Guds fulle rustning

Svar
Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Re: Guds fulle rustning

Legg inn av HB4596 »

immediately skrev: søn feb 25, 2024 12:49 am
Karatel skrev: tor feb 15, 2024 9:46 pm

Hva himmelrommet er for nåtidens mennesker som har digre teleskop, romsonder, realativitetsteori osv, er én sak. En helt annen sak er hva himmelrommet var for de menneskene som levde for to tusen år siden og som ikke hadde teleskop, romsonder, realtivitetsteori osv. men ikke hadde annet å holde seg til enn det de så med det blotte øyet.

Vi kan være sikre på at når de brukte adjektivet epiouranios- ἐπουράνιος- , hadde de ingen forestilling om det vi mener med himmelrommet. Deres himmelrom var noe helt annet, troende nå idag tror all vitenskap til tross fortsatt på det samme himmelrom som man trodde på for 2000 år side.
Spurte Copilot: I eldre bibler står det "himlene", ikke "himmelen".

Svaret jeg fikk: "I eldre bibler finner vi referanser til flere himler, og disse har ulike betegnelser. Her er noen av dem:

Første himmel: Dette refererer ofte til den atmosfæriske himmelen, der skyene og fuglene befinner seg.
Andre himmel: Dette kan tolkes som stjernehimmelen eller det kosmiske rommet, der solen, månen og stjernene er plassert.
Tredje himmel: Dette begrepet finner vi i Paulus’ brev til korinterne i Det nye testamentet. Det er knyttet til en åndelig dimensjon eller paradis, der Gud bor.
Fjerde himmel: Dette er mindre vanlig, men noen tolker det som et høyere nivå av åndelig eksistens.
Det er viktig å merke seg at disse begrepene ikke alltid har en entydig betydning, og tolkningene kan variere. De reflekterer imidlertid en dypere forståelse av det åndelige og det guddommelige i bibelsk kontekst."

Himmelrommet betyr kanskje det samme som himlene?
I min verden så tolker jeg himmelrommet det rom som det svever planeter, stjerner m.m.
Himmelen er den jeg ser når jeg ligger i gresset og ser oppover. Av og til er det en sol der, andre ganger stjerner og planeter, av til en satelitt svevende. For ikke snakke om folk som drar til Granka.. Mange ganger ser jeg skyer, etterhvert gråvær og tordenvær. Ja jeg har også sette en tornado på vei nedover.
Hvis jeg mot formodning skulle ligge i grusen på Mars og se oppover, ville jeg se en himmel. Men pr.dd. har jeg ikke store fantasien til å fortelle hva jeg ville ha sett.
Så hvis du spør om himlene så har jeg vil gitt svaret på to stykker?

mvh.

HB

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

BlackEagle skrev: man feb 26, 2024 9:47 am
Jeg kan hilse fra deF0RD; jeg har litt kontakt med ham nå og da, og har vært på besøk der en gang, også. Alberts er gått til de evige jaktmarker, men det visste du kanskje.
Ja, hils gjerne til deF0RD fra meg, og si at han kan jo gjerne slenge seg på igjen her han også ;). Men det er vel kanskje Facebook som har oppslukt ham også - som så mange andre...
Ja, jeg har også fått med meg at Alberts har vandret - til en ny eksistens eller til ingenting, alt etter hva man velger å TRO på.

mvh Senior - som tror at Skaperen er en kjærlig Far som vil oss det beste
.

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

immediately skrev: man feb 26, 2024 11:17 am
Nei, så artig at du har funnet frem til gamle diskusjoner på VGD fra 2015!
Hva med nyere diskusjoner før VGD skiftet til det begredelige designet ingen ville ha?
Har søkt litt mer på WayBack Machine og linker til det siste snapshot jeg fant der fra 'Religion og livssyn' - datert 12.mai 2021.
https://web.archive.org/web/20210512060 ... g-livssyn/

Siste snapshot fra gamle VGD, er fra 16.juli 2021:
https://web.archive.org/web/20210716074 ... ://vgd.no/

Og første fra nye VGD, med en helt ny design er fra 18.juli 2021:
https://web.archive.org/web/20210718050 ... ://vgd.no/

Det er dessverre ikke mulig å gå dypere inn på trådene, bortsett fra noen ganske få. Hvorfor noen er lagret og andre ikke, forstår jeg ikke helt. Men det kan ha noe med hvor lenge de forskjellige tråden har vært aktive.
.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Senior skrev: man feb 26, 2024 8:05 pm
mvh Senior - som tror at Skaperen er en kjærlig Far som vil oss det beste
.
Og dét har du selvfølgelig all rett til å gjøre!

