begravet. Når skal vesten våkne opp, og stå opp mot denne galskapen som den sinnsyke Biden-administrasjonen har satt igang?

Disse landene må være stokk dumme om de sender av gårde disse flyene, om de ikke ønsker å bli angrepet av Russland da. Kan ikke klage på om de blir angrepet da, og kalle Putin slem om de selv aktivt går inn for å ødelegge Russland.
Du tar vel gladelig i mot Russiske soldater inn i Norge.
Du har allerede tatt imot amerikanske med glede.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1752

Legg inn av JauKaninen »

BrannLFC skrev: fre aug 18, 2023 12:01 am
Du har allerede tatt imot amerikanske med glede.
Selvsagt, USA er vår venn. Uten USA så ville Russland vært langt mer aggressive mot Norge. Det spørs også hvordan det ville gått våren 2022 for Ukraina hvis det ikke var for USA.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2504

Legg inn av BrannLFC »

JauKaninen skrev: fre aug 18, 2023 12:03 am
BrannLFC skrev: fre aug 18, 2023 12:01 am
Du har allerede tatt imot amerikanske med glede.
Selvsagt, USA er vår venn. Uten USA så ville Russland vært langt mer aggressive mot Norge. Det spørs også hvordan det ville gått våren 2022 for Ukraina hvis det ikke var for USA.
USA er ikke vår venn. Norge kan fort bli en ny slagmark i deres proxykrig mot Russland.

https://twitter.com/imetatronink/status/1691945468262338915/photo/1

Interessant poll her foretatt av russofober.

Bear in mind, these guys are rabidly anti-Putin. They flatter themselves to be "the opposition" in Russia, but Navalny has never even sniffed more than 3% popularity. He is a relative nobody in Russia that has been fashioned by western propaganda into a poor-man's Juan Guaido. Except in Navalny's case, he apparently ran afoul of Russian law, and now finds himself in the slammer for a few years.

Entenmann
Innlegg: 571

Legg inn av Entenmann »

BrannLFC skrev: fre aug 18, 2023 12:00 am
Entenmann skrev: tor aug 17, 2023 11:56 pm
BrannLFC skrev: tor aug 17, 2023 11:50 pm

Vi får se da om Vesten tør å høre på Sarkozy sin anbefaling av å la de få bestemme selv under strenge internasjonale kontroller for avstemning. Nå vet jeg ikke om de er til å stole på, men jeg tviler sterkt på at russisktalende i denne oblasten ønsker å leve under nåvætende Kiev-regjering. Du kan tenke deg selv om du plutselig ble tvunget til å snakke og skrive svensk. Det ville neppe vi nordmenn funnet oss i. Russland behandler ukrainere pent, i motsetning til åssen Ukraina behandler russere.
Ja de behandler ukrainerne pent, har sett et par tv programmer på russisk tv der de blant annet sier de skal drukne ukrainske barn i elver, utrydde ukrainere og til og med kalt ukrainere for undermennesker. Men disse sendingene har vel gått deg forbi :) Og nei, det er ikke russere i zaporzhia som skal bestemme om det skal være russisk eller ikke... Herregud, høres ut som vi snakker om små barnehage barn som ikke får godteri. Din sammenligning med at vi plutselig må snakke svensk er I beste fall helt tullete. Men er bare en bortforklaring.
Jepp, de sendingene har gått meg hus forbi, fordi de eksisterer kun oppi ditt eget russofobiske hode.

Zapporisje regionen stemte for russisk innlemmelse. Tallene er klare. Så bare innse at ukrainere også nå begynner å innse Zelensky-regimets ondskap.

Nei, den er ikke tullete , den er helt reell. Akkurat som om vi skulle tvinge alle samer til å gå bort fra sin kultur og sitt språk.

Kan godt dele noen av videoen her, men du vil vel kanskje ikke se de? Du er jo i tidenes fornektelse når det kommer til alt. Sykt å være vitne til...

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2504

Legg inn av BrannLFC »

Entenmann skrev: fre aug 18, 2023 12:09 am
BrannLFC skrev: fre aug 18, 2023 12:00 am
Entenmann skrev: tor aug 17, 2023 11:56 pm

Ja de behandler ukrainerne pent, har sett et par tv programmer på russisk tv der de blant annet sier de skal drukne ukrainske barn i elver, utrydde ukrainere og til og med kalt ukrainere for undermennesker. Men disse sendingene har vel gått deg forbi :) Og nei, det er ikke russere i zaporzhia som skal bestemme om det skal være russisk eller ikke... Herregud, høres ut som vi snakker om små barnehage barn som ikke får godteri. Din sammenligning med at vi plutselig må snakke svensk er I beste fall helt tullete. Men er bare en bortforklaring.
Jepp, de sendingene har gått meg hus forbi, fordi de eksisterer kun oppi ditt eget russofobiske hode.

Zapporisje regionen stemte for russisk innlemmelse. Tallene er klare. Så bare innse at ukrainere også nå begynner å innse Zelensky-regimets ondskap.

