Det ingen skriver om: Diktaturenes evne til å overleve

Svar
Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Det ingen skriver om: Diktaturenes evne til å overleve

Legg inn av Big George »

Vi ser flere diktaturer har opplevd opprør, de siste åra, men ingen blir styrtet.
Jeg tror bestemt at disse diktaturene har etablert systemer for å unngå å bli styrtet.
I Hviterussland kom maskerte menn inn og hindret at Lukasjenko ble styrtet.
I Iran klarte regimet å stoppe opprøret, det siste av flere i Iran de senere åra.

Jeg tror man har alliert seg med utenlandske regimer som sender tusenvis av brutale
ofte maskerte menn som angriper sivile opprørere.

I Hviterussland var det trolig russiske militære som hjalp Lukasjenko.
I Iran er det meldinger om Irakiske soldater med synlige tatoveringer som hjalp prestestyret.
Vi ser at Putin ikke er i fare for å bøi styrtet.

Jeg tror Putin er "læremesteren" på dette.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Tror du har rett i at Putin er den viktigste motstanderen til vesten i dag. Kineserne har nok ikke interesser ut over det de anser som en del av det historiske Kina, ellers vil de drive handel.

Tror Putin ser på demokrati- opprørere som agenter for vesten, og vil hjelpe til med å "stabilisere" land som er vennlig innstilt til Russland.

Diktaturene har i økende grad et alternativ til vesten i dag. Det føres også en annen økonomisk politikk enn vesten. I Russland tror jeg de stoler med på gamle økonomer fra Østerrike, og kanskje også Kondratieff. Putin & co har lært på den harde måten at ren marxistisk økonomi ikke fungerer godt i praksis. De er også kritisk til f.eks. Keynes?

Økonomien til et samfunn, er i stor grad avgjørende for hvor sterk militærmakt det etter hvert vil ha råd til. Dersom Putin & co har rett vil de overgå vesten. De vil uansett være en større trussel enn Sovjet, som hadde en ineffektiv marxistisk økonomi.

Hjulbeint
Innlegg: 487

Legg inn av Hjulbeint »

Big George skrev: man okt 30, 2023 5:18 am Vi ser flere diktaturer har opplevd opprør, de siste åra, men ingen blir styrtet.
Jeg tror bestemt at disse diktaturene har etablert systemer for å unngå å bli styrtet.
I Hviterussland kom maskerte menn inn og hindret at Lukasjenko ble styrtet.
I Iran klarte regimet å stoppe opprøret, det siste av flere i Iran de senere åra.

Jeg tror man har alliert seg med utenlandske regimer som sender tusenvis av brutale
ofte maskerte menn som angriper sivile opprørere.

I Hviterussland var det trolig russiske militære som hjalp Lukasjenko.
I Iran er det meldinger om Irakiske soldater med synlige tatoveringer som hjalp prestestyret.
Vi ser at Putin ikke er i fare for å bøi styrtet.

Jeg tror Putin er "læremesteren" på dette.
Skal ikke se bort i fra det.

Diktaturer faller stort sett bare i det øyeblikket de løsner på grepet, og begynner å bli mer human.
Så lenge jernhånden styrer lever de ganske bra, dessverre.

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Norge er også et diktatur på en måte . CA 2 % av befolkningen er med å bestemme hvem som skal styre landet.
Et fullt demokrati er ikke mulig. Norge har ikke engang klart å bli medlem av EU som er en naturlig organisasjon å delta i og som Norge overtar mange lover og forskrifter fra. Norge er med andre ord en vasalstat til EU mer enn noen andre stater i Europa, sammen med Island og Luxenburg. (EFTA)

Det er jo et folkebedrag som foregår hvert 4 år for å få folk til å stemme på riktig partier.. IKKE ENKELTINDIVID.
OG Norge har forholdstallsvalg så enkelt individ kan bli innvalgt med svært stemmesedler bak seg jfm venstrerepresentanter og rødt folk.

