Kaos i taxinæringen

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Kaos i taxinæringen

Legg inn av newsflash »

Onsdag kveld ble det gjennomført en samordnet kontroll fra Vegvesenet, Skatteetaten, Justervesenet og fylkene Oslo og Viken mot taxiene som kjører i Oslo og Romeriket.

Resultatet var nedslående, en av fire drosjer fikk kjøreforbud, flere biler var ikke registrert som drosje, enkelte sjåfører hadde ikke eget drosjeløyve. Mange biler manglet synlig løyvenummer og utvendig merking. Flere hadde ikke med seg politiets kjøreseddel.

Link

Det er ingen tvil om dette henger sammen med fjorårets taxireform, denne liberaliserte reguleringene av drosjenæringen fjernet behovsprøvingen av løyver og innførte et prinsipp om at praktisk talt hvem som helst kan etablere seg hvor som helst og kjøre taxi når som helst. Resultatet ser vi hovedstaden, med vill vest tilstander og en flom av taxier som kjører for app-baserte utenlandske selskaper.

Både Ap og Sp har lovet å reversere taxireformen dersom de kom i regjering. Dette begynner å haste, de som driver seriøst blir presset ut, og befolkningen fraktes rundt i biler som er livsfarlige.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Utrolig hvor mye jævelskap Erna etterlater seg.....

Mephisto

Legg inn av Mephisto »

Mange faktafeil her:
''enkelte sjåfører hadde ikke eget drøsjeløyve''... Det trenger de heller ikke. De fleste jobber som sjåfører for noen som har løyve. Usikker på hva vg i det hele tatt mener her.

''Ingen tvil om at dette henger sammen med fjorårets taxireform''. Noe gjør sikkert det, men da de hadde slike kontroller i Oslo (lenge) FØR denne reformen, så stakk utrolig mange av fra kontrollene, fordi de ikke ''låste'' bilene inne på holdeplassen, bl a på stasjonen i Oslo. Mange kjører for ''sin bror'' og sånt. Svineri. Sånn har det vært i tiårsvis, spesielt på Østlandet. Den som skylder på Erna, eller noen annen for dette, viser bare hvor ytterst lite de vet om drosjenæringen.

Men at det er et alvorlig problem at reglene drites i, ja det er det absolutt ingen tvil om. Og vi vet utmerket godt hvem som kjører taxi på Østlandet, og i andre større byer i Norge.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Mephisto skrev: søn okt 03, 2021 12:28 pm Mange faktafeil her:
''enkelte sjåfører hadde ikke eget drøsjeløyve''... Det trenger de heller ikke. De fleste jobber som sjåfører for noen som har løyve. Usikker på hva vg i det hele tatt mener her.

''Ingen tvil om at dette henger sammen med fjorårets taxireform''. Noe gjør sikkert det, men da de hadde slike kontroller i Oslo (lenge) FØR denne reformen, så stakk utrolig mange av fra kontrollene, fordi de ikke ''låste'' bilene inne på holdeplassen, bl a på stasjonen i Oslo. Mange kjører for ''sin bror'' og sånt. Svineri. Sånn har det vært i tiårsvis, spesielt på Østlandet. Den som skylder på Erna, eller noen annen for dette, viser bare hvor ytterst lite de vet om drosjenæringen.

Men at det er et alvorlig problem at reglene drites i, ja det er det absolutt ingen tvil om. Og vi vet utmerket godt hvem som kjører taxi på Østlandet, og i andre større byer i Norge.
Det er forsåvidt korrekt at en ikke lenger trenger drosjeløyve lenger, det er noe som ble fjernet etter taxireformen.

Ellers så registrerer jeg at taxinæringen selv trekker frem taxireformen som et av hovedproblemene her, men du vet sikkert bedre :)

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Det vil alltid være svindel i en slik bransje med bare innvandrere. Drosjesvindelsaken var en større svindelsak blant drosjesjåfører i Oslo som ble avdekket i årene 2000-2002. Totalt var over 400 drosjeeiere og rundt 2 500 sjåfører innblandet i saken. 372 av drosjeeierne unndro totalt 625 millioner kroner fra beskatning. Tre av fire av disse hadde pakistansk bakgrunn.

Har ikke noe med taxireform å gjøre dette, mer kultur i næringen og der sjåførene/eierne kommer fra.