Nei, den er ikke tullete , den er helt reell. Akkurat som om vi skulle tvinge alle samer til å gå bort fra sin kultur og sitt språk.

Kan godt dele noen av videoen her, men du vil vel kanskje ikke se de? Du er jo i tidenes fornektelse når det kommer til alt. Sykt å være vitne til...
Snakk for deg sjæl.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1988

Legg inn av Garindan »

Entenmann skrev: fre aug 18, 2023 12:09 am
BrannLFC skrev: fre aug 18, 2023 12:00 am
Entenmann skrev: tor aug 17, 2023 11:56 pm

Ja de behandler ukrainerne pent, har sett et par tv programmer på russisk tv der de blant annet sier de skal drukne ukrainske barn i elver, utrydde ukrainere og til og med kalt ukrainere for undermennesker. Men disse sendingene har vel gått deg forbi :) Og nei, det er ikke russere i zaporzhia som skal bestemme om det skal være russisk eller ikke... Herregud, høres ut som vi snakker om små barnehage barn som ikke får godteri. Din sammenligning med at vi plutselig må snakke svensk er I beste fall helt tullete. Men er bare en bortforklaring.
Jepp, de sendingene har gått meg hus forbi, fordi de eksisterer kun oppi ditt eget russofobiske hode.

Zapporisje regionen stemte for russisk innlemmelse. Tallene er klare. Så bare innse at ukrainere også nå begynner å innse Zelensky-regimets ondskap.

Nei, den er ikke tullete , den er helt reell. Akkurat som om vi skulle tvinge alle samer til å gå bort fra sin kultur og sitt språk.

Kan godt dele noen av videoen her, men du vil vel kanskje ikke se de? Du er jo i tidenes fornektelse når det kommer til alt. Sykt å være vitne til...
Det en "Karl I. Hagen"-fyr sier på TV er ikke synonymt med russisk politikk. Vanskelig dette her.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1752

Legg inn av JauKaninen »

BrannLFC skrev: fre aug 18, 2023 12:08 am
USA er ikke vår venn. Norge kan fort bli en ny slagmark i deres proxykrig mot Russland.

https://twitter.com/imetatronink/status/1691945468262338915/photo/1

Interessant poll her foretatt av russofober.

Bear in mind, these guys are rabidly anti-Putin. They flatter themselves to be "the opposition" in Russia, but Navalny has never even sniffed more than 3% popularity. He is a relative nobody in Russia that has been fashioned by western propaganda into a poor-man's Juan Guaido. Except in Navalny's case, he apparently ran afoul of Russian law, and now finds himself in the slammer for a few years.
Gratulerer med Brann tidligere ikveld forresten, å ta seg videre mot et Portugisisk lag var godt gjort. Kanskje du heller skulle fokusere på det enn dette tøvet.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Karatel skrev: tor aug 17, 2023 6:19 pm
Foucault skrev: tor aug 17, 2023 3:33 pm
Karatel skrev: tor aug 17, 2023 8:45 am

At Ukraina befinner seg i et dypt avhengighetsforhold til USA og Vesten og er prisgitt deres støtte for å overleve, er jeg helt enig i. Men hvilket annet valg har Ukraina og Zelenskyj? De kan velge ikke å ta imot støtte fra Vesten, da er de fortapt. Vesten kan velge ikke å støtte Ukraina og Zelenskyj, da er det også fortapt.

Det er de som mener at USA bruker Ukraina i en proxykrig mot Russland, at USA vil ødelegge Russland eller i det minste redusere Russlands makt og innflytelse. Hvis dette er riktig, kan vi da si at det er Zelenskyj og hans regime som dirigerer USA og Vesten og får dem til å danse etter Ukrainas pipe?

Det påstås at en israelsk statsminister, Sharon eller Netanyahu, sa at det var Israel som hadde makten i Washington og at Washington førte den politikken Israel ønsket. Kan det samme sies om Zelensky og Ukraina?

Det kan selvsagt være ulike stadier av demokrati, jeg uttrykte meg klossete der. Jeg mener at Ukraina er på vei mot demokrati, men at landet og folket ennå er for preget av sin sovjetiske fortid. Respekten for demokrati og forståelsen av hva demokrati innebærer, er ikke alltid til stede.

At Krim for alltid er tapt for Ukraina, tror jeg også, jeg tror også at det er små mulgheter for at Ukraina vil kunne ta tilbake de andre okkuperte områdene.

Men hva skal egentlig Zelenskyj forhandle om? Uten medlemskap i NATO er betingelsesløs kapitulasjon det eneste som gjenstår for Ukraina. Du skriver jo selv :

"Ukraina befinner seg i et dypt avhengighetsforhold til USA/Vesten og er totalt prisgitt deres støtte for å overleve."