I Norge så er det prøvd på å få matematisk korrekt forhold i % mellom partiene . Enmannskretser er nok mer vanlig ellers i verden.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Big George skrev: man okt 30, 2023 5:18 am Vi ser flere diktaturer har opplevd opprør, de siste åra, men ingen blir styrtet.
Jeg tror bestemt at disse diktaturene har etablert systemer for å unngå å bli styrtet.
I Hviterussland kom maskerte menn inn og hindret at Lukasjenko ble styrtet.
I Iran klarte regimet å stoppe opprøret, det siste av flere i Iran de senere åra.

Jeg tror man har alliert seg med utenlandske regimer som sender tusenvis av brutale
ofte maskerte menn som angriper sivile opprørere.

I Hviterussland var det trolig russiske militære som hjalp Lukasjenko.
I Iran er det meldinger om Irakiske soldater med synlige tatoveringer som hjalp prestestyret.
Vi ser at Putin ikke er i fare for å bøi styrtet.

Jeg tror Putin er "læremesteren" på dette.
På hvilken måte mener du at ingen skriver om dette?

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Er det noe å se opp til hvordan USA styres ? Mennesker som er godt over pensjonistalder i Norge som stort sett styres. Mellom 70 og 80 år !
Og det kan nok stilles spørsmålstegn hvor lett det er å manipulere demokratisk valgte individer.
Som en mann med langt levd liv så ser jeg hvordan Oligarker har bekommet seg rikdommer i Norge .
Og jeg ser hvordan demokratier pådrar seg gjeld. For de klarer ikke å bygge opp statsfonds . Skattene skal jo gjerne ned hele tiden.
Det er et evig mas om at alle andre enn en selv skal betale for nødvendig statlige tiltak.
Og vi har jo sett galskapen i Ayn Rand og Milton Friedman sine teser.
De rike har penger til å bruke på valgkamper. Men en stat er i seg selv en ting som må drive med selvhevdelse. Det er det få som tenker på.

Helt til broen kollapser. Sykehus ikke kan startes på grunn av oversvømmelser (aalborg) og bygges for små ( Kalnes )

Det er en grunn til å ha grunnlov slik at politikere ikke blir for korrupte. Men likevel så er problemet med demokratiet at staten er en vanskelig ting som er meget vesentlig for å bygge trygge solide stater. Da er høyrepartier farlige om de ikke skiftes jevnlig ut. Se til England
Liberalister som vil ha ministaten er destruktive på samme måte som kommunister (gml sosialister ) som ropte på 5 års planer.

I dag har vi professorer som har radikale tanker om styring av samfunn https://en.wikipedia.org/wiki/Martha_Nussbaum

Det er viktig å vite at de forskjellig land i verden bygges opp ned fra og opp med institusjoner og at det å komme fra ut siden uten å vite de sosiale aspektene ved samfunnet kan direkte gjøre skade. Slik som norsk Utviklingshjelp i mange tilfeller har gjort.

Vi har forholdstallsvalg mens det mest vanlig i verden er flertallsvalg i valgområder. I USA og i England så er mandatary vanlig . Å gjøre om valgområder slik at det passer de som har flertall i staten /kommunen størst mulig valgmulighet.
I Norge har vi noe så vanlig som matematisk valg . Det betyr at partiene får valgmandater % vis etter valgoppslutning. I Stortingsvalg er det et 4 % sperregrense. Det er jo ikke demokratisk men som gjør det lettere å styre for partiene blir større.

Diktaturet er klart best når det er ungt . Så har det en tendens til å korruptere mer og mer.
Men korrumper kan også demokratier. Og samfunn kan forgå i elendighet når man tror fullt og helt på det liberal konservative våset om at kapitalismen er selvregulerende. Det er den selvsagt ikke. les 30 talls krisen
I en fri kapitalistisk samfunn roterer kapitalen hvor arbeidskraft er billigst .

Det var årsaken til Kina suksess. De manipulerte også valutaen sin og maksimerte staten i utdanning og ga den støtte og hjalp industrien..
Diktaturer kan være utrolig dyktige. Når de drar mot et felles mål.

