Nettavisen boligkrakk finanstilsynet

Svar
Frode57
Innlegg: 1269

Nettavisen boligkrakk finanstilsynet

Legg inn av Frode57 »

Med krakk i kronen , med 13 % stigning i matvarepriser så kommer finanstilsynet med advarsler om boligkrakk. Men det skyldes en korrupt regjering som kun har tilgodesett sine stemmegrupper. Primært 37000 bønder og LO.
En regjering skal ivareta helheten.

Regjering består av idioter , noe den forrige også gjorde men i mindre grad.

Det å sørge for stabilitet i alle sektorer i økonomien er viktig.

Da kan man ikke satse bare på eiendomsmarkedet i boligsektoren. Det må bygges opp utleiemarked som kan brukes til å presse ned boligprisene eller omvendt. Dette er like viktig som å ha penger stående flere markeder som obligasjoner og aksjer, fonds osv.

Støre er den største idioten fordi det i siste instans er ham som har ansvaret. Han har litt mye fokus på Ukraina . Norge taper nå på at vi ikke er politisk fri men må gjøre som EU og Nato sier.

Kronen er nå ikke verdt noe om du kommer med den fysisk i utlandet.
Det neste er at folk må gå fra hus og hjem fordi bankene ikke tar vare på sine kunder på grunn av restriktive regler fra finanstilsynet og idiotene Støre og Vedum

Queenie

Legg inn av Queenie »

Noen av oss har forutsett dette i mange år, jeg skrev om det på vgd i 2011 eller der omkring... intet sjokk og intet nytt under solen.

Har ikke så enorm sympati med de som har lånt seg til pipa heller.

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Det er en dum tekning i Norge .

Det mangler en solid boligutleiesektor.

ulefos

Legg inn av ulefos »

leieboliger er fattigdomsfelle, det vet alle som både har vært i leiemarkedet og eid sin egen bolig selv

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Ta deg en tur til Danmark og du ser at det er ikke bestandig sant. Det er dyrt å måtte selge for tidlig. Og leve i angst for ukjente utgifter er noe annet.

Jeg er drit lei den såkalte fattigdomsfella. Dette handler om å skape en sunn og mer variert boligpolitikk.

Det er ikke tilfeldig at den største bolighaien i norden er norsk.

Alle skal ikke eie.
Norge er et hevetes land å bo I. Dere er altfor fokusert på å tvinge alle over I eie markedet.
Da overser deres leiemarkedet som noe man bruker i både begynnelsen og slutten av livet. Og mange har ikke evnen til å skaffe seg lån.

Norge er et ekte møkkastat.
Når man eier noe så er det mye død kapital som folk ikke har tilgang til.

Mitt viktigste anliggende er de regulatoriske sidene ved å ha et variert boligmarked.

Nordmenn er så høye på seg selv at de har en så svak krone at de kan godt kalles IDIOTER.
Og det skyldes bondeknølene i regjeringen og angsten for boligrentene. Som i snitt siden 2. Verdenskrig har vært høyere enn nå.

Regjering preges av svak økonomisk kunnskap .

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Erna Solberg har 70% av skylden for elendigheten ved å pøse på med oljepenger når hun både kunne og burde ha holdt igjen.

Men det var viktigere for henne å gi skattekutt til alle (men aller mest til donorene, de må jo få tilbake bidragene med pen avkastning) og da måtte en kjøre store underskudd på statsbudsjettet (såkalt "oljekorrigerte") for å ikke kutte i velferdsgoder noe som helst sted.

Så kom Vedum og Støre og fikk baksmellen i fanget, 20% av elendigheten kommer av at de ikke klarer å løse problemet på en skånsom måte, men de skal ha for at de gjør et sånn passe hederlig forsøk. At de får tyn for at de også skal få igjennom valgløfter synes jeg er litt for mye forlangt, alle partier vil sette valgløftene sine høyt i prioritet. Solberg i fire år til ville ha vært luksusfellen-kandidat der de må sette henne på nye vaner, slutt å røyke, slutt å spille poker på nett, bytt ut rådyr sjampanje med Mozell. Støre/Vedum slipper den biten, men må fremdeles håndtere all kredittkort-gjelda.

Kronekursen er lav i stor grad fordi den Norske stat under Erna la seg til en totalt uansvarlig pengebruk som:
1. Undergraver internasjonal tillit og investeringslyst i Norge.
2. Presser opp import av utenlandske varer til Norge (Vi selger NOK for å betale med Dollar)
3. Presser vekk eksportnæring (Så mindre innbetalinger i Dollar som AS Norge veksler inn i NOK).

