Hvorfor meldes det farevarsel om været hele tida?

Svar
ballee
Innlegg: 307

Hvorfor meldes det farevarsel om været hele tida?

Legg inn av ballee »

Det er helt normalt at været endrer seg fra dag til dag, kan de ikke bare stille og fredelig melde hva slags vær en får, hvorfor prøve skremme folk hele tida?. Det lages faretrekanter og brukes masse rødfarge for små værendringer brannfare, flomfare, rasfare, vind osv. Husker f.eks. i vinter, i januar, det kom opp en stor faretrekant og teksten at det ei natt skulle komme hele 10 cm. med snø, dette altså midt på vinteren. Dette var visstnok også stor fare, folk måtte passe seg.. Ser at et nytt ord nå stadig mer blir brukt , "styrtregn". Når det skal komme mer regn enn yr så blir det ofte automatisk kalt styrtregn. Jeg har flere ganger vært ute i dette nevnte styrtregnet og skjorta har nesten ikke vært bløt en gang. Aldri før har en da meldt været slik! Det må være det religionslignende klimahysteriet som også har smittet de som jobber med været. Hysterisk ja, finner de ikke noe ekstremt å skremme med i Norge så er det lett å finne et annet sted i verden hvor det er ekstremt skremmende vær som avisene kan skrive om.(og de bruker veldig liten skrift på å si at dette ikke gjelder Norge)....... Det er også tydelig at værmeldingene har blitt veldig robotstyrte , at ingen menneskelige hjerner vurderer værdata som samles inn. En må sjekke annen hver time på Yr for å finne ut dagens utviklingen og meldingene stemmer ofte ikke med værkartet... Værradaren som tidligere var så fargerik og god, er borte. Der kunne en se utviklingen utover hele dagen , ikke bare 1,5 time fram. Elendig oppløsning på kartet også, når en zoomer inn ser en bare de ensfargede firkanta billedpunktene

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Helt elendig værmelding hos både Yr og Storm i det siste. Fullstensog på bortimot ALT den siste uken der jeg bor.

I dag ble f.eks meldt sol og klar himmel. Det endte med litt sol og styrtregn i stedet. Nå skulle det egentlig vært regn og tordenvær her, men i stedet er det sol.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Det er ikke vanskelig å se at det er pengene som rår, så meteorologene kan ikke være dårligere enn klimaforskerne.
Leste i årsrapporten til Meteorologene, der står det at de i 2021 utstede rundt 7000 farevarsler.
Farevarslene ble innført i rundt 2019-2020 og antallet områder øker.
Økonomisk sett er det ikke småpenger de håver inn, bare skattebetalere betaler mer til dem enn hva naturskadene påfører sammfunnet.

Som jeg ser det så er det bare en ny brekende sau i tillegg til andre klimafrosker som skriker om ulv.
Så lenge folk trykker på det forbanna farevarslet i mediene så vil det bare bli mer, for medier tjener også godt på disse ulv, ulv, historiene.

MVH

HB.

Brukeravatar
Nikiforenko
Innlegg: 19

Legg inn av Nikiforenko »

Nye farevarsler for Østlandet på mandag og tirsdag ser jeg. Oransje farevarsel for svært mye regn, jord- og flomskred og flom.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: tor aug 03, 2023 9:11 pm Det er ikke vanskelig å se at det er pengene som rår, så meteorologene kan ikke være dårligere enn klimaforskerne.
Leste i årsrapporten til Meteorologene, der står det at de i 2021 utstede rundt 7000 farevarsler.
Farevarslene ble innført i rundt 2019-2020 og antallet områder øker.
Økonomisk sett er det ikke småpenger de håver inn, bare skattebetalere betaler mer til dem enn hva naturskadene påfører sammfunnet.

Som jeg ser det så er det bare en ny brekende sau i tillegg til andre klimafrosker som skriker om ulv.
Så lenge folk trykker på det forbanna farevarslet i mediene så vil det bare bli mer, for medier tjener også godt på disse ulv, ulv, historiene.

MVH

HB.
Du verden. Jeg er smått imponert, for du vet visst det meste bedre enn alle andre, du? Men et lite spørsmål: Du skriver "Økonomisk sett er det ikke småpenger de håver inn" - HVEM er det som "håver inn", tenkte du på?