Mephisto

Legg inn av Mephisto »

''Ellers så registrerer jeg at taxinæringen selv trekker frem taxireformen som et av hovedproblemene her, men du vet sikkert bedre :)''
Hva skal de ellers skylde denne driten på. Seg selv? Det skjer jo aldri.
Man har ALDRi trengt løyve for å kjøre taxi. De fleste kjører/kjørte som sagt for noen som har/hadde. Men kjøreseddel derimot...
Og kravene til norsk språkkunnskap, kjentmannsprøve og kjøreferdigheter har jo gått fullstendig i dass, pga av den endeløse snillismen Norge driver med. Denne utviklingen har pågått i minst 20 år. Enda lenger i Oslo.

Broren

Legg inn av Broren »

B.O.B. skrev: søn okt 03, 2021 1:32 pm
Har ikke noe med taxireform å gjøre dette, mer kultur i næringen og der sjåførene/eierne kommer fra.
Tullprat!

Jeg kjørte drosje i Oslo fra 79 og til midten av 90-tallet. Dette var lenge før pakistanere eller andre innvandrere hadde kommet inn i yrket i noe antall å snakke om.

Og jeg kan love deg at leeeeeenge før min tid var svindelen med skatt og km-tellere (som det var før på dieselbiler) osv satt i et svært sinnrikt system, og jukset foregikk i et omfang som var svært omfattende.

Det er nok heller at pakistanerne lærte av ekte rotnorske etniske og patriotiske nordmenn.

Og jo, det er alle høyrebyrådenes mer eller mindre frislipp av løyver i Oslo som har ødelagt hele bransjen og yret. Det er ikke lenger mulig å tjene en sånn noenlunde anstendig lønn som går av å leve av uten å jobbe seg sprut forderva døgnet rundt.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Det er ikke alltid at fri konkurranse er det beste, taxinæringen er vel et godt eksempel på det. Gud og hvermann bør kanskje ikke kjøre taxi, taxiløyve er en fin ting. Taxi er dyrt, men det meste er jo dyrt i Norge.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Ka9nen skrev: søn okt 03, 2021 2:11 pm Det er ikke alltid at fri konkurranse er det beste, taxinæringen er vel et godt eksempel på det. Gud og hvermann bør kanskje ikke kjøre taxi, taxiløyve er en fin ting. Taxi er dyrt, men det meste er jo dyrt i Norge.
Det er ikke sånn rent sjeldent at en taxitur har kostet meg mer enn selve byturen og gjerne det dobbelte av det igjen.
Og ja Norge er dyrt, men taxi er noe helt hinsides dyrt.

Jeg sluttet selv med vanlig taxi for en 3 år tilbake etter en taxitur hvor jeg måtte forklare så å si hele veien, betalte langt mer enn hva det vanligvis kostet for den turen og sjåføren la kraftig press på meg for å betale med kontanter kontra kort.
Siden den tid har det gått i nattbuss eller uber så lenge det er mulig.

Og det er sånn at jeg kan leve med at taxi er dyrt, men turene er stort sett i tillegg tålelig ubehagelige.
Så jeg vet ikke hva de skal gjøre med denne næringen, virker som alt er totalt råttent og at det er lite vilje innad til å gjøre _noe_ og at det har vært sånn i flere tiår.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Mephisto skrev: søn okt 03, 2021 1:36 pm ''Ellers så registrerer jeg at taxinæringen selv trekker frem taxireformen som et av hovedproblemene her, men du vet sikkert bedre :)''
Hva skal de ellers skylde denne driten på. Seg selv? Det skjer jo aldri.
Man har ALDRi trengt løyve for å kjøre taxi. De fleste kjører/kjørte som sagt for noen som har/hadde. Men kjøreseddel derimot...
Og kravene til norsk språkkunnskap, kjentmannsprøve og kjøreferdigheter har jo gått fullstendig i dass, pga av den endeløse snillismen Norge driver med. Denne utviklingen har pågått i minst 20 år. Enda lenger i Oslo.
Det hadde tatt seg ut ja.. Men altså de gjør jo virkelig ingenting.
Man kan virkelig ikke bli så forundret over at folk går over til andre alternativer.

