25.10.2023

Svar
Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Re: 25.10.2023

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: lør nov 11, 2023 11:14 am
Hattori_Hanzo skrev: lør nov 11, 2023 10:35 am
Arne Magnus Aasen skrev: lør nov 11, 2023 7:59 am Ny potensiell profeti.

PENTAGON ER REDDET OG FREDSRIKET HVILER PÅ DETS PLATFORM.
Dette er kun et utsagn, som ikke gir spesielt mye mening kan jeg legge til. Ikke en profeti. Hva en "potensiell" profeti er vet jeg ikke må jeg innrømme.
En potensiell profeti er en tekst som innebærer et potensiale, en mulighet til å bli en profeti.
Det vil si hva som helst. Vål'enga vinner - eller Stabæk vinner - eller Raufoss vinner - eller Raufoss taper - eller noen taper - eller noen vinner. Gi deg, arma. Det har jo gått opp for deg at du snakker bare vrøvl. Bruker du helgardering er du jo nødt til å få rett før eller seinere. Men det gjør deg IKKE til noen profet; så langt der ifra. Fei for egen dør først, du.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Karatel skrev: lør nov 11, 2023 11:41 am
Arne Magnus Aasen skrev: lør nov 11, 2023 11:14 am
Hattori_Hanzo skrev: lør nov 11, 2023 10:35 am

Dette er kun et utsagn, som ikke gir spesielt mye mening kan jeg legge til. Ikke en profeti. Hva en "potensiell" profeti er vet jeg ikke må jeg innrømme.
En potensiell profeti er en tekst som innebærer et potensiale, en mulighet til å bli en profeti.
Det kan så være, men hva gjør disse potensielle profetiene, dette potensialet, denne muligheten så vikige at du publiserer og offentligjør dem her?

Siden du starter tråder om disse potensielle profetiene, må du jo selv mene at de er noe helt annet enn strøtanker, fantasier og tankespinn. Du må jo selv mene at disse tankene dine har stor betydning og er av stor viktighet, siden du vil dele dem med andre.
arma, stakkar, søker bekreftelse fra andre. Han håper på harde livet at han er enestående - men det er vi jo alle sammen.

Mvh

BE
som profeterte resultatet av cupfinalen i -68 eller -69 eller når det var

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: lør nov 11, 2023 1:47 pm
Hattori_Hanzo skrev: lør nov 11, 2023 1:02 pm
Arne Magnus Aasen skrev: lør nov 11, 2023 12:48 pm Jeg kommer aldri til å fortelle noen hvordan jeg får disse tekstene. Når jeg får disse tekstene, så tilkjennegir de seg ved at jeg øyblikkelig kjenner en betydelig følelse av at det er viktig å publisere dem.
Okei , så rein magefølelse eller guddommelig åpenbaring?

Hvor kommer tanken fra?
COGITO ERGO SUM.
Akkurat dét - er jeg neimen ikke så sikker på når det gjelder deg.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Jeg har fått et urovekkende syn om hva som kan skje når vulkanen ved Reykjaneskagi, halvøyen som ligger ved kysten sørvest på Island, bryter ut. Den vll utløse en tsjunami som vil ramme øyer ved Skotland og norskekysten. Rogaland vil kjenne på de største ødeleggelsene.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Arne Magnus Aasen skrev: søn nov 12, 2023 9:18 am Jeg har fått et urovekkende syn om hva som kan skje når vulkanen ved Reykjaneskagi, halvøyen som ligger ved kysten sørvest på Island, bryter ut. Den vll utløse en tsjunami som vil ramme øyer ved Skotland og norskekysten. Rogaland vil kjenne på de største ødeleggelsene.
Du måtte først høre om faren for utbruddd på Island før dine syner kom tilstede. Ikke mye tess dine syner og drømmer. Minner meg fortsatt om "profetiene" i det tidligere forunmet.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

