Berg-og-dal-bane?

Svar
Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Berg-og-dal-bane?

Legg inn av Tjaaah »

Er det noen som vet hvorfor alle avisene skriver dette? Gir det virkelig mening å bruke bindestrek både før og etter og?

Kan man lage sammensatte ord med og i?

Burde det ikke være berg- og dalbane?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Tjaaah skrev: søn jun 25, 2023 9:30 pm Er det noen som vet hvorfor alle avisene skriver dette? Gir det virkelig mening å bruke bindestrek både før og etter og?

Kan man lage sammensatte ord med og i?

Burde det ikke være berg- og dalbane?
Du har helt rett, og avisredaksjoner rundt omkring burde ansette folk som har fullført ungdomsskolen!

Mvh

BE
som har sendt en rekke e-poster til Nrk (ikke om akkurat det du nevner), VG m. fl. om språk-uvett

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

Jeg kan ikke annet enn å si at du har helt rett-og-det mener jeg.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Tjaaah skrev: søn jun 25, 2023 9:30 pm Er det noen som vet hvorfor alle avisene skriver dette? Gir det virkelig mening å bruke bindestrek både før og etter og?

Kan man lage sammensatte ord med og i?

Burde det ikke være berg- og dalbane?
Du fant plass til en bindestrek du også. Den trengs ikke

Berg og dalbane

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Bjoro33 skrev: søn jun 25, 2023 11:22 pm
Tjaaah skrev: søn jun 25, 2023 9:30 pm Er det noen som vet hvorfor alle avisene skriver dette? Gir det virkelig mening å bruke bindestrek både før og etter og?

Kan man lage sammensatte ord med og i?

Burde det ikke være berg- og dalbane?
Du fant plass til en bindestrek du også. Den trengs ikke

Berg og dalbane
Bindestreken er vel nødvendig? Berg og dalbane betyr jo et berg og en dalbane. Det heter f.eks blomkål- og brokkolisuppe.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

BlackEagle skrev: søn jun 25, 2023 11:12 pm Du har helt rett, og avisredaksjoner rundt omkring burde ansette folk som har fullført ungdomsskolen!

Mvh

BE
som har sendt en rekke e-poster til Nrk (ikke om akkurat det du nevner), VG m. fl. om språk-uvett
Språkrådet må gå:

https://ordbokene.no/bm,nn/search?q=ber ... e&scope=ei

Jeg har sendt mail, og spurt om forklaring på hva i helvete de driver med her (på en litt mer saklig måte). Dette ser ut som lese- og skriveopplæring fra fjesboken.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Ohlaien skrev: søn jun 25, 2023 11:15 pm Jeg kan ikke annet enn å si at du har helt rett-og-det mener jeg.
Du er utvilsomt en kløpper i rett-og-gal-skriving.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Bjoro33 skrev: søn jun 25, 2023 11:22 pm
Tjaaah skrev: søn jun 25, 2023 9:30 pm Er det noen som vet hvorfor alle avisene skriver dette? Gir det virkelig mening å bruke bindestrek både før og etter og?

Kan man lage sammensatte ord med og i?

Burde det ikke være berg- og dalbane?
Du fant plass til en bindestrek du også. Den trengs ikke

Berg og dalbane
Der er vel ikke alle enige. Slik du skriver det, blir det snakk om berg. Deretter blir det snakk om en dalbane; uten at jeg vet hva det er. Likeledes med opp- og nedturer, for man kan vanskelig se for seg en (eller et) opp, sjøl om noen av oss er kjent med hva nedturer er. Én bindestrek er gjeldende rettskrivingsnorm (for å indikere at andre delen av et sammensatt ord også kan brukes til et tidligere), og "og" for å markere at (i dette tilfellet) berg og dal hører sammen i en bane (akkurat som Tjaaah også nevner over her). At normen er som den er, er lett forståelig.

Det er også en rekke mennesker (jeg bor i en liten kommune, og til og med her har jeg sett flere av dem) som insisterer på å skrive "interessere" som "INTRISERE" - til tross for at de er klar over hvordan INTERESSE skrives. Og enkelte (med fornavn som begynner på C) hevder hardnakket at StortingeT og FremskrittspartieT har en distinkt uttalt T til slutt - og skjønner åpenbart heller ikke forskjellen mellom konjunksjonen "og" og infinitivsmerket "å".

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Auuu...

Mvh

BE
som er tilfreds med at det i det minste er noen av oss som har fulgt med i timen

fargerik

Legg inn av fargerik »

BlackEagle skrev: man jun 26, 2023 10:18 am
Auuu...

Mvh

BE
som er tilfreds med at det i det minste er noen av oss som har fulgt med i timen
Uffda!
Spiller ingen trille for meg personlig hvordan de skriver det, men jeg har sluttet å kjøre slike selv for lenge siden.
(Beklager digresjonen)
Foreslår Berg - og - dal bane. Slik at vi får med litt ord deling også.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

BlackEagle skrev: man jun 26, 2023 10:14 am
Bjoro33 skrev: søn jun 25, 2023 11:22 pm
Tjaaah skrev: søn jun 25, 2023 9:30 pm Er det noen som vet hvorfor alle avisene skriver dette? Gir det virkelig mening å bruke bindestrek både før og etter og?