Altså innser du at uten USA og NATO kan ikke Ukraina overleve. Hva skal det da forhandles om?
1.avsnitt:
Jeg er enig i at Ukraina, grovt sett, kun har to valg; kapitulere eller fortsette å kjempe. Det imidlertid litt uklart hva du mener med/legger i ordet «fortapt».
Mener du at de okkuperte områdene er fortapt, eller mener du hele Ukraina? Altså at Putin vil forsøke å tilrane seg mer land dersom Ukraina gir seg nå? Jeg tror ikke det.

2. og 3. avsnitt:
Ja, fiffig spørsmål/problemstilling. Det kan selvsagt også sees på den måten du skisserer her.
Jeg tror det avhenger av innfallsvinkel og ser ikke bort fra at det kan være elementer av gjensidig påvirkning/makt begge veier.

4. og 5. avsnitt:
Her tror jeg vi tenker noenlunde likt.

6. 7. og 8. avsnitt:
Her var det jeg som uttrykte meg upresist. Jeg burde istedenfor ordet «overleve», brukt ordet «fortsette å kjempe».
Nei, Zelenskyj har, for å si det veldig mildt, ikke gode forhandlingskort på hånda. Han har tapt krigen og den eneste «gevinsten» ved kapitulasjon er en slutt på slakt av sin egen befolkning. Dette er jo egentlig en relativt stor gevinst?
I ordet "fortapt" legger jeg det at i tilfelle nederlag og kapitulasjon vil Ukraina opphøre å eksistere som et eget selvstendig land, som egen stat vil det forsvinne fra kartet. Putin, og også Medvedev, er helt klare på at Ukraina er et påfunn som ikke har livets rett. Hele Ukraina er russisk land, Kiev er en russisk by, alle russiske byers mor, det historiske Rus var russisk, ikke ukrainsk. En egen ukrainsk etnisitet finnes ikke, ukrainerne er forvillede russere som ikke vet sitt eget beste.

Jeg tror ikke ett øyeblikk at Putin har til hensikt fysisk å utrydde ukrainerne, han vil ha dem tilbake i folden der de hører hjemme. Om ikke hele Ukraina blir annektert og inkorporert i Russland, vil rest-Ukraina bli en et autonomt område, en vasallstat uten egen råderett.

Det er det jeg tror vil skje i tilfelle en russisk seier og en ukrainsk kapitulasjon. Jeg tror ikke Putin vil nøye seg med de allerede annekterte områdene, jeg tror han også vil ha det som han betrakter som Russlands fødested og vugge, Rus.

Hvis han nøyer seg med de allerede annekterte områdene, vil han aldri la rest-Ukraina føre sin egen selvstendige politikk der ukrainerne har demokrati og nærmer seg Vesten og EU.

Da må Ukraina ha medlemskap i NATO eller sikkerhetsgarantier for å overleve som egen selvstendig stat.

I 1997 skrev Zbigniew Brzeziński i sin bok The Grand Chessboard at uten Ukraina kan ikke Russland bli en euroasistisk stormakt og at for igjen å bli en stormakt må Russland gjenerobre Ukraina. Det ser ut til at Putin er helt enig med Brzeziński i dette.

Uten vestlig hjelp er krigen tapt for Ukraina, jeg tviler på at vestlig hjelp vil gi Ukraina de russiskokkuperte områdene tilbake, det mener jeg forutsetter at NATO går til full krig mot Russland.

Oberstløytnant Geir Hågen Karlsen ser for seg fire scenarier.

"Det første er en langvarig utmattelseskrig, noe vi ser konturene av nå. Dette er det mest sannsynlige utfallet, og betyr at krigen vil fortsett på ubestemt tid, kanskje over flere år.

Det andre scenariet forutsetter fredssamtaler mellom partene. Det vil kreve at Nato, eller i hvert fall noen av nasjonene, gir Ukraina sikkerhetsgarantier, og vil trolig innebære et kompromiss hvor Ukraina må oppgi deler av ukrainsk territorium. Dette vil være politisk krevende å få til, men er det mest optimistisk scenariet med tanke på å stoppe krigen.

Det tredje scenariet er et sammenbrudd i Russland. Dette er nok det minst sannsynlige utfallet av krigen, men opprøret til Prigozjin viste at situasjonen er mer ustabil enn de fleste trodde Hvis det skjer vil det kunne innebære stor dramatikk og uforutsigbarhet

- Det fjerde scenariet, en langvarig utmattelseskrig, kan ende i en frossen konflikt, med paralleller til Georgia, Nagorno-Karabakh, Nagorno Karabak og utbryterrepublikken Transnistria i Moldova.

– Det er også et farlig scenario, påpeker Karlsen."

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2023/08/14/195941186/slik-vil-nabokrigen-mellom-ukraina-og-russland-ende-tre-hovedscenario

Han nevner ikke ukrainsk kapitulasjon et scenario.

Jeg tror også at det andre scenariet er det mest optimistiske og det mest realistiske.
Om jeg forstår deg rett, er du rimelig sikker på at resten av Ukraina ikke vil kunne bestå som et selvstendig land selv om de avstår de okkuperte områdene og at Ukraina da vil bli en «vasallstat uten egen råderett»?