virrvarr skrev: søn nov 12, 2023 9:52 pm
Arne Magnus Aasen skrev: søn nov 12, 2023 9:18 am Jeg har fått et urovekkende syn om hva som kan skje når vulkanen ved Reykjaneskagi, halvøyen som ligger ved kysten sørvest på Island, bryter ut. Den vll utløse en tsjunami som vil ramme øyer ved Skotland og norskekysten. Rogaland vil kjenne på de største ødeleggelsene.
Du måtte først høre om faren for utbruddd på Island før dine syner kom tilstede. Ikke mye tess dine syner og drømmer. Minner meg fortsatt om "profetiene" i det tidligere forunmet.
Det er heller ikke uten en viss underholdningsverdi at han aner åpenbart heller ikke noe om hverken Valdres eller Gudbrandsdalen. Meeen ... vi kan jo ikke holde dét mot ham.

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: søn nov 12, 2023 11:36 pm
virrvarr skrev: søn nov 12, 2023 9:52 pm
Arne Magnus Aasen skrev: søn nov 12, 2023 9:18 am Jeg har fått et urovekkende syn om hva som kan skje når vulkanen ved Reykjaneskagi, halvøyen som ligger ved kysten sørvest på Island, bryter ut. Den vll utløse en tsjunami som vil ramme øyer ved Skotland og norskekysten. Rogaland vil kjenne på de største ødeleggelsene.
Du måtte først høre om faren for utbruddd på Island før dine syner kom tilstede. Ikke mye tess dine syner og drømmer. Minner meg fortsatt om "profetiene" i det tidligere forunmet.
Det er heller ikke uten en viss underholdningsverdi at han aner åpenbart heller ikke noe om hverken Valdres eller Gudbrandsdalen. Meeen ... vi kan jo ikke holde dét mot ham.

Mvh

BE
BE satt i godstolen og gispet etter luft. Rundt midjen satt kledningen altfor stramt. Han hadde problemer med å trykke riktig tast på pc-en han hadde i fanget og han så knapt bokstavene. Han så ut av vinduet mot sørvest, men det var ikke tegn til noen katastrofe............ennå. Han svettet så det rant vann langs hele kroppen fra hårfestet til tåneglene. Angsten satt som en klo i magen. Var det nå det skulle skje, det han hadde ventet på? Var det slutt nå? Aldri mer skulle han sende flisespikket tekst til arma, aldri mer skulle han få kjenne på den tilfredstillelsen det var å avsløre arma som den falske profet han var.

Han reiste seg halveis opp i stolen og speidet nok en gang mot sørvest, der han ventet at vannet ville komme. Han hadde undersøkt på kartet og funnet ut at hvis tsunamien traff vestlandet, så ville det antagelig trenge seg fram over Valdresflya sørover Jotunheimen og vestover mot Filefjell. Derfra var det ikke langt til Vestre Slidre og flisespikkeriet hans i bunnen av dalen.

Spådommen til arma om at det ville komme en flodbølge fra et stort jordskjelv på Island som ville ramme norskekysten hadde skremt ham. Riktignok trodde han ikke en døyt på den der falske profeten, men han hadde lest en gang om spådommen til Lebesbymannen om et stort jordskjelv ute i Nordsjøen som skulle feie over norskekysten som en forsmak på armageddon. "Men man kan aldri vite," tenkte han der han satt tungpustet og svettende i froskemannsdrakten sin, den han hadde kjøpt for tretti år siden da han var på hummerfiske utenfor Mandal.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Arne Magnus Aasen skrev: man nov 13, 2023 9:33 am

Spådommen til arma ..
Spådommer??? Herregud man, det er meldt om mulig utbrudd på island i lang tid og så påkaller du deg å besitte spådommer.
Da jeg var liten gutt og senere sa vi om skuller som deg at de var "pling i bollen". Neida du trenger ikke slå det opp, det står ikke i ordboka, hverken bokmåls-, nynorsk-, banneordboka eller andre ordbøker. Men en folkelig beskrivelse er det: Pling i bollen!