Så er det også en del problematikk med at nordmenn er så forgjelda at sentralbanken vegrer seg for å sette opp renta, som fører til mer gjeld (fordi lav rente=billigere lån) og høyere boligpriser (fordi billigere lån=større evne til å betale for boliger).

10% er det i hovedsak Stoltenberg som står for (og litt Bondevik), men han var nærmest som en asket å regne sammenlignet med Solberg since Bacchanalier,

Truls-S

Legg inn av Truls-S »

Zorbeltuss skrev: søn jun 18, 2023 5:32 pm Erna Solberg har 70% av skylden for elendigheten ved å pøse på med oljepenger når hun både kunne og burde ha holdt igjen.

Men det var viktigere for henne å gi skattekutt til alle (men aller mest til donorene, de må jo få tilbake bidragene med pen avkastning) og da måtte en kjøre store underskudd på statsbudsjettet (såkalt "oljekorrigerte") for å ikke kutte i velferdsgoder noe som helst sted.

Så kom Vedum og Støre og fikk baksmellen i fanget, 20% av elendigheten kommer av at de ikke klarer å løse problemet på en skånsom måte, men de skal ha for at de gjør et sånn passe hederlig forsøk. At de får tyn for at de også skal få igjennom valgløfter synes jeg er litt for mye forlangt, alle partier vil sette valgløftene sine høyt i prioritet. Solberg i fire år til ville ha vært luksusfellen-kandidat der de må sette henne på nye vaner, slutt å røyke, slutt å spille poker på nett, bytt ut rådyr sjampanje med Mozell. Støre/Vedum slipper den biten, men må fremdeles håndtere all kredittkort-gjelda.

Kronekursen er lav i stor grad fordi den Norske stat under Erna la seg til en totalt uansvarlig pengebruk som:
1. Undergraver internasjonal tillit og investeringslyst i Norge.
2. Presser opp import av utenlandske varer til Norge (Vi selger NOK for å betale med Dollar)
3. Presser vekk eksportnæring (Så mindre innbetalinger i Dollar som AS Norge veksler inn i NOK).

Så er det også en del problematikk med at nordmenn er så forgjelda at sentralbanken vegrer seg for å sette opp renta, som fører til mer gjeld (fordi lav rente=billigere lån) og høyere boligpriser (fordi billigere lån=større evne til å betale for boliger).

10% er det i hovedsak Stoltenberg som står for (og litt Bondevik), men han var nærmest som en asket å regne sammenlignet med Solberg since Bacchanalier,
Hei

Enig i den veldig bra inleg

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Det hjelper lite å legge skylden på forrige regjering. Støre og Vedum må finne en vei ut av kronetåken snarest.
Men i dag fikk vi en forsmak på hva som vil skje foran Norge. For nå skjer det som skjedde i 1987. !!
Oljekrakket .. oljepris fra 30 dollar til 10 dollar fatet og et 20% fall i boligprisene de første månedene på høstparten.
Det startet med krakk i bilprisene , da jeg kjøpte en Ford Sierra og da kunne jeg konstatere at det ble et krakk og krakk ble det.
Og det vil også skje nå om ikke det settes opp et virkemiddel apparat som står parat til å overta misligholdte boliglån og andre lån.
Staten hadde ikke råd den gang men det har den nå.

Hele Europa lider nå under krigsøkonomien som den faktisk er.
Ikke enkelt det der med å skal boikotte viktigste leverandør av energi til Europa og prøve å minske avhengigheten. av Kina.

Det samme rentevegringen skjedde ikke den gang men folk trodde faktisk ikke på at rentene skulle bli så høye og at regjeringen fjernet noe av rentefradraget på selvangivelsen.

Det var Willoch som var skyld i den oppblåste økonomien men Gro skrudde for hard til. Så egentlig var det hennes skyld at det gikk så galt at det ble bankkrise.

Det går ikke å skylde på Erna .

Støre må ta innover seg at bilsalget har stupt . Det er trolig starten på et stygt fall i norsk økonomi. Som regjeringen også har søkt med sitt virkemiddelbruk. Norsk økonomi er for ensidig.

Når rentene stiger så meget så må staten gå inn med en ordning som overtar bankenes boligtap.