Jeg skal ikke argumentere altfor kraftig imot denne påstanden, du har mye bedre oversikt enn meg når det gjelder dette temaet og det er derfor godt mulig du har rett.
Jeg ser for meg at Russland kan komme ut av dette med en absurd form for «ære i behold» ved å la Ukraina i fred og dermed akseptere/respektere dem som et selvstendig land, under forutsetning at de ikke blir medlem av NATO.
Anser du dette som et helt usannsynlig scenario? Er det en utopi?

Grunnen til at jeg mener at et NATO-medlemskap vil være kontraproduktivt og direkte farlig er at jeg er overbevist om at NATO’s lovnader om å gi Ukraina en plass i alliansen var en av hovedgrunnene til at Putin fikk nok i utgangspunktet.
Sett med Putins øyne, forstår jeg godt denne tankegangen, det er da slett ikke rart at han ikke vil ha NATO/USA på sin egen dørstokk. Dette hadde aldri blitt godtatt om det var en russiskledet allianse som tok sikte på å innlemme f.eks Canada eller Mexico. (Eller Cuba…1962…).
Er du enig i dette? Tror du det ville blitt godtatt, eller ville det på nytt utviklet seg til en formidabel krise?

Denne «samtalen» har jeg postet tidligere, men poster igjen fordi jeg synes den beskriver godt dobbeltmoralen og hykleriet fra USA/NATO sin side:


Ryssland: "Okej, nu är Sovjet upplöst. Och eftersom Tyskland är återförenat så är forna DDR med i NATO. Men vi vill inte att ni utökar NATO vidare österut."

NATO: Utvidgar genom att ta in Polen, Ungern och Tjeckien.

Ryssland: "Det där var väl onödigt. Men okej. Men vi vill inte att NATO utvidgas fram till den ryska gränsen."

NATO: Utvidgar genom att ta in Baltikum, Slovakien, Slovenien, Rumänien och Bulgarien.

Ryssland: "Det där kunde ni väl ha låtit bli, eller? Men okej då. Fast vi vill inte att ni utökar NATO vidare."

NATO: Pekar ut Georgien och Ukraina som framtida NATO-medlemmar.

Ryssland: "Men vad fan håller ni på med? Ni kan inte ta in Georgien, som är grannland till oss, och definitivt inte Ukraina, som är vårt största och viktigaste grannland i Europa. Nej, här går gränsen, nu får ni tagga ned och slut utvidga österut."

NATO: Utvidgar genom att ta in Albanien och Kroatien.

Ryssland: "Hallå? Någon som hör vad vi säger? Hallå? Är det någon hemma?"

USA+EU: Stödjer en statskupp i Kiev som leder till att västvänliga nickedockor tar makten tillsammans med högerextrema nationalister.

Ryssland: "Jaha. Jävligt onödigt, men om vi skall vara sådana så. Ni tar Kiev så tar vi Krim. "

NATO: Utvidgar genom att ta in Montenegro.

Ryssland: "Kan det räcka någon gång?"

NATO: Utvidgar genom att ta in Nordmakedonien.

Ryssland: "Nähä, det räcker aldrig för er. Då kanske vi kan skriva avtal och komma överens den vägen? Vi lovar att inte bråka med er och ni lovar att inte ta in Ukraina i NATO. Vi har tjatat i 30 år vid det här laget, men ni hör tydligen inte vad någon annan än ni själva säger. Men okej, här är villkor som borde kunna passa både er och oss - en tydlig och klar kompromiss, sedan går vi vidare, lägger grälen bakom oss, och lever i fred med varandra. Okej?"

NATO: "Ukraina bestämmer själva om de vill gå med i NATO".

Ryssland: "Ja, det är väl klart de gör. Men det var inte det frågan gällde. Frågan var om ni kan tänka er att förbinda er till att inte ta in Ukraina i NATO."

NATO: "Ukraina bestämmer själva om de vill gå med i NATO".

Ryssland: Se vårt föregående svar.

NATO: Se vårt föregåande svar.

Ryssland: Se vårt föregående svar.

NATO: Se vårt föregående svar.

Ryssland: Okej, vi har försökte resonera med dem i 30 år. De är döva och blinda. Vår enda återstående option är att agera. Vi kör igång en liten specialoperation, sedan får vi hoppas att de är villiga att förhandla om fredsvillkor.

USA+NATO+EU: RYSSLAND INVADERAR UKRAINA HELT OPROVOCERAT OCH PUTIN ÄR GALEN HAN FÖRSÖKER ÅTERUPPRÄTTA SOVJETUNIONEN OCH INVADERA HELA VÄST OCH TA ÖVER HELA VÄRLDEN OCH HAN ÄR EN GALNING OCH VI MÅSTE SKICKA VAPEN NUUUUUUU!!!! TITTA ETT KRIGSBROTT!!!! VI MÅSTE SKICKA ÄNNU MERA VAPEN NUUUUU!!!!!»