Mephisto

Legg inn av Mephisto »

Absolutt ingen tvil om at det var utrolig mye skatteunndragelser i taxibransjen før innvandrerne tok over. Men eierne var ofte nullskatteytere pga fradragsreglene for låneutgifter også. Ikke var det moms eller lignende heller. Og på den tiden var det nærmest utelukkende betaling i deilige kontanter.
Men det er en stor forskjell: Sjåførene kunne norsk, de kunne å kjøre bil(stort sett), også på glatta, og de kunne gatene/stedene de kjørte! De måtte jo det, for ellers hadde de ikke funnet frem. På disse områdene suger det intenst i dag. Produktet ble levert den gangen. I dag gjør det ikke det. Prisstigningen har vært enorm, og produktet suger(mange steder). Lønningene suger også, ingen tvil om det. Spesielt per time jobbing. Derfor er rekrutteringen blant kravstore nordmenn minimal.

Men det ikke til å underslå at det foregår utrolig mye svineri i våre dager, og det må det gjøres noe med. Men skyld ikke på høyre- eller venstresiden for utviklingen gjennom mange år. Det blir ren idioti.
Frislippet nå er vel mest et resultat EØS-samarbeidet. Og en særdeles dårlig ide.

Someone

Legg inn av Someone »

Man kan vel heller fastslå at ingenting har endret seg de siste 20 årene….

dereselskede AEGI2

Legg inn av dereselskede AEGI2 »

Broren skrev: søn okt 03, 2021 2:05 pm
B.O.B. skrev: søn okt 03, 2021 1:32 pm
Har ikke noe med taxireform å gjøre dette, mer kultur i næringen og der sjåførene/eierne kommer fra.
Tullprat!

Jeg kjørte drosje i Oslo fra 79 og til midten av 90-tallet. Dette var lenge før pakistanere eller andre innvandrere hadde kommet inn i yrket i noe antall å snakke om.

Og jeg kan love deg at leeeeeenge før min tid var svindelen med skatt og km-tellere (som det var før på dieselbiler) osv satt i et svært sinnrikt system, og jukset foregikk i et omfang som var svært omfattende.

Det er nok heller at pakistanerne lærte av ekte rotnorske etniske og patriotiske nordmenn.

Og jo, det er alle høyrebyrådenes mer eller mindre frislipp av løyver i Oslo som har ødelagt hele bransjen og yret. Det er ikke lenger mulig å tjene en sånn noenlunde anstendig lønn som går av å leve av uten å jobbe seg sprut forderva døgnet rundt.
Da har jeg sikkert snakket med deg på Bryn , C Berners eller en hlp ...
At det var svindel før pakistanerne kom , ja - husker da godt kilometertellerne...

Svindel er det i alle yrke og bl.a alle slags folk.

Men at det ble mere svindel da de ankom yrket , banna bein. Den store skattesaken i Oslo var jo stort sett bare pakistanere som ble tatt , at dem er så mange i yrket at tallet ble høyt var jo naturlig men steike dem svindlet. Og det var fake kjøreskoler , fake verksted der drosjer fikk fikset bildene sine ( f.eks oppe i gamlebyen ) 90% av piratene var utlendinger , jeg fikk vondt i magen av å være den som hadde yrket og så disse måke inn svarte penger i bøtter og spann , de tjente jo mye mer en oss fra kl 24-04 pga atlt gikk i lomma

Og at pakistanerne lærte av nordmenn ? Du trur ikke det er svindel i pakistan og at dem tok med seg erfaringen:-)

Og du lyver når du skriver at det frem til midten av 90 tallet ikke var så mange innvandrere som var kommet inn i yrket at det var noe å snakke om. Når du skriver slikt så er det for å rosemale tallene , de var mange nok selv på slutten av 80 tallet ..

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

God leder fra dagbladet angående tilstandene i Taxinæringen, og de etterlyser at Støre tar styringen.

Link

"For kundene er disse avvikene alvorlige. For å få drosjeløyve må man blant annet ha plettfri vandel. Når sjåfører kjører uten lovlig løyve, vet ikke kundene om sjåføren fyller kravene. Drosjer har hyppigere EU-kontroll enn privatbiler, fordi de har større slitasje. Er bilen registrert privat, blir heller ikke sikkerheten like ofte kontrollert. Og når taksametrene ikke virker som de skal, kan ikke kunden stole på at prisen er riktig.

Tilstanden i bransjen er dessverre ikke overraskende. Frislippet av taxinæringen har ført til et så stort antall sjåfører at etterspørselen ikke er stor nok til å brødfø dem alle. Konkurransen har ført til flere arbeidstimer for sjåførene og større fare for skatteundragelse - men ikke til lavere priser for forbrukerne."