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 422

Legg inn av NiGoZeroIchi »

Frode57 skrev: lør jun 10, 2023 12:47 pm Da kan man ikke satse bare på eiendomsmarkedet i boligsektoren. Det må bygges opp utleiemarked som kan brukes til å presse ned boligprisene eller omvendt. Dette er like viktig som å ha penger stående flere markeder som obligasjoner og aksjer, fonds osv.
Men er ikke nettopp et marked noe som andre enn regjeringen har hovedansvaret for? Joda, politikerne skal sette gode rammer for et marked - men det er befolkningen som er aktørene i markedet. Det gjelder i grunnen både eie- og leiemarkedet. Dersom "folk flest" ønsker å eie egen bolig, vil leiemarkedet naturlig nok være mindre.
Så var det jo det å "presse ned boligprisene" når du i avsnittet over frykter et krakk... Hvilken utvikling er det du egentlig ønsker?
Frode57 skrev: lør jun 10, 2023 12:47 pm Støre er den største idioten fordi det i siste instans er ham som har ansvaret. Han har litt mye fokus på Ukraina . Norge taper nå på at vi ikke er politisk fri men må gjøre som EU og Nato sier.
Fokuset på Ukraina er i grunnen tverrpolitisk. Norges forhold til EU og NATO har sin forankring lenger tilbake og i et bredere politisk landskap enn den nåværende regjeringen.
Frode57 skrev: lør jun 10, 2023 12:47 pm Kronen er nå ikke verdt noe om du kommer med den fysisk i utlandet.
Er det fortsatt noen som tar med "fysiske kroner" når de reiser utenlands? Jeg pleier å ta ut en håndfull cash i lokal valuta når jeg kommer frem, men det meste av betaling går jo elektronisk...
Joda, kursen er lavere enn normalt - men den har fortsatt verdi...

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

NiGoZeroIchi skrev: man jul 03, 2023 12:58 pm
Frode57 skrev: lør jun 10, 2023 12:47 pm Da kan man ikke satse bare på eiendomsmarkedet i boligsektoren. Det må bygges opp utleiemarked som kan brukes til å presse ned boligprisene eller omvendt. Dette er like viktig som å ha penger stående flere markeder som obligasjoner og aksjer, fonds osv.
Men er ikke nettopp et marked noe som andre enn regjeringen har hovedansvaret for? Joda, politikerne skal sette gode rammer for et marked - men det er befolkningen som er aktørene i markedet. Det gjelder i grunnen både eie- og leiemarkedet. Dersom "folk flest" ønsker å eie egen bolig, vil leiemarkedet naturlig nok være mindre.
Så var det jo det å "presse ned boligprisene" når du i avsnittet over frykter et krakk... Hvilken utvikling er det du egentlig ønsker?
Frode57 skrev: lør jun 10, 2023 12:47 pm Støre er den største idioten fordi det i siste instans er ham som har ansvaret. Han har litt mye fokus på Ukraina . Norge taper nå på at vi ikke er politisk fri men må gjøre som EU og Nato sier.
Fokuset på Ukraina er i grunnen tverrpolitisk. Norges forhold til EU og NATO har sin forankring lenger tilbake og i et bredere politisk landskap enn den nåværende regjeringen.
Frode57 skrev: lør jun 10, 2023 12:47 pm Kronen er nå ikke verdt noe om du kommer med den fysisk i utlandet.
Er det fortsatt noen som tar med "fysiske kroner" når de reiser utenlands? Jeg pleier å ta ut en håndfull cash i lokal valuta når jeg kommer frem, men det meste av betaling går jo elektronisk...
Joda, kursen er lavere enn normalt - men den har fortsatt verdi...
Ja , det er noen som gjør det. Og de vil få problemer med det nå. Men kronen er svak . Og går du i minibanken og butikker i utlandet og trekker kortet så blir du skremt av hvor lite du får for kronen. I Danmark så må du mange steder gå til en minibank og ta ut penger før du får kjøpt noe på restauranter og andre steder. Norsk kort lar seg ikke bruke. Derfor må jeg ha dansk bankkort. Men med en valuta som er nede for telling så blir mange som blir hjemme i år. Eller som drar til Sverige.

Støre og sentralbanksjefen er direkte dum. For med en svak valuta så blir alt importert dyrere. Etter hvert så blir det stopp i import av sykepleiere og andre utenlandske arbeidere også.
Krigen i Ukraina blir meget kostbar. Og landvarig. Men det å holde styr på økonomien er alfa og omega for en regjering.