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

virrvarr skrev: man nov 13, 2023 6:46 pm
Arne Magnus Aasen skrev: man nov 13, 2023 9:33 am

Spådommen til arma ..
Spådommer??? Herregud man, det er meldt om mulig utbrudd på island i lang tid og så påkaller du deg å besitte spådommer.
Da jeg var liten gutt og senere sa vi om skuller som deg at de var "pling i bollen". Neida du trenger ikke slå det opp, det står ikke i ordboka, hverken bokmåls-, nynorsk-, banneordboka eller andre ordbøker. Men en folkelig beskrivelse er det: Pling i bollen!
Jeg skjønner egentlig ikke hva du gjør i denne tråden, virrvar, for det eneste du gjør er jo å prate vissvass. Jeg har fortalt deg det tidligere at du hadde tjent på å hold kjeft og det gjør jeg en gang til, for du hadde virkelig tjent på å holde kjeft.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Arne Magnus Aasen skrev: man nov 13, 2023 9:00 pm
virrvarr skrev: man nov 13, 2023 6:46 pm
Arne Magnus Aasen skrev: man nov 13, 2023 9:33 am

Spådommen til arma ..
Spådommer??? Herregud man, det er meldt om mulig utbrudd på island i lang tid og så påkaller du deg å besitte spådommer.
Da jeg var liten gutt og senere sa vi om skuller som deg at de var "pling i bollen". Neida du trenger ikke slå det opp, det står ikke i ordboka, hverken bokmåls-, nynorsk-, banneordboka eller andre ordbøker. Men en folkelig beskrivelse er det: Pling i bollen!
Jeg skjønner egentlig ikke hva du gjør i denne tråden, virrvar, for det eneste du gjør er jo å prate vissvass. Jeg har fortalt deg det tidligere at du hadde tjent på å hold kjeft og det gjør jeg en gang til, for du hadde virkelig tjent på å holde kjeft.
Holde kjeft? Jeg?
Hvem som bør holde kjeft er nok ingen hemmelighet. Heller ikke hvem som ville tjent på det.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

virrvarr skrev: man nov 13, 2023 9:41 pm
Arne Magnus Aasen skrev: man nov 13, 2023 9:00 pm
virrvarr skrev: man nov 13, 2023 6:46 pm

Spådommer??? Herregud man, det er meldt om mulig utbrudd på island i lang tid og så påkaller du deg å besitte spådommer.
Da jeg var liten gutt og senere sa vi om skuller som deg at de var "pling i bollen". Neida du trenger ikke slå det opp, det står ikke i ordboka, hverken bokmåls-, nynorsk-, banneordboka eller andre ordbøker. Men en folkelig beskrivelse er det: Pling i bollen!
Jeg skjønner egentlig ikke hva du gjør i denne tråden, virrvar, for det eneste du gjør er jo å prate vissvass. Jeg har fortalt deg det tidligere at du hadde tjent på å hold kjeft og det gjør jeg en gang til, for du hadde virkelig tjent på å holde kjeft.
Holde kjeft? Jeg?
Hvem som bør holde kjeft er nok ingen hemmelighet. Heller ikke hvem som ville tjent på det.
Deres tale skal være ja, ja og nei, nei! Det som er mer enn dette, er av det onde.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Karatel skrev: ons nov 15, 2023 2:47 pm
virrvarr skrev: man nov 13, 2023 9:41 pm
Arne Magnus Aasen skrev: man nov 13, 2023 9:00 pm

Jeg skjønner egentlig ikke hva du gjør i denne tråden, virrvar, for det eneste du gjør er jo å prate vissvass. Jeg har fortalt deg det tidligere at du hadde tjent på å hold kjeft og det gjør jeg en gang til, for du hadde virkelig tjent på å holde kjeft.
Holde kjeft? Jeg?
Hvem som bør holde kjeft er nok ingen hemmelighet. Heller ikke hvem som ville tjent på det.
Deres tale skal være ja, ja og nei, nei! Det som er mer enn dette, er av det onde.
:lol: :lol: :lol:

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 428
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Karatel skrev: ons nov 15, 2023 2:47 pm
Deres tale skal være ja, ja og nei, nei! Det som er mer enn dette, er av det onde.
Det han her kanskje forteller
om dette med å si "nei nei" og "ja ja"
er at troende ikke skal si "tja"?
Eller: "Ja takk, begge deler". :lol:

I denne passasjen i den kristne religion
oppfordres troende til å tale sannhet;
være ærlige i sin kommunikasjon
og unngå tvetydighet eller falskhet.

https://www.bible.com/no/bible/102/MAT.5.NB

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Arne Magnus Aasen skrev: tor nov 02, 2023 10:19 am
Glycinello skrev: søn jun 25, 2023 12:47 pm Treffer du med denne så skal jeg slutte meg til det livssynet du vedkjenner deg, herr Aasen.
Jeg har invitert deg, Glycinello, til å slutte deg til det livssyn jeg vedkjenner meg, fordi jeg traff med datoen, 25.10.2023, men du har ikke latt høre fra deg. Tok du munnen for full, eller slutter du deg til de andre?
Hei Arne!
Jeg bruker ikke dette forumet lengre.Var bare innom for nysgjerrighetens skyld og så at du hadde sitert meg Klart jeg vedkjenner meg ditt livssyn nå som du fikk rett her. Er en mann for mitt ord! Dersom du ikke har fått innmeldingen min er den sikkert kommet bort i posten. Uansett, jeg er med deg i ånden. God helg!

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Glycinello skrev: fre nov 17, 2023 9:40 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tor nov 02, 2023 10:19 am
Glycinello skrev: søn jun 25, 2023 12:47 pm Treffer du med denne så skal jeg slutte meg til det livssynet du vedkjenner deg, herr Aasen.
Jeg har invitert deg, Glycinello, til å slutte deg til det livssyn jeg vedkjenner meg, fordi jeg traff med datoen, 25.10.2023, men du har ikke latt høre fra deg. Tok du munnen for full, eller slutter du deg til de andre?
Hei Arne!
Jeg bruker ikke dette forumet lengre.Var bare innom for nysgjerrighetens skyld og så at du hadde sitert meg Klart jeg vedkjenner meg ditt livssyn nå som du fikk rett her. Er en mann for mitt ord! Dersom du ikke har fått innmeldingen min er den sikkert kommet bort i posten. Uansett, jeg er med deg i ånden. God helg!
Du er så langt den ENESTE her inne som har vedgått at jeg skjøt blink. Takker og bukker:)

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Arne Magnus Aasen skrev: søn nov 12, 2023 9:18 am Jeg har fått et urovekkende syn om hva som kan skje når...
...månen løsner fra sin sytråd (som er bundet opp i halen på en potensielt logrende hund), og treffer jorden geosfære på sin vei mot jorden overflate.
Da vil måne-osten smelte og gjøre om jord-pannekaka til en jord-pizza.
Det profetien da ikke sier noe om (enda), er om menneskeheten liker pizza bedre enn pannekake(?), hvilket er ytterst urovekkende.

(Og til de av dere som lurer på om hvordan en pizza/pannekake kan ha sfærer, til dere sier jeg bare "Hysj! med dere, dere har å anerkjenne mine profetiske evner -basta!").

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: ons nov 15, 2023 6:10 pm
I denne passasjen i den kristne religion
oppfordres troende til å tale sannhet;
være ærlige i sin kommunikasjon
og unngå tvetydighet eller falskhet.
Ikke alle troende har fått med seg dette, im. Enkelte har så stort selvbilde at de ikke får plass i noe album. Heldigvis.