Mvh

BE
sjøl om han er aldri så uenig

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

immediately skrev: man feb 26, 2024 10:38 am
Noen av dere som klarer å finne frem kattevideoene han la ut på YouTube?
Spire Elias Gunnarsønns' Youtube kanal ligger fremdeles ute. Ser at de siste videoene hans er postet 2015. På videoen under legger han seg til å sove midt i kattehaugen :D

https://www.youtube.com/watch?v=kChyM8KIL5k
.
.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 425
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Senior skrev: man feb 26, 2024 8:10 pm
immediately skrev: man feb 26, 2024 11:17 am
Nei, så artig at du har funnet frem til gamle diskusjoner på VGD fra 2015!
Hva med nyere diskusjoner før VGD skiftet til det begredelige designet ingen ville ha?
Har søkt litt mer på WayBack Machine og linker til det siste snapshot jeg fant der fra 'Religion og livssyn' - datert 12.mai 2021.
https://web.archive.org/web/20210512060 ... g-livssyn/

Siste snapshot fra gamle VGD, er fra 16.juli 2021:
https://web.archive.org/web/20210716074 ... ://vgd.no/

Og første fra nye VGD, med en helt ny design er fra 18.juli 2021:
https://web.archive.org/web/20210718050 ... ://vgd.no/

Det er dessverre ikke mulig å gå dypere inn på trådene, bortsett fra noen ganske få. Hvorfor noen er lagret og andre ikke, forstår jeg ikke helt. Men det kan ha noe med hvor lenge de forskjellige tråden har vært aktive.
.
Uansett, mange takk for forsøket, Senior. :D

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 425
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Senior skrev: man feb 26, 2024 11:34 pm
immediately skrev: man feb 26, 2024 10:38 am
Noen av dere som klarer å finne frem kattevideoene han la ut på YouTube?
Spire Elias Gunnarsønns' Youtube kanal ligger fremdeles ute. Ser at de siste videoene hans er postet 2015. På videoen under legger han seg til å sove midt i kattehaugen :D

https://www.youtube.com/watch?v=kChyM8KIL5k
.
.
Katteelsker på sin hals og en glitrende debattant på VGD.
Fred være over hans minne.

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

immediately skrev: tir feb 27, 2024 12:46 pm
Uansett, mange takk for forsøket, Senior. :D
Bare hyggelig, imme :D

.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 425
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Senior skrev: fre feb 16, 2024 12:44 am

Er det fremdeles vanskelig for deg å forstå hva spørsmålet dreier seg om?

For å si det litt enkelt da: Tror du det finnes usynlige makter som kan påvirke oss, og
som vi må kjempe imot på det åndelige plan?
Med åndelig plan, tenker du på tankeplan?

viewtopic.php?t=4891

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: tor mar 07, 2024 5:18 pm
Senior skrev: fre feb 16, 2024 12:44 am

Er det fremdeles vanskelig for deg å forstå hva spørsmålet dreier seg om?

For å si det litt enkelt da: Tror du det finnes usynlige makter som kan påvirke oss, og
som vi må kjempe imot på det åndelige plan?
Med åndelig plan, tenker du på tankeplan?

viewtopic.php?t=4891
Jeg ser

Jeg ser på den hvite himmel,
jeg ser på de gråblå skyer,
jeg ser på den blodige sol.

Dette er altså verden.
Dette er altså klodenes hjem.

En regndråpe!

