Situasjonen i Ukraina Del 3

Svar
Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Re: Situasjonen i Ukraina Del 3

Legg inn av Omoikane »

MRSA skrev: lør okt 07, 2023 10:35 am
pølsa skrev: lør okt 07, 2023 8:37 am
Entenmann skrev: lør okt 07, 2023 8:13 am De russisk-utpekte myndighetene i den ukrainske byen Zaporizhzhia sier at de vil nekte å gi personer med ukrainsk pass legehjelp. Det skriver den russisk-statlige nyhetsbyrået Tass på Telegram.

Vedtaket skal gjelde fra starten av 2024

Russland på sitt beste.
Vil ikke det være en naturlig konsekvens for utenlandske borgere? hverken du eller jeg har rett til noe helsehjelp i hverken sverige eller danmark uten helsetrygdkortet.
Fullstendig feil. Nordmenn busett i Sverige, Danmark, eller anna land har lik rett til helsehjelp som landet sine statsborgarar. Det er ikkje statsborgarskapet som bestemmer kva helsehjelp du har rett på, men om du er busett der. Så det russarane gjere er fullstendig bak mål. I tillegg er det eit grovt brudd på Genevekonvensjonen. Ei okkupasjonsmakt har plikt til ivareta helsa til sivile i dei okkuperte områda.
I Norge er det strengt tatt medlemskap i folketrygden som avgjør om du får legehjelp, men leger/helsevesenet er forpliktet til å hjelpe i akutte tilfeller grunnet sin edsavleggelse.

Hva slags helsehjelp russerne nekter utenlandske statsborgere, vet jeg ikke, men det er vel i utgangpunktet intet merkverdig ved det, og kun en logisk konsekvens av annekteringen og at russike lover gjelder det nå.

Borgere fra de nordiske landene (og landene i EØS) har spesialavtaler, og er derfor dekket i Norge.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1463

Legg inn av 4pLaY »

GiPazzini_85 skrev: lør okt 07, 2023 2:56 pm Hvorfor er det ikke mulig å gi tomler mer?
Jeg har skrevet flere ganger at jeg fjernet den funksjonen, har aldri likt den og ønsket heller aldri å innføre den.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

4pLaY skrev: lør okt 07, 2023 4:08 pm
GiPazzini_85 skrev: lør okt 07, 2023 2:56 pm Hvorfor er det ikke mulig å gi tomler mer?
Jeg har skrevet flere ganger at jeg fjernet den funksjonen, har aldri likt den og ønsket heller aldri å innføre den.
Har ikke sett noe om det. Hvor har det stått?

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

4pLaY skrev: lør okt 07, 2023 4:08 pm
Jeg har skrevet flere ganger at jeg fjernet den funksjonen, har aldri likt den og ønsket heller aldri å innføre den.
Bra, den fører bare til at upopulære meninger forsvinner. Og da forsvinner også litt av poenget med debatt.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Det jeg dog lurer på er hvorfor skriblerier som "Er vel heller du som heier på nazistene i Ukraina" er innenfor.

Dette er da ikke saklig debatt? Ikke er det begrunnet og ikke finnes det snev av sannhet i det. En helt ubegrunnet angrep på motdebattant.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Hattori_Hanzo skrev: lør okt 07, 2023 5:14 am
Crazy Horse skrev: fre okt 06, 2023 11:24 pm
Karatel skrev: fre okt 06, 2023 5:33 pm

Det angår selvfølgelig ikke meg, mens synes du ikke selv at du nå går langt over streken?
Jeg synes ikke han går over streken. At mennesker med empati reagerer på eksempelvis kveldens bilder på NRK Kveldsnytt, hvor russerne sender missiler inn i landsbyer langt fra fronten og inn i boligblokker i Kharkiv med mange drepte og skadde sivile, er både naturlig og bra. Intet militært formål. Kun terror, som med IS. Hadde man ikke reagert hadde man vært rimelig avstumpet. Tragiske bilder. Det eneste positive som kommer ut av slike grusomme bilder som er et resultat av krigføringen til en fasciststat som driter i menneskeliv og menneskeverd er at vesten fortsetter å produsere og levere våpen og ammo til ukrainerne slik at den russiske militærmaskin sakte men sikkert knuses.
Hvor mange av mine meningsmotstandere sa noe når vi erklærte en tvers igjennom kriminell og skitten "krig mot terror" for tjue år siden? Helt uten noe form for moralsk høygrunn annet enn en eventyrhistorie om 19 arabere med tapetkniv.. Jeg gjetter på at de har vært helt stille.