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: lør nov 18, 2023 12:24 pm
Glycinello skrev: fre nov 17, 2023 9:40 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tor nov 02, 2023 10:19 am

Jeg har invitert deg, Glycinello, til å slutte deg til det livssyn jeg vedkjenner meg, fordi jeg traff med datoen, 25.10.2023, men du har ikke latt høre fra deg. Tok du munnen for full, eller slutter du deg til de andre?
Hei Arne!
Jeg bruker ikke dette forumet lengre.Var bare innom for nysgjerrighetens skyld og så at du hadde sitert meg Klart jeg vedkjenner meg ditt livssyn nå som du fikk rett her. Er en mann for mitt ord! Dersom du ikke har fått innmeldingen min er den sikkert kommet bort i posten. Uansett, jeg er med deg i ånden. God helg!
Du er så langt den ENESTE her inne som har vedgått at jeg skjøt blink. Takker og bukker:)
Jaaa ... gjorde nå glycinello det, egentlig?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Zpiff skrev: lør nov 18, 2023 5:12 pm
Arne Magnus Aasen skrev: søn nov 12, 2023 9:18 am Jeg har fått et urovekkende syn om hva som kan skje når...
...månen løsner fra sin sytråd (som er bundet opp i halen på en potensielt logrende hund), og treffer jorden geosfære på sin vei mot jorden overflate.
Da vil måne-osten smelte og gjøre om jord-pannekaka til en jord-pizza.
Det profetien da ikke sier noe om (enda), er om menneskeheten liker pizza bedre enn pannekake(?), hvilket er ytterst urovekkende.

(Og til de av dere som lurer på om hvordan en pizza/pannekake kan ha sfærer, til dere sier jeg bare "Hysj! med dere, dere har å anerkjenne mine profetiske evner -basta!").
:lol: :lol: :lol:

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 428
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: lør nov 18, 2023 5:48 pm
immediately skrev: ons nov 15, 2023 6:10 pm
I denne passasjen i den kristne religion
oppfordres troende til å tale sannhet;
være ærlige i sin kommunikasjon
og unngå tvetydighet eller falskhet.
Ikke alle troende har fått med seg dette, im. Enkelte har så stort selvbilde at de ikke får plass i noe album. Heldigvis.

Mvh

BE
Virtuell tommel for den. :D

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 428
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: lør nov 18, 2023 5:48 pm
immediately skrev: ons nov 15, 2023 6:10 pm
I denne passasjen i den kristne religion
oppfordres troende til å tale sannhet;
være ærlige i sin kommunikasjon
og unngå tvetydighet eller falskhet.
Ikke alle troende har fått med seg dette, im. Enkelte har så stort selvbilde at de ikke får plass i noe album. Heldigvis.

Mvh

BE
Nei, ikke alle troende har fått med seg dette!
Selvbildet er muligens så stort hos enkelte
(især selvtitulerte profeter med feilslåtte profetier?)
at de ikke får plass i noe album, som du sier. :lol:

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: lør nov 18, 2023 10:08 pm
BlackEagle skrev: lør nov 18, 2023 5:48 pm
immediately skrev: ons nov 15, 2023 6:10 pm
I denne passasjen i den kristne religion
oppfordres troende til å tale sannhet;
være ærlige i sin kommunikasjon
og unngå tvetydighet eller falskhet.
Ikke alle troende har fått med seg dette, im. Enkelte har så stort selvbilde at de ikke får plass i noe album. Heldigvis.

Mvh

BE
Nei, ikke alle troende har fått med seg dette!
Selvbildet er muligens så stort hos enkelte
(især selvtitulerte profeter med feilslåtte profetier?)
at de ikke får plass i noe album, som du sier. :lol:
:lol: :lol: :lol:

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Begrepet misunnelse på latin er “ invidere “, som betyr “å se med dårlige øyne” hvis det oversettes bokstavelig.

Jesus ble drevet i armene på romerne av presteskapet i Jerusalem som så med dårlige øyne på ham fordi han konfronterte dem med deres trangsyn i religiøse spørsmål.