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2504

Legg inn av BrannLFC »

JauKaninen skrev: fre aug 18, 2023 12:11 am
BrannLFC skrev: fre aug 18, 2023 12:08 am
USA er ikke vår venn. Norge kan fort bli en ny slagmark i deres proxykrig mot Russland.

https://twitter.com/imetatronink/status/1691945468262338915/photo/1

Interessant poll her foretatt av russofober.

Bear in mind, these guys are rabidly anti-Putin. They flatter themselves to be "the opposition" in Russia, but Navalny has never even sniffed more than 3% popularity. He is a relative nobody in Russia that has been fashioned by western propaganda into a poor-man's Juan Guaido. Except in Navalny's case, he apparently ran afoul of Russian law, and now finds himself in the slammer for a few years.
Gratulerer med Brann tidligere ikveld forresten, å ta seg videre mot et Portugisisk lag var godt gjort. Kanskje du heller skulle fokusere på det enn dette tøvet.
Jepp, takk for det. Synes ikke dette er noe tøv da. Men godt å koble av med andre ting enn krigsdiskusjoner som kan bli overopphetede. Det kan ødelegge mang en relasjon, dessverre.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Entenmann skrev: tor aug 17, 2023 11:56 pm
BrannLFC skrev: tor aug 17, 2023 11:50 pm
Entenmann skrev: tor aug 17, 2023 11:46 pm

Nå har nå krigsherren Putin annektert to andre områder, blant annet Zaporzhia, der har jeg vært ganske mange ganger, garantert mer enn deg din fjott og de jeg har snakket med der har ingen interesse av å være en del av Russland.
Vi får se da om Vesten tør å høre på Sarkozy sin anbefaling av å la de få bestemme selv under strenge internasjonale kontroller for avstemning. Nå vet jeg ikke om de er til å stole på, men jeg tviler sterkt på at russisktalende i denne oblasten ønsker å leve under nåvætende Kiev-regjering. Du kan tenke deg selv om du plutselig ble tvunget til å snakke og skrive svensk. Det ville neppe vi nordmenn funnet oss i. Russland behandler ukrainere pent, i motsetning til åssen Ukraina behandler russere.
Ja de behandler ukrainerne pent, har sett et par tv programmer på russisk tv der de blant annet sier de skal drukne ukrainske barn i elver, utrydde ukrainere og til og med kalt ukrainere for undermennesker. Men disse sendingene har vel gått deg forbi :) Og nei, det er ikke russere i zaporzhia som skal bestemme om det skal være russisk eller ikke... Herregud, høres ut som vi snakker om små barnehage barn som ikke får godteri. Din sammenligning med at vi plutselig må snakke svensk er I beste fall helt tullete. Men er bare en bortforklaring.
«….og til og med kalt ukrainere for undermennesker».

Altså nøyaktig det samme ordet du selv mente det var greit å bruke for et par dager siden?
Snakk om å møte seg selv i døra!

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1752

Legg inn av JauKaninen »

lol for en gjeng

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7901

Legg inn av Big George »

I går kl. 22:57 USA vil godkjenne overføring av F-16 til Ukraina USA vil godkjenne overføring av F-16 fra Danmark og Nederland til Ukraina så snart utdanningen av piloter er fullført, skriver Reuters.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7901

Legg inn av Big George »

Frem til nå har ukrainske myndigheter vært forsiktige med å ta ansvar for angrep på russisk infrastruktur, enten infrastrukturen befinner seg på Krim eller i Russland.

Når det gjelder droneangrepet mot Kertsjbroen i juli tok Ukraina først ikke ansvar for angrepet.

Malyuk påstår at flere angrep er på vei mot ukjente mål.

– Vi jobber med en rekke nye interessante operasjoner, blant annet i Svartehavet. Jeg lover deg, det blir spennende, spesielt for fienden vår, sier han i et TV-intervju med CNN.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7901

Legg inn av Big George »

ISW skriver i natt:

“Vostok” Battalion commander Alexander Khodakovsky suggested that Russia freeze the war in Ukraine along the current frontlines, reintroducing a narrative that had been largely dormant since Wagner Group financier Yevgeny Prigozhin’s armed rebellion. Khodakovsky stated that Russia will not be able to topple Ukraine militarily in the near term and that Russian forces are unlikely to easily occupy additional Ukrainian cities, echoing comments Prigozhin had made in April 2023. Khodakovsky concluded that Russia will likely have to come to a “truce” and that Russia may enter a phase “of neither peace nor war” with Ukraine. Khodakovsky suggested that Ukraine would be sufficiently weakened in this state of frozen conflict and that Russia would be able to exert more influence over Ukraine in such a situation than it currently can during the ”Special Military Operation.” Prigozhin’s April 14 essay suggested that Russia freeze the war in Ukraine to set conditions for a future victory without negotiations. Russian sources have periodically claimed that a Kremlin faction is interested in freezing the war along the current frontlines for similar reasons as well as over concerns about domestic political stability and the economic fallout from the war. Discussion of this narrative has waned with Prigozhin’s relative silence following Wagner’s June 24 rebellion and the arrest of ardent ultranationalist Igor Girkin, who routinely called on the Kremlin to resist the faction that aims to freeze the war.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7901

Legg inn av Big George »

VG har en fremstilling av hva Ukraina prøver på:

Kort oppsummert er det fem ulike steder langs frontlinjen som er sentrale akkurat nå.