Det som også unslipper snøflakbrigaden er at lista har blitt lagt veldig lavt etter dette. Irak var en ulovlig angrepskrig som drepte en million + sivile. Seks nuller der altså. Videre har vi omfavnet tortur som et okei redskap for å "skaffe seg informasjon". Norge sier at de har ikke torturert noen , men hvor mange har vi overlevert for tortur? Kværner hadde kontrakter på bygging av deler av camp x ray på guantanamo. Droneprogrammet til Obama drepte 95% + sivile. Lybia og Syria er humanitære katastrofe soner , alt pga oss her i vesten. Vi trente "moderate opprørere" (dere vet , de som kapper huet av en 12-åring for å tilhøre feil trosretning) i Jordan på grensa til Syria men UD vil ikke fortelle oss hvem vi trente.

Vi har blitt tauta øra fulle av "norske interesser i utlandet" og hvordan det er helt legitimt å bruke militær makt for å beskytte disse.

Dette har jeg vært veldig vokal mot helt siden 12. sept 2001 og alt jeg stort sett har hørt fra omgivelsene mine når jeg tar det opp er *crickets* samt hoder som dropper. Dette har vi stilltiende akseptert for nå og regne med at vi kan stå på tua vår og hevde noe form for moralsk høygrunn når andre nasjoner tar affære. Og på toppen blir snøflak indignert over at ingen lenger hører på oss eller tar oss alvorlig da hykleriet vårt er helt utafor enhver skala.

Vi er blitt en nasjon som tåler så inderlig vel all den urett som rammer andre enn oss selv. Men når pressekorpset maner til moralsk indignasjon over de fæle russerne , da er vi der med en gang. Å kalle folk for lemen er å fornærme lemen , dette er en maurtue nå. Og nåde den som går imot tua..

Snakka du aldri ut mot krigen mot terror bør du egentlig ikke si noe nå for vi har droppet lista veldig langt ned for hva som er akseptabelt å drive på med i egen interesse. Men det kan vi gjøre kanskje? Vi som gjør det for demmokrati og "frihet" og sånn...?!?

Kan være lurt å måke noe mental snø innimellom.
Angrepet mot Afghanistan hadde FN støtte etter 11/9 angrepet, og var ikke i strid med folkeretten. Angrepet på Irak 2003 var CIA manipulerte bevis og folkerettsstridig. At bevisene var manipulerte ble forøvrig avdekket av en kritisk vestlig presse. Det samme med forholdene i Abu Graid (?) fengslet utenfor Bagdad. Merk deg ordene «avdekket av en fri vestlig presse». Hva med russisk presse ? Om noen i dette fascistiske diktaturet endog benevner det som skjer i Ukraina, en krig, eller er kritisk til det russiske forsvaret, så risikerer journalisten 15 års fengsel.

Russland ser på Ukraina som russisk. Krigens hensikt var som med romerne, Djengis Kahn, Napoleon og Adolf Hitler, nemlig å erobre. USA hadde aldri til hensikt å gjøre Irak til en ny US stat. De tapstallene du refererer til i Irak kom av en sekterisk etterfølgende borgerkrig og fremveksten av IS. Ved å fjerne Saddam løftet USA lokket av dampkokeren. Krigføring ? Det er tall over sivile tap etter Serbia 1999 og Libya 2011. FN tall. Vi taler om noen hundre. USA feilbombet i Afghanistan med drone sommeren 2011. Resultat ; 11 sivile drept. Ansvarlig offiser måtte stå skolerett. Erstatning til de etterlatte. Russland drepte 52 sivile i en landsby i Kharkiv oblast bare sist torsdag. Resultat ? Foruten å skylde på USA, Ukraina og marsboere, ingenting. Business as usual. Russerne driter i menneskeliv og menneskeverd. Derfor bør vesten skru opp produksjonen av ammo og våpen og levere til Ukraina inntil den siste fascistsoldat står på Ukrainsk jord. Russerne må enten tas ut eller jages på flukt. Jeg skriver ikke dette for å tekkes deg, men Krim er jeg mer usikker på pga den historiske betydningen halvøyen har hatt og har for russerne, også med sine marinebaser.