Det å ha en slik vanvittig endring av rentesetting som nå skjer i Europa og USA kan sammenlignes med utpressing som folk i det grå pengemarkedet drev med i tidligere tider. men det kan også sammenlignes med Norge på slutten av 80 - og begynnelsen av 90 -tallet.

Det førte til bankkollaps og boligkollaps. Det å kjøre slik rentepolitikk uten støtte til utsatte grupper kan sammenlignes med narkotikasalget hvor unge får nesten gratis dop for så måtte betale mer. I dag fikk vi vite hvordan bolighaiene har skrudd opp boligleien mens der i Danmark er lovfestet maksleieprisøkning på 4 % over 2 år.

Det er noen som bruker penger . Og særlig i Tyskland. Var der i pinsen og det sjokkerte meg hvor "tilbakestående" de var der. Men i Danmark brukes også mye kontanter. Har vel mer forhold til penger på det viset.

Det å ha en så svak valuta som nå gjør meg til en ordinær pensjonist i Danmark selv om jeg skulle hatt en god pensjon men dessverre har Støre og sentralbanken ødelagt kronene med sin uvitenhet.

Det er ikke boligeierne de skal ta mest hensyn til. De kan alltid refinansiere boliglånene sine.

Det er viktig at idiotene Vedum og Støre skjønner at prisene i butikk og andre steder skal være dynamiske og at finanstilsynet gjør sin jobb.

Husk på hvordan prisene gikk ned med import fra lavkostland.

Trolig blir Norge nå presset til å bli med på USA økonomiske krig mot Kina.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Cannabis Connoisseur skrev: lør jun 10, 2023 12:53 pm Du har ikke vurdert å gå inn i politikken selv? Ja for å ta plassen fra en idiot, mener jeg. Norge hadde nok trengt noen med din intellektuelle kapasitet i disse krisetider.
Hjelper ikke. Går man inn i politikken med åpent sinn.....ender det med tiden at man uler med de som er der fra før. Kan du ikke slå dem....gå med dem.

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 422

Legg inn av NiGoZeroIchi »

Frode57 skrev: tir jul 04, 2023 8:33 pm
NiGoZeroIchi skrev: man jul 03, 2023 12:58 pm
Frode57 skrev: lør jun 10, 2023 12:47 pm Kronen er nå ikke verdt noe om du kommer med den fysisk i utlandet.
Er det fortsatt noen som tar med "fysiske kroner" når de reiser utenlands? Jeg pleier å ta ut en håndfull cash i lokal valuta når jeg kommer frem, men det meste av betaling går jo elektronisk...
Joda, kursen er lavere enn normalt - men den har fortsatt verdi...
Ja , det er noen som gjør det. Og de vil få problemer med det nå.
Og hva ligger problemet i? At det er lenger mellom vekslingskontorene nå som de fleste ordner betalingen elektronisk?
Frode57 skrev: tir jul 04, 2023 8:33 pm Men kronen er svak . Og går du i minibanken og butikker i utlandet og trekker kortet så blir du skremt av hvor lite du får for kronen.
Nåvel, at kursen har vært dårlig i det siste har vært godt kjent, så skremt bør man ikke bli. Men man må ta høyde for dårlig kurs...
Frode57 skrev: tir jul 04, 2023 8:33 pm I Danmark så må du mange steder gå til en minibank og ta ut penger før du får kjøpt noe på restauranter og andre steder. Norsk kort lar seg ikke bruke. Derfor må jeg ha dansk bankkort.
De fleste norske bankkort er knyttet til Visa eller Mastercard, og er sånn sett greie å bruke over store deler av verden - og burde også fungere i Danmark. Jeg har vært på noen mindre spisesteder i Asia som ikke tar dette (derav håndfullen med cash jeg tar ut når jeg kommer frem), men jevnt over har det gått greit med mitt norske bankkort...
Frode57 skrev: tir jul 04, 2023 8:33 pm Men med en valuta som er nede for telling så blir mange som blir hjemme i år. Eller som drar til Sverige.
Og tro det eller ei, det er fullt mulig å få en fin ferie i både Norge og Sverige...
Frode57 skrev: tir jul 04, 2023 8:33 pm Støre og sentralbanksjefen er direkte dum. For med en svak valuta så blir alt importert dyrere. Etter hvert så blir det stopp i import av sykepleiere og andre utenlandske arbeidere også.
Krigen i Ukraina blir meget kostbar. Og landvarig. Men det å holde styr på økonomien er alfa og omega for en regjering.