Jeg ser på de høye huse,
jeg ser på de tusende vinduer,
jeg ser på det fjerne kirketårn.

Dette er altså jorden.
Dette er altså menneskenes hjem.

De gråblå skyer samler seg. Solen ble borte.

Jeg ser på de velkledte herrer,
jeg ser på de smilende damer,
jeg ser på de lutende hester.

Hvor de gråblå skyer blir tunge.

Jeg ser, jeg ser…
Jeg er visst kommet på en feil klode!
Her er så underlig…


(Sigbjørn Obstfelder - 1866 - 1900)

Mvh

BE

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 425
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: fre mar 08, 2024 2:22 pm
immediately skrev: tor mar 07, 2024 5:18 pm
Senior skrev: fre feb 16, 2024 12:44 am

Er det fremdeles vanskelig for deg å forstå hva spørsmålet dreier seg om?

For å si det litt enkelt da: Tror du det finnes usynlige makter som kan påvirke oss, og
som vi må kjempe imot på det åndelige plan?
Med åndelig plan, tenker du på tankeplan?

viewtopic.php?t=4891
Jeg ser

Jeg ser på den hvite himmel,
jeg ser på de gråblå skyer,
jeg ser på den blodige sol.

Dette er altså verden.
Dette er altså klodenes hjem.

En regndråpe!

Jeg ser på de høye huse,
jeg ser på de tusende vinduer,
jeg ser på det fjerne kirketårn.

Dette er altså jorden.
Dette er altså menneskenes hjem.

De gråblå skyer samler seg. Solen ble borte.

Jeg ser på de velkledte herrer,
jeg ser på de smilende damer,
jeg ser på de lutende hester.

Hvor de gråblå skyer blir tunge.

Jeg ser, jeg ser…
Jeg er visst kommet på en feil klode!
Her er så underlig…


(Sigbjørn Obstfelder - 1866 - 1900)

Mvh

BE
Flott dikt til ettertanke, BE.

Tomler for den. 2 - minst! :D

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: fre mar 08, 2024 6:16 pm
Flott dikt til ettertanke, BE.

Tomler for den. 2 - minst! :D
Takk for det, imm! Når jeg tenker meg om, kan jeg visst et par dikt til - men de er på dialekt, og innholdet er neppe for almuen ...

Mvh

BE
som holder fast på den "gamle" skrivemåten ang. "almue"; erkekonservativ som han er

:?

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

immediately skrev: tor mar 07, 2024 5:18 pm
Med åndelig plan, tenker du på tankeplan?

viewtopic.php?t=4891


Ja, tankeplan er inkludert i dette. For jeg tror på Bibelens ord om mennesket som ånd, sjel og legeme (1.Tess.5,23). Videre tenker jeg at ånd og sjel har med det indre (og usynlige) mennesket å gjøre, mens legemet går på det fysiske ytre - det som tilhører den fysiske, observerbare verden.
Hvor grensen går mellom sjel og ånd - eller om det er mye det samme - vet jeg ikke helt.
Ordet 'bevissthet' finnes ikke i Bibelen, men tilsvarer nok mye det samme som begrepet ånd/sjel, vil jeg tro - siden det også går på det indre, usynlige mennesket.

Og når Paulus snakker om maktene, og myndighetene, om verdens herskere i dette mørket, og om ondskapens åndehær i himmelrommet (Ef. 6, 12) - da forutsetter han at slike makter finnes, og at de kan påvirke oss i vår ånd og i våre tanker (og sikkert også rent fysisk) - men som vi altså ikke uten videre kan sanse gjennom våre fem fysiske sanser. Men vi har altså makt til å stå dem imot ved bønn og påkallelse, sier apostelen. Så det er jo bra ;).
(Ef.6,10-18) https://www.bible.com/bible/102/EPH.6.10-18.NB
.
.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 425
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Senior skrev: søn mar 10, 2024 12:03 am
immediately skrev: tor mar 07, 2024 5:18 pm
Med åndelig plan, tenker du på tankeplan?