Kan man lage sammensatte ord med og i?

Burde det ikke være berg- og dalbane?
Du fant plass til en bindestrek du også. Den trengs ikke

Berg og dalbane
Der er vel ikke alle enige. Slik du skriver det, blir det snakk om berg. Deretter blir det snakk om en dalbane; uten at jeg vet hva det er. Likeledes med opp- og nedturer, for man kan vanskelig se for seg en (eller et) opp, sjøl om noen av oss er kjent med hva nedturer er. Én bindestrek er gjeldende rettskrivingsnorm (for å indikere at andre delen av et sammensatt ord også kan brukes til et tidligere), og "og" for å markere at (i dette tilfellet) berg og dal hører sammen i en bane (akkurat som Tjaaah også nevner over her). At normen er som den er, er lett forståelig.

Det er også en rekke mennesker (jeg bor i en liten kommune, og til og med her har jeg sett flere av dem) som insisterer på å skrive "interessere" som "INTRISERE" - til tross for at de er klar over hvordan INTERESSE skrives. Og enkelte (med fornavn som begynner på C) hevder hardnakket at StortingeT og FremskrittspartieT har en distinkt uttalt T til slutt - og skjønner åpenbart heller ikke forskjellen mellom konjunksjonen "og" og infinitivsmerket "å".

Mvh

BE
Alle mine hvenner hvet hva en bergog dalbane er.

Men ikke vilke ord som skrives med h.

Men jeg aksepterer et par bindestreker innimellom. :roll: :roll: :)

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

BlackEagle skrev: man jun 26, 2023 10:18 am
Auuu...

Mvh

BE
som er tilfreds med at det i det minste er noen av oss som har fulgt med i timen
Jeg hår fått svar. I følge språkrådet er blomkål-og-brokkoli-suppe riktig. Her er det noen skriveregler som jeg ikke tror det er mange som vet om. Poenget med de er å kunne se forskjell på en suppe med blomkål og brokkoli, og to supper, en med hver. Blomkål- og brokkolisuppe blir altså å nevne to supper.

For min del mener jeg at kontekst som oftest løser dette, så denne tulleløsningen de har gått for, den skjønner jeg ikke helt, men sånn er det altså.

Dette er mailen jeg fikk:

"Hei!

Det stemmer at dette ordet skal skrives med bindestrek mellom alle leddene. Forleddet berg-og-dal er en flerordsforbindelse med en konjunksjon (og), og da gjelder denne regelen som står på side 45 i Finn-Erik Vinjes Skriveregler (2009-utgaven):

"Bindestrek mellom alle ledd i de fleste sammensetninger der forleddet er en flerordforbindelse med verb, konjuksjon, preposisjon eller adverb:
bruk-og-kast-mentalitet, gjør-det-selv-håndbok, gå-sakte-aksjon, sett-inn-menyen, vente-og-se-holdning, takk-for-maten-tale, mor-og-barn-klinikk, berg-og-dal-bane, dagen-derpå-stemning, nei-til-EU-fylke... osv..."

Hvis vi snakker om en suppe som inneholder både blomkål og brokkoli, får vi en ganske parallell konstruksjon som må følge samme regel: blomkål-og-brokkoli-suppe. Hvis vi snakker om to forskjellige supper, én med blomkål som ingrediens og én med brokkoli, blir skrivemåten annerledes. Da kan leddet -suppe i den første sammensetninga sløyfes på denne måten:

blomkålsuppe og brokkolisuppe > blomkål- og brokkolisuppe.

Når dette er sagt, forstår jeg godt at man kan bli forvirra, for praksis følger på langt nær skrivereglene i ett og alt.

Vennlig hilsen
Sturla Berg-Olsen
seniorrådgiver | seksjonen for språkrøkt og språkrådgivning
språkrådet.no | ordbøkene.no"

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

fargerik skrev: man jun 26, 2023 11:06 am ord deling.
*Pling!*

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Bjoro33 skrev: man jun 26, 2023 1:51 pm
Men jeg aksepterer et par bindestreker innimellom. :roll: :roll: :)
Pass deg så du ikke blir bundet for hardt - du kan få strek(k)merker! Og du kan bli forbundet med ord-delings-fan-tom-et (hvorvidt slike finnes, skal ikke jeg mene så mye om).

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Tjaaah skrev: man jun 26, 2023 3:02 pm
Jeg hår fått svar. I følge språkrådet er blomkål-og-brokkoli-suppe riktig.
Ja, ja. Det er ikke før-ste-gang jeg er u-enig med språk-råd-et...

Mvh

BE

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

Tjaaah skrev: søn jun 25, 2023 9:30 pm Er det noen som vet hvorfor alle avisene skriver dette? Gir det virkelig mening å bruke bindestrek både før og etter og?

Kan man lage sammensatte ord med og i?

Burde det ikke være berg- og dalbane?
Og jeg som trodde det het "derg og balbane". Det sa jeg ihverfall som liten gutt, svært liten faktisk, sånn sytti år siden.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»