Nå tror jeg egentlig ikke Støre er så veldig lysten på å rydde opp i dette. En skal ikke stille mange kravene før en kommer på kant med EØS avtalen.

dereselskede AEGI2

Legg inn av dereselskede AEGI2 »

Bare det at det kan sies å være taxi uten skilt på taket.. Enklere for kunder å se deg når du selvsagt har skilt på taket , enklere for alle å se om noen sniker i kollektivfeltet osv
Vi vinket på en taxi i helga og så stoppet bilen som kjørte foran og sa at han var først fordi vi vinket på en taxi , er det mulig ? Vi satte oss inn i taxien med skilt. Fy jeg er glad jeg sllipper det kaoset som er stelt i stand.

Det er snakk om at det trengs flere hender i diverse yrker , hva er da poenget med at så mange skal kjøre taxi når et mindre antall greit klarer å holde unna trafikken ?

peraleks

Legg inn av peraleks »

dereselskede AEGI2 skrev: man okt 04, 2021 11:00 pm Bare det at det kan sies å være taxi uten skilt på taket.. Enklere for kunder å se deg når du selvsagt har skilt på taket , enklere for alle å se om noen sniker i kollektivfeltet osv
Vi vinket på en taxi i helga og så stoppet bilen som kjørte foran og sa at han var først fordi vi vinket på en taxi , er det mulig ? Vi satte oss inn i taxien med skilt. Fy jeg er glad jeg sllipper det kaoset som er stelt i stand.

Det er snakk om at det trengs flere hender i diverse yrker , hva er da poenget med at så mange skal kjøre taxi når et mindre antall greit klarer å holde unna trafikken ?
Mye høyt profitabelt svart arbeid.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

newsflash skrev: søn okt 03, 2021 10:06 am Både Ap og Sp har lovet å reversere taxireformen dersom de kom i regjering. Dette begynner å haste, de som driver seriøst blir presset ut, og befolkningen fraktes rundt i biler som er livsfarlige.
SV krever nå at Ap og Sp holder ord, og faktisk reverserer taxireformen slik de har lovet tidligere.

Link

"I regjeringsplattformen står det blant annet at Ap og Sp skal «stanse frislippet i taxinæringen» og «gjeninnføre ordningen med fylkeskommunal antallsregulering».

Førstnevnte formulering var i tillegg med i Arbeiderpartiets 100-dagersplan, altså listen med 40 saker de lovet å legge frem innen 100 dager, dersom de vant valget."


Nå er imidlertid samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er ikke tilgjengelig for kommentar, og lite skjer.

Som så mange andre saker er det ESA og EØS avtalen som lager krøll for regjeringspartiene. ESA har gjort det klart at en reversering til ordningen før reformen vil være i strid med EØS avtalens rett til fri etablering.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Mephisto skrev: søn okt 03, 2021 12:28 pm Mange faktafeil her:
Og vi vet utmerket godt hvem som kjører taxi på Østlandet, og i andre større byer i Norge.
Jeg kjenner faktisk ikke en eneste person som kjører taxi i en større by, hvis du da ikke er veldig snill med Haugesund og regner den som en større by i denne sammenhengen.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7908

Legg inn av Big George »

Taxi er en enkel vei inn i arbeidsmarkedet og med GPS slipper du å vite noe om hvor du kjører.
Før jukset man med kilometer-telleren og det var nordmenn som dominerte i næringen.
Aner ikke om Uber har endret noe, men det er mindre penger å hente som drosjeeier nå får jeg høre.
Pirat-taxi er et sjansespill om du er kvinne som reiser alene.

Bantor
Innlegg: 1174

Legg inn av Bantor »

Det er fremdeles et krav om løyve for å kjøre taxi. I gamle daget holdt fylket oversikt over hvem som hadde taxisentraler, pr. i dag finnes ingen slik oversikt. Det er per dags dato ingen juridiske formkrav for å etablere en taxisentral eller taxiapp. Men det er et krav om løyve for selve kjøringen.

Bantor
Innlegg: 1174

Legg inn av Bantor »

Nå er de ute i media med reguleringene de vil ha:

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... ilstander/

Denne pressemeldingen kom også fra Samferdselsdepartementet for noen dager siden:

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/n ... id3019002/

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»