Mvh og ønske om god bedring

BE

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: ons aug 09, 2023 3:45 pm
HB4596 skrev: tor aug 03, 2023 9:11 pm Det er ikke vanskelig å se at det er pengene som rår, så meteorologene kan ikke være dårligere enn klimaforskerne.
Leste i årsrapporten til Meteorologene, der står det at de i 2021 utstede rundt 7000 farevarsler.
Farevarslene ble innført i rundt 2019-2020 og antallet områder øker.
Økonomisk sett er det ikke småpenger de håver inn, bare skattebetalere betaler mer til dem enn hva naturskadene påfører sammfunnet.

Som jeg ser det så er det bare en ny brekende sau i tillegg til andre klimafrosker som skriker om ulv.
Så lenge folk trykker på det forbanna farevarslet i mediene så vil det bare bli mer, for medier tjener også godt på disse ulv, ulv, historiene.

MVH

HB.
Du verden. Jeg er smått imponert, for du vet visst det meste bedre enn alle andre, du? Men et lite spørsmål: Du skriver "Økonomisk sett er det ikke småpenger de håver inn" - HVEM er det som "håver inn", tenkte du på?

Mvh og ønske om god bedring

BE
Aiaiai.... Prøvde du å få meg til å tenke på de ansatte? Det er slik jeg leser deg mellom linjene her.
Men du er sikkert ikke tykkere i hodet at du forstår at jeg snakker om arbeidsgiverne til de forskjellig innvolverte?
Eller tenker du på hva menes med håver inn.

Nei, dette sidesporet blir for dumt å diskutere.

God bedring? hm..... lurer litt på hva som feiler "oss" i dag. "Hus til salgs i Vinstra, visning Sarpsborg."

mvh

HB.

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Det skyldes at Norge er i en flomkrise. Det er dramatiske bilder som kommer fra Norge. Noen må være ganske trege om de ikke forstår hvor stor denne katastrofen er. Det er enorme ødeleggelser som vil ta tid å reparere. Folk har fått ødelagt sine hjem. Infrastruktur er ødelagt. Enorme skader på veier og jernbane.

Her er det riktig å slå på stortromma. Og de er en katastrofe som ikke er ferdig enda. Flere ras og nye områder i vassdrag lengre sør blir berørt.

Dette skyldes et værsystem som fant å komme både fra vest og østfra i Øst Norge. Herlig mye juling for østlendingene mens paradoksalt nok så har de i Nord Norge hatt sine beste solskinnsdager noen gang. For styggværet i Norge går stort sett opp langs vestlandskysten , langs trøndelagskysten og til Nord Norge.

Denne gangen kom invasjonen fra Midt Europa og oppover. Slovenia fikk også besøk.

Det fine er at dette gjør at staten må bruke mer penger på å få tilbake infrastruktur etc. Men det forteller oss også at vi er en del av en større værsystem som kan gi slike utslag.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: ons aug 09, 2023 5:49 pm
BlackEagle skrev: ons aug 09, 2023 3:45 pm
HB4596 skrev: tor aug 03, 2023 9:11 pm Det er ikke vanskelig å se at det er pengene som rår, så meteorologene kan ikke være dårligere enn klimaforskerne.
Leste i årsrapporten til Meteorologene, der står det at de i 2021 utstede rundt 7000 farevarsler.
Farevarslene ble innført i rundt 2019-2020 og antallet områder øker.
Økonomisk sett er det ikke småpenger de håver inn, bare skattebetalere betaler mer til dem enn hva naturskadene påfører sammfunnet.

Som jeg ser det så er det bare en ny brekende sau i tillegg til andre klimafrosker som skriker om ulv.
Så lenge folk trykker på det forbanna farevarslet i mediene så vil det bare bli mer, for medier tjener også godt på disse ulv, ulv, historiene.

MVH

HB.
Du verden. Jeg er smått imponert, for du vet visst det meste bedre enn alle andre, du? Men et lite spørsmål: Du skriver "Økonomisk sett er det ikke småpenger de håver inn" - HVEM er det som "håver inn", tenkte du på?