Entenmann
Innlegg: 571

Legg inn av Entenmann »

JauKaninen skrev: lør okt 07, 2023 5:37 pm Det jeg dog lurer på er hvorfor skriblerier som "Er vel heller du som heier på nazistene i Ukraina" er innenfor.

Dette er da ikke saklig debatt? Ikke er det begrunnet og ikke finnes det snev av sannhet i det. En helt ubegrunnet angrep på motdebattant.
Det er jo et godt spørsmål. Flere av mine innlegg også har blitt slettet mens innlegg over der vi er nazister blir stående.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Russland okkuperer Ukraina: Vesten/USA forsvarer og støtter Ukraina.

Israel okkuperer Gaza: Vesten/USA forsvarer og støtter Israel.

Kan det bli mer dobbeltmoralsk?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Germany's largest defense company said it is ramping up production as Western countries continue to give aid to Ukrain

Entenmann
Innlegg: 571

Legg inn av Entenmann »

Foucault skrev: lør okt 07, 2023 6:28 pm Russland okkuperer Ukraina: Vesten/USA forsvarer og støtter Ukraina.

Israel okkuperer Gaza: Vesten/USA forsvarer og støtter Israel.

Kan det bli mer dobbeltmoralsk?
Men helt ærlig, hva har dette med meg personlig? Om regjeringen eller US støtter Israel betyr det da ikke at jeg gjør det? Du skriver som at alle i Norge støtter Israel så å støtte Ukraina samtidig blir dobbel moralsk. Du er bare en forkledd pro russer, tør aldri å si det rett ut men alt tilsier det.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1463

Legg inn av 4pLaY »

GiPazzini_85 skrev: lør okt 07, 2023 4:12 pm
4pLaY skrev: lør okt 07, 2023 4:08 pm
GiPazzini_85 skrev: lør okt 07, 2023 2:56 pm Hvorfor er det ikke mulig å gi tomler mer?
Jeg har skrevet flere ganger at jeg fjernet den funksjonen, har aldri likt den og ønsket heller aldri å innføre den.
Har ikke sett noe om det. Hvor har det stått?
Det husker jeg ikke, men jeg vet jeg har gitt beskjed om det.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1463

Legg inn av 4pLaY »

JauKaninen skrev: lør okt 07, 2023 5:37 pm Det jeg dog lurer på er hvorfor skriblerier som "Er vel heller du som heier på nazistene i Ukraina" er innenfor.

Dette er da ikke saklig debatt? Ikke er det begrunnet og ikke finnes det snev av sannhet i det. En helt ubegrunnet angrep på motdebattant.
Ønsker en å diskutere hva som er ok og ikke her inne, bruker en pm til meg eller Ris og ros.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Foucault skrev: lør okt 07, 2023 6:28 pm Russland okkuperer Ukraina: Vesten/USA forsvarer og støtter Ukraina.

Israel okkuperer Gaza: Vesten/USA forsvarer og støtter Israel.

Kan det bli mer dobbeltmoralsk?
Ukraina forsvarer seg mot en angriper.
Israel forsvarer seg mot mange angrep og har kjempet flere forsvarskriger.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Entenmann skrev: lør okt 07, 2023 6:44 pm
Foucault skrev: lør okt 07, 2023 6:28 pm Russland okkuperer Ukraina: Vesten/USA forsvarer og støtter Ukraina.

Israel okkuperer Gaza: Vesten/USA forsvarer og støtter Israel.

Kan det bli mer dobbeltmoralsk?
Men helt ærlig, hva har dette med meg personlig? Om regjeringen eller US støtter Israel betyr det da ikke at jeg gjør det? Du skriver som at alle i Norge støtter Israel så å støtte Ukraina samtidig blir dobbel moralsk. Du er bare en forkledd pro russer, tør aldri å si det rett ut men alt tilsier det.
Deg personlig? Hvorfor tror du innlegget var rettet mot deg personlig?

Jeg skriver da ganske tydelig at Vesten/USA forsvarer og støtter….det betyr selvsagt ikke at alle i Norge støtter.
Du kan godt kutte ut barnslige personangrep som «en forkledd pro-russer», det tilfører ikke tråden noe positivt.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

JauKaninen skrev: lør okt 07, 2023 7:44 pm
Foucault skrev: lør okt 07, 2023 6:28 pm Russland okkuperer Ukraina: Vesten/USA forsvarer og støtter Ukraina.