Å passe på at den stygge ulven av et vestlig krigsmaskineri blir holdt borte fra sine områder.
les opiumskrigen... krig ... se det er Europa det.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

"På hvilken måte mener du at ingen skriver om dette?"
spør GiPazzini

Som jeg skriver ingen skriver om det

Hjulbeint
Innlegg: 487

Legg inn av Hjulbeint »

Frode57 skrev: søn jan 21, 2024 2:16 pm
Diktaturet er klart best når det er ungt . Så har det en tendens til å korruptere mer og mer.
Men korrumper kan også demokratier. Og samfunn kan forgå i elendighet når man tror fullt og helt på det liberal konservative våset om at kapitalismen er selvregulerende. Det er den selvsagt ikke. les 30 talls krisen
I en fri kapitalistisk samfunn roterer kapitalen hvor arbeidskraft er billigst .

Det var årsaken til Kina suksess. De manipulerte også valutaen sin og maksimerte staten i utdanning og ga den støtte og hjalp industrien..
Diktaturer kan være utrolig dyktige. Når de drar mot et felles mål.

Å passe på at den stygge ulven av et vestlig krigsmaskineri blir holdt borte fra sine områder.
les opiumskrigen... krig ... se det er Europa det.


Du må gjerne trekke frem Kina, men kommunistpartiet er ansvarlig for opp til 70 millioner døde mennesker.

Jeg skjønner ikke hvilket menneskesyn som synes at dette er en god sak.


Og dette kjennetegner alle diktaturer. Makta blir paranoid etter hvert og forfølgelse og drap blir følgende, Jeg nevner Lenin, Stalin, Castro, Franco, militærjuntaen i Hellas, Pol Pot, Napoleon og så videre.......
Ole Brum i Kina er nok populær, så lenge det bare går oppover, og undertrykkelsen bare rammer enkelte grupper. Men disse gruppene er også usatt for forbrytelser mot menneskeheten.

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Det er lett å se bort fra Hitler og Churchill . Hva med vesten Opiumskrig mot Kina..
https://en.wikipedia.org/wiki/Martha_Nussbaum e ren amerikansk professor som også prater som mange "røde" liberalister gjør i USA. Fordi sosialister ikke kan få sentrale verv der borte. Hun snakker om at folk må primært få lov til å holde på med det de komparativt har som fortrinn for andre land.
Der er Norge og Chile i fortrinn når det gjelder fiske. Sentral Europa har korn. Det må komme internasjonale avtaler om hvor ting skal produseres av vitale ting . Det må sees på som en helhet.
Fri kapitalisme går bare ikke. Demokratier er svake i det at populister og demagoger kan snakke seg til makt uten at de egentlig er til fordel for landet.

Det er en viktig sak å rope om hvor godt det er i Europa mens Norge ikke er medlem av det største demokratiet i Europa , EU.

Det blir flere diktaturer når folk kommer til makta og tilraner seg personlige ting. Det har vært problemer i øst Europa. Det er gjerne .
Zimbamwe er jo et slikt styre.
Når FN er satt ut av spill som premissleverandør for god skikke mellom land så vil militæret være villig til å innføre diktatur.
Det var jo i flittig bruk i Sør Amerika med voldsom undertrykkingsapparat i bruk. Argentina var et fælt land.

Det blir stadig flere diktaturer. Så kan det bli med noen demokratiske islett. Som i Russland. Hvor de har Dumaen.
Jeg har jo hørt fra Chilenere som faktisk var flyktninger at det fine med diktatur er at det er mindre kriminalitet.
Fint med fengsler og vilkårlig straff ??

Vi skal huske på at vi har hatt en form for demokrati siden 1814. Før det hadde vi "OPPLYSTE ENEVELDE "! Fra 1660. Likevel tapte danske krig etter krig. Og de går med i kriger selv om de er demokratier.
Den mest raffinerte måten å bli med i en krig på var det Jens Stoltenberg som stod for som gikk til krig i Libya (6 stk F16 ) med godkjennelse pr telefon.
Demokratier er ingen garanti mot å bli med i krig. Krig kommer gjerne brått på. Men vi ser linjer i historien.

