Det ingen skriver om: Diktaturenes evne til å overleve

Svar
Brukeravatar
Big George

Det ingen skriver om: Diktaturenes evne til å overleve

Legg inn av Big George »

Vi ser flere diktaturer har opplevd opprør, de siste åra, men ingen blir styrtet.
Jeg tror bestemt at disse diktaturene har etablert systemer for å unngå å bli styrtet.
I Hviterussland kom maskerte menn inn og hindret at Lukasjenko ble styrtet.
I Iran klarte regimet å stoppe opprøret, det siste av flere i Iran de senere åra.

Jeg tror man har alliert seg med utenlandske regimer som sender tusenvis av brutale
ofte maskerte menn som angriper sivile opprørere.

I Hviterussland var det trolig russiske militære som hjalp Lukasjenko.
I Iran er det meldinger om Irakiske soldater med synlige tatoveringer som hjalp prestestyret.
Vi ser at Putin ikke er i fare for å bøi styrtet.

Jeg tror Putin er "læremesteren" på dette.

Bantor

Legg inn av Bantor »

Tror du har rett i at Putin er den viktigste motstanderen til vesten i dag. Kineserne har nok ikke interesser ut over det de anser som en del av det historiske Kina, ellers vil de drive handel.

Tror Putin ser på demokrati- opprørere som agenter for vesten, og vil hjelpe til med å "stabilisere" land som er vennlig innstilt til Russland.

Diktaturene har i økende grad et alternativ til vesten i dag. Det føres også en annen økonomisk politikk enn vesten. I Russland tror jeg de stoler med på gamle økonomer fra Østerrike, og kanskje også Kondratieff. Putin & co har lært på den harde måten at ren marxistisk økonomi ikke fungerer godt i praksis. De er også kritisk til f.eks. Keynes?

Økonomien til et samfunn, er i stor grad avgjørende for hvor sterk militærmakt det etter hvert vil ha råd til. Dersom Putin & co har rett vil de overgå vesten. De vil uansett være en større trussel enn Sovjet, som hadde en ineffektiv marxistisk økonomi.

Svar