viewtopic.php?t=4891


Ja, tankeplan er inkludert i dette. For jeg tror på Bibelens ord om mennesket som ånd, sjel og legeme (1.Tess.5,23). Videre tenker jeg at ånd og sjel har med det indre (og usynlige) mennesket å gjøre, mens legemet går på det fysiske ytre - det som tilhører den fysiske, observerbare verden.
Hvor grensen går mellom sjel og ånd - eller om det er mye det samme - vet jeg ikke helt.
Ordet 'bevissthet' finnes ikke i Bibelen, men tilsvarer nok mye det samme som begrepet ånd/sjel, vil jeg tro - siden det også går på det indre, usynlige mennesket.

Og når Paulus snakker om maktene, og myndighetene, om verdens herskere i dette mørket, og om ondskapens åndehær i himmelrommet (Ef. 6, 12) - da forutsetter han at slike makter finnes, og at de kan påvirke oss i vår ånd og i våre tanker (og sikkert også rent fysisk) - men som vi altså ikke uten videre kan sanse gjennom våre fem fysiske sanser. Men vi har altså makt til å stå dem imot ved bønn og påkallelse, sier apostelen. Så det er jo bra ;).
(Ef.6,10-18) https://www.bible.com/bible/102/EPH.6.10-18.NB
.
.
Da er vel enige da?

Ordet "bevissthet" (lat. conscientia) finnes ikke i bibelen. men forstand forutsetter jo bevissthet - óg intelligens.

Så om ordene "bevissthet", "intelligens" og "logikk" ikke står skrevet i bibelen, må vi gå ut ifra at det er det bibelen mener. Bevissthet er ånd, og Gud er ånd.

Som det er med et tankeplan, er det også et ordplan i altet.

Mener jeg da. ;)

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

immediately skrev: man mar 11, 2024 2:39 pm

Som det er med et tankeplan, er det også et ordplan i altet.

Mener jeg da. ;)
Ok. Men da er du sikkert heller ikke så fremmed for GT-ord som: 'For han talte, og det skjedde. Han bød, og det sto der.' ?
(Salm.33,9) https://www.bible.com/bible/102/PSA.33.9.NB

Eller for NT-ord som: 'Sannelig sier jeg dere at den som sier til dette fjellet: Løft deg og kast deg i havet! - og ikke tviler i sitt hjerte, men tror at det han sier skal skje, for ham skal det skje.'? (Mark.11,23)
https://www.bible.com/bible/102/MRK.11.23-24.NB
.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Senior skrev: man mar 11, 2024 5:06 pm
immediately skrev: man mar 11, 2024 2:39 pm

Som det er med et tankeplan, er det også et ordplan i altet.

Mener jeg da. ;)
Ok. Men da er du sikkert heller ikke så fremmed for GT-ord som: 'For han talte, og det skjedde. Han bød, og det sto der.' ?
(Salm.33,9) https://www.bible.com/bible/102/PSA.33.9.NB

Eller for NT-ord som: 'Sannelig sier jeg dere at den som sier til dette fjellet: Løft deg og kast deg i havet! - og ikke tviler i sitt hjerte, men tror at det han sier skal skje, for ham skal det skje.'? (Mark.11,23)
https://www.bible.com/bible/102/MRK.11.23-24.NB
.
Arne svarer.

Da er det kanskje viktig å få med seg at Jesus sier: ".....men tror at det han sier skal skje, for ham skal det skje." At det står for ham kan bety at i et parallelt univers vil han som tror se at det skjer, mens det i det univers som fortellingen er hentet fra, ikke skjerfordi dem som hører på ikke tror at noe slikt kan skje.

Albananas
Innlegg: 100

Legg inn av Albananas »

Pusten som inspirerer oss er som en liten motor som presser, driver eller tillater bevisstheten å være. Ta bort pusten eller åndedrettet som det og heter, og du tar alt fra oss. Enhver mulighet vi har er inspirert av ånden eller pusten. Den usynlige pusten med dybder du ikke drukner i og en indre port få kjenner, ja et sted der vi alle er en og mange på en gang. Helt naturlig å finne fram med prøve og feile metoden. Tenker jeg.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: man mar 11, 2024 2:39 pm
Ordet "bevissthet" (lat. conscientia) finnes ikke i bibelen. men forstand forutsetter jo bevissthet - óg intelligens.