Det å ha en slik vanvittig endring av rentesetting som nå skjer i Europa og USA kan sammenlignes med utpressing som folk i det grå pengemarkedet drev med i tidligere tider. men det kan også sammenlignes med Norge på slutten av 80 - og begynnelsen av 90 -tallet.

Det førte til bankkollaps og boligkollaps. Det å kjøre slik rentepolitikk uten støtte til utsatte grupper kan sammenlignes med narkotikasalget hvor unge får nesten gratis dop for så måtte betale mer. I dag fikk vi vite hvordan bolighaiene har skrudd opp boligleien mens der i Danmark er lovfestet maksleieprisøkning på 4 % over 2 år.
Det er lett å si at andre er dumme, spesielt når man ikke kommer med løsningsforslag selv... Renta er en viktig kontrollmekanisme for både inflasjon og valutakurs - men inflasjon og valutakurs lar seg jo også påvirke av mengder av andre faktorer som det ikke er like enkelt å kontrollere. Så hva mener du - skal renta opp eller ned? Hva tror du effekten av et slikt valg vil være på inflasjon og valutakurs?

Å sette en maks på leieprisøkning høres fint ut på papiret - men skal ikke utleiere også ha mulighet til å henge med på normal prisstigning? 4% på 2 år er mindre enn 2% i året - og dermed lavere enn det normale inflasjonsmålet. Vil leiemarkedet ha godt av at utleiere får en slik begrensning og dermed blir hengende etter inntektsmessig?

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Utleiemarkedet må få et løft . Det må statlige midler inn som startkapital for å bygge utleieboliger og bygge ut større utleieboliger.

Jeg mener norske politikere er idioter. Direkte dumme.

Når skal de lære. Må de skambankes gør de gjør noe?

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Det er enda 10 % høyere prisvekst / inflasjon i Norge enn i EU landene. Dvs at regjeringen og sentralbanken har devaluert kronen med over 10 % det siste året.
Det selvbildet nordmenn har er på bristepunktet.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

Frode57 skrev: lør jul 29, 2023 8:46 pm Det er enda 10 % høyere prisvekst / inflasjon i Norge enn i EU landene. Dvs at regjeringen og sentralbanken har devaluert kronen med over 10 % det siste året.
Det selvbildet nordmenn har er på bristepunktet.
Konsumprisindeksen har steget 6,4 % i Norge det siste året.
Jeg er rimelig sikker på at EU-landene ikke har hatt en deflasjon på 3,6 % det siste året, selv om du påstår det...

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Jeg vet at det har vært resesjon i Sverige og Tyskland. Ikke i EU for det er mange land.

Norge vil nå få høyere prispress på grunn av høyere kornpriser.

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

I dag kunne jeg lese at det allerede er 15% høyere pris på korn og ris. India har forbudt eksport av ris.

Når jeg ser maisåkrene i Danmark så forstår jeg problematikken. Litt feil prioritering. Når Ukrainsk og Russisk korn uteblir så blir det heftig mangel på korn.

Det vil nok ikke holde med krympflasjon som vi ser så mye av.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

Frode57 skrev: søn jul 30, 2023 8:24 pm Jeg vet at det har vært resesjon i Sverige og Tyskland. Ikke i EU for det er mange land.

Norge vil nå få høyere prispress på grunn av høyere kornpriser.
Resesjon er da noe helt annet enn deflasjon. Du skriver så mye dumt at du egentlig burde gi deg et selvpålagt forbud mot å delta i debatter på internett....

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Det er slik man får andre til å ikke diskutere i dette forumet. Disse blærete selvdiggende mennesker som tror de vet noe . Jeg har ikke snakket om deflasjon men det er ikke usannsynlig.
Resesjon er nedgang i BNP over flere måneder.
Tyskland har vært i resesjon.
Det har vært prisfall på boliger i andre land og det vil også skje i Norge med økende rente.
Jeg tror vi nå har tider som ligner på 1987. Selv om vi har mye penger så får vi mange konkurser og boligprisfall. Banker kan få problemer men vil bli hjulpet av staten.

Norge mangler en litt større utleiesektor. Det er den største mangelen i det norske.Om de vil få det er lite trolig.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»