Det militæranalytikere beskriver som de to aller viktigste aksene for Ukrainas motangrep, skjer sør i landet.

Her forsøker Ukraina å nå det talte målet – Azovhavet. Målet er å kutte områdene Russland kontrollerer i to, mellom Øst-Ukraina og Krim-halvøya. Det vil gjøre de russiske forsyningslinjene sårbare og krigslogistikken langt mer komplisert for dem.

I fylket Donetsk har ukrainerne de siste dagene gjenerobret landsbyen Urozhaine, og fortsetter presset sørover i retning storbyen Mariupol. Russerne ser ut til å forsøke å forsvare hver eneste landsby langs veien.
I Zaporizjzja-regionen, øst for Donetsk, er ukrainske styrker i ferd med å få kontroll over byen Robotyne, som russerne gjennom sommeren har brukt store ressurser på å holde.
I helgen meldte ukrainske militærmyndigheter at de har hatt «delvis suksess» ved byen. Målet for ukrainerne langs denne aksen er å nå byen Tokmak, og så Melitopol, to byer som er viktig for den russiske krigslogistikken.

Samtidig som Ukrainas hovedoffensiver går i retning Azovhavet, er deres soldater også på offensiven på to andre steder:

I østlige Ukraina har den ukrainske hæren gjennom sommeren rykket stadig lenger frem rundt den ødelagte og omstridte byen Bakhmut, som Russland, ved hjelp av Wagner-gruppen, tok kontroll over i mai etter ni måneder med bykrig.
I Kherson-regionen har det de siste ukene kommet stadig flere meldinger om at Ukrainerne har klart å krysse Dnipro-elven på to punkter, og presser russiske styrker tilbake også her.

– Målet for Ukraina er å fortsette å spre de russiske styrkene tynt utover, og gjøre det vanskelig for dem å sette inn reserver, skriver militæranalytikeren Mike Martin ved King's College i London på Twitter/X.

Ifølge Martin fungerer denne strategien for Ukraina.

– Russerne ser ut til å gå tom for reservestyrker, og må nå flytte styrker rundt mellom de ulike delene av frontlinjen. Det er VELDIG dårlig nytt for dem, skriver han videre.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

JauKaninen skrev: fre aug 18, 2023 12:03 am
BrannLFC skrev: fre aug 18, 2023 12:01 am
Du har allerede tatt imot amerikanske med glede.
Selvsagt, USA er vår venn. Uten USA så ville Russland vært langt mer aggressive mot Norge. Det spørs også hvordan det ville gått våren 2022 for Ukraina hvis det ikke var for USA.
Her er det greit å minne om hvor god venn USA var i februar 2022.

Russland krevde garantier fra USA om at Ukraina ikke på noe tidspunkt skulle inn i NATO. Ukraina selv var villige til å gi garantier, men Russland mente at disse ikke var verdt en dritt uten USAs tilslutning.

Selv om USA angivelig visste at det medførte invasjon, insisterte de på et sloganaktig "de må få bestemme selv", som om NATO var en klubb som var åpen for alle.

Uten at dette fratar Russland skyld (som man programmessig må erklære), en liten gest fra USA kunne forhindret krigen. Men USA velger å overse Ukrainas ønsker og insistere på landets rett til å velge. Med tragiske konsekvenser, for Ukraina.

Fontolan
Innlegg: 312

Legg inn av Fontolan »

Omoikane skrev: tor aug 17, 2023 9:31 pm
Karatel skrev: tor aug 17, 2023 9:09 pm
Omoikane skrev: tor aug 17, 2023 8:48 pm

Ukraina står fritt til å avstå territorium. Det vil være i tråd med folkeretten om Ukraina, under tvang, avsto områder til Russland.
Dette med anneksjon av land som er vunnet i krig, er noe som ofte er blitt diskutert, først og fremst på Midtøsten-debatten. Der er det gjort klart at Israels anneksjon av Jerusalem og Golan er ulovlig og i strid med folkeretten. Land som er erobret i krig, kan ikke annekteres.

Da må vel det samme gjelde også i Ukraina?
Nå er situasjonen i Palestina spesiell, fordi det ikke finnes noe palestinsk stat som kan avstå områder. (Det rette er vel at Israel forhindrer en slik stats suverenitet, og det har derfor ikke engang mulighet til å avstå områdene). Golan tilhører Syria.

Folkeretten er et vanskelig fag, men bilaterale avtaler blir folkerett når de inngås. Nye stater dannes i strid med folkeretten, men når de har de facto blitt en stat, blir de lovlige iht. Montevideo-konvensjonen. Og når morlandet anerkjenner deres berettigelse, er det ikke lenger noen tvil.