Så om ordene "bevissthet", "intelligens" og "logikk" ikke står skrevet i bibelen, må vi gå ut ifra at det er det bibelen mener. Bevissthet er ånd, og Gud er ånd.

Som det er med et tankeplan, er det også et ordplan i altet.

Mener jeg da. ;)
Planlegging kan være viktig - men den kan også skjære seg. Jeg planla å vinne i tipping i helga, men dét skar seg.
:?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Senior skrev: man mar 11, 2024 5:06 pm
Eller for NT-ord som: 'Sannelig sier jeg dere at den som sier til dette fjellet: Løft deg og kast deg i havet! - og ikke tviler i sitt hjerte, men tror at det han sier skal skje, for ham skal det skje.'? (Mark.11,23)
https://www.bible.com/bible/102/MRK.11.23-24.NB
.
Det kunne jeg tenke meg å ha sett verifisert - med mindre det i verden nå bare har eksistert ikke-troende ....

Mvh

BE
som aldri hverken har sett eller hørt om (verifisert) fjell som er blitt kasta i blåmyra enten det er av ikke-tvil eller celestiale entiteter - men opplys meg gjerne!

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 425
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Senior skrev: man mar 11, 2024 5:06 pm
Eller for NT-ord som: 'Sannelig sier jeg dere at den som sier til dette fjellet: Løft deg og kast deg i havet! - og ikke tviler i sitt hjerte, men tror at det han sier skal skje, for ham skal det skje.'? (Mark.11,23)
https://www.bible.com/bible/102/MRK.11.23-24.NB
.
Hopper galant over dette skriftstedet.
Min logikk sier nei til tro på at sånt kan skje!
Ingen kan gjøre noe sånt. Heller ikke Jesus.
Høres mer ut som overtro. Trolldom - Hokus Pokus.

Som BE nevner, noe sånt har aldri skjedd før.
Har mer tro på at dét kan en entreprenør.
Til å flytte fjell i blåmyra brukes det sprengstoff.
Og maskiner som går på fossilt drivstoff.

MVH Imm

:D

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 425
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: tir mar 12, 2024 11:23 am
immediately skrev: man mar 11, 2024 2:39 pm
Ordet "bevissthet" (lat. conscientia) finnes ikke i bibelen. men forstand forutsetter jo bevissthet - óg intelligens.

Så om ordene "bevissthet", "intelligens" og "logikk" ikke står skrevet i bibelen, må vi gå ut ifra at det er det bibelen mener. Bevissthet er ånd, og Gud er ånd.

Som det er med et tankeplan, er det også et ordplan i altet.

Mener jeg da. ;)
Planlegging kan være viktig - men den kan også skjære seg. Jeg planla å vinne i tipping i helga, men dét skar seg.
:?
La tilfeldigheten råde! Er mitt motto
hver gang jeg spiller 5-ukers Lotto.
Planlegger ikke, men vinner titt og ofte noen kroner.
En dag, skal du se, BE, vinner jeg óg millioner!

:D

MVH Imm

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: tir mar 12, 2024 9:21 pm
La tilfeldigheten råde! Er mitt motto
hver gang jeg spiller 5-ukers Lotto.
Planlegger ikke, men vinner titt og ofte noen kroner.
En dag, skal du se, BE, vinner jeg óg millioner!