Jeg ser mye trangsyn blant enkelte aktører her i forumet for Filosofi, religion og livssyn. Heldigvis har ikke disse makt til å korsfeste noen fordi man ikke deler deres trangsyn, men hadde disse hatt makt nok, så ville deres misunnelse korsfestet den ene etter den andre.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: lør nov 18, 2023 5:48 pm
Arne Magnus Aasen skrev: lør nov 18, 2023 12:24 pm
Glycinello skrev: fre nov 17, 2023 9:40 pm

Hei Arne!
Jeg bruker ikke dette forumet lengre.Var bare innom for nysgjerrighetens skyld og så at du hadde sitert meg Klart jeg vedkjenner meg ditt livssyn nå som du fikk rett her. Er en mann for mitt ord! Dersom du ikke har fått innmeldingen min er den sikkert kommet bort i posten. Uansett, jeg er med deg i ånden. God helg!
Du er så langt den ENESTE her inne som har vedgått at jeg skjøt blink. Takker og bukker:)
Jaaa ... gjorde nå glycinello det, egentlig?


Presiser, BE.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: søn nov 19, 2023 9:48 am Begrepet misunnelse på latin er “ invidere “, som betyr “å se med dårlige øyne” hvis det oversettes bokstavelig.

Jesus ble drevet i armene på romerne av presteskapet i Jerusalem som så med dårlige øyne på ham fordi han konfronterte dem med deres trangsyn i religiøse spørsmål.

Jeg ser mye trangsyn blant enkelte aktører her i forumet for Filosofi, religion og livssyn. Heldigvis har ikke disse makt til å korsfeste noen fordi man ikke deler deres trangsyn, men hadde disse hatt makt nok, så ville deres misunnelse korsfestet den ene etter den andre.
En som bringer et budskap om at man skal elske sin neste høyere enn seg selv, burde ikke mistenkeliggjøre sin neste og insinuere at hans neste vil ta livet av dem de er uenige med.

Husk nå det åttende bud!

Du skal ikke tale usant om din neste.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: søn nov 19, 2023 10:09 am
Arne Magnus Aasen skrev: søn nov 19, 2023 9:48 am Begrepet misunnelse på latin er “ invidere “, som betyr “å se med dårlige øyne” hvis det oversettes bokstavelig.

Jesus ble drevet i armene på romerne av presteskapet i Jerusalem som så med dårlige øyne på ham fordi han konfronterte dem med deres trangsyn i religiøse spørsmål.

Jeg ser mye trangsyn blant enkelte aktører her i forumet for Filosofi, religion og livssyn. Heldigvis har ikke disse makt til å korsfeste noen fordi man ikke deler deres trangsyn, men hadde disse hatt makt nok, så ville deres misunnelse korsfestet den ene etter den andre.
En som bringer et budskap om at man skal elske sin neste høyere enn seg selv, burde ikke mistenkeliggjøre sin neste og insinuere at hans neste vil ta livet av dem de er uenige med.

Husk nå det åttende bud!

Du skal ikke tale usant om din neste.


Arne svarer: Det var Jesus som kom med det budet, men han lot ikke være å refse presteskapet i Jerusalem av den grunn. Det heter seg at en ikke skal la sin neste dø i synden, ikke sant?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: søn nov 19, 2023 10:43 am
Karatel skrev: søn nov 19, 2023 10:09 am
Arne Magnus Aasen skrev: søn nov 19, 2023 9:48 am Begrepet misunnelse på latin er “ invidere “, som betyr “å se med dårlige øyne” hvis det oversettes bokstavelig.

Jesus ble drevet i armene på romerne av presteskapet i Jerusalem som så med dårlige øyne på ham fordi han konfronterte dem med deres trangsyn i religiøse spørsmål.

Jeg ser mye trangsyn blant enkelte aktører her i forumet for Filosofi, religion og livssyn. Heldigvis har ikke disse makt til å korsfeste noen fordi man ikke deler deres trangsyn, men hadde disse hatt makt nok, så ville deres misunnelse korsfestet den ene etter den andre.
En som bringer et budskap om at man skal elske sin neste høyere enn seg selv, burde ikke mistenkeliggjøre sin neste og insinuere at hans neste vil ta livet av dem de er uenige med.

Husk nå det åttende bud!