Israel okkuperer Gaza: Vesten/USA forsvarer og støtter Israel.

Kan det bli mer dobbeltmoralsk?
Ukraina forsvarer seg mot en angriper.
Israel forsvarer seg mot mange angrep og har kjempet flere forsvarskriger.
I mine øyne er dette en rimelig tynn forklaring.
Lyst til å utdype?

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Foucault skrev: lør okt 07, 2023 8:22 pm
I mine øyne er dette en rimelig tynn forklaring.
Lyst til å utdype?
Det er vel mer relevant og langt viktigere opplysning enn "okkupasjon". De allierte okkuperte Nazityskland også, så det forteller ingenting.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

JauKaninen skrev: lør okt 07, 2023 8:24 pm
Foucault skrev: lør okt 07, 2023 8:22 pm
I mine øyne er dette en rimelig tynn forklaring.
Lyst til å utdype?
Det er vel mer relevant og langt viktigere opplysning enn "okkupasjon". De allierte okkuperte Nazityskland også, så det forteller ingenting.
Man kan jo med minst like stor troverdighet hevde at det er palestinerne som forsvarer seg mot israelsk imperialisme, som å påstå at det er Israel som beskytter seg mot palestinske angrep.

Men vi må ikke spore av, denne tråden skal handle om situasjonen i Ukraina. Tror vi oppblussing av Israel-Palestina-konflikten kan få betydning for det som skjer i Ukraina? Personlig tror jeg ikke det, siden Russland neppe ønsker å legge seg ut med noen av sidene. Det er vel ikke før Iran eventuelt innblandes at det kan bli kinkig for Russland.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Omoikane skrev: lør okt 07, 2023 3:25 pm
MRSA skrev: lør okt 07, 2023 10:35 am
pølsa skrev: lør okt 07, 2023 8:37 am

Vil ikke det være en naturlig konsekvens for utenlandske borgere? hverken du eller jeg har rett til noe helsehjelp i hverken sverige eller danmark uten helsetrygdkortet.
Fullstendig feil. Nordmenn busett i Sverige, Danmark, eller anna land har lik rett til helsehjelp som landet sine statsborgarar. Det er ikkje statsborgarskapet som bestemmer kva helsehjelp du har rett på, men om du er busett der. Så det russarane gjere er fullstendig bak mål. I tillegg er det eit grovt brudd på Genevekonvensjonen. Ei okkupasjonsmakt har plikt til ivareta helsa til sivile i dei okkuperte områda.
I Norge er det strengt tatt medlemskap i folketrygden som avgjør om du får legehjelp, men leger/helsevesenet er forpliktet til å hjelpe i akutte tilfeller grunnet sin edsavleggelse.

Hva slags helsehjelp russerne nekter utenlandske statsborgere, vet jeg ikke, men det er vel i utgangpunktet intet merkverdig ved det, og kun en logisk konsekvens av annekteringen og at russike lover gjelder det nå.

Borgere fra de nordiske landene (og landene i EØS) har spesialavtaler, og er derfor dekket i Norge.
Stemme ikkje heilt. Ja, ein må vere medlem i folketrygda for å få dekka helsehjelp i Norge. Men flyttar ein svenske, danske, engelskmann, russar, kinesar eller nokon anna nasjonalitet for å bu og jobbe i Norge i meir enn 12 månader og har lovleg oppholdtillatelse er han medlem av folketrygda frå det øyeblikket han setter foten på norsk jord.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

OrmenLange skrev: lør okt 07, 2023 8:44 pm
Man kan jo med minst like stor troverdighet hevde at det er palestinerne som forsvarer seg mot israelsk imperialisme, som å påstå at det er Israel som beskytter seg mot palestinske angrep.

Men vi må ikke spore av, denne tråden skal handle om situasjonen i Ukraina. Tror vi oppblussing av Israel-Palestina-konflikten kan få betydning for det som skjer i Ukraina? Personlig tror jeg ikke det, siden Russland neppe ønsker å legge seg ut med noen av sidene. Det er vel ikke før Iran eventuelt innblandes at det kan bli kinkig for Russland.
Det er mange, selv ProPalestina-professor Hilde Henriksen Waage, at Russland men først og fremst Iran har trukket i trådene idag.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2490

Legg inn av BrannLFC »

US foreign policy is partly to blame for the latest violent flare-up between Israel and the Palestinians, former Russian President Dmitry Medvedev has suggested. The official, who is currently Deputy Chairman of Russia’s Security Council, said Washington should have channeled its energy into ensuring a lasting peace in the Middle East but chose to focus on Ukraine instead.