Mvh og ønske om god bedring

BE
Aiaiai.... Prøvde du å få meg til å tenke på de ansatte? Det er slik jeg leser deg mellom linjene her.
Men du er sikkert ikke tykkere i hodet at du forstår at jeg snakker om arbeidsgiverne til de forskjellig innvolverte?
Eller tenker du på hva menes med håver inn.

Nei, dette sidesporet blir for dumt å diskutere.

God bedring? hm..... lurer litt på hva som feiler "oss" i dag. "Hus til salgs i Vinstra, visning Sarpsborg."

mvh

HB.
Det er

DU

som skrev "håver inn". Men takk - da noterer jeg bare at du

enten ikke er i stand til å svare på mitt spørsmål -

eller ikke er villig til å svare på mitt spørsmål.

Mange takk for opplysningen(-e).

Mvh

BE

Qleqk

Legg inn av Qleqk »

It's called fear mongering.
Media og regjeringer lever av det!

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: fre aug 11, 2023 9:11 am
HB4596 skrev: ons aug 09, 2023 5:49 pm
BlackEagle skrev: ons aug 09, 2023 3:45 pm

Du verden. Jeg er smått imponert, for du vet visst det meste bedre enn alle andre, du? Men et lite spørsmål: Du skriver "Økonomisk sett er det ikke småpenger de håver inn" - HVEM er det som "håver inn", tenkte du på?

Mvh og ønske om god bedring

BE
Aiaiai.... Prøvde du å få meg til å tenke på de ansatte? Det er slik jeg leser deg mellom linjene her.
Men du er sikkert ikke tykkere i hodet at du forstår at jeg snakker om arbeidsgiverne til de forskjellig innvolverte?
Eller tenker du på hva menes med håver inn.
Nei, dette sidesporet blir for dumt å diskutere.
God bedring? hm..... lurer litt på hva som feiler "oss" i dag. "Hus til salgs i Vinstra, visning Sarpsborg."
mvh
HB.
Det er
DU
som skrev "håver inn". Men takk - da noterer jeg bare at du
enten ikke er i stand til å svare på mitt spørsmål -
eller ikke er villig til å svare på mitt spørsmål.
Mange takk for opplysningen(-e).
Mvh
BE
Si meg, er du ikke i stand til å lese? Mulig du klarte å hoppe bukk over den som er knakket tidligere ----> "Leste i årsrapporten til Meteorologene"
Ikke fortell meg at du ønsker mer spisebestikk, for det tror jeg ikke om deg.
Jeg tror du ønsker å opptre vanskelig, for da vet vi hvor vi har deg.
Husk på å notere riktig nå da....

Skål på det for nå er det Frædan og da skal det drekkes og slenges dritt.

mvh

HB. som snart skal knekke en heavy vapours.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: fre aug 11, 2023 4:03 pm
Si meg, er du ikke i stand til å lese? Mulig du klarte å hoppe bukk over den som er knakket tidligere ----> "Leste i årsrapporten til Meteorologene"
Ikke fortell meg at du ønsker mer spisebestikk, for det tror jeg ikke om deg.
Jeg tror du ønsker å opptre vanskelig, for da vet vi hvor vi har deg.
Husk på å notere riktig nå da....

Skål på det for nå er det Frædan og da skal det drekkes og slenges dritt.

mvh

HB. som snart skal knekke en heavy vapours.
Jeg er egentlig fristet til å si som i "Kjære du mi Randi" at "sjå på deg sjøl før du skjeller ut meg" - for jeg lurer på om du ikke burde sjekke dine egne leseferdigheter før du begynner å bekymre deg om andres. Du skjønner; det var ikke "Meterorologene" som fikk meg til å reagere - det var uttrykket

"håver inn" - og det har jeg vel uttrykt ganske klart, etter hva jeg kan se av mine egne innlegg.

Men når den misforståelsen er ryddet av veien, kan du jo forsøke en gang til. Lykke til - du kan komme til å trenge det!

Mvh

BE
som nok skal ta seg en te-knekt når det lir på

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: fre aug 11, 2023 7:47 pm
HB4596 skrev: fre aug 11, 2023 4:03 pm
Si meg, er du ikke i stand til å lese? Mulig du klarte å hoppe bukk over den som er knakket tidligere ----> "Leste i årsrapporten til Meteorologene"
Ikke fortell meg at du ønsker mer spisebestikk, for det tror jeg ikke om deg.
Jeg tror du ønsker å opptre vanskelig, for da vet vi hvor vi har deg.
Husk på å notere riktig nå da....