:D

MVH Imm
:D

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

immediately skrev: tir mar 12, 2024 8:20 pm
Hopper galant over dette skriftstedet.
Min logikk sier nei til tro på at sånt kan skje!
Ingen kan gjøre noe sånt. Heller ikke Jesus.
Høres mer ut som overtro. Trolldom - Hokus Pokus.
Hmm…det overasket meg at du var så avvisende til dette, imme. For da du linket til din interessante samtale med en på facebook - NN2, fikk jeg et litt annet inntrykk.
NN2 skrev bl.a. (sitat):

'Du beskriver egentlig det uendelige potensiale til bevissthet. Alt er bevissthet i en eller annen initiert, "videreutviklet" form. Og bevissthet må nødvendigvis være i alt. I den autonome pusten, fotosyntesen, istidene etc. En ren materialistisk vitenskap vil aldri finne svar på dette. De kan observere det som skjer, men ikke forklare hvorfor.'
viewtopic.php?t=4891

Jeg oppfattet det slik at dere var skjønt enige om at materien/ stoffene ikke KAN være utgangspunktet og opprinnelsen til Altet (dvs. alt det vi ser rundt oss) - men at ALT hadde dypest sett en immateriell /tankemessig/ bevissthetsmessig opprinnelse.

Dette mener jeg også stemmer med det Skriftens ord jeg siterte: 'For han talte, og det skjedde. Han bød, og det sto der.'

Når vi ser her at Skaperens tanke og bevissthet taler ut skapende ord, som så gir opphav til materie/ stoff - var det ikke noe av dette dere var inne på da?

Hvis ikke ville jeg gjerne høre mer eksakt hvordan du tenker rundt disse tingene. ;)
.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Senior skrev: tor mar 14, 2024 2:47 am
'For han talte, og det skjedde. Han bød, og det sto der.'
...men da hr. Adolf forsøkte å utrydde jøder, sigøynere, homofile og "disabled" - da holdt den (den angivelige "guden") kjeft, og brydde seg døyten. Hmmm ...

Mvh

BE
som anbefaler Senior å være litt forsiktig med sine utlegninger - og tenke seg grundig om før han bestemmer seg for om det han hadde tenkt å si, er verdt anstrengelsen

:)

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 425
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Senior skrev: tor mar 14, 2024 2:47 am
immediately skrev: tir mar 12, 2024 8:20 pm
Hopper galant over dette skriftstedet.
Min logikk sier nei til tro på at sånt kan skje!
Ingen kan gjøre noe sånt. Heller ikke Jesus.
Høres mer ut som overtro. Trolldom - Hokus Pokus.
Hmm…det overasket meg at du var så avvisende til dette, imme. For da du linket til din interessante samtale med en på facebook - NN2, fikk jeg et litt annet inntrykk.
NN2 skrev bl.a. (sitat):

'Du beskriver egentlig det uendelige potensiale til bevissthet. Alt er bevissthet i en eller annen initiert, "videreutviklet" form. Og bevissthet må nødvendigvis være i alt. I den autonome pusten, fotosyntesen, istidene etc. En ren materialistisk vitenskap vil aldri finne svar på dette. De kan observere det som skjer, men ikke forklare hvorfor.'
viewtopic.php?t=4891

Jeg oppfattet det slik at dere var skjønt enige om at materien/ stoffene ikke KAN være utgangspunktet og opprinnelsen til Altet (dvs. alt det vi ser rundt oss) - men at ALT hadde dypest sett en immateriell /tankemessig/ bevissthetsmessig opprinnelse.

Dette mener jeg også stemmer med det Skriftens ord jeg siterte: 'For han talte, og det skjedde. Han bød, og det sto der.'

Når vi ser her at Skaperens tanke og bevissthet taler ut skapende ord, som så gir opphav til materie/ stoff - var det ikke noe av dette dere var inne på da?

Hvis ikke ville jeg gjerne høre mer eksakt hvordan du tenker rundt disse tingene. ;)
.
«Slik lyder Herrens ord», avsluttes tekstopplesningen
i Den norske kirkes gudstjenester med.
Dét synes ikke han noe om, Harald Peter Stette,
pensjonert lektor og menighetsprest i Den Norske kirken.

https://www.vl.no/religion/2024/03/13/m ... rrens-ord/

Du kan ikke si til en sten på veien: "Flytt deg!"
Det må fysisk kraft til for å sparke den unna vei.
Men ditt ord kan påvirke bevissthet og den frie vilje
slik at troende etter dine noter vil spille.

:)

MVH Imm

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»