Klarer vi å se at USA sin rasisme var idealet for Hitlers rasisme ?
Jeg leser fortsatt om Davosmøtet og Bildenbergere. Som prøver å forutse hva som vil komme men samtidig sette dagsorden når så viktige personer møter der. Men det gir altså fyr til konspirasjonsteorier.

Problemet for diktatorer er hvordan de skal få folk med i styre og stell. Hvordan få til gode løsninger når en ikke har valg men gjerne plukker ut folk man tror er godt.
Jeg husker hva som vart sagt om Bratteli som trodde det ikke var gode nok folk til styre landet .
I USA og Frankrike så tror jeg det ikke er mulig for vanlig folk å komme i topp posisjoner innenfor politikken. De må ha høyere utdanning.
Mens i Norge så er det for lite verdi å ha politiske verv. Jeg mener bestemt at folk ikke bør sitte mer enn 8 år ved makta. Det ser vi i Storbritania og jeg ser det i norske kommuner.
Det er sagt om Norge at det er det et av de mest sentralt styrte land. Det skyldes antall kommuner . Selv om der er kommet interkommunale samarbeid så er det for gjennomsiktig og tung å drive med så små kommuner når de har så vitale oppgaver som de har.

I diktaturer så kan de bare kjøre på å "kopier og lim" inn det norske styringssystemet. Vi driver jo å kopierer og limer inn våre naboer systemer.

Danmark har hatt og har et fantastisk helsevesen.
De bygde også ut motorveinettet på 1960 tallet. I Norge ble det med planene. Idiotene i Ap var mest småbrukere og der er de fortsatt mest opptatt av jord til bonden mens hyttene bygges som sopp i vått terreng.

I Sverige går de nå tilbake til å bygge ut atomkraftverk . I demokratiske Norge så drev de med falskneri og bedrag ved deres forsøksreaktorer og tok ikke riktig vare på avfallet. Og den som har sett hvor uansvarlig sikkerheten i bruk av farlig stoffer er i Norge så får vi håpe det aldri blir mer atomkraftverk eller metallurgisk forskning og industri. Der gir man miljøpriser til de som burde si fra og få utbedret feil.

Men akk det diktaturet. !! Akk det diktaturet. !!
Men vi var altså det opplyste enevelde mellom 1660 - 1814 og da var det fåtallet som fikk være med å bestemme. Da kom embetsstaten og professor velde .

Diktaturet har langt tradisjon. Og det går en eim har fasisme gjennom verden i dag.

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Frode57 skrev: tir jan 23, 2024 6:06 pm Det er lett å se bort fra Hitler og Churchill . Hva med vesten Opiumskrig mot Kina..
https://en.wikipedia.org/wiki/Martha_Nussbaum e ren amerikansk professor som også prater som mange "røde" liberalister gjør i USA. Fordi sosialister ikke kan få sentrale verv der borte. Hun snakker om at folk må primært få lov til å holde på med det de komparativt har som fortrinn for andre land.
Der er Norge og Chile i fortrinn når det gjelder fiske. Sentral Europa har korn. Det må komme internasjonale avtaler om hvor ting skal produseres av vitale ting . Det må sees på som en helhet.
Fri kapitalisme går bare ikke. Demokratier er svake i det at populister og demagoger kan snakke seg til makt uten at de egentlig er til fordel for landet.

Det er en viktig sak å rope om hvor godt det er i Europa mens Norge ikke er medlem av det største demokratiet i Europa , EU.

Det blir flere diktaturer når folk kommer til makta og tilraner seg personlige ting. Det har vært problemer i øst Europa.
Zimbamwe er jo et slikt styre.
Når FN er satt ut av spill som premissleverandør for god skikke mellom land så vil militæret være villig til å innføre diktatur.
Det var jo i flittig bruk i Sør Amerika med voldsom undertrykkingsapparat i bruk. Argentina var et fælt land.

Det blir stadig flere diktaturer. Så kan det bli med noen demokratiske islett. Som i Russland. Hvor de har Dumaen.
Jeg har jo hørt fra Chilenere som faktisk var flyktninger at det fine med diktatur er at det er mindre kriminalitet.
Fint med fengsler og vilkårlig straff ??