Jeg antar at noe slikt også må gjelde ved landavståelser. Selv om okkupasjonen og annekteringen er ulovlig, vil den bli lovlig i det øyeblikket Ukraina anerkjenner den.
Hvilket de aldri kommer til å gjøre.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

Fontolan skrev: fre aug 18, 2023 6:08 am
Omoikane skrev: tor aug 17, 2023 9:31 pm
Karatel skrev: tor aug 17, 2023 9:09 pm

Dette med anneksjon av land som er vunnet i krig, er noe som ofte er blitt diskutert, først og fremst på Midtøsten-debatten. Der er det gjort klart at Israels anneksjon av Jerusalem og Golan er ulovlig og i strid med folkeretten. Land som er erobret i krig, kan ikke annekteres.

Da må vel det samme gjelde også i Ukraina?
Nå er situasjonen i Palestina spesiell, fordi det ikke finnes noe palestinsk stat som kan avstå områder. (Det rette er vel at Israel forhindrer en slik stats suverenitet, og det har derfor ikke engang mulighet til å avstå områdene). Golan tilhører Syria.

Folkeretten er et vanskelig fag, men bilaterale avtaler blir folkerett når de inngås. Nye stater dannes i strid med folkeretten, men når de har de facto blitt en stat, blir de lovlige iht. Montevideo-konvensjonen. Og når morlandet anerkjenner deres berettigelse, er det ikke lenger noen tvil.

Jeg antar at noe slikt også må gjelde ved landavståelser. Selv om okkupasjonen og annekteringen er ulovlig, vil den bli lovlig i det øyeblikket Ukraina anerkjenner den.
Hvilket de aldri kommer til å gjøre.
Her var du svært bastant.
Så lenge vesten fortsetter å gi våpen i tilstrekkelige mengder, kan de kjempe videre.

Men der er to faktorer som kan komme til å få Ukraina til å måtte inngå en fredsavtale med landavståelse: reduserte vestlige våpengaver og krigstretthet.

Fortsetter utmattelseskrigen er det kun et spørsmål om tid før vi får en våpenhvile. Derfra til en fredsavtale er en lang vei, så vi kan fort ende opp med en frossen konflikt

Fontolan
Innlegg: 312

Legg inn av Fontolan »

Det er adskillig større sjanse for krigstretthet i russland. De er på vikende front flere steder og sliter med mannskapsmangel. Ukraina har fått flere våpen med overlegen rekkevidde og skader logistikk og kommandostrukturen til Russerne daglig. Ukrainske partisaner opererer stadig mer fritt i de okkuperte områdene.

Samtidig svekkes økonomien i Russland dag for dag og krigens effekt kommer stadig nærmere folk i de sentrale delene av russland. Det er ikke lenger bare fattige fra distriktene som må bærer byrdene av Putins ulovlige overfall av Ukraiba.

Nå får Ukraina F-16 fly også - så fort treningen av pilotene er ferdig. Dermed kommer de til å få bedre kontroll med luftrommet.

Den krigen her går i øyeblikket ganske godt for Ukraina.

OrmenLange
Innlegg: 1820

Legg inn av OrmenLange »

Fontolan skrev: fre aug 18, 2023 8:22 am Den krigen her går i øyeblikket ganske godt for Ukraina.
Jeg tror ikke denne krigen går bra for noen av partene, aller minst Ukraina. At NATO nå signaliserer at Ukraina må jenke på sine ambisjoner er et tydelig tegn på at det slett ikke går som ønskelig.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7901

Legg inn av Big George »

Skal man i krig hvor ens helse og liv ligger i potten mååååå man ha noe å kjempe for.
Det har ukrainerne, men ikke russerne.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2504

Legg inn av BrannLFC »

Foucault skrev: fre aug 18, 2023 12:23 am
Entenmann skrev: tor aug 17, 2023 11:56 pm
BrannLFC skrev: tor aug 17, 2023 11:50 pm

Vi får se da om Vesten tør å høre på Sarkozy sin anbefaling av å la de få bestemme selv under strenge internasjonale kontroller for avstemning. Nå vet jeg ikke om de er til å stole på, men jeg tviler sterkt på at russisktalende i denne oblasten ønsker å leve under nåvætende Kiev-regjering. Du kan tenke deg selv om du plutselig ble tvunget til å snakke og skrive svensk. Det ville neppe vi nordmenn funnet oss i. Russland behandler ukrainere pent, i motsetning til åssen Ukraina behandler russere.
Ja de behandler ukrainerne pent, har sett et par tv programmer på russisk tv der de blant annet sier de skal drukne ukrainske barn i elver, utrydde ukrainere og til og med kalt ukrainere for undermennesker. Men disse sendingene har vel gått deg forbi :) Og nei, det er ikke russere i zaporzhia som skal bestemme om det skal være russisk eller ikke... Herregud, høres ut som vi snakker om små barnehage barn som ikke får godteri. Din sammenligning med at vi plutselig må snakke svensk er I beste fall helt tullete. Men er bare en bortforklaring.
«….og til og med kalt ukrainere for undermennesker».

