Overlevelse tråden

Svar
Bantor
Innlegg: 1173

Overlevelse tråden

Legg inn av Bantor »

Starter en tråd om et tema mange med aluminiumsfoliehatt er opptatt av. Men jeg er jo opptatt av det selv.

Vil begynne med å si at det viktigste du kan ha med deg i en overlevelsessituasjon er klær som du kan være ute i lenge.

Jeg tror ikke på lomme overlevelsessett i sukkertøyeske. Tror noe brukbart pakker en 3-5 liter minimum.

Det finnes mange overlevelses ting som selges til sivile, men noe jeg aldri har sett for salg til sivile er vannfilter som brukes av spesialstyrker. Jeg har en bok hvor det er bilde av et sugerør vannfilter som ble brukt av amerikanske spesialstyrker under Vietnamkrigen, hvor det også er litt informasjon om dette. Disse har aldri vært solgt på det åpne markedet. Vannfilter er nok best i sugerør form. Det begrenser hva du kan drikke, men det er mye lettere å ha et sugerør enn å holde drikkebeholdere og drikkekar rene i en ekstrem situasjon.

De fleste friluftsfolk i Norge bruker fyrstikker eller lighter. Det er jo greit nok til vanlig friluftsliv. Men, jeg liker ikke å dette liggende i bilen for eksempel. BIC er den beste gasslighteren, hvis du tar hensyn til at den også skal virke i høyden. Men norske fjell er ikke så høye at de gasslighterne som får problemer i høyden ikke virker, stort sett. Tennstål, mangesiumbarrer osv. er jo nærmest allemannseie i dag...

Space blanket (sånn tynn aluminumsfolie plastduk), er greit siden jeg bor helt sør i landet. Ellers finnes det jerven duk, og Reflexcell overlevelsebag/teppe osv.

Personlig tror jeg ikke på knuter og sånn. Jeg har gått i speideren og kan en del knuter som mange andre ikke kan. Men, hvis du er sterkt nedkjølt og skal bygge et ly, er det nok bedre å bruke gaffateip. Du kan risikere å ha redusert førlighet i fingrene hvis du er kald.

Tviler på at det oppstår en sivil overlevelse situasjon hvor det er nødvendig å finne mat.... Du kan klare deg 3 minutter uten luft, 3 timer uten ly, 3 dager uten vann og tre uker uten mat. Det er vel tommelfingerregelen.

Bare noen løse tanker.

Saint

Legg inn av Saint »

først: overleve hva? trengselstiden skal godt gjøres å overleve

men for all del, ha gjerne dette hjemme

sawyer vannfilter er billig og bra og veier lite, koster en 500 lapp.
fjellduken er utmerket, telt sovepose liggeunderlag poncho osv i ett, veier lite men er dyr nå for den godt forede jeg anbefaler, men verdt pengene pga vekt og alsidig bruk
en stor kniv tilsvarende en mindre seax er en øks og generelt verktøy og effektivt selvforsvarsvåpen i ett, veldig bra selvforsvarsvåpen kombinert med en usb ladet sterk 1000lm+ lommelykt til å blende fra feks et lite portabelt solpanel som også er generell lyskilde

her har du vel det viktigste ved siden av ting til opptenning og helst noe til jakt f.eks en bue og fiskeutstyr + mat for å klare deg noen dager før du får til jakt/fiske. bøker for hvordan lage lut til å vaske deg, lage feller, hva slags spiselige planter, fiske, helberedende urter osv er også kjekt å ha

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Jeg har også et tips: Ta med et rettskrivnings-kart og et grammatikk-kompass - kjekt å ha, og tar liten plass. Det kan være greit å ha, slik at man ikke blir misforstått. Man vet jo aldri hvor man havner, mener jeg.

Mvh

BE

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

BlackEagle skrev: tor sep 21, 2023 9:27 am Jeg har også et tips: Ta med et rettskrivnings-kart og et grammatikk-kompass - kjekt å ha, og tar liten plass. Det kan være greit å ha, slik at man ikke blir misforstått. Man vet jo aldri hvor man havner, mener jeg.

Mvh

BE
Snodig og ulogisk at troende er så opptatt av å overleve, dess snarere enden kommer, dess snarere sitter de hos Gud i paradiset. Så hvorfor anstrenge seg slik for å forlenge tilværelsen her i denne jordisk jammerdal?

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

Hva som trenger for å håndtere en ekstrem situasjon spørs jo helt på hva den ekstreme situasjonen du ser for deg innebærer.

Det mest sannsynlige scenarioet er vel noe ala langvarig strømbrudd / sammenbrudd av infrastruktur.
Da kommer man antakelig veldig langt ved å bli hjemme der man har mat og vann for noen dager, samt lys og varmekilde (vedovn, stearinslys, lommelykt med batterier ol.)

En mer ekstrem situasjon er jo overlevelse utendørs i naturen. Enten om man har gått seg vill, eller tvinges til å forlate hjemmet og rømme til skogs.
Her vil jeg si det første og viktigste man kan ha med seg er erfaring med friluftsliv.
Om du ikke har prøvd å finne ved og fyre bål en regntung høstkveld vil du slite med å få bål uansett hvor fin lighter du har med deg.