Du skal ikke tale usant om din neste.


Arne svarer: Det var Jesus som kom med det budet, men han lot ikke være å refse presteskapet i Jerusalem av den grunn. Det heter seg at en ikke skal la sin neste dø i synden, ikke sant?
Mener du nå at de som ikke tror på dine profetier er syndere? Hvis du mener det, er vel det i drøyeste laget?

Jeg trodde ellers at du kjente Bibelen så godt at du visste at det var Moses, ikke Jesus, som fikk de ti bud på Sinaifjellet.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: søn nov 19, 2023 9:52 am
BlackEagle skrev: lør nov 18, 2023 5:48 pm
Arne Magnus Aasen skrev: lør nov 18, 2023 12:24 pm

Du er så langt den ENESTE her inne som har vedgått at jeg skjøt blink. Takker og bukker:)
Jaaa ... gjorde nå glycinello det, egentlig?
Presiser, BE.
Presisere hva??? Jeg stilte et spørsmål, arma - og det var et spørsmål om DIN! påstand om glycinello. Hvis noen skal presisere noe her er vel det du, skulle jeg mene - rent bortsett fra at jeg ikke har bedt om noen presisering; det er fortsatt slik at JEG STILTE DEG ET SPØRSMÅL - som du ikke overraskende unnlater å svare på. Men hvis det er slik at du ikke forstår hva du sjøl skriver og trenger andre for å presisere det, så kan du ha et problem.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: søn nov 19, 2023 9:52 am
BlackEagle skrev: lør nov 18, 2023 5:48 pm
Arne Magnus Aasen skrev: lør nov 18, 2023 12:24 pm

Du er så langt den ENESTE her inne som har vedgått at jeg skjøt blink. Takker og bukker:)
Jaaa ... gjorde nå glycinello det, egentlig?


Presiser, BE.
Pass deg nå, en slu rev har lite å stille opp med mot en svart ørn.

https://www.nrk.no/vestland/her-tek-orn ... 1.15459060

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: søn nov 19, 2023 11:03 am
Arne Magnus Aasen skrev: søn nov 19, 2023 10:43 am
Karatel skrev: søn nov 19, 2023 10:09 am

En som bringer et budskap om at man skal elske sin neste høyere enn seg selv, burde ikke mistenkeliggjøre sin neste og insinuere at hans neste vil ta livet av dem de er uenige med.

Husk nå det åttende bud!

Du skal ikke tale usant om din neste.


Arne svarer: Det var Jesus som kom med det budet, men han lot ikke være å refse presteskapet i Jerusalem av den grunn. Det heter seg at en ikke skal la sin neste dø i synden, ikke sant?
Mener du nå at de som ikke tror på dine profetier er syndere? Hvis du mener det, er vel det i drøyeste laget?

Jeg trodde ellers at du kjente Bibelen så godt at du visste at det var Moses, ikke Jesus, som fikk de ti bud på Sinaifjellet.
Arne svarer:
Nå vet jeg sannelig ikke om jeg skal le eller gråte, Karatel, for du legger for dagen en.... vel, jeg vil ikke kalle det en uvitenhet, for du er ikke uvitende, men heller en form for tankeløshet som i....å snakke før en tenker. Hvor i himmelens navn får du det til at jeg mener at de som ikke tror på mine profetier er syndere?

Når det gjelder min Bibelkunnskap så skal du ikke bry deg for mye om det, men jeg kan da svare på din påstand om at jeg ikke visste hvem som fikk de ti bud på Sinaifjellet, Moses eller Jesus, så kan jeg opplyse at Jesus var på vei opp til Gud på Sinaifjellet, underveis vrikket han ankelen da han skulle fjerne en stein i skoen og måtte gjøre vendereis og sende opp Moses i stedet. Så vet du det.

Når det gjelder de ti bud, så kan jeg opplyse deg om at jeg ikke snakket om de ti bud i det innlegget mitt du henviser til, men Jesu nye bud, som forresten er essensen av de ti bud.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»