Altså nøyaktig det samme ordet du selv mente det var greit å bruke for et par dager siden?
Snakk om å møte seg selv i døra!
Haha herlig observert! For en klovn

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2504

Legg inn av BrannLFC »

Big George skrev: fre aug 18, 2023 9:01 am Skal man i krig hvor ens helse og liv ligger i potten mååååå man ha noe å kjempe for.
Det har ukrainerne, men ikke russerne.
Ukrainerne blir tvunget inn i døden av en gal diktator. . Russerne kjemper heroisk for fedrelandet mot nazistene akkurat som under WW2

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

Fontolan skrev: fre aug 18, 2023 8:22 am Det er adskillig større sjanse for krigstretthet i russland. De er på vikende front flere steder og sliter med mannskapsmangel. Ukraina har fått flere våpen med overlegen rekkevidde og skader logistikk og kommandostrukturen til Russerne daglig. Ukrainske partisaner opererer stadig mer fritt i de okkuperte områdene.

Samtidig svekkes økonomien i Russland dag for dag og krigens effekt kommer stadig nærmere folk i de sentrale delene av russland. Det er ikke lenger bare fattige fra distriktene som må bærer byrdene av Putins ulovlige overfall av Ukraiba.

Nå får Ukraina F-16 fly også - så fort treningen av pilotene er ferdig. Dermed kommer de til å få bedre kontroll med luftrommet.

Den krigen her går i øyeblikket ganske godt for Ukraina.
Grei analyse, men derfra er det langt til "at det kommer de aldri til å gjøre". Det er faktisk slik at dette diskuteres i NATO, så et "aldri" er nok i overkant bastant.

Ellers har jeg inntrykket at de kan glemme Krim, som militærteknisk er lett å forsvare for russerne.

pølsa
Innlegg: 910

Legg inn av pølsa »

Entenmann skrev: tor aug 17, 2023 11:46 pm
BrannLFC skrev: tor aug 17, 2023 11:37 pm
Entenmann skrev: tor aug 17, 2023 11:32 pm

Og mye tyder på at de okkuperte områdene ikke er så ensidig på russisk side som Russland skal ha det til. Disse valgene de kjører er jo en ren vits. Hva var resultatene igjen etter russisk media, sånn 95% stemte favør Russland. Kan ikke bare lyve men må overdrive til de grader også. Der er de også i en egen klasse, de lyver ofte og det skal alltid overdrives.
Nå er det du som lyver. På Krim bor det vel omtrent 90 % russere. Selvfølgelig vil de leve i fred i Russland, kontra å bli forfulgt pga deres etnisitet under det høyreekstreme kuppregimet til USA. Det er vel også en grunn til at Donetsk og Lugansk ønsket å løsrive seg fra Kiev da den demokratisk valgte presidenten ble styrtet på en udemokratisk måte. Bare innse at det er de som bor der som bestemmer, og de vil ikke høre på nordmenn som tror de vet best fordi de har lest VG.
Nå har nå krigsherren Putin annektert to andre områder, blant annet Zaporzhia, der har jeg vært ganske mange ganger, garantert mer enn deg din fjott og de jeg har snakket med der har ingen interesse av å være en del av Russland.
Her tar du feil etter bruker undersøkelsen (tror den var fra 2016 eller noe rundt der) som ble kjørt av USA, da måtte du omtrent på midten av landet før man kom til 50/50 om de ville øst eller vest.
Denne fyren laget video om det og jeg fant denne undersøkelsen på de offisielle sidene til US. Hvilken av videoene er jeg usikker da det er en stund siden jeg så og søkte etter det dokumentet som ble referert til.

https://www.youtube.com/@TheNewAtlas/videos

pølsa
Innlegg: 910

Legg inn av pølsa »

BrannLFC skrev: tor aug 17, 2023 11:54 pm Denmark and the Netherlands can send Ukraine F-16 fighters as soon as the pilot training is complete, US Secretary of State Antony Blinken said in a letter seen by Reuters on Thursday.

RT.

USA altså, de ønsker virkelig å eskalere en storkrig i Europa. De ønsker oss begravet. Når skal vesten våkne opp, og stå opp mot denne galskapen som den sinnsyke Biden-administrasjonen har satt igang?

Disse landene må være stokk dumme om de sender av gårde disse flyene, om de ikke ønsker å bli angrepet av Russland da. Kan ikke klage på om de blir angrepet da, og kalle Putin slem om de selv aktivt går inn for å ødelegge Russland.
Kina har tydelig uttalt at den dagen de så WW3 kunne starte ville de hjelpe Russland militært. Tviler Russland er den første til å bruke atombombe, har ikke samme tillit til USA akkurat. Det å være vant til å diktere andre til å plutselig få seg en på trynet kan skape en virkelig farlig situasjon.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»