Vi skal huske på at vi har hatt en form for demokrati siden 1814. Før det hadde vi "OPPLYSTE ENEVELDE "! Fra 1660. Likevel tapte danske krig etter krig. Og de går med i kriger selv om de er demokratier.
Den mest raffinerte måten å bli med i en krig på var det Jens Stoltenberg som stod for som gikk til krig i Libya (6 stk F16 ) med godkjennelse pr telefon.
Demokratier er ingen garanti mot å bli med i krig. Krig kommer gjerne brått på. Men vi ser linjer i historien.

Klarer vi å se at USA sin rasisme var idealet for Hitlers rasisme ?
Jeg leser fortsatt om Davosmøtet og Bildenbergere. Som prøver å forutse hva som vil komme men samtidig sette dagsorden når så viktige personer møter der. Men det gir altså fyr til konspirasjonsteorier.

Problemet for diktatorer er hvordan de skal få folk med i styre og stell. Hvordan få til gode løsninger når en ikke har valg men gjerne plukker ut folk man tror er godt.
Jeg husker hva som vart sagt om Bratteli som trodde det ikke var gode nok folk til styre landet .
I USA og Frankrike så tror jeg det ikke er mulig for vanlig folk å komme i topp posisjoner innenfor politikken. De må ha høyere utdanning.
Mens i Norge så er det for lite verdi å ha politiske verv. Jeg mener bestemt at folk ikke bør sitte mer enn 8 år ved makta. Det ser vi i Storbritania og jeg ser det i norske kommuner.
Det er sagt om Norge at det er det et av de mest sentralt styrte land. Det skyldes antall kommuner . Selv om der er kommet interkommunale samarbeid så er det for gjennomsiktig og tung å drive med så små kommuner når de har så vitale oppgaver som de har.

I diktaturer så kan de bare kjøre på å "kopier og lim" inn det norske styringssystemet. Vi driver jo å kopierer og limer inn våre naboer systemer.

Danmark har hatt og har et fantastisk helsevesen.
De bygde også ut motorveinettet på 1960 tallet. I Norge ble det med planene. Idiotene i Ap var mest småbrukere og der er de fortsatt mest opptatt av jord til bonden mens hyttene bygges som sopp i vått terreng.

I Sverige går de nå tilbake til å bygge ut atomkraftverk . I demokratiske Norge så drev de med falskneri og bedrag ved deres forsøksreaktorer og tok ikke riktig vare på avfallet. Og den som har sett hvor uansvarlig sikkerheten i bruk av farlig stoffer er i Norge så får vi håpe det aldri blir mer atomkraftverk eller metallurgisk forskning og industri. Der gir man miljøpriser til de som burde si fra og få utbedret feil.

Men akk det diktaturet. !! Akk det diktaturet. !!
Men vi var altså det opplyste enevelde mellom 1660 - 1814 og da var det fåtallet som fikk være med å bestemme. Da kom embetsstaten og professor velde .

Diktaturet har langt tradisjon. Og det går en eim har fasisme gjennom verden i dag.

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Frode57 skrev: tir jan 23, 2024 6:08 pm
Frode57 skrev: tir jan 23, 2024 6:06 pm Det er lett å se bort fra Hitler og Churchill . Hva med vesten Opiumskrig mot Kina..
https://en.wikipedia.org/wiki/Martha_Nussbaum e ren amerikansk professor som også prater som mange "røde" liberalister gjør i USA. Fordi sosialister ikke kan få sentrale verv der borte. Hun snakker om at folk må primært få lov til å holde på med det de komparativt har som fortrinn for andre land.
Der er Norge og Chile i fortrinn når det gjelder fiske. Sentral Europa har korn. Det må komme internasjonale avtaler om hvor ting skal produseres av vitale ting . Det må sees på som en helhet.
Fri kapitalisme går bare ikke. Demokratier er svake i det at populister og demagoger kan snakke seg til makt uten at de egentlig er til fordel for landet.

Det er en viktig sak å rope om hvor godt det er i Europa mens Norge ikke er medlem av det største demokratiet i Europa , EU.