Commenting on Saturday’s escalation between Israel and the Hamas militant group from Gaza, Medvedev wrote on his Telegram channel that these events were predictable. “This is what Washington and its allies should have dealt with,” he explained, adding that the Israel-Palestine conflict has lasted for decades, with the US being a “key player there.”

According to Medvedev, instead of this, “these morons got involved in our region and are actively helping neo-Nazis, pitting two close peoples against one another.”

The former president brought his remarks to a conclusion with the thought that “apparently only a civil war on US territory” would help quell “America’s manic passion for igniting conflicts all around the planet.”

Må nok si meg mye enig i disse kloke ordene fra Medvedev her, men USA trenger ingen borgerkrig. De trenger kun en Trump inn, men da blir det kanskje borgerkrig, fordi det er visse krefter i USA som ikke tolererer at han blir demokratisk valgt.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

JauKaninen skrev: lør okt 07, 2023 10:07 pm
OrmenLange skrev: lør okt 07, 2023 8:44 pm
Man kan jo med minst like stor troverdighet hevde at det er palestinerne som forsvarer seg mot israelsk imperialisme, som å påstå at det er Israel som beskytter seg mot palestinske angrep.

Men vi må ikke spore av, denne tråden skal handle om situasjonen i Ukraina. Tror vi oppblussing av Israel-Palestina-konflikten kan få betydning for det som skjer i Ukraina? Personlig tror jeg ikke det, siden Russland neppe ønsker å legge seg ut med noen av sidene. Det er vel ikke før Iran eventuelt innblandes at det kan bli kinkig for Russland.
Det er mange, selv ProPalestina-professor Hilde Henriksen Waage, at Russland men først og fremst Iran har trukket i trådene idag.
Hvor har du sett eller hørt det? Hvordan forklarer man at Russland har vært involvert? For meg virker det som å skyte seg selv i foten.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

OrmenLange skrev: lør okt 07, 2023 10:54 pm
Hvor har du sett eller hørt det? Hvordan forklarer man at Russland har vært involvert? For meg virker det som å skyte seg selv i foten.
Russland/Iran liker ikke at Saudi/Israel nærmer seg normaliseringsavtale. Aksjonen var så stor at Hamas må ha fått hjelp utenfra, droner som tar ut israelske stridsvogner er noe kun Ukraina og Russland har erfaring med fra før.

Så det er flere som har nevnt Russland idag.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

JauKaninen skrev: lør okt 07, 2023 11:15 pm
OrmenLange skrev: lør okt 07, 2023 10:54 pm
Hvor har du sett eller hørt det? Hvordan forklarer man at Russland har vært involvert? For meg virker det som å skyte seg selv i foten.
Russland/Iran liker ikke at Saudi/Israel nærmer seg normaliseringsavtale. Aksjonen var så stor at Hamas må ha fått hjelp utenfra, droner som tar ut israelske stridsvogner er noe kun Ukraina og Russland har erfaring med fra før.

Så det er flere som har nevnt Russland idag.
Hvorfor skulle ikke Russland like en Saudi/Israel-avtale? Har du ingen lenker?

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

OrmenLange skrev: lør okt 07, 2023 11:24 pm
Hvorfor skulle ikke Russland like en Saudi/Israel-avtale? Har du ingen lenker?
Det har vært mange:

https://www.nettavisen.no/nyheter/ekspe ... 95-1378599

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

JauKaninen skrev: lør okt 07, 2023 11:51 pm
OrmenLange skrev: lør okt 07, 2023 11:24 pm
Hvorfor skulle ikke Russland like en Saudi/Israel-avtale? Har du ingen lenker?
Det har vært mange:

https://www.nettavisen.no/nyheter/ekspe ... 95-1378599
Takk for lenke.