Skål på det for nå er det Frædan og da skal det drekkes og slenges dritt.

mvh

HB. som snart skal knekke en heavy vapours.
Jeg er egentlig fristet til å si som i "Kjære du mi Randi" at "sjå på deg sjøl før du skjeller ut meg" - for jeg lurer på om du ikke burde sjekke dine egne leseferdigheter før du begynner å bekymre deg om andres. Du skjønner; det var ikke "Meterorologene" som fikk meg til å reagere - det var uttrykket

"håver inn" - og det har jeg vel uttrykt ganske klart, etter hva jeg kan se av mine egne innlegg.

Men når den misforståelsen er ryddet av veien, kan du jo forsøke en gang til. Lykke til - du kan komme til å trenge det!

Mvh

BE
som nok skal ta seg en te-knekt når det lir på
Ah... Seff... Her var det leikktryfene som fikk spjåkexperten til å flippe av lasset.
Burde ha tenk på det å....eller var det og?

samme f... Skål.


mvh.

HB. som er på McAllan 18 år double cask for øyelokket.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: fre aug 11, 2023 8:35 pm
Ah... Seff... Her var det leikktryfene som fikk spjåkexperten til å flippe av lasset.
Burde ha tenk på det å....eller var det og?

samme f... Skål.

mvh.

HB. som er på McAllan 18 år double cask for øyelokket.
Nei, det var som jeg sa IKKE tyrkliefene.

Når dét er sagt, holder jeg meg til en simpel mørk Captain Morgan - eller evt. 60% og te. Skål!

Mvh

BE

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: man feb 19, 2024 7:18 pm
HB4596 skrev: fre aug 11, 2023 8:35 pm
samme f... Skål.

mvh.

HB. som er på McAllan 18 år double cask for øyelokket.
Når dét er sagt, holder jeg meg til en simpel mørk Captain Morgan - eller evt. 60% og te. Skål!

Mvh

BE
i dag har jeg degreadert meg selv til å innta aberlour som holder knapt 40%... knasker jeg i meg noen sovepiller i tillegg så skulle den virke....tror jeg.
har en langt natt nå .... og lang dag foran meg i morra. så jeg sier god natt.

mv

HB

juppe
Innlegg: 82

Legg inn av juppe »

"Det er helt normalt at været endrer seg fra dag til dag, kan de ikke bare stille og fredelig melde hva slags vær en får, hvorfor prøve skremme folk hele tida?"

---------------------------------

Advarslene kommer vel pga. egenskapene til bussene og øvrige transportfarkoster i Oslo...som en anmodning om å søke dekning :lol:
Sist redigert av juppe den tir feb 27, 2024 12:51 pm, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

juppe skrev: tir feb 27, 2024 12:42 pm "Det er helt normalt at været endrer seg fra dag til dag, kan de ikke bare stille og fredelig melde hva slags vær en får, hvorfor prøve skremme folk hele tida?"

---------------------------------

Advarslene kommer vel pga. egenskapene til bussene og øvrige transportfarkoster i Oslo...som en anmodning om å søke dekning :lol:
Jeg får si som kjerringa sa da hun rodde i motvind: "Ååå - ha enda vind snudd' te e sku' heimatt!"

Mvh

BE
som neppe er noen værprofet

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

BlackEagle skrev: tir feb 27, 2024 9:55 pm
juppe skrev: tir feb 27, 2024 12:42 pm "Det er helt normalt at været endrer seg fra dag til dag, kan de ikke bare stille og fredelig melde hva slags vær en får, hvorfor prøve skremme folk hele tida?"

---------------------------------

Advarslene kommer vel pga. egenskapene til bussene og øvrige transportfarkoster i Oslo...som en anmodning om å søke dekning :lol:
Jeg får si som kjerringa sa da hun rodde i motvind: "Ååå - ha enda vind snudd' te e sku' heimatt!"

Mvh

BE
som neppe er noen værprofet
To sauer gikk og beitet på enga og den ene sa:

-Lurer på hva slags vær vi får i morgen.

-Det blir vel som vanlig den som står i fjøset på nabogården.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Været»