Det blir flere diktaturer når folk kommer til makta og tilraner seg personlige ting. Det har vært problemer i øst Europa.
Zimbamwe var et slikt styre med Mugabe som startet som sosialist men det ble et kleptokrati med % styre.
Når FN er satt ut av spill som premissleverandør for god skikke mellom land så vil militæret være villig til å innføre diktatur.
Det var jo i flittig bruk i Sør Amerika med voldsom undertrykkingsapparat i bruk. Argentina var et fælt land.

Det blir stadig flere diktaturer. Så kan det bli med noen demokratiske islett. Som i Russland. Hvor de har Dumaen.
Jeg har jo hørt fra Chilenere som faktisk var flyktninger at det fine med diktatur er at det er mindre kriminalitet.
Fint med fengsler og vilkårlig straff ??

Vi skal huske på at vi har hatt en form for demokrati siden 1814. Før det hadde vi "OPPLYSTE ENEVELDE "! Fra 1660. Likevel tapte danske krig etter krig. Og de går med i kriger selv om de er demokratier.
Den mest raffinerte måten å bli med i en krig på var det Jens Stoltenberg som stod for som gikk til krig i Libya (6 stk F16 ) med godkjennelse pr telefon.
Demokratier er ingen garanti mot å bli med i krig. Krig kommer gjerne brått på. Men vi ser linjer i historien.

Klarer vi å se at USA sin rasisme var idealet for Hitlers rasisme ?
Jeg leser fortsatt om Davosmøtet og Bildenbergere. Som prøver å forutse hva som vil komme men samtidig sette dagsorden når så viktige personer møter der. Men det gir altså fyr til konspirasjonsteorier.

Problemet for diktatorer er hvordan de skal få folk med i styre og stell. Hvordan få til gode løsninger når en ikke har valg men gjerne plukker ut folk man tror er godt.
Jeg husker hva som vart sagt om Bratteli som trodde det ikke var gode nok folk til styre landet .
I USA og Frankrike så tror jeg det ikke er mulig for vanlig folk å komme i topp posisjoner innenfor politikken. De må ha høyere utdanning.
Mens i Norge så er det for lite verdi å ha politiske verv. Jeg mener bestemt at folk ikke bør sitte mer enn 8 år ved makta. Det ser vi i Storbritania og jeg ser det i norske kommuner.
Det er sagt om Norge at det er det et av de mest sentralt styrte land. Det skyldes antall kommuner . Selv om der er kommet interkommunale samarbeid så er det for gjennomsiktig og tung å drive med så små kommuner når de har så vitale oppgaver som de har.

I diktaturer så kan de bare kjøre på å "kopier og lim" inn det norske styringssystemet. Vi driver jo å kopierer og limer inn våre naboer systemer.

Danmark har hatt og har et fantastisk helsevesen.
De bygde også ut motorveinettet på 1960 tallet. I Norge ble det med planene. Idiotene i Ap var mest småbrukere og der er de fortsatt mest opptatt av jord til bonden mens hyttene bygges som sopp i vått terreng.

I Sverige går de nå tilbake til å bygge ut atomkraftverk . I demokratiske Norge så drev de med falskneri og bedrag ved deres forsøksreaktorer og tok ikke riktig vare på avfallet. Og den som har sett hvor uansvarlig sikkerheten i bruk av farlig stoffer er i Norge så får vi håpe det aldri blir mer atomkraftverk eller metallurgisk forskning og industri. Der gir man miljøpriser til de som burde si fra og få utbedret feil.

Men akk det diktaturet. !! Akk det diktaturet. !!
Men vi var altså det opplyste enevelde mellom 1660 - 1814 og da var det fåtallet som fikk være med å bestemme. Da kom embetsstaten og professor velde .

Diktaturet har langt tradisjon. Og det går en eim har fasisme gjennom verden i dag.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Støre og Eide er ute og fremhever Vestens økonomiske fortrinn fremfor diktaturene.

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge ... ed64&ei=11

Jeg synes de tar for lett på Russland. De organiserer nok ikke våpenproduksjonen akkurat som i Sovjet lenger.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»