Jeg må si at argumentasjonen om at Russland kan være involvert fordi de "har et behov for å flytte oppmerksomheten bort fra Ukraina" høres meget søkt ut. Ikke bare har krigen i Ukraina fått vesentlig mindre oppmerksomhet de siste månedene, men at Russland skulle risikert sin noenlunde stabile relasjon til Israel for dette høres fullstendig idiotisk ut. Russland vil IKKE ha Israel på Ukrainas side.

For å si det sånn: Jeg tror Biden har større behov for å flytte oppmerksomheten enn Putin. Uten at jeg tror amerikanerne skulle finne på noe slikt heller.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

ISW skriver i natt:

The Kremlin is already and will likely continue to exploit the Hamas attacks in Israel to advance several information operations intended to reduce US and Western support and attention to Ukraine. The Kremlin amplified several information operations following Hamas attacks in Israel on October 7, primarily blaming the West for neglecting conflicts in the Middle East in favor of supporting Ukraine and claiming the international community will cease to pay attention to Ukraine by portraying attention to the Middle East or alternatively Ukraine as a zero-sum comparison. Deputy Chairman of the Russian Security Council Dmitry Medvedev claimed the United States and its allies should have been “busy with” working on “Palestinian-Israeli settlement” rather than “interfering” with Russia and providing Ukraine with military aid. The Russian Ministry of Foreign Affairs (MFA) accused the West of blocking efforts by a necessary “quartet” of Russia, the US, the European Union, and the United Nations, leading to an escalation in violence, implicitly blaming the West for the current fighting. Prominent Russian propagandist Sergei Mardan directly stated that Russia will benefit from the escalation as the world “will take its mind off Ukraine for a while and get busy once again putting out the eternal fire in the Middle East.” These Kremlin narratives target Western audiences to drive a wedge in military support for Ukraine, seek to demoralize Ukrainian society by claiming Ukraine will lose international support, and intend to reassure Russian domestic audiences that the international society will ignore Ukraine’s war effort.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

At Putin er en taktiker som kan påvirke konflikter rundt om i verden er ikke vanskelig å tro.
Om Putin har en finger med i midtøsten ? Vet ikke.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2490

Legg inn av BrannLFC »

Jeg tror Russland står bak angrep på Israel.

Jeg tror heller ikke USA eller NATO har hjulpet Ukraina med noe i krigen onde Russland fører mot uskyldige fredelige og demokratiske Ukraina.

Hattori_Hanzo
Innlegg: 721

Legg inn av Hattori_Hanzo »

Alle land har mørke systemer. Alle spionerer på alle til enhver tid. Baksida av diplomati er etteretning som i stor grad er veldig lite regulert og veldig lite tilregnelige ovenfor noensomhelst egentlig. Mest korrupte politikere som allerede er i lomma på privat spesial interesse. Total "circlejerk".

Men på papiret og i wikipedia land så virker det ikke slik. Det står mye fancy på papir som overhodet ikke gjelder i praksis lenger. Derav begrepet "realpolitikk" som egentlig betyr at vi blir stort sett fora med bullshit og holdt i mørke. Noen skjønner dette , andre ikke så mye.

Det bør være innlysende og se denne strukturen bak strukturen. Moralen blant verdens maktstrukturer koker ned til alt du kan slippe unna med er greit å gjøre. Og vi er ikke noe unntak.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2490

Legg inn av BrannLFC »

Hattori_Hanzo skrev: søn okt 08, 2023 9:29 am Alle land har mørke systemer. Alle spionerer på alle til enhver tid. Baksida av diplomati er etteretning som i stor grad er veldig lite regulert og veldig lite tilregnelige ovenfor noensomhelst egentlig. Mest korrupte politikere som allerede er i lomma på privat spesial interesse. Total "circlejerk".

Men på papiret og i wikipedia land så virker det ikke slik. Det står mye fancy på papir som overhodet ikke gjelder i praksis lenger. Derav begrepet "realpolitikk" som egentlig betyr at vi blir stort sett fora med bullshit og holdt i mørke. Noen skjønner dette , andre ikke så mye.

Det bør være innlysende og se denne strukturen bak strukturen. Moralen blant verdens maktstrukturer koker ned til alt du kan slippe unna med er greit å gjøre. Og vi er ikke noe unntak.
Og våpenindustrien gjør alt den kan for å overleve. Den er avhengig av krig. De ønsker at våre politikere skal ta beslutninger om krig så de skal selge.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»