Grunnleggende kunnskap om:
- Sakffe ly (bygge gapahuk, biuvakk el.)
- Fyre bål (finne egnet materiale til opptenning, ved og ulike båltyper)
- Lokalisere trygge vannkilder (sjelden et problem i norsk natur)
- Finne mat (kunnskap om sopp, bær og planter som kan spises)
Fisk og kjøtt er fantastisk om man får tak i, men alle som har vært på lenger turer med fiske og jakt vet at det kan være vanskelig å belage seg på å få noe av det)

Vil ikke si jeg har noe "overlevelsesutstyr" hjemme, men mye på tur i skog, fjell og mark så har mye utstyr av den grunn.
Skal jeg prøve meg på en liste over det viktigste jeg ville hatt med i en overlevelsessituasjon ville det vært noe slikt som:
- Jervenduk
- Ull, og litt mer ull
- Fyrstikker (i vanntett pose) / lighter / Tennstål (Ikke ta med tennstål om du ikke vet du kan bruke det)
- Kniv og øks. (Om man bare skal ha en av delene ville jeg hatt samekniv)
- Enkelt fiskeutstyr (Line, krok, søkker og dupp) Eventuelt utstyr til slukfiske (FIskesnøre kan også brukes til mye annet)
- Paracord

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Kniv er kjekt. Men en kan ikke ha det med seg hele tiden. Kan ha det liggende i hanskerommet eller bagasjerommet i bilen.

Fikk lov til å leke med kniv på 1980- tallet. Har hatt egen kniv siden jeg var seks år gammel. Fikk foldekniv uten lås produsert i Kina. Fikk Mora variant med tønneform på plastskaftet da jeg var åtte år gammel. Sveitserkniv med reklame osv. Så kom kniv loven, og jeg sluttet å gå med kniv.

Tollekniv med tønneformet skaft er kanskje det beste arbeidsredskapet synes jeg. Men de hadde i gamle dager også et lite rykte som "rasshøl tanna" fordi det het seg at folk som stakk med kniv, eller brukte dem til å rispe, hadde sånne kniver.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Karatel skrev: tor sep 21, 2023 10:35 am
BlackEagle skrev: tor sep 21, 2023 9:27 am Jeg har også et tips: Ta med et rettskrivnings-kart og et grammatikk-kompass - kjekt å ha, og tar liten plass. Det kan være greit å ha, slik at man ikke blir misforstått. Man vet jo aldri hvor man havner, mener jeg.

Mvh

BE
Snodig og ulogisk at troende er så opptatt av å overleve, dess snarere enden kommer, dess snarere sitter de hos Gud i paradiset. Så hvorfor anstrenge seg slik for å forlenge tilværelsen her i denne jordisk jammerdal?
Virtuell tommel!

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Dundersalt skrev: tor sep 21, 2023 10:49 am Hva som trenger for å håndtere en ekstrem situasjon spørs jo helt på hva den ekstreme situasjonen du ser for deg innebærer.

Det mest sannsynlige scenarioet er vel noe ala langvarig strømbrudd / sammenbrudd av infrastruktur.
Da kommer man antakelig veldig langt ved å bli hjemme der man har mat og vann for noen dager, samt lys og varmekilde (vedovn, stearinslys, lommelykt med batterier ol.)
...og utedo ...

"Det har vi, det har vi,
det har de neiggu'kke ute!
Nei, det må værra utrivelig
der ute i det fri!
"
(Otto Nielsen; fra Grini-leiren under krigen)

Hele teksta er her:
https://www.google.com/search?q=sangtekst+for+otto+nielsen+det+har+vi&oq=det+har+vi%2C+det+har+vi&aqs=chrome..69i57j0i546l2j69i65.8063j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8&si=ALGXSlZt_c8ZB78kxJGbWNV2oiMEHw69Z9sL07QBPxZw2IOFo0CilS4ZTnX24od3onw-uM_-sgwR4h8CdPpCwf3gpaTT3avPqB9bEJdbvMSsGdQ6AuqBVgEhcIXyYtk5q1ok5El_MsooszvyK6wvTitf0xJvq64EMqDvLWeNtTnegA5VynNgtbSM5m_XT9qIiVqAPnSRXfbj31xZYsBQQVidOsLIX11rVvHqlPllBFT3oApTUYVCYbE%3D&ictx=1&ved=2ahUKEwjd2euRkryBAxUNR_EDHSfXBWMQjukCegQIIhAC

Mvh

BE
som har utedo - og friskt vann fra bekken 200 m unna - og tilgang på jaktterreng

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Dundersalt skrev: tor sep 21, 2023 10:49 am - Paracord
Hva er det? Fallskjermsnor?

Mvh

BE

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

@BlackEagle Paracord er en type fallskjerm snor av nylon. Om det brukes i fallskjermhopping ennå, vet ikke jeg.

Militæret i USA lærte en gang i tiden folk å bruke dette på overlevelseskurs for piloter. Hva de gjør i dag vet ikke jeg.

Som bonde er du nok mer vant med sisal. Og det fungerer like bra etter min mening. En fordel med sisal, er at det råtner etter en tid.

Hvis du tenker på å bruke paracord, så kan det være lurt å rydde opp etterpå....

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

Sisal er også flott til sitt bruk, fordelen med paracord er et deg er lett å få opp igjen. Sisal er tungvit å gjenbruke da knuter kan være nær umulig å få opp

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Hytter og gapahuk osv. finnes det oppskrifter på å bygge uten tau.

Tau er noe av det vanskeligste å improvisere. Planter som har egnede fibre, for eksempel brennesle, er bare tilgjengelig deler av året. Dessuten er det en omstendelig prosess å lage tau.

Det varierer hva forskjellige autoriteter anbefaler av tau, hyssing osv. Paracord, tynt nylonsnøre, vokset lintråd osv.

Har en del bøker om temaet å løpe rundt i hjorteskinn og kakke stein, men hovedinteressen min er egentlig overlevelse med moderne utstyr.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Jakt, Fiske og Friluftsliv»